Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kyllä kai Vanhanen on sotkeentunut sekä naisasioissa, että muussakin mielestäni tavalla, joka himmentää pääministerin uraa. Missä ja milloin opin pitäisi mennä perille, ettei joudu nenästä vedetyksi? Vai onko se tehtyä, epäonnistunutta julkisuuskampanjaa. Toisaalta, mielestäni media on riekkunut ja kiehunut tarpeettomasti asian ympärillä. Se lienee lehtibisnestä - ei välttämättä asiaa. Tämäkin viimeinen juttu, puolenkymmentä vuotta vanha. Myöhäänpä on herätys tullut ja lieneekö asian tynkääkään. En ole ajatuskannaltani porvari, senhän olen jo aikaisemmin tullut kertoneeksi. Silti toivoisi, että joku tolkku asioiden käsittelyssä saisi olla.

    Ruuneperi on mielestäni napakka, useimmiten asiallinen, teräviä aiheita esille tuova kirjoittaja. Sanoin "useimmiten" siksi, että kai hänellekin on huumori ja hirtehishuumori sallittua. Tiedän tämän lyhyen kirjoittelijakokemukseni perusteella, että on asioita, joista olen Runen kanssa eri mieltä, enkä vältä sitä kertomasta jos katson sen tarpeelliseksi. En ainakaan halua olla narusta vedettävä pässi paikkaan kuin paikkaan, mutta en myöskään änkeä jankuttamaan asioista, joista en mitään tiedä. Ja niitä asioita on paljon.

    Ei ole järkeviä ne lyhytsanaiset haukkumiset ja räävistelyt, joita aina putkahtaa esille. Ilman asiallista asiaa. Kyllä niihin joskus tekee mieli vastata samalla mitalla. Sen olen minäkin joskus harvoin tehnyt. Toivotontahan se täällä nettimaailmassa on, mutta heltyy se parkkiintuneenkin naama, jos sitä vain lätkittäväksi kääntelee. Parempi reilu rupina, kun pitkäveteinen rakki kintereillä ilman tuntolevyä.
    Mistä hitosta se on pesiytynyt tuo lääkityksen tarjoaminen, jos asioissa ei pärjää? Laumasieluista hommaa! Huumoriakin tämä elämä ja kirjoittaminen kaipaisi. Sitä ei tässä jorinassani ole. Ja huumori hyvin usein ymmärretään väärin, monesti siksi, että sen avulla voi näppärästi käydä kimppuun.
  2. Kummallista meininkiä

    Kuuluu keskisestä Suomesta. Perillä oleva taho on tavannut eräässä kiviluolassa elämysmatkailijaryhmän ja tiedoittanut ihmeellisestä käyttäytymisestä. Ryhmä on muuten tolkuissaan, mutta näyttää kadottaneen muistinsa. He huutelevat kuulemma toisilleen, että kuka minä olen ja outoja nimiä vilahtelee esiin. Eräs kansanedustajan nimikin, mutta se on tarkistettu, hän ei ole siellä. Tietolähteemme kertoo, että koko ryhmä on huomattavan hyvin pukeutunut. Se ei siis viittaa luolaihmisiin. Ryhmän koosta tiedetään että se on äänihavaintojen perusteella n. 100 henkeä, mutta näköhavaintoja on tehty vain n. 10 hengestä.

    Olemme ottaneet yhteyttä myös asiantuntijatahoon. He sanovat, että voimakas eläytyminen kiviluolassa voi vaikuttaa ihmiseen niin, että hän vaipuu osittain tai hetkittäin kivikautiselle tasolle ja ryhtyy käyttämään uusia nimiään ja joukossa voi tulla epäselvyyksiä kuka on kuka. Siihen tietysti vaikuttaa myös käytetty ruokavalio ja ennenkaikkea eri bakreerikantaa olevat juomat, joihin he eivät ole tottuneet muutoin kuin kenties mielikuvituksissaan.

