Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+tähän+Ruotsalaisuuden+päivään,+liput+liehuvat+ja+vettä+sataa.+lämpöä+7+astetta+ja+tuuli+käy.Siinäpä+ne+tärkeimmät,+ei+vaineskaan+pitäähän+minun+kertoa+miten+ahkera+olen+tänä+aamuna+jo+ollut.+Herttaiset+rinkilät,+voisi+ristiä+vaikka+auringoiksi+on+jo+paistettu,+peruna+rieskoja+kahdeksan+kappaletta+ja+nyt+on+uunissa+muunnelma+kaalilaatikosta,+mihin+olen+laittanut+pekoni+kuutioita+,+riisiä+ja+sipulia,+saapa+nähdä+maistuuko.Eilen+olin++katsomassa+uuden+Tuntemattoman,+ehkä+hieman+parempi+se+vanha+versio+siinä+tunnisti+selkeemmin+rooli+hahmot,+mutta+katsottava+tämäkin.Enpä+ole+käynytkään+elokuvissa+sitten+oman+työsarkani+lipunmyynnissä++loppumisen+jälkeen,+vaikka+vieressä+on+lyhyt+matka.Kovasti+oli+muuttunut+teatteri,+nyt+vanhan+yhden+salin+tilalla+on+kolme+eri+kuvaa+pyörimässä.Eikös+ne+tuollaiset+kosimiset+ja+muut+kohteliaisuudet+hyvän+mielen+anna,+vaikka+ei+todeksi+uskoisikaan:)Noin+varmaan+on+kuin+ynnmuu+sanot,+mutta+näissä+lukemissa+on+aina+paineeni+ollut+ja+kun+kysyn+ei+hätää,+joskus+alapaine+meni+alle+kuudenkymmenen+silloinkaan+ei+mitään+hätää,+vakio+vastaus+minun+kohdalla.Tämä+tietokone+tuo+tullessaan+kaikenlaista,+hyvää+ja+huonoa+ja+nuo+konnat+yrittävät+kaikilla+keinoin+rikastua.Nyt+kumminkin+luvattiin+tuulta+sinne+meren+äärelle,+toivottavasti++ei+mitään+vahinkoja+satu+jaq+jaksat+pyöräillä+Mamma-Mia.Kunnia+huvalle+meni+ynnämuulla,+ehkä+hieman+outo+sana,+mutta+luulisin+tarkoittavan+huvalle+mennyttä+aikaa.(mainetta)Vähemmästäkin+alkaa+kännykkä+hörisemään,+ei+ne+ole+tarkoitettu+kovalle+koitokselle+ja+syytä+olisi+itsesikin+mennä+lääkäriin+ja+jättää+puuhat+siihen.On+noita+harmia+lykännyt+yhden+miehen+kohdalle+melkoisesti,+mutta+kyllä+se+vielä+päivä+valkenee+sinullekin+HurskainenNyt+on+ruvettava+tekemään+lähtöä+käsitöiden+pariin,+pullat+ja+rieskat+tuomisina+sinne+lähden,+juoksutan+vielä+kaikessa+kiireessä+nuo+aurinkoiset+pirttiinkin+iloksi+ja+nautinnoksi.
  2. Sunnuntai+aamun+hiljaisuudessa+tätä+päivää+aloittelen.Ei+tuule,+ei+sada,+mutta+ei+näy+auringon+kajoakaan,+lämmintä+viisi+astetta.Koiria+ei+nyt+näy+ollenkaan,+antavat+emäntien+ja+isäntien+nukkua+lepopäivän+kunniaksi+pidempään.Pari+vanhempaa+pariskuntaa+toisiaan+taluttavat,+aamu+lenkillä+jo+ajoissa.Harmaa+maisema+ja+vähän+harmaaksi+meinaa+mieli+alan+myös+vetää,+päätä+on+vähän+kivistänyt+,+olisiko+niskat+jumissa?Pitää+lähteä+käymään+tuolla+käsityö+pajassa+ja+sieltä+jotakin+kivaa+näpertelyä+keksiä.En+usko+että+muissa+maissa+tämän+tapaista+hautausmaalla+käymistä,+muitakin+outoja+tapoja+meillä+on,+mitä+ei+muualla+harrasteta,+avantouintia+ei+ainakaan+noissa+lämpimissä+maissa+harrasteta;)Tuo+homma+jää+monelta+tekemättä+meikäläisiltäkin,,,,,+kaunis+tapa+tuo+haudoille+kynttilöiden+sytys+on.Joskus+mieheni+eläessä+usein+uudenvuoden+aattona+kävimme+katselemassa+valo+mereä+mikä+haudoille+oli+sytytetty,+järven+takkaa+laskettelu+rinteeltä+oli+hyvä+näkymä.Jouluna+suurempi+määrä+muistaa+omaisiaan+ja+monesti+siellä+haudoilla+tapaa+myös+kauemmin+kadoksissa+olleita+tuttuja.Vaikka+kaupunki+ei+iso+ole,+silti+joskus+osataan+toisiamme+kiertääLohesta+puhuminen+nostaa+aina+veden+kielelle,+on+se+niin+hyvää+useammalla+tapaa+tehtynä.Nuo+harmittelut++ja++aiheet+Hurskaista+vaan+seuraa,+harmi+se+on+pienikin+,+mutta+aika+kevyesti+ne+kuitenkin+voi+sivuuttaa.Akku+ja+sen+kunnossa+olo+vaikuttaa+kummasti+auton+kulkuun,+sen+huomasit;)Mitä+harmittelet+työhalujenkin+puutetta,+kun+kumminkin+jo+kuorman+joutavaa+sait+pois+vietyä,+pikku+hiljaa+hyvä+tulee,+rauhaa,+rauhaa+Hurskainen;)Juhlailta+se+oli+minulla+myös+ja+ainakin+suuremmat+kivut+saunan+lauteelle+jäi,+nyt+kohtalaisen+hyvä+olla,+pää+kylläkin+aivan+kuin+ei+oma+olisi.Verenmittaus+seurannassa+olen+neljä+päivää+ja+sitten+labraan+veri+kokeisiin,+kai+sen+kymmen+luvun+lähetessä+tutkivat,+hyvä+niin.Verenpaine+147/71,+syke++70,+eikös+ole+ihan+hyvät?Eipä+taida+noilla+renkaiden+vaihdolla+kova+hätä+olla,+kun+kesä+keli+taas+tuli.Voihan+sitä+omaisten+muisteloa+tehdä+kotonakin+ja+varmaan+niin+tehdäänkin,+monen+tilanteen+eteen+tullessa,+kaikilla+ei+tilaisuuttakaan+haudoille+mennä.Niin+jäi+minultakin,+ei+tytär+soittanut,+kai+heillä+joku+muu+asia+tärkeämpi+ja+onhan+se+ensi+pyhänä+isän+päivä,+silloin+uusiksi.Nyt+tästä+päivälle+siirryn+ja+nämä+rutiinit+odottaa,+ei+mitään+kiirettä+mihinkään,+mutta+jotakin+on+tehtävä,+että+mainita+voi.Eilen+sain+inspiraation+joulutähtien+tekoon+ja+kiltti+talon+puheenjohtaja+tinasi+minulle+rautalankoista+tähtikehikoita+ja+minä+niihin+helmiä+hyvin+taiteellisesti+yritin+laittaa.Mielestäni+onnistuin+ja++henkilö+joka+niitä+kaipaili,+voi+myyjäisissä+ne+ostaa,+jos+tykkää.Pyrimme+ottamaan+huomioon+toivomukset+ja+tehdä+vähän+kuin+tilaustöinä.Nyt+vaatteet+niskaan+ja+tarvikkeita+lisää+hakemaan.Oikein+antoisaa+ja+nautintoa+sisältävää+päivää.
  3. Hyvää+Pyhäinpäivää,+harmaan+oloisena+sitä+täällä+Savossa++aloitellaan.Lumet+on+kadonneet+ja+koivutkin+harsopukunsa+riisuneet.Pikkulintuja+on+ruokailemassa+useampia,+kai+niistä+puista+siemeniä+löytyy.Luontokin+hiljaisen+oloinen,+on++kuin+kunnioittaisi+Pyhäinpäivää+ja+vainajien+päivää.Kynttilät+ostin,+mutta+en+tiedä+saanko+kyytiä+haudoille.+tyttären+odotan+soittavan.Olipa+siinä+taas+kerran+viesti,+täysi+nolla+olet+itse.Hurskaisen+pitäisi+ottaa+selville+mitä+kaikkea+onkaan+mahdollista+etuisuuksien+piiriin+kuuluvaa,+ikä+on+jo+sellainen,+että+apujakin+mahdollista+saada.Mukavaa+että+naapurit+apua+antaa,+kun+se+auto+mokoma+kenkkuilee;)Hommapa+on+tuo+lehtien+puhdistaminen,+mutta+kun+sen+jaksaa,+niin+hyvä+mieli+kaiketi+tulee.Saman+hinnan+ottavat+passin+tai+henkilökortin+laittamisesta.+pienemmän+tilan+vaan+se+henkilö+kortti+vie.+mahtuu+lompakkoon.Ei+taida+ajokortti++toimia+virallisena++tunistamisessa,+joskus+kävi+sekin+aiemmin.Kai+niin+paljon+on+noita+väärin+käytöksiä+ilmennyt,+että+kovin+tarkaksi+ovat+tulleet.Niin+se+hujahtaa+marraskuu+nopeaan+ja+joulukuuta+ei+ehditä+kuin+alun+ja+lopun+kokemaan,+niin+pian+uudelle+vuodelle+vaihtuu.Todella+alkaa+sitten+jo+kevääeen+odottaminen,+voi+että+aika+rientää+niin+noppsaan.Nyt+pitää+alkaa+suunnitella,+mitä+sitä+ruuaksi+laittaa,+ei+oikein+mielitekoja,+mutta+kaiketi+sitä+jotakin+mahan+täyttöä+kehittelee.Oikein+rauhaisaa+päivää,+varokaa+petollista+liukkautta,+saattaa+pian+kumoon+viskata.
