Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

1. Kivasti+on+ihan+asiallista+ja+mielenkiintoistakin+keskustelua+herättänyt+tämä+avaukseni.+Kiitos+siitä!+En+nyt+kuitenkaan+viitsi+vastailla+jokaiselle,+joka+vastaukseni+ansaitsisikin,+sillä+en+enää+nykyään+erityisen+hyvin+tällä+palstalla+viihdy.Totean+vain+yhteisesti+noille,+jotka+syyllistävät+heikosta+urheilumenestyksestämme+urheilujohtajia,+että+en+oikein+usko+sellaiseen+johtajien+kaikkivoipaisuuteen,+kun+sellainen+usko+tuo+mieleen+surullisia+muistoja+natsi-Saksasta,+eikä+tuo+nykyisin+Pohjois-Koreassakaan+vallitseva+Suuren+Johtajan+palvonta+ole+tainnut+kansalle+vain+pelkkää+hyvää+tuottaa.Kyllä+tietenkin+johtajilta+on+aina+edellytettävä+myös+kykyä+asettaa+oikeita+tavoitteita+ja+luoda+edellytyksiä+niihin+pääsemiseksi,+sekä+vastuuta+tuloksista.+Niin+myös+urheilussa+kuten+yritysmaailmassakin.+Tässä+valossa+oikeutettunakin+pidän+olympiakomiteamme+johtajaan+Risto+Niemiseen+kuten+Mika+Kojonkoskeenkin+kohdistettua+tällaista+arvostelua:+http://www.uusisuomi.fi/urheilu/201898-risto-nieminen-maksaa-velkansa-urheilulle-mika-suomen-olympiapomon-vastuuEn+usko+vihjailuihin+Virénin+ja+kumppaneiden+pääsystä+maailman+huipulle+dopingin+avulla.+Kylää+heidän+”douppajansa”+olivat+oma+lannistumattomuus+ja+siinä+auttaneet+kovat+valmentajat,+kuten+esim.+Rolf+Haikkola+ja+Hannu+Posti.+Koskaan+en+ole+kuullutkaan+sellaisesta,+että+muka+Tilkassa+heitä+olisi+doupattu.+Varmasti+olisin+siitä+jotain+kuullut,+jos+niin+olisi+tapahtunut,+kun+siihen+aikaan+olin+vielä+armeijan+palveluksessa+ja+tunsin+läheisesti+noita+valmentajia+kuten+heidän+valmennettaviaankin.+Esim.+Kantasen+Tapsa+kersanttina+ollessaan+asui+kerhomme+yläkerrassa+pikkuhuoneessa,+ja+hänellä+oli+joka+aamu+herätys+klo+05.30,+jotta+hän+ehti+huitaista+vähintään+10+km:n+lenkin,+suorittaa+aamutoimensa+ja+syödä+aamiaisensa+ennen+klo+07.00+alkanutta+palvelusta.
  2. Aika+monissa+maailman+tunnetuimmissakin+kaupungeissa+olen+käynyt,+mutta+kyllä+Rio+on+tehnyt+minuun+niistä+ehkä+suurimman+vaikutuksen.+On+se+niin+poikkeuksellisen+omalaatuisessaan+maisemassa+pitkine,+upeine+rantoineen,+niitä+reunustavine+hienoinen+rakennuksineen+ja+kartiomaisine+vuorineen.+Mutta+kovin+toisenlaisia+tunteita+kävijälle+herää+heti+sen+reunoilla,+faveloissa,+joissa+kai+Rion+enemmistö+asuu.Olen+käynyt+vain+kerran+Riossa,+jo+monta+vuotta+sitten+Etelä-Amerikan+kiertomatkalla,+jolla+Brasiliasta+ei+kovin+paljon+muuta+nähtykään.+Argentiinan+puolelta+tulimme+ensiksi+Iguazun+putouksille,+jotka+ovat+Argentiinan+ja+Brasilian+rajalla,+siellä+viivyimme+kai+pari+päivää.+Mahtava+näky+sekin+on,+paljon+vaikuttavampi+kuin+ehkä+kuulumpi+Niagara,+jossa+olin+käynyt+paljon+aikaisemmin.Enpä+tiedä,+paranisiko+urheilumenestyksemme+olympiakomiteamme+huippu-urheiluyksikön+johtajaa+vaihtamalla.