Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kaikkia rotuja voi kouluttaa ja kaikilla harrastaa.Se sitten mitä, miten pitkälle,ja tavoitteellisesti on eri juttu,koska siihen vaikuttaa myös rotuominaisuudet(tietty myös yksilöpuolikin jonkinverran ja kouluttaja).
Harrastaa toki voi,kilpailut sitten oma lukunsa,ja jos ne on hyvinkin tärkeitä ja hyvin pärjääminen,niin kannattaa miettiä rotu sen mukaan.
Jossain harrastuksissa fyysinen puoli saattaa kyllä tehdä sen,että ei ainakaan ihan täysipainoisesti voi tehdä.Mm.agilityssä.
Ehkä nyt on vaan kyseessä joku rotu,johon on lyöty leima otsaan,ettei voi kouluttaa,kun vaan ei ole perinteinen "kisatykki",ja helppo kouluttaa.Ja leiman antajat ei mitään koiriensa kanssa saa aikaiseksi tai tee noilta osin...
05.10.2011 18:11
Tässähän onkin hyvä tapa ulkoiluttaa koiria.Jos on vielä vähän hankalia tapauksia,niin jättää turhat lenkit ja stressit pois.Pistää koirat rötisköön aitauksiin ja antaa niiden ulkoilla keskenään.Jos sitten jotain käy,niin sittenpä käypi,mitäs siitä.
Kunhan katsoo,ettei ole elinkeinonharjoittaja koiriin liittyen.Näin.
05.10.2011 18:01
"Ehkä kannattaa ottaa..." Makuasia.Itse olen pyrkinyt taas lomien ajaksi.
Samoin pyrin pentueeni tekemään myös,että on pennuillekkin enempi heti aikaa.Olen myös alkanut jo täällä opettamaan pikkuhiljaa sisäsiisteyttä,koska mitä enemmän siihen pääsee panostamaan,niin sen parempi mahdollisuus oppia nopeammin.Ihan kuin kaikessa muussakin,mitä enemmän oikeita suorituksia,sen nopeampi ja helpompi oppia ;).
Jos oikein muistan,niin tuohon tarhassa pitämiseen on säädökset.En muista vaan mitä ovat.Olisko ainakin joku ikäraja...Kannattaa ottaa selvän.
Kannattaa myös sitten harkita,minkä rodun ottaa.Kaikki ei sinne sovellu mm.säänkestävyyden vuoksi ym.
Minun mielipiteeni on samansorttia kuin c.f jo kirjoitti eroahdistuksesta.
Ja siihen vaan lisäisin,että liimautuvia kannattaa opettaa myös siihen,että voivat olla rauhassa,eikä joka askelta tarvi vahtia ja seurata.
Ja sitten muistaa,että kaikki kannattaa opettaa hyvin.Mitä paremmin,sen varmemmaksi käytös tulee.Ei kannata olettaa mitään oppivan itsestään,eikä päästää virhekäytöstä muodostumaan.Silloin vaan joutuu virheitä korjaamaan.
Tuosta toisen kanssa jättämisestä sen verran,että joo,riski on pienempi silloin,kun vanhempi on fiksusti.Mutta jos se ei osaa,niin hyvin todennäköisesti nuorempi oppii myös sen käytöksen.Että voipi sitten olla käsissä useampikin "eroahdistuskoira"...
04.10.2011 12:06
"Riippuvaisilla" tarkoitan rotuja,jotka hyvin mielellään seuraavat koko ajan omistajaansa.Eli toisin kuin itsenäisemmän rodut.Eli kannattaa ottaa se huomioon,koska joillekkin siitä voi muodostua stressiä myös,joka saattaa edesauttaa jollain sitä eroahdistusta.
04.10.2011 11:47
Ei anna namia toiselle ei,mutta enpä ole myöskään nähnyt koiralaumassa koirien pukevan toistensa päälle pantoja ja hihnoja.Ja sitten taluttelevan toisiaan.
En kyllä ole kuullut koiran huutavankaan.
03.10.2011 18:09
Minä kun tuon klipin katsoin,niin ekana tuli mieleen joku parodia...
Vähän samaan tyyliin,kun tuubissa kiertävä mummokuiskaaja :PPP
03.10.2011 18:03
Jos itse saisin valita,niin aina siihen aikaan vuodesta,kun on suht lämpimät kelit vielä.
