Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. On meinaan meikäkin meinannut tintata melkein muutamaakin uroksen omistajaa,kun mettästä on päästetty yksin koira pöllähtämään :/ ja kerran yksikin alkoi vielä inisemään,että mitäs tulin mettään o_O

Onneksi täällä taajamassa missä asun,ei paremmin noita koiria "karkaile" muitten pihoille.Tosin en siltikään pahemmin pidä juoksuista narttua valvomatta pihalla.
    Tosin,jos joku sulho pihalle eksyis,niin taitaisi meijän nurkista saada aikas äkkilähdön ,jos itse sisällä olisin...
    Tai no,jos oikein pieni ja soma poika eksyis,niin niille meijän tytöt voisi jopa omallakin pihalla lämmetä :DDD
  2. "Eli ei ehkä kannata tyrmätä..." Aivan.

Siis ongelmaahan ei ole,ellei sitä tehdä.Itse toiminta eli tässä tapauksessa vahvistaminen(makupaloilla vahvistaminen) ei siis ole millään lailla huonoa.Päinvastoin ;)
    Ihan sama juttu niin monessa,toiminta ei ole välttämättä huono,vaan se,että sitä ei osata tehdä.Oli sitten kyse miten kasvattamisesta tahansa...Eli jos ei itse jotain hallitse tai ei ole kunnolla asiaan perehtynyt,niin se ei tarkoita samaa,kuin että olisi huono...
    Toiminnan vahvistaminenhan ei ole koskaan väärin,saati huonoa,päinvastoin,se nopeuttaa oppimista ja motivoittaa sitä.
    Ja se motivointi ei ole siis itseistarkoitus.Kaikki,jotka osaa toimia oikein,tietää sen.
    Eli kyllä se koira toimii ilman palkkaakin,ja hyvin toimiikin,kun homma on käsissä ylipäätään kunnolla,koska palkka on vain väline toivottuihin tuloksiin.

Ja Fennel on tuttu.On tullut luettua.Itse asiassa Suomenmaasta on aika vaikea löytää koiriin liittyvää,varsinkaan käytökseen tai koulutukseen liittyvää,jota ei ole itseasiassa tullut luettua.Ihan jo harrastuksenkin vuoksi...

Nuo mainitsemasi asiat on ihan ok.Ei siinä mitään.Ja varsinkin,jos on kyse jo ongelmista koiran kanssa.Mutta pääasiassa on kyse vain siitä,miten kukakin haluaa toiminnat koirille ja säännöt määrittää.Ja miten niistä pidetään kiinniSe on lähtökohta.
    Ei niinkään välttämättä miten.

Meillä harvemmin määritellään menenkö minä vai koirat ensin ulos.MUTTA,koirat odottaa miten toimin.Teen miten teen.Jos käsken ne vaikka istumaan,päästän yksitellen tai saa mennä kuka tykkää,niin sitten mennään,kunhan ei rynnitä.
    Ja meillä koirien kesken ei ole tarvetta erityisemmin ollut johtajakoiran osoittaa asemaansa korostamalla.Kun sen ei tarvi.Hyvän ja rauhallisen auktoriteetin omaavan johtajan ei tarvi sitä tehdä.Eli ei tarvi huomautella edes ahtaissa paikoissa,ja itseasiassa niillä ei ole mitään merkitystä meidän laumassa.Homma pelaa muutenkin ;)

Mutta niinkuin sanoit ,ei kannata tyrmätä.Vielä vähemmän,jos ei ole kunnolla asioihin perehtynyt ;)
  3. No melkoinen on,ja melkoiset oli linkissä perustelutkin.

No minusta turkistarhaus on ihan tarpeetonta,ja eläinrääkkäystä.

Noit muut ei välttämättä ole,ja niissäkin voi haluttaessa katsoa osaltaan vaikka mistä ostaa.

Ja jokainen toki omilla valinnoillaan voi päättää mitä toimintaa tukee tai kannattaa,ja mitä ei.Oli kyse mistä tahansa.