Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Ilmoittautuminenhan tämä on nyt vain. Eipä nyt suurempia ongelmia ole.

Sainpa muistutksen muistini pätkimisestä. Eräs nuorehko naapurini oli saanut päähänsä tutustua Pablo Nerudan runouteen ja kysäisi, että olisiko minulla lainata sellaista teosta. Olihan se ja lainasin. Sitten hän kysäisi, että tiedänkö kuka on "Idiootti" teoksen kirjoittaja. Menin ajatuksissani aivan lukkoon, vaikka olen teoksen pariin kertaan lukenutkin. Osasin kyllä kertoa vähän kirjan sisällöstäkin ja tapoin näin aikaa muistini palautumiseen tuloksetta. Tunnustin jo, että nyt ei muistini pelaa, nimeä en muista, mutta sitä kirjaa minulla ei ole. Kun kirjan lainaaja oli jo oven raossa lähdössä, äkkiä se nimi pätkähti päähäni. Olisihan Dostojevski pitänyt vähemmälläkin muistaa!

Onhan näitä sattunut ennenkin, mutta omin päin puuhatessani. Monta kertaa päivän selvä asia pitäisi muistaa, mutta kun ei. Väkisin se ei tule, pitää rauhoittaa yritykset ja sitten se useimmiten välähtää. Onkohan päässäni sijaitseva vahentunut kovalevyni jo niin täynnä, että se jo automaattisesti poistoja tekee käyttökelpoisesta aineistostakin. Eipä tämä varsinainen valituksen aihe ole, mutta joskus se jurppii. Minkäs sille tekee, aika on tehnyt tehtävänsä.

Ei muuta kuin tallataan eteenpäin. Kirjoitusinto näyttää vähän sammuneen, muuallakin kuin Pirtissä. Ainahan sitä on muutakin tekemistä ja ajanvietettä,. ehkä kyllästymistäkin. Niin minullakin...mutta katsellaan.
  2. Onhan tuo erikoista, jos ALKO kaupataan. Kuitenkin valtion firma, joka voittoa tuottaa. Siitä huolimatta, vaikka joku voisi ilahtua, jos viinakaupalla huonosti menisi. Huoltahan tuo aiheellisesti aiheuttaa myös Pirtin nurkkakaapin huoltajalle. Onhan ne nykyiset ehdot tietämäni mukaan aika edulliset. Eiköhän Late Vaan junaile sitäkin asiaa edelleen.

Hintriikan maisemien koristus, lumilinna, vai voisiko sanoa vaatimattomasti, runsaskokoinen "iglu", on täydellisesti romahtamassa.
    On se harmi, pitääkin kevään tunkea päälle ennen aikojaan!

Tuuli viuhtoo aika nasakkana, tulee puuskina talon kulmien takaa ja käyttää tuulitunnelina kapeita katuja. Kyllä vastaseen etunojaa täytyi ottaa. Tulin juuri kokeilemasta, vähän kesken jätin suunnittelemani reitin ja pyörähdin takaisin. Ei kyllä paleltanut(+7), mutta turhauttavalta alkoi tuntua. Kun pääsin sisälle, alkoi katumukseni päälle puskea, "onko herra nyt niin hyvälle oppinut, ettei pientä puhuria kestä." Herra? Niinpä tässä tapauksessa, mutta en katunut niin kovasti, että olisin takaisin tuuleen lähtenyt.

Maailman ja Suomenkin asiat olen tänään jättänyt huolehtimatta. Mitä nyt vähän...ajattelen, että katsotaan nyt, miten pärjäävät ilman huolenpitoani. Olen keskittynyt omiin asioihini. Eihän ne suuren suuria ole, mutta siinä olen aika hyvä, että saan mielessäni näyttämään ne paljon ponnistuksia vaativaksi ja suorittamisen merkittäväksi teokseni.

