Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Onko kansa kiittämätöntä?

Maalla menee paremmin kuin aikoihin, mutta hallituspuolueiden kannatus laskee. Eniten laskee päähallituspuolue Keskustan
    Suomen Keskusta
    79
    10906
  2. On meillä hieno presidentti!

Presidentti Niinistö oli viikko sitten tapaamassa USA:n presidenttiä ja tänään soitti Venäjän presidentille - jääköön hä
    Suomen Keskusta
    290
    2116
  3. Syyt Keskustan kannatuksen vajoamiseen?

Gallupien mukaan Keskustan kannatus on vajonnut alle 10 % eikä se siitä varmaan voi juuri nousta tulvissa vaaleissakaan.
    Suomen Keskusta
    200
    2056
  4. Suuret kaupungit elättävät muuta Suomea

”Olympiaurakan” vuoksi palsta on saanut olla viikon minulta rauhassa. Nyt sen avasin ja sitä silmäilin. Mielenkiintoisim
    Suomen Keskusta
    124
    2037
  5. Politiikka ja poliitikot ovat eri asia

Tiedetään, että en ole kepun kannattaja. Olen täällä arvostellut kepun politiikkaa rajustikin. Erityisen vastenmielinen
    Suomen Keskusta
    41
    2006
  6. Sote-uudistushanke saanee hyvän lopun

Tietoykkönen on Alma-median tilauksesta tehnyt laajan kyselyn hallituksen kaavaileman sote-uudistuksen kannatuksesta. Ha
    Suomen Keskusta
    100
    1955
  7. Uuden hallituksen kokoonpano

Tänäänhän Orpo alkaa kasata hallitustaan. Sen kokoonpano voi kestää melko kauankin, mutta heitänpä tässä jo nyt ennustuk
    Suomen Keskusta
    224
    1901
  8. Keskusta lähestyy luonnollista kokoaan

Viimeisen gallupin mukaan Keskustalla on nyt 10,5 % kannatus. Suunta on ollut alaspäin edellisestä gallupista. Luulenpa,
    Suomen Keskusta
    239
    1774
  9. Hurjaa luettavaa...

...tuo uusin gallup on Keskustan kannattajille! Sellaisiakin toki vielä on, mutta tuon gallupin mukaan selvästi vähemmän
    Suomen Keskusta
    198
    1690
  10. Meillä on nyt huippusuosittu valtiojohto

Presidentti Niinistö saa kansalta 92 % kannatuksen. Tuskin kukaan aiemmista presidenteistämme on päässyt samaan kannatus
    Suomen Keskusta
    271
    1536
  11. Keskustavetoinen maakuntauudistus Uudenmaan osalta

Helsinkiläisenä olen ollut kovin kielteinen keskustavetoisen maakuntauudistuksen suhteen. Ei ole Sipiläkään saanut minul
    Suomen Keskusta
    109
    1494
  12. Keskustan ja perussuomalaisten mahdollisesta yhdistymisestä

Edellisessä viestissäni sunnuntai-iltana arvelin palstan saavan jäädä minulta rauhaan ehkä viikoiksikin, jollei politiik
    Suomen Keskusta
    160
    1398
  13. Väyrynen on aina Väyrynen

Näköjään täällä on jo puhuttu Paavo Väyrysen uusimmasta tempauksesta, eli asettumisestaan Keskustan puheenjohtajaehdokka
    Suomen Keskusta
    231
    1384
  14. Hyvää itsenäisyyspäivää!

Edellisen avaukseni viimeisessä viestissäni lupasin tulla joulutervehdykseni tänne tuomaan. Olen varmaan vanhimpia - ell
    Suomen Keskusta
    101
    1364
  15. Naisissa on toivomme!

Tänään naisemme toivat kaksi mitalia olympialaisten 10 km:n hiihdosta. Hopean ja pronssin. Voittaja Norjan Terese Johaug
    Suomen Keskusta
    123
    1350
  16. Ylpeää olla suomalainen!

Suomalaisten valtava enemmistö ymmärtää maamme parhaan ja toimii sen hyväksi. Viimeisessä gallupissa 11.05. kansalaisist
    Suomen Keskusta
    126
    1325
  17. Terveisiä Rautavaaralta - ja muuta mielenkiintoist

Olin viikonlopun synnyin- ja lapsuuskunnassani Rautavaarapäivillä. Viikon olin reissussa, kun matkalla mennen tullen kyl
    Suomen Keskusta
    49
    1284
  18. Mikä on Keskustan asema vaalien jälkeen?

Varmana voitaneen jo pitää, että ainakaan pääministeripuolue ei keskusta ole enää ensi kevään vaalien jälkeen. Ihmeitä v
    Puolueet
    111
    1232
  19. Paavon puhetta

Kannattaa lukea ja ajatella lukemaansa: http://paavovayrynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253728-alkiolaista-allianssia-rak
    Suomen Keskusta
    64
    1225
  20. Ilman Väyrystä olisi tylsää

Näin toteaa HS:n pääkirjoitustoimittaja Juha Akkanen aamun lehden 4.sivulla Merkintöjä -palstalla: ”Koleerisena tahto­p
    Yhteiskunta
    66
    1216