Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
On meinaan meikäkin meinannut tintata melkein muutamaakin uroksen omistajaa,kun mettästä on päästetty yksin koira pöllähtämään :/ ja kerran yksikin alkoi vielä inisemään,että mitäs tulin mettään o_O
Onneksi täällä taajamassa missä asun,ei paremmin noita koiria "karkaile" muitten pihoille.Tosin en siltikään pahemmin pidä juoksuista narttua valvomatta pihalla.
Tosin,jos joku sulho pihalle eksyis,niin taitaisi meijän nurkista saada aikas äkkilähdön ,jos itse sisällä olisin...
Tai no,jos oikein pieni ja soma poika eksyis,niin niille meijän tytöt voisi jopa omallakin pihalla lämmetä :DDD
31.08.2009 19:51
Pitäiskö sanoa,että makuasia :D
tai miten asiaa katsoo.Jos koira eläisi "villinä",niin tuskinpa se paisti suuhun saapuisi aina minuutilleen.
Eli oma mielipiteeni on,ei tarvitse,eikä meillä ole koskaan koirilla ollut.PAITSI,pikkupennuilla,kun syö vielä useasti.Kun ei enää syö,eli on siirrytty normaaliin aikuisten kahden aterian rytmiin,niin pikkuhiljaa liukuu epäsäännöllisemmäksi.
Eli aamulla annnetaan,kun annetaan (riippuu töistä,lomista ym.),yleensä se,joka on pitempään aamulla kotona antaa.Illalla saa sitten kun saa.
Eli ei tuijoteta kelloa millän muotoa.
No,eipä mene koirien maailma sekaisin,jos joskus ruoka myöhästyy totutuista ajoista,kun ei niitä ole.
31.08.2009 19:38
No enpä tuossa nyt mitään ideaa jalostuksellisesti näe...
Enkä nyt nartun kannaltakaan.
Korkeintaan neljät vois olla,mutta tuokaan (3-4) määrä ei itsestäänselvyys.
Eli pitäisi olla hyvää näyttöä,ja kunnon jälkeläisseurantaa.
Ja hyvin menneet kantoajat ja mieluiten myöskin synnytykset ja muut kuvioihin liittyvät.
30.08.2009 18:22
"Eli ei ehkä kannata tyrmätä..." Aivan.
Siis ongelmaahan ei ole,ellei sitä tehdä.Itse toiminta eli tässä tapauksessa vahvistaminen(makupaloilla vahvistaminen) ei siis ole millään lailla huonoa.Päinvastoin ;)
Ihan sama juttu niin monessa,toiminta ei ole välttämättä huono,vaan se,että sitä ei osata tehdä.Oli sitten kyse miten kasvattamisesta tahansa...Eli jos ei itse jotain hallitse tai ei ole kunnolla asiaan perehtynyt,niin se ei tarkoita samaa,kuin että olisi huono...
Toiminnan vahvistaminenhan ei ole koskaan väärin,saati huonoa,päinvastoin,se nopeuttaa oppimista ja motivoittaa sitä.
Ja se motivointi ei ole siis itseistarkoitus.Kaikki,jotka osaa toimia oikein,tietää sen.
Eli kyllä se koira toimii ilman palkkaakin,ja hyvin toimiikin,kun homma on käsissä ylipäätään kunnolla,koska palkka on vain väline toivottuihin tuloksiin.
Ja Fennel on tuttu.On tullut luettua.Itse asiassa Suomenmaasta on aika vaikea löytää koiriin liittyvää,varsinkaan käytökseen tai koulutukseen liittyvää,jota ei ole itseasiassa tullut luettua.Ihan jo harrastuksenkin vuoksi...
Nuo mainitsemasi asiat on ihan ok.Ei siinä mitään.Ja varsinkin,jos on kyse jo ongelmista koiran kanssa.Mutta pääasiassa on kyse vain siitä,miten kukakin haluaa toiminnat koirille ja säännöt määrittää.Ja miten niistä pidetään kiinniSe on lähtökohta.
Ei niinkään välttämättä miten.
Meillä harvemmin määritellään menenkö minä vai koirat ensin ulos.MUTTA,koirat odottaa miten toimin.Teen miten teen.Jos käsken ne vaikka istumaan,päästän yksitellen tai saa mennä kuka tykkää,niin sitten mennään,kunhan ei rynnitä.
Ja meillä koirien kesken ei ole tarvetta erityisemmin ollut johtajakoiran osoittaa asemaansa korostamalla.Kun sen ei tarvi.Hyvän ja rauhallisen auktoriteetin omaavan johtajan ei tarvi sitä tehdä.Eli ei tarvi huomautella edes ahtaissa paikoissa,ja itseasiassa niillä ei ole mitään merkitystä meidän laumassa.Homma pelaa muutenkin ;)
Mutta niinkuin sanoit ,ei kannata tyrmätä.Vielä vähemmän,jos ei ole kunnolla asioihin perehtynyt ;)
29.08.2009 23:07
Mainio kirjoitus,jes :O)
Kyllä se siitä,kun ihmiset lakkaisivat vaan pyörimästä oman navan ympärillä ja olisivat enemmän avoimia ja omaisivat mielenkiintoa muuhunkin kuin omiin mieltymyksiin.Kannattaisi vaikka kokeilla,kokemukset kun kummasti voisivat opettaa ja avartaa ;)
Ja juu,on jokusiakin pasmoja sekoitettu :D
29.08.2009 20:58
koiran kasvatuksessa ei voi käyttää ruuanhankkimisviettiä/nameja ?
