Vapaa kuvaus

Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/

Aloituksia

32

Kommenttia

7983

1. Todella hyvää tekstipohdintaa molemmilta KaiA:lta sekä Exap:lta mutta kyllä Raamattu ja Paavali itse selvästi tekstin mukaisesti puhumalla "niin kauan kuin" ja "muuttamalla pois" (myös Pietari 1:13 "niin kauan kuin tässä majassa olen" ja sitten Fil 1:23 "halu minulla on täältä eritä") ja että "elämä nielisi sen mikä on kuolevaista" Ja "olimmepa kotona tai olimmepa poissa" (-92 "olimmepa jo perillä hänen luonaan tai vielä sieltä poissa"/endémeó: to be in one's own country, to be at home from "en",démos " = "koottuna omiensa joukkoon" Vrt. Ps. 119:19 "Minä olen muukalainen maan päällä" ) selkeästi puhuu hetkestä heti ruumiillisen kuoleman jälkeen eikä että joskus hamassa tulevaisuudessa tulemme olemaan "ylösnousemusruumiissa" ja "viimeisellä tuomiolla" ja on oleva "uusi taivas ja uusi maa", josta kylläkin myös raamatussa puhutaan... Vrt. 2Kor 5:10"kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen".
    Tämän tapaista tekstianalyysia ja aikamuotoja että "milloin ja koska?" voi kysyä vaikka pikkulapselta äidinkielen kokeessa ! eli turha tästä 2 Kor 5:1-10 kohdasta on muuta vänkätä oman "korvasyyhyisen" teologisen näkemyksen mukaiseksi "sinivalkoiset silmälasit päässä"...
    KaiA kyllä taiturimaisesti yrittää venkoilla selvää asiaa monen mutkan kautta näyttämään erilaiselta aiheuttaen selvällekin tekstille eri vaihtoehtonäkymiä mutta näinhän "adventismiteologia" tekee monissa muissakin asioissa...
  2. Lainaan itseäni vielä hiukan tuolta toisesta ketjusta:
    Kopittelija007 20.2.2016 9:24
    http://keskustelu.suomi24.fi/t/14127648/liberaali-1992-kaannos-kommahtaa-jatkuvasti-!

"Even Shoshan Hebreaa Hebreaksi sanakirjassaan esim. pitäytyy klassiseen käsitykseen ja hebrealaiseen perinteeseen juutalaisen uskonkäsityksen mukaan !

Liberaalinen uusajattelu on muuttanut tämän kuvan toiseksi esim. Adventismissa ja myös Luterilaisen kirkon sisällä ja näin näitä painotuksia on lähdetty seuraamaan painokkaasti ja myös sielu-sanaa vähentämään 1992 käännöksestä !

Ja näin myös opetetaan nykyteologeja koko ajan !

Minun poikani (kolmas) kastetaan sunnuntaina Luterilaiseen kirkon jäseneksi ja keskustelin kastepapin kanssa, joka on 4v pappina ollut naispappi tästä ihmiskuvasta sekä kasteesta puhelimessa hetken ja hän kertoi viime viikolla juuri olleen jossain seminaarissa jossa asiasta keskusteltiin ja heitä opetetaan pääasiallisesti juuri käyttämään tätä "liberaalisempaa" ajattelua eli "Maasta sinä olet tullut ja maahan sinun tulee takaisin menevän ja Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä" eli pappeja opetetaan ymmärtämään "liberaalisesti" että Sielu ja Ruumis on toisistaan eroamaton kokonaisuus ihmisen ruumiin kuollessa !

Tämän naispappi kuitenkin myönsi että toisenlaista ajatteluakin kyllä on !

