Kirjoitan noista uskon asioista näin maallikkona.
Alussa oli kaikki vain tyhjää ja Jumala sanoi simsalabim ja ykskaks oli kaikki valmiina, ihmisineen kaikkineen. Tyytyväinen oli Jumala luomaansa ja piti oikein huiluupäivän.
Luin jossain vaiheesssa Raamattua ja muutama sana totuutta riitti. Yks kaks ilmestyi taivaakta avaruuden miehiä, jotka ihastuivat maan ihaniin naisiin, yhtyivät näihin ja siltä jäljiltä kai ollaan. Aatamin ja Eevan osuutta ei mainittu lainkaan! Heillehän tämä mailman täyttäminen oli annettu.
Menen hiukan eteenpäin. Tuli aika saada syntymään poika Jumalalle ja onnistuihan tuo Raamatun mukaan. Josef oli kihloissa Neitsyt Marian kanssa ja sinne peiton alle livahti Joosepin tietämättä taas avaruuden mies tai kaksikin ja yhdeksän kuukauden päästä syntyi Jeesus. Raamattuhan kertoo uskontunnustuksen mukaankin: "Sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta". Onhan noita Pyhän Hengen siittämiä ollut enemmänkin, mutta tuo tärkein. Kyllähän te siittämisen tunnette, eikä tarvinne sitä selostaa erikseen.
Tuossahan ovat kristinuskon perusteet, jotka monessa kohdin tuntuvat hatarilta. Meillekin tuo kristinusko tuotiin luonnonuskontojen tilalle ja uuteen uskontoon suostumattomilta vietiin tarvittaessa henkikin.
Kun olen ihmetellyt islaminuskon suosiota ja levinneisyyttä, olen ymmärtänyt sen uskomisen helppoudella.
Kaikki asiat ovat arkipäiväisesti hallussa. Muhammedhan oli tavallinen kyläkauppias, joka syntyi joskus 500-luvulla ja ihan normaalisti. Jossain vaiheessa Allah antoi Muhammedille lopulliset Pyhät sanansa, jotka ovt luettavissa Koraanissa. Koraani on siis tämän uskonnon mukan viimeinen Pyhä kirja ja Allah itse asiassa sama Jumala kuin meillä.
Helppo on siis vähän oppineiden ihmisten vastaanottaa tuo islamin usko. Muhammed taisi kuolla ihan normaalisti ja tiedettyyn aikaankin. Jostain olen kuullut, että Muhammedkin nousi taivaaseen Jeesuksen tavoin. Olisikohan tuo enemmän kilpailukeinoksi saatettu tieto.
Tuo nousu taivaaseen on suuren ihmetykseni kohteena. Kun selvitystä asiasta en ole löytänyt, teen oman kuvailuni.
Jeesushan nousi taivaaseen opetuslasten edessä, noustuaan ensin kuolleista.
"Siinä se Jeesus tepasteli edessämme, otti pari juoksuaskelta ja lehahti taivaaseen."
Noin olisi joku opetuslapsi tai muu kirjoittaa. Yksityiskohdatkin pitää selvittää!
Kun olen uskonnosta ennenkin kirjoittanut, väittävät jotkut minun pyrkivän nyt Jumalaksi. Eivät riitä taitoni moiseen hommaan. Sheriffin sema oli korkein saavutukseni ja siinäkin nenä poskella
Hankalaa on kun ei tiedä
22
125
Vastaukset
Meillä suomalaisilla on hyvin läheisenä pysynyt se luonnonkansoille pyhitetty luonnon kunnioittaminen -- ja kyllähän se niin on, että luonto hoitaa ihmisen tekemät virheet . Ei siinä tarvita minkäänlaista rukoustakaan , Se vaan tapahtuu .
Vaikeeta on ihmiselle korjata näitä tuhoja joita nytkin on luontoon saatu aikaiseksi.
