Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Kaikkia rotuja voi kouluttaa ja kaikilla harrastaa.Se sitten mitä, miten pitkälle,ja tavoitteellisesti on eri juttu,koska siihen vaikuttaa myös rotuominaisuudet(tietty myös yksilöpuolikin jonkinverran ja kouluttaja).
    Harrastaa toki voi,kilpailut sitten oma lukunsa,ja jos ne on hyvinkin tärkeitä ja hyvin pärjääminen,niin kannattaa miettiä rotu sen mukaan.
    Jossain harrastuksissa fyysinen puoli saattaa kyllä tehdä sen,että ei ainakaan ihan täysipainoisesti voi tehdä.Mm.agilityssä.
    Ehkä nyt on vaan kyseessä joku rotu,johon on lyöty leima otsaan,ettei voi kouluttaa,kun vaan ei ole perinteinen "kisatykki",ja helppo kouluttaa.Ja leiman antajat ei mitään koiriensa kanssa saa aikaiseksi tai tee noilta osin...
  2. Täytyy vielä palata aiheeseen :D

En tarkoittanut sinua,vaan hieman kritisoin näitä ns."vaikutusvaltaisempia" neuvojia.Ihan siksi,että kun tietoa jaetaan,niin se pitäisi itse myös tietää ja olla todennut kunnolla,mistä puhuu.
    Myöskin silloin,kun jaetaan neuvoja,mihin sisältyy riskejä,niin niitä ei jaettaisi "yleismaailmallisesti",vaan tarkkaan mietittäisiin kohteet.Kuin myös silloinkin selvitettäisiin tarkoin ne riskit.Tämä on tärkeää niin koirakolle,kuin ulkopuolisia ajatellen.
    Ja kuten jo sanoin,pelkästään se,että koiran reaktiot jättää näkemättä,on aina suuri riski.
    Minä en puhunut mistään kilpavarustelusta,vaan se oli esimerkki nimenomaan tähän pointtiini liittyen.Eli riskineuvojen jakeluun ;)

Mutta kuten sanoin,jokainen tyylillään.Mutta itse peräänkuulutan sitä,että kun ohjeita jaellaan ja annetaan,niin pitää olla huolellinen,kun niihin voi riskejä sisältyä.
    Niitä muitten neuvomia sitten kun silloin tällöinkin toiset sitten joutuu kongreettisesti korjaamaan.Eipä siinä muuten mitään,mutta kun siinä vaiheessa ollaankin saatu jo vielä isompi soppa syntymään...

Varsinkin kun neuvoja on "vaikutusvaltainen",niin on myös tärkeä tiedostaa se,että vaikka itsellä on homma hyvinkin hallussa,niin kaikilla ei asiat samoin toimi.
    Itse voisin pistää omat koirani vaikka peräjonossa kulkemaan takanani,vaikka irti,rähisevän koiran ohi.Mutta kuten sanoin, eläin on aina eläin ja viimekädessä minä tunnen vain itseni ja omat koirani.Siksi neuvojen antamisessa kannattaa aina huomioida,että on mahdollisimman turvallisia ja riskit kerrotaan,jos niitä on ;)
  3. Ja arvaapa kuinka paljon löytyy sitten voimaa,kun puhutaan niistä isoista eli pannaan kiloja about vaikka parikymmentä lisää ;D

Tuo taaksepitämisen neuvon antamisessan se,että jos sitä jakaa,niin pitäisi miettiä,onko se riski ja myös kertoa ne riskit.Ja isoilla se on...
    Kannattaa myös muistaa,että on ihan eri,haluaako koira lähteä puolihuolimattomasti käsistä,vai tosissaan.Jos vielä tosissaan,niin se on melkoinen riski,ettei koira ole koko ajan luettavissa.Ja kuten myös sanoin,hallinta vaikeutuu,jos koira on takana.
    Kerran kysyin eräältä " ongelmakoirakouluttajalta",joka neuvoi remmirähjältä peittämään näkyvyyden ja laittamaan johtajan taakse.Kysyin,että onko koskaan itse kokeillut tuota vaikka n.50 kiloisen kanssa,joka tosissaan haluaa lähteä käsistä.Ei ollut...
    Minulla oli kyseisessä "sessiossa" mukana oma ihan ronskin kokoinen tyttö :D,ja kysyin haluaako hän kokeilla,että taluttaa koiraa takanaan,ja jossain kohtiin kutsun koiraa luokse edestä päin.Koira on sitten 10 luoksetuloksi kokeessa todennettu :D ja lähtee kyllä varmasti aika liukkaasti mamin luo.Kun kuuli rodun,niin ei muuten halunnut kokeilla... :D

Eli tämä kuuluu siihen sarjaan juttuja,että kun niitä ohjeita jaellaan,niin pitäisi tietää ihan täysillä,mitä ollaan tekemässä ja millä riskeillä.

Kun se koira on hanskassa,niin samahan on,missä sitä kuskaa.Tosin kun se hanskassa,niin miksi sen täytyisi kulkea takana.Tosin aina kannattaa muistaa,että eläin on eläin,ja siksi se vanha hyvä neuvo,että koiran reaktiot pitäisi olla aina luettavissa,ei ole hullumpi,tänäpäivänäkään...
    Tosin,jos tuo nyt jollekkin on okei,niin mikäs siinä.Jokainen taaplaa tyylillään.Mutta se,että jaellaan yleispätevinä neuvoina jotain,mistä ei kunnolla edes tiedetä,niin on joskus aika riskaabeliä...