Eli.... Luterilainen kirkko on jakautunut tässä asiassa nykypäivänä kahtaalle mutta kuitenkin Nikolainen linja jyrää yliopistokoulutuksessa nykypäivänä enemmän ja asiat painotetaan 1992 käännöksen mukaan ja sieltähän helposti löytyy tämä "väärä ihmiskuva" !"
    .
    Ps. Eli nyt anne-elina8 voit taas "hyvällä omallatunnolla" liittyä takaisin luterilaiseksi täällä suomessa jos huvittaa... ;)
    Ps2 Poikani nimeksi tuli muuten Jimi Jeremia ja tämä nuori naispappi oli muuten kyllä ihan kiva ja miellyttävä ja asiansa osaava... teologisista kysymyksistä ei juuri nyt keskusteltu (Esim. uudestisynnytäänkö kasteessa tai mihin kuoleman jälkeen)... Kaste kyllä hetkeksi keskeytyi kun kissa hyppäsi yllättäen sen kassiin ja alkoi tutkia sitä... LOL... :)))
  3. anne-elina: "Minä olen sen tehnyt jo kauan sitten, aloin tutkimaan raamattua rukoillen, onko se totta mitä uskoin lapsesta asti että kuolleesta lähtee sielu jonnekin. Mutta huomasinkin että tämähän on ollut valhetta mitä kirkossa oli lapsesta asti opetettu

Jäin tässä miettimään että erositko siitä Helluntaikirkosta vai Luterilaisesta kirkosta kun kirjoituksistasi olen saanut sen kuvan että olisit eronnut Helluntalaisista...

Helluntalaisten opin mukaanhan tämä "sielu", joka vanhan liiton mukaan meni ns. tuonelaan niin ei enää heidän mukaansa uuden liiton aikana enää sinne mene vaan että tämä ns."Aabrahamin helma" olisi nyt tyhjennetty ja vain ei uskovat menevät tuonelaan. (vedoten kohtaan "otti vankeja saaliikseen"Ps. 68:19/Ef 4:8)

Luterilainen kirkko taas liberaalisti "Aimo T Nikolaisen" oppien mukaan ja 1992 käännöksen mukaan opettaa että Ruumis ja Sielu ovat yksi kokonaisuus ja menee hautaan yhdessä jollain tavoin kokonaisuutena "nukkumaan" ja sieltä herätetään!
    ( Lutherilla itsellään ei ollut täysin selvää kuvaa onko sielu "nukkuessaan" tietoisessa vai tiedostamattomassa tilassa vaikkakin tiedosti että sielu on.)

Konservatiivisesti kuitenkin ajatellaan luterilaisessa kirkossa että sielu olisi eri kuin ruumis eli siitä eroava kokonaisuus ja tämän pohjalta opetetaan luterilaisessa kirkossa myös ns. "välitilaoppia" jolloin ihmisen sielu on tietoisessa tilassa (Luuk 16:19-317 1 Piet 3:18-20,4:6) ruumiillisen kuoleman jälkeen ja sieltä "herätetään" ylösnousemukseen!

Nyt herää siis kysymys mistä kirkosta erosit ja kuka sinua on "lapsesta asti opettanut" !
  4. Alex kirjoittaa minulle tuolla ylempänä näin: "Miksi puhut vain soopaa ? Että muka Ut:n kirjoitukset eivät olisi yhdenmukaisia Vt:n kanssa ?? Etkä edes tajua miten kummallinen tuo väitöksesi on .."

