Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+märkää+ja+pimeää,+yksi+aste+lämmintä,+eipä+houkuta+oikein+mikään.On+se+tuo+sää+aikamoinen+vaikuttaja+mielialaan.Pitäisi+nyt+keksiä+jotakin+piristävää,+ainakin+Kaijat+juhlivat+nimipäiväänsä,+pitää+muistaa+onnittelut+lähettää.Viikon+perästä+on+ensimmäisen+adventin+aatto+ja+silloin+syttyy+jouluvalot,+noita+pimeän+valoja+jo+runsaasti+onkin+laitettu.Katselin+kalenteria+ja+joulukuuksi+on+kertynyt+menoja+liki+joka+päivälle,+onkohan+loppukirin+aika?Auto+olisikin+kai+parin+vuoden+välein++vaihdettava,+näin+sanoo+he+joilla+on+tietoa+asiasta,+taitaa+siinä+kaupassa+parempi+tuotto+olla.Lumet+suli,+ihan+turhaan+tuli+maksettua+aura+miehille,+hukka+työn+tekivät;)Onhan+niistä+vävyistä+apua,+minua+myös+ajeluttaa+paikasta+toiseen,+kun+jonnekin+pidempi+matka+on.Eläkkeellä+on+vävykin,+joten+aikaa+riittää+minunkin+avustamiseen.Niinpä+asuivat+Hurskaisen+mainitsemat+henkilöt+täällä+ja+Kahila+jopa+nuoruusajan+kaveripiirissä+liikkui.Esan+poika+yritti+jotakin++touhua+tehdä,+mutta+ei+pelkkä+isän+maine+nostanut,+sinne+etelään+se+leivän+hankinta+sitten+siirtyi.Esan+vaimolla+oli+hattuliike.Kaikki+"hämärät"+sieltä+rapakon+takaa+pitää+tänne+tuoda,+no+eipä+tuosta+mitään+haittaa,+alennuksen+sain+kaupoistani+ja+sehän+ei+pahaa+tee.Kyllä+noita+uutisia+tulee+päivän+mittaan+paljon,+usein+kun+telkkarin+edessä+istuu,+tuntuu+kuin+joka+tunnin+päästä+uutisia+tulisi.Lämmintä+on+Turun+puollella,+toivottavasti+sen+verran+talvea+tulisi+edes+jouluksi,+että+valkeana+olisi+maa+joulu+julistuksen+aikaa,+ei+taida+useinkaan+näin+ollut?Minulle+tuo+telkkari+on+melkoinen+seuralainen,+aina+sieltä+jotakin+tietoa+päähänkin+jää+ja+aika+rattoisasti+menee+hyppien+kanavalta+toiselle.Eipä+nuo+huolet+2020+enää+minua+haittaa,+mistä+Kristiina+23+mainitsit;)Jokohan+kirjautumis+ongelmat+on+ohi+Venlastiinalla+ja+ynnämuulla,+kun+komeasti+oikea+nikki++näkyy?Sumussa+elämme+varmaan+koko+maassa,+ei+päivä+paista,+ei+kuu+kumota,+mutta+toivossa,+vielä+ne+esiin+tulee+molemmat.Nyt+tyypillisiin+lauantai+päivän+hommiin,+siinä+se+aika+menee+ja+illan+kohokohta+on+käsillä,+saunaan+viikon+harmit+unohtamaan.Pirteätä+mieltä+yrittämään+ja+hymyä+vaikka+kyynelten+läpi;)
  2. Huomenta,+aurojen+kolinasta+ja+niiden+herätyksestä+jo+viideltä,+kovin+on+intoa+täynnä+auramiehet,+kun+tuntuu+että+jyystävät+asfaltinkin.Ei+tuota+lunta+nyt+niin+hirveästi+edes+tullut+ja+lupailivat+että+sulaa+tuota+pikaa,+kaiketi+aurojen+piti+päästä+tehoaan+kokeilemaan.Toivoisi+nyt+myös+hiekkaa+hieman+tiputeltavan,+saattaa+liukkaaksi+mennä+ennen+sulamista,+nollassa+mittari.Olisikohan+parasta+nukkua+silloin+kun+uni+maistaa,+liian+tarkat+aika+taulutukset+saattavat+vaikuttaa+unen+laatuun+ja+sitten+väsymistä+kokee+nukkumisen+jälkeenkin.Kyllä+se+seitsemän+tuntia+yöunta+pitäisi+riittää,+joillekin+se+päivä+nokosten+otto+on+sopivaa+ja+ehkä+tarpeellistakin.Voi+olla,+että+Hurskaisen+unen+tarve+on+suurempi,+joten+ihan+hyvillä+mielin+sitä+unta+kerää,+onhan+se+tärkeää+se+hyvän+olon+tunne.Niin+loppuviikko+taas+käsillä,+joulu+lähestyy+ja+sitten+sitä+touhua+ainakin+joillakin+riittää.Neljän+viikon+päästä+jo+aatto,+huhheijaa.Eilen+sen+verran+kyselytuntia+seurasin,+että+keskustelua+käytiin+myös+tuosta+käräjäoikeus+asiasta,+kaupunkini+edustaja+Semi+sitä+peräsi,+mutta+aika+juuri+loppui+ja+jäi+sikseen.Noita+Soten+mukanaan+tuomia+juttuja+alkaa+myös+ilmaantua,+on+terveyden+hoito+asiat+hyvin+sekaisin+ja+niissäkin+siirtoja+sinne+ja+tänne+tehdään.+Leikkaukset+uhkaa+loppua+paikkakunnaltani+ja+siitä+on+nyt+myös+tullut+kismaa+valtakunnan+tasolla,+pyyhkeitä++on+tullut+siitä,+kun+ymmärrykseni+mukaan+leikkaukset+olisi+täällä+siirretty+yksityiseen+terveystaloon.En+asiasta+ole+selvyyttä+saanut,+joten+en+sen+enempää,+mutta+joku+häikkä+kuitenkin+asiassa+on.Onhan+se+pitkä+matka+jos+Kuopioon+kaikki+pienetkin+haaverit+joutuu+viemään,+tähän+asti+on+Kuopiosta+esimerkiksi+kaihi+leikkaukset+käyty+tekemässä.Tottahan+toki+on+käytävä+ajelulla+siinä+metrossa,+kun+siellä+lähimailla+asustaa,+täältä+en+ehkä+tule+lähteneeksi,+vaikka+voisi+maailman+kuvaa+avartaakin;)Olen+melkoisesti+ulkona+niin+metrosta+kuin+niiden+asemista,+puhumattakaan+Emmasta.Onhan+siellä+monia+paikkoja+missä+en+ole+käynyt,+voisi+käydä+jo+nähtävyyksien+kierroksesta,+jos+sinne+pääkaupunki+alueelle+eksyisin.Mikähän+kun+minulla+ei+mitään+vetoa+sinne+tunnu,+läpi+ajaminen+riittää,+auton+ikkunasta+katseluun+olen+tyytynyt+ja+siihen+se+varmaan+jääkin.Minulla+ei+sukulaisia+siellä+ole,+joten+kylä+reissutkin++on+pois+mahdollisuudesta+tulla+käymään.Aukkoja+sivistyksessä+on+paljonkin,+mutta+näillä+mennään+ja+tyytyväinen+olen.Katuvalot+taas+sammui,+sen+merkki.+että+päivään+alkaa++tunnit+siirtyä,+joten+niin+teen+minäkin,+vielä+on+ainakin+kaksi+kaappia+siivousta+vailla,+roskiin+sain+aika+paljon+tavaraa+ja+hyllytilaa+syntyi.Miten+sitä+tuota+tavaraa+kertyykin,+no+tuttua+on+se,+että+talteen,+jos+hyvinkin+tarvitsee.Tuuli+näkyy+melko+reippaasti+puhaltavan,+olisiko+painoja+kassiin+laitettava,+kun+kaupalle+lähtee,+mukavaa+päivää+kaikille.
