luottamus oman uskonnon oikeellisuuteen.
Erilaisia uskontoja on satoja, niitä tunnustavia miljardeittain.
Se ei kuitenkaan herätä minkäänlaisia spekulaatioita muiden uskontojen
mahdollisesta oikeellisuudesta, vaikka tämä uskontojen kirjo on tarkkaan tiedossa.
Minulla on tuttuja, jotka kuuluvat erilaisiin luterilaisiin lahkoihin.
Joa he esim. harkitsevat auton ostoa, he hyvin tarkoin kuuntelevat muiden mielipiteitä kyseisen automerkin luotettavuudesta, ja antavat
niiden vaikuttaa ostopäätökseensä.
Mutta uskon asioissa tällainen analysoiva laaja- alaisuus katoaa kuin tuhka tuuleen !
Jatkuvasti kyselen: MIKSI ?
Merkillistä on uskovan
47
274
Vastaukset
- wind --
Jokaisella ihmisellä on perustavaa laatua oleva tarve hakeutua saman henkisten seuraan. Voidaan siis moittia myös ateisteja laaja-alattomuudesta, jos tuo on lähtökohta ihmistä arvostellessa. Mitä pienemmäksi "piirit" käyvät....yleensäkin..
sitä kummallisempia piirteitä meistä tulee esille. Tämä on yksi osa ihmisyyttä. - Isän poika
Minä tiedän kuka isäni on. Olisin melko hölmö jos soittaisin naapurin kaverille saadakseni tietoja isästäni!
Pieni mahdillisuus on aina olemassa.
Äitisi taitaa parhaiten tietää kuka on isäsi ja sen varmentaa DNA-testi.
- .,ihmettelevä
"...Jokaisella ihmisellä on perustavaa laatua oleva tarve hakeutua saman henkisten seuraan. Voidaan siis moittia myös ateisteja laaja-alattomuudesta, jos tuo on lähtökohta ihmistä arvostellessa. Mitä pienemmäksi "piirit" käyvät....yleensäkin.."
Ei kai voi sanoa ateistien pohdintoja suppea-alaisiksi, kun kohdistuvat
koko maailman uskonnollisten, keskenään jyrkässä ristiriidassa olevien dogmien arviointiin ja epäilyyn.- wind --
ateismin ydin idea on uskomaton....haaste jolla niputetaan kaikki Jumalaan uskovat ihmiset maapallolla. Jos saisimme taivaallisen vieraan luoksemme ...joka kertoisi Jumalan todellisuudesta ja tieto leviäisi salaman nopeasti ympäri maapallon.....
ateismi tuskin häipyisi mihinkään, vaan säilyttäisi edelleen oman nurkkansa.
Se muuttaisi vain muotoaan, vaikka Jeesus palaisikin. Epäusko ja skeptismi ovat niin vahvoja ominaisuuksia...etteivät todisteet ole koskaan riittäviä - Pekka-
wind -- kirjoitti:
ateismin ydin idea on uskomaton....haaste jolla niputetaan kaikki Jumalaan uskovat ihmiset maapallolla. Jos saisimme taivaallisen vieraan luoksemme ...joka kertoisi Jumalan todellisuudesta ja tieto leviäisi salaman nopeasti ympäri maapallon.....
ateismi tuskin häipyisi mihinkään, vaan säilyttäisi edelleen oman nurkkansa.
Se muuttaisi vain muotoaan, vaikka Jeesus palaisikin. Epäusko ja skeptismi ovat niin vahvoja ominaisuuksia...etteivät todisteet ole koskaan riittäviäMistä tietäisimme, että tuo taivallinen vieras (mitä se sitten tarkoittaakaan) olisi jumala tai jumalan lähettiläs?
Emme mistään.
- 1213
"Erilaisia uskontoja on satoja, niitä tunnustavia miljardeittain."
Raamattua voidaan pitää sen Jumalan aiheuttamana, yhdenkään muun uskonnon Jumala ei ole saanut mitään yhtä järkevää aikaiseksi ja siksi ne ovat aika yhdentekeviä. Siksi en pitäisi ketään muuta Jumalanani kuin Raamatun Jumalaa.
Mutta ehkä ateisti olisi valmis pitämään esim. puupatsasta jumalanaan, jos tietäisi sellaisen olevan.- 19+7
Olet elävä esimerkki aloituksen uskovasta.
- Hehe!