Pyhä oli sillon suomalaisillekkin luonto -- kun ei vielä ollut näitä valtaa tavoittelevia rahanahneita päättäjiä .
Uskonnoista en halua sanoa muuta kun että Suomessakin on vielä aikojen alussa tehty laki joka estää tavallisen ihmisen sanomasta mielipiteitään ESM Kristinuskosta .
Kuolema tulee , jos piirtää vaikka muhametistä ja allahista pilakuvan .
Niin on pinnassa Fanaatikoilla tappaminenkin vaikka Koraanissa sanottains mitä ja Raamattukin valehtelee -- mutta heikko ihminen uskoo vaikka Hitleriin ,kun vaan on hyvä ulosanti saarnaajalla
On kun olis oma järki kadonnut monelta .Onhan meillä nyt palstalla hyvin humoristisesti uskontoa käsittelevä satiirikko. Tervetullutta hilpeyttä uskomuksiinkin tarvitaan.
Kyllä täällä 2 lukijaa purskahti vapauttavaan nauruun Jeesuksen lehahtaessa näkymättömiin.
Kiitos ilmavan hauskasta aiheenkäsittelystä.- Merilii
Kun nauran ääneen, tunnen saavani lahjan naurunaiheen kehittäjältä.
Olen saanut paljon elämässäni näitä lahjoja, ja aina niistä nauttinut.
Näitä uskonnon asioitakin voi käsitellä aivan Isä Camillon hengessä.
Kiitos Ruuneperi, ihan tunnut olevan parhaimmillasi.- naurettavia oletteki
Naurettavaa ruunen mielistelyä.
- lentäjä
Tulikohan luettua uutta- vai vanhaa testamenttia?
- Makriina ek
Monet tämän päivän konfliktit ovat kiinteästi yhteydessä uskontoihin, ja se on saanut minutkin lukemaan ja miettimään, mikä uskonto oikein on.
Ihminen on kautta aikain luottanut salaperäisiin luonnon omiin voimiin, joiden tahdon mukaan on yritetty elää. Kivikautisista hautalöydöistäkin voi päätellä, että ihmiset uskoivat vainajan siirtyvän toiseen ulottuvuuteen ja tarvitsevan matkallaan keittoastioita ja aseita. Heilläkin oli shamaanit ja yhteyshenkilöt, joilla oli tieto tuonpuoleisista.
Ennustuksia ja ennusmerkkejä on tutkittu ja uskottu aina.
Tiede sittemmin on antanut monille luonnonvoimille selityksen, niin että emme enää usko meren jumalaan tai taivaalla salamia heittelevään Ukkoon, mutta kuitenkin horoskoopit ja ennusunet yhä ovat monen mielestä täyttä totta, puhumattakaan pyhimysten näyttäytymisistä tai pyhän hengen laskeutumisesta rukoilevaisen päälle.
Monelle usko on elämän keskipiste, monelle keskipisteenä on uskonto. Niissä on eroa.
Olen tullut siihen kotikutoiseen päätelmään, että ihmiskunta on aina tarvinnut edelläkulkijaa, joka laatii säännöt. Niitä noudattamalla on viety yhteiskuntaa eteenpäin, ja varsinkin sääntöjä vastustaneet yksilöt ovat nousseet eturiviin. He ovat perustaneet omia yhteisöjään, joihin saman mieliset sitten liittyvät.
Yksi ihmisen laatima järjestelmä on uskonto, joka laatii perussanomansa ympärille sääntöjä ja suoranaisia lakeja, ja vain niitä noudattavalla on pääsy tuonpuoleiseen iloon ja hurskaaseen rauhaan. Uskontoja on sadoittain ympäri maailman. Myös sademetsistä löytyneillä salaperäisillä heimoilla on omat jumalansa.
Epätäydellinen ihminen vain ei osaa olla edes uskovainen, vaan alkaa käyttää uskontoa muiden sortamiseen.