  4. Huomenta,+valkoinen+näkymä+ikkunasta+ja+ne+kauniit+huurteiset+koivut,+on+se+niin+ihanaa+meillä+nämä+vuoden+aikojen+vaihtelut.Levottomalle+sielulle+tekee+hyvää+noita+vaihteluja+seurata.Pyhäinpäivän+aatto,+pitänee+katsella+noita+enempiä+pölyjä+pois+ja+on+kaupasta+vielä++täydennystä+haettava.Siinä+ne+menee+pyhät+kuin+arjetkin,+mutta+ruuan+suhteen+aina+jotakin+harvinaisempaa+tulee+pyhäksi+laitettua.Taisi+Luoja+kuulla+tuon+toivomuksen+minkä+Hurskaiselle+esitin+ja+ne+lehdet+nyt+sopii+talven+alle+jättää.Kunhan+nyt+tarpeeksi+raivailet+löytyy+loputkin+kadonneet+tavarat;)Henkilökortti+kuvallinen,+sehän+passin+vastine+on,+näin+olen+ymmärtänyt+ja+kyllä+sillä+ulkomaille+voi+matkata.Taitaa+nuo+matkat+vähenemässä+olla,+ei+edes+mieli+enää+tee+minnekkään+kauemmas.Kyllä+tuota+etsimistä+tapahtuu+meillä+jokaisella,+nuoremmillakin,+ei+vaan+muista+mihin+jonkun+tavaran+on+laittanut,+ehkä+joku+harvemmin+tarvittava+usein+hukassa+on.Kaikella+pitäisi+minun+huushollissa+olla+paikka+mihin+tavarat+laitan,+silti+etsimäänkin+joudun.Mielikuva+etsittävästä+on,+mutta+paikkaa+ei+muista.Eilen+etsi+viisisakaraista+joulutähteä,+yksi+ystävä+pyysi+niitä+tekemään,+mutta+nyt+en+mallia+löydä.On+muuten+vähän+hankala+tehtävä,+kun+pitäisi+juottaa+ne+langat+keskeltä+yhteen+ja+minulla+ei+sellaisia+välineitä+ole,+jospa+joku+mies+innostuisi+auttamaan.Näin+sitä+joutuu+avuttomuuttaan+esille+tuomaan.Sormenjälki+on+valmiin+jos+sitä+johonkin+tarvitaan,+ei+ehkä+kuitenkaan+rikoksien++etsintään;)Kyllä+se+henkilökortti+on+mukavampi+kuin+passi,+kulkee+pussissa+mukana+ja+aina+tarvittaissa+on+käytettävissä.Postissakin+usein+sitä+tarvitsee,+kun+jotakin+arvolähetystä+hakee,+tavallisen+paketinkin+vuoksi+sitä+kysyvät.Eipä+näkynyt+markkinarinkeliä,+harmi+niille+jotka+siitä+tykkäävät.Jos+voimia+riittää,+mene+ensi+viikolla+markkinoille+ja+tuo+uusi+rinkeli+muori777;)Näyttäisi+taivas+ja++maa++olevan+samaa+sinertävää+sävyä,+valoisuus+lisääntyy,+hiekotus+auto+jo+tuossa+ajoi+ohi,+näinköhän+liukkaaksi+muuttuu.Pakkasen+puolella+yhden+asteen+verran,+tuuli+hieman+oksia+heiluttaa+voi+käydä+niin,+että+koivut+se+riisuu+harsoistaan,+mutta+eiköhän+uusi+taas+jonkun+ajan+perästä+tuon+pukemisen,+näin+se+talvinen+sää+tekee.Ihastelkaa+hissukseen+talven+suuntaan+menoa+ja+viettäkää+mukava+päivä.
  5. Huomenta+sumuiseen+aamuun,+kuusi+astetta+pakkasta+ja+taitaa+jotakin+ohutta+sataakin,+koivut+kumminkin+uuden+puvun+päälleen+saaneet,+kaunis+vaalea+harsopuku.Nyt+ei+näytä+siltä,+että+aurinko+tänään+näyttäytyisi,+mutta+todetaan,+ei+makeaa+mahan+täydeltä,+johan+pari+aurinkoista+päivää+olikin.Kerhossa+olin+eilen+ja+anti+jäi+melko+köykäiseksi,+onko+vika+minussa,+vai+onko+taso+laskenut.Kai+se+niin+on,+että+kaikkea+nähneenä+on+vaikea+mitään+ahaa+ilmiötä+löytää.Noin+käy+minulle+myös+mitä+Noela+kerroit,+viinirypäle+rasia+kerralla+tyhjenee+ja+karkkipussikin+usein,+tai+silloin+kun+sen+kaupasta+mukaan+otan.Tosin+kävelen+nykyään+jo+onnistuneesti+karkkihyllyn+ohi,+mutta+joskus+mieliteko+voittaa.Minun+kohdalle+on+sattunut+ne+"suvakit"+ampiaiset,+yhden+piston+olen+muistini+mukaan+eläessäni+saanut+ja+sekin+tuli,+kun+ampiainen+jäi+hihan+sisälle+ja+totta+kai+moisesta+ärsyyntyi.Noin+se+tapahtuu,+jos+tutun+kohtaa,+kysellään+kauan+kadoksissa+olleen+perään,+hyvä+se+on+huolta+kantaa+ja+mukavalta+tuntuu+jos+kuulee+kaiken+hyvin+olevan.Kyllä+tuo+naapurien++kiinnostus+voisi+joskus+olla+hyödyksi,+naapuri+talossa+yksinäinen+ihminen+kuoli+ja+oli+kaiketi+useamman+päivän+kuolleena,+kunnes+muualla+asuvat+omaiset+saivat+yhteyttä+talon+väkeen+ja+näin+hänet+löydettiin+lattialta,+apu+oli+tällä+kertaa+myöhässä.Ei+aina+uteliaisuudeksi+voi+nimittää.Olipa+oikein+kiva,+että+"kulkija.tieltä"+sai+tyydytettyä+kaakaohimonsa,+ei+ollenkaan+pahaksi+liene+ja+varmaan+se+aurinko+hymyilevänä+katsoi+tätä+nautinto+hetkeä;)Maahenkinen+olen,+kai+äidin+perintönä,+tykkäisin+kovastikin+kaikkea+viljellä,+kokeilla+ja+jotenkin+se+oma+kasvattama+paljon+paremmalta+maistuisi.Mahdollisuuksia+ei+tähän+nykyään+ole.+mutta+parveketomaattia+kyllä+aion+taas+ensi+kesänä+laittaa,+jos+hengissä+olen.Sain+kivan+sadon+kahdesta+isossa+ruukussa+kasvatetuista+menneenä+kesänä,+oli+mukava+tunne+käydä+napsimassa+kypsä+tomaatti+aina+silloin+tällöin,+loput+kypsytin+lasipurkissa+pöydällä.Vai+etelän+lämpöön+aiotte+Ramoona,+toivotaan+että+kauniita+ilmoja+matkanne+ajaksi+saatte+ja+nautintoa+monella+tapaa.Ei+voi+kuin+päivitellä+tuota+Hurskaisen+tavaroiden+hukkaamista+,+miten+ihmeessä+sinä+aina+jotakin+kadotat?Paljon+kulutat+aikaa+etsimiseen+ja+vahinkojen+aikaan+saantiin.Kova+onnikin+sinua+koittelee,+kun+noita+tapaturmia+sattuu,+mutta+kai+se+on+sanottava,+että+kun+monessa+mukana,+voi+paljon+myös+harmeja+kertyä,+kyllä+päiväsi+puuhasteluista++kuluu.Voisiko+ne+lehdet+jäädä+kevääseen,+eihän+ne+leipää+pyydä.On+kai+todettava,+että+värikkääksi+päiväsi+noiden+katoamisien+kautta+muodostuu,+et+ehdi+tylsistyä;)Katleija+siellä+Turussa+puuhastelee+ja+saman+totean+minä+kohdallani,+kaikki+mitä+ennen+osasi+ja+jaksoi,+pikkuhiljaa+valuvat+unholaan.Muistoja+sitten+yritän++mielessä+kerrata,+nekin+hyvin+rajallisina+mieleen+tulee,+valokuvia+katsellen+paremmin.Tämä+on+sitä+hiljalleen+lepoon+opettelua,+näin+on+ihmisen+elämä+rakennettu.Kaikella+on+aikansa,+sivusta+seuraamme+elämän+sykettä,+melko+usein+ihmetellen+ja+päätä+pyöritellen,+mutta+auttamattomasti+meidän+kohdalla++vaikuttamista+ei+ole+elämän+suurempaan+juoksuun.Iloa+vaan+kaikkeen+harrastukseen+ja+päivittäisiin+rutiineihin+sinulle+Katleija.Tänään+ja+koko+loppuviikon++osalle+ei+suunnitelmia,mielijohteisiin+perustuvan+viikon+lopun+saan+viettää.Sumu+ilmaantui+näihin+maisemiin+ja+päivä+valkenee,+koivut+ilo+silmälle,+ovat+niin+kauniissa+huurassa.Iloista+ja+onnistunutta+päivää+kaikille.
