Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Mikäpäs siinä, hyvää irroitteluahan tuo Ruuneperiltä tuli. Ei se minua haittaa, entistä Vapaa-ajattelijain jäsentä.
    Viimeinen käräjätuvassa ratkaistu jumalan puolustamien taitaa olla Hannu Salamalle mätkäisty tuomio v. 1966. Olin kuulostelemassa "esivalmisteluita" Hämäläisen osakunnan talolla ja tupa oli täynnä. Sitä johti Margit Borg- Sundman. Sekalainen keskusteluhan siitä syntyi. Laki kyllä on edelleen voimassa, saisi sen jo vihdoinkin heittää roskikseen.

Raamatun olen lukenut, ehkä tarkemmin kuin moni herran kansalainen. Koulustakin sain uskonnosta kympin, perustelu oli, että tein kysymyksiä ja kyseenalaistin. Litaniat tietysti osasin. Voinpa sanoa, että se oppi ei mennyt perille.

Niinpä en ole erityisen kiinnostunut uskonnoista, ellei ne liity maallisen vallankäyttöön tai rikoksiin.
    Tässä Ranskassa tapahtuneessa oli kyllä rikos törkeimmässä muodossaan.

Uskonnoilla on oma historiansa, eikä läheskään aina kovin kaunistakaan. Ehkäpä muslimit kulkevat jälkijunassa kasvukipujaan ja tekevät sitä voimalla. Ainakin kaikkein tulisimmat palvojat.

Tähän ikävään tapaukseen liitetään myös sananvapaus. Olisikohan sittenkin ollut järkevämpää huomioita nykyinen tilanne yleensä, eikä ihan rajattomasti revitellä? En tiedä, olisiko se auttanut.
    Käydäänhän me jatkuvasti keskustelua sananvapaudesta, niin Suomessa kuin täälläkin palstoilla. Tietysti olen sananvapauden kannattaja, mutta vastuutakaan ei pidä unohtaa.
  2. Oikeassa olet, jjoutava! Kunpa vain pääsisi irti turhista kunnollisuuden kaavoista. Sitä kun on joutunut kangistumaan "virallisuuden kaavaankin." Jos väänsit vitsiä, tarkat korvat kuuntelivat ja sitten vääntelivät muunnettua totuutta mieleisikseen. Sellaisia se puhui...

Onhan heitä luonnollisesti omituisia ihmisiäkin. Eikä he ole vikapäisiä, antavat vaan jutun tulla. Aina se piristää kun sellaisia tapaa. Mistäpä näyttelijät aineistonsa saisivat, ellei valmiita roolinvetäjiä joukoista löytyisi. Tosin voivat jäädä näyttelijätkin heppoiseksi alkuperäisen matkijaksi.

Muistuu mieleeni nuoruusajoilta kaveri, joka luonnostaan näytti aina maistissa olleelta, sopivasti huojahteli ja juttua pulputti. Ei varsin suurella äänellä, mutta ällistyttävän tehokkaasti. Niinpä tantsupaikalla järkkäri väitti, että liian maistissa olet, ulos ja heti. Niin lähti miestä retuuttamaan ja minä perässä selittelemässä. Niinhän siinä kävi, että me molemmat jouduimme ulos. Eikä oltu edes yhtä ryyppyä saatu.

Tämä tuli mieleeni kun mailla käydessäni kunnan palkkaaman pienoisbussin ovelta kuului huuto: sinä se torvelonnäköinen ukko, tule juttelemaan! Juuri sinä joka tänne töllötät!

