Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+vielä+melko+pimeästä+Savosta,+tuuli+on+tehnyt+töitä+koko+yön,+mutta+sitkeästi+lehdet+noissa+koivuissa+pintansa+pitää.Samoin+lehmukset+tuossa+kadun+sivuilla,+lehdet+vaan+pysyvät+ja+pysyvät.Eilisen+päivää+vettä+taas+tuli,+nyt+ei+sada,+mutta+tiedä+sitten+päivän+mittaan,+taisihan+se+aurinkoa+sää+tiedotus+luvata.Veto+tuntui+eilen+kaikilta+"kässäreiltä"++puuttuneen,+sääkö+siihen+lie+vaikuttanut,+eipä+hätää,+korit+pullollaan+kaupattavaksi+vietävää.Tulee+sitä+taas+pari+kassillista+joulukuusen+allekin+kerättyä+hyväntekeväisyyttä+tekeville.Niin+se+kummittelee+jo+joulu+taas+mielessä,+juuri+eilen+katselimme+päivää+jouluruokailuun+ja+näytti+siltä,+että+ei+riitä+päivät;)Tietysti+se+kunnon+arviointi+koostuu+hyväksi+tai+huonoksi,+riippuen+mihin+vertaa+ja+ajattelin+sinun+kuntoa+ynnämuu+omaani+ja+eihän+voi+samana+päivänä+tästä+puhua.Tietysti+vierivät+vuodet+kaikkien+kuntoa+heikentää,+mutta+kun+on+liikkuvainen+aina+ollut,+pysyy+sekin+asia+helpommin+reilassa.Maailmalle+on+Noellankin+sukua+hävinnyt,+no+se+on+vaan+kiva+juttu,+vaikka+ikävä+voi+väliin+tulla.Tyttären+poika+perheineen+asuu+Ruotsissa,+joulunkin+siellä+viettävät,+heillä+on+kolmen+vuoden+pesti+siellä,+Norjan+puolella+töitä+tekee,+mutta+halvempaa+asua+Ruotsissa.Poika+käy+kansainvälistä+koulua,+ja+sen+pyrkivät+saamaan+päätökseen+siellä+asuen.Tuokin+on+hyvä+tapa+ylimääräisen+pullan+käyttöön+mistä+kerroit,+olen+kuivannut+minäkin,+mutta+ilman+voitelua+ja+maustamista.Korppu+maistuu+minulle+myös;)Sen+sijaan+paprikaa+en+tykkää+syödä,+se+närästää,+sipulia+syön+paljonkin.Minä+en+koskaan+saa+ristikoita+täyttymään+kokonaan,+sotken+parhaalla+tavalla+ja+sitten+kärsivällisyys+loppuu+ja+jätän+siihen.Sudokoja+täytän+alkuun+reippaasti,+mutta+sittenpä+se++toppaa,+kun+en+ole+harkinnut+loppuun+asti,++liikaa+vaatii+nämäkin+miettimistä+ja+siihen+en+ole+kykenevä;)Tuntuu+vähän+,+että+liioittelet+noita+huojumisia,+tai+vertauksesi+niin++hassuja,+että+todesta+menee.Uskonhan+minä,+että+vaivoja+varmaan+on,+mutta+kun+niitä+osin+leikkisästi+kerrot,+menee++liioittelun+puolelle.Kyllä+sinulle+noita+vahinkoja+sattuu.+miten+se+naula+nyt+juuri+sillä+kohtaa+oli,+että+jalkaasi+sattui,+sanotaanko,+että+kohtalo+niitä+ansoja+asettelee.Ymmärrän+kyllä+senkin,+että+ne+naulat+on+hyvä+saada+uusiokäyttöön,+mutta+säästyisit+vaivalta+jos+laittaisit+ne+uuniin+ja+saisit+vielä+suorina+ne+pois+ottaa.Eikö+muka+näin+käy+ja+miksi+ei+?+;);)No+niin,+kunhan+taas+höpötän.Taivas+alkaa+näyttää+siltä,+että+voisi+se+aurinko+ilmaantua,+tuuli+puhaltaa+sillä+mallilla,+että+voimat+lehdiltä+saattaa+loppua+ja+maan+lannoitukseen+putoavat,+harvemmalta+jo+mekko+päällä+näyttää.Tänään+voi+jo+laulukin+luistaa,+jos+aurinko+taivaalle+ilmestyy,+mukavaa+sen+ihmeen+odotusta+kaikille.
  2. Uusi+viikko+taas+alkamassa+ja+loppukuun+loppupuolelle+on+käännytty,+pari+kuukautta+ja+joulussa+ollaan.Voi+kun+sataisi+maan+valkoiseksi+sitten+jouluksi,+olisi+se+iso+muutos+tämän+hetkiseen+ja+piristäisi,+maisemat+muuttuisi.Koivut+sitkeästi+lehtimekon+päällään+pitävät,+nyt+kyllä+tuuli+villiksi+rupeaa,+saapa+nähdä+joko+koivut+riisuu.Ruorikoski+maisemat+kuvailee+tarkasti,+eri+vuoden+aikoina,+niin+ne+onkin+hyvä+tallentaa,+kun+tuo+muisti+alkaa+tepposia+tehdä,+voi+virkistystä+sille+kuvista+katsoa.Sinulla+taitaa+olla+lämminvalo+parvekkeella,+en+minä+tarkene+istua+parvekkeella,+ja+baden+baden+jousi+vintille.Keväällä+sitten+auringon+ilmestyttyä+taivaalle+hyvinkin+aikaisin+sen+istumisen+voi+aloittaa.Ortodoksien+kirkon+elämä+on+rikasta+ja+monimuotoista,+kehdosta+hautaan,+sain+seurata+hyvinkin+paljon+anoppini+myötä.Kyllä+se+meinaa+tämä+iän+lisätulo+vaan+kovin+nopsaan+väsymyksen+saada+aikaan+ynnämuu,+mutta+sinulla+tuo+lenkkeilijän+kunto+tallella,+se+voimia+antaa+ja+taas+menet.Joskus+tulee+heikkouden+tunne,+onkohan+joku+ravinto+aine+hukassa,+mutta+pian+se+tasaantuu,+kun+tankkauksen+tekee.Eihän+tuo+katoksesi+kovin+kalliiksi+tule+Hurskainen,+mutta+kova+homma+tehdä.Eikös+ne+naulat+arinalle+jää,+kun+puuosa+palaa,+siitä+sitten+keräilet+pois,+vai+onko+se+kuluttavaa+sille+arinalle,+kyselee+tietämätön.Onko+jalat+lämpimänä,+ensimmäinen+ehto++terveenä+pysymiseen,+lattiat+melkein+aina+vetoisia,+joten+sukat+tai+tossut+jalkoihin.Meidän+talossa+kyllä+aika+helpolla+kuulee+naapurinkin+elämän,+vaikka+on+rakennettu+siihen+hyvään+aikaan,+milloin+talot+kestäviksi+rakennettiin,+mutta+äänten+suhteen+heikkous+on+olemassa.Kaunis+ääninen+poika+lauloi+konstailematta+tuossa+linkissäsi+Mamma-Mia,+mutta+oravaa+en+nähnyt,+kauniit+kuusipuut+kylläkin.Tästä+Turo+pojasta+en+ole+kuullutkaan,+reippaat+on+mietteet+nuorella+miehen+alulla,+kiitos+linkistä,+minulta+jää+paljon+tietoa+puuttumaan,+kun+niin+vähän+seuraan+maailmalla+tapahtuvia+asioita.Siltaa+joskus+katsoin,+mutta+ajattelin,+että+liika+jännäksi+minulle+menee,+taisin+hukata+hyvän+sarjan.Nuo+kalaiset+sopat+tuntuvan+maistuvan+melko+usealle+ja+ei+niihin+helpolla+kyllästykään,+no+ehkä+jos+joka+päivä+söisi+voisi+evät+ruveta+kasvamaan,+tyhmä+vitsi+;)Palveluvirhettä+on+syytä+minun+myös+pelätä,+kahteen+kertaan+voi+viestin+palstalle+saada.Vettä+sataa+ja+mieli+musta,+mutta+tästä+sitä+vaan+elolle+käännytään+ja+käsitöiden+pariin+virkistäytymään.Nauttikaa+nyt+vielä+syksyn+väriloistosta,+kohta+se+ohi+on.