Lainaan tässä pätkän Osmo Tiililän kirjasta: Kuolema s.37,38

" Siirtyessämme uskontojen laajoilta rintamilta Raamatun katsomuksiin, ensi vaikutelma on hämmästyminen. VT:ssa näyttää käsitys kuolemasta olevan synkkä. Kuoleman jälkeisestä elämästä puhutaan vähän. Onpa jokin tämän tapainenkin kohta: "Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse, niin sinä (Jumala) olet heille kostanut, tuhonnut heidät" (Jes 26,14) (lisäykseni loppujae:" ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa").
    Jumalalta odotetaan apua tässä nykyisessä elämässä. pohditaan ongelmaa, miksi jumalattomat menestyvät, pidetään pitkää ikää siunauksena ja ylistetään Jumalaa hänen armostaan, kun hän ei ole jättänyt hurskastaan kuolemaan. Kuningas Hiskia saa rukouksen kuulemisena viisitoista vuotta lisää elinikää. Käsitykset tuonelasta ovat myös yleensä synkkiä. Job "levittää vuoteensa pimeyteen", missä hauta on hänen isänsä ja madot hänen äitinsä ja sisarensa (Job 17:13 s.)
    Mutta silti pilkahtaa välillä toivokin: "Sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan (Job 19:26) (lisäykseni:19:25 "Minä tiedän")
    Psalmeissa on usein tämä ajatus: Jumala ei hylkää eikä jätä sieluamme tuonelaan (esim. 16:10,30:4,49:16,86:13 ym.)
    Kirkkaaksi hahmottunut toivo näkyy profeetan sanoissa:" Hän (Herra Sebaot hävittää kuoleman ainiaaksi" (Jes 25:8).
    Mutta vielä Uudestakin Testamentista voidaan silti tehdä johtopäätös; että ajallisen elämän onnellista kestoa on pidettävä Jumalan armona. Herra paransi sairaita ja herätti kuolleita. Tällainen voimatekojen tekeminen jatkui apostoleille annettuna valtana vielä Herran poistumisen jälkeenkin.
    Mutta sittenkin on UT:ssa pääkorostus taivaallisissa ja jopa siinä määrin, että juuri kuolemanjälkeisen autuuden lupaus muodostuu ensisijaiseksi sanomaksi. Kristinusko on iäisen elämän uskonto, Herra Jeesus iäisen elämän lahjoittaja."
    __(lainaus päättyy)__________________

Eli.... jo näistä esimerkeistä näemme että VT:ssa kuolemanjälkeisyysajatus vaihtelee kovasti ja vasta Jeesus avasi tätä ajatustenkirjoa meille ja hänen opetuslapsilleen ja kuulijoilleen !
    Jeesuksen aikaan esim. Fariseukset https://fi.wikipedia.org/wiki/Farisealaiset uskoivat kuoleman jälkeiseen elämään mutta Saddukeukset eivät uskoneet ! Vrt Matt 22:23 "Sinä päivänä tuli hänen luoksensa saddukeuksia, jotka sanovat, ettei ylösnousemusta ole,"
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Saddukeukset

Kuten siis tästä kaikesta näemme niin VT:n ihmiset lukivat ja tulkitsivat kirjoituksia eri tavoin ja ilmassa oli erilaisia ajatuksia Kuolemasta sekä Tuonelasta (Sheol) !
    Me emme siis kristittyinä voida luoda kantaa kuoleman jälkeisiin tapahtumiin vain VT:tä lukien ja nimenomaan vain Saarnaajan kirjaa lukien ! Meidän pitää pitäytyä siihen mitä Jeesus ja Apostolit asiasta kertoo koska meidänhän pitäisi USKOA JEESUSTA tai sitten emme ole kristittyjä ollenkaan !
    VT:tä pelkästään luettuna se antaa meille ristiriistaista tietoa asioista !

Jos siis katsomme asioita "kokonaisuuksina" niin meidän pitää pitäytyä juuri siihen mitä Jeesus ja Apostolit meille kertoo ! :)))
    Korvasyyhypaikkoja VT:stä löytyy kyllä jokaiseen makuun !

(Ps. Eli Alex... Puhunko minä soopaa?)

Siteeraan tähän lopuksi vielä Jeesusta Martalle:
    Joh 11:24 Martta sanoi hänelle: "Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
  5. Jatkan vielä Santalan kirjasta: s.51,52

