Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

327

Kommenttia

12283

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Lappix

    Isä on synnyttänyt Pojan.
    Eli Poika on samaa Kirkkautta kuin Isänsä syntymänsä perusteella.
    Hän on Jumala Jumalasta jo ikuisuudesta.
    Mutta sitten Poika riisuutui tuosta Kirkkaudestaan ja pukeutui lihaan.

    Ja koska Hän nyt on sekä Jumala että Ihminen,
    Jumalan Poika että Ihmisen Poika,
    Hän saattoi sukulunastajana lunastaa omakseen meidät,
    jotka olemme myyneet itsemme synnin alaisuuteen.

    Ja Hän maksoi lunastushinnan meistä jokaisesta.
    Eli koska Hän oli Jumala niinkuin Isänsäkin,
    oli Hän niin suuri uhri, Jumalan Karitsa,
    että tuo sovitus riitti kertakaikkisena sovituksena
    koko maailman synnistä.

    Ja nyt koska Hän on tullut osalliseksi lihasta ja verestä,
    ja on paitsi Jumala myös Ihminen, Hän voi olla meidän Ylkämme.
    Ja niin me, jotka olemme Hänen kuolemansa kautta
    vapautuneet avioliitosta Iisebelin kanssa - siis synnin kanssa,
    olemme tulleet yhdeksi Pojan kanssa.
    Eli meidät on liitetty Kristukseen.
    Ja niin mekin olemme kuolleet ja ylösnousseet Kristuksen kanssa.
    Ja näin meidät on liitetty Jumalan perheväkeen.

    Mutta me olemme saviastioita, joissa asuu Jumalan Kirkkaus Pojan kautta.
    Siis Poika on tuo Kirkkaus meissä.
    Hän on se Valkeus joka tuli pimeyden keskelle ja syrjäytti pimeyden.

    Ja tämän tähden, että meissä saviastioissa asuu Hänen Henkensä,
    me myös olemme perillisiä, Jumalan lapsen oikeuden omaavia.
    Ja myös ihmisruumiimme tulee muuttumaan
    sellaiseksi ylösnousemusruumiiksi, jollainen Jeesuksellakin nyt on.

    "Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa,
    ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
    joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin
    kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi
    sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi."

    Eli kun me olemme Hänelle antautuneet, niin tuo kaikki on meidän.
    Mutta jos antaudumme toiselle, niin meillä on oleva kaikki se kauheus,
    mitä tuo toinen meille antaa. Raamattu kertoo myös näiden ihmisten ylösnousemusruumiista. Se on kauheaa luettavaa.

    Eli me emme ole Jumalia, vaan olemme ihmisiä.
    Olemme kuitenkin yhtä Isän ja Pojan kanssa.
    Ja tämä on mahdollista sen tähden,
    että Poika on paitsi Jumala myös Ihminen.
    Ja niin me voimme tulla yhdeksi Pojan kanssa.

    "*Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä
    ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.'
    Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.'"