Ihan itseä ajatellen,kuin myös pentua.Mukavampi opettaa sisäsiistiksi.Itse myös haluaisin ajoittaa lomiksi,jolloin paras opettaa tavoille ylipäätään ja aikaa sisäsiistiksi ja muutenkin touhuta rääpäleen kanssa :)
Ei lomapennusta liimautujaa tule,sen enempää kuin jos kotona on suht kokoajan tai vähemmän,kun muistetaan se huomioida.Eli opetetaan se koira myös yksinoloon,kuin myös siihen,ettei sitä iilimadoksi haluta.
Minusta eroahdistus on lähinnä sitä,että koiraa ei ole opetettu olemaan yksin ja ns.riippuvaisten rotujen kanssa ei ole riittävästi huomioitu rotuominaisuutta.
03.10.2011 17:48
"jonka toiminta oli pikemmin noloa..." Ja vaarallista,jos tuohon tyyliin käsittelee myös pikkuisen isompia koissuja...
03.10.2011 17:29
Täällä jo vastattiinkin,mikä on parhaimpia paikkoja ottaa selvää eli jalostustietojärjestelmä.
Kun hakee tietoa,niin kannattaa klikata nimenomaan kennelnimistä,ei pelkän rodun kohdalta,mistä ehkä on kiinnostunut.Eli sieltä näkee myös muut rekatut rodut eli saa sitten kunnon kokonaiskuvan.
Onneksi on tuo erinomainen järjestelmä olemassa...
03.10.2011 17:22
En tiedä mikä on taistelurotuinen,mutta taistelukoirataustaisia rotuja kylläkin...
Kyllä ne osaavat muutakin kun raadella.Kun ovat oikeilla ihmisillä.Ja vielä,myöskin tietyt rodut oikeissa paikoissa.
Ko.rotu kuuluu kumpaankin kohtaan...
Toivoa sopii,että tuo ikävä tapaus pistäisi tuonkin rodun jokaisen kasvattajan miettimään hieman tarkemmin,kelle ja myös mihin koiriaan myyvät...
30.09.2011 17:46
No itseasiassa se koira ei räjähdä,jos sen ei anneta sitä tehdä.Eli koulutuskysymys.
Kyllä noita räjähteleviä koiria olisi jokusenkin,jos koira saisi päättää.Vähemmän sosiaalisista roduista niitä löytisi jo melkoisesti.
Vietit kyllä ottaa helpostikkin vallan,mutta ihmisen tehtävä on niitä kontrolloida.Se on taas kasvatus ja koulutus ym.kysymys.
Tuossa olen kyllä samaa,että se on vaarana,että koirasta tulee liikaakin tyttöjä ajatteleva,jos se saa turhan paljon niiden perään haahuilla.Varsinkin jotkut rodut,kuten labukka on jo luonnostaan "naisiin menevä".Pikkukoirissa(roduissa) niitä löytyy jokusiakin.Turhaa stressiä se tekee...
Ja sitten nuot taas osaltaan pistää helposti pukkaamaan eturauhasvaivoja.Itseasiassa jo nuorillekkin.Joten tuossa suhteen kannattaakin huomioida.Itse asiassa tuon syyn takia osittain en minäkään lenkillä anna turhia ihmetellä,tosin ei etenemisestäkään mitään tulisi.
Pihalla sitten pääseekin.
Teston taso ei kyllä ole ihan suhteessa ulkonäköön.Ulkonäkö on genotyypin ja fenotyypin summa.
29.09.2011 14:00
Omalta kohdaltani sanoisin,enpä tosiaan käyttäisi.Enkä missään nimessä omaa urostani antaisi tuonikäisenä.Sen verran rajua hommaa,että pelkäisin papparaisen hyvinvoinnin puolesta.Vaikka olisi lekurilla moitteettomaksi todettu.Tosin vähemmässä määrin tuon ikäinen enää voi olla ihan moitteettomassa kunnossa...
29.09.2011 12:14
Taitaa sitten olla aika hidasta liikkumista :D.Kaupungissa ei taitaisi likkumisesta tulla juuri mitään.
Mutta jos se rähisee koirallesi,niin koulutuskymysys se viimekädessä on.
Pissojen lipominen voi kasvattaa testotasoa,mutta korkea testotaso ei ole sama kuin rähinöinti.Siihen taas vaikuttaa rodun alttius ja viimekädessä ihan kotikasvatus.
