Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. Paavo Järvinen näkee uskovia ihmisiä vain "upotuskastetuissa". Joka haluaa kuulla tuossa hengessä pidettyä puhetta, menköön kuuntelemaan. Olen kyllä sitä mieltä, että Paavo Järvinen voisi vähitellen vetäytyä eläkkeelle julistajantehtävistään.
  2. "j.t.p"
    Vastasin tekstiisi, kun analysoit minua kirjoitusteni pohjalta. Kovin lähimmäisenrakkautta pursuava viestisi ei ollut, vaikka pitänetkin itseäsi uudestisyntyneenä uskovana..

Olen tehnyt muutamia aloituksia viime vuoden aikana, joissa olen tuonut esille kipeitä kokemuksiani helluntaiseurakunnasta Yleensä olen vastannut muiden kommentteihin aika laidasta laitaan. Sinulla on oma näkökulmasi asioihin, jotka ovat muovautuneet omien elämänkokemustesi myötä. Minulla on samalla tavalla omani. Meillä molemmilla on samanlainen oikeus kirjoittaa tällä palstalla helluntailaisuudesta ja tuoda oma näkökantamme asioista esiin. Näkökulmien esiintuominen ei pitäisi aiheuttaa vastapuolen analysoimista tyyliin, jota itse harjoitat. Se ei liene Jumalan mielestäkään oikein.

Olen huomannut sen, että erityisesti helluntaiuskovat hyvin usein täällä vihastuessaan tahtovat pureutua kirjoittajien henkilökohtaisiin asioihin ja persoonaan. Tällaisten henkilöiden päämääränä näyttää olevan helluntailaisuuden kritisoijien leimaaminen henkisesti sairaiksi ym. Toisaalta henkisesti sairastuneilla on myös täällä oikeus kirjoittaa. Kuitenkin niille helluntailaisille löytyisi monta muutakin keskustelupalstaa, jotka eivät kestä erilaisia mielipiteitä. Näin ei tarvitsisi lähteä leimaamaan erimieltä olevia hullluksi ja esittämään psykologisia arvioita toisista kirjoittajista.

Olen mielestäni onnistunut omissa vastauksissani varsin hyvin tuomaan oman näkökulmani eri asioista. Kielenkäyttöni tällä palstalla on ollut mielestäni maltillista, jos vertaan sitä joidenkin hellutaiuskovien käyttämiin ilmaisuihin. En vihaa ketään tällä keskustelupalstalla. Haluan tuoda oman käsitykseni asioista esille ja tarvittaessa kertoa ne asiat, jotka helluntailaiset jättävät kertomatta. Olen sanonut jo aikaisemminkin, että haluan mielipiteilläni varoittaa helluntailaisuudesta kiinnostuneita henkilöitä, koska olen joutunut itse kokemaan paljon pahaa elämässäni helluntailaisten taholta. Haluan, että tällaiset hankilöt saisivat totuudellisemman kuvan siitä, millaisen uskonliikken kanssa he ovat tekemisissä.

Onneksi suurin osa tämänkin palstan kirjoittajista tietää, että meitä ihmisiä on täällä moneen junaan. Kaikille se ei ole vielä auennut.
  3. Itse suhtaudun suurella varauksella näihin tilinumeronsa ilmoittaneisiin yhdistyksiin, jotka "eivät tarvitse" lupaa rahankeräykseensä. Muutenkin suhtaudun varauksella luvallisiinkin rahankeräyksiin, koska niistä menee hyvin suuri osa "toiminnan pyörittämiseen ja keräyskuluihin". Tämähän nähtiin Pirkko Jalovaarankin kohdalla. Hengelliset yhdistykset eivät mielellään esittele rahankäyttöään eikä tilinpäätöksiään nettisivuillaan, josta ne olisi helposti tarkistettavissa ja verrattavissa vaikkapa julkisiin viranomaistietoihin

Sauluslähetys voisi antaa itsestään uskottavamman kuvan hankkimalla joka tapauksessa rahankeräysluvan toiminnalleen. Varmaan heilläkin kerätään / ohjataan varoja niin, että keräys voidaan katsoa olevan laillisuuden rajoilla.

Toisaalta näillä rahankeräyksillä on maallisella puolellakin ongelmia. Itse en ole enää vuosikausiin antanut rahaa esimerkiksi Suomen Punaiselle Ristille, koska hyvin merkittävä osa lahjoitusvaroista menee tosiaankin tuon organisaation palkkoihin ja toimitilavuokriin ym:n. Mutta uskovaiset saarnamiehet eivät tietenkään saa päästä rikastumaan esim. "pakanalähetykselle" kerätyistä varoista. Mikäli rahoista maksetaan saarnamiehen palkka, se olisi hyvä ilmoittaa keräyksen yhteydessä.