Tässäkin asiassa vertaus hyvään palvelijaan ja huonoon isäntään on ihan paikallaan. Kun eletään lainkuuliaista elämää jumala mielessä, niin asiat luistavat, mutta kun jotkut tahot päättävät keskenään jumalan tahdon ja alkavat vaatia kansaa tottelemaan henkensä uhalla näitä määräyksiä, ollaan ongelmissa, joista ei päästä eroon kuin asein, jos niilläkään.
Erottaisin uskon ja uskonnon toisistaan, ja pitäisin ne täysin erillään. Kaikki mikä on kynällä kirjoitettu, on ihmisen käden jälkeä.
Nyt moni tosiuskovainen tai teologiaan perehtynyt pyörittää päätään - voi voi näitä harhautuneita, mutta lapsenuskoni olen menettänyt ja uutta en ole löytänyt.- Merilii
Kunnioitan rehellisyyttäsi ajattelussa uskonnosta.
Miin paljon on epärehelliyyttä, ollan " uskossa " aivan vain rahan takia, jokin hyötynäkökohta mielessä.
Epärehellisyydellä sotkeudutaan verkkoon yhä pahemmin.
Mikäpäs siinä, hyvää irroitteluahan tuo Ruuneperiltä tuli. Ei se minua haittaa, entistä Vapaa-ajattelijain jäsentä.
Viimeinen käräjätuvassa ratkaistu jumalan puolustamien taitaa olla Hannu Salamalle mätkäisty tuomio v. 1966. Olin kuulostelemassa "esivalmisteluita" Hämäläisen osakunnan talolla ja tupa oli täynnä. Sitä johti Margit Borg- Sundman. Sekalainen keskusteluhan siitä syntyi. Laki kyllä on edelleen voimassa, saisi sen jo vihdoinkin heittää roskikseen.
Raamatun olen lukenut, ehkä tarkemmin kuin moni herran kansalainen. Koulustakin sain uskonnosta kympin, perustelu oli, että tein kysymyksiä ja kyseenalaistin. Litaniat tietysti osasin. Voinpa sanoa, että se oppi ei mennyt perille.
Niinpä en ole erityisen kiinnostunut uskonnoista, ellei ne liity maallisen vallankäyttöön tai rikoksiin.
Tässä Ranskassa tapahtuneessa oli kyllä rikos törkeimmässä muodossaan.
Uskonnoilla on oma historiansa, eikä läheskään aina kovin kaunistakaan. Ehkäpä muslimit kulkevat jälkijunassa kasvukipujaan ja tekevät sitä voimalla. Ainakin kaikkein tulisimmat palvojat.
Tähän ikävään tapaukseen liitetään myös sananvapaus. Olisikohan sittenkin ollut järkevämpää huomioita nykyinen tilanne yleensä, eikä ihan rajattomasti revitellä? En tiedä, olisiko se auttanut.
Käydäänhän me jatkuvasti keskustelua sananvapaudesta, niin Suomessa kuin täälläkin palstoilla. Tietysti olen sananvapauden kannattaja, mutta vastuutakaan ei pidä unohtaa.- Jalmari Kuusela
Ilmaisuvapautta ainakin riittää muslimeilla täälläkin. Kesähelteelläkin naiset ovat kapaloituneet tummiin päiväpeittoihinsa niin että vain hikan voivat hikeä pyyhkiä silmäkuopistaan tuolla helteellä kaikkein kuumimmassa Ompun kerroksista , ylimmässä kerroksessa.
Muslimimies ei ole koskaan ostoksilla, nainen tekee kaiken.
Kun tulin alimpaan eli pysäköintikerrokseen hissillä niin huomioni kiinnittyi jokonkin mustaan möykkyyn siinä ulkopuolella, se oli polvillaan rukoileva tummaihoinen mies.
Kohta kai ulkolaisia aina ihailevat suomalaiset naiset alkavat matkia näitä. - kyseenalaistan..
ynnämuu
Jotenkin olen kyllästynyt Ruunen jatkuviin aloituksiin uskonnosta, koska "uskonvelejet" siellä palstalla voisivat valaista häntä paremmin,...vai eikö ole tarpeeksi lukijoita?