  3. Huomenta,+nyt+talvisen+näköiseen+maisemaan,+lunta+juuri+sen+verran,+että+maa+peittyy+ja+autot+pääsevät+kokeilemaan+talvirenkaiden+pitoa.Varmaan+liukasta+on,+koska+kolareitakin+olen+kuullut+sattuneen,+juuri+kelin+vuoksi.Vähän+hirvittää+ajatus,+että+kestääkö+mummo+tuolla+pystyssä.Päivä+valkenee,+katuvalot+juuri+sammui,+se+sininen+hämärä+jäi.Näkyy+luuta+lakaisseen,+hyvä+niin,+ei+ilkeyksiä+pirtissä+kaivata.Ehkä+jollakin+on+ollut+huono+päivä+ja+katsoi+tänne+viestittelyn+sitä+parantavan,Tarjouksien+perään+tulee+joskus+lähdettyä+ja+aina+sieltä+mukaan+muutakin+lähtee,+siinäpä+ne+varaston+puutteet+samalla+kertaa.Voi+tarjouksia+olen+odottanut,+mutta+taitaa+olla+maailmalla+voilla+kysyntää,+ei+ylituotantoa+synny,+jokohan+naapurimaahan+meidän+tuotteet+hyväksytään?Leipomiseen+voita+menee+ja+kalan+paistamiseen,+leivän+päälle+en+sitä+käytä,+en+muutakaan.Turvallista+oli+juuri+nyt+renkaat+vaihtaa,+vaikka+lumet+vielä+pois+lähtisikin,+on+se+niin+arvaamaton+tuo+säätila,+hyvin+äkkiä+liukkaus+eteen+tulee.Halvan+kukan+olet+löytänytkin+"teretule"amaryllis+taitaa+olla+liljasi.En+aio+minäkään+juhlia+tulevaa+vuosikymmenen+vaihtumista,+matkoilla+olen.Kuukauden+päästä+tasan+tämä+kymmenen+vaihto+on.,+joulukin+ensimmäistä+kertaa+pois+kotoa,+saa+nähdä+tuntuuko+edes+joululta?Kyllä+tuo+vallasta+luopuminen+on+toisille+kova+paikka,+vaikka+luulisi+jo+haluavan+omaan+rauhaansa.Noinkin+paljon+ikää+kertynyt,+tokko+ajatus+enää+päässä+vaihtuu,+mutta+johtaa+vaan+pitäisi.Meiltä+parin+vuoden+perästä+käräjäoikeus+viedään+Kuopion+alaisuuteen,+harmi,+vaikka+ei+minua+henkilökohtaisesti+voi+harmittaa,+en+ole+oikeuslaitosta+vielä+koskaan+tarvinnut,+ehkä+en+tulevaisuudessakaan.Kyllä+Hurskainen+kaikkeen+varautuu,+kuten+nyt+tänään+alkavaan+tuuleenkin+ja+myrskyyn,+laukku+täynnä+kiviä;)Eiköhän+olisi+parempi+pysyä+sisällä,+ei+sinne+myrskyn+silmään+pakko+ole+mennä.Kyllä+vakuutus+yhtiö+silmälasit+korvaa,+ainakin+minä+ole+korvauksen++kahdesti+saanut.Mitä+tarkoitusta+varten+vakuutukset+otetaan,+ellei+juuri+korvauksen+saantiin+vahingon+satuttua.Jospa+alkaisi+jotakin+puuha+kehittelemään,+eilen+pesin+kaappeja+sisäpuolelta,+jäi+vielä+täksikin+päiväksi+hommia,+en+jaksanut+keikkua+tikkailla,+kun+niitä+hyllyjä+on+korkeallakin.Vähän+kerrassaan+ja+aina+onnellisena,+kun+joku+homma+on+valmiiksi+tullut.Hitauteen+on+pakko+tottua+hätäisimmänkin;)Oikein+mukavaa+päivää,+jos+myräkkää+sattuu,+olkaa+sisällä.
  4. Huomenta+neljän+pakkasasteen+ja+lumisen+maiseman+tuntuun.Lunta+ei+vielä+paljon,+mutta+huomenna+sitä+pitäisi+tulla+sitten+reilusti,+heräsin+auran+kolinaan,+nekin+innoissaan+melkein+olematonta+lunta+kasaan+yrittävät.Liukkaaksi+saattaa+tiet+tulla,+eilen+illalla+ikkunasta+katsoin,+kun+auto+sivu+edellä+ajoi+ihan+monia+metrejä.Nuorilla+kova+vauhti+ja+on+niin+kivaa+kokeilla+miten+auton+oikein+saa+kulkemaan,+onneksi+ei+samalla+vauhdilla+tullut+toiselta+suunnalta.Noita+pikku+murheiksi+Hurskaisen+kutsumia+muurahaisia+löytyy+kerrostalojen+pöytiinkin,+ainakin+alakerran+huoneistoihin.Pienihän+se+riesa+on,+mutta+ei+oikein+mukava.Minun+talossa+ei+tiettävästi+ole+mitään+ongelmia,+tai+en+ainakaan+tiedä,+en+rottiakaan+ole+nähnyt+miesmuistiin,+kai+niitä+kuitenkin+jossain+elää,+eikös+se+olio+ole+se+joka+viimeiseksi+maapallolle+jää+jos+tuho+tulee?Ne+eletyn+elämän+muistot+seuraa+ja+kasvoilta+alkaa+aina+paremmin+näkymään,+mutta+omia+ovat+ja+rehellisesti++usein+hankittuja,+että+älä+ole+milläsikään+Hurskainen.Olen+saman+jutun+kuullut+tuosta+talon+lämpimänä+pitämisestä,+yläkerran+jätti+tuttavaperhe+lämmittämättä,+kai+siinä+sähköä+säästyi,+ei+ollut+puhetta+miten+paljon.Muistan+aikoinaan+mökillä+kun+pieni+peruslämpö+pidettiin+niin+asukkaiksi+tuli+hiiret,+ehkä+rotatkin+ja+siivo+oli+kamala,+haju+samaten,+silloin+vaihdoimme+uudet+keittiö+kalusteet+mökkiin.Mökki+jätettiin+kylmilleen+talveksi+ja+ongelma+ohitettiin.Ruokatavaroita+ei+mitään+talveksi+sinne+jätetty,+mutta+söivät+ja+silppusivat+kaiken+mahdollisen.Muistan+miten+sekarotuinen+ihana+koiramme+kaivoi+kiven+alta+vesi+rotan+pesän+ja+tappoi+kaikki+poikaset,+julmaa,+mutta+tehokasta,+en+sen+jälkeen+sitä+otusta+nähnyt.Kaiketi+jossain+oli,+mutta+ei+edes+koira+ilmineerannut.Yhden+kyykäärmeen+näin+ja+sekin+oli+epämiellyttävä+kokemus.Meidän+yhdistys+kävi+katsomassa+keväällä+tuon+Viulunsoittajan,+minä+olen+sen+niin+monesti+nähnyt,+että+en+mukaan+mennyt,+hyvä+esitys+oli+ollut.Joulukuun+neljäs+päivä+teatteri+tässä+meidän+omassa+teatterissa,+on+ostettu+koko+näytös,+yhdistys+maksaa+osan+lipuista,+en+siihenkään+osallistu,+olen+kai+rokotettu+teatteria+vastaan,+kun+ei+jaksa+innostaa.Ehkä+se+parikymmenetä+vuotta+mieheni+mukana+olosta+sai+sen+aikaan.Toki+kuulun+edelleen+teatterikerhoon+ja+voisin+käydä+edullisesti+katsomassa+joka+esityksen,+mutta+nyt+näin.Kai+jokaisella+on+se+mitta,+kun+se+täyttyy,+ei+kaipaa+mitään+muuta+kuin+lepoa+ja+rauhaa,+alan+olla+kaikilta+osin+siinä+vaiheessa;)Kotiin+takaisin+seurasin+aiemmin,+nyt+uusintoja+en+ole+katsonut,+vaikka+monesti+katson+toistamiseenkin.Herkut+on+sini-sirkulla,+usein+minä+teen+myös+riisipuuroa+ja+jonkun+marjakeiton+kanssa+syön,+onhan+niitä+kulutettava+pakkasesta+marjoja+pois.Olen+nyt+pari++kertaa+keittänyt+puolukkapuuroa+ja+sitä+maidon+kanssa+nauttinut,+ehkä+vaihteeksi+kaipaisi+jo+jotain+muuta.Jospa+tämän+huushollin+emäntä+jotain+keksisi,+muussasin+muuten+yhden+keitetyn+perunan+jauheliha+taikinaan+ja+olipa+ihan+hyvä+lisä.Mausteita+tilasin+suoraan+tehtaalta+ja+nyt+on+varmaan+lopuksi+elämää,+aion+kyllä+jakaa+tyttärelle+osan.Koputan+puuta,+minulla+tuo+kirjautuminen+on+nyt+sujunut+hyvin,+tietysti+kun+mainitsen+muuttaa+tapojaan.Kirjoitus+virheistä+ynnämuu+mainitsi,+niistä+emme+perusta,+kyllä+sen+verran+aivot+toimii,+että+tarkoitukset+ymmärtää+ja+ainahan+voi+kysäistä;)Nyt+lumisateita+ja+talven+tuloa+odottamaan,+en+usko+että+vielä+pysyväksi+kuitenkaan+jää.
