Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Tänään olin ulkoistamallani verryttelylenkillä tuossa kymmenen jälkeen. Kävelin kauppojen ohi ja olihan se kylän suurin marketti auki ja asiakkaitakin näytti jonkin verran liikehtivän. Vapautunutta liikkeiden aukioloaikaa oli käytetty hyväksi. Hyvä tai huono asia, hyvää tietysti se, että muutama osa-aikainen työntekijä voi saada lisätunteja.

Pysähdyin marketin edustalle katselemaan kun pakkanenkin ei pahasti purrut. Siinäpä tuli noin puolensataa vuotta elänyt naisihminen jakamaan valistusta. Hyvähän se, kyllähän valistus on tarpeenkin, ei ainakaan lisä pahaa tee. Hän kyllä oli tottunut puheautomaatti, sitä tuli. Sitä en tiedä, oliko hän tosissaan peloissaan, vai oliko hyvä näyttelijä, mutta hänen mukaansa olemme ihan veitsen terällä, tuleeko meille pikapuoliin täystuho ja pommit jyskää. Maassamme on hänen mielestään suoritettava pikapuhdistus ... Trump, USA:n presidentti ehdokkaaksi pyrkivän puheethan siitä tuli mieleeni.
    Yritinhän jotakin väliin minäkin sanoa, mutta ei löytynyt tilaa, oli tiukka ryöpytys ja vauhti päällä. Ilmakin oli liian hyvä, että olisi voinut odottaa puhujan jäähtymistä. Huutokilpailuun en ole valmistautunut tämän tyyppisen "vakaumuksellisen" kanssa. Muutoinkaan en viitsi tarkemmin tämän puhujan sanavalintoja kertoa. Mielestäni ne ovat liiankin "painokelvottomia." Kesken valistuksen lähdin kävelemään. Tulihan sieltä huutona perääni arvioitilauseke ymmärryskyvyistäni, vaikka en ollut tilannut.

Melko lailla yksittäistapaushan tämä yksipuolinen keskustelu oli minulle. Olen seurannut laajemmaltakin nettikeskusteluja, myös ns. "kyseenalaisista tietolähteistä." Kyllä se ilmapiirin kiristyminen ja kielenkäytön raaistumien näkyy. Näinhän on monissa yhteyksissä kerrottukin tapahtuneen

Jaa...niin päivän menuni. Kasvattilohen ruodoista keitetty soppa ja ruisleipää. Ja hyvää oli.
  2. Kirjoitin:"Tuskinpa tästä päivän tapahtumasta kannattaa silmittömästi
    huolestua, vaikka häjy ja ikävä tapaushan tämä on."

Olen edelleen sitä mieltä, että silmitön huolestuminen käy terveydenkin päälle. Ikävä ja vaikea asiakin on pyrittävä hallitsemaan. Isis on tehnyt nämä iskut juuri sitä varten, että pelko, toivottomuus ja sekasorto lisääntyisi. Tätä en halua olla vauhdittamassa, joskin vaikutusmahdollisuuteni ovat olemattomat mihinkään suuntaan. Sekin on hyvä huomata.

Vaikka Isis terrorijärjestö kalifaatti teorioineen on luokitellaan muslimeiksi, se on pieni osa muslimeja. Taistelijoita on Irakissa ja Syyriassa 30 000 - 50 000. Toiminta on erikoisen raakaa, jos on kyllä kerrottu julkisuudessakin. Tuloja Isis saa öljystä, ryöstöistä, kiristyksillä ja panttivangeillakin arvioitu saaneen 65milj. dollaria.

Tämän kerron lyhyesti, että tulee paremmin ymmärrettäväksi Isis- järjestön rooli. Yhteys tällä on siinä mm. Irakin ja Syyrian turvapaikan hakijoihin, että he pakenevat Isis- järjestön toimia. Tietysti on mukana on runsaasti tulijoita, joilla ei ole edellyksiä turvapaikkaan. Kaikkia muslimeja ei ole syytä tuomita könttänä ennakkoon.

Olenpa sitten "suvakki" tai "vajakki", tällainen on suunnilleen käsitykseni. Muuhun viestin osaan en katso tarpeelliseksi vastata. Heitot "sossujen unelmasta" jne katson menevän suunsoiton piikkiin. Sitä en ole peitellytkään, että vasemmistoon päin olen aina suuntautunut. Merkitykseni on kuitenkin niin vähäinen, että sen käytöllä lätkimisaseena ei juuri poliittiset irtopisteet kasva.
  3. Lunta tuli ja nyt on jo lähtenyt. Olin kymmenen maissa auton kanssa liikenteessä, hyvin olisi vaikka kesärenkaillakin pärjännyt. En vielä ole vaihtanut.

Kalareissuhan se täytyi tehdä. Marketista irtosi vitosen kilohintaan
    kasvattilohta. Enpä tiedä mitä tälläkin alennusten jahtaamisella jää käteen, mutta kun autoakin on hyvä kävelyttää, niin tuleehan kaksi asiaa ja vielä katselukierros kolmanneksi.