29.08.2009 20:20
Perusasiat,josta homma lähtee...
(A.Valitsemalla oikea rotu.)
A.Tuntemalla koiran tarpeet,ja tyydyttämällä ne rittävän hyvin.Rodunomaisesti riittävä liikunta,ja aktiviteetit.
B.Antamalla koiralle hyvä hoito,kaikin tavoin eli tyydyttämällä perustarpeet.
C.Pitämällä koira koirana.Määrittämällä alusta asti kunnolla,miten haluaa koiran missäkin tilanteessa toimivan.Opettaen ne kunnolla,palkiten riittävästi ja sopivasti eli vahvistaen toimintoa,ja tarpeen vaatiessa myös vaatien,että ne toteutetaan kunnolla.
D.Olemalla itse mahdollisemman looginen koiraa kohtaan,luotettava ja turvaa antava,ja määrätietoinen.Toimia niin,että mahdollistaa sen kunnioituksen saamisen koiralta.
Tuossa ne peruasiat,jotka pidän kivijalkana.
29.08.2009 20:18
Aikoinaan vielä sen turkin käytön jotenkin ymmärsikin.Kun kunnon vastineet puuttui.Mutta nyt niitä on ja vähintään yhtä lämpimiä ja kauniita vaatteitakin :)
Eikä varmaan tarhauksesta puhuttu,mutta eipä monesta muustakaan.Voisko johtua osaltaan siitä,ettei silloin asioita vielä samalla lailla kyseenalaistettu,varsinkaan kun tiedonsaantikaan ei ollut sitä luokkaa mitä nyt.
Ihmiset ehkä pyöri enemmän "oman navan" ympärillä myös,joten epäkohtia ei niinkään tullut tiedostettua.
28.08.2009 20:44
Joo,noit iskut on kaksipiippuinen juttu,ja toivotaan,että joskus olisi suomessakin sellainen tilanne,ettei kenelläkään olisi niihin mitään tarvetta eli tarhaus lopetettaisiin :)
Ei se nälkäkuolema tietenkään mukava ole,mutta toisaalta,ei se pitkään kituminen henkisesti jossain pienessä häkissäkään pitkään kivaa olo.Ja sitten tienpäässä lopetetaan miten lopetetaan.
28.08.2009 20:30
Minä olen niin heikkohermoinen,etten voi noita edes katsoa.Joskus sitä ajattelee,että tuleeko ihmisten turhamaisuudelle kunnolla koskaan mitään rajaa...
28.08.2009 16:49
Ainakin on tuo HS:n juttu herättänyt keskustelua,ihan asiallista kaiken lisäksi :)
En itse voi noita kuvia katella,saati linkkejä.Mutta jos en ois nähnyt aikoinaan hommaa livenä,niin pakottaisin itseni katsomaan.Ihan siitä syystä,ettei mielipiteet olisi turhan köykäsiä,siis itseni mielestä.Ja minua kun yleensä kiinnostaa ottaa asioista selvää,mistä mielipiteeni muodostan.
Mutta täytyy sanoa,että harvoin minulle on mennyt mikään niin puntaroimatta kaaliin,kun mielipide tarhauksesta.Ei hitto,vieläkin puistattaa.
28.08.2009 16:46
No toivotaan,että vaihdetta pantaisiin päälle ja vauhtia lissää :)
Minusta toi eläinlääkärien kannanotto on hieno asia ja kunnioitettava.
Muistaakseni Ruattissa olis homma jotenkin niin (saa korjata tarpeen vaatiessa),että ei taida olla laissa kielletty,mutta on tehty käytännössä mahottomaksi harjoittaa.
Minulle tuli mieleen se yksi sanonta,että yhteiskunta on sitä,miten kohtelee eläimiä (jotenkin noin se meni).Siksi toivon,että suomikin joskus vielä parantaisi mainettaan tässäkin asiassa.
28.08.2009 16:28
Ai,kyllä meillä kun mökille mennään,niin saa katsella maaseudun idylliä ja niitä lehmiä laitumilla.Mökilläkin käydään lenkkeilemässä katsomaan koissujen kanssa ammuja :O)
28.08.2009 15:49
No tietoa saa,jos haluaa,vaikka katsomalla noita linkkejä ;)
Tai käymällä paikanpäällä hakemassa shokkihoitoa o_O
Siitä on sitten hyvä puoli sekin,että voi muodostaa mielipidettä kokemuksen kautta.Se kun voi kummasti muuttua,ja uskoisin,että moni turkiksia kannattava,jos vähänkään on eläinten ystävä,miettisi mielipiteensä uudestaan.
Vois mennä meinaan yöunet,jos vähänkään ymmärtää näkemäänsä...