  6. Huomenta,+hyvin+valoisaan+aamuun,+pakkasta+kuusi+astetta+tulossa+kaunis+aurinkoinen+päivä,+miten+lienee+Turussa?Tänään+olisi+jaksettava+reilu+kilometri++tallustaa+kerhoon+ja+vielä+takaisinkin,+no+eiköhän+tuo+pieni+pakkanen+voimia+lisää.Onneksi+ei+ole+liukasta,+sen+verran+tuo+lumi+kuivana+on+pysynyt,+kivasti+natisi+jalan+alla,+kun+astelin+eilen+laulamaan.Ei+tuosta+käynnissä+olevasta+uudistuksista+varmaan+kukaan+tiedä+mikä+on+lopputulos,+ei+edes+sitä+suunnittelevat,+siinäpä+sitä+istumista+riittää.Kelpaa+sitä+maaseutukierroksia+ajella+Laten+emäntineen+,+kun+auto+on+huollettu,+ei+tielle+jätä.Sinnikkäästi+ynnämuu+vaan+jaksaa+lenkkeillä,+vähän+hävettää+minua,+kun+en+saa+itseäni+ulos+lähtemään+kuin+pakon+edessä.Olen+tyytyväinen+minäkin+palveluihin+terveysasemilla,+tosin+harvoin+heitä+olen+tarvinnutkaan.Soitin+aikaa+laboratorioon,+sanoivat+että+on+vielä+kuukausi+vuoden+täyttymiseen.Lupasivat+kyllä+huomioida+sen+vuositarkastuksen,+mikä+kohta+on+lähellä.Jospa+en+kovin+usein+tarvitsisi+edelleenkään+hoivaa+siltä+tasolta,+jäisi+aikaa+tarvitseville.Melko+halvaksi+olen+yhteiskunnalle+tullut,+kiitos+hyvistä+geeneistä+tuonne+pilvien+taa.Kiva+kuulla+sinusta+Katleija,+sinä+jaksat+luennoilla+istua,+aivoille+se+rasitusta+antaa+ja+sen+sanotaan+olevan+hyväksi.Tuon+edellä+mainitun+suhteenkin+olen+saamaton+ja+kotona+viihdyn+nykyisin+minä+myös+oikein+hyvin.Saint-Paulia+on+kukka+jota+en+saa+kukkimaan+ja+toinen+se+orkidea,+mistä+sinä+olet+aina+kertonut,+yhäkö+kukkivat?Tänään+on+varmaan+kaunista+sielläkin,+kun+täällä+noin+komeasti+aurinko+taivaalle+nousi,+näkyy+varmaan+Turussakin;)Olipa+Hurskaisella+mukavat+aatokset+ja+kilpailua+vielä+suunnittelit,+sen+kuka+kilvan+olisi+voittanut,+jää+nyt+arvoitukseksi.Öljy+on+kai+hyvinkin+tarpeellinen+moottorien+kanssa+pelatessa,+leikkaa+muuten+kiinni,+se+mikä+leikkaa+on+minulle+epäselvä,+en+kyllä+välitä+tietääkään+ei+noita+koneita+liiemmälti+ole+käytössä+mitkä+öljyä+tarvitsee,+no+ompelukone+ainut.Sitä+olisi+kai+useinkin+öljyttävä,+mutta+jää+tekemättä.Muistelen+että+minäkin+joskus+tikulla+öljyä+mittasin,+muka,+olisko+ollut+auto+kysymyksessä.Fiksu+esitys+tuo+banaanien+tarjoaminen+ei+tullut+mieleenkään,+että+kahvi+ei+ehkä+ole+apinoiden+herkkua,+kiitos+vinkistä,+nyt+pirtissä+on+sitten+banaaneja+tarjolla,+jos+apinat+tänne+eksyy;)Minusta+ihana+näkymä+on+kun+isäntä+ja+koira+keskustelevat+suunnasta+mihin+mennään.Isäntä+viittoo+kädellään,+että+tuonne+ja+koira+ottaa+aivan+toisen+suunnan+ja+koiran+vetämänä+isäntä+seuraa.Nyt+minä+suuntaan+kohta+kohti+kerhopaikkaa+ja+siellä+varmaan+hymyileviä+kasvoja+näkyy,+kun+on+niin+kaunis+tämä+päiväkin+ja+samaa+toivottelen+teille+kaikille.
  7. Huomenet,+nyt+sitten+jo+talven+elkeillä+päivä+alkamassa.Maa+ohuen+lumen+peitossa++ja+pakkasta+peräti+kolme+astetta.Näin+kun+alkaa+varoen+meitä+totuttamaan+talven+tulemiseen,+eipä+sitten+isommatkaan+luvut+mittarissa+säikytä;)Lupauksia+myös+auringon+esiin+tuloon+tuo+taivas+antaa.Tällä+tapaa+lopettelemme+lokakuuta+ja+enää+kaksikuukautta,+kun+vuosikin+vaihtuu,+ihan+jo+herää+ajatukset,+että+mitä+ehtii+vielä+vuoden+loppuun+tapahtumaan+ja+millä+tapaa+uusi+vuosi+meitä+ilahduttaa.Unettomat+yövieraat+pistäytyneet+pirtissä+lämmittelemässä,+ehkä+kupin+kahvia+keitelleet,+sopiihan+se.Hurskaiselle+huumorilla+höystettyjä+totuuksia+muun+maailman+tapahtumisista+ja+myös+kotimaan+totuudet+sivuutit+sujuvasti.Eipä+taida+kukaan+tulla+kyselemään+meidän++"totuuksia"+ja+siihen+on+tyydyttävä.En+ihmettele+harmiasi,+kun+noita+epäonnen+asioita+aina+vaan+esiin+tulee,+kyllä+juuri+kaupasta+tuotu+pitäisi+toimia,+ole+tiukkana,+kun+viet+takaisin.Pieniä+on+nämä+meidän+murheet,+kun+muita+kuuntelee,+monelta+olemme+säästyneet,+mitä+kauheuksia+onkaan+maapallon+ihmiset++joutuneet+kokemaan.Onhan+se+ostettava+kun+halvalla+saa,+näin+teki+Wileen+aikoinaan+ratki+riemukkaassa+Tankki+täyteen+sarjassa.Voihan+sitä+lohta+laittaa+useammalla+tavalla+tarjolle,+niin+ei+haittaa+vaikka+kauemminkin+olisi+kalaa+tarjolla,+ja+säilyykin,+kun+on+hyvät+jääkaapit+ja+pakastimet,+pärjäsivät+ennen+ilman+niitäkin.Sekaisin+on++maailman+kirjat+ja+onko+suurikaan+ihme,+kun+katselee+ja+kuuntelee+tuon+rapakon+takaisen+maan+johtajaa.Mukaan+voi+laskea+kaikki+suuruuden+hullut+johtajat,+joille+vaan+valta+ainoa+tavoite.Juhlat+on+mukavia,+mutta+kyllä+niissä+jo+näillä+kymmenillä+on+vaivansakin,+päätökseni+on,+ei+juhlita.Sitten+kuitenkin+alan+lipsua,+onhan+se+omalle+suvulle+kahvit+laitettava+ja+siihen+sitten+lähimmät+ystävät+mukaan+ja+niinpä+sitä+huolta+sitten+kertyy.Oikeana+vuosipäivänäni+en+kuitenkaan+ole+tavoitettavissa,+mutta+sinne+on+vielä+monen+ihmisen+ikä,+joten+se+siitä.Muistelen+edellistä+syntymäpäivää,+oli+porrastettava+vieraiden+tulo,+kun+ei+tilat+isolle+määrälle+riittävät,+mutta+onnistui+sekin,+kun+eri+ryhmistä+vieraat+koostuivat+ja+tyytyväinen+olin+minä+ainakin+homman+sujumisesta.Tytär,+miniä+ja+pojan+tyttäret+keittiö+hommissa+ja+miehet++vieraiden+vaatteet+saivat+jonnekin+mahtumaan.Ikävä,+kun+kovimmalla+talven+pakkasilla+on+syntynyt,+jo+yksin+pukeutuminen+vaatii+oman+suunnittelun.Kiva+muisto+kuitenkin+siitä+juhlasta,+sillä+siksi+se+muodostui.Noellan+juhlat+saivat+aikaa+vuodatukseni;)Tein+eilen+inventaariota+myyjäis+tuotteiden+kanssa+ja+ihan+hirvittää+se+myytävien+mahtava+kasa,+toivottavasti+kauppa+käy+isän+päivä+myyjäisissä.Joulu+lahjoituksiin+sitten+kasa+kyllä+pienennee.Kyllä+sieltä+moneen+tarvitsevaan+käteen+ja+jalkaan+villaista+löytyy.+Tuo+lumi+kummasti+valaisee+ja+taivas+tartunnan+otti,+pilvikerros+ohenee.Toivottavasti+siltä+ikävältä+räntäsateelta+kaikki+säästytte+ja+päivästä+tule+raikkaan+talvinen++meille+kaikille,+näihin+toivomuksiin++lopetan+ja+laitan+pisteen.
