Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Kappas vaan! Kahvipirtti saa mainosta. Eikös ne niin sano, että se on sama mitä puhutaan, kunhan puhutaan. Hiljaisuus on tappavaa. Onhan tuota nokittelua saanut niin Pirttikin kuin yksityiset henkilötkin. Lähinnä mukana penäämistä yli kymmenen vuoden tapahtumista.

En tiedä, voinko kutsua itseäni Kahvipirttiläiseksi. Olen kuitenkin sinne kirjoitellut yleensä viestin päivässä muutaman vuoden. Toki muutaman viikon poissaolojakin on mukana. Sellainen rytmi sopii minulle. Olkoon viitteellisenä muotona vaikka Haanpään "jutut" tai Ahon "lastut." Eihän sellainen muoto olekaan "täydellistä" keskustelua. En kuitenkaan ole valmis nököttämään läppärini ääressä yhtenään. Olen junaillut muitakin puuhiani ajanvietteekseni. Toisten kirjoittamisiin en puutu - viehän se kasvimaiden ja kukkapenkkien hoitokin aikansa, luulisin.

Olen hutaisten lukenut tämän ketjun. Eipä Ruuneperi niin järin pahaa ole kirjoittanut, josta olisi syytä närkästyä. Joissain viesteissä on heittoja, että nähdään Pirtti toisilleen taputtajien areenana. Kehoitetaan myös tutustumaan paremmin asioihin, välttämään liikaa yksimielisyyttä. Mikäs siinä, sen kun esittelee. Kuitenkin on ehkä liioiteltua pitää Pirtin porukkaa "tumpeloina", jotka ovat manipuloitavissa mihin tahansa. Kyllä minä olen ymmärtänyt kaikki yksilöinä. Vieläpä hyvinäkin. Luulenpa, että Pirttiin kirjoittajat ovat yhtä hyvin asioista selvillä kuin muutkin - minä nyt voin myötää, että olen pöterömmästä päästä.

Ainakin Katleija ja Ramoona esittivät tähän ketjuun sopivat vastaukset. Niitä on turha kerrata.

Voikaa hyvin ja välttäkää päänsärkyä tyhjästä!
  2. Hellettä riittää! Hyvähän se, tulee kaikille tarpeeksi.

Kiitos Ramoona maininnoistasi, kun olet käynyt vilkaisemassa töitäni. Sellaistahan se on "ite- taidetta."
    En ole missään opiskellut ko. kirjallisuutta kyllä olen hyväksi käyttänyt.
    Olen tainnut jo kertoa vitsin, rehellisen arvion töistäni. Luokseni tuli eka kertaa käymään eräs jo hyvässä aikuisiässä oleva mies. Oven avattuaan hän jäi töllistelemään seinät peittäviä taulujani.
    - Jumankauta, sinähän taidatkin olla rikas kun on näin paljon ....
    - Päinvastoin, köyhän täytyy tehdä itse taulunsa, vastasin.
    - Vain niiin...jo arvelinkin, mies sanoi häkeltyneenä, mutta terästyi: -Mutta on näissä monissa hyvät raamit.
    - Juu, kävin puutavaraliikkeestä rimat ja tein myös jiirilaudan ettei nurkat jää virnottamaan.

Eipä tämä ole jäänyt asiana harmittamaan, vaan huvittamaan arvioijan oivallukset.

Nyt teen tahallani mokan, joka on periaatteessa monen mielestä paha. Keskinäinen kehuminen varsinkin Kahvipirtissä se paha. Niin olen lukenut tänäänkin tuolta "muualta" Kehun sinua, Ramoona, erinomaisesta sanoilla ja lauseilla maalailustasi niin luonnossa kuin muissakin asioissa ja tapahtumissa. Varmasti tiedät sen ilman "apuanikin."

Eilen hupeni aikaa työpäivän verran juhlissa. Ei se ollut "junttakokous" vaan yksityisen kutsuma, viihteellinen merkkipäivä kesäisessä, maalaismaisemallisessa ympäristössä. Olisihan ollut myös kielen "kostukettakin", mutta tulipa tuota sen sortin verryttelyä ihan perinteenä saadulla syntymähumalallakin ja eikä kukaan pahasti örveltänyt. Oikein hyvä päivä tässä ihmiselossani.
  3. Tuulista, lämmintä päivää!
    Aika ihmeeltä tuntuu, jos SkillaN onnistuu täppäämään kypsiä vadelmia metsästä. Voihan toki olla mahdollista, mutta kun vähän ennen lähtöäni kävin pusikoita katselemassa, oli vain pieniä alkuja. Ei ollut punerrusta ollenkaan. Onhan se kyllä ihan eri paikkakunta ja voi olla maastokin.