Siinähän oli sama kaveri, jonka kanssa lensin ulos.
    Siinäpä väljästi vuosikymmeniä kerrattiin. Kunnan kyydissä lähtöä odottavat alkoivat hermostua. Kuka ukko tuo on? Ei ole meidän kyliltä! Käske se ukko hiiteen! Mitäpäs minä, toivottelin matkalaisille hyvää
    ja rauhallista matkaa. Kaverille sanoin, että parasta lähteä, muuten heittävät sinutkin ulos.
    Omituinen varmaan olin. Kaveri oli jo niin tuttu vanhastaan heidän kanssaan, etteivät enää mitään erikoista huomannetkaan.
  3. Äläpäs jo muuta sano! Jos kaupassa ei kertakäyttöpussi kunnolla avaudu, vaikka kuinka retuuttas, niin johan siihen rientää avulias hätiiin. Olenkin tarkkaan katsonut, että ympärilläni on vain riittävän yrmeän näköistä joukkoa, joka ei varmasti puuhiini sekaannu.

Onhan sekin noloa, joku busassa pomppasee pystyyn, olkaa hyvä ja näyttelee penkkiä. Sitäpaitsi,
    saatoin olla menossa peremmälle, jossa oli vapaata valilla pistää. Kyllä se pistää ajattemaan, että miltähän kenellekin näytän.

Kyllähän neuvojia riittää silloin kun ei tarvitsisi. Se kyllä oli tuttua jo työelämässäkin. Joskus päästivät töllistelijöitä työmaallakin ja niistä neuvojiakin löytyi. Mikset tee niin? Eikö olisi parempi...? Minä kun tein?
    Helkkari, minä kun olin juuri niitä töitä vuosikymmeniä tehnyt, kaupaksi olivat kaikki menneet piirrustusten, paperien ja työselitysten mukaan tehtynä. Sitten tulevat älynväläysiään esittelemään ja työn tekoa sotkemaan. Ojennin kyllä jonkun kerran työkaluja ja kehotin näyttämään. Sitten alkavat purisemaan mennessään, että jopas oli hankala jätkä!

Taloyhtiönkin kokouksissa puhuvat merkonoomit asiantuntijaa näytellen rakennuksen monimutkaisista korjausongelmista. Annas olla kun vanha timpuri esittää ja perustelee, ei se mene perille. Näin tapahtui, timpuri sanoi tutkineensa, että vesikattossa on vuotoja. Isannoitsija sanoi, että ei ole. Katto ei ole niin vanha, ja joku konsulttikin oli katolla juossut. Merkonoomit todistivat, eihän se tilastojen mukaan ole mahdollista. Tulihan siitä iso remontti vuoden päästä, kun vesivuoto puski yläkerran huoneiden katosta läpi. Olen kyllä kurmuttanut isännoijaa, mutta eihän sekään ole mahdollista "koko rahan edestä."

Eipä näistä mitään, kyllä se huumorin kanssa menee ja onhan elämäkin huumoria. Ainakin siltä väliin tuntuu.
  4. Aurinkoinen poutapäivä, käväisi - 17 . Tuulimittarina näen ikkunastani ruipelolatvaisen kuusen, sen heilumisesta katselen tilanteen.

Eipä aamulla kuusi heilunut. Lähdin ulos vähän kevyehköillä kuteillani. Ajattelin että niin on paremmat kävelyhalut. Eipä tiuhallakaan tallustamisellani lämpöä kunnolla kehittynyt, kaltsalta tuntui. Niin se vain on käynyt, viluisemmaksi olen tullut, koska vanhat keinot ei tepsi. Tulihan siinä mieleeni hurskaisen varustelut, niihin pitänee taipua.

Vasenkätinenkin olen, siitähän viesteissä on puhuttu.
    Pakko oli oppia oikealla kirjoittamaan. Olihan siihen järkisyykin. Kun mustepulloa ja mustekynää käytettiin, tuhruahan vasenkätisellä helposti tuli. Kyllä se kynä oikeaankin asettui kovalla harjoittelulla. Siinäpä tuli kaunokirjoituskin samalla tehokurssilla.
    Näin vasenkätisyyteni myös eduksi. Näin tuli puolipakolla työkalut sopiviksi molempiin käsiin, tein hommani sillä kädellä, joka sopivasti lähelle.