  3. On+armas+sunnuntai+aamu+tää,+se+muistot+mielessä+herättää,,,++niinpä+ei+vaan+kuljeta+kirkkotiellä+niin+kuin+ennen,+aika+muuttuu+ja+me+sen+mukana.Muistoja+niitä+kumminkin+mukana+kuljetamme,+hyviä+ja+pahojakin,+kaikki+ei+mielestä+katoa,+vaikka+muisti+huononeekin.Muistaako+kukaan+tuota+herkkää+laulua,+josta+aloitin+tämän+aamun?Yöllä+satoi,+kuinkas+muuten,+mutta+päiväksi+odotetaan+kuivempaa.Minä+itsepäinen+en+koskaan+ole+tuota+rokotetta+ottanut,+saa+nähdä+milloin+saan+maksaa+itsepäisyydestäni.Toivoisin,+että+antaisi+nyt+media+olla+ryöpyttämättä+tuota+vauva+asiaa,+odotus+aika+voi+muutenkin+kysyä+voimia,+ei+siinä+enää+mitään+suurempaa+julkisuutta+tulevat+vanhemmat+kaipaa,+näin+uskon.Nuo+nuhat+tulee+ja+menee,+toivottavasti+sivuutat+sen++suuremmitta++harmeitta+ynnämuu.Sauna+se+meillä+lauantain+kohokohta+ynnämuu+ja+hyvät+löylyt+taas+olikin;)En+usko+minäkään+vaalien+vaikuttaneen+tuohon+uutiseen+mistä+nyt+saamme+aina+vaan+kuulla+ja+ehkä+ilkeyksiäkin+asiasta+saamme+nähdä.Noella+sinä+jaksat+paljon+liikkua,+reipas+olet,+kauppoja+kiertelet+ja+kahviloissa+nautiskelet,+minulle+aika+pakkopullaa+kaupoissa+käyntikin.Laitoin+parvekkeelle+jotakin+erikoista+kuusen+oksaa,+en+muista+nimeä,+se+kestää+neulasia+pudottamatta+ja+on+hyvin+tumma+ja+tuuhea.Amppeleihin+ja+kehikkoon+niitä+laiton+ja+sitten+Led+valo+nauhat+kiersin+valoa+pimeään+antamaan.Ajattelin+että+aikaisin+tulee+valot,+tavallaan+vasta+adventtina+ne+laitan,+mutta+ovatpa+valmiina,+pakkohan+ei+ole+polttaa.Pieni+polku,+rytmikäs+tanssikappale+ja+Tippavaaran+isäntä+mieleen+muistuu,+hauskaa+oli+Kankkulan+kaivollaKiitos+Mamma-Mia+linkistä.Ajankohtaan+sopiva+oli+toinenkin+linkkisi,+mielialoissa+liikkuva.Värikkäästi+kuvasit+myös+ruorikoski+syksyisen+sään++esillä+oloa,+tosiaan++nuo+värikkäät+lehdet+verhoavat+maan,+lannoittavat+ja+keväällä+uusi+nurmi+alta+nousee.Vaaranakin+ovat,+nuo+lehtien+peittämät+kadut+ovat+monelle+koituneet+harmiksi,+on+mennyt+luita+poikki+ja+mahdollista+on+elämä+myös+loppua+kaatuessa..Vaikka+kuinka+yrittävät+puhtaana+katuja+pitää,+aina+ei+joka+paikkaan+puhdistajan+käsi+yllä,+varovaisuutta+liukkaudesta+jo+ennen+lumen+ja+jään+tuloa.Hurskainen+painiskelee,+tekisinkö+vai+en,+minä+neuvon+jätä+tekemättä+vältyt+mahdollisilta+sakoilta,+jos+sattuu+lupa+ihmiset+tekeleesi+huomata.Isosta+asunnosta+ei+ole+kuin+harmia,+varmaan+neliöitä+murto+osa+sinun+taloosi+verraten,+mutta+liika+koen+olevan+ainakin+siivotessa.Loppujen+lopuksi+aika+pienen+tilan+tarvitsisin,+mutta+en+jaksa+edes+ajatella+pienemmän+etsimistä,+tällä+mennään,+kunne+se+viimeinen+todella+pieni+koti+löytyy.No+niin,+päivä+on+valjennut,+minulla+aatoksissa+pullan+leivonta,+eilen+en+jaksanut,+kun+ne+kaaliruuat+sain+tehtyä,+siivouksen+ja+pyykin+lisäksi,+nyt+sitten+pitkäksi+aikaa+pakkasesta+otan+laatikkoa+tai+kääryleitä,+nam,nam.Viettäkää+rauhaisa+lepopäivä,+minä+ajattelen+harrastuksena+tuon+pulla+taikinan+teon,+vaikka+pääharrastus+onkin+puikkojen+kanssa+heiluminen;)
  4. Lauantai+aamua,+niin+hiljaista+ja+pimeää.Nousin+tosi+aikaisin+ja+nyt+sitten+jo+kirjoittelen,+odottelen+elämän+alkavan+tuolla+kaduillakin.Annan+kiitoksen+itselleni+eilisestä+päivästä,+parveke+nyt+valmiina+talven+odotukseen,+vintillä+käyty,+kukkaruukut+pesty+ja+viety+kellariin+ja+vielä+kauppaankin+jaksoin,+hyvä+minä.Tänään+jatkan+täällä+sisällä+siivoamista,+se+tavanomainen+kysymyksessä,+lakanoiden+vaihto+ja+pyykin+pesu.Jos+voimia+riittää+kaali+ruokia+laitan+uuniin+ja+ne+kaalikääryleet+yritän+saada+aikaiseksi.Yhtä+toistoa+tämä+meikäläisen+elämä+on,+kun+jonkun+asian+saa+kuntoon,+aloita+alusta+toisaalla,+mutta+tunteepahan+elävänsä;)Tässä+kirjoittaessa+katselen+noiden+koivujen+värin+vaihtumista+ja+lehtien+putoilua,+aivan+kuin+minun+ilokseni+nuo+koivut+värinsä+pitäneet+kauniin+keltaisena+hohtavat.Eilen+kun+aurinko+niihin+sattui+olisi+kuin+kultapuita+olisivat,+toisella+puolen+taloa,+puistossa+puut+jo+melko+ruskeita.Katuvalon++loisteessa+näyttävät+surumieliseltä,+alistuneelta,+tuuli+ei+ole+vielä+herännyt.Tuo+vuosipäivä+on+tälläkin+kahvin+merkeissä+tapana+tarjota+ja+joulun+seutuun+sinne+minäkin+menen,+kolmas+kerta+jo+minulla.Onhan+se+mukava+tapa+sekin.Hankaluutta+ne+tuottavat+nämä+tulvat+ja+muut+ihmisistä+riippumattomat+tuhot,+kaikkea+ei+viisaskaan+ihminen+osaa+ennustaa.Minulla+aina+maalatessa+oli+malli,+en+muista+suoraan+maalanneeni+koskaan+aidosta+luonnosta,+tai+mallista.Kopiota+aina+yritin,+ehkä+juuri+siksi+ei+tuotokset+onnistuneet,+valot+ja+varjot+puutuivat.Yritys+hyvä+kymmenen+minulla+ainakin+oli;)Ahkeroinut+on+Latekin,+kyllä+siinä+autostakin++työmaata+riittää,+jos+siistinä+sen+pitää.Onnea+katsastukseen+ja+myös+jaksamista+noihin+kodin+puuhiin.Eilen+olikin+Suomi24+reilulla+tuulella+kaksi+viestiä+minulta+ja+näkyy+Hurskainen+myös+saanut+kaksi+esille.Tuli+palvelu+virhe+ja+minä+uuden+lähetyksen+tein,+kuinkas+muuten+ja+siinä+sitä+sitten+reilusti+annettiin.Onpa+ihan+turha+harmitella,+että+päivä+meni+siivous+kaverina,+myönnä+nyt+Hurskainen,+että+onpa+kiva++olla+siistissä+huushollissa;)Ehkä+olisi+syytä+vaihtaa+se+mikro,+tiedä+vaikka+oikosulun+saa+aikaan,+tai+sinä+saat+siitä+iskun,+vaikuttaa+vaikka+tehtävään+ruokaan.Nyt+olisi+sitten+näitä+haasteita+alettava+purkamaan,+jotenkin+on+vetämätön+olo,+olisiko+eilisellä+vaikutusta,+mutta+ei+auta+antaa++periksi.Sauna+illalla+sitten+väsymykset+poistaa,+onnekasta+päivää+kaikella+tapaa+ja+kaikille.