Mielenkiintoista sinulta, että uskalsit jo koulussa (oliko se alakoulu) kyseenalaistaa meille opetetun Kristinuskon? Tämän olen jo kertonut, kun lapsenlastani (2-luokka) pyydettiin, siis tietenkin kaikkia, piirtämään jokin lippu? Poika pähkäili, kun ei ymmärtänyt asiaa ja lopuksi piirsi "Rauman lipun", siis liittyi...oliko ehkä futis?
Minun alakoulussa vain yksi uskalsi väitellä opettajan kanssa, mutta se oli laskennossa, nykyisin kai matikka? (Mahtaa olla jo kalakauppiailla?) Hänellä oli tämä opettajien opas, jossa kerrottiin vastaukset, mutta sielläkin oli virhe?
Osasihan poika laskea ja olikin useita vuosia Lotto-arvonnan tuomarina.
On se vain ihmeellistä, kuinka tiukassa pysyy tuo lapsuudessa annettu usko? Raamattua en ole lukenut koskaan kaikkia kohtia, mutta paljon "sieltä´täältä`ja etenkin tätini toivomuksesta, mutta ei minusta helluntalaista tullut, vaikka koko seurakunta rukoili puolestani.
Sitävastoin en aivan heti tuomitse vääräksi näiden samaanien taitoja, tai joidenkin "hulabula" poppamiesten taitoja, koska itse oletan sen johtuvan jonkinlaisesta hypnoosista ihmisiin, joita jotkut osaavat käyttää?
Isäni kertoi usein meille lapsille, kun äiti oli navetalla, näitä Kuikka Kopos juttuja ja olihan ne kivoja,. naurettavia, mutta silloin en todellakaan itse uskonut niihin.
Aikuisiällä kuulin tuttavani joutuneen "mustalaisen kiroukseen", siis hän joutuu kärsimään ja tulee mielisairaaksi, ..parantolaan? Niin vain joutui mielisairaalaan, mutta oliko hänen uskonsa sitä, että näin tulee tapahtumaan, vai mustalaisen kirous? Ainakin hän tervehtyi, kun tämä "kirouksensa" antanut nainen oli kuollut?
Jotenkin olen yrittänyt työstää itseäni, että Jumaluus on meissä kaikissa ja rakkaus on se suurin, jota pitäisi kaikille suoda, mutta kuinka hiivatissa tännekkin voi kirjoittaa, kun joku aina tyrmää ajatukseni ja alkaa neuvomaan, kuinka tulisi elää, tietenkin jostain lainatut Aforismit?
Nyt minulla on suurempi pulma, joten menen Pirttiin. Onko "kaapin ovikin auki"? kyseenalaistan.. kirjoitti:
ynnämuu
Jotenkin olen kyllästynyt Ruunen jatkuviin aloituksiin uskonnosta, koska "uskonvelejet" siellä palstalla voisivat valaista häntä paremmin,...vai eikö ole tarpeeksi lukijoita?
Mielenkiintoista sinulta, että uskalsit jo koulussa (oliko se alakoulu) kyseenalaistaa meille opetetun Kristinuskon? Tämän olen jo kertonut, kun lapsenlastani (2-luokka) pyydettiin, siis tietenkin kaikkia, piirtämään jokin lippu? Poika pähkäili, kun ei ymmärtänyt asiaa ja lopuksi piirsi "Rauman lipun", siis liittyi...oliko ehkä futis?
Minun alakoulussa vain yksi uskalsi väitellä opettajan kanssa, mutta se oli laskennossa, nykyisin kai matikka? (Mahtaa olla jo kalakauppiailla?) Hänellä oli tämä opettajien opas, jossa kerrottiin vastaukset, mutta sielläkin oli virhe?