+Alemmalta+tasolta+kehityksen+parempaan+pitäisi+uskoakseni+alkaa,+urheiluseuroista+ja+lajivalmennuksesta.+Jotain+pitäisi+kuitenkin+tehdä,+sillä+onhan+se+ihan+hävettävää+entiselle+urheilun+suurvallalle+olla+selvästi+huonoin+pohjoismaakin+Ruotsin,+Tanskan+ja+Norjankin+rinnalla+(Islanti+taisi+sentään+jäädä+taaksemme),+eikä+kai+koko+Euroopassakaan+ollut+nyt+monta+maata,+jotka+olisivat+meitä+huonommin+sijoittuneet.+Pikkuinen+Sloveniakin+oli+selvästi+edellämme,+samoin+Kaukasuksen+maat+Georgia,+Azerbaidzhan+ja+Armeniakin.+Pieni+Virokin+pääsi+rinnallemme,+ja+Baltian+maista+Liettua+meni+edellemme.+Kai+tässä+täytyy+siteerata+Mauno+Koivistoa,+eli+”jotain+tarttis+tehdä”.+Pitäisiköhän+vielä+itseni+alkaa?+Ai,+että+olenko+jo+liian+vanha?+En+kai,+sillä+aliupseerihan+olen+kuullut+täällä+olevani,+ja+aliupseerit+ovat+nuoria+miehiä;))
  3. En+tiedä,+mitä+lienette+sille+avaukselleni+tuoneet.+Olen+tiiviisti+katsellut+tv:sta+noita+olympialaisia,+kahdellakin+kanavalla+surffaillen.+Noora-Lotta+Nezirin+suoritus+-+tosin+pääsi+vasta+alkueristä+välieriin+-+oli+ainoa+suomalaisten+onnistunut+suoritus,+kun+seiväshyppy-naisemme+kuten+miespainijammekin+jäivät+jäännöspaikoille.+Pitäisi+kai+saada+tänne+Suomeen+enemmänkin+”vierasta+verta”,+kun+se+näyttäisi+olevan+tarpeen+jo+muussakin+urheilussa+kuin+vain+futiksessa.Teillä+on+siis+ollut+tärkeämpää+ja+mielenkiintoisempaa.+Ymmärränhän+minä+sen+toki.+Mitäpä+tuollaiset+olympialaiset+olisivat+kiinnostavuudessaan+minun+rinnalla;))Huomasin+tämän+vasta+laitettuani+viestin+tuolle+avaukselle,+jossa+suurta+puutettani+-+sitä,+että+en+ole+koskaan+ollut+”kertaamassa”+-+on+tuotu+esille+ainakin+jo+sadannen+kerran.+Sitten+etsin+kyseessä+olevaa+avaustani,+sillä+olisin+vielä+halunnut+tehdä+pienen+lisäyksen+sille.+Mutta+kun+en+sitä+etusivulla+nähnyt,+menin+sitten+profiililleni,+jolla+aina+on+yhteys+kaikkiin+kirjoituksiini,+ja+kun+avaustani+ollut+sielläkään,+ymmärsin+sen+tulleen+poistetuksi.+Mutta+ei+se+haluamani+lisäys+niin+tärkeä+ollut,+että+tässä+siitä+puhuisin.Tuon+avaukseni+poisto+ei+varmaankaan+ole+tapahtunut+minun+viestieni+vuoksi,+vaan+ilmeisesti+toitte+sinne+sellaista+törkyä,+joka+ylitti+palstan+valvonnan+sietokyvyn.+Olihan+sen+avaukseni+perään+jo+tullut+niin+pitkä+ketju,+että+ehkä+sekin+riitti+syyksi+poistoon.+Varsinkin,+kun+siinä+oli+sellaistakin+palautetta,+jonka+poistamisesta+sen+lähettäjien+luulisi+olevan+tyytyväisiä.Kyllä+se+minun+puolestani+jo+joutikin+poistettavaksi.+Avauksellani+sanomani+siinä+tärkeintä+oli,+ja+hyvin+se+näköjään+tuli+luetuksi+ja+ymmärretyksi+sen+herättämistä+reaktioista+päätellen;))+Joo,+tällainen+sotilas+olen.+Mitään+muuta+minulta+ei+tule+ainakaan+tänä+iltana.+Mutta+kyllä+minä+taas+aikanaan+tulen+tänne+tuomaan+sisältöä+elämäänne.+Joten+koettakaa+kestää,+vaikka+lujille+se+varmaan+ottaakin!+Ajatelkaa+kuin+lapamato,+joka+totesi:+”Toivossa+on+hyvä+elää!”