Hattukeräykseen ei taida minulta apua löytyä. Yksi lätsä kyllä on, mutta sen tarvitsen kyllä kaljuni suojaksi. Muu "antiikki" jäi mökilleni. Mutta ehtiihän Venlan vuosijuhliin vielä tulla uuttakin antiikkia.

Kovananuuron olen kyllä kolunnut. Siitä on aikaa...katsoin kyhäämästäni taulusta, 1999. Kävelin silloin syvänteen pohjaa ehkä 6-7 km edestakaisin. Ainakin paikoin hyvin vaikeakulkuista kivilouhikkoa. Kyllä siitä normaalikuntoinen rauhallisesti töppösen paikkaa hakien hyvin selviää. Pienestä suolammesta lähtee pieni puro, joka lirisee mukana seuralaisena koko syvänteen matka, jossa reunat lienevät paikoin n.100 m korkeudessa. Rinne on niin jyrkkä, ettei joka paikasta pääse ylös, ellei sitten ole ammattikiipeilijä. On se ihan mahtava luonnon tuotos. Päivän sain kulutettua ihan mukavasti siellä ruhveltaessani. Tein samalla muutamia piirrosluonnoksia ja värien merkkaamisia. Niiden pohjalta sitten tuhertelin taulunpohjia. (profiilissani näkyy yksi näpäyttämällä suuremmaksi.) (sori mainostamiseni).

Vielä mainitsen, että siellä mökilläni ei juuri hyttysiä ja itikoita ollut. Sekin on kyllä ihmeellistä, onhan se tavallisesti siinä mielessä "väestörikasta" paikkakuntaa. Tosin viimekesänäkin linnut jäivät itikkaherkuista pienelle osalle.

Kiitän, että olette olleet niin hyvämuistisia, huomasitte paluuni!
  4. No niin...nyt jo olen kurkistanut tänne "sivistyksen" piiriin. Kävellä humpsuttelin labrassa, joka aika oli merkattu varatuksi monta viikkoa sitten. Vuosihuoltojahan ne, katsastus tapahtuu myöhemmin. Oli kyllä muutama muukin asia hoidettava. Nyt on kunnossa toistaiseksi.

Mitenkähän tuonkaan "sivistyksen" piirin ottaisi. Eipä läheskään aina oletuksetkaan pidä paikkaansa. Voi olla muodollisesti hyvin koulutettu jopa päteväkin. Takaa kuitenkin saattaa löytyä ketkuja, röyhkimyksiä, vain oman edun tavoittelijoita ...teennäinen pintasilaus voipi olla vaikka viimeisen päälle kuorrutettu, mutta kuoren alta löytyy täyttä mätää. Näitä "sivistyksen kukkasiahan" aina ilmestyy ja tulenpa siksi miettineeksi mitähän koko sana tarkoittaa. Ja kenen näkökulmasta katsottuna?

Sotaa ja pesäkkeitä on joka puolella. Niin, röyhkeyden huipuksi israelilaiset ovat pommittaneet useita YK:n perustamia pakolaisleirejä, vaikka ovat ennakkoon varmasti tiedon saaneet. "Herran valittu kansa" käy sotaa ajaakseen kahdentuhannen vuoden takaisella "perimisoideudella" palestiinalaiset tuhoon tai pois. Luultavasti "sivistyneesti."
    En nyt tästä enempää, vaikka mieleni tekisi pöllyttää.

Mökkireissuni meni hyvin, lämpö 30 pinnassa, sateita vähän. Toissapäivänä kyllä pudotti rankasti vettä ja ukkonen jyrisi tuntikausia. Lakkareissuni meni kyllä pommiin. Kyllä tarkistin "salaiset paikkani", mutta hallaherra oli tehnyt pahojaan. Muutaman litran sain lakkoja, mutta ovatpa sitten kalliita, jos kovalle työlleni palkan lasken. Mustikoita kyllä löytyi, mutta ei helpolla. Juoksuttihan sen parin vaaran harjanteen yli kunnes paikka löytyi. Hikistä hommaa sekin, väsykin meinasi yllättää. Eipä mitään, sen jälkeen kun saunan sain lämpimäksi, oli nautintokin palkintona.

