Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

1. Kiitos+kiittämisestä!+Miksi+pelkäät+sitä,+että+sinut+voitaisiin+tunnistaa,+jos+ilmoittaisit+palveluspaikkojasi?+Mitä+siitä,+jos+sinut+tunnistettaisiin,+ei+sinun+tarvitsisi+hävetä+sitä,+että+et+ehkä+sotilasurallasi+kovin+korkealle+päässyt.+Et+ainakaan+sotilasmestariksi,+sillä+se+olisi+edellyttänyt+mestarikurssia,+eikä+kukaan+mestarikurssin+läpäissyt+kirjoittaisi+”taidampa”+(pitää+olla+taidanpa)+eikä+”he+monet+olisi+yhdistäneet”+(pitää+olla+heistä+monet+olisivat+yhdistäneet).+En+muuten+ole+ollut+koskaan+kaupunginvaltuustossa,+en+minkään+puolueen+edustajana.+Kuntavaaleissa+olin+ehdokkaana+v.+1972,+mutta+saamani+äänimäärä+-+244+ääntä+-+ei+riittänyt+läpimenoon.+Tuolla+kesäpäivillä+oli+kyllä+mukana+useampikin+kotikaupunkinsa+tai+-kuntansa+valtuustossa+toiminut,+useammankin+puolueen+edustajia,+ainakin+yksi+myös+kepun+valtuutettuna.+Ovat+tietenkin+Helsinkiä+pienemmiltä+paikkakunnilta,+jolloin+pienemmälläkin+äänimäärällä+mennään+läpi.Älä+pahastu+tuossa+ensimmäisessä+kappaleessa+sanomastani,+sillä+sinä+olet+varmaan+ihan+kunnon+mies+ja+kanssasi+olisi+mukava+keskustella,+jos+lakkaisit+leikkimästä+majurina,+jollainen+et+tietenkään+voi+olla.+Majurit+joutuvat+palvelemaan+esikunnissa,+joissa+täytyy+osata+suomen+kieltä+niin,+että+ei+kirjoittaisi+tekstissä+sotilasarvoja+suurella+alkukirjaimella.+Niin+itserakasta+majuria+ei+ole,+että+kirjoittaisi+Majuri.+Eikä+kukaan+ylivääpelikään+olisi+sellainen+narsisti,+että+kirjoittaisi+Ylivääpeli.+Otapa+siis+nikki,+jolla+olisit+uskottava,+niin+minä+ja+varmaan+muutkin+ottaisimme+sinut+niin+vakavasti,+että+voisimme+alkaa+keskustella+kanssasi+myös+asioista!
  2. Lupaukseni+mukaan+tuon+nyt+terveiseni+evp-yhdistyksemme+kesäpäiviltä+Meri-Porin+Yyteristä.+Kylpylähotelli+Spa+Yyteri+oli+oikein+mukava+kaikkine+palveluineen.+Meitä+oli+koolla+yli+seitsemänkymmentä,+siitä+kyllä+lähes+puolet+daamejamme.+Pienihän+tuo+joukko+on+yli+tuhatpäisestä+jäsenistöstämme.+Paljon+osanottajista+oli+samoja,+joita+on+ollut+kesäpäivillämme+mm.+Kouvolassa,+Haukiputaalla+ja+Kuopiossa.+Toisaalta+ihan+kiva+niin,+sillä+vanhojen+tuttavien+tapaaminen+on+aina+mukavaa.+Toki+muutamia+uusiakin+tuttavuuksia+tuli.Lauantaina+lounaan+jälkeen+lähdimme+kahdella+bussilla+johdetulle+kolmen+tunnin+kiertomatkalle,+jolla+tutustuimme+Reposaareen+ja+Mäntyluotoon.+Reposaaressa+kahvittelimme+rantaravintola+Merimestassa.+Eino+Gröhn+ja+Kelpo+Gröndahl+lienevät+Reposaaren+suurimmat+kuuluisuudet.+Eikan+vanhan+kotitalon+seinässä+Kirkkokadulla+on+hänestä+kertova+laatta.+Helsingin+v.+1952+olympialaisten+kultamitalisti+(paini,+sarja+87+kg)+Gröndahlin+kunniaksi+on+Reposaaressa+nimetty+puisto.+Gröndahl+oli+myöhemmin+kahdeksan+vuotta+kansanedustajana+(SKDL)+kuulemma+käyttämättä+yhtään+puheenvuoroa+eduskunnassa.