  8. Huomenta,+räntäsateeseen+ja+nollan+lämpötilaan+täällä+meillä.Maa+näyttää+taas+valkoiselta,+sen+verran+sakeaa+on+yön+aikaan+sade+ollut.Odotuksissa+kovaakin+pakkasta,+jostakin+luin,+että+20+astetta+näyttää.Eilen+innostuin+pullan+lisäksi+perunarieskoja+tekemään,+kiva+kokemus,+onnistuivat+hyvin,+eka+kerran+tein+ja+jatkoja+seuraa,+niin+hyviltä+maistui.En+vienyt+edes+roskapussia+ulos,+katselin+vaan+ikkunasta+miten+sade+alas+tuli,+ei+kyllä+houkutustakaan+ulos+menoon.Lohi+taitaa+nyt+olla+ihan+siedettävissä+hinnoissa,+taitaa+altaiden+tyhjennys+olla+käynnissä.Minä+paistoin+kuha+fileen+pakkasesta,+kun+sitäkään+ei+kovin+kauan+auta+siellä+seisottaa,+hyvää+oli.Saisivat+kalamiehet+verkot+järveen+heittää,+jospa+Ahti+saalista+antaisi+minulle+asti;)Minä+katsoin+myös+tuon+elokuvan+ja+päivällä+oli+Mandelan+vaimosta+kertova,+oliko+dokumentti+vai+elokuva,+mutta+pitkä+oli,+sattumalta+molemmat+tuli+esille,+kun+telkkaria+selasin.Kovia+ovat+joutuneet+molemmat+kokemaan+ja+koko+kansa,+keskeiset+valtataistelut+saman+kansan+sisällä+ja+sitten+vielä+vakoisten+hirmuvalta.Tuo+tyhmyys+ja+viisaus+on+käsite,+jota+jokainen+tulkitsee+omalla+tavalla+ja+omin+päämäärin.Ei+sitä+jaksa+asioita+kovinkaan+laajasti+nähdä+ja+kun+omat+ajatukset+ei++saa+vastakaikua,+useinkin+mitätöidään+hyvinkin+oikeat+tavoitteet.On+hyvin+vaikeaa+asettua+toisen+paikalle+ajatuksineen,+aina+se+oma+minä+esiin+tuppaa+tulemaan.Samaan+syntiin+minä+myös+jättäydyin+mitä+Hurskainen+kertoi,+se+tili+on+minulla+myös+ensimmäinen+päivä+ja+laskun+päivämäärä+31.10+,+luotan+pankin+osaavan+maksun+suorittaa+muutaman+tunnin+viiveellä.Mielestäni+säästän,+kun+en+ota+en+ota+siltä+hätävara+tililtä+ja+näin+en+kuluta+sen+tilin+pysyvyyttä.Muistan+mieheni+eläessä,+miten+hän+sanoi,+että+aina+pitää+olla+kaksi+lainaerää+tilillä,+varmuuden+vuoksi,+näin+yritän+minä+myös+pitää+vararahastoa;)Aina+sitä+joutuu+noita+euroja+seurailemaan,+että+kuluihin+riittää,+mutta+hyvin+on+kuitenkin+aina+selvinnyt.Minulla+tuo+kännykkä+itse+hoitaa+nuo+siirrot+ja+katsoin+yhtä+jalkaa+kulkee+tietokoneen+kanssa,+muita+kelloja+sitten+siirtelin+muutaman.Ei+ehkä+kovin+liukkaaksi+tuo+keli+mene+kun+märkää+on+tuo+lumi+mikä+sataa+ja+ei+pääse+kerääntymään,+kun+sulaa+sitä+myöten+.Kerhopäivä,+kiva+taas+nähdä+tuttuja+naamoja+ja+iloisia+ilmeitä,+sillä+hyvin+harvoin+siellä+hapannaamoja+näkee.Tällä+viikolla+onkin+kolmen+menon+viikko,+iso+kerhomme+joka+toinen+viikko+kokoontuu.Tästäpä+se+päivä+valkenee,+minkä+nyt+sitten+valkeneekaan,+kovin+harmaa+on+taivas.Näillä+mietteillä+sitä+nyt+pitää+päivä+aloittaa+ja+hyvin+ihan+alkaa,+ei+kolota+mitään+paikka+ja+kahvit+on+mielialan+nostanut,+nyt+vaan+toivotan+samanlaista+fiilinkiä+teille+toisillekin;)
  9. Sunnuntaiaamun+rauhaa,+sää+näyttää+olevan+kirkastumassa,+yksi+aste+lämpöä+ja+tiet+mustana+loistaa,+se+oli+sen+lumen+kesto.Talviaikaan+on+siirrytty+ja+kyllä+se+vähän+sekoilun+tunnetta+saa+aikaan,+mutta+pian+taas+tähän+tottuu.+Miksikähän+siellä+Eu:ssa+ei+suostuta+lopettamaan+koko+tämä+sekoilu?Makriina+oikeassa+olet,+kyllä+se+heikko+jäätila+on+monen+matkan+loppu,+ei+oikein+jaksa+aina+edes+uskoa,+kun+raavaat+miehetkin+niille+heikoille+jäille+pilkkimään+menevät.Varoituksen+sana+paikallaan,+nuorillakin+se+seikkailu+henki+vaan+vetää+ja+voi+jäädä+viimeiseksi+seikkailuksi.Onko+tässäkin+"kohtalon"+sormi,+mikä+tien+neuvoo?Minä+olin+kuopus+perheessäni+ja+kymmenen+vuotta+vanhempi+sisareni+tuki+kovasti+äitiä+minun+menojeni+(+kun+meno+halut+tuli)+jarrutuksessa+ja+sekös+harmitti.Minulla+vain+mukavia+muistoja+lapsuuteni+ajasta,+hieman+isompana+sitten+tuo+sisareni+kiusa,+ei+kyllä+sekään+mikään+tosi+harmi+ollut;)Kokemusko+on+noita+minun+mökillä+käypiä+suojannut,++kyllä+siellä+tutut+järvet+on+ja+aika+tarkkaan+osaavat+jään+paksuuden+kertoa.Silti+aina+syksyisin+ja+keväisin+pelolla+odotan+viestiä,+että+nyt+on+jotain+tapahtunut.Naapuri+mökin+omista+ajoi+autolla+pois+jäätieltä+ja+rantaan+suuntasi,+onneksi+matalaan+ehti,+ennen+kun+jää+petti.Se+niitä+seikkailuja+mitä+aikamiehet+harrastaa,+luulisi+vaara+jo++uskovan.Vanha+tapa+Hurskaisen+mielestä+parasta+on,+monta+kertaa+näin+on.Luulisi+että+hiki+tulisi,+kun+niiden+muttereiden+ja+renkaiden+kanssa+puuhaa.Lokakuu+jo+viittä+vaille+valmis,+eiköhän+marraskuu+jo+tuo+lunta+ja+pakkastakin,+vaikka+usein+se+pysyvä+lumi+vasta+jouluksi+ehtii.Hyvä+on+kelien+vuoksi+varautua,+ja+jos+vielä+kesärenkaat+alla,+on+syytä+välttää+ajoon+lähtöä,+puhun+kokemuksen+äänellä,+on+tullut+luisteltua+ajotiellä+ja+vaikka+neljä+pyörää+alla+oli,+hankalaksi+muuttui.Tein+kaiken+sen+mitä+ei+pitäisi+tehdä,+onneksi+se+kohtalo+minulle+oli+suopea.Tuo+lajittelu+roskien+kanssa+ei+meillä+meinaa+onnistua,+on+paljon+vuokralaisia+talossa+ja+kai+heillä+se+hällä+väli+mentaliteetti+päällä,+minä+hyvin+perusteellinen+tässäkin+asiassa.Nuorten+ajattelu+ihmetyttää,+heillehän+tätä+maapalloa+yritetään+pelastaa.Nyt+pullan+paistoon,+näkyy+muodostuva+tavaksi+leipoa+pyhänä,+vähän+huono+tapa+se+on,+mutta+jotenkin+vaan+näin+on+ruvennut+menemään.Muuta+touhua+aina+viikolla,+kun+ei+jaksa+enää+pitkää+päivää+tehdä,+on+töitä+jaettava+eri+päiville.Leppoisaa+sunnuntaipäivää+toivottelen+teille+toisillekin,++miten+sitten+päivänne+vietättekään.
  10. Lauantain+harmaana+ja+lumisateisena+aamuna+sen+aloitamme+meilläkin,+siis+maa+valkoinen+täällä+myös+ja+saattaapa+liukkautta+olla+myös.Vähän+oudolta+näyttää,+kun+nuo+koivut+vaan+ei+suostu+lehtiään+tyystin+pudottamaan,+läpinäkyvä+harso+vaate+vaan+päällä+roikkuu.Ehkä+kevääseen+mennessä+pois+lähtevät,+sopii+sitten+uusi+hennon+vihreä+alkuun+päälle+pujottaa.Kevääseen+jo+puhe+menee,+vaikka+ei+vielä+talveakaan+ole+aloitettu;)Kaupoissa+jo+hyllyjä+täytetään+joulutavaroilla+siis+joulukin+on+ensin+pidettävä,+uuteen+vuoteen+siirryttävä.On+hyvä+että+en+osaa+ennustaa+ja+näin+paljastaa+tulevan+vuoden+tapahtumia.Hurskaiselle+tulisi+paljon+halvemmaksi+käydä+vaan+pirtin+nurkkakaapilla+ja+olo+säilyisi+normaalin+oloisena;)Viskaa+nurkkaan+ne+valot+ja+ulkoile+siitä+sitä+lääkettä+kertyy+kaikkiin+vaivoihin.Minusta+marraskuu+kaikkein+pidemmältä+tuntuu.Kyllä+meillä+sodan+nähneillä+monellakin+saman+kaltaiset+muistot+mistä+Late+kerroit.Näin+kaupungissa+asuen+en+paljonkaan+osallistunut+perheen++leivän+hankintoihin,+lapsuus+melkein+leikkien+meni.Äiti+oli+kotiäiti+ja+näin+työt+tuli+hänen+toimestaan+tehtyä,+siihen+aikaan+marjassakaan+en+käynyt.Äiti+kyllä+uurasti+teki+kaiken+itse,+kävi+marjassa,+teki+vastat+samalla+ja+kävi+auttamassa+ystävän+peruna+pellolla+ja+talven+perunat+ja+juurekset+näin+kotiin+toi.Isä+oli+päivät+töissä+ja+kotiin+tullessa+istui+valmiiksi+laitetun+ruokapöydän+ääreen,+sellainen+se+tapa+oli+niihin+aikoihin.Ei+lapsille++työn+tekoa+riittänyt,+mutta+on+tuota+ehtinyt+tehdä+tähän+ikään+sitäkin.Tuosta+hiipumisesta+palstan+kohdalla,+jaa'a,+voi+ollakin+ja+kyllä+itsellänikin+joskus+tyhjää+iskee.En+ole+varma,+mutta+kai+siitä+jo+kohta+alkaa+viisitoista+vuotta+olla+kulunut,+kun+pirtin+avajaiset+oli,+huh,huh,+miten+kauan+eteenpäin+enää.En+tuota+nyt+rupea+pohtimaan,+päivä+kerrallaan+mennään+ja+kyllä+se+jotakin+jää+elämä+kaipaamaan,+jos+tämäkin+homma+loppuu+ja+loppuuhan+se+joskus.Riippuu+muidenkin+innosta+osallistua+pirtin+eloon.Facebookissa+menee+aikaa,+kun+sieltä+yritän+tavoittaa+jonkun+mallin+ja+se+ei+löydy+millään+ja+muutenkin+liian+laaja+on+selattavaksi.Pika+käynnin+yritän+tehdä+sielläkin+ja+päiväksi+saan+koneen+kiinni,+pitää+muutakin+elämää+olla.Nyt+tähän+päivään+kuuluu+pölyjen+pois+ajaminen+ja+kiva+on+ikkunasta+siinä+ohessa+katsella+lumisadetta,+mikä+hiljalleen+tulee+siihen+maahan+lumi+valkoiseen;)Älkää+kaatuilko,+jos+ulos+joudutte+lähtemään,+se+on+nyt+se+aika+alkanut,+että+nämä+varoitukset+voi+sanoa+itselle+ja+myös+kaikille+teillekin,+mukavaa+ja+turvallista+päivää.Jos+se+palveluvirhe+yrittää+sotkea,+kokeilen+saatua+ohjetta,+kiitos+siitä.