  5. Huomenta,+taas+viikonloppu+edessä+ja+ahkerilla+töissä+käyville+lepoa+lähellä+ja+meille+vähemmän+ahkerillekin;)Niin+ne+sekaisin+meni+minun+suunnitelmat,+kun+sataa+tihuutti,+jäi++lasit+pesemättä,+tänään+uusiksi+jos+ei+ihan+taivaan+täydeltä+vettä+tule.Hätähousun+nimeä+kannan+ja+kun+joku+työ+mieltäni+painaa,+on+se+saatava+tehtyä++sitten+vaan+huokailen+onnellisena,+kunnes+keksin+taas+jonkun+mielen+painajaisen.Sähkölamppuja+ja+pattereita+eilen+sitten+kaupasta+kävin,+nyt+on+varalla+monenlaista+lamppua+ja+paristoa,+jouluvaloketjunkin++ostin,+nyt+kirkas+työvalo,+sitä+olin+jo+kauan+haahuillut.Mikä+vika+minussa+oikein+on,+kun+avun+pyytäminen+on+ylen+vaikeaa,+kyllähän+pyytäen+saisi+vävyn+ja+pojankin+näitä+apuja+antamaan,+mutta+aina+sillä+hetkellä+eivät+maisemissa,+kun+minä+tarvitsisin,+heti+mieleen+ehtineet+pitää+tehdä.+Siis+turha+marista++ja+ainahan+nuo+tehtyä+tulee,+on+vaan+tavaksi+tullut+valittaa;)Ramoonan+tapaan+ruokaa+itselleni+teen+ja+esimerkiksi+ne+nahistuneet+tomaatit+sopii+melkein+mihin+vaan,+kastikkeeseen+kivasti+makua+lisäävät.Nyt+alkaa+ruska+poistua+ja+ikävän+näköisinä+puut+vielä+ruskeita+lehtiään+kantaa,+koivuissa+vielä+keltainen+väri+loistaa,+kunnes+tuuli+yltyy+ja+riisuu+ne+alastomiksi.Noelan+kodin+ihan+sielun+silmin+nään,+on+kaikki+niin+kohdallaan+ja++hyvin+tavoitettavissa,+meinaa+ihan+itseäni+harmittaa,+kun+aina+joku+nämä+paikat+sotkee,+vaikka+kuinka+yritän+sanoa+tavarat+paikoilleen;)Pesutupaan+aion+mennä+ruukut+pesemään+sitten+kun+olen+kaiken+valmiiksi+saanut,+pesen+ja+vien+kellariin+odottamaan+puhtaina+uutta+kevättä.No+niin,+nyt+jo+puhun+ruukkujen+uudesta+käytöstä,+vaikka+vasta+uhoin,+että+en+ensi+keväänä+mitään+laita,+lyhyt+muistinen+olen.Puskasuleiman+tekstiä+saa+lukea+ajatuksen+kanssa,+kyllä+selväksi+tulee+ja+mukavaa+se+on+murteita+yrittää+ymmärtää.Ynnämuun+kirjoitus+jotenkin+tuttua,+onhan+se+lähellä+Savoa+melkoisesti,+pieni+eroavaisuus+saattaa+olla.Murteet+on+mukavia+luettavia+ja+aika+vaikeita+kirjoittaa.En+ole+törmännyt+murteeseen+johon+sankirjaa+olisin+tarvinnut,+ihmettelenkin+miten+Savo+voi+olla+ainakin+Hesalaisille+niin+vaikea+selkoista.No+myönnettävä+on,+että+ainakin+vanhemmat+sanat+joskus+muuttavat+muotoaan+kokonaan,+lehmästä+tulee+itikka+ja+muut+sen+kaltaiset,+eihän+niitä+voi+tietää.Etpä+ruuatta+jää+sinäkään+ynnämuu,+vaikka+luettelet+pieniä+osaamisiasi,+ja+kyllä+se+taito+kasvaa,+kun+puuhaan+rupeaa.Onhan+nykyään+valmisruokia+saatavana,+mutta+kaiketi+ne+ei+kauan+maistu,+kun+niin+saman+makuisina+eteen+saa.Maalauksia+vartenko+kuvia+otat+ynnämuu.Onpa+kiva++kuulla+terveisiä+sinultakin+ullamirjami,+hyvin+vaan+viihdyt+siellä+Ruotsin+maalla;)Siitä+voi+olla+kiitollinen+oikein+suurissa+määrin,+että+terveyttä+riittää,+näin+minä+myös+olen+saanut+siitä+olosta+nauttia.Lampun+ostossa+Hurskainen+samoin+kuin+minäkin,+minä+vaan+sitä+näkemisen+toivossa+ostelen.Oli+niin+himmeä+tuo+lamppu+minkä+alla+istun,+että+meinasi+jo+hermo+mennä+siinä+tihrutessa.Kyllä+valo+on+tärkeä+näkemisen+ja+kaiketi+myös+muun+terveyden+tähden,+kai+siitä+jotakin+hoitoa+saa+olotilaansa.Mukava+että+ei+tarvitse+nuohoojaa+kutsua,+mökillä+asuessani+se+oli+aina+tilattava,+kai+kaupungissa+ovat+kartoittaneet+tarvitsijat.Nyt+päivä+valjennut,+ei+auta+sadetta+syyksi+laittaa,+nyt+sitten+pesu+hommiin.Toivottavasti+siellä+etelämpänä+sade+myös+loppuu+ja+ette+ihan+veden+varaan+joudu.Iloista+perjantai+päivää.