+Lauantai-iltana+oli+veljesillallinen,+jolla+nautimme+erinomaiset+ruoat+ja+kohtuudella+hyviä+juomiakin.+Illallisella+kahviin+päästyämme+kutsuvieraat+toivat+tervehdyksensä,+yhdistystoiminnassamme+ansioitunut+veli+palkittiin+ja+minä+joukostamme+vanhimpiin+kuuluvana+sain+esittää+meidän+kaikkien+puolesta+kiitokset+järjestäjille.+Puolille+öin+tanssimme+kivan+pikkubändin+tahdittamina.+Hotellissa+oli+saman+iltana+myös+konsertit+Jari+Sillanpäällä+ja+Laura+Voutilaisella,+mutta+minulle+ja+naisystävälleni+riitti+oma+ohjelmamme.Kesäpäivämme+päättyivät+sunnuntain+aamiaiseen,+mutta+naisystäväni+kanssa+viivyimme+siellä+vielä+iltapäivään.+Hotellimme+Merenneito-kylpylässä+molemmat+otimme+hieronnat.+Kävimme+uimassa+myös+meressä,+jossa+vesi+oli+ihmeen+lämmintä.+Katsastimme+myös+hotellin+hienoja+rantoja.+Myöhään+iltapäivällä+ajelimme+kotiini.Alkuviikon+olemme+tehneet+täällä+ulkotöitä,+asioineet+kaupungilla+yms.+Naisystäväni+on+siivonnut,+pessyt+pyykkiä+ja+laittanut+taas+ruokia+pakastimeeni+ja+minä+olen+häntä+hieman+autellut+-+siinäkin.+Tietenkin+olemme+katsoneet+tv:sta+olympialaisia+ja+Rion+hienoja+maisemia,+joita+minäkin+moniaita+vuosia+sitten+katsastin+-+olen+tainnut+näyttää+sieltä+kuvianikin.+Naisystäväni+lähti+iltapäivällä+kotimatkalleen,+ja+niinpä+minä+nyt+ehdin+tulla+nämä+terveiseni+tänne+tuomaan.+Tällaista+on+ollut+minulla.+Toisenlaista+näkyy+olleen+tuolla+karvoihini+hirttäytyneellä+trolli-turhimuksella.+Päivin+öin+on+täällä+päivystänyt+vain+minä+mielessään.+On+tehnyt+minusta+avauksiaan,+joilla+on+itsensä+kanssa+keskustellut.+Minut+hän+on+”nähnyt”+puskassa+ja+monena+sellaisena,+josta+ei+ole+aihetta+ylpeyteen,+ja+on+kysellyt,+olenko+homo+ja+rikollinen.+Ei+tuollaisesta+kannata+raukalle+loukkautuakaan,+sillä+tietenkin+hän+”näkee”+minut+kaltaisenaan,+kun+asun+hänen+sairaassa+päässään.Ps.Rantakävelyllämme+naisystäväni+minusta+nappaamasta+kuvasta+rajasin+nyt+profiilikuvani.+Olen+kuvassa+81+v+1+kk+ja+7+pv+VANHA+ja+sen+näköinenkin,+mutta+silti+itseäni+häpeämättä+vielä+kehtaan+kuvani+näyttää;))
  3. Väyrys-avaukseni+päätin+jo+eilen+illalla+puoleltani.+Mutta+kun+näyn+eräiden+mielistä+palstalle+putkahdelleen,+täytyy+tässä+vielä+hetkeksi+”putkahtaa”+itsenikin.+Jospa+he+sitten+kestäisivät+paremmin+ikävänsä,+kun+ainakin+viikon+olen+tällä+palstalla+käymättä.Eräs+tosin+näkyy+sanovan+minun+saavan+huomiota+vain+vähän+kajahtaneilta.+No,+paljon+täällä+täytyy+sitten+olla+niitä+vähän+kajahtaneita!++Mutta+on+täällä+joku+-+ainakin+yksi+-+myös+hyvin+paljon+kajahtanut,+joka+antaa+minulle+tarkoittamaansa+huomiotaan+myös+lukuisille+muille+”nähden”+heidät+minuksi!Huomenna+lähden+Tampereelle,+josta+lauantaiaamuna+lähdemme+naisystäväni+kanssa+Porin+Yyteriin+Hotelli+Yyterissä+pidettäville+Päällystöliiton+evp-yhdistyksen+kesäpäiville.