Mitä mieltä olette seuraavista väitteistä?

Agnostikko.

Seuraava kirjoitus on lainaus toiselta palstalta. Haluaisin lukea kommenttejanne väitteisiin, vaikka osin aika provokatiivisia ja negatiivisia onkin. Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

"Uskiksilla on eniten mielenterveysongelmia, koska:

- Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen.

- Kihloihin täytyy rynnätä, koska "ei saa" seurustella, harjoittaa esiaviollista seksiä tai edes itsetyydyttää.

- Uskikset pelkää kuolemaa vaikka se on yhtä luonnollista kuin syntymä.

- Uskikset ei voi ymmärtää muita kulttuureja ja uskontoja...

- Uskisten ei sovi juoda alkoholia tai kokeilla tupakin polttoa, siis ei saa hullutella ikinä.

- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja.

Jeeep. Ei kannata mennä fanaattisen uskiksen kanssa yhteen. Jotain hyviä piirteitä saattaa joskus pilkahtaa, kuten se, että telkkari ja väkivaltaviihde on haitaksi lapsille ja että ilman telkkaria VOI elää. "

14

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zgebdinen

--Olen samaa mieltä.

--Riippuu uskovaisesta, jos uskova ei usko täysin Jumalansa olemassaoloon, mutta pelkää helvettiä ja Jumalan vihaa haureudesta, niin kiirehän siinä tulee.
      Jos uskova uskoo Jumalansa voimaan ja esiaviollisen selibaatin merkitykseen,
      on se mielestäni hyvä ratkaisu.

Jos pääsee yli ensimmäisestä viikosta, niin koko mieli muuttuu,
      olen sen kokenut.

Mielestäni seksi kuuluu avioliittoon, ei seurusteluun tai yhden illan juttuihin.
      Itsetyydytys ei mielestäni kuulu kenellekään.

Kukin tyylillään.

--Ne uskovat, jotka uskovat omiin pyhiin kirjoihinsa kritiikittä pelkäävät kuolemaa vähemmän kuin kukaan muu, hyvänä esimerkkinä muslimiterrotistit.

--Olen harmitellut samaa asiaa,
      uskova ei voi perehtyä koko luomakunnan kauneuteen uskontonsa mieltä rajoittavien oppien johdosta.

--Alkoholia tai tupakkaa ei tulisi käyttää,
      elämä ei ole hulluttelua varten.
      Alkoholittomuus ei rajoita mitään merkittävää elämästä,
      sen käyttäminen rajoittaa.

--Riippuu uskovasta.

• "Uskiksilla on eniten mielenterveysongelmia"

Jaa, onkohan asiasta tutkittua tietua? Toisaalta tietynlainen "pakolaisuus"(olemmehan vasta matkalla kotiin) ja suvaitsemattomuus voivat aiheuttaa mielenterveysongelmiakin.

" Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen."

Aika kova ja julma vaatimus. Minä en ainakaan uskovaisena ole tähän pystynyt, ja siitä huolimatta kelepaan Jumalalle. Pahuuteen kykenemisen tunnustaminen on ennemminkin realismia ja armo sitä että sellaisenaan voi turvata Jumalaan.

"- Kihloihin täytyy rynnätä, koska "ei saa" seurustella, harjoittaa esiaviollista seksiä tai edes itsetyydyttää."

Voihan kihloissakin ollessa seurustella. Itsetyydytystä en näe syntinä, tosin sekin voi koukuttaa pahoihin tapoihin.

"- Uskikset pelkää kuolemaa vaikka se on yhtä luonnollista kuin syntymä."

Itseasiassa en pelkää kuolemaa. Taivasikävä on välillä hyvinkin suuri, eli voisi ajatella juuri päinvastoin.

"- Uskikset ei voi ymmärtää muita kulttuureja ja uskontoja..."

Miksei ymmärrä? Itseäni ainakin kiinnostaa muut kulttuurit ja niiden elintavat. Chateissä olen käynyt tosi antoisia ja rakentavai keskusteluja esim.muslimeiden kanssa.

"- Uskisten ei sovi juoda alkoholia tai kokeilla tupakin polttoa, siis ei saa hullutella ikinä."