Jos asiat olisi ihan yksiyhteen,niin entäs huushollit,joissa on kumpaakin sukupuolta ja oma piha.Urokset siellä sitten lipoovat niin pissoja kuin juoksujälkiä ihan urakalla.
Siinä sitä testotaso vasta nouseekin.Jos rähjääminen on siitä kiinni,niin nehän olisi täysin pitelemättömiä :D
29.09.2011 12:07
Täytyy vielä palata aiheeseen :D
En tarkoittanut sinua,vaan hieman kritisoin näitä ns."vaikutusvaltaisempia" neuvojia.Ihan siksi,että kun tietoa jaetaan,niin se pitäisi itse myös tietää ja olla todennut kunnolla,mistä puhuu.
Myöskin silloin,kun jaetaan neuvoja,mihin sisältyy riskejä,niin niitä ei jaettaisi "yleismaailmallisesti",vaan tarkkaan mietittäisiin kohteet.Kuin myös silloinkin selvitettäisiin tarkoin ne riskit.Tämä on tärkeää niin koirakolle,kuin ulkopuolisia ajatellen.
Ja kuten jo sanoin,pelkästään se,että koiran reaktiot jättää näkemättä,on aina suuri riski.
Minä en puhunut mistään kilpavarustelusta,vaan se oli esimerkki nimenomaan tähän pointtiini liittyen.Eli riskineuvojen jakeluun ;)
Mutta kuten sanoin,jokainen tyylillään.Mutta itse peräänkuulutan sitä,että kun ohjeita jaellaan ja annetaan,niin pitää olla huolellinen,kun niihin voi riskejä sisältyä.
Niitä muitten neuvomia sitten kun silloin tällöinkin toiset sitten joutuu kongreettisesti korjaamaan.Eipä siinä muuten mitään,mutta kun siinä vaiheessa ollaankin saatu jo vielä isompi soppa syntymään...
Varsinkin kun neuvoja on "vaikutusvaltainen",niin on myös tärkeä tiedostaa se,että vaikka itsellä on homma hyvinkin hallussa,niin kaikilla ei asiat samoin toimi.
Itse voisin pistää omat koirani vaikka peräjonossa kulkemaan takanani,vaikka irti,rähisevän koiran ohi.Mutta kuten sanoin, eläin on aina eläin ja viimekädessä minä tunnen vain itseni ja omat koirani.Siksi neuvojen antamisessa kannattaa aina huomioida,että on mahdollisimman turvallisia ja riskit kerrotaan,jos niitä on ;)
29.09.2011 11:59
Aika määrä.
Itse suunnilleen tuota koko luokkaa olleet saaneet n.100 grammaa viikossa.Pitäisi riittää.
Muilla sisäelimillä ei niin väliä,niitä olen antanut miten sattuu.Ehkä yleisemmin pari kertaa viikossa saman määrän kuin koira saisi sillä kertaa muuta proteiiniä tai vähemmänkin.Munuaisia en antaisi kylläkään kun kerta viikkoon,jos sitäkään.
Meillä koirat kotiruualla.
29.09.2011 11:33
Ja arvaapa kuinka paljon löytyy sitten voimaa,kun puhutaan niistä isoista eli pannaan kiloja about vaikka parikymmentä lisää ;D
Tuo taaksepitämisen neuvon antamisessan se,että jos sitä jakaa,niin pitäisi miettiä,onko se riski ja myös kertoa ne riskit.Ja isoilla se on...
Kannattaa myös muistaa,että on ihan eri,haluaako koira lähteä puolihuolimattomasti käsistä,vai tosissaan.Jos vielä tosissaan,niin se on melkoinen riski,ettei koira ole koko ajan luettavissa.Ja kuten myös sanoin,hallinta vaikeutuu,jos koira on takana.
Kerran kysyin eräältä " ongelmakoirakouluttajalta",joka neuvoi remmirähjältä peittämään näkyvyyden ja laittamaan johtajan taakse.Kysyin,että onko koskaan itse kokeillut tuota vaikka n.50 kiloisen kanssa,joka tosissaan haluaa lähteä käsistä.Ei ollut...