+Siellä+on+taas+varsin+runsas+ja+monipuolinen+ohjelma.+Tapaan+taas+paljon+sinne+eripuolilta+Suomea+tulevia+entisiä+ammattitovereitani+heidän+joukossaan+myös+kurssitovereitani+eri+kursseilta+ja+entisiä+oppilaitani+Esikuntakoulun+mestari-+ja+luutnanttikursseilta.+Myös+rauhanturvaajatovereitani+ja+veljiä+yhdistyksistä,+joissa+aikoinaan+toimin.+Tietenkin+siellä+on+myös+Upseeriliiton+ja+Porin+kaupungin+edustajat,+jotka+tuovat+meille+tervehdyksensä.Vaikka+sotilasurani+on+jo+kaukaista+menneisyyttäni+ja+sen+jälkeen+on+elämässäni+ollut+hyvin+paljon+muuta+ihan+toisenlaista+-+josta+kerron+hieman+avauksessani+-+oikein+mukava+entisiä+ammattitovereitani+on+tavata.+Heidän+kanssaan+riittää+juttua+myös+noista+vanhoista+ajoista+kuten+nykykuulumisistaankin.+Aivan+vanhimpia+tuosta+joukosta+olen,+mutta+sama+yhteisyys+meitä+yhteen+liittää+ja+ikäeroja+poistaa.Evp-yhdistyksemme+kunniaksi+laitan+nyt+tuon+siltä+saamani+plakaatin+väliaikaiseksi+profiilikuvakseni.+Valitettavasti+se+ei+näy+ihan+kokonaan.+Numero+2+se+näkyy+olevan,+kuka+pahus+lieneekään+saanut+tuon+jo+ennen+minua;))+No,+tiedänhän+minä+sen,+mutta+jääköön+hän+tässä+mainostamatta;))Koettakaa+te+”vähän+kajahtaneet”+kestää+nyt+ainakin+viikko+ikäväänne+olemalla+puhumatta+minusta,+ja+jos+niin+ette+voi+tehdä,+puhukaa+tässä+täyttämättä+palstaa+niillä+puheillanne!+Tuolle+”hyvin+paljon+kajahtaneelle”+tuollaisen+toiveen+esittäminen+olisi+turhaa.+Kun+täällä+on+sentään+myös+ihan+täyspäisiä,+heille+vielä+tältäkin+avaukseltani+toivottelen+vain+oikein+hyvää+viikonloppua!+Ps.+Olipa+muuten+ihan+vauhdikas+matsi+tuo+Irak-Tanska.+Irak+ottelua+selvästi+hallitsi,+mutta+maalittomaan+tasapeliin+se+päättyi.+Tietenkin+katson+vielä+kohta+alkavan+ja+puoliyöhön+jatkuvan+Brasilia+-+Etelä-Afrikka+matsin,+jota+luulisi+Brasilian+selvästi+vievän,+sillä+onhan+se+kotikisojensa+suurimpia+kultamitaliehdokkaita.+Viikonlopun+aikana+tv:sta+tulevat+olympialähetykset+jäävät+varmaan+minulta+katsomatta,+kun+ohjelmassani+on+siis+muuta.+Ja+kun+naisystäväni+tulee+sieltä+Yyteristä+kanssani+tänne+luokseni+ja+viipyy+varmaan+täällä+muutamia+päiviä,+tällä+palstalla+en+varmaan+viikkoon+käy,+kun+on+mukavampaakin+ajankulua))
  4. Okei,+kyllä+minäKIN+nyt+jo+tuon+ymmärrän;))+No,+kyllä+minä+tosin+olen+tuon+vaalipiirikohtaisesti+rajoitetun+edustajamäärän+tiennytkin,+mutta+huonosti+kai+olen+edellä+sen+tietoni+esille+tuonut.+Pohjois-Karjalan+vaalipiiri+todellakin+pääsi+erityisesti+julkisuuteen+v.+2003+vaaleissa,+kun+puolueen+puheenjohtaja+Tarja+Cronberg+ei+sieltä+päässyt+eduskuntaan.