  5. Huomenta+edelleen+nolla+++keliin+ja+harmauteen.Taitaa+vaikuttaa+kaikkeen+toimintaan+tuo+sateinen+ja+pimeä+sää,+eilen+kerhossakin+jotenkin+pienikin+ilmaus+sai+kipinöiviä+vastauksia+ja+tuntui+että++mikään+ei+mieleisesti+kohdilleen+sattunut.Voi+olla+että+harmaa+syksy+vaatisi+jo+lomailua,+no+vajaa+kuukausi+pientä+toimintaa+ja+sitten+pidempi+tauko.Tuleehan+sitä+ennen+useampikin+joulu+ruokailu,+jospa+ne+omalla+tavallaan+virkistäisi.Olette+jutelleet+ystävien+tärkeydestä,+helppo+on+ajatukseen+yhtyä,+vaikka+aina+vaan+vähemmälle+ne+tapaamiset+typistyy.Ennen+kaikki+nimipäivät+juhlittiin+ja+tapaamisia+oli+viikottain,+nyt+harvoin+ja+ei+se+minusta+johdu,+kaikilla+sama+fiilis,+ei+jaksa+innostua.Osasyynä+on+tämä+Facebook+mistä+sini-sikku+mainitsi,+sen+kautta+yhteyksiä+pidetään+ja+tapaamiset+livenä+jää.Matti+taitaa+saada+paljon+anteeksi+ja+hyvä+niin,+mitäpä+sitä+vanhoja+muistelemaan,+on+hän+komeasti+liidellyt+ja+Suomi+nimeä+nostatellut.Kuolin+ilmoituksista+näkee,+että+ystävät+poistuvat+pikku+hiljaa,+vuoroa+tässä+odotellaan.Noin+sitä+pitää+myönteisesti+tulevaa+aikaa+odottaa,+tosiaan+kuukauden+päästä+on+pimeyden+huippu+saavutettu,+kevään+odotus+voi+alkaa.Ramoona+jaksaa+iloa+yllä+pitää+ja+tuskin+kovin+vastahankaistakaan+on,+valoisa+ihminen+olet.Minulla+on+harmittavan+pieni+suku+ja+heidänkään+kanssa+ei+juuri+mitään+yhteyksiä,+kai+olemme+saman+rokotuksen+saaneet,+emme+kaipaa+toisiamme.Kaikki+on+helppoa,+kun+taidot+oppii,+mutta+näin+vanhempana+se+on+huomattavasti+vaikeampaa+omia+tämä+vauhdilla+eteenpäin+menevä+tietotekniikka,+puhun+nyt+itsestäni;)Sitkeästi+noita+toimintoja+opin+kyllä+minäkin+ja+jos+muisti+vielä+mukaan+tarttuu,+eiköhän+sitä+pärjää.Kaikki+uusi+on+vaikeaa,+mutta+kun+sisään+ajaa,+tuntuu+luontevalta.Makriinan+tavoin+minä+myös+katselen+asuntoa+sillä+silmällä,+että+ei+nyt+ihan+kamala+sekasotku+jälkeeni+jäisi+ja+pyykit+yritän+perästä+pestä,+ettei+likapyykki+jälkeeni+jäisi,+aika+hullua+ajatella+tuolla+tavoin,+kun+ei+sitä+lähtöä+voi+tietää.Ei+sille+mahda+mitään,+että+tämmöisiä+ajatuksia+päässä+pyörii,+lähempänä+kuitenkin,+arvaamaton+on+elämän+taival.Niinpä+Hurskaisen+kanssa+se+kasikymppinen+kaiketi+tavoitetaan,+enää+kuukausi+tällä+kymmenellä.Pakoon+lähden,+ei+juhlimista.Olen+tuullut+siihen+aatokseen,+että+liian+iso+on+asuntosi,+eihän+tuommoista+ehdi+edes+joka+päivä+käyttämään,+saati+siivoamaan.Ettei+totuus+unohtuisi,+joku+harmi+joka+päivälle;)Mikä+siellä+Venlastiinan+koneella+oikein+asustaa,+että+kirjoittaminen+niin+vaikeaksi+muuttuu,+koeta+nyt+vaan+sinnitellä.Nyt+laulupäivä,+toisiko+se+parannusta+mielialaan,+voisi+vaikka+näin+käydä,+sanotaanhan+että+nauru+ja+laulu+on+iloksi.Tätäpä+kokeilemaan+,+laulakaa+te+toisetkin+omaksi+iloksi.
  6. Huomenta+viikon+alkuun,+niin+sitä+vaan+päiviä+eletään+pimeästä+toiseen,+lienee+ilmoilla+vaikutus+myös+kirjoitusten+lyhenemiseen.Yhden+plussa+asteen+kanssa+tässä+päivää+aloitetaan,+kylmempää+on+luvassa+ja+ehkä+hieman+kirkkaampaa+säätä.Kyllä+nyt+jo+jotakin+piristystä+kaipaisi+koko+pirtin+väki;)Onhan+se+niinkin,+että+ei+ole+pakko,+jos+ei+taho,+näin+Ruonansuu+muistaakseni+todisti.Eihän+tälläisiä+pimeitä+syysilmoja+ennen+ollutkaan,+tuli+pakkaset+ja+tuiskut,+siinä+ei+suremaan+joutanut,+ei+pimeyttä+ei+muuta,+kun+liikettä+piti+pitää,+että+tarkeni.Näin+muistot++muuttuu,+olihan+toki+lämmintä+ja+kosteaa+ennenkin,+mutta+nyt+koko+kesä+meni+syksyn+merkeissä,+ei+ihme+jos+mieli+synkkenee.Eipä+anneta+periksi,+kyllä+se+muutaman+kuukauden+päästä+valo+voittaa.Minulla+pieni+toive+saada+uusi+puhelin,+näin+on+vihjailtu,+miten+sitten+sen+kanssa+selvenen.On+tuossa+puhelimessa+jotain+hyvääkin,+ja+pakollista,+vuoden+alusta+tunnusluvut+sen+kautta+kirjautumisessa+pankkiin.Olen+opetellut+ja+se+on+helppoa,+myös+saldon+vilkaisu+onnistuu,+rahan+siirto+tililtä+toiselle+ja+olisihan+sitä+vaikka+mitä.Katsotaan+nyt+miten+oppi+päähän+menee.Miia,+tuo+lausahdus+toivoa+antaa,+Eeva+Kilpi+on+hyvin+oivaltanut,+elämä+on+arvaamatonta,+voi+vaikka+huomenna+aurinko+paistaa;)Siis+olkaamme+toivorikkaalla+mielellä.Koiran+elämä+on+koiran+elämä,+liekö+viestit+hyviä+siellä+lenkkeillessä?Nyt+on+tarttunut+kyläily+buumi+Hurskaiseen,+mutta+oletpa+tuota+aika+erakkona+viestiesi+mukaan+elänytkin,+että+anna+tilaa+kyläilylle,+se+virkistää.Johan+sinulla+kaikki+paikat+kunnossa+onkin,+kun+koko+kuluneen+kesän+pelkkiä+urakoita+itsellesi+haalit.Kyllä+kahvi+virkistää+jos+sitä+kovin+myöhään+nauttii,+nykyisin+en+tätä+virkistys+ainetta+juo+kuin+aamulla,+ennen+oli+kahviaika+melkein+jatkuvasti,+nykyään+ei+mieli+tee.Unikaan+ei+tullut,+jos+pannuun+kahvia+jäi;)Tänään+luutien+tai+paremmin+katuharjojen+maalaukseen+ja+villa+mekkoon+pukemiseen,+entiset+menivät+kaupaksi+ja+jouluksi+pitää+nekin+pukea+lämpimiin,+jos+vaikka+ulkohommiin+pääsevät.Hyvän+vastaanoton+sai+ne+kokeilu+kappaleet.On+se+niin+mykeröä+tuo+keli,+että+ei+ilman+valoja+meinaa+koko+päivänä+pärjätä,+mutta+onneksi+on+tuo+sähkö+millä+sekin+vaiva+saadaan+korjattua.Hyvää+viikon+alkua,+ja+mielen+virkistymistä,+kovin++kauan+ei+mustaa+mieltä+jaksa+kantaa;)
  7. Eletään+sunnuntaiaamua,+sää+tavanomainen,+kolme+astetta+mittarissa+sama+jatkuvasti+yötä+päivää.Luvattiin+kylmenevää+ei+vielä+ainakaan,+mutta+ainahan+se+jonkunmoinen+talvi+on+tullut,+eipä+hätäillä.Sininen+hämärä,+sellainen+on+näkymä,+kun+ikkunasta+ulos+katsoo+ja+tämä+tekee+hyvää+mielelle.Kuin+yhteisestä+sopimuksesta+kaikki+koirat+nukkuvat+myös+pidempään+sunnuntaisin.Ihmettelen+ihmisten+intoa+(uteliaisuutta)+kun+jaksavat+törmätä+tungokseen,+eihän+metro+mihinkään+häviä+myöhemminkin.Varmasti+moni+jättää+autonsa+ainakin+huonoilla+keleillä,+kun+tämä+metro+matkan+helposti+kuljettaa.Tuleehan+näille+maan+alla+kulkeville+hintaa,+mutta+maksaa+ne+tietkin.Ei+ole+tietoakaan+täällä+meillä+metroista;)Kehuin+kotipaikkakuntaani,+mutta+kai+jokaiselle+se+oma+kehumisen+väärti+on.Pieni+kaupunki,+mutta+jos+nuorilta+kysyy,+täällä+ei+ole+mitään.Eläkeläisten+kaupungiksikin+sanotaan+ja+kyllä+osin+totta+onkin,+mutta+kyllä+kaupunkia+yritetään+kovasti+houkuttelevaksi+tehdä+ulkopuolelta+tuleville+ja+kai+on+onnistuttu+jonkin+verranKaunista+täällä+on,+vesistöt+runsaina+ympärillä.Auto+on+aika+välttämätön+kaupungin+laidoilla+asuville,+kun+joukkoliikenne+on+lapsen+kengissä,+vanhat+ihmiset+tästä+kärsivät,+niin+kuin+varmaan+joka+puolin+maatamme.Ynnämuu,+ei+nimi++miestä+pahenna,,,,,alku+perää+en+tiedä,+tuskin+on+selvilläkään.Kiitos+kiitoksista+Hurskainen+ja+jaksamista+meille+kaikille.Noin+se+käy+miehillekin,+kun+juttu+luistaa+aika+vierähtää,+mutta+aika+harvoin+kaiketi+kylässä+istut,+joten+varmaan+piristävä+kokemus.Ei+taida+hinnan+kiroissa+olla+metron+matka+hinnat,+en+kyllä+ole+mistään+kuullut,+mutta+kaiketi+näiden+yleisten+kulkuneuvojen+hintoja+seuraa.Onhan+siinä+kiinni+kuromista+jos+matkustaja+tuloilla+yritetään+menoja+paikata,+kunpa+edes+ylläpidon+osalta+riittäisi.Voisi+laulella+minne+käy+tuulen+ilmassa+tie,+sen+verran+nuo+pilvet+tuulen+voimalla+liikkuu,+poutaista+päivääkö+enteilee,+toivottavasti+aurinko+juhlistaisi+pyhäpäiväämme.Sitäpä+tässä+jään+odottamaan+ja+toivotan+mukavaa+lepopäivää+teille+kaikille.