Osasihan poika laskea ja olikin useita vuosia Lotto-arvonnan tuomarina.
On se vain ihmeellistä, kuinka tiukassa pysyy tuo lapsuudessa annettu usko? Raamattua en ole lukenut koskaan kaikkia kohtia, mutta paljon "sieltä´täältä`ja etenkin tätini toivomuksesta, mutta ei minusta helluntalaista tullut, vaikka koko seurakunta rukoili puolestani.
Sitävastoin en aivan heti tuomitse vääräksi näiden samaanien taitoja, tai joidenkin "hulabula" poppamiesten taitoja, koska itse oletan sen johtuvan jonkinlaisesta hypnoosista ihmisiin, joita jotkut osaavat käyttää?
Isäni kertoi usein meille lapsille, kun äiti oli navetalla, näitä Kuikka Kopos juttuja ja olihan ne kivoja,. naurettavia, mutta silloin en todellakaan itse uskonut niihin.
Aikuisiällä kuulin tuttavani joutuneen "mustalaisen kiroukseen", siis hän joutuu kärsimään ja tulee mielisairaaksi, ..parantolaan? Niin vain joutui mielisairaalaan, mutta oliko hänen uskonsa sitä, että näin tulee tapahtumaan, vai mustalaisen kirous? Ainakin hän tervehtyi, kun tämä "kirouksensa" antanut nainen oli kuollut?
Jotenkin olen yrittänyt työstää itseäni, että Jumaluus on meissä kaikissa ja rakkaus on se suurin, jota pitäisi kaikille suoda, mutta kuinka hiivatissa tännekkin voi kirjoittaa, kun joku aina tyrmää ajatukseni ja alkaa neuvomaan, kuinka tulisi elää, tietenkin jostain lainatut Aforismit?
Nyt minulla on suurempi pulma, joten menen Pirttiin. Onko "kaapin ovikin auki"?"kyseenalaistan..." nimimerkille.
Kyllä se "ansioni" oli yläkoulussa, jolloin aloin mietiskellä lukemiani. Ehkä sekin auttoi, että opettajana oli toimittaja, sanomalehtimies. Hän sanoi tulleensa "lepäilemään" maaseudun rauhaan. Niinpä hän ei ollut juuttunut julistajaksi ja antoi oppilaankin osallistua mielipiteineen. Oikein hyvin hän hallitsi open työt, suorastaan erinomainen puhuja.
Onhan näissä hurmahenkisissä lahkoissa taitavia julistajia ja jopa hypnoositilaakin lähennellään kaikenlaisten kaatamistemppujen kanssa. Nuorena kun olin utelias, kävinkin sellaisissa tilaisuuksissa. No...viimeisellä kerralla järkkärit myyvittivät ulos kun menin eturiviin. Jotain he ärhentelivät pilkkaamisestani.
Kiroukset, uskomukset ja kaukoparantamiset voin hyvin jättää huumorilla höystettäväksi ajanvietteeksi.- kyseenalaistan..
ynnämuu kirjoitti:
"kyseenalaistan..." nimimerkille.
Kyllä se "ansioni" oli yläkoulussa, jolloin aloin mietiskellä lukemiani. Ehkä sekin auttoi, että opettajana oli toimittaja, sanomalehtimies. Hän sanoi tulleensa "lepäilemään" maaseudun rauhaan. Niinpä hän ei ollut juuttunut julistajaksi ja antoi oppilaankin osallistua mielipiteineen. Oikein hyvin hän hallitsi open työt, suorastaan erinomainen puhuja.
Onhan näissä hurmahenkisissä lahkoissa taitavia julistajia ja jopa hypnoositilaakin lähennellään kaikenlaisten kaatamistemppujen kanssa. Nuorena kun olin utelias, kävinkin sellaisissa tilaisuuksissa. No...viimeisellä kerralla järkkärit myyvittivät ulos kun menin eturiviin. Jotain he ärhentelivät pilkkaamisestani.