  6. Huomenta,+taas+viikonloppu+edessä+ja+ahkerilla+töissä+käyville+lepoa+lähellä+ja+meille+vähemmän+ahkerillekin;)Niin+ne+sekaisin+meni+minun+suunnitelmat,+kun+sataa+tihuutti,+jäi++lasit+pesemättä,+tänään+uusiksi+jos+ei+ihan+taivaan+täydeltä+vettä+tule.Hätähousun+nimeä+kannan+ja+kun+joku+työ+mieltäni+painaa,+on+se+saatava+tehtyä++sitten+vaan+huokailen+onnellisena,+kunnes+keksin+taas+jonkun+mielen+painajaisen.Sähkölamppuja+ja+pattereita+eilen+sitten+kaupasta+kävin,+nyt+on+varalla+monenlaista+lamppua+ja+paristoa,+jouluvaloketjunkin++ostin,+nyt+kirkas+työvalo,+sitä+olin+jo+kauan+haahuillut.Mikä+vika+minussa+oikein+on,+kun+avun+pyytäminen+on+ylen+vaikeaa,+kyllähän+pyytäen+saisi+vävyn+ja+pojankin+näitä+apuja+antamaan,+mutta+aina+sillä+hetkellä+eivät+maisemissa,+kun+minä+tarvitsisin,+heti+mieleen+ehtineet+pitää+tehdä.+Siis+turha+marista++ja+ainahan+nuo+tehtyä+tulee,+on+vaan+tavaksi+tullut+valittaa;)Ramoonan+tapaan+ruokaa+itselleni+teen+ja+esimerkiksi+ne+nahistuneet+tomaatit+sopii+melkein+mihin+vaan,+kastikkeeseen+kivasti+makua+lisäävät.Nyt+alkaa+ruska+poistua+ja+ikävän+näköisinä+puut+vielä+ruskeita+lehtiään+kantaa,+koivuissa+vielä+keltainen+väri+loistaa,+kunnes+tuuli+yltyy+ja+riisuu+ne+alastomiksi.Noelan+kodin+ihan+sielun+silmin+nään,+on+kaikki+niin+kohdallaan+ja++hyvin+tavoitettavissa,+meinaa+ihan+itseäni+harmittaa,+kun+aina+joku+nämä+paikat+sotkee,+vaikka+kuinka+yritän+sanoa+tavarat+paikoilleen;)Pesutupaan+aion+mennä+ruukut+pesemään+sitten+kun+olen+kaiken+valmiiksi+saanut,+pesen+ja+vien+kellariin+odottamaan+puhtaina+uutta+kevättä.No+niin,+nyt+jo+puhun+ruukkujen+uudesta+käytöstä,+vaikka+vasta+uhoin,+että+en+ensi+keväänä+mitään+laita,+lyhyt+muistinen+olen.Puskasuleiman+tekstiä+saa+lukea+ajatuksen+kanssa,+kyllä+selväksi+tulee+ja+mukavaa+se+on+murteita+yrittää+ymmärtää.Ynnämuun+kirjoitus+jotenkin+tuttua,+onhan+se+lähellä+Savoa+melkoisesti,+pieni+eroavaisuus+saattaa+olla.Murteet+on+mukavia+luettavia+ja+aika+vaikeita+kirjoittaa.En+ole+törmännyt+murteeseen+johon+sankirjaa+olisin+tarvinnut,+ihmettelenkin+miten+Savo+voi+olla+ainakin+Hesalaisille+niin+vaikea+selkoista.No+myönnettävä+on,+että+ainakin+vanhemmat+sanat+joskus+muuttavat+muotoaan+kokonaan,+lehmästä+tulee+itikka+ja+muut+sen+kaltaiset,+eihän+niitä+voi+tietää.Etpä+ruuatta+jää+sinäkään+ynnämuu,+vaikka+luettelet+pieniä+osaamisiasi,+ja+kyllä+se+taito+kasvaa,+kun+puuhaan+rupeaa.Onhan+nykyään+valmisruokia+saatavana,+mutta+kaiketi+ne+ei+kauan+maistu,+kun+niin+saman+makuisina+eteen+saa.Maalauksia+vartenko+kuvia+otat+ynnämuu.Onpa+kiva++kuulla+terveisiä+sinultakin+ullamirjami,+hyvin+vaan+viihdyt+siellä+Ruotsin+maalla;)Siitä+voi+olla+kiitollinen+oikein+suurissa+määrin,+että+terveyttä+riittää,+näin+minä+myös+olen+saanut+siitä+olosta+nauttia.Lampun+ostossa+Hurskainen+samoin+kuin+minäkin,+minä+vaan+sitä+näkemisen+toivossa+ostelen.Oli+niin+himmeä+tuo+lamppu+minkä+alla+istun,+että+meinasi+jo+hermo+mennä+siinä+tihrutessa.Kyllä+valo+on+tärkeä+näkemisen+ja+kaiketi+myös+muun+terveyden+tähden,+kai+siitä+jotakin+hoitoa+saa+olotilaansa.Mukava+että+ei+tarvitse+nuohoojaa+kutsua,+mökillä+asuessani+se+oli+aina+tilattava,+kai+kaupungissa+ovat+kartoittaneet+tarvitsijat.Nyt+päivä+valjennut,+ei+auta+sadetta+syyksi+laittaa,+nyt+sitten+pesu+hommiin.Toivottavasti+siellä+etelämpänä+sade+myös+loppuu+ja+ette+ihan+veden+varaan+joudu.Iloista+perjantai+päivää.
  7. Huomenta+ja+tietysti+harmaana+alkavaan+torstai+päivään,+mikä+kuitenkin+on+toivoa+täynnä,+niinpä+toivon,+että+ei+sataisi.Aikomus+urakoida+nuo+parvekelasit,+eilen+jo+kaikki+kukat+ja+mullat+raivasin.Taas+kerran+päätin,+että+ensi+keväänä+en+säkittäin+multaa+hommaa,+kun+on+niin+voimia+kysyvää+tämä+niiden+pensaan+juurelle+vienti.Kanervat+istutin+ja+voitteko+kuvitella,+välillä+piti+levätä,+kyllä+ne+voimat+on+jonnekin+kadonneet.Miten+käynee+tänään,+jos+hommiin+käsiksi+pääsen.Minulla+on+tapana,+kun+kaalin+pilkon+kiehumaan,+samaan+laitan+riisit+ja+siellä+ne+kiehuu+samassa+kattilassa,+tiskiä+säästän.Jauhelihan+ja+sipulin+samalla+pannulla+ruskistan+ja+sitten+uuniin,+hyväähän+se+on+kaalilaatikko.Kaalikääryleitä+rupesi+mieli+tekemään,+pitääkin+tarkastaa+joko+mahtuisi+erä+pakastimeen,+pientä+määrää+ei+kannata+ruveta+tekemään.Eipähän+ne+taida+rikkauksia+antaa+nuo+kierrätys+tavarat,+mutta+hyvä+kuitenkin+oikeaan+paikkaan+osoittaa.Jopa++nyt+Hurskaista+koettelee,+mutta+lepo+ja+uni,+kuuman+juominen+kaiketi+apua+antaa,+malttaisit+nyt+vaan+pysyä+sängyssä++pidemmän+aikaa.Noin+ne+toimii,+jotka+osaa+kuten+ynnämuu,+minun+piti+tänä+aamuna+hämätä+konetta,+kun+ei+kuvaa+ruutuun+ilmestynyt,+yhteys+seinästä+irti+ja+takaisin,+jopa+rupesi+liikettä+ilmaantumaan.Oli+siinä+ponnisteltava,+että+lattialta+ylös+pääsi;)Aika+avuttomana+muun+suhteen+olen,+korjaajaksi+ei+minusta+ole.Tulostin+pitäisi+viedä+liikkeeseen+asetukset+varmaan+väärin,+kun+ei+suostu+väriä+antamaan,+vaikka+kaikki+musteen+suhteen+ok.Vähän+tarvitsen+tulostella+ja+pelko++että+muste+kuivaa.Koneen+kanssa+olisi+korjauttamaan+mentävä,+aina+vaan+siirtyy,+kun+ei+pakko+ole+mitään+tulostaa.+Aina+joku+vialla+ja+sekös+kiukuttaa.Doc+Martin+on+mukava+sarja,+tai+voi+ärsyttääkin,+kun+on+niin+tiukka+pipoinen+tohtori+ja+suorapuheinen,+uusintoja+kai+nämäkin,+mitä+nyt+esittävät.Löytyneekö+todellisuudessa+ihan+tuon+laista+lääkäriä,+vaikka+mahtuuhan+monenlaisia+siihenkin+ammattikuntaan.Isompiin+ruukkuihin+vaihdoin+minä+myös+noita+"köynnöskasvejani"+kun+eilen+sen+mullan+kanssa+touhuilin.Amarylliksen+mukulat+sisälle+otin+ja+uuteen+tai+melkein+uuteen+multaan+ne+vaihdoin,+sitkeästi+aina+vaan+yritän+niitä+kukkaan+saada,+huonolla+menestyksellä+aina++vaan.Mitäs+puhetta+tuo+nyt+on+Venlastiina,+kantava+voima+olet+Puskasuleiman+kanssa,+ei+puhettakaan+kirjoitusten+lopetuksesta.Sisulla+ja+sydämellä+sitä+vaan+jatketaan+kaikki+kynnelle+kykenevät.Alanpa+nyt+katsastamaan+tuota+säätä,+mihin+suuntaan+se+meinaa+tänä+päivänä+mennä,+eilen+olisi+hyvä+sää+ollut+pestä+ne+lasit,+mutta+uupumus+tuli.Kyllä+ne+on+erissä+nämä+hommat+nykyään+tehtävä,+huomiseksi+sitten+vinttireissu,+kun+on+Badebaden++tuoli+talteen+vietävä,+sopisi+olemaan+kyllä+parvekkeellakin+talven,+mutta+ei+kaunistus+siellä+ole.Pikkuhiljaa+tässä+edetään+ja+kuulostellaan+miten+voimat+riittävät.Kaali+ja+jauheliha+olisi+tarjouksessa,+pitäisi+niitä+käydä+hakemassa,Kaalin+hinta+0,59+kilo+ja+jauheliha+4,99+kilo,+sopisi+nyt+tähän+kaaliruokien+suunnitelmiin.Nyt+touhuihin,+voimia+kaikille+torstai+päivä+iloksi+muuttamaan;)