  4. Tuo+suuri+puutteeni,+siis+se,+että+en+ole+ollut+koskaan+”kertaamassa”-+kouluttajana+niissä+kyllä+useammankin+kerran+-+näkyy+hermostuttavan+eräitä+-+kai+vain+erästä+-+niin,+että+jo+ainakin+sadannen+kerran+asia+esille+otetaan.+Tuostapa+herää+nyt+ajatus:Pitäisiköhän+minun+nyt+pyrkiä+”kertaamaan”?+Suostuin+silloin+aikoinaan+työnantajan+minusta+tekemään+ns.+nimellisvaraukseen,+kun+esimieheni+mukaan+suurestakin+talosta+olisi+ollut+vaikea+löytää+minulle+sijaista+poissaolojeni+ajaksi.+Ymmärsin+sen+myös+olevan+edukseni+työssäni+eteenpäin+menolle,+ja+ilmeisen+oikeassa+olin.Työssähän+minä+vain+olin+ollut+sotaväessäkin,+ja+pyrkinyt+tekemään+työni+kaikissa+tehtävissäni+mahdollisimman+hyvin,+ja+ilmeisesti+siinä+onnistuinkin,+tiedättehän.+Samaa+tietysti+halusin+myös+siviilityössäni,+ja+ilmeisesti+siinäkin+onnistuin+hyvin,+tiedätte+kai+senkin.Mutta+nyt+minä+hyvin+joutaisin+”kertaamaan”,+kun+ei+ole+enää+työtä.+Olisi+varmaan+tarpeen+siksikin,+kun+aktiiviajoistani+alkaa+kohta+olla+40+vuotta.+Tuo+puutteestani+hermostunut+-++kai+palstan+”majuri”+-+ilmeisesti+on+kertausharjoituksissa+käynyt,+kun+hän+niistä+yhtä+ja+toista+tietää,+vaikka+tietonsa+sotaväestä+muilta+olin+ovat+kovin+”erikoisia”.+Käyhän+kertausharjoituksissa+miehistöönkin+kuuluvia.+Voihan+tämä+”majurimme”+olla+vaikka+kersanttikin;+ei+minunkaan+kirjoitustaitoani+testattu+silloin,+kun+minusta+tuli+varusmieskersantti.+Myöhemmissä+sotilaskouluissani+se+oli+tarpeen,+jopa+välttämätöntä:+ei+sitä+”rottakouluakaan”+olisi+”majurin”+taidolla+läpäisty.Pitäisiköhän+heti+huomenna+laittaa+Pääesikuntaan+pyyntö+kertausharjoitukseen+pääsemiseksi?+Puolustusvoimista+eläköityessäni+SA-sijoitukseni+oli+Päämajan+Esikuntakomppanian+päällikkö,+joka+olisi+edellyttänyt+majurin+arvo.+Mutta+kun+tuo+majurin+arvo+ei+ollut+tarpeeksi+vetävä+houkutin+silloin+aikanaankaan,+vielä+vähemmän+sitä+se+olisi+nyt,+kyllä+vähintään+everstin+arvo+tulisi+minulle+taata,+jotta+”kertaamaan”+lähtisin.+Jaa+-+mutta+taidan+olla+jo+yli-ikäinen+everstiksikin,+joten+taidanpa+sittenkin+unohtaa+koko+jutun;))
  5. Ei+vähät+mitään,+kun+kepu+on+mielestäsi+kuin+Maamme-laulu+(tosin+kirjoittajana+Paciuc,+olisiko+sanoittaja+Runegren;))!Kepullahan+on+siis+omakin+laulunsa,+kuten+joku+on+sinua+valistanut,+ja+kyllä+se+parhaiten+siihen+tehtävään+sopii,+ainakin+nimeltään+(Nälkämaan+laulu).Joo,+sieltä+nälkämailta+muutaman+sukupolven+takaa+juontuvat+minunkin+juureni,+kuten+joku+on+todennut,+Sotkamon+Korhosista.+Mutta+kyllä+me+lapsena+koulussa+laulelimme++”täss+Savon+joukko+tappeli+ja+joka+kynsi+kylmeni+edestä+Suomenmaan”,+jonka+sitten+häirikköoppilaat+muunsivat+”täss+Savon+joukko+katseli,+kun+koko+Suomi+tappeli+edestä+Savonmuan”.+Mutta+jo+hyvin,+hyvin+kauan+olen+voinut+maakuntalaulunani+laulaa:Missä+maat+on+mainiommat,+vetreämmät+veet,+sadat+saartaa+niemet,+lahdet+rakkaampaata+rantaa!+Missä+virrat+viehkeämmät,+salmet+seljänteet,+maa+ja+meri+aulihimmin+aarteitansa+antaa!+Uusmaa+Suomen+kruunussa+on+helmi+kirkkahin,+täällä+kukkaan+puhkeaapi+tiede,+taidekin,+tääll’+on+Suomen+pää+ja+sydän,+into+hehkuvin,+lempi+lämpöisin.Kun+kävin+vielä+tuolla+avauksellani+(Saanen+itsekin+puhua+itsestäni)+laittamassa+selitystä+noista+Tanner-+ja+Kekkostutkielmistani,+pistäydyinpä+tässäkin+näyttämässä+itseäni,+jottei+enää+useampien+sivullisten+tarvitsisi+minuksi+joutua.+Kun+näköjään+näet+minun+vilauttaneen+täällä+kikkeliäni,+kyllä+sekin+on+sitä+samaa+näköharhaa+kuin+lukuisat+”näkemäsi”+kapitkin.+En+siis+ole+vilauttanut,+mutta+vaikka+niinkin+olisin+tehnyt,+olisiko+se+rumin+täällä+nähty+tekeminen?+Tuskin+täällä+lisäksesi+on+montakaan,+jota+se+näky+edes+kiihottaisi.