  8. Lauantaiaamun+huomenet,+matot+on+parvekkeella+ja+kohta+sinne+loput+irtaimet+vien,+sitten+pyykki+koneeseen+ja+kauppaan+ruuan+hakuun.Tyypillinen+lauantai+päivän+ohjelma+ja+siinä+sitä+kylliksi+onkin,+mutta+illan+sauna++rasitukset+pois+pyyhkii.+(toivottavasti)Hyvä+muorilla,+ettei+mitään+pahempaa+kumminkaan,+jos+uudet+ropit+elämää+helpottaisi.Kyllähän+ne+kosteat+säät+niitä+kolotuksia+aikaan+saa,+aika+vähillä+särkylääkkeillä+olen+onnekseni+selvinnyt+niistäkin,+ikävä+seuralainen+se+kolotus+on.Minulla+korvat+soittaa+jatkuvasti+ei+sekään+kivaa+ole.Media+sai+jonkunlaista+ryöpytystä+Pressiklubissa+ja+ihan+oikein,+kyllä+siellä+tuodaan+turhaa+sensaatiota+esille+liian+kanssa.Suurin+otsikoin+asioita+kuulutetaan+ja+kuitenkin+melko+mitätön+on+itse+asia.Hyvä+tietenkin+on,+että+kansalle+tiedotetaan+missä+mennään,+mutta+tiedon+pitäisi+olla+oikeaa,+ei+sellaista+"kuka+ilkeimmin+osaa+sanoa".Onhan+heitäkin+joille+tämä+median+kirjoittelu+antaa+hohtoa+elämään,+asiat+kiinnostaa,+mutta+ei+kenenkään+yksityisyys.Hyvät+on+jalkavoimasi,+kun+niin+matalalta+ylös+pääset+ynnämuu;)Kyllähän+sitä+ajan+kulumista+saa+ihmetellä,+kun+tuntuu+että+eilen+tapahtunut+onkin+jo+vuosia+vanha+juttu.Onnellista+että+elämä+teillä+hyvin+jatkuu+ja+sitä+terveyttä+ja+yhdessä+jatkamista+toivon++myös+minä+meri-kukka+teille,+mikä+onkaan+ihanampaa+kuin+tutun+kumppanin+kanssa+elonsa+jakaa.Varkaus+on+hyvä+paikka+asua;)Olihan+se+aika+yllätys+siellä+Lapissa,+vähän+pelottavaakin,+mikä+ja+mistä+moinen+pamaus+tuli?Kai+viisaat++sen+selvittävät.Minä+sain+myös+ystävättäreltä+sellaisen+pitkän+kenkä+lusikan,+itseään+varten+toi,+kun+hän+ei+saa+muuten+kenkiä+jalkaan,Minulta+vielä+onnistuu,+mutta+kyllä+se+kyykkiminen+panee+puhkumaan;)Hyvä+että+onnistui+sutarin+hommat,+oli+juuri+telkarissa+siitä,+miten+vaarallinen+onkaan+se+katolle+kiipeily,+jos+ei+turvallisuutta+ole+kunnolla+hoidettu.Siististi+näkyi+homma++hoituvan+silläkin+sutarilla,+joka+näitä+kertoili+TV:ssä.Tällä+iällä,+miksei+ainakin,+voi+se+paljo+"laiskuus"+kostautua,+kyllä+ihminen+on+luotu+kahdella+jalalla+kulkemaan+ja+liikettä+pitämään,+tämän+kun+muistaisi+ja+itseään+kurittaisi+sen+verran,+että+liikkeellä+tulisi+lähdettyä.Onnekseni+ei+tuo++auto+homma+ole+ongelmani,+mutta+aina+väliin+sen+puute+kyllä+rassaa.Olisi+se+niin+mukavaa+istua+auton+rattiin+ja+lähteä+minne+nenä+osoittaa,+onneksi+niitä+lähtöjä+aina+vaan+vähenemissä+määrin+onkaan.Lapset+ja+lapsenlapset+ovat+valmiita+kuskaamaan,+jos+vaan+viitsin+heitä+vaivata.Onnekseni+asun+kaiken+keskellä,+en+useinkaan+tarvitse+pyydellä+siihen+asiaan+apua,+en+vielä+paljon+muuhunkaan.Kunpa+näin+itsenäisenä+voisin+elämäni+loppuun++mennä.Mutta+nyt+on+aika+siirtyä+näihin+puuhiin+ja+saada+koti+ainakin+melkein+pölyttömäksi,+ikävä+vaan,+että+kohta+taas+tarve+uudelleen+homma+hoitaa,+ei+lopu+nämä+hommat.Itseäni+vaan+pystyn+syyttämään+tämän+siivous+tarpeen+eteen+tullen,+ei+ole+ketään+jonka+vuoksi+saisin+syyttelyn+aikaan.Mukavaa+lauantai+päivää,+täällä+sää+vaihteeksi+"pilvinen",+mutta+ei+sada+ja+vähän+valoisuuttakin+taitaa+päivään+tulla,+kyllä+tuo+pimeää+on+ollutkin.