  8. Huomenta,+nyt+aivan+ihanaan+aamuun,+aurinko+paistaa+ja+luonto+loistaa.Se+tietää+sitä,+että+on+aloitettava+parvekkeen+siivous,+pitää+raivata+kukat+ja+muu+ylimääräinen+pois+ja+jos+sää+samana+jatkuu,+huomenna+pesen+lasit.Kanervat+ja+havut,+lyhdyt+ja+ledvalot+tilalle+ja+syksyn+pimeätä+aikaa+taas+valaistaan.Tein+eilen+sen+suppilovahvero+piirakan+ja+tulipa+makoisa,+kunpa+joku+ystävällinen+lisää+minulle+asti+keräisi.Vieraat+käyvät+ajallaan,+talo+elää+tavoillaan,+siis+sopii+käydä+sovinnollisin+viestein+xx9+tai+vaikka+ru;)Noita+joutsenia+oli+aina+ihasteltavina+junalla+matkatessa+Huutokosken+maisemissa,+siellä+isot+pellot+ja+kurkien+ja+hanhien+kanssa+niitä+siellä+muuttomatkalla+näki,+keväisin+ja+syksyin.Samoina+ruokailu+ja+levähdyspaikoina+oli+nämä+pellot.Kerrassaan+mukava+tuo+vauva+juttu+on,+mutta+toivoisi,+että+rauhan+saisivat+tässä+odotus+aikana+vanhemmat.Onnea+uudelle+laitteelle+Hurskainen,+nyt+pölytön+koti+odotettavissa+ja+vielä+jos+apua+saat,+käy+kaikki+nopsaanNuo+peräkärriin+vietävät+kannattaa+lajitella,+tiedä+vaikka+jostakin+maksunkin+saisi,+eikös+niitä+ole+sellaisia+tarvitsijoita+joille+ostaminen+onnistuu.Olenko+väärässä,+kupari+olisi+sellainen+joka+on+arvokasta++jätettä.Meinaa+tuo+nuha+minullekin+tulla,+mutta+sitkeästi+niistämällä+vastaan+panen+ja+lääkitystä+en+ota+ennen+kuin+olo+heikkenee.Muistoja+tuovat+nuo+vanhat+elokuvat,+maisemissaan,+työtavoillaan+ja+pukeutumisenkin+suhteen.Nummisuuterien+teksti+on+hieman+"huonoa"+suomea,+sekin+poikkeavaa+kuultavaa.Paljon+sellaista+asiaa,+joita+en+edes+lapsuudesta+muista,+siis+todella+vanhaa,+korento+kumminkin+tuttu+juttu,+en+sillä+ole+kantanut,+mutta+nähnyt+olen.Raskasta+oli+ennen+aikaan+elämä+ja+siksi+se+ikäkin+loppui+ennen+aikojaan,+olihan+tervaskantoja+joukossa.Nyt+lähennellään+sataa+vuotta++monikin,++keski-ikä+noussut+paljon.Nyt+on+ahmittava+tätä+syksyn+kauneutta,+hyvin+pian+se+ohi+menee,+sitten+lumen+tuloa+odotellaan+ja+sen+jälkeen+taas+kevät+odotuksissa,+näin+ne+vuodet+vierii;)Tuuli+puiden+oksia+heiluttaa,+näinköhän+sadepilvet++esiin+työntää,+monella+reellähän+syksy+aina+ajelee,+toivon+kuitenkin+paistetta+armaalta+auringolta+joka+kolkkaan+maata.
  9. Huomenta+Aleksis+Kiven+päivään+ja+tuulet+niin+vinhasti+vinkui++ja+vettä+sataa,+näin+se+oli+Aleksin+syntymä+hetkelläkin.Tämä+sama+seurasi+häntä+koko+elämän,+syksyisen+oloinen+sää,+mielen+mustaksi+veti+ja+arvostus+mitä+ilman+hän+sai+jäädä.Tänään+tulee+TV:stä+elokuva+Nummisuutarit,+hyvin+vanha+versio,+hänen+yksi+mainittava+teos.Eipä+voi+mieliala+alemmaksi+juuri+mennä,+kyllä+tämä+sää+meitä+koettelee.Mukava+kuitenkin+nähdä+uusi+kirjoittaja,+jatka++viestittelyä+jatkossakin++ruorikoski.Noinhan+se+koiran+elämä+kulkee,+viestejä+on+runsaasti,+kunpa+emäntä+tai+isäntä+antaisi+rauhassa+niitä+lukea.Usein+näkee+kiireesti+koiraa+perässään+kiskovan+ulkoiluttajan.Noita+tippoja+saa+silmiin++laittaa+aamuin+illoin,+joskus+päivälläkin,+kun+oikein+tarkkaa+tekee.++Aurinko+tipottain+iloa+antaa+ja+vielä+eri+puolelle+suomea+sitä+jakaa,+kai+osamme+olemme+täällä+myös+saaneet,+vaikka+aina+tuo+sade+tuntuu+ikkunoihin+ropsavan.Kyllä+se+lasten+vuoksikin+on+hyvä,+jos+eronneet+vanhemmat+voivat+yhteen+hiileen+vielä+edes+osin+puhaltaa.Näin+on+poikani+ja+ex+vaimonsa+elämässä+myös,+näin+elämä+meitä+kuljettaa+ja+paras+sopeutua+kaikkeen.Kyllä+taitaa+viimeisetkin+juuresten+talteen+otot++ja+muut+syksyiset+hommat+loppusuoralla+olla,+nyt+suppiloiden+aika.Sain+eilen+yllätyksen,+pussillisen+suppiloita+ja+tänään+herkuttelen,+teen+piirakan+ja+kastikkeen,+nam,nam.Kyllä+tuota+vettä+on+tullut,+herää+kysymys+todella+mihin+kaikki+sopiikaan,+voi+olla+että+yli+äyräitten+pullistaa,+toivottavasti+ei+tuhoa+kuitenkaan+aikaan+saa.Kaupalla+käydessä+sen+havainnon+usein+tekee,+että+ainakin+miehet+ryhmiin+kokoontuu+ja+juttua+tulee.Ehkä+vaimot+ostoksia+tekemässä+ja+miehet+odottaa+sitä+kassia+kannettavaksi;)Onhan+se+melkoisen+iloinen+asia,+tuo+vauva+uutinen+ja+varmasti+juttua+riittää+aiheesta,+onnea+vaan+tulevalle+äidille+ja+isälle.Kyllä+se+ulkona+pyykin+kuivatus+alkaa+ohi+olla,+kylpyhuone+,+jos+ei+ole+kuivaus+huonetta,+saa+tehtävän+suorittaa.Pistä+Hurskainen+kaikki+imurisi+peräkärriin+(sopii+kyytiin+muutakin)+ja+vie+kaatopaikalle.Osta+hyvä+uusi+ja+sillä+turvallisesti+ja+tehokkaasti+siistiä+tee.Ei+mikään+suututa+enemmän+kuin+konstailevat+koneet,+näin+minä+ajattelen+ja+ärtyilen.Onhan+se+kulukysymys,+mutta+elämää+helpottava,+kun+koneet+toimii.Jospa+se+flunssakin+ohi+nyt+menee,+ei+aina+voi+epäonnea+mukanaan+kuljettaa.Päivä+on+kirkastunut,+sen+minkä+kirkastuu,+aina+nuo++sähköt+on+päällä+oltava,+jos+jotain+tarkkaa+yrittää+tehdä.Onneksi+ei+ole+kuin+laulutuokio+ja++lähellä+on+harjoitus+paikka,+ei+tarvitse+kovin+paljon+varusteita+etsiä++sateen+estoksi.Pitäkää+mieli+iloisena,+kyllä+se+vielä+aurinkokin+esiin+tulee.