Lainvastaisuudestaen en voi sanoa mitään,kun ei ole riittävästi tietoa,mutta eettisesti pitäisi olla oikeus puuttua,jos jotkut joutuu siitä kärsimään selkeästi.Muutenhan pentutehtailu(koirillakin) voisi katsoa ihan lailliseksi elinkeinoksi.Samaan verrattavissa,ei mitenkään kellekkään välttämätöntä (siis muitten kannalta),vaan rahan tuottoa itselle.
Tehotuotantoon yritellään koko ajan puuttua ja oloja parantaa.Eikös ne häkkikanalatkin pitäisi jossain vaiheessa lopettaa?
Tosin tästä voisi avata oman topiikin,kun on oma juttunsa.
Siellä HS:n sivuilla on norjan lekuriliiton perusteet.Ne kannattaa käydä lukasemassa.Eli kyse ei ole siitä,että turkikset olisi vain turhakkeita,vaan nimenomaan eläinten hyvinvoinnista ;)
Minun henk.kohtanen mielipide on se,että ne on täysin hyödyttömiä.Kun en niille keksi mitään niin järkevää käyttöä edes (ylipäätään),että niitten varjolla voi eläinrääkkäystä harjoittaa.
28.08.2009 15:41
Joo,en minäkään ehkä,no toisaalta katson homman ihan kaikenkaikkiaan turhaksi,niin jyrkästi suhtautuisi,jos ne elukat saisi elää paremmissa oloissa sen elämänsä,ja varmasti lopetettaisiin inhimillisesti.
Ei olisikaan pahitteeksi,että kaikki tarhausta kannattavat kävisivät paikanpäällä katsomassa elukoitten oloja.Tai näkisi noit filmit...
Kyllä itse koin senverran suuren järkytyksen,kun silloin tarhalla näin ne olot ja ne neuroottiset elukat.En olisi edes voinut kuvitella mikä homman nimi oli,ellei sokkihoidolla silmät olisi avautuneet.
Minusta on ainakin todella hienoa,että eläinalan ammattilaiset ottaa kantaa tällä tavoin eläinten hyväksi,eikä voi edes sanoa,että olisi oma lehmä ojassa.
28.08.2009 10:52
Juu,taputellaan käsiä ja tassuja :O)
27.08.2009 23:15
No melkoinen on,ja melkoiset oli linkissä perustelutkin.
No minusta turkistarhaus on ihan tarpeetonta,ja eläinrääkkäystä.
Noit muut ei välttämättä ole,ja niissäkin voi haluttaessa katsoa osaltaan vaikka mistä ostaa.
Ja jokainen toki omilla valinnoillaan voi päättää mitä toimintaa tukee tai kannattaa,ja mitä ei.Oli kyse mistä tahansa.
27.08.2009 23:12
Juu,niin on.Minulle riitti,kun kerran nuorena kävin turkistarhalla.Kesti kauan,ennenkuin sain sen näyn silmistä pois.
27.08.2009 23:06
Oikein mukavaa lomanjatkoa vaan sinulle ja hihuleille :O)
Tuo noissa pikkukavereissa on hyvä puoli,että niitten kanssa reissaaminen on melkoisen kätevää.
ps.Meillä kavereitten kesken tuo sananlasku menee vähän "toisin päin",mutta antaas ny olla,kun ei oo K-18 pulinoista sentäs kyse :DDDDD
27.08.2009 17:55
Eihän se tarmokkuus koskaan pahasta ole,laiskuus pikemminkin :D
Minusta kirjoitus on aika aliarvioivaa.Niin koiran hankkijoita kohtaan,kuin korakurssien tarjoajia kohtaan.
Jos noin kirjoitetaan,niin pitäisi aika tarkalleen tietää kaikkien kursseja tarjoavien,niin yksityisten kuin seurojen tarjonta.Ja nyt hiukan epäilen,että näin on...
Kaikenlaista löytyy,mutta jo aika monen tarjoajan sivuilta voi nähdä,mitä mikäkin sisältää.Ja kun seurat järjestää,niin tietoa saa ihan kysymälläkin.
"Totteleminen on sitä..."Öh,miksi koiralle täytyy ärähtää,tai eikö koira voi totella ilman ärähdyksiä?Miksi opettaa koira ensin niin,että se ymmärtääkseen ihmistä vaatii ihmisen sille ärähtämään ?Omituista...Käskyt ovat ärähdyksiä,miksi...
Temput,mitkä temput ja mitä ne kellekkin on.Itse näen ne jotka tempuksi lasken lähinnä koiran aktivoinniksi,enkä nää siinä mitään huonoa.Ja viime kädessä ihan hyödyttää myös nimenomaan sitä laumaakin (mitä tuo nyt sitten tarkoittaakin kenenkin mielestä).
Loppukappale on ok.Mutta ei olisi pahitteeksi taas kerran muistaa,että asioita voi tehdä eri tavoin.Ja niin tekemiseen,ei aina tarvi muitten tekemisiäkään nähdä vain negatiivisesti...
27.08.2009 17:39
193 / 262