Kiroukset, uskomukset ja kaukoparantamiset voin hyvin jättää huumorilla höystettäväksi ajanvietteeksi.ynämuu
Sinäpä sen sanoit, että joillakin voi olla kyky ja onkin tuollaiseen joukko hypnoosiin, koska pieni kotikyläni porukka sai tällaisen uskon herätyksen ja näki unesaankin tämän "valaistuksen"?
Silloin oli "kutsumus" pyytää kaikkia syntejään anteeksi, joten äitini kertoi, kuinka naapurin mies oli tullut isältäni pyytämään anteeksi, että oli joskus "himoinnut" hänen vaimoaan, siis äitiäni!? Vaikka äitini onkin tällainen "tapa" Kristitty, niin hän ei ollut moista syntiä huomannut? Naapuri vain.
Sitten tuli uusi saarnaaja. En tiedä, mitä saarnasi, mutta "julistukseen" osallistuneet kyläläiset olivat tunnustaneet syntinsä, siis todellakin kuka "kuksi" mitä ja mikä ketä?? Koko kyläyhteisö siitä sekosi!
Useimmilla oli näitä "syntejä" omallatunnollaan ja oikeasti huvittaa tuo Lorenan aloitus näistä "matkoista", jos pieni kyläyhteisö pystyy pitämään salassa syrjähyppynsä, kunnes "Jumalan pasuuna" tulee tuomitsemaan syntiset??
- "Pyhän peljästyksen"
tunteissa on Suomen kansa elänyt viime vuosituhannen.
Ei ole uskaltanut olla uskomatta.
Rovioiden ihmisen käry on ollut nenuissa peljästystä ylläpitämässä.
Maksa kirkollisverosi, muuten et ole "kunnollinen" ihminen !
Mutta ei sen niin olisi tarvinnut olla, ihmiset vain pelkäsivät.
Ja olivat liian väsyneitä raadannastaan sorron ja raa'an verotuksensa alla
pannakseen kampoihin. - Makriina ek
Usko sinänsä ei voi olla väärää. Usko on ihmisen oikean ja väärän etsintää. Hän toivoo löytävänsä itsestään lähimmäisenrakkautta, ymmärtämystä ja myötäelämistä. Hienosti Raamattu sanoo jotain tänne päin: "Vaikka puhuisit enkelin kielin, mutta sinulla ei olisi rakkautta, et mitään olisi".
Todellinen vakaumuksellinen uskonsa seuraaja pyrkii epäitsekkyyteen. Hän etsii ja toivoo löytävänsä hyvän, niin itsessään kuin ympäristössään. Uskova uskoo näkevänsä jumalansa sormen jäljen elämänsä kaikissa vaiheissa.
Uskovat ovat tehneet paljon hyvää ja tekevät edelleenkin. Suomen kirkon ulkomaanapu on ollut paljossa mukana viime vuosien raskaissa tapahtumissa ympäri maailman. Seurakunnat avustavat varattomia ja työttömiä. Uskon, että suurin osa vapaaehtoisista työntekijöistä todella toimii pyyteettömästi ja haluaa vilpittömästi auttaa.
Mutta uskonto sinänsä ei auta. Tuntuu pahalta, kun uskonnon edustajat jopa eduskunnassa jakavat ihmiset parempiin ja huonompiin. Ja seurakuntalaiset eroavat kirkosta ja ilmeisesti uskonnostakin, kun heille täysin vieraita pareja ruvetaan vihkimään aviopuolisoiksi. Takavuosina erosivat, koska naisille suotiin pappisvirat. Muka jumalan käsky oli sallia pappeus vain miehelle. Kuitenkin ne kirjoitukset oli kirjoitettu 2000 v sitten, jolloin naisille ei mitään muutakaan haluttu myöntää.