  9. Huomenta,+pimmeetä+on+ja+jatkuu,+vettäkin+muistaa+sataa,+onhan+tämä+jo+tutuksi+tullut,+ihmeenä+pitää++jos++aurinko+ilmaantuu.Kumminkin+tuo+aika+rientää,+tässä+joulua+odottaissa+voisi+vaikka+kaappien+puhdistusta+aloittaa,+kun+ei+jaksa+urakoida+kovin+paljon+kerrallaan,+hyvä+aloittaa+pikku+hiljaa.Samalla+katselee+olisiko+tyhjentämistä+myös.Eihän+sitä+joulua+varten+siivota,+työn+puutteessa+vaan+ajattelin;)Joulu+kuitenkin+alkaa+näkyä+jo+kovin,+kaupan+tarjonta+jo+täydessä+vauhdissa+ja+jouluvaloja+vai+sanoisiko+pimeyttä+valaisemaan+ilmestyy++ikkunoille+ja+parvekkeille.Minä+sitä+adventin+alkua+odotan,+kaikki+kyllä+jo+valmiina.Tyttären+poika+perheineen+ilmoitti+tulevansa+kotimaahan+ja+siellä+suunnittelut+täydessä+käynnissä,+porukkaa+kertyy,+kun+kaikki+yhteen+tulee.Minä+myös+ilostuin+meri-kukan+tapaan,+kun+rusinakakkua+tarjolla,+kyllä+tämän+laatuiset+ohikulkijat+on+tervetulleita+pirttiin+toisenkin+kerran;)Kissojen+turkit+kiiltää,+kun+kermaa+vähän+jokainen+niille+tarjoaa,+vähän+on+lellilapsen+tuntua+tuo+hyvänä+pito,+mutta+en+siitä+pahoillani+ole.Nuo+tuikut+näyttävät+kivoilta+lepattaessaan+takan+tulen+ilmavirrassa,+lämmin+aatos+syttyy+ja+toivoisi+valoa+riittävän+kaikille+maailman+ihmisille.Onhan+nuo+led+valot+turvallisia,+mutta+ei+vedä+vertoja+elävälle+liekille,+vaikka+valo+lepattaisikin.Onpa+matala+tuo+jakkarasi+ynnämuu,+minä+en+siitä+ylös+pääsisi.Minulla+on+äitini+aikainen+pieni+selkänojan+kanssa+oleva+tuoli,+kai+meille+lapsille+tehty,+muistan+äitini+tulen+sytytyksessä+hellaan+siinä+istuneen,+kättä+pitempää+tarvitsen,+että+siitäkään+ylös+pääsen.Kyllä+tuo+reisien+voima+katoaa+ja+siten+myös+ylös+nousu+vaikeutuu,+vaikka+joka+aamu+niitä+yritän+koulata,+ei+auta.Kai+se+niin+on,+että+jotain+vaivaa+minunkin+vanheneminen+tuottaa,+arvot+muilta+osin+hyvät,+mistä+tietenkin+ylen+onnellinen+olen.Onnea+uuden+puhelimen+kanssa+ynnämuu,+kyllä+sinulta+sujuu+vähän+vaatimammatkin+haasteet.Kyllä+on+Hurskaiselle+ollut+harmia+tuon+talon+kanssa,+mutta+niinhän+se+on,+että+vanhan+korjaaminen+vie+uuden+hankinta+rahat.Tilanteet+ei+aina+satu+kohdalleen+niin+että+hyvin+sujuisi.Usein+se+vääränlainen+säästö,+tuleekin+käytössä+kalliiksi.Jospa+ei+kovia+pakkasia+tulisikaan+ja+näin+sähkölasku+pienenä+pysyisiNyt+on+selvittävä+tämän+koneen+äärestä+muihin+hommiin.Hyvää+päivää+teille+jokaiselle+sitähän+sitä+toivoo+itselle+myös;)
  10. Huomenta+aikaiseen+aamuun,+kampaajalle+meno+taas,+vähän+pitää+siistiä+tätä+kuontaloa.Lunta+on+sen+verran+tullut,+että+maa+valkoisena+ja+mittari+on+juuttunut+nollaan.Tarkemmin+kun+katson+lisää+lumen+sekaista+sataa.Nuo+muistot+herkistää+ja+mikä+kumma+siinä+onkin,+että+sellaiset+mitättömän+tuntuiset+pienet+asiat+mielen+haikeaksi+saa.Tulee+ajatuksia,+mitä+elämä+olisi+ollut,+jos+mieheni+olisi+kauemmin+saanut+elää,+kysymyksiä+mihin+ei+vastausta+ole+ja+aika+entinen+ei+palaa.Hankalaa+on+varmasti+toiveensa+esille+saada,+jos+ihan+ummikko+on+vastapeluri.Noin+kauniin+puheen+jälkeen+auringon+olisi+ihan+pakko+esiin+tulla+ja+kun+vielä+hymylläkin+yritit+Hurskainen;)Minulle+tulee+myös+joskus+tuo+kyseinen+kirja+mistä+puhuit,+miksikähän,+kai+se+sitten+tulee+joka+kotiin?Kyllä+on+joku+johto+löysällä,+kun+valot+tärinästä+sammuu,+varmaan++tiedätkin,+mutta+huomautan+silti,+kun+neuvomaan+aina+tuppaan;)Aarni,+Aarne+nimipäivä+sankareita,+veljeni+nimipäivä.Äitini+hoksasi+ensimmäisen+lapsen+jälkeen,+että+Aalla+alkavat+kaikki+seuraavat,+ajatteliko+Aan+suojelevan,+sillä+vanhin+lapsi+kuoli+pari+viikkoisena.Aarni,+Anja,+Alli+ja+hännän+huippuna+sitten+minä,+Alli+kuoli+kaksi+ja+puolivuotiaana,+suru+oli+kova,+äitini+kertoi+odottaessaan+olleensa+varma+minunkin+kuolemisesta,+mutta+tässäpä+sitä+kiusana+joillekin+vaan+sinnittelen.Tuota+sopii+ihmetelläkin,+miten+tuntemattomat+ihmiset+niin+hyvin++kannen+vakkaansa+löytää,+että+yhteinen+taival+pitkäksi+venyy.Kuusikymmentäyksi+vuotta+tulee+marraskuun+24+päivä+siitä+kun+mekin+yhteisen+taipaleen+aloimme,+nyt+marraskuun+yhdeksäntenä+tuli+täyteen+seitsemäntoista+vuotta,+minkä+yksin+olen+jatkanut.Kyllähän+siihen+mahtui+ylä+ja+alamäkeä,+mutta+nyt+enimmäkseen+ne+hyvät+mieleen+tulee.Upeasti+Vartiainen+laulaa,+taisi+jäädä+tähän+yhteen+lauluun+se++menestyksen+kärki,+ei+nyt+tule+mieleen+muuta.Nuoruus+ystävät+katoavat+mikä+minnekin,+harvoin+heitä+enää+tapaa,+harmillista.Olen+katsonut+filmiin+Martta+Wendelinin+elämästä,+hyvin+arkipäiväisiä+kotiin+liittyviä+oli+hänen+maalauksensa,+herkkiä,+puhuttelevia.Reijo+Kallio+myös++vanhempana+aloitti+laulajan+uran+ja+pieneksi+jäi+hänenkin+tuotantonsa,+mutta+hyvin+korvaan+soivia+laulunsa+olivat.Suvivalssi+laittaa+jalat+väkisinkin+liikehtimään;)Olen+samaa+mieltä+Venlastiina+kanssa,+kyllä+Hurskaisella+huumoripuoli+elää+ja+joskus+pitää+oikein+miettiä,+että+mitäs+tämä+nyt+olikaan.Kovin+arkiseksi+maalaa+elämäänsä,+miten+sitten+lieneekään+kaikkine+Armonlaaksoineen+ja+tavaroiden+katoamisien+kanssa;)Nyt+sitten+tuli+taas+tätä+kirjoitusta,+ei+ne+kovin+pitkiksi+ne+minun++masennukseni+yllä,+tai+ainakin+juttua+saan+aikaan+melko+tyhjästä.Tulkaa+nyt+kertomaan+toisetkin,+miten+elämä+teitä+kohtelee.Nyt+sitten+jo+varoen+liikkeelle,+ettei+kaatumisia+tapahdu.Vähän+hölmönä+eilen+katsoin,+kun+lattialta+itseni+löysin,+eli+istuin+ja+jakkara+ei+alle+osunut,+kuulostelin+miltä+tuntuu+ja+ylös+siitä+työllä+ja+vaivalla+pääsin,+ehkä+joku+sopimaton+sana+siinä+pääsi,+mutta+sitten+nauruksi+meni.Olisi+ollut+nähtävä+tämä+tapaus,+vaikka+kärpäsenä+katossa;)
  11. Huomenet,+pimeää+on+ja+nollassa+mittari,+hiukan+on+jotakin+härmää+maassa,+ei+kuitenkaan+valoisuutta+lisää.Tien+pinta+kiiltää,+kun+valot+siihen+sattuu,+voi+jossain+paikoin+liukastakin+olla,+nuo+risteykset+ne+ensimmäisinä+liukkautta+saavat.+Nyt+taitaa+tämä+sää+tehdä+mielet+väsyneiksi,+kun+ei+ihmeempää+kirjoitus+intoa+ole,+no+ei+minullakaan.Puujalka+vitsejä,+niitä+alkaa+enenemissä+määrin+olemaan,+kai+sekin+omasta+itsestä+ja+iästä+johtuu,+on+jo+kuullut+sitä+lajia+niin+paljon.Makriinan+vitsissä+kuitenkin+eräänlainen+totuus+tuli+esiin,+noinkin+se+selvenee+se+uskottomuus.Venlastiinan+ja+Laten+pitkä+avioliitto+kyllä+ansaitsee+onnittelut,+ei+taida+nykyisin+monikaan+noin+pitkää+taivalta+yhdessä+tallustaa.Yhtä+pahaksi+luokittelisin+uskottomuuden+kanssa,+tuon+mustasukkaisuuden,+jopa+luulotautia+osin.Aika+mahdotonta+on+musta+valkeaksi+todistaa,+jos+toinen+osapuoli+asian+toisin+näkee.Ei+siinä+rakkauden+vakuutukset+tehoa.Joka+päiväkö,+sinä+Hurskainen+sen+Armonlaakson+maton+imuroit,+minä+kerran+viikkoon+imuria+työntelen,+ellei+jotain+erikoista+tapahdu.Noloa+minun+puolelta,+kun+aina+siitä+siivoamisesta+kuitenkin+puhun.Kiva+kun+rennommin+osaat+olla+ja+levosta+nautit.Joskus+kun+sellainen+hetki+ja+vitsi+kohdalle+sattuu,+ei+nauramisesta+loppua+meinaa+tulla,+mutta+ani+harvoin+nykyään.Tilanne+komiikka+paras+naurun+antaja,+hetkeä+kun+mielessä+pyörittää,+naurua+väkisin+tulee.En+muista+mistä+se+mies+tulee,+muttei+kuitenkaan+tyhjän+naurajasta;)Joillakin+onnistuu+kukkien+kasvatuskin,+minulla+kituvat+ja+sitten+kuolevat,+onko+huoneilma+liian+kuuma?Eipä+tässä+tämän+kummempia,+hyvin+on+alavireinen+olo,+mutta+mitäpä+siitä+nyt+sen+enempää,+jospa+joulun+aika+mielen+virkistää,+sitä+odottamaan.+Iloa+teidän+toisten+elämään+toivottelen+ja+mielen+virkeyttä+muillekin+jakaa,+kyllä+se+vielä+hymyksi+kääntyy.