  6. Sinua+tarkoittaen+minulle+on+annettu+parikin+kertaa+neuvo+don't+feed+the+trolls.+Mutta+otan+nyt+kuitenkin+tuohon+kantaa,+kun+en+usko,+että+olisit+tavallinen+trolli,+vaan+olet+ihan+aito+hullu,+päästäsi+seonnut+niin+täysin+kuin+näytätkin.Minä+en+koskaan+keskustele+itseni+kanssa,+kuten+sinä.+Minulle+toisin+kuin+sinulle+riittää+keskusteluseuraa+ihan+liikaakin+niin,+että+en+läheskään+kaikkiin+lähentymisiin+vastaa.+Äärimmäisen+harvoin+vastaan+sinullekin,+mutta+nyt+teen+sen+omaa+parastasi+tarkoittavassa+tarkoituksessa.Minä+en+ole+noiden+tarkoittamiesi+takana,+enkä+ole+koskaan+puskassa+kuten+sinä,+sillä+minulla+on+aiheellisesti+omanarvontuntoa,+jota+sinulla+ei+ole,+kun+siihen+ei+ole+aihettakaan.+Turha+kai+minun+on+tästä+vakuuttaa,+kun+kohdallasi+on+niin+kuin+sanon,+mutta+vakuutanpa+kuitenkin,+kun+se+on+totuus.+Sinulle+sana+totuus+lienee+tuntematon.Usko,+että+ihan+pelkkää+hyvyyttäni+pyydän+sinua+jo+viimein+menemään+lääkärille+ja+kertomaan+sinua+joka+päivä+ja+usein+öisinkin+hallitsevista+harhoistasi,+joissa+näet+kapeja+kaikkialla.+Huvittaa+minua+tuo,+että+olet+näköjään+nähnyt+minuna+tuon+oikeistososdeminkin,+vai+yritätkö+kenties+lähestyä+häntä+samassa+mielessä+kuin+minuakin,+kun+näyt+häntäkin+munakarvaveljeksesi+puhuttelevan.Kerro+sille+lääkärille+myös+tuon+munakarvatraumasi+alkusyy:+näit+valokuvan+ihailemastasi+miehestä+saunan+lauteilla,+mutta+kuvassa+ei+näkynyt+hänen+munakarvojaan.+Parhaassa+tapauksessa+viisas+lääkäri+voi+antaa+sinulle+neuvon,+jota+noudattamalla+saatat+ihan+helposti+päästä+traumastasi+ja+tulla+vielä+lähes+terveen+-+ainakin+puolipäisen+-+kirjoihin:+hän+ehkä+neuvoo+sinua+tulemaan+”ulos+kaapista”.Noudatatpa+neuvoani+tai+et,+oma+on+asiasi+-+tuskinpa+etuasi+ymmärrät+-+mutta+menee+taas+aikaa+ennen+kuin+sinuun+mitenkään+reagoin.+Varmaan+menee+taa+monia+päiviä+siihenkin,+kun+seuraavaksi+tällä+palstalla+käyn.+Mutta+sinähän+näet+minut+täällä+päivittäin+-+jollet+noudata+vilpittömästi+parastasi+tarkoittavaa+neuvoani.