Niksejä ei juuri tule mieleeni...no on pölyimurin johto.
    Kerran se jumittui kiinni, kun nyhtäisin johdon koko pituuden käyttööni. Purkaahan sitä imuria täytyi, kunnes lähti hakauksesta. Niinpä pistin johtoon kiinni punaisen teipin merkiksi, kun se tulee näkyviin, on johdon kiskominen lopettava. Saman tapainen "hakautuminen" tapahtui myös vedettävässä kellossa, jos koivin tiukkaan vetoa pisti.
    Eipä kelloja juuri enää "vedetä", pieni paristo homman hoitaa.

Eiköhän tämä jutusteluni ilmoittautumisestani käyne.
    Eikun hyvää jatkoa teille, huomenna lämpeneekin!
  5. Tuli hieman lisää valoa, yöllä oli satanut pari senttiä lunta ja kun pikkupakkastakin on, niin valoisemmalta maisemat näyttää. Tukevasti tossunikin maassa pysyi, ei ollut livakkaakaan.

Niinhän se on, väliin totiseksi kyllä menen. Silti vaikka järkeni sanoo, että turhaa touhotan ja otan huoliakin kanneltavaksi päässäni. Sittenkään niillä ei paranneta maailmaa.

Presidentin puheeseen, olihan jotenkin asiallinen.
    Mitä sitten tulee siihen, kun oli toivottu leikkaslistat, ihan kilpailun kanssa, tulevista toimista. Luulenpa että heiltä lähinnä näpsitään, joilla ei paljon olekaan.
    Olisi voinut olla vaikka maininta siitä, kuinka todellista veronkiertoa tehdään. Viimeisin tapaus tuli ilmi turkulaisen teollisuusneuvos Lappalaisen perikunnan riidoista. Yksi perillisistä oli piilottanut rahoja veroparatiisiin Liectenstainiin, josta toiset vaativat 100 mijoonaa takaisin jaettavaksi täällä jo jaetun lisäksi. Verottajakin hamuilee osaansa. Eipä taida tulla mitään, "paratiisin" oikeusministeriö on kieltänyt käyttämästä saatuja tietoja todisteina. Syyttäjä on jo päättänyt, ettei syytettä nosteta.

Voihan sanoa, että tämä on yksittäistapaus. Kuinkahan paljon näitä"yksittäistapauksia" onkaan. Paljon... ja monenlaisia. Viimeisiä suuria ja näkyviä Onnisen firman omistaja, joka pakeni veroja Portugaliin ja Walhroos Ruotsiin. Päättäjät vain levittelevät käsiään: "verosuunnittu on laillista..." Niinpä, otetaan sieltä, missä ei suunnitella, eikä pysty suunnittelemaan. Minusta on turhaa puhua hellyttävästi yhteisöllisyydestä ja rehellisyydestä, jos sitä ei ole siellä, missä julistetaan isänmaallisuutta korulauseiden sävyttämänä. Vanha totuus pitää paikkakansa, suurella rahalla ei ole isänmaata. Tälle menolle ei ole vielä tosisaan yritettykään tehdä mitään.
    Valtaa se on rahanvalta ja sitä suojellaan vankoin voimin "oman edun" nimissä.

Näin se menee, kevyemminhän piti ottaa, mutta jospa tämän kerran vielä vähän henkäisen. Oikein hyvää talvikelien jatkoa Teille! Toivon että hurskaisellakin vielä vällyjä ja sukkia riittää lisätä, jos vaikka pakkanenkin tulee.
  6. Enpä ole käytösoppaita lueskellut, jotain olen sentään nähnyt. Monessa tiedän olevani tyyliltäni jätkämäinen. Sen sopii erinomaisesti ja luontaisesti minulle, enkä ole sen takia vaikeuksiin joutunut.

En halaile aloitteellisesti. Jos joku ryömii rintuuksiini, en karkuunkaan juokse. Kättä paiskaan, jos joku ojentelee, ehkä tarjoankin kuoraani harvoin tapaamalle tutulle. Joskus harvoin joissain pienissä tilaisuuksissa saatan tehdä kättelykierroksenkin.

