Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Onhan tuo aamupäivällä jättämäni viesti herättänyt hieman keskustelua. Ihan asiallistakin, mutta puutun niistä vain yhteen, jossa sanottiin näin: ”Selvästi vahvin vaihtoehto kokoomuksen puheenjohtajaksi ja samalla pääministeriksi olisi Antti Häkkänen, ellei hän olisi eilen ilmoittanut harkitsevansa kokoomuksen presidenttiehdokkuutta. Kyllä myös kokoomusnaisten luulisi kelpuuttavan hänet”..

Vai on Häkkänen ilmoittanut harkitsevansa presidenttiehdokkuutta. Huonosti kai katsoin eilen uutisia, kun tuollaista en huomannut. Jos Häkkänen on ehdokkaana, häntä voisin hyvinkin äänestää jos vielä äänestämässä olen. Jollei Sanna Marin ole ehdokkaana. No, siitäkin huolimatta: saataisiinhan Häkkäsestä maamaahamme kolmas nen-päätteinen presidentti, sillä vain kaksi sellaista on ollut tähän mennessä, Kekkonen ja Halonen.

Nyt kuitenkin minua kiinnostaa enemmän tuo Rydmanin tapaus; siis mihin se lopulta johtaakaan. Ehkäpä lähipäivät tuovat siihenkin vastauksen. Tuotakin asiaa enemmän minua nyt kiinnostavat nuo säät, jotka kovin merkillisiä ovat olleet viime aikoina: välillä aurinkoista ja sitten hyvin rankka kuuro - ja hetken kuluttua taas auringonpaistetta. Tuollaisen sain kokea karusti tänään. Oli täysin aurinkoista, lähes hellelukemissa kun lähdin lenkille viereisille keskuspuiston hiekkateille. Olin tallustellut n. kilometrin ja kääntynyt paluureitille kun yhtäkkiä sää synkistyi ja pienen hetken kuluttua alkoi tulla vettä oikein kaatamalla. Olin kyllä farkuissa mutta onneksi ei ollut puseroa poolopaidan päällä, joten vähän kevyemmällä painolla joskin litimärkänä sain tallustella kotiini;-)

Toivottavasti huomenna on tasaisempi sää, kun saan vieraita joiden kanssa heidän täällä käydessään mieluusti aina lähdemme yhdessä noille lenkkireiteilleni. Eipä nyt aihetta enempään kuin vain Oikein Hyvän viikonlopun toivotukset kaikille!
  2. Politiikka taitaa yhä saada lisäväriä. Sitä tulee lähimenneisyydestä. Sitä on antanut nykyinen persuministeri Wille Rydman kokoomuksen kansanedustajana ollessaan:

”Vuoden 2023 heinäkuussa julkisuuteen ilmestyi Rydmanin vuonna 2016 lähettämiä yksityisviestejä kokoomuksen Amanda Blickille, joissa Rydman käyttää toistuvasti rasistista kieltä. Rydman oli viestien lähettämisen aikaan ollut 30-vuotias kansanedustaja. Viesteissä Rydman muun muassa rinnastaa itsensä natseihin sekä nimittelee ulkomaalaistaustaisia ihmisiä rasistisin sanankääntein. Yhdessä viestissä Blick oli kertonut Rydmanille, että jos hän saisi lapsen, hän haluaisi lapselle heprealaisen nimen, kuten Immanuel. Rydman vastasi tähän: ”Me natsit ei oikein tykätä semmoisista jutskujutuista.” Toisessa viestissä puolestaan Rydman harmittelee sitä, että Saksa on päästänyt natsimonumenttinsa rapistumaan. Muihin ihmisiin kohdistuvissa rasistisissa viesteissä Rydman muun muassa nimittelee Lähi-idästä kotoisin olevia ”apinoiksi” sekä ”aavikkoapinoiksi”. Ruskeiden silmienvärinsä periytyvyyttä pohtiessa Rydman totesi: ”Vaikka lisääntyisin pikimustan Nigerian neekerin kanssa, niin lapsella olisi silti 26% chanssi saada vihreät silmät.”[45][46]

Rydmanin puheista uutisoitiin kansainvälisesti. Niistä uutisoi muun muassa yhdysvaltalainen Politico-lehti, kansainvälinen Euronews, saksalainen Süddeutsche Zeitung, ruotsalaiset Svenska Dagbladet, Expressen ja Aftonbladet, virolainen Postimees sekä espanjalainen El Diario.”

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wille_Rydman

Ällistyttävän rasistisia ja natsistisia puheita kansanedustajalta! Pääministeri Orpo ei voi olla tuohon puuttumatta, joten persuilta saattaa mennä taas ministeri vaihtoon.

Ei tuo äänestämäni puolueen puheenjohtaja Orpo ole kyllä ollut kovin vakuuttava pääministerinä. Joutuisikohan kokoomus tekemän saman liikkeen kuin demarit joutuivat tekemään viime vaalikaudella eli menisiköhän Orpo vaihtoon siten kuin Rinnekin? Mutta kuka voisi olla vahvempi johtamaan hallitusta? Viimeisen gallupin laatijat ovat kertoneet kokoomuksen menettäneen nimenomaan naisäänestäjiä. Elina Valtonen voisi hyvin olla verrokki Sanna Marinille. Elina on tosin mainio ulkoministeri, mutta siihen tehtävään kelvollisia olisi puolueessa muitakin.

Saa nähdä, millaista lopulta tulee tuosta sopasta, joka taitaa nyt jo kiehua liikaa, kohta ehkä kuohuu hallituskattilan reunojen yli.
  3. Korjaus. Sanon avauksessani ns. Tiitisen listasta: "Suojelupoliisin silloisen päällikön Seppo Tiitisen aikana julkaistiin tuo lista henkilöistä, jotka olivat tietäen tai tietämättään olleet yhteyksissä Itä-Saksan turvallisuuspalvelu Stasin kanssa".

Tuo lista tehtiin tuolloin, mutta ei sitä toki silloinkaan julkaistu eikä ole julkaistu myöhemminkään, ei julkaista ennen vuotta 2050.