  7. Tuossa+vähän+ylempänä+laitoin+juuri+vastineen+viestiin,+jossa+sain+oikein+mukavan+tervehdyksen.+Kun+siinäkin+mainitsin+siitä,+miten+keskeisen+sijan+olen+saanut+tällä+palstalla,+täytyy+vielä+tässäkin+asiaa+ihmetelläMuutamaan+päivään+en+siis+ole+palstaa+avannut,+mutta+äsken+selailin+sitä+melko+kauaskin+taaksepäin,+ja+näin,+että+minä+todellakin+olen+ollut+pääpuheenaiheena+täällä.+On+tehty+avauksia+minusta+ja+nosteltu+vanhoja+avauksiani+ja+muiden+minusta+tekemiä+avauksia+esille+niin,+että+enemmistö+etusivun+avauksista+on+käsitellyt+minua.+Eli+”kapi+on+jyrännyt+kepun”,+kuten+joku+näkyy+toteavan+avauksella,+jolla+tuota+asiaa+on+ihmetelty+ja+toivottu+palstalle+sheriffiä.Eiköhän+vain+ainakin+suuri+enemmistö+tuosta+ole+tullut+yhdeltä+ja+samalta,+minun+ei+tarvinne+mainita,+keneltä.+Ja+moni+näkyy+taas+hänen+silmissään+minuksi+joutuneen.+En+toki+tuollaisesta+mitään+välitä,+mutta+ei+kai+jokainen+minuksi+joutunut+liene+asiasta+pelkästään+hyvillään,+mutta+eivät+välitä+tuon+sekopään+harhoihin+puuttua.+En+minäkään,+ellei+hän+ala+jo+itseäänkin+minuksi+luulla.Kuten+tuolle+kaverille+tuossa+ylempänä+totesin,+meno+tällä+palstalla+on+mennyt+sellaiseksi,+että+se+todella+tympii+niin,+että+tuskinpa+enää+kauankaan+viitsin+käydä+täällä.+Mistä+hemmetistä+ja+miksi+nuo+omatekoiset+majurit,+johtajat,+korkeasti+oppineet+ja+muut+sekopää+puskaruikut+ovat+tänne+ilmestyneet+ja+janttautuneet.+Luulen+tietäväni+kyllä+vastauksetkin+tuohon,+mutta+jääköön+sanomatta.Kovin+toisenlaista+oli+täällä+silloin+aikoinaan,+kun+tänne+tulin.+Täällä+oli+monia+omana+itsenään+esiintyneitä,+kuten+entinen+toimittaja,+konkurssin+tehnyt+asekauppias+ja+kuntavaaliehdokas+Seppo+Hietanen+eli+Keris+(nimim.+CITY-Keskusta),+suomalaisten+rakennushankkeissa+Neuvostoliitossa+toiminut+insinööri,+res.ltn.+Oiva+Härkönen+-+edesmenneitä+jo+molemmat,+rauha+heidän+muistolleen+-+Keriksen+shakkikaveri+Lappeenrannassa+silloin+asunut+dipl.+ins+ja+innokas+veneilijä+Martti+Holmström,+nokialinen+Jorma+Laitinen+(nimim.+Emeritus),+”Loimaan+voima”+Matti+Lehtonen,+Timo+T+A+Ristimäki+ja+muitakin.+Kun+he+kertoivat+avoimesti+itsestään+ja+tekemisistään,+en+halunnut+olla+heitä+huonompi,+ja+niinpä+minäkin+paljastin+henkilöllisyyteni+ja+kerroin+myös,+mikä+olen+ja+mitä+olen+elämässäni+tehnyt.+Se+oli+minulle+luontevaa,+kun+en+koskaan+missään+ollut+nähnyt+tarpeelliseksi+piileksiä+puskassa+ja+olla+muuta+kuin+olen.+Mutta+virhe+se+varmaan+oli.+Kun+en+ollut+missään+koskaan+pitkän+ja+monipolvisen+elämäni+aikana+ollut+tekemisissä+tuollaisten+kanssa,+jotka+nyt+palstalla+vellovat+-+tuskin+määrällisesti+enemmistönä,+mutta+joutilaina+turhimuksina+täyttäen+eniten+palstaa+vain+muista+keskustelijoista+puhuen+tai+muita+älyttömyyksiään+ja+törkyjään+tänne+suoltaen.Kyllä+meillä+koviakin+erimielisyyksiä+oli+ja+rumastikin+toisistamme+saatettiin+sanoa,+mutta+me+joka+tapauksessa+esiinnyimme+omana+itsenämme.+Niinpä,+jos+joku+sortui+”rajat+ylittäviin”+henkilöön+meneviin+loukkauksiin,+tiedettiin,+keneltä+sellaista+tuli+ja+loukattu+voi+ryhtyä+asianmukaisiin+toimenpiteisiin.+Kerran+minäkin+jouduin+niin+tekemään,+tuon+edellä+ensiksi+mainitsemani+suhteen,+ja+hän+sai+siitä+ansaitsemansa+seuraukset.Harmittaa+minua+sekin,+että+oikaistakseni+totuudella+ja+kertomalleni+jopa+todisteita+esittämällä+myöhemmin+olen+joutunut+kertomaan+yhä+enemmän+itsestäni.+Niin+olen+tehnyt+suorastaan+nauttien+siitä,+kun+heillä+ei+ole+ollut+elämässään+mitään+sellaista,+josta+voisi+todisteellisesti+kertoa.+Olisi+pitänyt+jättää+tuollainen+omaan+arvottomuuteensa.+Täytyy+antaa+tunnustusta+Mielipidepankin+ja+pystyyn_kuolleen+viisaudelle,+kun+he+eivät+juurikaan+ole+kertoneet+itsestään,+vaikka+heillä+varmasti+päivänvalon+kestävää+kerrottavaa+olisi.+Eivät+he+sentään+ole+puskaan+piiloutuneet,+vaan+rekisteröityneinä+ovat+aina+esiintyneet.+Mielipidepankki+ei+taida+enää+juurikaan+täällä+visitoida.+En+varmaan+kauan+enää+viitsi+visitoida+täällä+minäkään.+Mutta+tulinpahan+kuitenkin+nyt+vielä+tämän+sanomaan,+kun+sain+siihen+kimmokkeen+tuolle+terveisensä+minulle+lähettäneelle+vastatessani.