Tollo hihhulin mallitapaus. Se raamattusi on copypaste kooste vanhemmista uskonnoista maustettuna rooman keisarikunnan politikoinnilla.
- 1213
Hehe! kirjoitti:
Tollo hihhulin mallitapaus. Se raamattusi on copypaste kooste vanhemmista uskonnoista maustettuna rooman keisarikunnan politikoinnilla.
"Se raamattusi on copypaste kooste vanhemmista uskonnoista maustettuna rooman keisarikunnan politikoinnilla."
Ja minun pitäisi uskoa tuo, koska sinä sanot niin? - puuppo
Miksei jumaluutta voi projisoida vaikka puupatsaaseen, yhtähyvin kuin krusifiksiin, sekin kun on puuta.
- Uusi luomus
"Jatkuvasti kyselen: MIKSI ?"
Niin kauan kyselee ja estii, kun on epävarma jostain asiasta, kuten auton valinnasta.
Kun on löytänyt sen, mikä on hyvää, oikeaa ja totta, niin kysymykset lakkaa ja tilalle tulee rauha, lepo ja tyytyväisyys asian suhteen. Ei ole enää minkäänlaista tarvetta etsiä muuta, koska on jo löytänyt, sen, mitä on kaivannut.- ,.,.Allah
Eli totuuksia on yhtä monta kuin on erilaisia jumaliakin.
Musliminkaan ei ole tarvis etsiä muita jumalia kun on Allahin löytänyt. "Kun on löytänyt sen, mikä on hyvää, oikeaa ja totta, niin kysymykset lakkaa ja tilalle tulee rauha, lepo ja tyytyväisyys asian suhteen. Ei ole enää minkäänlaista tarvetta etsiä muuta, koska on jo löytänyt, sen, mitä on kaivannut."
No nyt minä ymmärrän miksi uskovat eivät tiedä mistään mitään, he takertuvat ensimmäiseen tietoon joka on heidän ymmärrettävissään ja lopettavat kaiken muun uuden tiedon etsinnän.
Minusta juuri uuden tiedon etsintä on yksi elämän parhaista puolista, mitä enemmän tiedät sitä vähemmän tiedät tietäväsi. Uskovia tuollainen ilmeisesti masentaisi mutta minua se vain innostaa hankkimaan lisää tietoa.
Jos lopettaisin tiedon etsinnän heti kun olen löytänyt kaipaamani olisi aivan sama jos kuolisin, elämällä ei olisi mitään merkitystä.
Kiitos uusi luomus, enää minun ei tarvitse ihmetellä miksi te uskovat olette sellaisia kuin olette ja miksi emme koskaan tule ymmärtämään toisiamme.
Te olette kuin muurahaiset terraariossa, kaikki teille tärkeä "oikea" tieto on terraarion sisällä ja se mikä on ulkopuolella missä me ateistit olemme ei kiinnosta teitä ettekä edes kaipaa sitä koska sillä ei ole merkitystä teille paitsi sitten kun kuolette. Silloin uskotte pääsevänne terraarionne ulkopuolelle "taivaaseen" jossa alkaa uusi ihana elämä ja saatte tietää kaiken. Ikävä totuus vain on se että kuoltuanne jäätte terraarioon ettekä koskaan saa tietää mitä sen ulkopuolella on.
Vain eläessänne voitte saada sen mitä ulkopuolella on mutta teidän täytyy uskaltaa murtautua ulos "vankilastanne"
On erittäin surulista jos tuo on todella se mitä te uskovat ajattelette, erittäin surullista :(- Uusi luomus
angelus_nigrum kirjoitti:
"Kun on löytänyt sen, mikä on hyvää, oikeaa ja totta, niin kysymykset lakkaa ja tilalle tulee rauha, lepo ja tyytyväisyys asian suhteen. Ei ole enää minkäänlaista tarvetta etsiä muuta, koska on jo löytänyt, sen, mitä on kaivannut."
No nyt minä ymmärrän miksi uskovat eivät tiedä mistään mitään, he takertuvat ensimmäiseen tietoon joka on heidän ymmärrettävissään ja lopettavat kaiken muun uuden tiedon etsinnän.
Minusta juuri uuden tiedon etsintä on yksi elämän parhaista puolista, mitä enemmän tiedät sitä vähemmän tiedät tietäväsi. Uskovia tuollainen ilmeisesti masentaisi mutta minua se vain innostaa hankkimaan lisää tietoa.
