Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Toisaalta taas, en oikein näe samaa siinä,että puraisuista leikin yhteydessä rangaistuksena lähtee oitis lelu (tai samaan aikaan lelu ja omistaja),kuin se,että koira pannaan eristyksiin.
Ensimmäisessähän "rangaistus"tulee heti,tai ainakin nopeaan.Mutta miten se jälkimmäisessä toimii?
Jos otetaan se koira syliin ja kiikutetaan johonkin jemmaan,niin periaatteessa se rangaistus yhdistyy syliin ottoon/sylissä pitoon.Ja vaarahan tuossa on,että se pentu alkaa karsastaa syliinottoa.Monesti tuossa tilanteessa,jos omistaja on tohkeissaan,niin se saattaa vielä vahvistaa ko.hetkeä..
No jos ei sitä otetaan syliin,vaan komennetaan johonki häpeämään,niin eikö yhtä hyvin ole silloin kielto paikallaan.Tai itse asiassa paremmin.Kyllähän se koira sen komennon kautta,poissa olon kautta rauhoittuu,mutta kuinka hyvin se yhdistää sen nimenomaan mistä se tulee.Joku voikin,mutta eipä kaikki.
Toisaalta,kun ajatellaan asiaa "koiramaisesti",niin kyllä itse katson eristämisen (toiminnan lopettaminen,eka esimerkki,on eri asia)siinä mielessä ajatellen julmaksi,että koiran eristäminen laumasta ei taas sovi lauma-ajattelun pariin.
Myöskin tuossa eristyksessä on se,että jos koiraa joudutaan syystä tai toisesta laittamaan erikseen,niin miltä se tuntuu koirasta,jos vaikka se yhdistää sen selkeeseen "rangaistukseen" eli eristämiseen.
Tulee mieleen maahan meno ennenmuinoin.Sitä käytettiin myös koiran ojentamiseen useinkin.Eli ojentamiskäskynä,tai laittamalla se koira sinne maahan.
No sitten oli jokusellakin ongelmia kentällä ja yleensäkin siis maahanmenon ja paikallaolon opettelussa ,kun ne koirat otti tilanteen negatiivisena,ja homma siitä syystä tökki.Siinä sitten olikin hommaa,kun lähettiin hommaa työstämään.
24.07.2009 21:31
No kun minusta täälläpäin on enää kyseessä vain vähemmän ankeita talvia,ja ankeita talvia.Suurin osa kun ajasta piha vihertää ja ruohoakin melkein pukkaa niin,että konetta tarvis,heh.Ja nykytalvisin ainakin meijän pikkutiet on siinä mallissa,että ihan yhtä paljon saa pyykata kuria pois housuista,kuin keväällä ja syksyllä :/
Se kuivan osuus on niiiiiin pieni.
Ja minun mieli sitten kyllä viiraa pelkkään etelään ja valoisaa aikaa :O).Tosin väristä päätellen,tiäs vaikka jostain sieltä on alunperinkin veri näille nurkille tullut.
23.07.2009 22:14
Tuosta lainauksesta...
"Todellisuudessa sekaruuan käyttö lienee mielekkäin vaihtoehto.Ne jotka vannovat yksinomaan toisen nimeen ja kieltävät sekaruokinnan,ovat oikeassa määrätyin edellytyksin,mutta kokonaisuutta ajatellen he ovat mielipiteineen epärealistisia ja lyhytnäköisiä ".
Tuo olisi mielenkiintoista tietää miksi,kunpuhutaan fanaattisuudesta (vannovat yksinomaan ?),niin tuon voi ajatella ihan samoin...
Ja kiinnostaisi tietää,ja mikä nyt tekee esim.pelkän kotiruokinnan (mielipiteet)epärealistiseksi?
Ja sitten tuohon sulamisjuttuun.Luulen,että noit pähkäilyt sulamisista eri ruokintatapojen yhteydessä (esim.aloittajan pohdinnassa),taitaapi olla lähtöisin barffin ideologiasta,ja sitä kautta sitten ylipäätään ruokintaan ihmeteltäväksi..Siinä kun määritellään ne tietyissä,ettei saisi antaa tiettyjä keskenään.Johtuen eri sulamisajasta.