Uskonnosta on taitettu peistä tuhansia vuosia. Luoja suokoon, että itse maltan nyt lopettaa. - Ramoona*
Raamattu on ihmisten kynästä lähtenyt ja aikalaistensa silmin nähty kirjoituskokoelma. Uudessa Testamentissa näen monia ihmisyyteen liittyviä perusarvoja ja ohjeita, kuten anteeksiantaminen ja lähimmäisen rakastaminen.Siellä puhutaan paljon myös kilvoittelusta , pyrkimyksestä tulla paremmaksi ihmiseksi. Kilvoittelu on vanhanaikainen sana, onko se arvonakin jo vanhentunut ? Olemmeko mielestämme niin valmiita, ettei kilvoittelua tarvita. Keskeneräisyytemme tunnustaminen olisi hyvin tärkeää.
Usko ja uskonto ovat eri asioita, kirkko vain instituutio. Kuitenkin uskoa , uskontoa ja jopa Jumalaa arvostellaan kirkon toimien kautta, tai yksityisten henkilöiden tekojen kautta. Jumala ei ole minkään uskonnon yksinoikeus, eikä Jumala tarvitse mitään uskontoa.
Luin juuri Hesarista kirjailija Jari Ernroothin ajatuksia hänen kirjastaan Toivon tarkoitus. Hän suhtautuu pessimistisesti hyvinvointiyhteiskunnan ideaan ilman henkistä kehittymistä ja korkeampaa moraalia. Hän esittää 11. käskyn : Kunnioita ja rakasta lapsiasi niin että kauan eläisit heissä kuolemasi jälkeen, ja että he voisivat kehittyä paremmiksi ihmisiksi kuin sinun koskaan on suotu tulla.
Artikkelin lopussa hän ottaa kantaa Pariisin terrori-iskuun. " Fanaattinen terrorismi on pahimmillaan juuri uskonnollista. Nämä murhaajat toteuttavat "Jumalan pyhää vihaa. " Mitään sen kauheampaa jumalanpilkaa ei olekaan. " - Luojan lapsi
"Jos uskontosi tekee sinut synkäksi, sinulla saattaa olla vatsakatarri, mutta uskontoa sinulla ei ole." (Pastori T. Clayton)
Aloittaja ei liene ikinä kuullut esim. lapsenuskosta, ihmeistä ja elämänuskosta, joka kantaa ja kannattelee ihmistä, jos hän vain haluaa ja antaa sen tapahtua. Hurskastelijat, kirjoilla ja kirjoituksilla oman ja muitten päitten sekoittajat ja vatkaajat eivät uskosta ymmärrä eivätkä tajua mitään, he vain snobbailevat ns. tiedoillaan ja omasta mielestään erinomaisilla tieto- ja käsityskyvyillään sekä elämästä että varsinkin kirjojen aikaisista elämistä ja tuonpuoleisista oloista.
Inhimillinen, lämmin, ymmärtäväinen, rehellinen, selviä tekoja ja ystävällisiä sanoja yrittämättä ja pakottamatta jakava ihminen on oivaltanut uskon oikein. Elämänuskon, sillä muuta ei ole eikä mikään muu valaise samalla tavalla.
Ts. kaikki uskonnot ovat ihmisten keksimää hörönlöröä, jolla kansojen syvät rivit on koetettu pitää järjestyksessä ja herran pelossa joskus historian havinassa. Eikä ihmisten uskonnoilla ole mitään tekemistä sen ainoan ja oikean kanssa ...Olen kyllä kuullut lapsenuskosta. Sellainenhan on jokaisella lapsella, niin minullakin oli.
Kun uskoon vaaditaan suoranaista naiiviutta, en sitä voi oman järkeni pohjalta sulattaa.
Oppineisuuteni on hyvin puutteellinen, mutta Lujan antamalla järjellä katson oikeudekseni ajatella ja päätyä omaan uskooni.- pääsetkö irti siitä?
Ruuneperi kirjoitti:
Olen kyllä kuullut lapsenuskosta. Sellainenhan on jokaisella lapsella, niin minullakin oli.