Kalastus onnistui hyvin. Haukea nousi kahdella katiskalla turhankin paljon. Se kun käy niin, että jos joku sintti ui katiskaan, tulee hauki perästä saalistamaan. Eihän siihen muut kalat tule kun peto on vastassa. Kyllä paistetusta hauesta tuli koko ajan pääruokani. Lenkkimakkaran pätkä maistui herkulta välipalana.

Sainpahan lepäillä todella kunnolla. Sen verran on vanhaa työhulluuttani jäljellä, että enhän malta olla jotain rumuhommaa tekemättä, jos luppoaikaa näyttää jäävän. Nyt tämä rankka hellekeli antoi ihan hyvän tekosyyn olla tekemättä mitään. Taitaa siihen kyllä ikäkin vaikuttaa, ei maailma siihen kaadu, vaikka hellitänkin liian helpolla.

Venlastiinan yleiseen kutsuun 100 vuotisjuhlille vastaan myöntävästi. On se kuitenkin niin harvinaista, että täytyyhän se katsastaa.
  5. Tänään kävin kiertämässä Kuusijärven pitkän kaavan mukaan. Kyllä siellä kansaa oli, parkkipaikat täynnä. Aurinkoahan näyttivät lojotellen ottavan ja järvessä pulikoijia riitti, myös uimaharjoittelijoita merkatulla radalla.

Enpä mennyt järveen, en edes ollut siihen varautunut. Metsikköön poikkesin poluilta. Mustikoiden kypsyminen on jo pitkällä. Eihän siinä lähistöllä ole kunnon marjapaikkaa, mutta suuhuni sain sen minkä tuntui haluttavan. Pienehköjä olivat mustikat. Sehän riippuu myös maastosta. Siellä on kuivaa, kallioperäistä maastoa.

Potkupalloa seurasin eilen siihen saakka, kun hollantilaiset tekivät kaksi maalia. Pötkähdin yöunille, koska päättelin että pelin olen nähnyt. Tänään on sitten loppuottelu. Kaipa sitä pitää töllätä ainakin aluksi. Onhan tuota kisaa riittänytkin, myös draamaa ja monelle joukkueelle pettymyksiä. Totista touhua se on urheilukin.

Nyt on pienen iltalenkin paikka ja siinäpä se alkaa päiväni olla täysi.
  6. Hyvä päivähän tänään oli ilmojen puolesta. Enpä tunne nyt valittamista muustakaan. Sotivathan maailmalla monessakin paikassa ja niistä ei voittajia löydy kun loppulaskua tehdään. Ihmettelijän osahan näihin sotimisiin jää.

Kisojan tänään tulee, tangokuningattaren vaalit ja potkupallon MM-pronssin jako. Kumpaankaan en ole kovin kiihkeästi kiintynyt fani. Luultavasti katson ainakin osittain, jollei muuta paina päälle. Jalkapallossa kyllä kiinnostaa nähdä, kuinka brasialaiset ovat edellisestä ryökytyksestä toipuneet. Eiköhän se ekassa erässä näy. Tuskinpa rikon tapoja tähän niin, että rikkoisin kovin paljon tuttuja rytmejäni - nukkumaan menoani. Järjestyshän se olla pitää ).
    Popsin minäkin aikoinaan muutaman kuukauden kolestrolilääkkeitä. Enpä tiedä kumpi auttoi enemmän, ruokatapojeni- ja määrien muuttamien, vai lääkkeet. Ehkä molemmat. Kunnossa ovat kolestroliasiat, kuukausi sitten tarkistettiin. Mitäs niitä mättää suuhunsa, jos ei ole tarvetta.

Marketissa oli tänään yllättävänkin hiljaista. Näyttää siltä, että lomakuukausi ja mökkeily vähentää vilinää. Huonokuntoiset eläkeläisetkin pitävät helteisinä päivinä siestaa. Näin he ovat aiemmin jutelleet. Jos on hellepäivä tulossa, he pinkaisevat asiansa heti aamu seitsemältä. Minä en siihen vauhtiin ehdi, vaan vierähtää kolme tuntia myöhemmäksi, kymmen hujakoille.