  10. Huomenet+uuteen+viikon+alkuun,+jo+lokakuun+toinen+se+on,+yhtä+harmaana+tämäkin+alkaa.Kypsymättömät+viljat+odottavat+poutapäiviä+maanviljelijät+raapivat+päätään,+mikä+eteen?Siinä+sitten+tämä+tavan+tallaajakin+joutuu+eurojaan+ehkä+enemmän+aina+vaan+pussistaan+pulittamaan.Surullista+on+tämä+ainainen+pilvisyys+ja+sade,+ihmeellinen+kaiken+kaikkiaan+on+mennyt+kesä+ollut.Myrskyjä+ympäri+maapallon+ja+osamme+olemme+mekin+saaneet+ja+taas+tuuli+on+voimistumassa+tänäänkin.Kyllä+ynnämuu+kaikki+nainen+päätteiset+keksi,+minä+yhden+sukunimen+Tahvanainen,+aina+oli+yksi+kirjain+väärässä+kohti+varmaan+joku+vieläkin+noita+keksii.Sadepäivän+hommaksi+ihan+kiva+naputella+kynää+ja+keksiä+aivoja+askaroivia+juttuja;)+Hurskainen+tuon+harvinaisen+tyrkkäsi,+sitä+minä+en+ynnämuun+listassa+huomannut.Eläinten+pahoin+kohtelun+minä+myös+ehdottomasti+kiellän+ja+ihmiset+jotka+näin+tekevät+pitäisi+laittaa+häpeäpaaluun,+kokemaan+jotakin+mikä+ymmärryksen+kivusta+saisi+aikaan.Eläin+on+ihmisen+armoilla,+ja+tämä+niin+viisas+ihminen,+jolla+on+sivistystä+pitäisi+se+tietää+ja+ymmärtää,+kipua+tuntee+eläinkin.Riittää+jännitystä+Hurskaisella,+että+rakentaa+ja+sitten+jännää,+tuleeko+purku+määräys;)Tarkkaan+teen+minäkin+lohesta+ruokia+ja+hyvän+sopan+saa+noista+ruodoista+ja+evistä.Joskus+kalliilta+tuntuu+ostaa,+mutta+loppujen+lopuksi+monta+ruokakertaa+siitä+laittaa.Eilen+vierailimme+kälyni+luona+melkein++koko+minun+perheeni+ja+matkalla+tuota+samaa+ihastelimme,+mistä+Venlastiina+kirjoitti,+ruska+on+mittava,+päävärinä+kuitenkin+keltainen.Värit+muuttuvat,+kohta+ruskea+väri+voitokkain,+vihreä+kuitenkin+pintansa+pitää,+kuusien+ja+mäntyjen+voimalla,+ihana+on+syksy,+vaikka+ainainen+sade+mielen+masentaakin.Minä+jo+talvea+alan+odottamaan,+tokko+kunnon+talvea+enää+saadaankaan,+olisi+se+ihan+mukava+kuulla+jalan+alla+narskuva+lumi+pakkaspäivinä+ja+ne+tähtiset+taivaat+ja+kuutamot.Tulisihan+pitkinä+pakkaskausina+taas+mieleen+kesän+lämpimät;)Tätä+tämä+elämä+on,+aina+jotakin+vailla,+aina+kaipaamassa+jotakin,+se+on+tämä+mieli+aika+kummajainen.Katselin+tuossa+pienen+pojan+kävelyä+äitinsä+rinnalla,+hoitoon+varmaan++taapersi,+hyvin+reipas+oli+astunta,+noin+se+alkaa+se+aikuisuuteen+kasvu+jo+pienenä+elämä+aikataulutettu.Tuosta+kyläreissusta+vielä,+oli+siellä+tarjottavaa+silmät+söivät,+maha+ei+vetänyt,+kovasti+oli+emäntä+vaivaa+nähnyt,+se+sitä+karjalaista+vieraan+varaisuutta+taas+todistettiin.Minä+myös+seikkailin+kanavalta+toiselle+toissa+iltana+ja+päädyin+katsomaan+ruotsalaisen+rikkos+sarjan,+vei+puoli+yhteen+asti,+no+aamulla+sitten+liki+seitsemään+nukuin.Tänään+kässäri+kerhoon,+kuulemaan+ja+kokemaan+miten+on+toiset+viikkonsa+viettäneet,+ehkä+myös+käsityöt+edistyvät.Oikein+mukavaa+päivää+säästä+huolimatta,+onneksi+on+sateenvarjo+minkä+alla+voi+suuremmalta+kastumiselta+säästyä,+jos+on+jonnekin+meno+edessä.