Jaa, "hullutella" voi muullakin tavoin. Aikoinani join pari tankkiautollista viinaa, eipä se kapakka lämä enään houkuta yhtään. Nähty,koettu,tyhjäksi havaittu enkä kaipaa enään.

"- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja."

Miksi pelkäisi? En minä ainakaan. Minulla on homo ja ateistikavereita. Ateistien kanssa olen näillä palstoilla käyny hyvinkin antoisia ja opettavaisia viestiketjuja.

• meikäpoika

"Uskiksilla on eniten mielenterveysongelmia, koska:

- Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen.''

Parempi olla ajattelematta pahaa, mutta seuraako tuosta mielenterveysongelmia. Ihan terveiltä tuntuvat ainakin lähipiirin uskovaiset. En sit tilastoista tosiaan tiiä. Tää on mun tuntuma.

''- Kihloihin täytyy rynnätä, koska "ei saa" seurustella, harjoittaa esiaviollista seksiä tai edes itsetyydyttää.''

Saahan ne seurustella. Kyllähän tuo voi vaikeeta olla pidättäytyä, mutta monet kokee sen olleen oikea ratkaisu.

''- Uskikset pelkää kuolemaa vaikka se on yhtä luonnollista kuin syntymä.''

Kuolemanpelko ei vaadi tiettyä elämänkatsomusta. Voi tosin olla, että kuolemanpelkoa esiintyy eniten uskovaisten piireissä.

''
      - Uskikset ei voi ymmärtää muita kulttuureja ja uskontoja...''

Olen agnostikko ja ihan tuntuvat minua ymmärtävän. Mielestäni kukin saa pitää omaa elämänkatsomustaan parhaana. Näin itse kukin uskovainen tuntuu pitävän omaa näkemystään parhaana, mutta toiselta ei siitä huolimatta saa riistää. Asiallisesti on pystyttävä kommunikoimaan.

''- Uskisten ei sovi juoda alkoholia tai kokeilla tupakin polttoa, siis ei saa hullutella ikinä.''

Kukin hullutelkoon tavallaan. Ryyppäämisen voi korvata vaikka urheilulla tai musisoinnilla.

''- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja.''
      Osa varmasti pelkääkin. Todennäköisesti vähemmistö.

''Jeeep. Ei kannata mennä fanaattisen uskiksen kanssa yhteen. Jotain hyviä piirteitä saattaa joskus pilkahtaa, kuten se, että telkkari ja väkivaltaviihde on haitaksi lapsille ja että ilman telkkaria VOI elää. "

Mikä tahansa fanaattisuus on huono juttu mielestäni. Kaikissa on kuitenkin jotain hyvää.

• koetan vastailla

Pahat tuntemukset ovat tunteita jotka täytyy elää, mutta niistä kerrotaan rukouksessa Jeesukselle, ja annetaan lopulta anteeksi pahan mielen aiheuttajalle, mutta ei välttämättä koskaan sille teolle jonka hän on tehnyt. Se vapauttaa katkeruuden tunteesta, kun voi antaa anteeksi ihmiselle vaikkei tekoja hyväksyisikään.

Ei pahat ajatukset ole syntiä, kunhan niitä ei sano ääneen vaan pyrkii antamaan niiden mennä ulos mielestä, jos se on mahdollista, koska ajatuksiahan ne vain ovat, ja ihminen pyrkii uskossa ollessaan opettelemaan elämään vähän parempana ihmisenä kuin mitä luonne olisi, hillitsemään vaikkapa sanoja ja tekoja.

Oikein Raamatun mukaisesti elävä ihminen (romanien tavat ovat tietenkin eri asia, kun he ovat eri kulttuurin mukaan joka päivä eläviä ihmisiä)
      siis vaikka suomalainen vaalea ihminen, saa seurustella, mutta seksi pitäisi jättää avioliittoon, ei kihloihin kannata rynnätä jos ei vielä tiedä tarpeeksi toisesta ihmisestä. Rehellinen keskustelu olisi hyvä ja tärkeä asia silloin että tietää miten toisen arvot ovat.