  8. Kiitos+terveisistä!+En+ole+palstaa+muutamaan+päivään+avannut,+joten+vasta+nyt+huomasin+tuon.+Noista+Kainuun+Korhosista+mainitsemasi+perusteella+päättelen,+että+olet+kaveri,+jonka+kanssa+minulla+takavuosina+oli+mukavaa+keskustelua+näillä+palstoilla,+ja+tapasimmekin+muutamia+vuosia+sitten+siellä+Oulun+liepeillä+ostokeskus+Zeppelinissä.+Silloinhan+tulivat+esille+myös+tuollaiset+kulttuuriharrastuksesi.Varmasti+olisi+näkemisen+arvoinen+tuo+Paltamon+kesäteatterin+esitys,+mutta+en+minä+enää+tänä+kesänä+sinne+Pohjois-Suomeen+lähde+ajelemaan.+Pohjoisin+paikka,+jossa+tänä+kesänä+olen+käynyt,+on+synnyinpitäjäni+Rautavaara,+jossa+olin+vuosittaisilla+Rautavaarapäivillä.+Sielläkin+on+ihan+hyvä+kesäteatteri,+jossa+nyt+katsoin+näytelmän+”Pakettiratkaisu”.+Se+kertoi+ajasta,+jolloin+sielläkin+pantiin+petoja+pakettiin+ja+siitä+aiheutuvista+ristiriidoista+perheen,+suvun+ja+vähän+naapureidenkin+kesken.+Oikein+hauska+näytelmä+se+oli,+kun+humoristisella+otteella+käsiteltiin+asiaa,+josta+aikoinaan+oli+huumori+kaukana.Kaukomailla+olen+edelleen+käynyt+useamman+kerran+vuodessa,+maalis-huhtikuussa+olin+viimeksi+Pohjois-Kyproksen+turkkilaista+tasavaltaa+ja+manner-Turkkia+kiertämässä.+Vielä+minä+myöhemmin+syksyllä+lähden+taas+jonnekin,+ja+talvella+kauemmas+etelän+maille,+jos+tämä+korkea+ikäni+sen+vielä+suinkin+sallii.+Maailma+nimittäin+kiinnostaa+yhä,+vaikka+sitä+on+pitkän+ikäni+aikana+tullut+jo+melkoisesti+nähdyksi.Ja+jos+vielä+ensi+kesänä+täällä+keikun,+pyrin+käymään+siellä+Pohjois-Suomessakin,+jonne+on+kovasti+kutsuja+tullut.+Mm.+Iihin,+josta+kai+olin+tulossa+silloin,+kun+siellä+Oulussa+tapasimme.En+ole+vielä+täysin+eroon+päässyt+näiltä+palstoiltakaan,+joskaan+en+tänne+enää+suurta+kutsumusta+tunne,+sillä+meno+täällä+on+mennyt+varsin+ala-arvoiseksi.+Vain+muutama+asiallinen+keskustelija+täällä+enää+on,+vaikka+täällä+on+”majureita”,+”johtajia”+ja+”korkeasti+oppineita”.+Ymmärtänet+sitaattien+tarkoituksen;))+Sitten+on+sellaisia+puskaruikkuja,+jotka+eivät+yritä+esittääkään+muuta+kuin+puskaruikkua.+Minä+noiden+kaikkien+suurimman+mielenkiinnon+kohde+näyn+olevan,+mutta+en+osaa+siitä+olla+erityisen+ylpeä.Oikein+hyvää+syyskesän+jatkoa,+syksyä+ja+talveakin+ja+kaikkea+muuta+hyvää+Sinulle+pohjoiseen+täältä+Suomen+eteläiseltä+palmurannikolta!;))
  9. Kun+tulin+pistäytymään+palstalla+ja+huomasin+tuon,+jossa+minutkin+on+otettu+esille,+täytyy+siihen+puuttua:En+todellakaan+ole+koskaan+täällä+johtajuudellani+”elvistellyt”.+Ihan+oikein+pystyyn_kuollut+näkyy+toteavan,+että+ainoa+johtajuuttaan+täällä+korostanut+taitaa+olla+tuo,+joka+sittemmin+on+korottanut+itsensä+myös+minun+johtajakseni,+tosin+munakarvoihini+kääriytyneenä.+Ei+tuo+palstan+”majurikaan”+ole+johtamiskokemuksistaan+mitään+kertonut;+olisiko+niin,+että+”tyhjästä+on+paha+nyhjäistä”.Todettakoon+nyt+kuitenkin,+että+päästäkseen+tai+joutuakseen+johtamaan+ihmisiä+ja+töitä,+ei+tarvitse+olla+mikään+pääjohtaja.+Johtaja+se+on+työnjohtajakin.