Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Onhan avaukselleni tullut viestejä jo melkoisesti! Pariin niistä vastasin lähettäjälleen, muut voinen käsitellä tässä yhteisesti:

”Hyvää itsenäisyyspäivää kapteeni Korhonen! Kolminkertainen HURAA-huuto kepusaitin ykkösskripentille: HURAA, HURAA, HURAA!”

En kai kyllä ole saitin ykkösskripentti kun varsin harvoin täällä enää käynkään. Silloin, kun käyn, minulta tuppaa tulemaan liiankin pitkää juttua kun on kertynyt sanottavaa, jota en voi roiskaista yhdessä lauseessa.

Joo kapteeniksihan tuon viestin lähettäjä minua nimittelee, ja sellainenkin todella olen edelleen, vaikka eräässä toisessa viestissä ”tiedetään”, että se arvo olisi poistettu minulta 2001. Uusien toimiupseerien valmistuminen loppui silloin, mutta ei meiltä entisiltä keneltäkään ole arvoa poistettu, jollei hän ole syyllistynyt sellaisiin rikoksiin joiden seuraamuksen voi olla myös sotilasarvon menetys,

Huvittava on tuo viesti, jossa avauksestani sanotaan: ”No siinäpä esimerkki venäläismielisen byrokraatin suusta”. Sellaisenako näkee tämän sanomani: ”Itsenäisyyspäivää joudumme nyt viettämään yleismaailmallisesti vaarallisemmassa tilanteessa kuin kai koskaan maailmansodan jälkeen. Tämän tilanteen aiheuttaja on tietysti diktaattorinsa johtama Venäjä. Onneksi maamme on parhaassa mahdollisessa turvassa Naton jäsenenä. Tästä kiitos maamme johdolle ja sitä tukeneille lähes kaikille puolueillemme. Erinomaista yhteishenkeä puolueemme ovat osoittaneet myös nyt rajaturvallisuuttamme tehostaessaan – siitä kiitos niille kaikille!”

Näkemäni avaukselleni tulleesta ei anna nyt aihetta enempään. Joskus illemmalla käyn vielä tänne vilkaisemassa ja jos on tullut asiallista ja kiinnostavaa, siihen saatan vielä tarttua.
  2. Harmittaa, kun poikkeuksellisesti sorruin vastaamaan sinulle. Et ole näköjään laittanut pyytämääni tiivistelmää sotilas- ja muusta työurastasi. Ymmärrän kyllä syyn vaikenemisellesi. Edelleen leikit vain sotilasta siksi, kun sinulla ei olisi sen jälkeisestä ajasta sellaista sanottavaa kuin oli minulla tuossa avauksellani:

”45-vuotiaana syksyllä 1980 jäin sitten sotaväestä täydelle eläkkeelle ja välittömästi lähdin siviilitöihin konttoripalveluesimieheksi Valion pääkonttorille. Muutamaa vuotta myöhemmin minusta tuli isännöitsijä firman keskushallinnossa. Kesällä 1998 jäin sitten Valioltakin eläkkeelle, jota olen nauttinut jo yli 25 vuotta. Kiva lisuke sotilaseläkkeeseeni, jota olen nauttinut jo 43 vuotta.”