  11. Huomenta+,+elämä+jatkuu,+surullisesta+tapahtumasta+huolimatta,+ei+kuitenkaan+neljän+ihmisen+kohdalla.Kysymyksiä+aina+nämä+tapahtumat+aiheuttaa,+miksi+pitikään+nuorten++elämän+loppua+näin+aikaisessa+vaiheessa+ja+näissä+velvoittavissa+tehtävissä,+kohtaloko+näin+toimii?Iso+taakka+jää+molempien+kulkuneuvojen+kuljettajille,++olipa+syytä+sitten+kummassakaan,+sääkin+voi+syypää+olla.Eipä+vieläkään+lunta+tänne+meidän+kulmille+ole+tullut,++mutta+vieläpä+ehtii,+kunhan+nyt+joulu+edes+valkoiseksi++saataisiin.Kuivan+näköinen+tie,+yksi+miinus+aste+mittarissa,+varmaan+hyvä+päivä+siitä+taas+tulee.Liukkaus+vähän+hirvittää+ja+varoen+on+kuljettava+nytkin,+että+ei+liiskaantuneisiin+lehtiin+liukastu.Ihmiset+peittelevät+kiikkujaan,+toiset+kukkiaan,+suojattava+on+osa+kukistakin.Katsoin+hautausmaalla,+kun+kehikot+oli+tehty+alppiruusujen+päälle,+myöhemmässä+vaiheessa+jonkun+suojan+laittavat,+niin+kuin+tekee+Hurskainen+kiikkunsa+kanssa.Autoliikkeissä+kiirettä+noiden+renkaiden+vaihdon+kanssa,+taitaa+muuten+olla+huoltamoja+ei+auto+liikkeitä+nuo+renkaiden+vaihto+paikat.Ei+sitä+mielellään+ulos+lähde+jos+lumipyry+liikkumisen+hankalaksi+tekee,+mieluummin+sisätiloissa+viihtyy.Minusta+on+surullista+katsella+taloja+joista+asukkaat+on+lähteneet,+miten+elämä+on+heitä+kuljettanutkaan+ja+mihin?Uskon+että+ynnämuu+sinunkin+mielessä+on+kotimökki,+elämä+ja+nuoruus+siellä.Leveämmän+leivän+etsintään+sitä+moni+pienen+mökin+poika+tai+tyttö+lähti,+ei+ne+tilat+elättänyt+pientäkään+porukkaa+saati+isoa+perhettä.Minun+tuntemukseni+tämän+laisesta+pienestä+taloudesta+on+kaksi+lehmäinen+talous,+missä+lapsuudessani+vierailtiin.Isäntä+teki+suutarin+töitä+muun+työn+ohessa,+emäntä+hoiti+karjaa+ja+taloutta,+poika+metsä+töissä+talvella,+ja+kesällä+isommilla+tiloilla+apumiehenä.En+huomannut+mistään+puutetta+olevan+ja+aina+"tuliaisia"+kotiin+saatiin,+kun+puutetta+sodan+aikaan+myös+kaupungissa.Elämä+oli+kaikilla+tavallisen+tiukkaa,+mutta+ei+nälkää+nähty+ja+vähään+olivat+tottuneet+sen+ajan+ihmiset.Olihan+sitä+hyvin+vointia+joillakin,+mutta+ei+näissä+maisemissa+montakaan+öky+talollista+ollut,+tai+minä+en+ainakaan+päässyt+näkemään.Kai+sitä+jokainen+omissa+"piireissään"+kulki,+tietämättä+sen+kummempaa+olevankaan,+tai+ainakaan+ei+siitä+numeroa+tehty.Minun+ei+tule+tätä+palstan+tilannetta+seurattua,+onko+paljon+vai+vähän+viestejä,+vähän+edes+luen+niitä,+joskus+joku+vetävä+otsikko+saattaa+kiinnostuksen+aikaan+saada.Muutenkin+tulee+liikaa+istuttua+tämän+koneen+ääressä,+tuo+facebookin+selailu+vie+aikaa,+sieltä+lähinnä+käsityöt+kiinnostavat.Eilen+opiskelin+yhden+mallin+tekoa+videolta+ja+eihän+se+kerralla+päähän+mennyt,+piti+etsiä+uudestaan+esille+ja+siinä+sitä+aikaa+kuluu.Nyt+luulen+osaavani,+toivottavasti,+en+jaksa+enää+kerrata+ja+silmiä+rasittaa.Pimeänä+vielä+tuo+näkymä+ikkunasta,+autoja+vilahtaa+ikkunan+edessä,+elämä+sykkii.+mikä+onkaan+päivän+anti+itse+kullekin.Toivotaan+kaiken+hyvin+menevän+itsellä,+kuin+kaikilla+kanssa+matkaajilla,+heippa!
  12. Huomenta+torstaipäivään+siihen+mikä+on+jotakin+toivon+tapaista+täynnä,+ei+tässä+toivo+ole+muiltakaan+päiviltä+vielä+mennyt;)Kahden+asteen+plussaa+näyttää+mittari++ja+tuuli+jo+melko+voimalla+noita+lehtiä+yrittää+irti+saada,+varmaan+onnistuukin.Ei+ole+vieläkään+lunta+täällä+meillä,+mutta+kyllä+sitä+melko+varmasti+ennen+kevätkuukausia+on+meilläkin.Ei+nyt+sentään+neljäänkymmeneen+toivoisi+pakkaseen++yltävän,+vaikka+eipä+nuo+taida+toiveet+tulla+huomioiduksi,+tulee+mikä+tulee+siihen+tyytyminen.Hienoa,+että+kukkasi+kukkivat+xx9,+minulla+vain+yksi+kukka+kukassa,+syklaami.Pienistä+tiloista+ennen+saivat+ravintonsa+maalla+asuvat,+oli+pari+lehmää+sika+ja+muutama+lammas+kenties+ja+kananmunat+omasta+takaa.Talvella+metsä+antoi+työmaan+ja+kaiken+tekemisissä+vain+omat+kädet+ja+alkeelliset+työkalut.Työllistihän+ne+manttaalit+sitten,+kun+tarvitsivat+työvoimaa+tilansa+ylläpidossa,+oli+omat+pehtoorit,+mitkä+valvoivat+tilan+hommia.Edelleen+tilat+ovat+suuria,+ne+mitkä+nykyisin+maatalouden+pidossa+jaksavat,+pienet+tilat+on+kuolleet+ja+ihmiset+työtä+kaupungeista+hakeneet.Ei+kovin+lohdullista+kuultavaa+eilen+telkkarissa,+noiden+satojen+kohdalta,+onko+monellekin+lopun+enteilyä+maatilan+pitäminen.Ihmistyövoimaa+ei+nykyisin+maatalous+paljon+työllistä,+mutta+koneet+maksavat.Soittelin+minäkin+eilen+terveyskeskukseen,+kyselin+että+ottaisivat++hieman+suuremman+otoksen+näytteitä,+kun+tavallaan+sellainen+vuositarkastus+on+ajankohtainen,+ei+noita+kymmenvuotis+tarkastuksia+ole+ollut+kuin+yksi,+no+nyt+lupasivat+palata+asiaan.Kehuskelen+aina+hyvästä+terveystilasta,+tiedä+vaikka+miten+huonoja+arvoja+näytteet+paljastavat.Tuo+rahan+puute+se+estää+niin+monen+toiveen+toteutumisen,+kuten+Hurskaisen+kohdallakin+on,+itse+on+vaan+kaikkeen+ryhdyttävä.Varmaan+talvi+ainakin+ulkotöiltä+helpottaa,+sitten+sitä+sisällä+vaativaa+korjausta+voi+hyvillä+mielin+toteuttaa;)Onnittelut+muori,+kun+luut+ainakin+vahvat,,,+vaikka+ei+ne+taida+enää+tällä+iällä+kovinkaan+suuria+kompurointeja+kestää.Tuota+lääkärin+kanssa+keskustelua+minäkin+toivon,+kunhan+nyt+kokeita+ensin+tehdään,+on+niitä+vaivoja+jo+ilmennyt,+mistä+voisin+lääkärin+kanssa+keskustella.Harmaalta+taivas+näyttää,+mutta+niin+on+ollut+monena+päivänä+ja+iltapäivällä+aurinko+paistaa,+jospa+tänäänkin.Kesäajan+päättyminen+ensi+pyhän+aikaan,+siirtyminen+talviaikaan,+taas+kellojen+kanssa+leikitään.Onnellista+päivän+viettoa+joka+ikiselle;)
  13. Huomenta+taas+pikku+lauantai+ja+sauna+ilta,+ihan+hyvällä+omallatunnolla+käyn+lenkkisaunassa,+vaikka+koskaan+en+lenkillä+käy.Nuo+pakolliset+kuviot+kaupassa+ja+harrastuksissa+tulee+liikuttua.Luin+juuri+täällä+koneella,+että+7,5+kilometriä+kuluttaa+puolikiloa+painoa,+ei+toivoakaan+siihen+minulla,+tosin+voisi+pienemmissä+pätkissä+tehdä.Pitää+vaan+taputella+masua+ja+sanoa,+hyvä+sinä;)Kyllä+noilla+talollisilla+tuota+puuhaa+riittää,+meillä+näkyvät+ressun+kiikun+päälle+sitovan+ja+hyvin+kiikku+jaksaa,+on+sellainen++neljän+hengen+kiikku.Enpä+muista+olisinko+koskaan+siinä+istunut.Nollassa+näyttää+mittari+olevan+ja+taivas+harmaa,+mutta+kyllä+jo+käsineet+ja+hattu+ulos+mennessä+on+hyvä+ottaa+käyttöön.Lunta+ei+ole+vielä+näissä+maisemissa+nähty,+muualla+maassa+jo+useammassa+paikassa+talvi+on+näyttäytynyt.Tuota+mätiä+en+ole+oppinut+syömään,+joskus+muistan+äidin+sitäkin+tarjolle+laittaneen.Kauniit+astiat+juhlistavat+juhlan+kuin+juhlan,+kattaus+on+tärkeä+asia.Ennen+vanhaan,+kun+vieraita+kävi+enemmänkin,+milloin+minkin+aiheen+vuoksi,+näin+paljon+vaivaa+pöydän+kauniiksi+laitosta,+nyt+tuskin+enää+osaisinkaan,+on+niin+vähälle+jäänyt.Savustettuna+olen+lahnaa+syönyt,+iso+lahna+ei+niin+kovin+ruotoinen+ole+ja+rasvainen+kala+se+on,+maukaskin.Noista+työpaikoista+ja+itsensä+elättämisistä+myös+puhelin+myyjänä+olen+kuullut+ja+kokenut+tyttärenpojan+pojan+myötä+ihan+myönteistä.Opiskelu+paikkaa+ei+syksyllä+saanut+ja+on+nyt+sitten+puhelin+kaupalla+saanut+tienestejä+ja+ihan+mukavasti+on+nuori+pari+menoistaan+selvinnyt.Varmaan+tekee+kauppaa+yritysten+kanssa+ja+tuotto+on+varmempaa,+ehkä+jatkaa,+kunnes+opiskelupaikka+löytyy.Harvalle+kaiketi+kumminkaan+elämän+työksi+on+jäänyt,+toivon+mukaan+pääsee+tämäkin+nuori+opin+tielle.Ehkä+tuonkin+vuoksi+yritän+asiallisesti+lehtimyyjiinkin+suhtautua.Ammatti+pojalle+olisi+armeijan+leivissä+ollut+tarjolla,+mutta+se+ei+sillä+hetkellä+houkuttanut.Köpelösti+kävi+Venlastiinan++arvosanan,+osaamisestahan+se+pitäisi+antaa+ja+jonkun+äidin+kieli+se+kuitenkin+on+ollut;)Nyt+päivä+on+valjennut+ja+kauniin+kirkkaaksi+taivas+on+muuttunut,+pitänee+lähteä+sille+ensimmäiselle+kilometrin+lenkille,+joka+jää+kyllä+vajaaksi+senkin,+kauppaan+vaan+taivallan.Virkeää+ja+elämän+halua+antavaa+päivää+toivotan+teille+jokaiselle.