Useilla uskovaisilla on erittäin kattavaa tietoa eri uskonnoista ja erilaisista kulttuureista, ei se muuta heidän uskoaan, vaan se on vain heillä olevaa omaa tietoa jota on enemmän kuin joillakin toisilla on.

Uskovaisille on annettu neuvo: Viina on viisasten juoma ja se tarkoittaa sitä että ei saa ryypätä itseään tainnottomaksi koska siitä seuraa rietas meno, saunakaljan ottamisesta ei seuraa mikään rietas meno.
      Tupankan poltto lyhentää ihmisen ikää ja jo järki sanoo ettei sitä kannata silloin tehdä, ja koska ikä lyhenee, se ei ole silloin oikein.

Uskovaiset eivät pelkää erilaisia ihmisiä, homoja eivätkä mitään muutakaan, mistä sinä voit tietää moniko uskovainen on oiekasti homo tai lesbo mutta ei elä sen mukaan koska se on Raamatussa kiellettyä.

Miksi pitäisi mennä fanaattisen uskovaisen kanssa naimisiin???

• Uusi luomus

Eräs psykiatri on sanonut, että suuri osa mielenterveysongelmista johtuu syyllisyydestä. Usko Jeesukseen juuri vapauttaa syyllisyydestä.

Moni uskoontullut on sanonut, että vapautui kuolmeanpelosta, kun tuli uskooon. Itse olen sen saman kokenut.

Omalta kohdalta voin vastata, ettei homot, eikä ateistit aiheuta pelkoa - kumpienkin puolesta olen saanut rukoilla, kun heillä on ollut ongelmia - heidän pyynnöstään.

• näin on
        Uusi luomus kirjoitti:

Eräs psykiatri on sanonut, että suuri osa mielenterveysongelmista johtuu syyllisyydestä. Usko Jeesukseen juuri vapauttaa syyllisyydestä.

Moni uskoontullut on sanonut, että vapautui kuolmeanpelosta, kun tuli uskooon. Itse olen sen saman kokenut.

Omalta kohdalta voin vastata, ettei homot, eikä ateistit aiheuta pelkoa - kumpienkin puolesta olen saanut rukoilla, kun heillä on ollut ongelmia - heidän pyynnöstään.

Uskovalta Jeesus ottaa viinan ja tupakan himon pois, sillä ne turmelee uskovan mielen ja kehon. Jumala on pyhittänyt meidän oma kehomme meidän omaksi Pyhän hengen temppeliksi. Siksi emme voi turmella sitä saastalla.
        Uskova ei pelkää myöskään kuolemaa sillä tiedämme että siirrymme täältä maanpäällisestä elämästä paljon ihanampaan ja autuaampaan elämään. Se annetaan tietoisena meille, mitä meillä on odotettavissa.

• Uusi luomus kirjoitti:

"eikä ateistit aiheuta pelkoa - kumpienkin puolesta olen saanut rukoilla, kun heillä on ollut ongelmia - heidän pyynnöstään."

Ateisti pyytänyt sinua rukoilemaan puolestaan???

Et taida tietää mitä ateismi on, sillä yksikään ateisti ei koskaan pyydä ketään rukoilemaan puolestaan. Jos sen tekee niin kyse ei voi olla ateistista.

• Uusi luomus
        angelus_nigrum kirjoitti:

"eikä ateistit aiheuta pelkoa - kumpienkin puolesta olen saanut rukoilla, kun heillä on ollut ongelmia - heidän pyynnöstään."

Ateisti pyytänyt sinua rukoilemaan puolestaan???

Et taida tietää mitä ateismi on, sillä yksikään ateisti ei koskaan pyydä ketään rukoilemaan puolestaan. Jos sen tekee niin kyse ei voi olla ateistista.

Anteeksi, etten ole aiemmin huomannut kirjoitustasi.
        Tämä on totta. Olen useammankin ateistin puolesta rukoillut. He ovat pyytäneet elämänsä vaikeisiin asioihin rukousapua - he ovat sanoneet myös olevan ateisteja, eivätkä näin ollen usko Jumalaan, mutta toivoneet kuitenkin, että heitä muistettaisiin rukouksin.

