Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Tästä se päivä taas valkenee sekalaisena. Tuskin sentään aivan samanlaisena kuin edelliset, eiköhän siitä tule aivan oma lukunsa ainakin pienissä asioissa.

    Tartun "Tosikkomiehen" juttuun ikäänkuin aloituksena. Kaikki löpinäni menee vain omaan tiliini. Siispä: miksi en tee aloituksia? Totta, teen niitä hyvin harvoin, en edes joka kuukausi. Miksi väkisin vääntäisin? Kyllä siinä on pieni osasyy sekin härski huutelu painumisesta takaisin sinne...paikkojakin on löytynyt useita versioita. En toki niitä pelkää, mutta mitäpä tuo turha suunsoitto kannattaa silloin, kun se mielestäni menee täysin överiksi. Siinä mielessä olen edelleenkin "harkitseva tosikkomies." Tai yritän olla.

    Koska muutenkin tarkoituksella rajoittelen kirjoitteluani, en ole valmis "tehtailemaan" aloituksia. Olen myös jo edellä edellä mainitusta syystä huono keskustelija. Pitäisihän edes jossain määrin olla vastaamassa aloituksiinsa, ei sentään yhtenään. Joskus olen vähän tökkäillyt jotakin toisten aloituksiin, jopa ihan "osallistumisen" vuoksikin, vaikka ei kovin tärkeää sanottavaa olisikaan.

    Kun näen jokun, joka on aivan ehdottoman varma kannastaan, joka kuitenkin rajoittuu pieneen otokseen, ehkä vain yhteen kokemukseen, en yleensä lähde siitä janttelemaan. En, vaikka olisin erimieltä. Mitä se hyödyttää? Elinuraltani on kokemuksia ihan riittävästi: vaikkapa hihhuli uskovaisten kanssa tai vankasti poppakonsteihin luottaviin kanssa käydystä "keskustelusta." Jos rintama on julistuksen tasolla, turha sitä on jauhaa. On ehdottomia totuuksiakin. Vaikkapa alkeellisessa matematiikassa. Sitä yhteenlaskuahan täälläkin on opetettu rekisteröimättömille.

    Tällainen tosikko olen. Sitäkin "tyyliä" olen tarvinnut elantoni hankkimiseksi. Täälläpä olen yrittänyt hiukan takkiani ravistella kevyemmäksi. Siihen on Kahvipirtti antanut minulle tilaisuuden. En kaipaa, enkä odota "silkkihansikkailla" käsittelyä, mutta edes jotenkin asiassa pysyvää. Tai ihan hervotonta huumoria, jota täällä tekijät osaavat.

    Sori että tuli "minäminä." Se oli tehtävä, koska kirjoitin vain omista tunnoistani ja asenteestani. Hyvää jatkoa!
  2. Tulihan se tämäkin huomen, hyvä on toivoa Teillekin hyvää sellaista! On nämä syksyilmat ihan mahtavia, näkee päivittäin, jopa tunneittain kuinka luonto tekee muutoksia. Aina löytyy pilvenrako kun tarkkaan ikkunasta tähyilee, että pääsee ulos vintaslelemaan. Sateiden välissä on ilma raikas, eikä tarvitse hikoilla. Saa toppatakkiaankin tuulettaa, eikä allerkisia siitepölyt haittaa. Ei tule aurinko turhan takia säleverhojen raosta kurkkimaan, eikä rokahda arka nahka. Aurinkovoiteitakaan ei tarvitse tuhrata. Jää pois jo kesän turhaksikin paisuneet tavoitteet "nautinnnoista kun sitä nyt on." Pääsee niistä huolista rauhassa keskittymään rästiin jääneisiin "sisähommiin."

    Miksi surkutella asiaa, jolle ei mitään mahda. Pakko se on vuodenaikoihin, niihin hyviin vaihteluihin tottua. Eihän niitä äänestyksellä päätetä. Ja onhan jo ollut aikaa harjoitella. Sama pätee ikään; jotain karsiutuu pois, tulee rajoituksiakin. Ei muuta kuin pitää sitkeästi kiinni siitä mikä on jäljellä. Ja sitähän on kun muistaa herätellä, vielähän sitä oppii uuttakin. Ainakin kokemusta.