  14. Huomenta,+edelleen+nollan+lämpötilaan+ja+lunta+ei+täällä+ole+vielä+näkynyt,+jossakin+paikoin+jo+reilustikin.Tuulikaan+ei+puiden+oksia+heiluta,+ei+tipu+nuo+viimeiset+lehdet+millään+alas.YK:+koon+päivä,+liput+salkoihin+ilmestyvät.Eilen+oli+minusta+outo+tapaus+tuon+liputuksen+kanssa+naapuritalossa,,+kun+tulin+kerhosta+yhden+jälkeen+oli+lippu+puolitangossa++ja++vähän+ajan+perästä+sitä+ei+enää+ollut+koko+lippua.Ennen+oli+niin,+että++kun+hautajaispäivä+oli,+lippu+nostettiin+salon+päähän+siunauksen+jälkeen,+ehkä+muistan+väärin.Hienoa,+että+kunta+kunnioittaa+tuota+aikaa+ja+paikkaa+muistolaatan+laitolla.Tuo+kärri+on+minustakin+erittäin+suuri+apua,+kaupasta+suuremman+määrän+tavaroiden+tuontiin,+tämä+yksi+niistä+hyvistä+keksinnöistä.Olipa+kiva+kuulla,+että+Hurskaisella+kerran+onnea+noiden+hommiensa+kanssa+ja+näin+tuli+lannoitus+ensi+keväälle+tehtyä.Sitkeitä+ovat+nuo+puhelin+myyjät,+mutta+ymmärrettävä+on,+heidän+tilipussinsa+on+riippuvainen+tilauksien+saannista.Tätä+puolta+minä+usein+ajattelen+ja+sorrun,+(jos+niin+voi+sano)+tilaamaan+tarjouksen.Taitaa+tuo+Sote+viedä+aikaa+ja+rahaa,+eikös+sitä+jo+ole+jauhettu+kohta+kymmenen+vuotta+ja+on+siinä+komiteoita+istunut,+kokouspalkkioita+nostanut+ison+määrän.Sillä+sektorilla+ei+työ+lopu,+aina+joku+sääntö+kumoaa+aikaan+saannokset+ja+salkkuherrat/rouvat/neidit+kokoontuvat+uudelleen.Kyllä+se+kumisaapas+vetää+vaikka+villasukka+sisällä+olisi,+miten+olisi+jos+jalkarätit+sisään+tunkisi,+kuten++ennen+armeijassa;)Eikös+Lapissa+käytetä+kuivaa+heinää+lämpöä+antamaan+ja+kosteutta+viemään?Tänään+laulelemaan+ja+sitten+loppuviikko+aivan+omaa+ohjelmaa,+mukavaa+kun+ei+suunnitelmia+ole.Jäädäänpä+tuota+sään+vaihtelua+katselemaan+ja+odottamaan,+jospa+vielä+tiet+sulana+olisi+pitkän+aikaa.Ehtii+sitä+luistelemaan+myöhemminkin;)Päivän+jatkoja+kaikille.
  15. Huomenta+uuden+viikon+alkuun+ja+jo+viimeistä+täyttä+lokakuun+viikkoa+aloitellaan.Joulu+se+lähestyy+ja+kummasti+se+alkaa+mieleen+tullakin,+näin+joululapselle.Yksi+muistutus+tulee+noiden+käsitöiden+osalta,+kun+myyjäiset+sitten+joulun+alla+päälle+painaa,+yhdet+jo+isän+päivän+edellä.Hyvä+että+jotain+viestiä+muorilta+saatiin,+toivotaan+että+olo+kohenee,+ymmärtää+hyvin,+että+ei+intoa+riitä,+jos+jokin+vaiva+aina+muistuttaa.Kiitos+Ramoona+porkkana+kakusta,+en+ole+koskaan+sellaista+tehnytkään.Tuli+puhetta+tuosta+suuresta+voitosta+mikä+suomeen+tuli,+siitäkin+joku+osa+varmaan+joutaisi+tarvitseville.Siis+todellista+puutetta+kärsiville,+olen+kuullut,+että+hekin+joilla+ei+hätää+ole+näille+apajille+menevät.Minä+olen+edelleen+sitä+mieltä,+että+aivan+ihanaa,+että+on+nämä+meidän+neljä+vuodenaikaa,+se+on+rikkautta,+räntäsateista+huolimatta.Tuosta+navigaattorista+jäi+mieleen,++miten+poikani+ohjasi+jollekin+kylätielle,+kun+siihen+luotti,+sisarensa+ajoi+perässä+ja+ihmetteli,+kun+ei+käännytty+tieviitan+kohdalla,+mutta+perästä+vaan+ajoi,+näin+se+ohjaaja+joskus+toimii.Satukirjan+voisi+Venlastiina+kirjoittaa,+onpa+nuo+kyvyt+huomattu+aiemminkin.Tuo+luonnon+ihastelu+syntyy+pirtin+kirjoittajilta,+kaikesta+huomaa,+että+herkkiä+ja+luontoa+rakastavia+olette+ja+näin+syksyisin+sitä+nautintoa+syntyy+noiden+värien+ja++tummien+pilvien+aikaan+saannoksina.Harmi+se+on+että+tuo+lintujen+syöttö+ei+onnistu,+olisi+niin+mukava+niiden+touhuilua+lintulaudalla+katsella.Edulliset+saappaat+sait+ynnämuu,+minulla+ei+kumisaappaita+ole+ollenkaan,+näitä+katuja+tallatessa+ei+juurikaan+jalat+kastu,+mutta+puuteeksi+olen+joskus+kokenut.Marja+reisulla+laina+saappailla+olen+kulkenut,+jalkani+ei+oikein+sitä+kumisaapasta++pidemmän+aikaa+pitäen+kestä.Jopas+anteliaita+ovat+nuohoojat+siellä+Hurskaisen+maisemissa,+vaikkakin+unessa,+kannattaa+nuohoojalle+työ+huki+antaa.Tyttäreni+kertoili,+miten+hän+kouluun+mennessä+otti+neljän+tuulen+hatun+päästään,+kun+kaverit+kiusasi.Minä+neuloin+hatun+ja+puseron+ja+ylpeänä+puin+tyttöni+hieman+erikoisempaan+asuun,+mutta+kärsimyksen+tytölle+tein,+nyt+aikuisena+vasta+kertoi.Haudoilla+kävimme+mekin+tyttären+ja+vävyn+kanssa,+kauniina+oli+kanervat+pysyneet.Toivottavasti+Venlastiina+unen+myötä+hattu+jonoon+päätyi;)Mittari+näyttä++nollaa,+mutta+autojen+ikkunat+kuitenkin+huurassa+näkyy+olevan+ja+taivas+harmaa,+eilinenkin+näin+alkoi,+mutta+kaunis+päivä+siitä+tuli,+toivon+näin+käyvän+tänäänkin.Koivut+vaan+kantavat+sitkeinä+mekkonsa+riekaleita,+pitsi+mekoksi+on+muuttunut.Toisella+puolen+taloa,+puisto+on+harventunut+lehdistä+ja+pystyn+hyvin+seuraamaan+matkalle+lähtijöitä+ja+kotiin+tulijoita,+jos+halua+riittää.Mukavaa+syksyistä+päivää+ja+voikaa+hyvin.