Ruuanlaitolla en voi kehuskella, leipomista en ole koskaan yrittänytkään. Kuitenkin perusruokien valmistus ei kuumoisia keinoja tarvitse. Nakit osaa lämmittää, makkarat paistaa, paistin pistää uuniin, kaurapuuron esivalmisteluista hiutaleista keittää, sopat syntyy oiki tiedoilla, myös läskikastike, kalojen ja kyljyksien paisto ei vielä paljon vaadi ja perunat pehmiää kiehuvassa vedessä. Jauhoisia perunalajikkeita kuorineen keitettäessä on hyvä rojauttaa suolaa keitinveteen. Näillä jo pötkii pitkälle, eikä tarvitse muuta kuin hiukan rohkeutta pistää toimeksi. Jotain "ruohoja" kyllä osaa aika tumpelokin hankkia ja kaaleja keittää jos tuntuu tarpeelliselta.
    Tässä ne tärkeimmät, joita olen tehnyt silloin kun tarvis vaatii.

Aika vähissä on harrastustoimintani, ellei mukaan lasketa sitä vähätuloksista nyhräämistäni itsekseni, jota teen aika paljon ja aika kuluu näinkin. Siihen kuuluu osana myös asioiden seuraaminen, uutisten haku. Täytyyhän sitä vähän seurailla, että voi kansalaisvelvollisuutensa täyttää äänestyskopilla ilman arpomista.Siinä se, järjestötouhuni ovat jääneet. Olen joskus kertonut, että minulla oli terveysongelmia, selkänikamani lohkeaminen hillitsi kaikkea menoa aika pitkään ja myös ajattelemistakin. Silloin tulin päättäneeksi, että olen jo riittävästi rehkinnyt vähän kaikessa ja on aikani siirtyä todella eläkkeelle jotta ehdin siitäkin naatiskella. Onhan tuo aika pitkään jatkunut.

"ruunemannilta"on lyhyt viesti. Enpä saa selvää kiikastaako tekniikka vai "persoona non grata."

Nyt olen rehkinyt riittävästi tämän kirjoitukseni toskaamisesa, joten jatkoja teille!
  4. Säästähän on mukava ja helppo kertoilla. Varsinkin jos on hyvä sää, kuten täällä tänään. Ilmoista juttelu on luontevin aloitus olipa kyseessä tuttu tai tuntematon. Näin olen lukuisia kertoja puheet aloittanut livenäkin tavattaessa. Tietysti voi aivan alkuun reippaasti sanoa rojauttaa "hyvät päivät."

Jatkoon kuuluu tietysti kysymys että "mitä kuluu?" tai "mitenpä menee.?" Siinäpä ne tulee käsitellyksi tärkeimmät ajankohtaiset, sairaskertomukset, kolotukset, unettomuudet ja tietysti omat olemisen tuntemukset. Tietysti jatkeena voi olla hyvä kuultu vitsi - tai sen kertaus uutena sadannen kerran.

Omien asioiden kertominen on sikäli vaaratonta, että kerrottavaa voi itse säädellä - sikäli kun muistaa. Toisten asioiden kertomisessa on joku tolkku pidettävä - tai on se ainakin hyvä tapa. Onhan omissakin hommissa kertomista, kuin on päivä mennyt ja mitä kaikkea on tullutkaan puuhasteltua. Näissä puuhissa onkin suuria eroja ja parhaimmillaan voi oppiakin ja tutustumista saada. Sikäli kun on oppimisen halua, tarvetta tai kykyä.

Edellisen litanian olen kirjoittanut siksi, koska yhä uudestaan on kohonnut esille
    "keskustelu keskustelusta." En ole kunnon keskustelija ainakaan kirjallisesti. Enkä kovin sinnikkäästi opettelekaan. Kirjoittelen vähäsen, en ihan kaikkea mitä päässäni pyörii, mutta sen verran että jotenkin vielä mukana pysyn.

Kunnon keskusteluun tämä ei eväitä antanut. Sen kuitenkin että hereillä olen.
  5. Onhan se päivä pidentynyt, mutta tänään oli erikoisesti iltapuolella niin sumuista ettei voinut tietää missä aurinko luuraa.

Neuvotteluita jatkuu ns. yhteiskuntasopimuksesta. Kyllähän ne hallitusmiesten puheet epämääräisiltä vaikuttivat. Selvää oli ainakin SSS- miesten nyrkkitervehdys. Ikään kuin ilo olisi ollut ylimmillään. Kyllä se voi pilkanteoksikin tulkita, tai jekun onnistumisen riemuitsemiseksi. Niin kuin näyttää osittain käyneenkin. Eikä ihme, Ylen laskurin mukaan 3000/kk tuloissa tulee palkansaajille suoraan takkiin 1249 euroa vuodessa tämän esillä olleen sopimuksen "ansioista." Mikä riemun aihe sellainen voi olla?

En kuitenkaan usko, että se hylkäävä päätös olisi ko. liitoissa tullut nyrkkitervehdyksen takia. En kyllä ole vakuuttunut siitä, että yleensä minkään vakavasti otetun neuvottelun jälkeen millään osapuolella on tahdikasta turhia rimun kiljahduksia tai eleitä järjestellä. Enempi ne kuuluu urheilun puolelle, ja sielläkin kohtuullinen hillintä on parasta. Olen ollut jonkin verran työelämässä neuvottelemassa, tosin nehän olivat pieniä ympyröitä, mutta tärkeitä kuitenkin.
    Jos neuvottelu päättyi hyvin päin, en sitä tulosta riemuiten esittänyt. Päinvastoin yritin hillitä, jos turhaa "voimantuntoa" sattui esille nousemaan. Selkeä asian selvittäminen oli mielestäni riittävä, olipa saavutus hyvä tai huono.

Näinpä sotkeennuin työikäisten asioihin. Se vain tulee, kun suurimman osan elämästäni olen työmarkkinoilla työvoimaani vaihtelevalla menestyksellä myynyt. Toisin sanoen, olen ollut varsinainen työnantaja.