    Olemme olleet yhteydessä myös suojetahoon.( Esp. kielen kantasana: saber > preteriti> supo > tietää.) Täältä kerrotaan, että asia on tiedossa ja tarkkailussa, eikä mitään vaaraa ole, eikä edes kummallistakaan. Näitä kuulemma tähän vuoden aikaan sattuu, kun kevätvedet alkaa virtaamaan. Kannattaa vain olla rauhallinen, jos heidän kanssaan joutuu juttusille ja enimmäkseen nyökytellä ja myönnellä levottomillekin jutuille. Poikkeava käyttäytyminen menee kuulemma ohi parissa päivässä ja pienen päänsäryn jälkeen muisti ja käyttäytyminen palaa lähes ennalleen.
    ...
    Tosiaankin Pirtin retkeläisehän tulevat jo tänään. Johan on aikakin. Toivottavasti on ollut hyvä reissu. Senhän kai kuulemme.
  3. Ramppasin tässä nettimaailmassa ja hoksasin Kahvipirtin häipyneen. No kun kerran haeskelin, niin voinhan jonkun sanan....Tuntuuhan tämä kuin korpeen muutolta, pois "hälinästä." Käyhän tämä näinkin. Eiköhän jollakin "juhlakansasta" liene aikaa vilkaista Pirtin suuntaankin, mutta tuskinpa tässä lienee mitään hätää.
    Maisterin opinnot ilma-alalta eivät ole menneet hukkaan. Aurinko paistaa täälläkin. Jopa risukasoihinkin, mutta vain hetken enää.
  4. Siltä näyttää, että ilman tuttua vetäjää alkaa takeltelemaan. Hätäisesti kahvit on saatu aikaisiksi. En kuitenkaan saapastele Pirtin perälle vaan jahkailen tässä rapun pielessä. Niin...Hintriika, nimesit esikuvaksesi kaktuksen. Voiphan tuossa perrääkin olla, mutta enpä ala kotikutoiseksi kallon kutistajaksi analyyseja tekemään.

    Kotimökilläni - hyvin kauan sitten - oli vanha varpuluuta, lähes loppuun kulunut tynkyrä. Muori jaksoi noitua sitä luutaa; siitä ei ollut enää mihinkään, kengätkin raappi rikki eikä lumia saanut saappaista pois. Isäukko oli toista mieltä; hyvin väännetyllä koivuvitaksella sidottu, aivan ehjä. Paitsi ehkä vähän kulahtanut; notkeus ja joustavuus kadonnut, mutta käyttötarpeen valiten ihan hyvä. Sillä sitä raavittiin tiukemmin lintsautuneita lumia irti ja joustavammalla luudalla huitaistiin puhtaaksi.

    Se vanha luuta oli usein kateissa, joku oli kantanut ulkohuusin rappujen viereen, joskus se luuta löytyi nurkan takaa lumihangesta.
    Muorihan sen hoiti pois näkyvistä jos vieraita oli tulossa. Häntä hävetti kulahtanut luudantynkyrä. Ja me penskatkin sitä kanneltiin minne sattui, mutta ainahan sen isäukko toimitti oven pieleen varalle. Usein meidän nappuloiden se oli etsittävä. No...ei se mikään suuri ja maata kaatava riidan aihe ollut. Kyllä me penskatkin huomattiin, että vanhemmat vähän huvikseenkin ottelivat luudan kohtalosta. Ja niin kauan kuin muistan ja olin lapsuuskodissani, se samainen luuta ilmestyi oven pieleen, vaikka olisi ollut kuukausiakin kateissa.

    Minä voisin ehkä olla se varpuluuta Pirtin lähettyvillä, siellä jossakin, jonkun piilottamana ja jonkun vikkelän esiin kaivamana. Tästä ei kannata tehdä psykoanalyysia, eikä muitakaan ennusteita.

    Täällä pyyhkii entiseen malliin. Lumet uhkaavasti sulaa ja taitaapa vettäkin ripotella.
    Tämän enempää en saa tekstiä väsättyä, eikä tuo oikoluennassani arvokkaalta vaikuta, mutta menköön.
  5. Taaspa pistäydyn Pirtissä. Olin viikon Pärnussa, kylpylässä hipelöitävänä, jota myös hieronnaksi nimitetään. Tuli vain sellainen tunne, että johonkin pitää lähteä. "Korpeen" en sittenkään lähtenyt. Ajattelutti se yli tuhannen kilometrin ajelu, keleistä ei tietoa ja siitäpä se päätös valmiisiin kyyteihin. Hyvinhän reissu meni. Pärnussakin oli muuten lunta ja jää lahukassa niin vahva, että joka päivä oli satoja pilkkijöitä. Taitaa Virossakin laman merkit olla; kauppakeskuksista oli tiloja tyhjentynyt ja talojen myynti-ilmoituksia oli yllättävän paljon. Ja halvallahan tuon matkankin tarjouksesta sai. kuulemma maksavista asiakkaista on pulaa.