    Muistan kuinka vanhan kotimökkini kinttupolun kärritien jatkoksi järjestettiin tietalkoot. Tarkoituksena saada kunnan päättäjät hereille ja apuun. Ensimmäisenä oli tiellä kuution kokoinen kivi. Joku "kylähullu" villitsi toiset kymmenen talkoolaista: periksi ei anneta, tämä kivi kärrätään vesakkoon! Siinäpä kymmenen ukkoa tonnien painoisen kiven kimpussa hääräsi pitkän päivän hikihatussa ja kun päivä oli iltahämärissä, möhkäle olikin siirtynyt tien sivuun. Tietyö edistyi metrin! Eihän ne kohelot kuunnelleet meitä nappuloita kun teimme toisenlaisia ehdotuksia, joilla olisi saatu enempi aikaan.

    Luonnon järjestys ja voimat ovat vieläkin kovempi vastustaja. Kannattaa vaan väliin tunnustaa se ja luovia ohi ja ottaa ihan nautinnotkin aikanaan. Ja niitähän löytyy!

    Mahdottoman hyvää hyvän päivän jatkoa teille!
  3. Harrastukset - voipihan sitä työksikin mieltää - on mielestäni hyvin tärkeä osa elämää ja "hiljaista hiipumistakin." Sehän kuitenkin tapahtuu ja se on hyvä tietää, vaikka sitä ei pakkomielteenä päässään roikottaisi. Eläkettä lähetyessäni kuuntelin vanhempien juttuja, joukossa heitäkin, jotka vaivoin haikailivat mennyttä. Aika kuulemma kävi toivottoman pitkäksi ja turhanpäiväiseksi ilman kykyä tarttua mihinkään. Oli ollut vain työ, se oli täyttänyt kaiken ja eläkkeelle putoaminen oli tuonut täydellisen tyhjiön.

    Ainakin yritin tehdä itselleni "ohjelmaa", katkoa ei saisi päästää tulemaan. Piti hakea ne mahdollisuudet, jotka olivat työn vuoksi jääneet käyttämättä. Harrastuksia jotka miellyttäisivät, joista saattaisi nähdä pientä tulostakin. Pitihän uuteen "vapauteen" liittää myös mielenterveyden ylläpito. Suunnitelmien mukaan olen nuhjannut, väliin korjannut tai poistanut sitä, josta en ole tuntenut saaneeni mitään. Fyysisestä kunnostani olen aina yrittänyt pitää huolta, siinä se "kaljukin" pelaa paremmin.Ajoittain olen puuhiini lähes eristäytynyt, koska se tuntuu hyvältä. Pitkät sulkeutumisjaksot eivät ole hyväksi, siksi pitää ilmestyä väliin "ihmisten ilmoille", elää virkistykseksi vaikkapa vähän hullutellen.

    Varsinaista tyhjyydentunnetta en ole kokenut. Niinpä myöhäsyntyisesti hankin tiekkarinkin. Työvälineeksi tiekkarin otin: voisi maksaa laskuja, ottaa tarvittavia yhteyksiä, ehkä lueskellakin. No niin...nyt se on johtanut jo tähän harvakseen kirjoitteluunkin. Opiskelen edelleen koneen käyttöä. Kiirettä ei ole, silloin kun sopiva hetki tulee. Jospa ne taidot sitten vanhana ovat ihan tarpeellisiakin.

    En oikeastaan odota mitään.Vuodenaikoja olen elänyt pitkälti yli 70 vuotta. Ne tulee ja menee pienin muutoksin. Ehkä sittenkin kevät on mielessä, silloin muuttuu harrastukseni kohteet. Karmeinta on mielestäni se kun vielä ihan hyväkuntoinen ryhtyy odottamaan kuolemaa. Eikä näe enää muuta. Siinä voi aika käydä tuskallisen pitkäksi, varsinkin jos odotuksen pohjana on joku ennustus.

    Elän muutenkin aika askeettista elämää. Ei valtavia kohokohtia. Voipihan joku nähdä jopa säälittävää kituuttamista, olen siihen arvioon törmännyt. Kukapa meistä toisen pään sisälle täydellisesti pääsee. Siksi kaikki "ohjeet" on
    otettava varauksellisesti. Mielestäni olen kohtuullisen tasapainossa.
  4. Onnittelen minäkin ja todella asiasta! Teen tämän hiukan vaisummin siksi, että olen varsin "nuori" täällä kirjoittelevista. SkillaN on mahtavasti jaksanut, vaikka väliin on tuprahdellut "lunta postuaan" kuten Maalaismies josku asiaa ilmaisi. Aiheetonta ja turhaa räävistelyä puskista olen ehtinyt nähdä. Hyvin on Pirtti pyörteet kestänyt.