Erään henkilön puolesta rukoilin pitkään puhelimessa, kun hän murheellisena kertoi elämänsä vaikeuksista. Sanoi, että on ateisti, mutta sanoi myös, että saa rukoilla. Kiitti vielä lopuksi rukoilusta.

• Ateisti itsekin

"Uskiksilla on eniten mielenterveysongelmia, koska:"

Tämän todistamiseen tarvitaan selkeät tilastot. Mitkään esitetyistä väitteistä eivät itsessään todista sellaisen asian puolesta, että uskovaisten keskuudessa olisi enemmän mielenterveysongelmia.

Lisäksi tulee muistaa, että maailman väestöstä uskomattoman suuri osa kuuluu jonkin uskonnon piiriin. Tästä johtuen voisi mielenterveysongelmia ilmaantuakin määrällisesti enemmän uskovien keskuudessa kuin ateistien. Ja vaikka näin olisi, niin mikä todistaa että noilla mielenterveysongelmilla on yhteys uskovaisten uskoon?

"- Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen."

En muista tälläistä kohtaa ainakaan Raamatusta, vaikka olen senkin lukenut läpi. Haluaisin kuitenkin erillisen kohdan jos tälläinen vaade siellä tosiaan tehdään ennen kuin kommentoin kohtaa sen tarkemmin.

"- Kihloihin täytyy rynnätä, koska "ei saa" seurustella, harjoittaa esiaviollista seksiä tai edes itsetyydyttää."

Seksi ei ole sen erilaisempaa ennen eikä jälkeen avioonmenon, vaan kyse on lähinnä vakaumuksesta. En myöskään näe yhteyttä tuon väitteen ja nykynuorison keskuudessa vallitsevalla trendillä mennä kihloihin jo yläasteikäisenä vuoden seurustelun jälkeen. Itse kihlaushan ei myöskään vielä salli seksiä vaan se on sallittua vasta "Tahdon" -sanojen jälkeen.

Ihan yhtä moni ateistikin sitä pelkää. Kuoleman pelko itsessään on luonnollista, eikä se ole yhtään sen yleisempää kummassakaan leirissä. Moni uskova saa myös toivoa kuolemanjälkeisen elämän ajatuksesta ja kohtaa kuoleman odotellen ja tervetuloa toivottaen sen sijaan, että aidosti pelkäisi sitä. Asiat eivät ole mustavalkoisia.

Naurettava väite. Tunnen monia uskovia papeista levyseppähitsaajiin jotka ymmärtävät muita kulttuureja monia ateisteja paremmin. "Asiat eivät ole mustavalkoisia" pätee tähän jälleen hyvin.

"- Uskisten ei sovi juoda alkoholia tai kokeilla tupakin polttoa, siis ei saa hullutella ikinä."

Alkoholin juomisesta ei ole näin ateistillekaan yhtään sen enempää hyötyä ja tupakka on ihan yhtä epäterveellistä uskovaiselle kuin ateistillekin. Tämä asia ei ainakaan ole negatiivinen jos sellaista tosiaan uskovaisten piirissä esiintyy.

"- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja"

Ateisti ei perusta välttämättä homoista yhtään sen enempää kuin uskovaisetkaan. Kyse on ihan toisenlaisista asenteista, mutta samasta lopputuloksesta. Vaan kyllä, tämä tietty pykälä Raamatussa on ikävä ja en pidä kovin järkevänä sen noudattamista.

Kokonaisuudessaan sanoisin siis, että nämä ovat aika kapeakatseisia väitteitä. Kuka ne sitten onkaan tehnyt.

• tui-tui-tui

"Uskiksilla on eniten mielenterveysongelmia, koska:....."

Itse asiassa on huomattavan paljon tutkimuksia, jotka osoittavat yhdeksi onnellisen elämän tunnusmerkiksi terveen uskon. Usko siis lisää onnellisuutta.

• ja se siitä...

Olen onnellinen ja uskossa. Ei ole edes milelenterveysongelmia ja en vaivaa päätäni noilla kysymyksillä, koska on ihan muuta mielenkiintoista ajateltavaa? Eikö sinulla ole sitten onnea ja muuta pohdittavaa kun oan aikaa ja milenkiintoa noita asioita ajatella ja lukea noita palstoja?
      Minulla ei ole ongelmaa; en saa koska en halua tehdä noita typeriä asioita.