Jos lopettaisin tiedon etsinnän heti kun olen löytänyt kaipaamani olisi aivan sama jos kuolisin, elämällä ei olisi mitään merkitystä.
Kiitos uusi luomus, enää minun ei tarvitse ihmetellä miksi te uskovat olette sellaisia kuin olette ja miksi emme koskaan tule ymmärtämään toisiamme.
Te olette kuin muurahaiset terraariossa, kaikki teille tärkeä "oikea" tieto on terraarion sisällä ja se mikä on ulkopuolella missä me ateistit olemme ei kiinnosta teitä ettekä edes kaipaa sitä koska sillä ei ole merkitystä teille paitsi sitten kun kuolette. Silloin uskotte pääsevänne terraarionne ulkopuolelle "taivaaseen" jossa alkaa uusi ihana elämä ja saatte tietää kaiken. Ikävä totuus vain on se että kuoltuanne jäätte terraarioon ettekä koskaan saa tietää mitä sen ulkopuolella on.
Vain eläessänne voitte saada sen mitä ulkopuolella on mutta teidän täytyy uskaltaa murtautua ulos "vankilastanne"
On erittäin surulista jos tuo on todella se mitä te uskovat ajattelette, erittäin surullista :(Et tainut ymmärtää, mitä tarkoitin. EI ollut kyse, ettei enää etsisi tietoa. Raamattukin kehottaa siihen. Miksi kiukustua noin kirjoituksestani?
Mutta toivottelen hyvää yötä Sinulle! Uusi luomus kirjoitti:
Et tainut ymmärtää, mitä tarkoitin. EI ollut kyse, ettei enää etsisi tietoa. Raamattukin kehottaa siihen. Miksi kiukustua noin kirjoituksestani?
Mutta toivottelen hyvää yötä Sinulle!"Et tainut ymmärtää, mitä tarkoitin. EI ollut kyse, ettei enää etsisi tietoa. Raamattukin kehottaa siihen. Miksi kiukustua noin kirjoituksestani?"
"miksi emme koskaan tule ymmärtämään toisiamme."
Et tainnut sinäkään ymmärtää.
Jos luulet että kiukustuin niin et todellakaan ymmärtänyt minua, minun tuli lähinnä sääli teitä ( vaikka ei pitäisi, olettehan te täysin tyytyväisiä nykyiseen tiedontasoonne)
Onko tämä selkeämmin sanottu; kun löydätte vastauksen joka on mielestänne se oikea esim. jumala on luonut maan, pitäydytte siinä ettekä etsi maan synnylle enää mitään muuta vaihtoehtoa. Te etsitte "absoluuttisia totuuksia" jotka teidän uskonne sanelee ja kaikki mikä on ristiriidassa uskonne kanssa te hylkäätte väärinä. Teidän on mahdoton ymmärtää sitä että se mitä te pidätte absoluuttisena totuutena voikin olla väärässä.
Minulla ei ole "absoluuttisia totuuksia" ainoastan tämän hetkisen tiedon mukaan todennäköisimpiä "totuuksia". Jos löytyy uusia todisteita jotka kumoavat entisen "totuuden" päivitän tietoni sen mukaan ( samoin jos ne tuovat lisää tietoa ko. asiasta) kun te taas pysytte ikuiseseti siinä tiedossa minkä uskontonne sanelee.
Minä puolestani toivotan sinulle hyvää päivää!
- Kovaotteinen femakko
Luottamus oman uskonnon oikeellisuuten ja muiden uskontojen alemmuuteen johtuu ihmisyhteisöille luonnollisesti me-toiset-ajattelusta.
Kun luodaan oma uskonto, tehdään sillä pesäero muihin ihmisyhteisöihin.
Ihmisyhteisön me-henkeä ei ole olemassa ilman oman yhteisön peilaamista toisiin. - SamiA
Uskothan sinäkin vanhempiesi oikeellisuuteen.
Samoin Jumalan lapset tunnistavat Isänsä.- Kovaotteinen femakko
Tunnistan kyllä isäni, mutta hän ei ole mikään satuolento.
- gsnes
Tottakai ,minäkin olen ihan norsun näköinen.
- yurki1000
Eedenissä vallitsi järjestys, mutta lankeemuksen takia ihmiset karkotettiin kaaosmaailmaan. Jeesus kehoittaa tulemaan yhdeksi Hänessä. Lihallisuutemme estää yhdistymisen. Tempaus tulee korjaamaan asian.