+Metsätyönjohtajaksi+minunkin+oli+aikoinaan+tarkoitus+valmistua.+Aputyönjohtajakurssin+olin+käynyt+Veitsiluoto+Oy:n+kouluttamana+ja+aputyönjohtajana+eli+”metsänhiihtäjänä”+toimin+yhden+talven+Pohjoismaiden+suurimmalla+metsätyömaalla+Kittilän+Kuolavaarassa.Tarkoitukseni+oli+mennä+varusmiespalveluksen+jälkeen+Metsäkouluun+Rovaniemen+Hirvaalla+ja+valmistua+metsäteknikoksi,+mutta+kun+minut+varusmieskersanttina+houkuteltiin+”kesäkersantiksi”,+sille+uralle+sitten+jäin,+lähinnä+siksi,+että+jo+sinä+kesänä+tapasin+naisen,+joka+alkoi+odottaa+lastani+ja+hänestä+tuli+vaimoni,+ja+kun+palkalliset+opinnot+sotaväessä+olivat+tarjolla,+ei+ollut+järkevää+lähteä+velaksi+opiskelemaan.+En+sitä+ratkaisua+ole+koskaan+katunut.Armeijassa+oli+silloin+kova+henkilökuntapula,+ja+yksikössäni+JP+2:n+1.komppaniassa+oli+vain+kaksi+upseeria,+päällikkö+oli+kapteeni+ja+varapäällikkö+luutnantti.+Neljästä+joukkueenjohtajasta+vain+yksi+oli+ylikersantti,+me+muut+kersantteja,+ja+joukkueenjohtajaksi+minäkin+sitten+jouduin+jo+peruskouluttamattomana+kersanttina.+Vääpeleitä+ja+sitä+korkeampia+aliupseereita+ei+juurikaan+ollut+enää+”kentällä”,+olivat+päässeet+mukavampiin+hommiin.+Vakanssitilannekin+oli+silloin+heikko+niin,+että+alemmissa+arvoissa+joutui+palvelemaan+paljon+kauemmin+kuin+myöhemmin.+Yksikön+vääpeli+oli+tosin+ylivääpeli.+Sotilasmestareita+oli+pataljoonassa+vain+yksi,+hän+oli+asemestari,+joka+toimi+keskuskorjaamon+johtajana.En+minä+myöhemminkään+ollut+sotaväessä+mikään+suuri+johtaja,+en+sellainen+olisi+kai+halunnut+ollakaan,+mieluummin+halusin+olla+hyvä+ammattimies+siinä+tehtävässä,+jossa+kulloinkin+palvelin.+Mestarikurssin+johtajana+tosin+sitten+sotilasurani+loppuvaiheissa+toimin,+ja+erinomaiset+arvostelut+siitä+sain.+Tehtävä+oli+kyllä+varsin+itsenäinen,+joskin+itsenäisempi+oli+sitä+edeltänyt+pitkäaikainen+henkilöstöhallinnon+opettajan+tehtäväni,+sen+itsenäisyyttähän+korostettiin+myös+saamassani+henkilöarvostelussa,+jonka+lienen+joutunut+täälläkin+näyttämään.Isännöitsijän+tehtävää+joku+näkyy+vähättelevän.+Kyllä+se+kuitenkin+oli+minun+tehtävistäni+myös+johtamisen+kannalta+vaativin+ja+vastuullisin,+kun+vastuu+oli+töiden+sujumisesta+hyvin+moninaisella+alalla,+niin+omien+alaisteni+töiden+kuin+ulkopuolistenkin+työntekijöiden.+Ja+oli+myös+budjettiin+sidotut+taloudelliset+vastuut,+jollaisia+sotaväessä+on+vasta+jossain+ihan+ylätasoilla.+Toki+vasta+kolmannessa+portaassa+olin+tuossa+suuressa+talossani,+sillä+esimieheni+oli+talous-+ja+hallintojohtaja+ja+hänen+esimiehensä+oli+pääjohtaja,+mutta+kyllä+oman+vastuualueeni+töiden+suunnittelu+ja+niiden+sujuminen+ja+budjetissa+pysyminen+oli+vastuullani.Näyt+nimittelevän+minua+feikkikapteeniksi.+Tarkoittanet,+että+vain+kadettiupseerikapteenit+ovat+”oikeita”+kapteeneja.+OK,+jos+niin,+tällaisia+feikkikapteeneja+oli+armeijassamme+aikoinaan+paljon,+sodan+aikana+varmaan+enemmistö+kapteeneista.+Sellainen+feikkikapteeni+oli+myös+maineikas+Lauri+Törni,+Mannerheim-ristin+ritari,+jonka+joukoissa+myöhempi+tasavallan+presidentti+Mauno+Koivistokin+vapaaehtoisena+palveli.