  12. Huomenta+räntäsateisesta+Savosta,+mittari+nollassa,+ehkä+vedeksi+muuttuu+päivemmällä.Pitänee+nyt+sananen+sanoa+tuohon+"jokumaksaa.aina"+viestiin.+Kovasti+on+puhuttu+siitä+miten+tärkeää+olisi+saada+nuoriso+urheilemaan,+tuetaankin+jotenkin,+mikä+on+oikein.Kaikilla+ei+ole+varaa+urheilu+välineisiin+ja+tämä+ei+saisi+rajata+mahdollisia+kykyjäkin+omavia+pois++harastuksista.Ei+liene+demarien+,+ei+muidenkaan+puolueiden+vika,+että+urheilusta+tehdään+niin+kallista,+taitaa+olla+liikemiehet+asialla.Maila+mistä+puhuin+oli+varamaila+ja+se+varastettiin+Tampereen+turnauksessa,+ja+tietenkin+vara+maila+on+oltava,+jos+haaveri+sattuu.+Kyseisen+perheen+en+ole+kuullut+valittavan,+osallistuvat+talkoisiin+ja+maksavat+kulut+täysinä,+istuvat+katsomossa+kannustamassa+ja+tekevät+kaikkea+rahan+hankita+mahdollisuuksia,+poika+itse+myy+kamppanja+karkkeja+ja+minäkin+monta+laatikkoa+tilasin+tukeakseni+seuran+toimintaa.Minusta+vaan+on+mennyt+urheilijoiden,+nimen+omaan+nuorten+urheilu+harrastus+liian+hintavaksi,+verraten+entisiin+aikoihin,+kun+riitti+vähempikin.Urheilu+pitäisi+tehdä+mahdolliseksi+kaikille+nuorille,+olipa+isän+rahapussi+ohut+tai+paksu,+pois+nuoret+kadulta.Omien+lapsieni+harrastuksiin+en+tukea+ole+hakenut+en+saanut+ja+hintavaa+oli+jo+silloin+heidän+lapsina+ollessa,+lapsilisät+on+yhteiskunnalta+saatu,+en+muuta+ole+ollut+vaillakaan.Tässäpä+nyt+sepustus+,+jos+jotenkin+avartaisi+näkökantaani+urheilevien+nuorten++osalta.En+tunne+urheilu+maailmaa,+että+voisin+sanoa+tuetaanko+sitä++ja+miten,+no+tietenkin+liikuntapaikat+on+yhteiskunnan+hallussa+ja+vastuulla.Ynnämuun++kertomaan+tapaan+urheilla+ei+tänä+päivänä+taida+olla+mahdollisuuksia,+jo+lasten++arvostelu+vaikeuttaa+"+huonoilla"+välineillä+menon+mukaan.Nuoret+osaa+olla+julmia,+jos+joku+poikkeaa+normeista.En+nyt+jaksa+tätä+asiaa+enemmän+jauhaa,+mielipiteeni+on+omia,+ei+demareiden+ei+edes+kyseisen+lapsen+vanhempien,+he+mukisematta+yrittävät+lastensa+vuoksi.Jääköön+tänään+tähän,+ei+mieltä+ylennä+ja+turhaakin+asiasta+vaikertaa.Näitä+puutteita+ja+vääryyksiä+yhteiskunnan+toimissa+on+monella+taholla,+syytetäänkö+sitten+ketä+se+olkoon+jokaisen+oma+päätös.Voikaa+hyvin+ja+jaksakaa+räntäsateesta+huolimatta.Kokeiden+tulokset+hyvät,+mutta+sain+kuitenkin+lääkäri+ajan+arviointiin++tuntemuksieni+varmistamiseen.
  13. Huomenta+jälleen+ja+uusi+viikko+aluillaan,+liki+puolta+kuuta+jo+mennään,+joulu+lähestyy,+tahdomme+tai+emme.Joulu+ei+suurellekaan++joukolle+ole+mieleinen,+mutta+tässä+yksi+mummo+joka+siitä+tykkää,+vaikka+paljon+päänvaivaa+usein+kehittääkin.Jouluvaloja+olen+asetellut+ja+kun+adventti+alkaa,+kaikki+syttyvät,+kyntteliköt+vielä+on+tarkastamatta,+palaako+valot,+kyllä+ne+viime+jouluna+palaviksi+jäi.Oikeassa+olet+Hurskainen,+kaikki+asiat+luulen+osaavani,+mutta+tuotakaan+en+hoksannut,+että+lehdistä+kerääntyy+veden+pitävä+matto.Taitaa+parasta+olla,+kun+suuni+suppuun+laitan,+paljon+on+asioita+joissa+neuvomaan+pyrin,+anteeksi,++sitä+ei+näin+läheltä+aina+huomaa;)Ahkera+olet+ja+kiva+että+putki+työnsä+teki,+sen++ryypyn+olisit+ansainnut;))Niin+sitä+isiä+ja+isoisiä+juhlittiin+monessa+kodissa,+me+kävimme++tyttäreni+kanssa+minun+isän+ja+hänen+isänsä+haudalla.Tyttären+luona+sitten+tapasin+hänen+tyttären+perheen+ja+mukava+oli+kuulla+nuorten+innosta+koulun+käyntiin+ja+onnistumiseen+.Nuorin+oli+taas+intoa+täynnä+pelaamisesta+ja+niistä+maalien+teoista,+ja+minä+päiväilin+harrastukseen+meneviä+euroja.Yksin+mailakin+jo+maksaa+80+euroa+siihen+lisenssit,+matkat+ja+muut+varusteet,+miten+kaikesta+voidaankaan+tehdä+niin+hintavaa.Kyselin+eikö+seura+maksa+mitään,+kaiketi+jotakin,+mutta+kun+seurallekin+pitää+niitä+euroja+talkoilla+tienata,+tuntui+taas+olevan+jos+jonkinlaista+talkoo+suunnitelmaa+edessä.Hauskaksi+sitä++Nunnia+ja+konnia+on+kehuttu,+kiva+että+teillekin+onnistunut+matka+oli+meri-kukka.Niin+se+Kahden+Ruusun+historia+on+aika+vanha,+muistan+sen+aikoinaan+olleen+alakerrassa+työmiesten+ruokala+ja++yläkerta+oli+herrojen+paikka+ja+illanistujaisten+käynti+kohde.+Viereisessä+talossa+oli+teollisuus+koulu,+ammattimiehiä+siellä+valmistui,+muun+muassa+mieheni+sieltä+ammatin+sai,+kai+olisi+voinut+sitten+opistoon+jatkaa,+mutta+jätti+siihen.Katselen+ikkunasta++ja+aika+monta+linja-autoa+katua+teatterille+menee,+kun+näytös+on+alkamassa.Nykyään+on+niin+hoksaavaisia+päättäjät,+että++heille+joille+ei+isän,+ei+äidin+roolia+ole+annettu,+myös+jotenkin+huomioitaisiin,+mikäs+siinä,+yksi+juhlintapäivä+lisää+ja+kauppiaat+tykkäävät.Ehkä+nämä+kaupallisiksi+muodostuneet+päivät+voisi+tyystin+lopettaa.Onhan+kaikki+tai+melkein+kaikki+arkipyhätkin+poistettu.Tekisi+mieli+takaisin+pötkähtää+sänkyyn,+niin+ikävän+näköinen+tuo+sää+on,+mutta+ei+jouda+"laakereilla"+lepäämään,+no+ei+ole+niitä+laakereita+hankittukaan.Lepoahan+sitä+vanha+ihminen+kaipaisi,+mutta+ehkä+sitä+sitten+myöhemmin+ehtii.Muorin+tapaan+tykkään+kissoista+ja+koirista++vaan+järki+(se+olematon)+vastustaa+niiden+hankkimista.Lupsakkaa+viikon+alkua+ja+ponnistellaan+tuon+sään+kanssa+niin+hyvin+kuin+voidaan.
