Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6590

1. Politiikassa tapahtuu edelleen

21,05. tein avauksen otsikolla ”Politiikassa tapahtuu”. Siinä totesin: ”Sdp:n kannatus on noussut ennätyslukemiin, kesku
    Suomen Keskusta
    28
    310
  2. Politiikassa tapahtuu

Sdp:n kannatus on noussut ennätyslukemiin, keskustankin kannatus on kasvanut ja perussuomalaisten kannatus on romahtanut
    Suomen Keskusta
    42
    414
  3. Vapputervehdys!

Runsaat 20 vuotta olen täällä viestitellyt, mutta viime aikoina enää varsin vähän, kun korkean ikäni – 89 v 10 kk - muka
    Suomen Keskusta
    18
    229
  4. Taas päästään pääsiäiseen

Minäkin vielä tämän kerran. Tuskinpa enää seuraavaan, sillä korkean ikäni mukaisessa kunnossa olen. Nyt kuitenkin pääsiä
    Suomen Keskusta
    13
    216
  5. Vaalit olivat Keskustan riemujuhlaa

Edellisessä avauksessani ennustin: ”Keskustahan tulee olemaan kunnallisvaalien ylivoimainen voittaja. Vaikka puolue ei s
    Suomen Keskusta
    11
    191
  6. Ylihuomenna äänestämään!

Vielä näissä vaaleissa minäkin päässen kansalaisvelvollisuuteni täyttämään. Tämän Paloheinän äänestyspaikka on autolla a
    Suomen Keskusta
    22
    363
  7. Vaalien lähestyessä

Maassamme on kunta- ja aluevaalit kolmen viikon kuluttua. Niistä on tällä palstalla jo keskusteltu ja tehty tulosennuste
    Suomen Keskusta
    31
    356
  8. Keskusta ylivoimainen kuntavaaleissa

Keskusta tulee saamaan kuntavaaleissa valtuutettuja paljon enemmän kuin mikään muu puolue. Keskustan suuruuden voima on
    Suomen Keskusta
    15
    218
  9. Viikko on taaskin vierähtämässä

Melkein tällä samalla otsikolla tein edellisen avaukseni viimeviikon perjantaina. Siinähän totesin Keskustan kannatuksen
    Suomen Keskusta
    3
    145
  10. Viikko on taas vierähtämässä

Täytyyhän minun laittaa tänne jotakin myös tällä viikolla. Mielelläni sen teen, kun mediasta näkemäni perusteella on san
    Suomen Keskusta
    23
    315
  11. Palstan ilmeisesti yleisimmästä aiheesta

Puheenaiheena tällä palstalla tulisi olla Suomen Keskusta, mutta niin ei ole. Enemmän puhutaan monista muista asioista.
    Suomen Keskusta
    26
    234
  12. Nouseeko Keskustan kannatus sittenkin?

Syyskuussa tein avauksen otsikolla ”Miksi Keskustan kannatus vajoaa?” Siinä totesin, että entisitä Keskustan kannattajis
    Suomen Keskusta
    11
    170
  13. Muistoissa menneeseen

Pariin viikkoon en ole täällä käynyt. Mielenkiintoni on vienyt kotitalomme putkiremontti, joka kuukauden kestettyään vih
    Suomen Keskusta
    50
    482
  14. Viikon alkaessa

Oli urheiluntäyteinen viikonloppu. Viikonlopun keskeytyksissä olleen putkiremontin häiritsemättä sai seurata tv:n urheil
    Suomen Keskusta
    21
    260
  15. Toivotus ja toivomus

Ensiksi toivotus: Toivotan kaikille tämän lukeville Oikein Hyvää viikonloppua! Sitten toivomus: Älkää Te minuun myöntei
    Suomen Keskusta
    13
    229
  16. Keskustan asema kunnallispolitiikassa

On tehty avaus, jossa on uhottu Keskustan suuruudella näin: Viime kuntavaalit: Keskusta 2445 paikkaa Kokoomus 1 552 pai
    Suomen Keskusta
    50
    553
  17. Uusi vuosi on taas alkanut

Jo yhdeksäskymmenes vuosi minun elämässäni. Jos vielä puoli vuotta elää saisin, tämäkin vuosikymmen tulisi täyteen minul
    Suomen Keskusta
    28
    288
  18. Meistä vanhoista- faittereista

Avaukseni ei kai kuuluisi palstalle nimettyyn aihepiiriin, mutta jospa tämä kuitenkin saisi jäädä tänne siksi, kun tuo e
    Suomen Keskusta
    32
    347
  19. Joulu mennä vipelsi

Edellisen avaukseni otsikko oli ”Joulu tulla jollottaa”. Se oli silloin ajankohtainen. Ajankohtainen on tämänkin avaukse
    Suomen Keskusta
    20
    274
  20. Joulu se tulla jollottaa

Ennen jouluaattoa on enää vain yksi arkipäivä, maanantai. Joulutunnelmissa alan olla minäkin. Kinkkukin on ostettu ja jo
    Suomen Keskusta
    37
    334