Tähänpä lopettelen, vaikka vielä olisi aikaa. Seuraava "työni" on kuten laulun sanat: viideltä saunaan, kuudelta...öhöm, sensuroitu, ei pidä paikkaansa. Jatketaan kun sopivaa aikaa järjestyy!
  3. Tästä propakandasta on nostettu uhkakuvista mylläkkä, jolla Natoa yritetään äkkiä kaupata. Mukana on hatusta tempaistua aineistoa, jolla hysteriaa lietsotaan. Ainakin lehtien kauppa käynee.

Olen yrittänyt ottaa selvää tilanteesta. Sitä tietoa on erittäin vaikea saada.
    Kyllähän "tietoa" tulee, mutta suodatin kyllä täytyy olla kunnossa. Selvästi Ukrainankin tilanne käsitellään yksipuolisesti. Paljon jätetään kertomatta tarkoitushakuisesti.

Vaikka mieleni tekisi, jätän tähän. En katso olevani sellaista "asiantuntija-ainesta", jolla olisi suurempaa merkitystä, puhumattakaan ratkaisun avaimista.
  4. Uusi Pirtti ja voihan sanoa, että vaihtelu ja uusi ilme virkistää. Uusiihan ne ravintolat ja kuppilatkin tuhkatihiään kalustusta ja koko paikkaakin.

Nythän se selvisi "lääketieteen- ja kirurgian sattumakorpraalin" tittelin sisältö. Hyvin perusteltu edellisen Pirtin lopussa. Hyvä, että en ryhtynyt arvailemaan. Pieleen olisi mennyt.

Sinne oli Meri-Kukkakin tänään kirjoittanut. En nyt "kisailumielessä" kommentoi, mutta jotakin jutun juurta tästäkin.

Kun M-K kertoo olevansa vilkas ja myös jotain piirteitä näkevän muualtakin kirjoitustenkin perusteella, olen kyllä siitä samaa mieltä.

Niistähän se näkyy, että olen jähmeän sorttinen käänteissäni. Paljolti juutun yhden asian vatvomiseen kerrallaan. Jos kirjoittelen vakavissani vakavaa asiaa, yleensä otan taustoista selvää, ellei ne jo istun päässäni. En silti väitä, että aina olisin oikeassa. Paremminkin voi puhua yrityksestä esittää oma perusteltu kantani. Jos tällainen jähmeä kuva esittäjästä muodostuu, voidaan perustellusti jatkossakin olettaa niin tapahtuvan. Entäpä jos yllättäin yrittää läväyttää rohkean sorttista huumoria, sekin ymmärretään saman tosikon totiseksi puheeksi, lakitekstien sisällön tulkinnan yrittäjäksi.

Toinen juttu on, että puhuminen on eri asia kuin kirjoittaminen, ainakin minulle. Monikin on vilkas ja eloisa ja äkkiä oivaltava puhemestari, mutta kun tälle napsataan paperi ja kynä käteen, niin eihän siihen ilmesty kuin vaivaisia sanoja, ehkä lauseen tapaisia. Tiedän, että en kovin hyvin osaa kirjoittamalla revitellä rennosti. Vaan näilläpä eväillä sitä on vain koetettava pärjäillä. Sitä paitsi, nythän on kontrolli koventunut. Kieli on kai pidettävä keskellä suuta, kun sanojansa muotoilee,

Enemmittä puheitta, hyvää illan jatkoa kaikille, jotka erehtyvät lukemaan!
  5. Päivää ja vieläpä kohtalaisen hyvääkin!

Olen tyytyväinen itseeni, kun pistin heti aamusta töpinäksi ja lopetin jahkailun. Pakkasin kesäkumit tavarakonttiin ja hurautin rengasliikkeeseen.
    Nyt on kulkuneuvoni alla kesän merkit. Täällä tuppaa olemaan ruuhkia ja jonotusta. Ekana olin, eikä peräänkään muita tullut. Samahan se, jos liukkaita tulee, kyllä paikallaan auto pystyssä pysyy. Onhan minulla vara valita kelit.