" Hebreassa on kymmenen eri sanontaa, jotka edellinen raamattumme (-38) on kääntänyt sanalla "kostaa". Tämä käsite juontuu ruotsin kielestä, "vad kostar det", "mitä se maksaa". Silti suomen kielessä sillä on kolkko kaiku. Siksi olisi vieläkin tarpeen tarkentaa kautta linjan uuden käännöksemme sanontoja. Erittelen vain lyhyesti näitä mahdollisuuksia:
    -2 Moos 34:7 "pokeed avoon" eli "ottaa huomioon, uusi käännös oli oiva "panna vastaamaan"
    - Job 34:11, Ps 31:24 "sahallem" eli MAKSAA uk. "rangaista"
    - Ps 10:4 "darash" eli "vaatia" tilille, uk. "rangaista"
    - Ps 94:2 "gamal" eli "antaa vastike", "sovittaa" u.k. "maksaa"
    - Ps 94:23 ja Snl 24:12 "hashiiv" eli "palauttaa" , u.k. "kostaa" ja "maksaa"
    - Val 3:64 "hashiiv gemul" eli "palauttaa vastineen", "lepyttää" u.k. "rangaista
    - Ps 109:5 "lasiim al" eli "panna päälle", "asettaa vastuuseen" u.k. "maksaa"
    - myös sanonta "lehamtsii" eli "saattaa löydetyksi" ja "tuoda päivänvaloon" on vanhassa käännöksessä merkitty "kostamiseksi". Raamatun käsitteiden valossa kostonajatus on Jumalan oikeamielistä asioiden palauttamista ja tasaamista ennalleen, siten että meidät pannaan tilille ja vastaamaan teoistamme. Näin rikos ikään kuin sovitetaan.
    - Ankarin VT:n koston käsite on "nagam". Se esiintyy esim. 5 Moos 32:35, Jes 34:8, 63:4 ja Ps 94:1 aina Jumalan oikeutena tai Hänen "kostonpäivänsä yhteydessä". Jumalan on kosto, pitäisi säilyttää noissa yhteyksissä. Vaikka Hän onkin pitkämielinen ja armollinen! Kyllä VT:n Jumala edustaa armollisuutta. Tämä armon hymni toistuu psalmeissa ja profeetoissa. Myös Joona joutui sanomaan: Minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa." (Joona 4:2)"
  6. Vrt. Tähän väliin 2 Moos34:6 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa
    34:7 joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta EI KUITENKAAN JÄTÄ RANKAISEMATTA , vaan KOSTAA isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen".

Lainaus Risto Santalan kirjasta "Suudelma hunnun läpi" s.51

" Hebrean alkukieli käyttää rankaisemisesta sanontaa "naggee loo jenaggee", "puhdistamalla ei puhdista" eli siis "jättää puhdistamatta".
    Tämä heijastuu englantilaisessa käännöksessä. Jos emme ota vastaan Jumalan viisinkertaista armon tarjousta, jäämme vaille Hänen puhdistustansa.
    Kostamisesta se sanoo "pogeed avoon" eli lähinnä "kirjaa" tai "ottaa huomioon synnit". Samasta sanajuuresta tulee nykyään sanan "virkamies","pagiid". Jo tämä lyhyt selostus osoittaa, että hebrean ilmaisuun on kätketty muu kuin KOSTONAJATUS. Jumalan oikeamielisyys vaikuttaa siten, että saamme osaksemme sitä mitä kylvämme."
  7. Aivan oikein: Juud 1:19 "Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole."

"sielullisia" =psuchikos: natural, of the soul or mind = luonnollinen aistillinen http://biblehub.com/greek/5591.htm
    "Henkeä" = Pneuma = wind, spirit http://biblehub.com/greek/4151.htm

Luonnostaan kaikki uudestisyntymättömät ihmiset ovat (psychikoi= ψυχικοί, ="worldly-minded, "maallisesti ajattelevia" )ja he ovat omassa tilassaan ilman henkeä ("pneuma") eli Uskosta uudestisyntyneen Pyhää Henkeä heillä ei ole !

Vrt 1 Kor 2:14 Mutta LUONNOLLINEN IHMINEN (psuchikos) ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

2:15 Hengellinen (pneumatikos spiritual,) ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.

2:16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

Eli summa summarum Juud 1:19 ja 1Kor 2:14 kohdissa käytetään "psuchikos" sanaa joka tarkoittaa luonnollisesti maallisesti ajattelevaa ihmistä joka ilman Pyhän Hengen vaikutusta saa aikaan "hajaannusta" eikä näin ymmärrä mistä on uskonelämässä oikein kysymys ja siksi myös raamatulliset asiat eivät aukea tavalla kuin niiden pitäisi !

Ps. Olen monen ja myös itseni mukaan lukien kuullut sanoneen että ennen uskoontuloani en ymmärtänyt raamatun teksteistä oikein juuri mitään mutta kun tulin uskoon niin yhtäkkiä kaikki alkoikin avautumaan aivan kuin uusin silmin ! :)))