Joh:
17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
17:24 Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
1.Kor:
15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
1.Tess:
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Tempaus on lähellä
http://www.youtube.com/watch?v=lf9yzHwOeUc
Yurki1000:a poistetaan. Miksi? Olen vain viestintuoja. - veli-kalle
"Merkillistä on uskovan luottamus oman uskonnon oikeellisuuteen."
Jeesus on ilmestynyt minulle unessa, mutta ei Allah tai Muhammed tai Buddha tai Hindu. Siksi tiedän luottaa tähän omaan oikeaan.- kala-velli
Samoin Allah ilmestyy muslimeille, Jeesus on heille merkityksetön.
- kokemus-k
"Jeesus on ilmestynyt minulle unessa, mutta ei Allah tai Muhammed tai Buddha tai Hindu. Siksi tiedän luottaa tähän omaan oikeaan."
Lisäksi unissasi ihmiset puhuvat pääsääntöisesti suomea eivätkä vaikkapa arabiaa, kiinaa tai swahilia. Oletko miettinyt miksi ja todistaako se jotain noiden muiden kielten olemassaolosta tai olemattomuudesta? "Jeesus on ilmestynyt minulle unessa, mutta ei Allah tai Muhammed tai Buddha tai Hindu. Siksi tiedän luottaa tähän omaan oikeaan."
Helinä- keiju on ilmestynyt minulle unessa, mutta ei Jahve, Allah tai Muhammed tai Buddha. Siksi tiedän luottaa tähän omaan oikeaan.
Muuten, arvon vellikalle, hinduihin voi törmätä myös suomessa ja ihan hereillä ollessa eivätkä he mielestäni näytä ihmistä kummallisemmalta.- Korjaus edelliseen
kala-velli kirjoitti:
Samoin Allah ilmestyy muslimeille, Jeesus on heille merkityksetön.
Jeesus on Islamin tärkeä profeetta, joka johtaa jumalan joukkoja viimeisessä taistelussa.
- luku ja jae
"...Mutta uskon asioissa tällainen analysoiva laaja- alaisuus katoaa kuin tuhka tuuleen ! "
Silloin uskova käpertyy ihmisrobotiksi , joka ilman itsenäisiä ajatuksia alkaa paukuttaa ulkoa Raamatun lauseita ja jakeita.- yurki1000
Moi Luku ja jae.
Mikä vika Elintoimintojesi Kannattajan ilmoituksessa? - Luukkas
yurki1000 kirjoitti:
Moi Luku ja jae.
Mikä vika Elintoimintojesi Kannattajan ilmoituksessa?Ei saa ajaa leegiota riivaajia viattomiin sikoihin
- yurki1000
Luukkas kirjoitti:
Ei saa ajaa leegiota riivaajia viattomiin sikoihin
Kerro se Hesukselle.
- yurki1000
yurki1000 kirjoitti:
Kerro se Hesukselle.
Ikävää että kirkkomme on vieraantunut henkimaailmasta. Onneksi sentään netti valaisee. Armo sai vastaanottaa armon.
http://www.youtube.com/watch?v=HphPbsCE0Co
Muualla toiminta on yleisempää.
http://www.youtube.com/results?search_query=scoan&page=1
- oissaanujosoisannetu
He ovat päättäneet että se ja se lahko on heille sopivin eli sellainen mistä kaadettava maailmankuva uppoo parhaiten. Yleensä noihin mennään tuttujen mukana. Siellä ollaan sitä taivasporukkaa ja ne muut saavat hilihangon aunukseensa. Mutta mukavaa on ja saantipuolikin hysteeriseuroissa vähintään kohillaan.
Jos nyt oikeen ymmärsin niin jossakin vaiheessa joillakin menetelmillä sinä itsekkin olet hylännyt uskoa mihinkään "näistä sadoista uskonnoista". Uskova on tehnyt samoin niiden mahdollisen oikellisuuden suhteen ja päätynyt valitsemaan vain yhden. Itse tein hyvinkin pitkälle samalla tavoin kuin esimerkkisi auton oston suhteen ja päädyin uskomaan kristinuskoon.