• Antsu mintsu

moi! Olen uskovainen, eikä kyllä ole mielenterveys ongelmia. En pelkää pelkää ateisteja, homoja, lesboja yms. Kivoja ihmisiä hekin. Olen hyvin kiinnostunut muista uskonnoista ja kulttuureista, kunnioitan ja ymmärrän niitä parhaani mukaan. Polttaminen ei ole sen parempaa uskovaiselle kuin ateistille. Viiniä tai muuta alkoholia saa nauttia kohtuudessa. Hauskaa voi pitää muin konstein. Raamatussa sanotaan selvästi, että esiaviollinen seksi on syntiä, joten meidän ei tule harjoittaa esiaviollista seksiä. Toki joskus se voi tuntua hankalalta, ja silloin voimme rukoilla jumalaa avuksi. Itsetyydytyksestä en ole varma. Ei kihloihin kannata rynnätä vain seksin takia, varsinkaan siksi että seksi on sallittua vasta avioliitossa.

• .........

Ikävä jos tuntuu siltä, vien pohjan aloitukselta.
      Joku uskis sanoi, uskoontulon jälkeen on aallonpohja, jolloin on negatiivisia ajatuksia.
      Pahat ajatukset on käsiteltävä, koska niihin on aina syy. Ajatus on syntiä sekin, aikojen alussa Jumala sanoi :"Jos hyvin teet voit kohottaa katseesi, mutta jos et niin väijyy synti ovella, MUTTA HALLITSE sinä sitä." Pelkkä ohikiitävä paha ajatus ei siis ollutkaan synti, vain jos antoi sille vallan.
      Paavali ei pitänyt rajoituksia lähtökohtana, siinä mielessä ap on hakoteillä.

• Uskis vastaa:

"- Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen."

Mistähän lie kirjoittaja saanut näin väärän käsityksen? Uskoon tullessa ymmärtää että ei omissa voimissa kykene tukahduttamaan pahoja tuntemuksiaan. Kaikilla, myös uskovaisilla on pahoja ajatuksia, osa niistä johtuu tunteista ja tunteita ei uskovaiseltakaan ihmiseltää ole kielletty.

Tokihan uskovainenkin voi seurustella, usein uskovaiset jättävät sen parhaan sinne avioliittoon kun on sitouduttu ja tutustuttu toisiin paremmin. Itse en näe itsetyydytyksessä mitään pahaa, pahaksi se voi mennä jos se hallitsee elämää vahingoittaen.

Miksi pelkäisin? En ole oikeastaan ikinä pelännyt kuolemaa, uskoontultuani entistä vähemmän. Kuolessani pääsen kauvan kaipaamani iloiseen ja hyvään kotiini. Eihän sellaista tarvi pelätä.

Itse ainakin luen paljonkin muista kulttuureista ja uskonnoista, se on avartavaa ja opettavaista. Yksi parhaista "chatkamuistani" on muslimi uskoinen. Ja yöpöydältä löytyy tällä hetkelläkin teos "islamin porteilla".

En minä tarvi alkoholia tai tupakkaa että voisin hullutella. Huumori on parasta "hulluttelua". Toisaalta olen aikoinani kokeillut alkoholia ja tupakkaa aivan tarpeeksi, minulle ne eivät tuoneet mitään hyvää elämääni.

"- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja."

Miksi pelkäisin? Ystäväpiirissäni on sekä homoja että ateisteja. Mielelläni myös juttelen ja vaihdan mielipiteitä ateistien kanssa näillä palstoilla. Monta opettavaista ja antoisaa keskusteluketjuakin olen käynyt ateistien kanssa näilläkin palstoilla.

Summa summarum pakko taas todeta että hirveän paljon oli vääriä mutuja ja käsityksiä uskovaisista ja uskosta. Se on siinä mielessä erittäin ikävää ja surullista että siinä tuomitaan niiden väärinkäsitysten pohjalta eikä totuuden mukaan oikeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      51
      2357
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      95
      2075
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      96
      2044
    4. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1917
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1781
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      524
      1667
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      7
      1580
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      50
      1397
    9. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1343
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      75
      1319
    Aihe