Minulla oli kyseisessä "sessiossa" mukana oma ihan ronskin kokoinen tyttö :D,ja kysyin haluaako hän kokeilla,että taluttaa koiraa takanaan,ja jossain kohtiin kutsun koiraa luokse edestä päin.Koira on sitten 10 luoksetuloksi kokeessa todennettu :D ja lähtee kyllä varmasti aika liukkaasti mamin luo.Kun kuuli rodun,niin ei muuten halunnut kokeilla... :D
Eli tämä kuuluu siihen sarjaan juttuja,että kun niitä ohjeita jaellaan,niin pitäisi tietää ihan täysillä,mitä ollaan tekemässä ja millä riskeillä.
Kun se koira on hanskassa,niin samahan on,missä sitä kuskaa.Tosin kun se hanskassa,niin miksi sen täytyisi kulkea takana.Tosin aina kannattaa muistaa,että eläin on eläin,ja siksi se vanha hyvä neuvo,että koiran reaktiot pitäisi olla aina luettavissa,ei ole hullumpi,tänäpäivänäkään...
Tosin,jos tuo nyt jollekkin on okei,niin mikäs siinä.Jokainen taaplaa tyylillään.Mutta se,että jaellaan yleispätevinä neuvoina jotain,mistä ei kunnolla edes tiedetä,niin on joskus aika riskaabeliä...
28.09.2011 18:09
Ei kait nyt sentäs kukaan joka läjää sun muuta anna imeskellä :D
Tosin,jos nyt joku jossain pissejä pääseekin imuttaa,niin ei se uroksesta mitään petoa tee.Eiköhän se tule,jos ylipäätään ei ole hommat hanskassa.
Ei muuten,mutta tuon mukaan sitten uros,joka elelee nartun/narttujen kanssa samassa huushollissa ja pääsee tietenkin niitä kiimajuttuja haistelemaan,ja plänttejä löytämään,vaikka pihalta,niin siitä tulisi sitten jo varsinainen ilmestyskirjan peto :D
Liikkumisessa on tärkeintä muiden huomioiminen,mukava kulku omistajalla ja koiralla.
Jokainen määrittää sen jälkimmäisen itse.Meillä koirat saa nuuskia,jos saa.Silloin saa,kun päästän.Kyllä ne sen huomaa ja oppii lukemaan itseäni.Jos taas on vauhti tiettyä luokkaa,niin tietää,ettei pysäytyksiä ole.Ja käskyllä irrotaan,jos meinaa johonkin jämähtää.
En ole niin moisesta päätäni vaivannut.
28.09.2011 17:44
Oikein olet kuullut,että voi olla noita mainitsemiasi.Voi myös olla allergiaa.
Koiralla ei ole hyvä olla,ja siksi pitäisi noit asiat tarkistaa ja asia hoitaa kuntoon.
Omistajien nyt pitäisi hoitaa koira kuntoon.Sen mitä voit ainakin tehdä,niin kertoa se heille.
Jos koira on esim.sairas,niin hoitamatta jättäminen on vähän samaa luokkaa kuin heitteillejättö...
Noista muista puutteista(kun tuntee tapauksen), voi vaikka kysyä paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä (tosin oireilustakin),mitä mieltä ovat ja onko liikaa puutteita.
Näin luettuna ei ainakaan kovin mukavalta koko paketti kuulosta...
27.09.2011 17:13
Niin antavat.Tai ainakin jotkut.Nykypäivänä jaellaan paljonkin mitä ihmeellisempiä neuvoja...
Se sitten mihin laittaa kukakin,vaikka taskuun,niin periaatteessa ei ole merkitystä,kun ei ole kyseessä iso ja vahva koira.Koska kuten sanoin,jos se sieltä haluaa lähteä ja tosissaan,niin käsistä lähtee ja helposti,tai käsi mukana...
Myöskin ihan aloittelijan perusasiaa koiriin liittyen,jo vuodesta kuokka ja kirves,että koiraa ei koskaan päästetä silmistä.
Tässä liittyen jo siihen,että silloin ei koiran reaktioita näe.Ja se on oleellista niin hallinnan takia(turvallisuuden),kuin siinä,että oppii näkemään ja tulkitsemaan koiran reaktioita.Joka taas on yksi koiran käsittelyn kulmakiviä ;)
26.09.2011 09:26
c.f, Heinökuussa oli luonnetestattu yhessä paikassa rasseleita aika paljon.Katoppa pahuuttasi SPKL sivulta noita tuloksia.Löytyykö jotain mikä ehkä nappais vai ei,siis tuolta kantilta katsoen.
25.09.2011 15:43
97 / 262