Perustuu sitten mihin perustuu.
23.07.2009 22:05
Yäks kaikki muut paitsi kesä...
No joo,jos olisi vielä samanlaiset selkeät kunnon vuodenajat,kun silloin nuorena,niin mikä ettei.
Mutta kun täällä ainakin ne kolme muuta kuin kesä alkaa vuosi vuodelta enemmän ja enemmän muistuttaa toisiaan.Pelkkää pimeää,märkää ja kuraa suurin osa ajasta.
No jos olisi edes pitempään valoisaa,niin noikin jotenkuten menis,yäk.
Piti siis mennä aloitusviestiin heti.
23.07.2009 21:23
Sellainenkin harvinaisuus on koettu ;)
Tuolla yhteen mähtikköihin tuli kieltomerkki aukiolosta,jossa kävi porukkaa ulkoilemassa,ja vähän treenailemassakin,jossa ollaan lenkkeilty.
Kyseessä siis yksityisen omistamat maat.
22.07.2009 13:49
Siinä ainakin minkä olen nähnyt,niin australiankarjakoira.
22.07.2009 13:46
Minä en myöskään ymmärrä sitä,että koira palkataan väärästä tominnasta.Oli sen takana mitä oli.Mutta jos se jollain toimii,niin jokaisen oma asia.
Mutta,jos ajattelee,että koira elää sekunninmurto-osassa.Ylipäätään palkkauksen pääkohta on oikea aikainen palkka,eli koira oppii siitä,kun saa sen palkan.
Niin ei käy minunkaan logiikkaan se,että palkka tulee muustakin,kuin juuri toivotusta.
"Jos tilanne on se,että..."Mitä tässä on vahvistettu.Vahvistettu on sitä toivottua käytöstä eli ei-näykkimistä,rauhallista tilaa.Eli ensin katkaistu väärä toiminta kiellolla,ja sitten palkattu/vahvistettu oikeaa tilaa.
esim.koira on vaikka näyttelypaikalla (kiihdyttävä tilanne) rauhallinen,niin sille voi antaa makupalan ELI vahvistaa kyseistä tilaa,joka taas avittaa siihen,ettei se oppisikaan käyttäytymään ei-toivotusti.
Erona on se,että kun ei ole jo epätoivottua käytöstä,niin siihen ei tarvi puuttua/katkaista,vaan vahvistaa OIKEAA käyttäytymistä.
Minulla ei ole helppoja rotuja,ja ylipäätään kouluttaessa/kasvattaessa en mieti viimekädessä rotujen eroja.Pikemmin sitä,että ne on samaa lajia kuitenkin kaikki,ja niitä koskee samat lainalaisuudet.Toki rotuominaisuudet vaikuttaa,kuten yksilökin,mutta viimekädessä myös se,miten itse taitaa JUURI sen,miten itse toimii.
En myöskään oleta mitään koirien kanssa.En oleta tai mieti,sammuuko jokin tominta iän myötä.Se on minusta vihoviimeistä.
Itse lähden aina varman päälle eli kasvatus perustuu siihen,että opetan ja vahvistan/vahvistan oiketa tomintamallit heti kättelyssä.Ja ei-toivottuun puututaan heti,ja tietyissä jutuissa,myös mahdollisimman nopeaan.Mitä kauemmin huono toiminta jatkuu,niin sen enemmän se palkkaa ja vahvistaa itse itseään.Kuten näytelmäesimrkissä ilmeni,käytän myös positiivista vahvistamista ihan peruskäyttäytymisessäkin.Ei pelkästään opettamisessa.
Koska,mitä enemmän vahvistaa oikeaa käytöstä,sen pienempi mahis on kehittää väärää.
Ja tässä tullaan taas siihen oikea-aikaisuuteen,ja mistä viimekädessä palkataan.
Mutta,meillä on myös kieltosana repertuaarissa,tarvittaessa,ja se opetetaan ehdottomaksi.Vaikkakin se pääpaino on oikean käytökseen alusta asti opettaminen.