Taisit tulkita väärin kirjoitukseni, Meri-Kukka. Enhän ankarasti kritisoinut itseäni, enkä myöskään vähätellyt. Meikeinpä päin vastoinhan kuvailin asiaa. Totta se on, että sotapalveluksen aikana merkittävät näyttöni kirjoittajana tein.(tietysti omassa sarjassani) Samalla käsialalalla kirjoitettujen lomahakemusten ilmestyminen konttoriin johti sotaherrat jäljilleni. Lähes sadan passin kirjoittamisen sain tehtäväkseni. Siinä en liioittele, että minulla oli ja on edelleen hyvä ja selkeä käsiala. Se johtuu siitä, että olen vasuri ja hehän eivät vanhan tietämän mukaan olleet "täysipäisiä." Oli pakko opetella kirjoittamaan oikealla. Se oli valtava määrä "kaunokirjoitusta", jota harjoittelin, kunnes täydet pisteet alkoi heltiämään. Ja se taito on säilynyt.
    Niin...kun kirjoitin sotilaspassit, varmasti joka iikka luki sen ja näyttipä rehvastellessaan kaverillekin. Tiedän myös, että monet ovat maininneet, että passin kirjoitti "tavallinen mehtätyömies." Mistäkö tiedän? Vuosikymmenien aikana moni on tullut mainitsemaan. Aikanaan se nousi korostetusti esille, kun monet ivasivat "kirjurin uraani", jotkut muuten vaan, jotkut itseään parempana pitäneet kateuksissaan. Eipä se hetkauttanut, vakiovastaukseni oli:- " Pitäähän komppanian konttorissa olla joku kirjoitustaitoinenkin ja nyt he ovat sen löytäneet!" Kyllä se siitä lähti sutjakasti menemään. Korpin natsojani kerran eräs sotahullu kessu esitti poistettavaksi. Eihän minulla ollut muuta sanottavaa kuin "ei haittaa."Eikä todella olisi haitannut, mutta eihän se toteutunut.

Olen jonkun verran kirjoitellut muutenkin, mutta eihän ne yllä vertailussa edellä kertomaani tulokseen. Mitä muutoin itseni aliarvioimiseen tulee, en sitä merkittävästi koe. Kunhan nyt toivottavasti suunnilleen pyrin realistisesti paikkani ihmisyhteisössä ymmärtämään.
    En häkelly palvontaan, jos joku korostelee ylen palttisesti rikkauksiaan, nerokkuuttaan ja taitojaan. Tyhmän oloisena voin sujuvasti kuunnella ja jos jatkuu kauan, ensimmäisen haukotukseni jälkeen nostan kytkintä. Enkä alistuneena tai muutoin mitättömäksi piestynä. Mahtuuhan maailmaan näitä.

Kappas vaan, pitkäksi venähti vastaus M-K:lle. Jatketaan hymysuin, olemmehan joskus aiemminkin pikkasen "kisailleet."
    Hyvää jatkoa päivälle! Koska ilimoja näyttää riittävän, poikkean ulos "palloilemaan."
  6. Olipa lämmin, puolittain aurinkoinen päivä, +10. Paras kävelykeli tänä vuotena. Saatoipa jäädä paikalleenkin vetkuilemaan ja ikään kuin pientä ihmettä ihastelemaan.
    Venlastiinan mainitsemaa kirurgin sattumakorpraalia en kyllä tiedä. Puskajussien yhden sattumakorpraalin kyllä tiedän ja muistan. Minähän se. Tuskinpa sotilaattiset oppini ja taitoni siihen merkittävään asemaani riittivät perusteluksi.

Kirjalliset taitoni tunnetuksi tekivät. Pyynnöstä ja kahvikupin palkkiolla väsäilin pojille lomahakemuksia ja kyllähän siihen mielikuvituksen lentoa tarvittiinkin, kun loman välttämättömyyttä perusteltiin. Kaipa merkittävimmän kirjallisen työni tein siellä sotaopissa. Kirjoitin koko komppanialle sotilaspassit, tietysti kortistosta poimimani tietojen perustella. Vaikka pidänkin sitä suurimpana kirjallisena näyttönäni, ei sillä edes Finlandia palkintoa olisi voinut havitella, puhumattakaan Nobelista.