Vietelläänpä jatkoonkin ennustettuja kesäisiä päiviä kunkin parhaiten soveltuvalla tavalla, vaikkapa paistatellen tai varjoissa hiipien!
  7. Enpähän valittele nyt lämmöstä ja auringosta. Totean kuitenkin, että kun kävellä tallustelin viitisen kilsaa katua myöten, hiki kirposi pintaani. Siitä huolimatta, että vaikka en vauhtia pitänyt ja pukeutumien oli kyllin kevyttä. Asia reissuhan se oli. Jahkailin lähtiessäni, että sujautanko kulkupelillä, mutta kun ennenkin olen mokoman matkan kävellen pääsyt, niin eiköhän se kulje nytkin.

Kyllähän Pohjois-Karjalakin on mielessäni. Eihän mikään estäisi vaikka lähtisin heti. On kuitenkin tehtävä eräitä sovellutuksia, jotta saan useamman asian hoidettua kuntoon samalla reissulla. Eipä runsasta tuhatta kilsaa enää viitsi mistään ajelun hurmasta tehdä. Niin se ylin intoni on sammahtamassa. Joten katselen vielä kunnes lähden.

On kyllä niinkin, että meneehän ne kesäisetkin päivät täälläkin. Eipä ole hyttysiäkään näkynyt ja ehkä vähemmän ovat punkitkin tarraamassa kiinni. Ainakin jos kadulla ja puistoissa pysyy. Ei kyllä näitä otuksia näkynyt metsässäkään, vaikka useamman tunnin siellä vaeltelin. Olen kyllä joskus leikilläni sanonutkin, että täällä on sen verran saastunut ilma, ettei itikka elä. Ei se koko totuus liene, vaan myös se, että hyttysen tarpeisiin välttämättömät kosteikot ovat väissä. Mökkini tienoissahan itikoille ja muille pörriäisille on lähes ihanteelliset olosuhteet elää ja lisääntyä hyvin. Myös ilmakin on saastumatonta. Siihen jos vielä itikaanot saa turistin imettäväksi, niin johan passaa. No...ei se nyt näin synkkää ole. Hyvä siellä korvessa on siihen tottuneella ihmiseloakin viettää. Kyllä hyvät puolet pienet haitat voittaa.

Kyllä se tästä elämä suttaantuu, toivon sairastaville toipumista ja suunnitelmien toteutumista. Ja kaikille iloa siitä, että on saatu sitäkin, mitä on toivottu. Lämpöä ja aurinkoa!
  8. Päivää! Nyt se viimeistään on totta, kesä on uudestaan tullut. Merkkinä on sekin, että eilen kävelin polvipöksyissä.

Teinhän eilen suunnitelmieni mukaan tarkkailukierroksen metsikössä. Eipä sillä valtakunnallista kattavuutta ole. Ei oikein paikallistakaan. Kasvutilanne vaihtelee pienelläkin alueella.
    Mustikoita tulee, mutta ei hyvää satoa. Olihan vahinkoa kärsinyttä tyhjääkin varvikkoa. Paikoin oli melko hyviäkin typpyjä. Eipä mustikoista vielä poimittavaksi ollut, valikoiden kyllä sain suuhuni pistettyä. Metsämansikoita kyllä jo punotteli hyvin, mutta pienihän oli se alue. Vadelmia näytti tulevan hyvin, mutta olivat vain pienellä alulla. Valmistuminen kestänee muutaman viikon. Muutaman sienen näin, ei ollut mukaan otettavaksi. Sieniaikahan ei olekaan vielä vauhdissa. Paras aika tulee yhdessä puolukoiden aikaan ja siihen on vielä rutosti aikaa. Olihan minulla tarkastettavana n. aarin kokoinen lakkapaikkakin. Hyvänä vuotena siitä on saanut kupillisen lakkoja. Nyt ei ollut mitään merkkiä lakoista, varsikko kyllä oli tallessa. Lopputulokseni tästä tarkastelustani, jotain kyllä löytyy, kun aika tulee kohdalleen. Ei kuitenkaan hyvää satoa, vadelmista ja sienistä ehkä. Mutta johan siitä tuli yllin kyllin hyvää, kun metsässä kävelin, väliin kannon päässä istuin ja sinisiä ajatuksia tavoittelin.

Vai aikoo ss irroitella nimimerkistä vapaana. Enpä käy moittimaan, voihan se olla hyväkin. Näyttäähän se olevan melko yleistäkin. On kyllä joskus minunkin päähäni tullut, että miksen...? Siihen se on jäänyt. Kun sain ja otin nimmarini käyttöön, kerroin silloin, käytän sitä aina kirjoittaessani. Niin olen tehnyt jatkan edelleen samaa rataa. Reilustihan se on tehty, kun itse ilmoittaa muutoksen. Kaipa siinä arvausleikkiä harrastaville on tiedossa lisätöitä.