Minusta nykyaikana vaan helposti mennään äärimmäisyyksiin,eikä aina halutakkaan ymmrtää kuin tiettyä tapaa toimia.
Joskus sitä itse ajattelee,että olisipas kauhea olla aloittelija,sataa erilaista tietoa kun pukkaa niskaan,ja välillä tuntuu melkein kaoottiselta.
Ei silti,hienoahan se on,että sitä tietoa on nykyään saatavilla.
Kunhan muistaa myös suodataa,ja miettiä,mikä nimenomaan "työnalllaolevalle"nimenomaan sopii.Ja mikä tärkeintä,minkä myös itse parhaiten taitaa.
22.07.2009 11:48
Joo,ei parane,jos mummuvaara on olemassa :D
Toi kuistisiili oli kyllä minullekin melkoinen ylläri,kun meinasin puolpimeässä sen päälle kävellä O_O
Mutta aikas fiksu koira,ei ollut vienyt sitä miehelle.Kattos vissiin,että kun ei sillä ollut hommaan osaa eikä arpaa,niin toimitetaan se vaan mamille :D
21.07.2009 23:06
Jep.Kun vielä valitsee luupäitä,niin ei siinä tuota tulosta,kuin olla vielä luupäämpi,auts :D
Ja kyllä tuo junnukin aika hyvin jo rulettaa,aidallakin.Muutaman kerran turbo on enää pamahtanut,kun joku jää aidan taa tölläämään ison koiran kaa.Pieniä ei noteraa.
Kaikenlaisia mopentaluttajia kun täällä ihmisten ilmoilla vilistää :/
21.07.2009 23:01
Joskus,kun oikein pähkäilee,niin voi löytää sen kuuluisan jyvän :D
Jopa itsekin :D
Minulla oli aikoinaan koira,joka himosi siilejä.Silloin niitä oli paljon,ja usein mönki pihallakin.
Ja hitsi,kun sydän syrjällä olin,kun ajattelin,että teilaaja iskee.
Mutta,kun se jyvä sattui löytymään,niin muutin homman käänteiseksi.Elikäs,se siilin metsästys ei olekkaan paha asia.
Eli vahvistin sille koiralle noutoa,ja aina kun siilin sai suuhunsa,niin kehuin sitä (paitsi jos ennakoin,ja kielsin)ja pyysin tuomaan.Kun liike oli niin vahvaksi ja mukavaksi opetettu,niin tilanne oli se,että vaaraa,että niittaisi siilirukan ei ollut,kun koissu kantoi jokaisen löytämänsä siilen äiteelle.Ja voi,kun oltiin tyytyväisiä,kummatkin :=).Tosin äiteelle se teetti duunia,kun piti lähteä otus kiikuttamaan rauhallisemmille maille läheiseen mettiin...
Paras oli,kun kerran tuli iltamyöhään kotiin,ja koissut oli ollut päässyt pihalle miehen toimesta käymään,niin kun tulin kotiin,niin kuistin sisäpuolella (ovi oli auki)oli siili yksin tepastamassa O_O
21.07.2009 22:55
Juu,kyllähän tuo rotukin monessa asiassa vaikuttaa koirien käytökseen.Joskus,varsinkin nuorien kanssa,on ainas silloin tällöinkin mielessä käynyt,että miksei ole niin paljon viisautta saanut,että tajuis edes rotunsa järkevämmin valita :DDD
Ja sitten,kun vielä on pilkunviilajan painon saanut harteilleen,niin eipä aina helpolla pääse.
Nimimerkillä "Rautalangastapikkasenväännettytolleviimeksitaloontulleelle h*******nmölössille,ettäniitäpellollakirmaaviaotuksiaeiajetaeikäaidalla melutaeikäeikä eikä..."
21.07.2009 22:42
Joo,se pitää paikkansa,että ei mihkään elukkaan ole satavarmasti luottamista.
Mutta minä luulen,että noit ikävät jutut,mitä on tapahtunut,niin vähemmässä määrin on ollut kyse koirasta,joka on oikeasti hyvin hallinnassa.