+Kepuhan+pääsi+niissä+vaaleissa+voittajaksi,+kun+ensimmäiseksi+mutta+lyhytaikaiseksi+naispääministeriksi+päässyt+puolueen+pj+oli+puhunut+niin+totta+kuin+osasi;))+Nyt+kai+mahdollisuudet+ovat+paremmat+Pohjois-Karjalassakin,+kun+sen+entinen+vaalipiiri+on+yhdistetty+entisen+Pohjois-Savon+vaalipiirin+kanssa+muodostamalla+tuo+Savo-Karjalan+vaalipiiri.Voit+olla+oikeassakin+tuossa+Väyrysen+tarkoitusperien+arvioinnissasi,+tai+sitten+et.+Väyrysestä+kun+ei+koskaan+tiedä.+Yksi+vain+on+varmaa+Väyrysen+suhteen:+ei+hän+enää+ihan+täysillä+käy,+sikäli+kuin+on+koskaan+niin+tehnytkään.Eiköhän+tämä+jo+riitä+minulta+tälle+avaukselleni.+Enkä+varmaan+ihan+pian+tee+uuttakaan+avausta+tai+viestittele+muutenkaan.+Huomenna+ohjelmassani+on+muuta+ja+ylihuomenna+ajelen+Tampereelle,+josta+otan+mukaani+naisystäväni,+jonka+kanssa+lähdemme+Päällystöliiton+evp-yhdistyksen+kesäpäiville+Yyteriin.+Kun+naisystäväni+tulee+sieltä+kanssani+tänne+kotiini+ja+varmaan+viipyy+täällä+useamman+päivän,+aikaisintaan+ensi+viikon+loppupuolella+tulen+palstalle,+jos+silloinkaan,+kun+alkavat+ne+olympialaiset,+joita+tietenkin+täytyy+seurata.+Se+hommahan+alkaa+jo+ihan+kohta,+kun+tv:sta+tulee+futismatsi+Ruotsi-Etelä-Afrikka.Hyvää+viikonloppua!
  5. Ihan+asiallisia+vastineita+ja+kivaa+keskusteluakin+on+tämä+avaukseni+tuottanut,+kiitos+siitä!+En+seuraan+sitä+enempää+tänä+iltana,+mutta+varmaan+vielä+huomenna+käyn+avaustani+katsomassa,+ja+jos+on+vielä+asiallisia+vastineita+tullut,+mielelläni+niitä+kommentoin.Pystyyn_kuolleen+olen+aina+tiennyt+järkimieheksi,+ja+siksi+ihmettelin,+kun+hän+ensin+oli+käsityksessä,+että+Väyrynen+ei+enää+asetu+presidenttiehdokkaaksi.+Sitten+hän+tarkisti+käsitystään+ja+myönsi,+että+voi+hyvinkin+asettua+sen+oma+uuden+puolueensa+ehdokkaaksi.+Järkimies+kun+on,+ymmärtää,+että+Väyryselle+ei+mikään+järjetönkään+olisi+mahdotonta.Sitä+vain+täytyy+ihmetellä,+että+Väyrysellä+on+edelleen+kannatusta+siellä+pohjoisessa,+kun+sielläkin+on+ihan+järki-ihmisiä.+Tuo+nähtiin+viime+eduskuntavaaleissa,+joissa+Väyrynen+olisi+päässyt+eduskuntaan,+mutta+kun+ei+päässyt+ministeriksi+-+kiitos+Sipilän+järkevyyden+-+lähti+EU-parlamenttiin+ja+niin+petti+häntä+eduskuntaan+äänestäneet.+Kai+Väyrynen+on+niin+taitava+manipuloija,+että+on+saanut+pohjoisen+ihmisiä+uskomaan,+että+hän+toimisi+politiikassa+pohjoisen+Suomen+ja+sen+ihmisien+puolesta.+Onko+siitä+muka+koskaan+ollut+mitään+näyttöä?+Ei+ole.+Maalaisliiton+entinen+puheenjohtaja+Viljami+Kalliokoski+totesi+Kekkosesta,+että+hänen+politiikkansa+ainoa+sisältö+ja+tavoite+on+Urho+Kekkonen.+Vielä+perustellummalla+syyllä+voidaan+sanoa+Väyrysestä,+että+Väyrysen+politiikan+ainoa+sisältö+ja+tavoite+on+Paavo+Väyrynen.+Paitsi+että+suurena+tavoitteenaan+oli+päästä+Kekkoseksi+Kekkosen+paikalle,+ja+nyt+hän+siis+on+siihen+tavoitteeseensa+päässyt+tuossa+näytelmässä;))Näissä+ajatuksissa+toivottelen+nyt+vain+kaikille+hyvää+yötä!