Kun uskoon vaaditaan suoranaista naiiviutta, en sitä voi oman järkeni pohjalta sulattaa.
Oppineisuuteni on hyvin puutteellinen, mutta Lujan antamalla järjellä katson oikeudekseni ajatella ja päätyä omaan uskooni.Ruuneperi
Kirjoitat, että niin sinullakin oli, siis se lapsuudesta annettu uskon kipinä, mutta oletko todellakin päässyt siitä eroon?
Mikä mahtaa olla nyt uskosi?
Ainahan voi kyseenalaistaa tuon maailman luonnin ja Jumalan sen luomiseksi, kuten myös Jeesuksen syntymisen, mutta oletko varma siitä, että meitä ei "jokin" yliluonnollinen, meidän tuntematon, korkein johdata kuitenkin?
Onhan se tietenkin mahdollista, että valinnat teemme vain itse, mutta joskus tuntuu kuitenkin siltä, kuin olisi joku Enkeli, joka johdattaa päätöksiämme oikeaan suuntaan.?
Tuokin on arveluttava olettamus, että emme kuole lopullisesti, vaan olemme johdattamassa eläviä ja annamme jopa viestejä tuonpuoleisesta, mutta mihin sitten perustuu tämä jälleensyntyminen? Kuka syntyy ja miten? Eikö silloin lakkaa tämä meedioitten kyky saada tuonpuoleisiin yhteys?
Kauhea mahdollisuus onkin, jos nyt nämä tapetut terroristit syntyisivät Suomeen? Ja todentotta, he eivät ole ainoat! Uusia tulee uskonsa mukaan ja ei ole todellakaan mahdottomuus, että Suomeenkin tulee joku karmea isku? - Ihmeellistä
Ruuneperi kirjoitti:
Olen kyllä kuullut lapsenuskosta. Sellainenhan on jokaisella lapsella, niin minullakin oli.
Oppineisuuteni on hyvin puutteellinen, mutta Lujan antamalla järjellä katson oikeudekseni ajatella ja päätyä omaan uskooni.Mutta kun lapsenusko ei tarkoita lapsen uskoa. Jos kykenet oppineisuudessasi ymmärtämään. Ja kun Kirjoja haluat siteerata ja tutkia, niin Jumalan valtakuntaanhan ei sen mukaan ole muunlaisesti ajattelevilla asiaa.
"Jokainen tulee uskollaan autuaaksi." Eikö se jo kerro aiheesta jotakin. Omaansa ei vain saa tyrkytellä toisille.
- Useimmat
kirkkoon kuuluvat ovat agnostikkoja.
- Fifes
Miten niin hankalaa?
Kerronpa sinulle, että tieto ja usko ovat ihan eri asioita. Hankalaa on tietenkin, jos ei näitä osaa toisistaan erottaa, jos ei ymmärrä näiden sanojen merkitystä. Voi sentään,...kun olen lukenut päivän aloitteet, jotka käsittelevät uskontoa, ihan hellyyttää tuo otsikko: Hankalaa kun ei tiedä :)
Voisihan sitä luottaa, ettei tuo ristin kuolema sentään ollut pelkkää näytelmää, vaan seuraus radikaalista irrottautumisesta Vanhan Testamentin ahtaista tapa/ lakipykälistä!
Siinä mielessä oli syntynyt tuo kauan kaivattu vapahtaja, jonka sana sai uuden liiton ja Uuden Testamentin aikaan.
No,...Jeesuksen ainoa uusi käsky opetuslapsilleen olikin:
Rakastakaa Jumalaa kaikesta sydämestänne, ja lähimmäistänne niin kuin itseänne.
Enempää en ole uskonnosta tarvinnut, pieneltä osaltani olen kokenut ja tuntenut juuri noin!
heippa taas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭1987956Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät
Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa973788"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin1323674Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma892971Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni1442575Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa
Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.472486- 1402077
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.41578- 671551
Miksi suorittamisesta tulee
Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a641415