    Miksipä ei Pirtti kestäisi, onhan niin tukevalla pohjalla. Siitä huolimatta, vaikka Kahvipirtin "muuttoja" tapahtuu tuhkatiheään. Täällä on erilaisia, mahtavia sananvääntäijiä. En tietenkään laske itseäni mukaan, olen edelleenkin eräänlainen "tarkkailija ja opettelija" koko nettiyhteisöissä. Vajaa vuosi on vielä liian lyhyt aika "oppisopimuksellakin"))). Silti Pirtti on ollut erittäinen tärkeä oppimiseni paikka. Ja vastaaotto oli hyvin ystävällinen ja niin on jatkunutkin. Erilaisuus on rikkautta ja suvaitsevaisuus sen hyötykäyttöä. Kaikki eivät ole kaikesta samaa mieltä, sitähän on turha kuvitellakaan. Ja jos on, niin "tuli" sammuu henkäysten puutteessa. Täällä näyttää olevan vapaa ilmapiiri, tietysti kohtuullisten käytöstapojen puitteissa. Tulikohan liikaa kirjoitettua juhlan kunniaksi? Että tässä vielä hempeilemään!

    Kirjoittelen juttujani harvakseen, eilenkin oli lorvikatarri, siltä taudilta en ehtinyt Pirtin ovea aukaista. Toisaalta pyrinkin siihen tietoisesti, en halua roikkua koko vuorokautta tämän koneen kimpussa. Niin muuten näyttää monetkin täällä tekevän. Arkisia puuhia ja laiskotteluakaan ei unohdeta. No, SKillanNhan on kaikkine puuhineen ja harrastuksineen oikea työmyyrä. Jokainenhan tekee niin kuin hyväksi kokee.

    Näin päivä jatkuu, aurinkokin jo löytyi sadetuhrun jälkeen. Lämpö +3. Hyvää jatkoa Pirtille ja kaikelle kansalle!
  5. Hyvää päivää näyttää kaikista ennusmerkeistä päätellen tulevan. Sen puolesta pääsee baanalle vetelemään.

    Romuttumisesta uskallan irvailla, koska omia kokemuksia on riittävästi. Usein olen vertaillut itseäni vanhaan auton rupuskaan.Niistähän minulla on muistoja, kun sellaisilla varojen puutteessa olen matkoja taitellut. Kun kymmenvuotisen "kansanauton" iän kertoo viidellä, pääsee 50 vuotisekseksi. Sitä ei enää naapurit kadehti. Sanovat vain myötätuntoisesti, että ihan hyvä vanhan ajan peli, kyllä sillä ajelee. Niin tekee, mutta rempat on jo tulleet tutuksi, kuhmujakin alkaa olla, eikä pinta kiiltele kuten uutena. Vielähän sitä mennään...mutta vuosien mukana tulee uusia yllätyksiä, 14 vuotta autossa on jo seitsemän kymppiä kuskin iässä.

    Kolinat ovat lisääntyneet, ruoste raiskaa kuin syöpä, katsastusmies pyörittelee päätään ja määrää hoitoja ja uusintatarkastuksia. Yskien ja köhisten mennään eteenpäin. Lähteekö liikkeelle vai ei. Pallonivelet lonksaa, jos ei ole jo uusittu. Piuhat ovat hapettuneet, virta ei kierrä. Mistähän vika löytyy? Ja ne lamput, silmät, pohjista ovat niklaukset rapiseet, ei riitä näkö, sanoo katsastaja. Ja siinä sitä saa romunsa kimpussa häärätä entistä useammin, antaa "tee- se- itse" hoitoja, hakea apuakin tietävämmiltä. Puolet sen ikäisistä on jo romutettu ja sulatettu.

    Entä uudet pelit. Elekroniikkaa on lisätty. Samalla kaikenlaisia hienouksia, joilla matkan teon kannalta ei ole suurtakaan merkitystä. Entäpä kun se tekee stopin? Eteväkin "teeseitse" kuski jää imemään peukaloaan.Tarvitaan tohtorit ja välineet.

    Niin...muuten paikoin puolet sotataitojen opiskeluikäisistä joudutaan hylkäämään, kun heistä ei ole "sopivaksi materiaaliksi." Lukasen, katson ja harkitsen...painanko nappia vai peruutan kirjoitukseni. Menköön!