Sinulla on kyllä hieman liian korkea käsitys minun sotilasurastani kun oletat minun aina esikunnissa olleen. Kyllä minä alkuvuodet olin vain kenttäkouluttaja. Huoltokoulun talousaliupseerikurssin käytyäni pääsin muonittajaksi yli 1000:lle ruokailijalle – UudJP, Hel ItPsto ja ja ItK sekä Huoltokoulu olivat ruokalamme asiakkaista . Emännän kanssa yhdessä teimme aina ruokalistat – jotka olivat muistaakseni aina puoli vuotta voimassa – ja aina hankin kaikki ne ruokatarvikkeet, joita aterioiden laittamiseksi tarvittiin. Varsinaiseen esikuntatyöskentelyyn pääsin vasta 1965 eli 30-vuotiaana siirtyessäni vääpeliksi ylennettynä Puolustusvoimain tutkimuskeskuksen esikuntavääpeliksi. 1967 siirryin samaan tehtävään Topografikunnassa ylivääpeliksi ylennettynä. Kesällä 1974 minut sitten houkuteltiin luutnanttikurssini opinahjoon Esikuntakouluun henkilöstöhallinnon opettajaksi ja lopuksi olin siellä mestarikurssin johtajana. Sieltä lähdin 1978 YK:n rauhanturvajoukkoihin Siinaille – komentotoimiston toimistoupseeriksi – ja siellä ollessani kapteeniksi ylennettynä minut haluttiin Pääesikunnan komento-osaston henkilöstötoimistoon valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajaksi. Toimiupseeriston merkittävimpänä tehtävänä tuota hommaa kai pidettiin niin ammattikuntamme kuin upseeristonkin keskuudessa.

Ihmettelen, miksi et ole kertonut mitään sotilasurastasi, joka päättyi kai vasta vähän yli 20 vuotta sitten, kun minä noin avoimesti nytkin kerroin tuosta jo 43 vuotta sitten päättyneestä sotilasurastani. Varmaan sinulla on syy vaikenemiselle. Nyt vaikenen minäkin ja uskon, ettei minun enää koskaan tarvitse palata noihin asioihin.
  3. Täysin poikkeuksellisesti vastaan sinulle. Jatkuvasti kehut olleesi ja olevasi edelleen erinomainen sotilas. Miksi et koskaan kerro sanallakaan sitä, missä ja miten erinomaisuuttasi osoitit. Ja miten se kai jo parikymmentä vuotta sitten päättynyt ansiokas sotilasurasi on saanut hienoa jatkoseuraamusta siviilissä.

Minä laitoin avaukselleni pienen tiivistelmän työurastani. Laitanpa sen vielä tähänkin: ”Työurani aloitin 16-vuotiaana syksyllä 1951 täällä Stadissa kunnes 18-vuotiaana syksyllä 1953 lähdin Lapin savotoille, joissa aputyönjohtajakurssin suoritettuani pääsin ”herran tieni” alkuun. Sitten kesällä 1955 sotaväkeen Santahaminaan JP 2:een, jossa varusmieskersantiksi ylenneenä ja va-kersanttina alkoi sotilasurani jääkärijoukkueen johtajana. Sitten palvelin useissa joukoissa monissa erilaisissa tehtävissä, mutta sotien karmeita jälkiä sain nähdä vain rauhanturvaajajoukoissa palvellessani. Ilmeisesti minut kuitenkin nähtiin hyväksi sotilaaksi kun v. 1979 alussa sain ylennyksen kapteeniksi – neljän ensimmäisen siihen arvoon ylennettyjen toimiupseerien joukossa. (Me kaikki neljä olimme muuten kanta-aliupseerivaiheissamme 1960-luvun alkuvuosina myös RUK:n suorittaneita reservinupseereita)”.

Minulla kun on taipumus pidempiin ilmaisuihin, noin pitkä tuosta tiivistelmästäkin. Vaikka sinä yleensä käytät hyvin lyhyitä ilmaisuja pyydän, että tiivistelmä työurastasi olisi vähän pidempi. Vai eikö siitä ole aineksia lausetta pidempään ilmaisuun?

Poikkeuksellisesti vastasin sinulle siksikin, kun niin kovin innokkaasti näet taas minut sivullisissa? Oletko siinä ihan tosissasi? Vai laitatko itse niitä viestejä joihin vastailet näet viestin lähettäjän – siis itsesi – minuna? Jos ensimmäinen vaihtoehto on oikea, olet hyvin pahasti sairas päästäsi. Jos toinen vaihtoehto on tosi, ei sellainenkaan lähde terveestä päästä.