  16. Sunnuntaiaamun+hiljaisuudella+päivä+aloitellaan.Todella+hiljaista,+kadulla+ei+mitään+liikettä,+aamu+on+pilvinen,+tuuli+vaan+töitään+tekee,+puut+ovat+viimeisiä+lehtiään+kynsin+ja+hampain+pitäneet+kiinni+puussa,+mutta+harvennut+on+lehtiverho,+maa+sitten+sitä+vastoin+keltaisen+maton+saanut+nurmikolle.Noin+se+on+ihmisen+kohdalla+myös,+eletään+ehkä+kituenkin+ja+sitten+periksi+annettava.Katselin+eilen+Inhímillisen+tekijän+ja+kyllä+siinä+kyyneliin+asti+ylistettiin+elämän+lahjaa+ja+uutta+tilaisuutta,+minkä+olivat+saaneet.Elämä+on+lahja+ja+kunpa+aina+muistaisi+kiittää+jokaisesta+terveestä+hetkestä,+minkä+on+syntymälahjana+saanut.Kaikille+ei+terveyttä+ole+annettu+ja+kärsimysten+ja+tuskien+taipaleeksi+voi+elo+muuttua.+Sitä+sopeutumista+iän+kuluminen+vaatii+tullessaan,+on+myönnettävä,+että+kaikkea+entisenlaista+ei+jaksa,+mutta+on+oltava+armollinen+itselle,+syytä+on+muistaa,+että+oma+osuus+on+tehty.Tuo+puilla+lämmitys+tuo+muuten+ihan+erilaisen+lämmön+huoneisiin,+vaikka+tyyristä+sekin,+jos+ei+metsiä+omista.Maisemat+muuttuvat+ja+melko+tuttu+alue+aivan+toiselta+saattaa+näyttää,+puita+hakataan,+uusia+kasvaa+tilalle+ja+ennen+niin+tuttu+marjamaakin+on+muuttunut,+sinnekin+voi+eksyä.Tuosta+ynnämuun+lammesta+muisto+siitä+lammesta+missä+ongella+istuttiin+heräsi.Pieni+lampi,+mutta+oli+korkea+vuori+toisella+laidalla+ja+jotenkin+vähän+pelottavaksi+se+muutti+lammen+ympäristön.Pari+kesämökkiä+vastarannalla,+siellä+ei+liikettä+paljonkaan,+aivan+sai+joutsenparin+seurassa+onkea+sai+liottaa.Surullinen+muisto+tästä+joutsen+parin+kohtalosta,+toisen+toden+näköisesti+ilves+oli+napannut+ja+toinen+etsien+rantoja+kiersi.Mia-mummin+viestissä+tuli+esiin+tuo+hiilenpala,+olen+lämmittänyt+sen+verran,+että+koettu+on+tuo+sitkeys+hiilenpalassa,+loppuun+ei+kaikkia+saa+palamaan+ja+aika+tiukkaa+on+muutekin+tuhota+sitä+hiiltä.Sinne+ne+jää+palaset+odottamaan+seuraavaa+lämmitystä+arinalle.Timantiksi+voi+kuvailla,+hyvä+oivallus+tuo+on.Nyt+on+päivä+valjennut,+taivas+lupailee+kirkastumista,+mutta+iltaan+mennessä+tietää+mikä+oli+sää+tänä+sunnuntai+päivänä.Vielä+melko+rauhaisalta+näyttää+tuo+ilme+kadulla,+lämpömittari+näyttää+kahta+astetta,+kaikki+hyvin,+tätä+olotilaa+toivon+teille+toisillekin;)
  17. Huomenta+kauniina+alkavaan+lauantai+päivään,+mutta+kovin+kaukana+ei+tuo+huonompi+sää+ole,+keskemmällä+suomea+räntäsade,+uhkana+joutuu+tänne+päin.Kahden+asteen+plussan+puolen+olemme,+hitaasti+totuttaa+meitä+talven+tuloon.+Kävin+eilen+lohen+minäkin+ostamassa,+7,99+kilo+ja+puolentoista+kilon++mötkäleen+mukaani+sain,+siitäpä+sitä+monta+kertaa+ruokailee.Mamma-Mian+ihasteluun+yhdyn+täysin+mielin,+hienoa,+että+tuollaisia+ihmisiä+on,+jotka+muistavat+omat+juurensa+ja+osaavat+tuntea+hädän+tänä+päivänä,+toivoisi+heitä+olevan+enemmän.Maailma+olisi+paljon+parempi+jos+Paakkasen+tapaisia+sydämellä+ajattelevia+ihmisiä+olisi,+harmi+vaan,+että+harvassa+heitä+on.Hurskainen+seikkailee+autonsa+kanssa,+älä+lähde+kovin+kauas+kotoa,+tiedä+minne+joudut;)Tuo+tavaran+kerääminen+on+kyllä+meillä+ainakin+sodan+kokeneilla+aivan+yli+ymmärryksen.Olen+tässä+pohtinut+minäkin+surkutellen+lapsiani,+kun+joutuvat+tämän+huushollin+tyhjentämään,+no+tietenkin+auton+lavalle+ja+kaatopaikalle+menee+minun+niin+suurella+vaivalla+ja+rahalla+hankimani,+ei+enää+nykyisin+kelpaa+kenellekään.Onneksi+en+ole+katsomassa,+jollen+sitten+pysty+sieltä+tuntemattomasta+näkemään,+no+ehkä+ei+enää+suurin+murhe+liene+silloinkaan.Kaikenlaisia+herkkuja+sitä+ennen+oli,+en+kyllä+koskaan+tuota+Venlastiinan+maistelemaa+muurahaispesän+antia+ole+maistanut.No+olihan+se+rentouttava+sieni+retki+ynnämuu,+sait+haistella+raitista+ilmaa+näit+vielä+varmaan+kaunista+ruskaa,+ehkä+syttyi+intoa+jotakin+kankaalle+laittaa+sitten+talven+aikaan.Tuonne+pääkoppaan+ne+ihanimmat+muistikuvat+tallentuu,+inspiraation+tullen+niitä+voi+toteuttaa.On+tuo+telkkarin+ohjelmat+menneet+kovaa+kyytiä+alaspäin,+en+jaksa+kuin+ihmetellä+sitä+huutoa+mitä+siellä+nykyään+on+joka+ohjelmassa,+yleisö+huutaa+ohjelman+suorittajat+huutavat,+puheesta+ei+mitään+selvää+saa.Muutamia+juontajia+ja+kellokkaita+nimiä+mainitsematta+suorastaan+kierrän,+kanava+vaihtuu,+usein+toiseen+yhtä+kamalaan.Latelle+onneksi+olkoon,+taas+on+kulkuneuvo+hyväksytyssä+kunnossa,+pääsette+huoletta+kotiseutu+kierrokselle+Venlastiinan+kanssa.Mitenkähän+se+muorin+kunto+oikein+on,+eikö+enää+jaksa+pientäkään+viestiä+laittaa,+vai+onko+kone+hankalaksi+ruvennut?Näillä+kymmenillä+se+yllätyksiä+elämä+tuo+tullessaan,+jokaisesta+päivästä+saa+olla+onnellinen,+jos+sen+pystyy+kunnolla+iltaan+saamaan,+aika+hyvä+tuo+ohje,+mennään+päivä+kerrallaan.Vointia+teille+kaikille+toivon+ja+monella+viikon+kohokohta+odotuksissa,+se+niin+rentouttava+sauna,+sitä+oottelemaan;)Saapa+nähdä+onnistunko+taas+kahdesti+tämän+lähettämään?
  18. Huomenta,+taas+sellainen+aamu,+että+ei+tiedä+mitä+tuleman+pitää,+eilinen+olikin+aivan+sateeton+päivä.Omenoita+suuren+kassillisen+kävin+ystävän+kanssa+hakemassa+yhteisen+ystävän+luota,+tyttärelle+sosetta+varten,+itse+en+tarvitse.Hyviä+punakanelia+oli+ja+syödenkin+siltään+maistuvat.Ihanaa,+että+on+tämän+laatuisa+ystäviä,+jotka+jakavat+satoa+myös+toisille,+pihattomille+ja+puuttomille.Vielä+on+nuo+koivut+harsoisessa+asussa,+mutta+eiköhän+seuraava+tuuli+ne+riisu,+kovin+viileäksi+ilma+muuttumassa.Iloa+pitää+etsiä+vaikka+mistä+ja+uskoa+myös+sen+toteutumiseen,+eikös+sanonta+ole,+että+usko+siirtää+vuoria,+miksi+ei+sitten+onnen+murusia+antaisi;)Ikäviäkin+kokemuksia+noita+pienimmistä+eläimistä+on+minulla+myös.Oletteko+huomannut,+jos+kiviä+kääntelee+melkein+joka+kiven+alla+on+kusiaispesä+ja+mökillä+niitä+pesiä+löytyi+nurmikolta+ja+ei+kauan+nurmikolla+istahtanut,+kun+noustava+oli.Niitä+samalla+julmalla+tavalla+mieheni+pesiä+tuhosi,+mitä+ynnämuu+kertoi+tehneen.Tuiki+tärkeitä+nämä+pistelevät+kuitenkin+ovat,+pölytyksen++kukille+antavat+mettä+kerätessään,+siis+näitäkin+tarvitaan.Onhan+kuolemaan+johtanut+ampiaisen+pistot,+joten+varoa+saa.Minun+kokemukset+hyvin+myönteisiä+ampiaisista,+mökillä+oli+pesät+milloin+kuistin+vintillä,+milloin+sillan+alla,+hyvin+yhteiselo+luisti,+yhtään+pistoa+ei+tullut,+vaikka+aikamoinen+vilske+ja+liike+kuistilla+kävi.Hurskaisen+kohdalla+voisi+todeta,+että+vaikeuksien+kautta+voittoon,+kun+kerroit+noita+ongelmia+puuhastelussasi.Ikävä+tuo,+että+ei+ilmoita+jos+on+sovittu+juttu.Olen+todennut+saman+tuon+peräkärrin+peruuttamisen+suhteen,+ei+ihan+helppo+juttu+ole+kaikille.Onneksi+et+pudonnut+sieltä+räystään+alta+Late,+olisi+voinut+koitua+ikävyyksiä+muutakin,+kuin+se+pisto+silmäkulmaan.Kyllä+se+töitä+teettää+se+auton+kunnossa+pito,+mutta+kelpaa+sitten+tietä+lähteä+kuluttamaan,+kun+auto+kiiltää;)Vähän+samanlaista+toivottamalta+tuntuvaa+puuhaa+kuitenkin,+kuin+ikkunan+pesu,+kohta+auto+kuran+peitossa,+kun+sadesää+sattuu.Yllättäviä+tuttuja+joskus+tapaa+vuosien+takaa+ja+onhan+sitä+kerrottavaa,+ei+loppua+meinaa+näkyä,+mutta+kun+ajattelee+mitä+kaikkea+on+molempien+elämässä+sattunut,+eihän+siinä+tunnissa+ehdi+kuin+hipaisun+saamaan;)Tätä+ja+tämmöisiä+sitä+päivään+aina+tupsahtaa,+ja+nyt+on+kone+kiinni+laitettava+ja+kauppaan+lähdettävä,+pitkäksi+taas+venyi+tämä+istunto.Oikein++hyvää+viikonlopun+alkua+kaikille,+ilma+näyttää+kirkastuvan.