Taitaa miltei kaikki olla niitä piittaamattomia,tai/ja niitä,jotka itsekin tietää,ettei se koira nyt erikoisemmin hanskassa ole.
Tosin häpeäkseni täytyy myömtää,että aika kriminaali olen.Aikas paljon kuin nuot mopet irti on.Eikäs vissiin ihan aina virallisillakaan paikoilla...
Tosin lähtökohta on se,että mitään riskejä ei oteta,ja että aina huomioidaan muut.
Ja siihen kuuluu myös se,että ne mopsut on niin kauan "julkisella" paikalla kiinni,kun hommat on nupissa kunnolla.
21.07.2009 22:25
No periaatteessa voi miettiä,miten koirat koulutettiin vuonna kuokka ja kirves...
Voipi ainakin sanoa,että eipä silloin paljon nameja viljelty.Vähäsimmässä määrin käytettiin ylipäätään motivaatiovälineitä.
Mutta kyllä ne toimi.
Eli kyllä niitä tapoja löytyy,se sitten,mitä kukakin on niistä mieltä,on eri juttu.
Mutta,jos lähetään hankalimmasta päästä,niin ne on koiria,joilla ei ole ruuanhankkimisviettiä,ei saalisviettiä,ei laumaviettiä,niin vahvana,että se riittäis koulutukseen.Mutta jos koiralla yksikin noista on riittävän vahva,niin homma muuttuu täysin.
Ja siinä tullaan siihen,että se homma tehdään mahdollisimman oikeaoppisesti niin,että koira tajuaa mistä palkka tulee.
Jos se ruoka ei tosiaan ruleta,niin motivointilelulla se onnistuu,kunhan se palkka siis tulee oikeaan aikaan.Myöskin ei ole pahitteeksi käyttää sitä laumaviettiä siinä määrin,missä toimii ja riittää.
Eli ääntä myös vahvisteena.
Nim.saalisvietti jo asiasta kirjoittikin aika hyvin.
Tosin sanoisin,että kun oikein toimii ja kärsivällisyyttä löytyy :),niin kunnon purupalkkaa/taisteluakin voi aika usein käyttää.
Elikäs,kyllä täällä monikin pointin tajusi,eikä tuo korkea vahvistetiheys ihan outo juttu kuiteskaan ole,mutta se sitten,mitä pitää aina tai missäkin tilanteessa oleellisena ja missä määrin,onkin oma juttunsa.
21.07.2009 22:16
Pitäis saada juosta vapaana,joo,mutta eiköhän noit kiellot ja rajoitukset,mitä vaan lisää tulee,johdu ihan siitä,että on ollut ja on edelleen liikaa niitä vatipäitä,jotka ei välitä huomioida muita,eikä ole piskit pätkääkään hallissa.
Ja tuli vaan mieleen,kun taas vaihteeksi nousi tukka pystyyn...
21.07.2009 21:52
No täytyy sanoa,että ei oikein iske.
Makukaan ei oo minun suussa kummonenkaan,ja kun toi valmistustapakin tuli nähtyä o_O,niin maku suussa ei kiehtonut senkään vertaa.
21.07.2009 21:47
No sanotaan näin,että jos perimässä ei (rodun tyyppivika)ole luusto-ongelmat,niin aikas pahasti saa ruokkia tai tehdä,että ongelmaa tulee.
Mitä enemmän on tyypillistä luustoviat,niin sen "helpompi" on niitä myös saada.
Elikäs,väärä ruoka,väärä liikunta (liian vähän,liikaa,liian raskasta,liian yksitoikkoista),kaikki voi vaikuttaa.
Ja miten voi ehkäistä?No jos jättää viisastelut,eli valitsemalla noissa terveen rodun,niin ruokkimalla ja liikuttamalla oikein,ja sairaissakin roduissa katsomalla hieman millaisista vanhemmista ja taustoista koiransa ottaa.Ja tuossa taas tullaan siihen,mitä se kellekkin tarkoittaa...