Meissä uskovissakin on analysoivia,pohtivia,vertailevia ja tutkivia ihmisiä, minulla uskoontulo paremminkin syvensi kyseisiä ominaisuuksia.Juhani1965. >>>Meissä uskovissakin on analysoivia,pohtivia,vertailevia ja tutkivia ihmisiä, minulla uskoontulo paremminkin syvensi kyseisiä ominaisuuksia.
epikuros kirjoitti:
Juhani1965. >>>Meissä uskovissakin on analysoivia,pohtivia,vertailevia ja tutkivia ihmisiä, minulla uskoontulo paremminkin syvensi kyseisiä ominaisuuksia.
Eipä minulla ole mitään sitä vastaan että uskonnonopetusta muutetaan laajaalaisempaan suuntaan. Opetettaisiin ainakin pääuskonnoista ne perusasiat mitään uskontoa korostamatta. Jokainen voi sitten oman mielihalun mukaan etsiä enemmän tietoa kirjastoista tai kyseisen uskonnon piiristä.
- O'ou
"Itse tein hyvinkin pitkälle samalla tavoin kuin esimerkkisi auton oston suhteen ja päädyin uskomaan kristinuskoon."
Miten auton ostaja päätyy juuri siihen malliin, jonka ostaa? No, väri miellyttää, korimalli miellyttää, ajo-ominaisudet tuntuu hyviltä, penkit kuntuu hyviltä...
Tuntuu. Miellyttää. Niinpä.
Tosin auton ostossa verrattuna uskon ostoon on eroakin. Autoissa on todellisia ominaisuuksia ja eroja, joita voi verrata ihan faktatietojen pohjalta.Näinhän me ihmiset usein hyvin pitkälti toimimme, että mikä tuntuu hyvältä ja mikä miellyttää siihen päädymme. Toisaalta voi myös vertailla erillaisia tilastoja ja käyttäjä kokemuksia ynm. Uskonnoissa se vertaaminen on enemmänkin sen uskonnon sisällön ja opin vertaamista. Pääpointtini olikin vertailussa ja sen pohjalta valitsemisessa.
- kokemus-k
juhani1965 kirjoitti:
Näinhän me ihmiset usein hyvin pitkälti toimimme, että mikä tuntuu hyvältä ja mikä miellyttää siihen päädymme. Toisaalta voi myös vertailla erillaisia tilastoja ja käyttäjä kokemuksia ynm. Uskonnoissa se vertaaminen on enemmänkin sen uskonnon sisällön ja opin vertaamista. Pääpointtini olikin vertailussa ja sen pohjalta valitsemisessa.
"Pääpointtini olikin vertailussa ja sen pohjalta valitsemisessa."
Auton valinta olikin muuten oikein mainio esimerkki. Sehän nimittäin tuo hyvin esiin sen miten valitsijan ympäristö vaikuttaa valintaan. Ei ole vaikea kuvitella miksi Ranssassa päädytyään usinmiten ranskalaiseen autoon, Saksassa saksalaiseen tai Italiassa italialaiseen.
Aivan samoin ihminen valitsee (tai oikeammin tulee jo kasteessa valituksi) tiettyyn uskontoon eikä sitä enää helposti vaihdeta koska kysesssä on siinä ympäristössä luonnollinen ja helppo valinta.
Luulen että äärimmäisen harva oikeasti kilpailuttaa ja vertailee uskontoja ihan rationaalisesti. Kyllä se valinta tehdään yleisen tavan mukaan ja muutenkin tunteella. Joku vain tutuu "omalta". kokemus-k kirjoitti:
"Pääpointtini olikin vertailussa ja sen pohjalta valitsemisessa."
Auton valinta olikin muuten oikein mainio esimerkki. Sehän nimittäin tuo hyvin esiin sen miten valitsijan ympäristö vaikuttaa valintaan. Ei ole vaikea kuvitella miksi Ranssassa päädytyään usinmiten ranskalaiseen autoon, Saksassa saksalaiseen tai Italiassa italialaiseen.
Aivan samoin ihminen valitsee (tai oikeammin tulee jo kasteessa valituksi) tiettyyn uskontoon eikä sitä enää helposti vaihdeta koska kysesssä on siinä ympäristössä luonnollinen ja helppo valinta.
Luulen että äärimmäisen harva oikeasti kilpailuttaa ja vertailee uskontoja ihan rationaalisesti. Kyllä se valinta tehdään yleisen tavan mukaan ja muutenkin tunteella. Joku vain tutuu "omalta".Auton ja uskonnon valinnan taloudellinen puoli.
