Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Itse kristittynä puolestani suosittelen lukemaan monipuolisesti kaikenlaista itseä kiinnostavaa kirjallisuutta. Avartaa ja auttaa hahmottamaan maailmaa ja asioita monipuolisemmin. Kuten Jörn Donner mainosti: "Lukeminen kannattaa aina". Olen hänen kanssaan samaa mieltä.
  2. Listasi yhteinen tekijä ei ole kristinusko vaan ihminen, joka on kykenevä pahuuteen. Siellä missä kristinusko on kielletty tai ajettu alas on tapahtunut myös pahuutta, kristinuskon puuttuminen ei ole lopettanut väkivaltaa ja vainoa, hyvinä esimerkkeinä käyvät Pol potin,Stalin ja Maozedunin hallitsemat maat.

Uudestisyntyneen ja nimikristityn ero on puolestaan kuin yö ja päivä. Toinen uskoo ja toimii Raamatun mukaan, toinen on vain kastettu, nimellisesti rekisterissä oleva "kristitty". Tämä syvä ja iso ero on hyvä huomioida totuuden nimissä. Suomessakin ev.lut kirkkoon kuuluu n.74% väestöstä, he ovat siis kristittyjä. Kuitenkin esim. Usko ja Suomi 2008 –Tutkimuksen mukaan suomessa on uudestisyntyneitä kristittyjä 9%. Eroa on yli 3,5 miljoonaa.

Niin Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen. Kun kristitty ihminen uskoo Jeesukseen hän on täyttänyt lain. Vt:n on toki myös kristityille pyhä kirja, mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Tämän seikan huomaa kun Jumala antaa ohjeita, käskyjä ja säädöksiä Israelin kansalle.

Kyllä alkuseurakunta löytyy, vasta myöhemällä ajalla kun gnostilaiset ja muut muita uskontoja edustaneet kirjoitukset lisääntyivät seurasi kiistoja. Näissä käytetty väkivalta ja vaino on luonnollisesti täysin väärin ja tuomittavaa. Ja kristillisen alkuseurakunnan suvaitsevaisuus naisia,orjia ja lapsia kohtaan oli erityislaatuista, sitä ei juuri muilta pienuskonnoiltakaan tavattu. Rooman valtakunnan tuhoutumiseen puolestaan vaikuttivat moninaiset syyt. "Rooman tuho tapahtui hiljalleen erilaisten ongelmien pitkittyessä. Syitä löytyi niin taloudellisia, ilmastollisia, poliittisia, sotilaallisia ja keisarin toiminnasta johtuvia konflikteja.(http://www.peda.net/verkkolehti/kuopio/10/klassikanhistoria?m=content&a_id=179).

Toki sinä olet vapaa muodostamaan oman näkemyksen kristinuskon ytimestä. Mutta jos kristinuskon ydin olisi väkivalta ja pelko en kykenisi uskomaan hetkeäkään. Kumpakaan näistä en tapaa, enkä harjoita uskossani, jota elän todeksi päivittäin.
  3. Hitler hyökkäsi melkeen ensimmäiseksi kommunisteja vastaan, se on kyllä ihan totta. He joutuivat keskitysleireille. Ne dokumentit mitä olen Hitleristä katsonut antavat olettaa että hän oli kaikkia muuta mutta ei uudestisyntynyt kristitty. Todisteet niissä dokumeteissa olivat hyvin painavat. Minulla ei ole syytä epäillä näissä dokumenteissä esitettyjä asioita.
    Minä en kyllä saa millään matematiikalla kristinuskon väärikäytöksen nimissä tapettujen määräksi miljardia. Kommunismin ja hirmuvallitsioiden nimissä kylläkin.

Kristinuskoin ydin on säilynyt alkuajoista lähtien, muuten kristinusko oliskin kuollut pois aikapäiviä sitten. Se ydin yhdistää meitä kristittyjä, enemmän meillä onkin yhteistä kuin erovaisuutta eri kirkkokuntien välillä. Näin "ruohonjuuritason" kristittynä sen huomaa hyvin. Kolmoiskäsky löytyy evankeljumeista se oli ja on edelleen tärkeä. Senkin käskyn ansioista alkuseurakunnan ovet olivat avoinna niin naisille,orjille kuin lapsillekkin. Ennen kuulumatonta suvaitsevaisuutta sen aikaisessa Roomassa.

Minä taas kristittynä en näe että minkään asian väärinkäytökset olisivat jonkin asian ydin tai itse asia. Sellainen on minusta hyvin epäloogista ja kapeakatseista. Ylösnousemisen kieltämisestä seuraava kuolemanrangaistus luen juuri tälläiseen. Uudesta Testamentista ei löydä mitään perustetta tai kehoitusta tälläiseen lakiin. Jos minäkin näkisin kristinuskonnon väärinkäytökset itse kristinuskona en voisi uskoa sekunttiakkaan, silti minä uskon eli näen sen kristinuskonnon ytimen hyvin eritavoin ja elän sitä todeksi joka ikinen päivä ja olen siitä kiitollinen Jumalalle :)
  4. Aina välillä myös joku uskovainen, yleensä vasta uskoontullut, murehtii tehneensä Pyhän Hengen pilkan. Häntä voi lohduttaa takuuvarmasti että et ole tehnyt, jos olisit asia ei murehduttaisi sinua yhtään.

Raamatullisempaa onkin nähdä Pyhän Hengen pilkka kokonaisvaltaisena asenteena ja sydämen ja mielen tilana. "Pyhän Hengen pilkan" tehnyt ihminen on täysin, totaalisen ja peruttamattoman "kuollut" uskonasioille, hän on kääntänyt selän Jumalalle ja Pyhälle Hengelle lopullisesti. Häntä ei kiinnosta uskonasiat, hän ei halua keskustella uskonasioista, niillä ei ole enään hänelle mitään merkitystä.

Kukaan ei tulevasta tiedä syvä uskonvastaisuus voi muuttua hurskaaksi uskoksi. Siksi kannattaa olla varovainen Pyhän Hengen pilkan syyttämisen suhteen.