Ja ne haitat on,jos rodussa siis on taipumusta,niin erilaiset kasvuhäiriöt,ja vanhempana mahdolliset luustoviat,esim.lonkka-ja kyynärviat.
21.07.2009 20:35
No minun mielestä tuo,että kannetaan (ei liukkaita ulkoportaita),niin on vähän hätävarjelun liiottelua.Varsinkin,kun kyseessä on ison koiran pentu,joka koon puolesta ne turvallisesti pääsee.
Itse lähden siitä,että kun pentu turvallisesti pystyy liikkumaan ulkoportaat,niin siitä asti saa omin avuin mennä.
Meillä myös on yläkertaan portaat,ja niissä kuljetaan,mutta niitä ei trampata monia kertoja.Lähinnä kuljetaan silloin tällöinpikkuhiljaa iän myötä enemmän ja enemmän,että oppii kulkemaan erilaisissa paikoissa,vähän liukkaammalla,ja myös siksi,että kohtuullinen portaissa kulkeminen (turvallinen) ei ole mitenkään huonoksi,vaan hyvää lihasten kehitykselle,jotka taas on tärkeät luustoa ajatellen.
Samoin,kun joskus kyläillään kerrostaloissa,niin niissä myös mennään portaissa,kun kykenevät,tai pitäiskö sanoa,ylettyvät rauhallisesti nousemaan ja laskemaan portaan.
Näissä asioissa ollaan menty mielestäni vähän turhan äärimmäisyyksiin.Maalaisjärjellä kun pitäis pärjätä.
Auto on vähän sellainen,tai riippuu hyppykorkeudesta,että esim.takakontistamme nostan myös aika pitkään,koska tömähdys alas on aikamoinen.Konttiin saa kyllä hypätä siitä asti,kun sinne pääsee.Siitä kun en näe vaaraa,ellei pohja nyt ole reilusti alemmalla kuin reuna.
21.07.2009 20:26
Juu,ei ole riittävää,heh.
Niin tuo on ilmeisesti taajaman ulkopuolella koskevaa,sitä vähän mietiskelinkin,kun en ollut varma miten se männöö.
Taajamassahan sitten onkin tiukempi meno.
21.07.2009 18:07
No tuota,minä olen niin vanhanaikainen,että tarvittaessa käytän kieltosanaa...
Kieltosanaa,joka on kunnolla opetettu,ja jonka aina pitää mennä perille.
Jos pentu puree "tahallaan",niin se kielto ja sitten kehut,ja esim.leikeissä vaan lelu suuhun tilalle.
Jos koira kävisi ilman syytä kiinni,niin kyllä se olisi se kiellon paikka.Ja siinä ei mitään muuta toimintaa tilalle,korkeintaan rauhalliset kehut.
Kiljumisia en harrasta,ne kun saattaa hyvin taisteluhaluisella vaan saada vettä lisää myllyyn.
Samoin jäähyt ei ole minun juttuni.Minä kun lähden siitä,että alusta asti viimekädessä ääni riittää tottelemiseen.
Jos taas on kyse esim.pennun iltahepuleista,ja siihen liittyvistä "päättömästä"menosta,niin silloin kunnon sylitys.Sillä se rauhoittuu.
Jollekkin on tehokas pieni vesisuihkaus,jolla voi kieltoa tehostaa tarvittaessa.
Mutta kuten sanoin,itse pyrin siihen,että kieltosana opitaan mahdollisimman pian ja kunnolla,että se riittäisi aina kun tarvis.
21.07.2009 18:03
No eh.En omista kun pihapläntin.
Jos oikein olen käsittänyt,niin eikös metsissä liikkuminen ole jokamiehen oikeuksiin kuuluvaa.Eli ei siinä mitään lupaa tarvi.Mutta siihen tarvii,jos sieltä jotain juttuja keräilee,siis muuta kuin marjoja ym.vastaavaa.
Mutta eikös koiran vapaana pitämiseen tarttis,jos oikeaoppisesti mennään,niin maanomistajan lupa?
21.07.2009 17:45
198 / 262