  11. Huomenta+tasaisen+harmaaseen+sunnuntaiaamuun,+ei+sada,+ei+paista+ja+lämpöä+seitsemän+astetta.Hiljan+päivä,+ei+taida+oikein+suosittu+nimi+olla,+vaikka+kaikki+vanhat+on+tulleet+uudelleen+käyttöön,+onnittelut+Hilja+nimisille.Eilinen+päivä+oli+kaunis,+oikein+sai+auringon+hohteisia+puita+väriloistossa+ihastella,+kyllä+syksy+osaa+olla+kauniskin,+tuo+koivukin+mistä+aina+jutustan,+on+kokonaan+keltainen,+seisoo+rauhallisena+ja+odottavana.Orava+kipitti+tien+yli,+ihmetellä+pitää,+että+ne+selviävät+liikenteessä,+en+yhtään+kuolleena+ole+nähnyt.Kyllä+varmaan+tervallakin+ennen+paljon+paranneltiin,+tuota+viina+en+suosittele,+kyllä+se+usein+kipeäksi+saa,+varsinkin+jos+liikaa+nauttii.Sanotaan+että+vanhalle+ihmiselle+ruokalusikallinen+illalla+verenkiertoon+eloa+antaa,+konjakista+nimenomaan+puhe.Terva+on+hyvätuoksuien,+kun+sitä+hengittelee+voi+olla+vaikka+flunssan+apukeino+parantumiseen.Meilläkin+saunavuorot+sopii+yhteen+päivään,+asuntoja+29+ja+saunavuoroja+on+seitsemän+käytössä,+ihmiset+taitaa+unohtaa+tämän+vanhan+ja+hyväksi+koetun+avun+antajan+moneen+vaivaan.+Minä+kuitenkin+käyn+kaksi+kertaa+viikossa+,+hyvältä+tuntuu+saunan+jälkeen,+muuta+hoitoa+ei+liioin+kaipaa.Keinot+on+monet,+sanoi+emäntä+kun+kissalla+pöytää+pyyhki,+niin+tuntuu+olevan+konsteja+ja+estoja++flunsan+torjuntaan+HurskaisellaHyvä+se+on,+jos+osaa+ennakoida++tulevat+taudit+ja+hoitaa+tutuilla+konsteilla.Minä+en+noista+geeleistäkään+ole+huomannut+ihmeellisemmin+apua+saaneeni,+kai+se+toimii+erilailla+eri+ihmisillä.Kyllä+muorin+kannattaa+kokeilla+noita+Hurskaisen+neuvoja,+paljon+kokeillut+puhuu+rintaäänellä.Eihän+sitä+huonokuntoisena+pitäisikään+töitä+ajatella,+lepää+nyt+vaan+kunnolla+Hurskainen,+kohta+on+kaukana+pipi+ja+tauti;)Usein+nuo+uudelleen+ohjatut+teatteri+kappaleet+eivät+yleisöön+vetoa,+olen+nähnyt+Myrskyluodon+Maijan+telkkarissa+ja+se+musiikki+tunnelman+loi,+aivan+onnistunut+elokuva.On+se+niin,+että+Tuntematon+sotilaskin+on+paras+ensimmäisenä+versiona,+vai+onko+sitä+niin+tottumusten+orja,+ei+osaa+uudistua.Ramoona,+sinä+sanan+taituri+oikein+runollisesti+sait+pirtin+synnyn+kuvattua,+kiitos.Minä+juuri+olen+noita+merkkaus+töitä+harrastanut,+lapsille+isot+liina+tehnyt,+mutta+vaan+juhla+hetkinä+niitä+pöydillä+näkyy,+hyvä+niin,++joka+päiväisessä+käytössä+ei+aivan+parhaita.Pellava+vaatii+sileän+pinnan,+hieman+suuritöisempi+silittää,+jos+mankelia+ei+ole.Perinne+tietoutta+sinulla+paljon,+mitä+olen+saanut+kertomanasi+lukea+pirtissä+ja+varmasti+iki+onnellisia+on+lapset+ja+lapsenlapset+sinun+taidoistasi+ja+tiedoista,+millä+heitä+opastat+muistamaan+menneen+elämän+tapoja.Vaikka+olen+jo+vanha+on+minulta+jäänyt+paljon+kokematta+sellaista,+joita+maalaistaloissa+esimerkiksi+tehtiin,+kuitenkin+mielenkiinnolla+lueskelen+kaikkia+vanhoja+asioita.Voisi+sanoa,+että+utelias+ihan+olen+ja+paljon+kyselen+ennen+tehtyjä+minulle+outoja+tapoja+ja+tietoja.Oman+maamme+historiassa+on+niin+paljon+asioita,+joista+en+nykyihmisellä+ole++mitään+käsitystä+ja+sanotaan,+jos+ei+tunne+menneisyyttä,+ei+osaa+rakentaa+tulevaisuutta.Nyt+kuitenkin+on+ruvettava+tämän+lepopäiväksi+sanotun+sunnuntain+viettoon,+mikä+sekään+ei+sellainen+ole+kuin+ennen+vanhaan.Kotona+oli+aina+sunnuntaina+radio+kirkon+menojen+aikaan+auki+ja+muutenkin+se+oli+rauhaisampi+päivä.Nykyinen+elämän+rytmi+niin+kiireinen,+ettei+ehdi+rauhoittumaan+pyhänäkään.Syksyisen+kaunista+päivää,+saattaa+jossakin+sadetta+olla,+mutta+asia+mille+emme+mitään+voi,+joten+ollaan+sen+mukaisesti,+mihin+mahdollisuudet+riittää,+moi,moi!
  12. Perjantai+aamua,+sateisen+yön+jäljiltä+vähän+poutaisempaa,+kyllä+nuo+sade+puuskat+on+olleet+kuin+kesän+ukkossateet,+tulevat+voimalla+alas.Pahimman+sateen+vältimme+eilen+haudoilla+ja+kanervat+saatiin+paikoilleen,+kauniina+jäikin+haudan+edusta,+havujen+ja+kanervien+sopusointuiseen+näkymään.Isoja+kanervia+saatiin,+viisi+kympillä,+niitä+otin+myös+parveke+laatikkoon,+se+urakka+sitten+joskus.Kivasti+meni+eilinen,+laitoin+ruuan++haudan+laitto+kavereille+ja+siinä+tuli+pitkästä+aikaa+nenäkkäin+rupateltua,+tavallaan+yhteydet+enemmänkin+puhelimella.+Onnea+nyt+heti+tässä+Mamma-Mialle,+on+se+aina+tuo+uuden+elämän+alku+ihme+kaikille.Mummoksi+pääseminen+on+myös+mieleinen+tapahtuma+ja+osansa+siitä+vauvasta+ottaa+koko+suku,+puhumattakaan+vanhemmista,+varmasti+tervetullut+ja+iloinen+tapahtuma.+Meillä+nuo+kanankoivet+saa+euron+kappale+ja+puolukatkin+halvempia,+onkohan+siellä+etelässä+kalliin+paikan+lisä+myös+näillä+tuotteilla,+vai+onko+kanalat+ja+puolukat+pitkän+matkan+takana,+rahtimaksut+hintaa+nostaa;+)Eiköhän+niistä+hintavertailusta+kuitenkin+siellä+lähellä+kohtuudella+kaiken+voi+ostaa+ja+me+täällä+kauempana+sitten+niitä+rahtikuluja+maksamme.Teillä+on+kiva+tapa+rikastuttaa+muistojanne+Late+ja+Venlastiina,+kun+autoillen+paikkoja+ajelette.Nuo+suuret+tavaratalot+eivät+minunkaan+mieleen+ole+ja+kyllä+ne+vaativatkin+hyvä+kuntoisen+ihmisen,+että+jaksaa+kaiken+kiertää.Ei+sieltä+meinaa+mitään+löytääkään,+vaikka+opasteita+seuraisi+ja+yleensä+se+mitä+etsit+on+siellä+kauimmassa+nurkassa.Olen+niin+tyytyväinen+tuohon+pieneen+puotiin+ja+sieltä+melkein+kaiken+löydän+mitä+päivittäisessä+elämässä+kaipaan.Ei+kovin+iso+ole+tuo+City+markettikaan+ja+sieltä+ne+muut+tarvitsemani+löytyy.Jyväskylän+uudessa+Prismassa+ihan+pelkään+käydä,+jaksaako+niin+kauan+kulkea,+että+ulos+lopulta+pääsee.Joskus+kun+tuppaa+noita+asioita+paljon,+ei+todella+ehdi+tietämään,+että+olenko+menossa+vai+tulossa,+kuten+Hurskainen+kertoili.Silloin+on+paras+tapa+pysähtyä+ja+käydä+mielessään+läpi+ne+menonsa;)Ihana+asia,+että+voi+ajan+käytön+suunnitella,+että+ei+niitä+kiireitä+pakolla+itselle+aiheuta,+aika+taulut+on+tehtävä+hyvin+löysiksi.Onkohan+muorin+kone+rikki+vai+terveys+nyt+heikentynyt,+kun+ei+viestejä+ole+tullut?Koivu+tuossa+ikkunan+edessä+on+aivan+keltaisiin+pukeutunut+ja+varmaan+kohta+alastomaksi+riisuuntuu,+syksyä+sitä+todelle+eletään.Tulipa+mieleen,+että+nuo+lehtien+peittämät+kadut+voivat+olla+hyvinkin+liukkaitta,+varovaisuudesta+muistutan,+kun+liikkeellä+olette.Hyvää+ja+mielekästä+perjantai+päivää+ja+viikon+lopun+alkua.