  14. Sunnuntaiaamu+ja+isien+päivä,+lämpimät+onnittelut+kaikille+isille.Sateisena+päivä+alkaa+ja+luvassa+ei+parempaa,+liput+liehuvat,+siis+tuulikin+on+herännyt.Noin+se+käy,+jos+aamulla+pitempään+nukkuu,+päivä+on+huomattavasti+lyhempi+ja+minä+tulen+pahalle+tuulelle,+kun+hukalle+tuntuu+koko+päivä+menneen.No+sanotaanhan,+että+itselle+se+kaikki+tulee+minkä++ajan+unta+vetelee.Ei+päivää+ettei+Hurskaiselle+joku+haaveri+käy,+onneksi+tuo+haravan+varren+irtoaminen+on+pienemmästä+päästä+vahinkoja.Nyt+jätä+jo+ne+loput+lehdet+sinne+ojan+sepelikön+päälle,+ei+niitä+keväällä+sieltä+edes+huomaa.Tuli+tuosta+haravan+varresta+mieleen,+kun+me+koristelimme+katuharjan+varren+neuloen+varrelle+suojan+ja+puuosat+maalattiin,++ihastus+oli+iso,+monta+harjaa+vaihtoi+myyjäisissä+omistajaa.Joutavilla+jotain,+Suomi+100-vuotta+oli+teemana.Olen+koivun+mahlaa+minä+myös+maistanut,+ei+muistaakseni+ollut+maku+elämys.Ei+tuo+rokotuksen+jälkiseuraukset+kaiketi+kovin+yleisiä+ole,+minun+kohdalle+nyt+muutama+sattui.Laakerit+hankittiin+ennen+ja+onhan+vieläkin+se+tohtorien+kulkue+missä+laakeriseppele++päässä+komeilee.Laakereilla+lepääminen+kaiketi+siitä+jäänyt,+kun+nämä+saivat+kunnia+nimensä+ja+jäivät+"laakereille"+lepäämään.Voihan+sitä+tavan+pulliainen+myös+laakereilla+lepäillä,+vaikka+näin+eläkkeelle+asti+päässeenä;)Noita+vanhoja+sanoja+on+paljon+kaikkia+ei+osaa+edes+ymmärtää,+kun+eri+murteisiin+kuuluvat.Myötäiseen+täällä+meille+ainakin+on+,+kun+jatkuvasti+tai+siis+usein+jotain+tekee.Hursti+on+peitto+tai+liian+iso+vaate,+myös+siihen+soveltuu+hursti+nimike.Possakka+kai+jotain+urakan+tapaista.Ikävä+se+on+kun+äkkiä+pois+joutuu+elävien+kirjoista,+jälkeen+jääneille+jää+monta+asiaa+toimittamatta+ja+suru+ja+ikävä+kaiken+päälle.Juhlapyhät+usein+nuo+ikävät+tuo+mieleen+ja+se++ajatus+siitä+mitä+kaikkea+jäi+tekemättä.Elämä+kuljettaa,+kaikkeen+ei+osaa+oikealla+tavalla+suhtautua,+ei+oikein+tehdä.Kyllä+tämä+ikä+rauhoittaa+jo+kummasti,+ihana+on+kotona+olla+ja+viihtyä,+ei+edes+kaipaa+mitään+ihmeellistä.Muistella+voi+miten+korvaamattomaksi+itsensä+tunsi+ja+nyt+sitten+huomaa,+että+pärjäävät+mainiosti+ilman+minuakin,+mutta+tämä+sama+juttu+se+on+melkein+kaikkien+koettava+ja+ei+valituksen+sanaa,+hyvin+tämän+omaksuu.Nyt+on+kone+jätettävä+ja+vaatetta+päälle+etsittävä,+haudoille+kohta+kyyti+tulee+hakemaan.Viettäkää+hyvä+isän+päivä+nauttikaa+hyvät+kahvit+ja+seurustelkaa+lasten+kanssa.
  15. Huomenta+lauantaiaamun+sumuiseen+säähän,+vettä+ei+vielä+sada,+mutta+luvattu+on+sitäkin,+mihin+se+vesi+oikein+sopiikaan,+kun+melkein+koko+kesän+vain+sadetta.Mattoni+roikkuu+parvekkeenkaiteella,+pitää+aina+väliin+kokeilla,+miten+kosteiksi+menevätkään,+mutta+pieni+tuuli+niistä+pölyjä+toivon+mukaan+irrottelee.On+se+ihan+kumma+tuo+ainainen+pöly+mikä+joka+paikkaan+tunkeutuu,+vaikka+kuinka+varoen+on+elävinään.Myyjäiset+meni+odotetusti,+nyt+sitten+joulumyyjäisistä+odotan+parempaa+tulosta,+onhan+monella+tapana+niitä+pehmeitä+paketteja+lahjoiksi+ostaa,+vaikka+ainakaan+lapset+ei+niistä+liiemmin+tykkää.Pari+kassillista+laitoin+vietäväksi+seurakunnan+diakonissa+keräykseen.Minäkin+kuulin+tuon+jutun+mullasta+mistä+muori+mainitsi,+en+muista+itse+sitä+syöneeni,+mutta+kaiketi+suojan+olen+jostakin+saanut,+kun+tänne+asti+olen+elossa+pysynyt.Kyllähän+nykyään+yli+siististi+eletään+ja+näin+ei+sitä+suojaa+synny+taudeille,+mitä+ennen+saatiin,+kun+ei+niin+tarkkaa+seurantaa+mitä+lapset+suuhunsa+työnsi.Ettei+totuus+unohtuisi,+niin+Hurskainen+taas+etsi+kännykkäänsä;)Olet+mestari+kadottamaan+tavaroitasi,+mutta+hyvä+että+useimmin+kuitenkin+löytyvät.Kyllä+sitä+ketunleipiä+ja+suolaheinää+syötiin,+sen+muistan+minä+myös.Minulla+onni+ollut+aina+asua+lähellä+kaikkea,+kouluunkin+viiden++minuutin+matka,+kirkon+torni+näkyi+ikkunaan+ja+siitä+kellon+katsoin+milloin+oli+matkaan+lähdettävä.Totta+puhut+ynnämuu+sen+suhteen,+että+nyt+on+mentävä,+kohta+ei+kunto+kestä.Kyllä+nuo+alkaa+työstä+käydä+harrastuksetkin,+mitkä+ennen+pelkkää+iloa+tuottivat,+eilenkin+iltapäivä+meni+torkkuen+ja+istuskellen,+niin+tarkkaan+voimat+jäivät+sinne+myyjäispaikalle.Pikku-joulujen+suma+se+kohta+alkaa+ja+vielä+aion+kaikissa+käydä,+mutta+saattaapi+olla+viimeinen+joulu+sitä+lajia.Jouluksi+sitten+menenkin+valmiille,+jos+kaikki+suunnitelmien+mukaan+menee.Tuo+vilkaisu+mistä+ynnämuu+puhut+voi+olla+useankin+tekemä,+kaipasivat+sinua+palstalle+yleisemmin,+ihmettelen+eikö+pirtissä+voi+käydä+lukemassa+viestejäsi,+samaa+palstaa+tässä+ollaan;)Kiitos+kääretortusta+Neeasa,+miten+toisen+tekemä+niin+hyvältä+maistuukaan.Kohta+saan+minäkin+istahtaa+siistiin+huusholliini+ja+nauttia+hyvistä+ja+raikkaista+tuoksuista+ja+kun+vielä+on+lakanan+vaihdot,+nautinto+kestää+nukkumaan+mennessäkin;)Minulle+tarjosi+hoitaja+rokotusta,+kun+kokeissa+kävin,+kerroin+että+en+koskaan+ole+ottanut+ja+sanovat+eka+piikin+voivan+aiheuttaa+sairastumisen,+hän+sanoi+totta+se+voikin+olla+ja+jos+perus+terve+olet,+ei+ole+tarpeenkaan.Siispä+jäi+taas+väliin,+tietenkin+huono+tuuri+siitä+seuraa,+mutta+en+voi+syyttää+kuin+itseäni.Todella+moni+ystävistäni+on+sanonut+kipeäksi+tulleensa+piikistä,+tiedä+sitten+siitäkö+johtuu,+vai+onko+vain+sattumaa.Hyvä+heille+joille+apua+on+ollut.Päivä+alkaa+valkenemaan,+on+aika+aloittaa+imurointi+ja+sitä+tehden+muukin+siivoaminen.Huomenna+sitten+isän+päivä+ja+juhlijoita+saattaa+moneen+kotiin+tulla,+minä+haudalla+menen+käymään+ja+sitten+tyttären+luokse+kyläilemään.Kaikkea+hyvää+ja+mukavaa+päiväänne.