Joku valitsee uskonnokseen mormonismin ja maksaa siitä ilosta noin 10% tuloistaan. Mormonismi lienee Rolls-Royce autokantaa.
Tavallinen evlut joutuu tyytymään käytettyyn Toyota Corollaan kun maksaa kirkollisveroa noin yhden prosentin tuloistaan.
Seuraava "uskonnollinen liike" on merkillinen Skientologia, mikä auto mahtaisi kuvata heidän rahakasta valintaansa ?
- Uusi luomus
Kun on löytänyt aviopuolison, jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä, niin ei yleensä enää lähdetä kysellemään ja etsimään toista. Eikö tätä samaa voitaisi verrata uskoon?
- kapfenw
Ei voi. Kaikki eivät etsi puolisoa.
Kyllä ainakin minusta voi verrata. Miksi hyvää ja hyvinvointia lisäävää asiaa haluasi poistaa elämästään.
- kapfenw
juhani1965 kirjoitti:
Kyllä ainakin minusta voi verrata. Miksi hyvää ja hyvinvointia lisäävää asiaa haluasi poistaa elämästään.
No tietysti niillä, joilla puoliso on, tehkööt omat ratkaisunsa. Edelleen olen sitä mieltä, että kaikkien kohdalla ei voi verrata, koska kaikki eivät etsi puolisoa. Onko se vaikeaa ymmärtää?
kapfenw kirjoitti:
No tietysti niillä, joilla puoliso on, tehkööt omat ratkaisunsa. Edelleen olen sitä mieltä, että kaikkien kohdalla ei voi verrata, koska kaikki eivät etsi puolisoa. Onko se vaikeaa ymmärtää?
Ei toki, ihan ymmärettävää. Silloin on päätynyt omalla kohdallaan siihen ratkaisuun että on kaikkein paras olla yksineläjä. Silloin hän on "etsimänsä" parhaimman ratkaisun löytänyt elämäänsä.
- kokemus-k
juhani1965 kirjoitti:
Ei toki, ihan ymmärettävää. Silloin on päätynyt omalla kohdallaan siihen ratkaisuun että on kaikkein paras olla yksineläjä. Silloin hän on "etsimänsä" parhaimman ratkaisun löytänyt elämäänsä.
Mutta uskonnon valinnassa se pointti on se että se uskonnon valinta on useinmiten tehty jo ihan vauvana kasteessa. Ja kun kerran on tämä valinta tehty (ja sen useinmiten edustaa sitä maan vallitsevaa pääuskontoa), ei sitä enää kauhean helposti vaihdeta.
Ja kun johonkin valintaan on jämähdetty, ihmismieli yleensä myös keksii kaikenlaisia perusteluja sille miksi juuri se on ollutkin se paras valinta. Mutta tuo sama ihminen keksisi ne ihan samat perustelut jos olisi syntynyt toiseen maahan ja toiseen uskontoon. kokemus-k kirjoitti:
Mutta uskonnon valinnassa se pointti on se että se uskonnon valinta on useinmiten tehty jo ihan vauvana kasteessa. Ja kun kerran on tämä valinta tehty (ja sen useinmiten edustaa sitä maan vallitsevaa pääuskontoa), ei sitä enää kauhean helposti vaihdeta.
Ja kun johonkin valintaan on jämähdetty, ihmismieli yleensä myös keksii kaikenlaisia perusteluja sille miksi juuri se on ollutkin se paras valinta. Mutta tuo sama ihminen keksisi ne ihan samat perustelut jos olisi syntynyt toiseen maahan ja toiseen uskontoon.Nykyisen nopean ja tavoittavan informaation aikakaudella tähänkin on tullut muutosta. Nykyään on niin paljon "vara valita" että ei niin helposti "jämähdetä" yhteen, jollei se sitten palvele hyvin. Toisaalta suomea pidetään kristinuskoisena maana, kuitenkin täällä on uudestisyntyneitä kristittyjä vain 9% väestöstä. Itse kasvoin ja vartuin ateistisessa kodissa ja nyt olen kristitty.Ihmisiä kääntyy euroopan islamistuessa islam uskontoon yhä kiihtyvää vauhtia. Minusta tämä "jämähtäminen" on kovaa vauhtia murtumassa.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,512327Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.932038Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e912010Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu241827MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,131751Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.5021596Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S31555Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?501387Kemet lomautukset
Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas381297Mistä juttelit viimeisen kerran
Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.751289