Ulkona on hyvä polvihousukeli jo nyt. Taidanpa pikapuoliin lähteä näyttelemään sääriäni. Jatkellaan kun jaksetaan, ja on muutoinkin sopivasta aikaa!
  9. Tulihan se ainakin tänne ihan oikean tuntuinen kesäpäivä. Ahnaasti otin aurinkoisen päivän vastaan ulkoiluvoittoisesti vetkuillen puiston penkeilläkin. Ehdin sentään vähän askarrella parvekkeellani, koska lämpöä oli sopivasti.

En enemmälti enää tartu viime aikaiseen "vierailuun" ainakaan toistaiseksi. Onhan siitä jo sanottukin ja asiasta. Luulen kyllä olevani aika hyvin tietoinen taustoistakin. Olen sen verran vilkaissut keskustelupalstoja. Toivotaan, että jatko sujuu sovinnollisemmissa merkeissä.

Persoonallisiahan olemme kirjoitteluissamme, myös täällä Kahvipirtissä. Niinhän pitääkin olla. Turha on toisten kirjoitustaitoja arvostella, paitsi jatkuvaa, rääväsuista turhaa piikittelyä.. Olipa taidot mitä tahansa ja sama pätee aiheisiin. Kirjoittajahan valinnan tekee . Edellä olevassa viestissä on lause:"Kyllä kohteliaat välit pitää olla, muuten ei tule mitään." Hyvin sanottu.

Voihan asiallisesti olla erimieltä, voi olla huumoria ja leikkiäkin. Niinhän Pirtissä onkin, ylen taitavia sanankäyttäjiä, nimiä en tietenkään erittele. Enkä kuulu valitettavasti humoristeihin, puhumattakaan siitä, että olisin "pätevä" opastamaan. Kunhan enempi "jörrikkänä" kirjoittelen "sivutyönä" duunaritaustaltani. Lukea kyllä osaan suomenkielistä ja savolaistakin mainiota tekstiä. Eihän sekään ole aivan mitättömän vähän.

Parvekeelleni porottaa aurinko, niinpä nyt siirryn sinne. Oikein hyvää kesän jatkoa teille!
  10. Iltapäivää! Nyt vasta pistäydyin koneelleni. Vauhdikkaasti olen kyllä lukaissut Pirtin viestit ja myös koko ikäryhmän tuotokset - ainakin suunnilleen.

Asiallinen, hyvä ja napakka vastaus SkillaNilta "vierailijalle." Ei ainakaan turhasta. Hupilta tuntuu hakea yli 11 vuotta vanhoja toistoja yhteydenotosta. Luulisi jo vähemmälläkin uskovan.

S-marketista teen suurimman osan eväsostoistani. Koska maksan kortilla, boonukset rysähtää automaattisesti tililleni. Eipä ne hirveän suuria ole ja verohan niistäkin otetaan. Voin kyllä käydä muissakin kaupoissa. Pihihän olen ja jos jossain edullisemmin myydään, miksipä en käyttäisi tilaisuuttani.

Olin alkuaan Oma-apu nimisessä osuusliikkeessä, sitten paikkakunnan vaihdon jälkeen siirto Elantoon. Nythän se on HOK-ELANTO, vaikka S-market on yleinen nimitys. Vaaleillahan tämän liikkeen edustajisto valitaan. Kyllä siellä on edustajia kaikista puolueistakin, jotka ovat riittävästi ääniä saaneet. Tietysti voi olla kriittinen, kuinka tämä edustajisto valtaansa käyttää.

Eipä tässä ihmeellistä kerrottavaa ole. SkillaN kertoi ilmojen masentavasta vaikutuksesta. Ei se ole mitään outoa ole, että ilmat tai jotkut muut, pienetkin ja vähäpätöiset seikat voi tilapäisesti mielen matalaksi viedä.. Elämäänhän se kuluu, niin olen ajatellut kun tuntuu, että kaikki mättää. Ottaapa sen vaikka vaihteluna, kunhan ei juutu märehtimään.

Helteitä kohti ollaan menossa - jos ennusteet vähänkin pitää! Siitähän sitä piristystä.