  16. Huomenta,+reippaasti+alkoi+tämä+päivä,+labran+reissu+heitetty+ja+viiteen+pulloon+vertani+luovutin,+huomenna+tuomio.Eipä+nykyisin+montakaan+numerolapulla+sisään+pyri,+kaikki+osaavat+jo+varata+ajan+näytteen+ottoonkin.Kahvi+maistuu+nyt+todella+hyvältä,+kun+pienen+viivästyksen+koin.Sää+näyttää+kehittyvän++mukavan+tuntuiseksi,+kolme+astetta+lämmintä+ja+vanha+taivas+pilkistelee.Tuttu+erilaisia+mielipiteitä+esittävä+on+aamuyöstä+pistäytynyt+ja+hyvä+muistutus+toisessa+viestissä,;)Juttua+syntyy+kun+alkuun+pääse,+näin+minun+kohdalla,+vaikka+en+mielestäni+suuna+ja+päänä+täällä+livessä+olekaan,+kannatan+sitä+yksi+kerrallaan+puhumista.Toisenlaisia+esimerkkejä+kyllä+löytyy+paljonkin,+puhuvat+toisen+päälle+ja+äänikin+heikompi+äänisen+hiljaiseksi+saa.Puheenjohtaja+monessa+tilanteessa+olisi+tarpeen.Noista+huolista+on+joku+sanonta,+oliko+näin,+huoleton+kuin+hevoseton+mies;)Vielä+tuosta+puhumisesta,+kun+meillä+kerhossa+liki+200+jäsentä+kokoontuu+ja+kaikki+yrittävät+parastaan+puhumisen+suhteen,+olen+kuullut+jonkun+pois+jääneen+sen+vuoksi,+kun+ei+jaksa+sitä+melua+mikä+yhteen+ääneen+puhumisesta+tulee.Ei+siellä+kyllä+kumppanin+kertomisia+kuulekaan+huudettava+on+usein,+että+Mitä.Olipa+kiva+kuulla,+että+Hurskainen+pirtissä+käynnistä+nauttii,+vaikka+itse+kehun+ja+mielikuvitusta+onkin+niin+kyllä+pirtin+ilmapiiri+heijastuu+jokaisen+viestissä.Tuo+alkunumero+voisi+olla+jo+ykkönen+eteen+lukema,+jos+alusta+asti+oli+numeroa+käytetty.Numerointiin+siirryttiin+siinä+vaiheessa,+kun+pirttejä+tuhka+tiheään+aloitettiin,+saattoi+kolmekin+pirttiä+aukeamalla+olla+ja+sekoittihan+se+kirjoittajat.Taitaa+aina+vaan+useampi+nuo+renkaat+vaihdattaa+alan+liikkeissä,+ei+kai+maltaita+maksa+ja+kun+on+paikat+ja+välineet,+nopsaan+se+käy.Minun+maisemissa,+on+kuusi+seitsemän+tuntia+valoisaa,+mutta+sisällä+saa+valoja+melkein+läpi+päivän+polttaa,+jos+tarkkaa+tekemistä+on.Joskus+on+se+sininen+hämärä+täälläkin,+ei+ehkä+vedä+vertoja+kaamos+hämärälle.Reilun+kuukauden+vielä+pimenee,+mutta+sittenpä+jo+ruvetaan+päivän+valkenemista+mittailemaan;)Näin+tänä+aamuna,+koettakaa+nyt+intoa+kasvattaa+kirjoitteluun,+moni+näitä+viestejä+lukee,+ehkä+kaipaakin,+se+miten+saisi+lisää+viestin+laittajia+onkin+sitten+vaikeampi+kysymys.Nyt+on+kahvit+livenä+juotu,+mutta+tiputan+vielä+pirtin+hyvää+kupposen,+eiköhän+päivä+siitä+vauhtiin+saatane.
  17. Huomenta,+nyt+niin+kauniina+alkavaan+päivään,++tuuli+heiluttelee+oksia+reippaasti,+mutta+on++myös+puhdistanut+taivaan+pilvettömäksi.Lämmön+puolella+on+mittari+ja+jotenkin+niin+siistiltä+ja+avaralta+tuo+maisema+näyttää.Kyllä+se+heti+mielialakin+kohenee.Eilen+tein+inventaarion+myytävistä+tavaroita+ja+iso+kassillinen+lähti+avustus+järjestölle,+kirkon+kautta+jakavat+maahan+muuttajille.+Tuleehan+se+joulukuusi+keräys+tänäkin+vuonna+ja+sinne+myös+tuotteitamme+keräämme+ja+on++kyllä+annettavaa.Kansan+käsi+on+karttuisa+näin+on+todettu+monesti+muuallakin+ja+pätee+se+meillä+myös,+ihmiset+tuo+liiat+lankansa+ja+me+ne+neulomme+käyttöön.Mummoja+tässä+ollaan+Mia+hyvä,+mutta+onhan+se+ihan+kunniakas+saavutus,+kaikilla+ei+sitä+iloa+ole,+muuten+kuin+ikänsä+perusteella+voi+mummotella.Olisi+hyvä+joka+nuoren+käydä+katsomassa+tuo+Tuntematon,+ehkä+mieli+muuttuisi+sodan+vastaiseksi,+kun+nykyään+on+niitä+jotka+tappelua+kaipaa.Tätä+tasaista+tämä+elämä+tuntuu+olevan,+ei+mitään+suurempia+tapahtumia,+mutta+aina+sitä+voi+kerrata+muistojaan+ja+ehkä+iloa+niistäkin+toisille+jakaa.Kyllä+olisi+uunini+minun+myös+pestävä,+vaikka+kuinka+nätisti+sillä+ruokaa+tekisi+aina+vaan+likaantuu.Päätin+kun+uuden+hellan+ostin,+nyt+en+anna+palaa+seinämiin,+mutta+niinpä+vaan+on+taas+käynyt,+pitää+yrittää+putsata+perusteellisesti.On+vaan+niin+ikävä+polvillaan+könytä,+kun+kipu+tahtoo+tuntua.En+katsonut+Mot+ohjelmaa,+mutta+osaan+jo+pahalla+tuulella+olla+entisistä+mokista.On+se+kumma+miten+joiltakin+onnistuu+kaikenlainen+epärehellisyys+ja+eivät+kaiketi+edes+osaa+ajatella+väärin+tekevänsä.Jos+joku+leivän+nälkäänsä+varastaa,+on+tuomio+helppo+julistaa.Kauheita+nuo+maailman+tapahtumat,+ei+tiedä+milloin+ja+missä+hengestään+pääsee,+eihän+sitä+tiedä+muutenkaan,+mutta+nämä+joukko+tapot+ivat+ihmisten+aikaan+saantia.Aikanaan+ne+on+joululahjat+aloitettava+jos+niitä+itse+värkkää,+rahana+taitaisi+olla+järkevämpää+antaa,+voisi+jokainen+mieleistään+ostaa+vaikka+alennusmyynnistä.Meillä+on+sovittu+joka+vuosi,+että+ei+muuten+kuin+lapsille+ja+minä+sen+sopimuksen+aina+rikon.Ei+noita+lapsiksi+nimettäviä+ole+enää+kuin+kaksi+,+toiset+jo+aikuisiässä.Niinpä+se+selvisi+se+kännykkä+asiakin+Hurskainen+ja+lehdetkin+on+haravoitu,+sinulla+taitaa+alkaa+luppoaika;)Tänään+vain+laulu+harjoitukset+ja+sitten+loppuviikko+on+"vapaata",+tosin+labraan+yritän+kokeiden+antamiseen+torstaiksi.Nautitaan+nyt+tästä+ihanasta+säästä,+joka+meille+annettiin.