  19. Huomenta+syksyiseen+säähän,+näin+se+jatkuu,+toiset+aurinkoa+on++saanut,+tasan+ei+käy+onnen+lahjat.Ihan+pikkusen+toiveita+tuo+taivas+enteilee,+etteikö+ainakin+satamatta+tämä+päivä+saataisiin++olla.Tuuli+ainakin+kyytiä+antaa+ja+puut+riisuuntuu+pika+vauhdilla,+senkin+havainnon+tein+,+että+keskusliikenne+asema+on+tullut+näkyväksi,+lehtien+puista+poistuminen+sen+mahdollisti.Taas+näen+miten+Onni-bussit+ja+muut+linja-+autot+tulee+ja+menee,+valoisuus+sisällä+lisääntyy,+senkin+huomaa+puiden+lehtien+karistessa.Tämän+tapaisia+muutoksia+elooni;)Ulkona+olin+minä+myös+eilen,+kerhoon+kilometrin+matkan+kävelin,+sateenvarjon+alla,+mutta+lenkistä+voi+puhua.Noita+koiran+ulkoiluttajia+on+tässä+minun++ikkuna+näkymässä,+tosilla+pussit+ja+paljon+ilman+sitäkin+näkee+kulkevan.Eli+vielä+on++niitä,+jotka+katselevat+mukamas+muualle,+kun+koira+läjänsä+tekee+ja+niinpä+siihen+jää.Ehkä+voiton+kuitenkin+vie+ne,+joilla+on++jälkien+korjaaminen+hallussa.Onhan+se+jotakin+jo+tuokin,+että+roskapussi+matka+tulee+tehtyä,+liikkeelle+se+on+lähdettävä+silloinkin;)Opiston+lehti+tulee+tänne+kotiin+ja+paljon+olisi+tarjolla,+vaikka+minkälaista+oppia,+muun+muassa+tämän+tietokoneen+hallinasta.Ei+vaan+nykäise+se+into+mikä+takavuosina+mieliteon+synnytti+moneenkin+asiaan.Aivoille+pitäisi+antaa+hommia,+juuri+luin+sellaisen+tiedon+lehdestä,+mutta+jos+halut+puuttuu,+ei+kai+siitä+oppimisyrityksistä+mitään+tule.Taitaa+jonkun+asteista+saamattomuutta+vai+peräti+laiskuutta+olla,+on+niin+mukava+käpertyä+tuonne+sohvan+nurkkaan,+periksi+antamisen+tuntua+se+on.Oletpa+sinä+Hurskainen+kiltti,+kun+autat+hukkuvaa+ja+mikä+kiitos+sitten+olikaan;)Jospa+talvehtisi+hyvin+ja+antaisi+sinulle+kiitoksen+ensi+kesän+sato+toiveille,+muistaisi+pelastajansa+ja+kukissa+pörräisi.Onhan+se+tukevasti+koukussa+se+peräkärri,+vieläkö+siihen+kaapeli+pitää+olla,+vai+onko+se+valojen+näkymisen++vuoksi+tarpeellinen?Monesti+tiellä+näkee+valottomia+peräkärrejä,+ei+vilku+kääntymisen+merkit+ei+muutkaan+varoittavat+muulle+liikenteelle.Vilkaisin+läntistä+taivasta,+aika+musta+oli,+mutta+tällä+puolen+taloa+valoilmiö+ilmestyi+taivaalle,+kumpiko+nyt+päälle+tulee?Sitä+tässä+jään+odottelemaan+ja+toivotan+aurinkoista+päivää+sinne+missä+se+paistaa+ja+kaikille+muuten+vaan+mukavaa+päivää.
  20. Huomenta,++uusi+päivä+aluillaan,+mitä+mukanaan+tuonee?Mikä+on+varmaa+niin+se,+että+vettä+sataa+ja+on+satanut+kaiketi+koko+yön,+kun+lammikoita+on+kertynyt.Surullista+katsottavaa+oli+telkkarissa+näytetyt+viljapellot,+onneksi+valtion+kassa+avasi+kirstunsa+ja+jotakin+on+luvassa+apua+näille+viljelijöille,+korvaa+edes+jotakin.Kyllä+se+leivän+ansaitseminen+on+joskus+tiukassa+ja+maanviljely+aivan+Luojan+armoilla.Nyt+on+koivujen+mekko+harventunut,+melkoinen+repale+on+ja+kadut+sitten+lehtien+peitossa,+varoa+saa+ettei+liukastu.Se+on+todella+kummaa+miten+tuota+puhetta+syntyy,+kun+vaikka+kadulla+tutun+tapaa,+puhe+polveilee+asiasta+toiseen+ja+loppua+ei+tule.Sairauksista+aika+paljolti+tulee+puhetta,+sipaisee+se+lapsiakin+ja+muuta+tekemistä,+aina+vaan+aiheet+löytyy,+juoru+puheita+harvemmin;)Jossakin+tilanteessa+on+kyllä+löytynyt+sanattomuuttakin+ja+sekös+on+kamala+tilanne,+kun+jokainen+kynsiään+katselee.Harvoin+se+tilanne+sellaisena+kauan+pysyy,+aina+joku+kekseliäs+aloitteen+tekee+ja+siitäpä+se+sitten+taas+alkaa;)Nuo+luonnon+ihmeet+kyllä+pysäyttävät+katsomaan,+ja+monesti+illan+hämärtyessä+nuo+taivaan+rannat+monimuotoisina++näyttäytyvät,+tässä+joku+ilta+sitten+oli+niin+mahtavan+tummat+pilvipeitteet+taivaalla,+että+hiljaiseksi+veti.Kohta+taas+värikäs+taivas+tuli+esiin,+luonnon+mahtavaa+kuvaelmaa+katselin,+mitä+ei+koskaan+samanlaisena+näe.Kameran+kanssa+minäkin+heiluin,+mutta+kerkesi+kadota+se+mahtavin+näky,+minun+hitauden+vuoksi.Tuota+itsensä+piristämistä+olen+pohtinut+ja+tullut+aina+vaan+enenemissä+määrin+siihen+loppu+tulokseen,+että+ei+enää+ihmeitä+piristyksiä+kaipaa,+tyylillä,+päivä+kerrallaan+alkaa+sopia+minulle.Kovasti+pienet+on+asiat,+mitkä+iloa+tuo,+surussakin+ihan+olematon+koskettaa.Monesti+ihan+jo+väsyttää+ajatus,+kun+kalenteriin+katsoo+sitä+menojen+paljoutta,+jotka+jo+reilusti+on+puolittunut+entisestä,+ei+enää+haluta+aina+olla+menossa.Valintoja,+ja+itsestä+se+on+paljon+kiinni,+mitä+tekee,+minne+menee,+ajatelkoot+toiset+mitä+vaan+kysellessään+miksi+et+tule+yhteisiin+tapaamisiin.Onko+se+sitä,+että+kaikki+on+jo+nähty?Ei+jaksa+ajatella+mistä+jää+ilman,+oleillessa+vain+omissa+oloissaan,+hyvin+aika+näkyy+näinkin+menevän.Turhapa+on+maailman+menosta+yö+uniaan+menettää,+ei+kuulu+heikko+ääni+maailman+päättäjien+korviin,+päättävät+mitä+päättävät,+sotivat+ja+mellakoivat,+meiltä+kysymättä.Luonnon+voimille+ei+hekään+mitään+mahda.Haaveet+on+Hurskaisella,+niin+pitääkin,+mutta+noihin+peli+voittoihin+ei+toivoa+kannata+laittaa,+kyllä+ne+matkarahat+on+muuten+säästettävä;)En+ole+minäkään+voittanut+pitkiin+aikoihin+ja+paljon+en+koskaan,+pienessä+jännityksessä+kuitenkin+pitää+olla+ja+unelma+siitä+suuresta+potista+elää;)Tänään+olisi+lähdettävä+kerhoon,+se+laulaminen+velvoittaa,+vaikka+muuten+melko+haluton+lähteminen.Kyllähän+se+saattaa+niinkin+olla,+että+virkistää+ja+mieli+uusia+asioita+pohdittavaksi+saa,+joten+niskasta+kiinni+ja+intoa+puhkuen+on+matkaan+lähdettävä;)Sateenvarjon+alla+ihmiset+näkyy+kulkevan,+onhan+tämä+melko+tuttu+näky,+joten+mitä+siitä+satakoon,+päivän++iloa+toivotan.