Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Eipä minulla ole mitään sitä vastaan että uskonnonopetusta muutetaan laajaalaisempaan suuntaan. Opetettaisiin ainakin pääuskonnoista ne perusasiat mitään uskontoa korostamatta. Jokainen voi sitten oman mielihalun mukaan etsiä enemmän tietoa kirjastoista tai kyseisen uskonnon piiristä.
  2. Uskis vastaa:

"- Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen."

Mistähän lie kirjoittaja saanut näin väärän käsityksen? Uskoon tullessa ymmärtää että ei omissa voimissa kykene tukahduttamaan pahoja tuntemuksiaan. Kaikilla, myös uskovaisilla on pahoja ajatuksia, osa niistä johtuu tunteista ja tunteita ei uskovaiseltakaan ihmiseltää ole kielletty.

"- Kihloihin täytyy rynnätä, koska "ei saa" seurustella, harjoittaa esiaviollista seksiä tai edes itsetyydyttää."

Tokihan uskovainenkin voi seurustella, usein uskovaiset jättävät sen parhaan sinne avioliittoon kun on sitouduttu ja tutustuttu toisiin paremmin. Itse en näe itsetyydytyksessä mitään pahaa, pahaksi se voi mennä jos se hallitsee elämää vahingoittaen.

"- Uskikset pelkää kuolemaa vaikka se on yhtä luonnollista kuin syntymä."

Miksi pelkäisin? En ole oikeastaan ikinä pelännyt kuolemaa, uskoontultuani entistä vähemmän. Kuolessani pääsen kauvan kaipaamani iloiseen ja hyvään kotiini. Eihän sellaista tarvi pelätä.

"- Uskikset ei voi ymmärtää muita kulttuureja ja uskontoja..."

Itse ainakin luen paljonkin muista kulttuureista ja uskonnoista, se on avartavaa ja opettavaista. Yksi parhaista "chatkamuistani" on muslimi uskoinen. Ja yöpöydältä löytyy tällä hetkelläkin teos "islamin porteilla".

"- Uskisten ei sovi juoda alkoholia tai kokeilla tupakin polttoa, siis ei saa hullutella ikinä."

En minä tarvi alkoholia tai tupakkaa että voisin hullutella. Huumori on parasta "hulluttelua". Toisaalta olen aikoinani kokeillut alkoholia ja tupakkaa aivan tarpeeksi, minulle ne eivät tuoneet mitään hyvää elämääni.

"- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja."

Miksi pelkäisin? Ystäväpiirissäni on sekä homoja että ateisteja. Mielelläni myös juttelen ja vaihdan mielipiteitä ateistien kanssa näillä palstoilla. Monta opettavaista ja antoisaa keskusteluketjuakin olen käynyt ateistien kanssa näilläkin palstoilla.

Summa summarum pakko taas todeta että hirveän paljon oli vääriä mutuja ja käsityksiä uskovaisista ja uskosta. Se on siinä mielessä erittäin ikävää ja surullista että siinä tuomitaan niiden väärinkäsitysten pohjalta eikä totuuden mukaan oikeen.
  3. Hyvän ohjeen annat:"Lue koko luku niin ymmärryksesi ehkä lisääntyy."

Kun lukee koko luvun (ja miksei jo aijempiakin) huomaa mielenkiintoisia seikkoja. Jakeessa 16 kerrotaan että juuri naiset viettelivät israelin miehet luopumaan Herrasta ja palvomaan Baalia.Tästähän Mooses närkästyi koska naiset oli jätetty eloon.

Mikä sitten oli näitten tyttöjen kohtalo? Jumala oli kieltänyt ottamasta vaimoja tai sivuvaimoja muiden kansojen keskuudesta. (Esim.2. Moos. 34:16 ja 5. Moos. 7:3).Voisikin ajatella että tytöt päätyivät palvelijoiksi. Osa tytöistähän päätyi myös papeille, mitä varmimmin palvelutehtäviin.
  4. Kiitos itsellesi, antoisaahan se on vaihtaa ajatuksia asiallisessa hengessä.

Hyvä kysymys tuo vertauskuvallisuus. En siihen sen paremmin osaa vastata kuin että tarkaamalla asiayhteyttä ja/tai asiasta aijemmin tai myöhemmin kerrottua lisäselvitystä.

Olen lukenut Gilgameshis eepoksen kertomuksen pintapuolisesti. Tokihan siinä samankaltaisuuttakin on, mutta silmiinpistävää on teologinen eroavaisuus, ja voisi ajatella että juuri se onkin ratkaisevaa uskonnollisissa kysymyksissä. Tokihan ihmisjärjelle on vaikeaa ymmärtää että joku olisi kolme päivää kalan vatsassa ja selviytyisi elossa. Tässä astutaan siihen uskon alueella, voiko uskoa että ihmeitä voi tapahtua, itse uskon että voi.

Jos luemme Faaraon kertomusta tarkkaan huomaamme että joka ainut kerta Faarao itse kovetti sydämensä. Perui lupauksensa ja kieltäytyi vapauttamasta israelin kansaa. Luottiko enempi Egyptin jumalien voimaan? Näen tässä myös sen Raamatun "lain" että "mitä kylvät sitä niität". Kun Faarao kovetti sydämensä ja oli uppiniskainen Jumala ikäänkuin "vahvisti" faaraon valinnat.

Kaanalaiset ja amelekialaiset saivat varoituksia ja kehoituksia kääntyä pahuudesta, mutta he jatkoivat itse valitsemallaan tiellä, valitettavasti. Kun muu ei auttanut ja syntimitta ja pahuus täyttyi oli Jumalan toimittava. Eihän me uskovaistekaan kivisydämisiä olla, tottakai lasten surmaaminen tuntuu ja on hirveä asia. Nämä kysymykset ovat myös niitä "uskon koitinkiviä". Jollen uskoisi että näilläkin hirvittävillä tapahtumilla on myös hyvä ja hyvää palveleva puoli vaikea minun olisi uskoa hyvään Jumalaan.