Tervehdin usein tapaamiani tuttuja, vaikka en nimeä tietäisikään. Nyökkäys, käden heilautus ja joskus vauhtiani hiljentämättä lyhyt lausekin, kuten räntäsateessa vastaantulijalle: kaunis
    ilma tänään! Enpä muista, että olisin hississä päätäni paljastanut, jos lakki, pipo tai karvareuhka sattuu päässäni olemaan. Lierillistä huopahattua en ole edes omistanut.

Armeija on, tai oli ainakin silloin, kun kurssin suoritin, vähemmän hyvä koulutuskohde siviili elämään. Sisältö oli turhaa lapsellista entraamista, ehdottomaan totteluun ja alistamiseen pyrkivää. Herra, herra ja titteli perään! Mikä helkkarin herra!
    Tuppasihan se unohtumaan, mutta täytyihän se jotenkin tehdä. No...tekiväthän armeijassa sattumakorpin, kun tarvitsivat sotilaspassien kirjoittajan, nehän täytyi käsin kirjoittaa, virheettömästi ja nätillä käsialalla. Se olikin ainoa ja onnistunut järkityöni armeijassa. Kyllä jotkut nuoremman ikäluokan tulokkaat ehtivät oppia herroittelun ja minullekin karjaisivat herra korpraalin.
    Vastaukseni oli vakio: Heitä helkkariin herra, ei minua tarvitse siksi haukkua!

Minusta joidenkin käytösoppaiden mukainen pokkurointi on viimeisen päälle turhaa, pelleilyä.
    En ole koskaan joutunut ongelmiin käytökseni takia. Toiminhan kuitenkin noin peruskohteliaasti. Toki huonosti tunnen herraskaisia seurapiirejä. Jos joskus olenkin läheltä hipaissut, sen takia en ole katsonut aiheelliseksi ryhtyä minun näkökulmastani katsoen pelleilemään ja näyttelemään sitä, jota en ole.
  7. Huomenta!

Aikaisinpa kevätalven oloinen ilma on tullut. Kurkistelin parvekkeeltani: lumikuormat ovat autojen katoilta lähteneet, ikkunapellit ovat putsautuneet, vetistä hölsää näkyy, sumuista ja hämärää on. Lämpöäkin+4.
    Maastossa näkyy lumi vielä pysyneen.

Eipä ole minulle mitään merkittävää kuluneena vuotena tapahtunut. Pieniä vastamäen nyppylöitä ja saman verran myötätuulta. Joten tasapainossa olen tallustellut. Tulevastahan en voi mitään ennustella.

Minulle on jäänyt kuva päähäni 10. vuotispäivästäni, vaikka sitä ei mitenkään juhlittu. Istuin ja mietin elämääni: paljon oli tapahtunut. Pari evakkoreissua ja viimeisestä huonoja kokemuksia, vuosipäivääni edeltävänä keväänä hiihtelin naapuriin kiertokouluun, siitä alkoi ii - savottani. Keväällä oli pöllin kuorintaa mökkimme lähirannassa, painoin töitä urakalla, siitä tuli ensimmäinen palkkatilini, puolet annoin vanhemmilleni. Siinäpä pöytään nojaten muistelin ja ihmettelin kuinka aika kuluukaan ja mitähän seuraakaan...kunhan toinen kymmen tulee, sitten voin tehdä mitä haluan. Muistikuvani on melkoisen ehjä.

Nyt en ole niin optimistinen, että tekisin 10-vuotissuunnitelmaa tulevasta. Parasta katsella lyhemmissä jaksoissa. Luotan kuitenkin, että 2015 vuoden näen. En ole varma, vieläkö kaupunki paukuttelee Heurekan pihalla raketteja vai pistääkö nekin eurot tarpeellisempaan. Enpä lähden kuitenkaan sinne sojoon sorkkiutumaan katselemisen vuoksi..

Hyvää Uuttavuotta! Tai ainakin kohtuullista, jos tuntuu siltä, että hyväksi ei noin vain muutu.