Vapaa kuvaus

" Kettu istuu kukkulan laella auringon laskun viimeisinä minuutteina. Tuulen puhaltaessa sitä hieman paleltaa; turkkiin on ilmestynyt talven aikana useita paljastuneita laikkuja. Kettu huokaisee hiljaa suunnaten katseen kohti kaukana häämöttäviä kaupungin valoja. Se tietää, että viime päivien suojaisa pesä on jätettävä ja lähdettävä välillä saalistamaan.

Ketun luolasta on tullut viimeaikoina sen turvallinen suojapaikka, jonka läheisyydestä se on löytänyt itsensä kaltaisia lajiyksilöitä. Osa noista laumaeläimiin kuulumattomista on kiiltäväkarvaisia ja osa takkuisempiturkkisia. Yhteistä heille kaikille on se, että talviturkki on katoamassa ja ihoa kutittaa kovasti.

Mutta kettu tietää, että voi halutessaan palata suojaisaan luolaansa ja tavata uusia tovereitaan. Joskus se saattaa hiipiä kallion kupeeseen hämärän tuntumassa tai öisin, ja toisinaan näin kevään aikana livahtaa paikalle keskellä kirkasta päivääkin.

Auringon viimeisissä säteissä alkaa ketun vierelle hangelle ilmestyä lyhyempiä punaisia ja pidempiä vaaleita karvoja. Kettu kääntyy, laskeutuu kallion kupeessa olevaan luolaansa ja tyynesti riisuu kalttaantuneen turkkinsa rippeet. Se pukee ylleen haalarin, nostaa vanhan tuohirinkkansa selkäänsä ja kaapaisee tervatut suksensa kallionseinämästä. Ulos astuessaan se näkee osin lumen peittämällä mättäällä pienen ketun jälkiä, joiden viereen hankeen alkaa ilmestyä isompia ihmisen jalanjälkiä.

Sen kauniin ja suuren ihmisen, jonka se sisimmässään tietää olevansa. " (Ketun iltasatu)

Tästä sadusta alkoi erään aloittelevan kirjoittelijan tarina. Mitä siitä seurasikaan, olisi jo monta uutta tarinaa kerrottavana. Mihin se tulee päättymään; sen näkee sitten aikanaan. Tärkeintä ei aina ole se, mitä kirjoitetaan, vaan mikä merkitys sillä on itselle. Ja muistuttaa välillä itseään, ettei jokaisen sanan tarvitse olla niin vakava asia :)

Elisakettu lasipallossa: suomi, nainen, varattu, perhe, työ, ystävät, metsä, vapaus, kaupunki ja maaseutu, rauha ja kiire.

Ja kuvan on maalannut eräs arvostamani kirjoittaja ja taiteilija.

Aloituksia

115

Kommenttia

12228

1. elä raivoo .....
  2. Mun mielestä ongelma (jos sitä on) on monisyisempi, kuin sinkkuus itsessään.

Tätähän voi jokainen kysyä itseltään. Miksi osaat tämän tai tuon jutun, mutta tuosta et tajua hevonhäntää?

Ensinnäkin on kyse mielenkiinnon kohteista. Eihän asioihin perehdy, eikä niitä opettele, jos ne ei kiinnosta. Systeriä ei nyt auton osaamisjutut ole kiinnostuneet.

Itse kunnioitan esimerkiksi rakentajia, jotka osaavat. Itse en nuorena saanut mahdollisuutta tutustua tähän jännittävän alan saloihin. Myöhemmin se ei kiinnostanut. Nyt vain tyydyn ihailemaan työn jälkeä, jos joku tekee sen hyvin ja huolella. Kuten puolisoni esimerkiksi. En mielelläni antaisi kenenkään muun tulla sähläämäään vaikkapa terassia tai saunan lauteita, leikkimökistä puhumattakaan. Hyvä jäljen huomaan kyllä.

Toinen juttu on ne mahdollisuudet. Mua syrjittiin monissa töissä ja opettamisessa, kun olin vain tyttö. Tai liian nuori. Tai ei ollut kiinnostusta tai hermoja opettaa. Miksi muuten sisaresi ei saanut oppia vanhemmiltaan, perheenjäseniltä tai muilta? Kuten rengasasioissa? Ja miten sinä opit?

Olen muuten kateellinen Jasulle. Hänen isänsä opetti hänelle paljon mm autoasioita.

Sinkkudessa on se hyvä puoli, että pakottautuu tekemään uusia asioita ja opettelee tekemään niitä. Kuten vaikka se renkaidenvaihto. Ja jos ei itse osaa, jaksa, ehdi tai ole mielenkiintoa, niin aina voi kysyä apua. Joko tuttavapiiristä tai sitten ulkoistaa sen ammattilaiselle. Kuten parisuhteessakin. En oleta esimerkiksi puolisoni vaihtavan renkaita, jos mun oma paska selkäni ei sitä kestä.

Mutta parisuhteessa on se hyvä puoli, että aina voi pähkäillä asioita yhdessä ja keksiä ratkaisu. Tyrittykin on, erikseen ja yhdessä - mutta niistä oppii. Kuuluu elämään. Mua ei esim ruuanlaitto paljon kiinnosta, vaikka osaankin. Mutta joku toinen tekee sen mielellään kun olen saalistamassa.