Muutoin kirjoittamistani voi verrata marjojen putsaukseen käytettyä tuultamista. Tiedätte tietysti: lakana tai muovi levitetään tantereelle, odotetaan sopiva tuuli ja marjat riputellaan astiasta kädet ylös nostettuna. Tuuli vie roskat ja marjat painavimpana putoavat lähes suoraan alas. Niinpä se on kirjoittamisessakin. Jos päässä myllertää myrsky, sinnehän sanat sinkoavat hatelikkoon, vaikka varastossa olisi eväitä parempaankin. Jos taas on päässä toiminta on kovin tyyntä, eihän koko touhulla ole mitään merkitystä, sama kasahan siihen alle muodostuu. Tosin sotilaspassien kirjoittamiseen sellainen keli oli sovelias.

Enpä arvioi, millainen kirjoituskelini oli tänään. Ei ainakaan täydellinen. Vielä se mieleni maassa matelee, vaikka en sairaudeksi tunnusta. Koetan pärjäillä niillä eväillä, mitä on kulloinkin!
  7. Huomenia vaan! Hiukan selkeämmältä näyttää.

Eilenpä en ehtinyt Pirtissä pistäytyä, vaikka toisin ajattelin. Jotenkin se aikani loppui. Viimeinen "kiire" oli se, kun juutuin katsomaan kannabis- iltaa. Sittenpä olikin jo myöhäinen.

Tulihan kannabis keskustelussa asiaankin. Varsinkin kun en ole mitenkään erityisemmin perehtynyt ongelmaan. Sitä ei ole lähipiirissäni ilmennyt. Ihmeen nopeasti on käyttö ja viljely lisääntynyt ja tullut jopa suuren joukon hyväksymäksi. En ole koskaan vetänyt kannabissauhuja. Kukaan ei ole edes tarjonnut.

Ehkäpä juuri siksi en kannata kannabiksen hyväksymistä. Tämä tietysti voidaan tulkita huumorilla sanoen siten, että olen vain kateellinen, koska en ole saanut nauttia tämän aineen jalostavasta ja innoittavasta vaikutuksesta. Lääketieteellinen, tarkoin rajattua käyttöä tietenkin voin hyvin puolustaa. Niinhän se on muidenkin huumaavien aineiden kohdalla. Diapamia olen muutaman viikon popsinut lääkärin määräämänä. Se nyt oli sellainen tilanne, että minulle kasaantui tehtäväkuorma turhan raskaaksi. Verenpaine hyppäsi lääkärin mukaan hengenvaaralliselle tasolle. Kyllä se lääkitys siihen tepsi, vaikka höntti olohan siitä tuli. Itse siitä lääkityksestä luovuin heti toipumisen jälkeen. Olin ainakin mielikuvissani huomannut jo jotain riippuvuuden tunnettakin.

Jaa-a...enpä tuohon Ukrainan tilanteeseen tartu. Sitä hoitaa ammattilaiset. Kyllä siellä näyttää jotain selkiintymisen merkkejäkin olevan. Olen kyllä seurannut näitä asioita. Ehkäpä järkevä ja yksinkertainen neuvo oli erään tutkijan neuvo, että nyt jäitä hattuun! Hysteriaa muistuttava suurentelu ja mielikuvitusten yhdistely ei edes terveydelle hyväksi.

Hintriikkakin on näyttäytynyt, hyvä. Mitenkähän se kuuluisa Kemin lumilinna räntäsateessa kestää? Ei ole sattunut silmääni siitä tietoja.

Eipä muuta kuin jatkoja. Lähes aloittamaton päivä on edessä.
  8. 111 / 225