+Törnillä+oli+paljon+vähäisempi+koulutus+tehtävään+kuin+minulla,+keskenjäänyt+kauppa-apulaiskoulu+ja+sodan+aikainen+lyhyt+RUK.+Törni+tosin+oli+kapteeni+kolmessakin+armeijassa,+omassamme,+Saksan+SS-Waffen+-joukoissa+ja+USA:n+armeijassa,+jossa+sitten+tapasi+kohtalonsa,+kun+Vietnamin+sodassa+hänen+helikopterinsa+pudotettiin.+Minä+palvelin+vain+Suomen+armeijassa+ja+YK:n+rauhanturvajoukoissa,+jossa+sielläkin+olimme+omien+puolustusvoimiemme+palkkalistoilla,+vaikka+YK+kai+kustannuksemme+jossain+määrin+Suomelle+hyvittikin.Tulipa+taas+pitkä+juttu.+Näin+minulle+aina+käy,+sorry!+Mutta+eihän+näitä+juttujani+tarvitse+lukea+niiden,+joille+lukeminen+on+vaikeampaa+kuin+minulle+kirjoittaminen.
  10. Olipa+kiva,+että+tulin+käymään+täällä+tuodakseni+nuo+terveiseni+kesäpäiviltämme!+Nuo+poissaoloni+ajan+palstaa+älyttömillä+törkyavauksillaan+täyttäneet+voivat+nyt+jo+nähdyllä+tavalla+purkaa+patoutumiaan+ja+pahaa+oloaan+tällä+avauksellani+ja+palsta+pysyy+siistimpänä!Toivottavasti+pysyvät+tällä+avauksellani,+sillä+uutta+areenaa+en+heille+ihan+pian+anna.+Mutta+kyllä+minä+tulen+tekemään+uudenkin+avauksen+sitten,+kun+sille+kepupolitiikka+siihen+aihetta+antaa.+Tuskin+antaa+ihan+pian,+kun+tuo+YLE:n+uusi+gallupkin+on+näköjään+jo+käsitelty+täällä.+Luulen,+että+nuo+olympialaiset+antavat+minulle+nyt+jonkin+aikaa+tätä+palstaa+mielenkiintoisempaa+seurattavaa,+varsinkin+sitten,+kun+yleisurheilu+ja+futiksen+loppumatsit+siellä+alkavat.Vielä+vain+täytyy+huvittuneena+todeta,+miksi+ihmeessä+täällä+eräillä+sotilasura+ja+sotilasarvot+ovat+arvostuksessa+korkeammalla+kuin+mikään+muu!+Siksikö,+että+minä+sillä+urallani+saavutin+ammattikunnalle+korkeimman+mahdollisen+sotilasarvon+ja+jopa+ensimmäisten+joukossa?+Toki+se+itsestänikin+aikoinaan+tuntui+mukavalta,+ja+vielähän+tuo+tunnutaan+muistettavan+entisten+ammattitoverieni+ja+kadettiupseerienkin+joukossa+-+kävi+ilmi+noilla+kesäpäivilläkin+-++mutta+ei+siellä+siitä+kateellisia+olla.+Itselleni+se+ei+enää+aikoihin+ole+ollut+kovin+merkityksellistä,+kun+siitä+on+jo+niin+kauan+ja+kun+elämässäni+on+sen+jälkeen+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta+ja+elämäni+kannalta+merkittävämpääkin.Siksikö+tuo+asia+on+heille+niin+suurimerkityksellinen,+kun+he+itse+eivät+elämässään+ole+omilla+aloillaan+päässeet+samaan?+Siksikö+he+yrittävät+purkaa+turhautumaansa+noin+naurettavasti?+Tekevät+itsestään+upseereitakin+ja+jos+eivät+niin+tee,+koettavat+uskotella,+että+sotaväessä+voisi+majuriksikin+päästä+sellaisilla+äidinkielen+taidoilla+ja+sellaisella+”esitystaidolla”,+joka+täällä+majurina+esiintyvällä+on.+Eivätkö+he+ymmärrä,+että+siten+he+romuttavat+toisaalla+esittämänsä+sotilasarvojen+arvostustaan?+Olkoonpa+heidän+käyttäytymisensä+syy+mikä+tahansa,+joka+tapauksessa+täysin+sekaisin+se+on+heidän+päänsä+saanut!Näissä+ajatuksissa+voinen+päättää+tämän+avaukseni+puoleltani+tähän.+Hyvää+yötä!