    Vilkaisin kyllä hotellin yleisön käytössä olevasta t-koneesta täällä käytyjä keskusteluja. Aika vipinäähän tuota on Pirtissäkin ollut ja tietysti H* on tapansa mukaan vikkelä. Ehtinyt Jäämeren rannallakin käydä palelemassa. No enpä tuolla lainakoneella mitään kirjoitellut.

    Täytyy tässä alkaa kotiutumaan ja uuteen aikaan sopeutumaan. Turhaltahan tuo kellojen siirtely tuntuu. Onneksi minulla ei ole painavaa kaappikelloa jota joutuisi siirtelemään. Enpähän jorise tällä kertaa pitempään. Hyvää ja antoisaa rupattelumatkaa kuukauden vaihteessa lähteville, mikä "tippu" se olikaan. Näin toivottelen hyvissä ajoin jos en satukaan ennen sitä täällä Pirtissä käymään.

    Täällä on hyvin sumuista,lämpö +2. Näillä eväillä päivää aloitellaan. Hyvää jatkoa teille!
  6. Skillan otti esille tasa-arvo asian, josta en malta olla poissa. Latehan otti jo "varaslähdönkin", mutta ei siitä jäähylle kannata harkita. Onhan asia hyvä ja tärkeä, liikaa ei asia vieläkään ole esillä. Työtä riittää ja toivottavasti tekijöitäkin.
    Olen puuhannut kymmeniä vuosia ay- aktiivina ja luulen olleeni siinä pienenä osana parhaiten vaikuttamassa myös tasa-arvo kysymyksiin. Toimitsija en ole ollut, mutta osittain työstä vapautettuna tehtävien hoitoon, joka ei kadottanut yhteyttä työtovereihin. Päinvastoin antoi aikaa myös perehtyä asioihin.

    Niissä maissa, missä on toimiva ay-liike, on myös tasa-arvokysymykset parhaimmassa mallissa. Niissä maissa on myös ay-liike ollut vaikuttamassa kaikkiin työelämään liittyviin kysymyksiin, tietysti myös lainsäädäntöön. Niin myös Suomessa. Siksipä äskettäin käydyssä eläkesuunnitelmassa tuli äkkiä ärhäkkä vastaus. Mielestäni se oli hyvä. Kyllähän siinä oli taka-ajatuksiakin nakertaa ay-liikkeen asemaa. Luennoksi taitaa mennä, en enää tästä asiasta.

    Näinhin palstakirjoitteluihin...SkillaN, olet hyvin monipuolinen ja myös suuri ymmärtäjä. En lipertele, se ei kuulu tyyliini. On hyvä, että tunnet saavasi myös paljon itsellesi. Ei kai noin pitkää "uraa" muuten voisikaan vetää. Me ihmiset emme ole samaan muottiin valettuja, sekin on hyvä. Ehkä minulla on "kulkijan sielu." Onhan täälläkin sanottu; toiset lähtee ja toiset tulee. Olen ainakin päättänyt harventaa kirjoitteluani. Sehän oli alun perin tarkoituksenikin, mutta pikkasen karkasi käsistä.

    Lapsellisuudesta? Sehän on vain hyvä asia, varsinkin jos osaa sopivasti eläytyä. Lienenkö viettänyt liian totista elämää, minulla on vaikeuksia loihtia kovin pitkälle mielikuvitusmaailmaa. Kaikki ne Pirtin herkut ja Laten ylijäämävarastosta hankkimat juomat, ei ne millään vaikuta niin kuin luulisi. Korkeintaan sylki suuhun tulee ja omalle kaapille on mentävä. Vingerporillinen konjakkia, se maistuu. Toisaalta; ovathan Pirtin eväät vähäkalorisia, laihduttajille terveellisiä ja nekin väljähtyneet juomat, ei niistä krapulaa tule, ellei sotke omia joukkoon.

    Aurinko paisteli täälläkin. Voi olla että jopa tasa-arvoisesti. On kyllä ihmisiä joukossamme, joita voi painaa huolet elämän jatkumisesta niin paljon, ettei auringon paistettakaan huomaa, eikä sitä jaksa edes toivoksi kääntää.

    Hyvää jatkoa teille! Minulle tulee viikon paussi ainakin. En ole koneen lähettyvilläkään.