  6. Tätä+avaustani+en+enää+puoleltani+käsittele+enempää,+mutta+varmaan+tännekin+laittavat+viestejään+ja+tekevät+aihepiiristä+avauksiaankin+nuo,+joista+totean+edellä,+että+heidän+elämänsä+täytyy+olla+yhtä+tyhjä+kuin+heidän+päänsäkin+-+siitä+he+todistetta+täällä+jatkuvasti+antavat.+Puutun+vielä+vain+tuohon+nikillä+”majuri.kuitenkin.on”+lähetettyyn+viestiin,+jossa+sanotaan:>>Aika+rohkeasti+sanot+ylemmästä+upseerista,+majurista,+ettei+ole+edes+kansakoulua+käynyt.+Olisitko+palveluksessa+tohtinut+näin+majurista+sanoa.+Tuskin.+Majuri+on+kuitenkin+majuri,+nimitteletpä+häntä+miten+tahansa<<Lukuisia+majureitakin+tulin+tuntemaan,+esimiehinänikin+ja+työtovereinani+esikunnissa,+joissa+majurit+yleensä+työskentelevät.+Ei+siellä+ollut+sellaista+majuria,+jolla+olisi+ollut+samanlaiset+”tiedot+ja+käsitykset”+sotaväestä+kuin+palstan+”majurilla”,+ja+samanlainen+”kirjoitustaitokin”+kuin+palstan+”majurilla”.+Jos+siellä+olisi+sellainen+ollut,+olisin+joutunut+jatkuvasti+hänen+”tietojaan+ja+käsityksiään”+oikomaan+ja+kirjoitusyritelmiään+jatkuvasti+korjaamaan.+Silloin+tietenkin+olisin+kysynyt,+miten+hän+on+majuriksi+päässyt,+kun+kansakoulukin+on+ilmeisesti+jäänyt+käymättä.+Mutta+sellaista+majuria+ei+missään+ollut+eikä+taatusti+ole+ollut+missään+myöhemminkään+eikä+ole+nytkään+missään+muualla+kuin+tällä+kepupalstalla+tuo+"majuri",+jonka+sotilasarvo+on+vain+oman+pipin+päänsä+tuottama.+Pipipäiseksikin+hänen+täytyy+olla+ainutlaatuinen+typerys,+jos+luulee+kenenkään+hänestä+muuta+uskovan.+Jos+tuo+on+vain+ns.+trolli,+sellaiseksikin+hän+on+niin+avuton,+että+joka+tapauksessa+hänen+täytyy+olla+typerys.Avauksessani+ihmettelen+sitä,+että+miksi+ihmeessä+minä+olen+tullut+eräille+-+kai+vain+noille+kahdelle+-+niin+mielenkiintoiseksi+ja+tärkeäksi,+että+olen+kaiken+muun+-+kepunkin+-+heidän+päistänsä+täysin+syrjäyttänyt.+Ilmeisen+oikeaa+selitystäkin+sille+annan,+eli+syy+on+tuo+jo+aikoja+sitten+päättynyt+sotilasurani,+jollainen+lienee+heidänkin+haaveissaan+ollut.+Varmaan+sille+on+muitakin+syitä,+joita+itsekin+arvelin+ja+näkyy+eräs+toinenkin+niitä+selityksenä+pitävän.+Mutta+mitäpä+tuosta,+sillä+asia+kannaltani+katsoen+on+todella+niin+kuin+sanon+tuossa+edellä+eräälle:>>Enkä+todellakaan+saa+pitemmäksi+aikaa+päänvaivaa+noista,+joiden+toimintaa+avauksellani+ihmettelin.+Riittänee+se,+että+minä+olen+heidän+pysyvä+päänvaivansa;))<<
  7. Liian+helpolla+annoin+periksi+tuossa+1988+presidentinvaaliasiassa.+Kyllä+se+kertomani+osuuskuntakokous+oli+nimenomaan+vuoden+1987+kokous,+ja+silloin+ministerinä+ollut+Kuuskoski-Vikatmaa+oli+nosteessa+niin,+että+monilla+kepulaisilla+oli+halua+nimetä+hänet+puolueen+presidenttiehdokkaaksi,+mutta+sellaiseksi+hän+ei+päässyt,+kun+ehdokkaaksi+asetettiin+Väyrynen.+Vuoden+1994+vaaleissa+Kuuskoski-Vikatmaa+ei+olisi+enää+voinut+ollakaan+kepun+ehdokkaana,+kun+oli+jo+jättänyt+kepun+ja+asettui+oman+kansanliikkeensä+-+muutos+-94+-+ehdokkaaksi.Tämän+sai+minut+varmistamaan+se,+että+Valio+ei+ollut+enää+osuusliike+eikä+niin+ollen+pidetty+osuuskuntakokouksiakaan+v.+1994,+kun+jo+1990-luvun+alkuvuosina+-+oliko+1991+vai+1992+-+Valiosta+tuli+osakeyhtiö.