  13. Huomenta,+näyttäisi+hieman+kuivemmalta+tuo+säätila+ulkona,+hyvä+niin,+on+käveltävä+pieni+matka+kampaajalle,+taas+tukan+siistimisen+vuoro.Päivemmällä+kanervan+istutus+haudoille,+kälyni+kanssa+sinne+menemme.Ohjelmaa+ihan+riittävästi+tälle+päivälle.On+se+ihana+asia,+kun+on+noita+avun+antajia+omasta+takaa,+säästöä+ja+muutenkin+kun+apua+lapsilta+voi+saada.Vähän+kalliimpia+on+puolukat+siellä+Laten+maisemissa,+mitä+täällä+päin+maksetaan,+tosin+tori+hintoja+en+täältäkään+tiedä.Kyllä+ne+marjat+nyt+varmaan+kypsiksi+ovat+ehtineetkin,+hyvää+mehua+voi+saada.Minun+pitää+vähän+hassuun+pulmaan+apua+nuoriltani++pyytää,+en+jaksa+puhaltaa+ilmapalloja+pieniksi+palloiksi,+kun+niitä+nyt+tarvitsen.Teen+virkkaamalla+pallon+aihion+ja+sen+pyöreänä+pysymiseen+ilmapalloa+tarvitaan+sen+verran,+että+saan+kovetetuksi+virkkauksen.Sen+jälkeen+pallo+puhkaistaan+ja+otetaan+pois,+jää+kaunis+virkattu+pallo,Ledvalot+sisään+ja+sitten+roikkumaan+ketju+valoa+pimeyteen+antamaan.En+tuota+mobiili+maksamista+minäkään+ole+käyttänyt,+mutta+joskus+voi+saldoa+vilkaista,+jos+unohtuu,+voi+joskus+tulla+viesti,+että+tililläsi+ei+ole+katetta+noloa+olisi.Helppo+tuo+on+kyllä+ihan+koulupohja+taidoilla+nuo+tulot+ja+menot+tasata,+ei+siellä+tilillä+liikoja+ole+koskaan.Olen+tilaillut+joskus+Apilanlehden+tuotteita+ja+taas+eilen+niitä+tarjoilivat+puhelimessa,+sanoin+että+en+nyt+tilaa,+ennen+kuin+entiset+on+maksettu.+Yllättävä+tieto+oli+vastaus,+laskuni+maksettu,+joten+uutta+sopisi,+no+en+kuitenkaan+sortunut.Tämä+muisti+tekee+jo+tepposia,+olin+varma,+että+vielä+laskua+on+tulossa,+iloinen+yllätys,+ovat+sen+verran+hinnakkaita,+että+osissa+olen+maksanut.Ei+se+muuten+ilmaista+ole+bensakaan,+sillä+rahalla+saa+jo+useamman+sankollisen+ostettua,+kun+satoja+kilometrejä+ajelee.Laulaminen+toisten+mukana+onnistuu,+en+mikään+virtuoosi+ole,+yksin+en+voisi+ajatellakaan+laulamista,+kiva+muuten+on+laulaa,+keuhkoja+kouluttaa;)Nyt+pitää+Hurskaista+varoitella,+että+pidäppä+huusholli+siistinä.+kun+kerran+sait+kerralla+koko+homman+siistiksi,++pane+kaikki+paikalleen+niin+järjestys+säilyy.Hyvä+että+apua+sait+ja+vielä+tutulta+varmaksi+koetulta+taholta.Tuo+vaatetus+onkin+vähän+vaikea+kohdalleen+sattua,+kun+sataa+ja+näyttää+kolakalta,+tulee+liikaa+päälleen+ahdettua.Minä+eilen+tämän+asian+myös+koin,+kun+kerhoon+taivalsin.Mietin+kovasti+josko+en+menisikään,+mutta+kun+tunnollinen+olen,+en+pois+voinut+jäädä,+kun+laulaminen+velvoittaa+ja+hyvin+laulut+menikin.Ei+sitä+intoa+enää+noista+puuhista+ole+mitä+muutama+vuosi+sitten+ja+olen+huomannut,+hyvin+tulevat+hommat+hoidettua,+vaikka+en+mukana+olekaan,+sitähän+vähän+epäilin+aiemmin;)Nyt+tuo+ilma+näyttää+ihan+hyvältä,+taitaa+Luojamme+sateelta+tällä+kertaa+säästää,+mukavampi+on+istutus+hommatkin+hoitaa.Toivotan+kaikille+yhtä+mukavan+näköistä+säätä,+onhan+se+kiva+välillä+kuivempaa+eloa++kokea.
  14. Huomenta+sateiseen+ja+tuuliseen+aamuun+ja+viikko+puolissa+jälleen.Kyllä+se+joulu+jo+aatoksissa+vilahtaa,+erilaista+joulua+odotan.Lauleltiin+eilen+ja+tänään+pitäisi+taas+uskaltautua+esiintymään,+no+eipä+mitään,+eihän+voi+minun+vika+olla+jos+toiset+laulavat+väärin,+minä+en+koskaan;)Ei+se+niin+vakavasti+otettavaa+ole,+kun+tutulle+porukalle+esiintyy,+antavat+virheetkin+anteeksi.On+se+tuo+makean+himo+muuttuva+sekin,+ennen+suklaa+levy+ja+muu+makea+meni+herkkuna,+nykyään+määrä+vähentynyt+ja+makean+maistaa+liikana+useinkin.Pienentelen+sokerin+määrää+mistä+vaan+voin,+säilyvyyden+vuoksi+joutuu+runsaammin+käyttää,+mutta+pakkanen+siihenkin+tuo+helpotuksen.On+se+niin,+että+pirtin+tarjoukset+ei+taatusti+painoa+lisää.Noiden+runojen+tuottaminen+on+joskus+niin+helppoa,+siis+loppusointuisten++ja+toisen+kerran+ei+tule+mitään,+vaikka+kuinka+hampaita+kiristelisi.Eilen+katsoin+aamu+Tv:stä+kun+kirjaili+kertoi+ja+näytti+kirjansa+tekemistä,+voi+tavaton+jos+tuon+kaiken+joutuu+tekemään,+loppuu+into+alkutekijöihin.Siinä+oli+muistiinpanoja+pienillä+lapuilla+ja+siitä+sitten+keräili+ne+oikeaan+järjestykseen,+kaiketi+juoni+oli+niissä+mukana.Ei+tule+kirjailijaa,+ei+runoilijaa,+eipä+kaikkien+tarvitsekaan,+ostetaan+valmista.Onpa+mukava+ynnämuu,+että+terveyskeskuksessa+käynti+tuotti+hyvän+mielen,+vähät+kastuneista+housujen+lahkeista;)Elämässäni+yhden++kerran+olen+unipillerin+pyytänyt,+tämä+tapahtui+poikani+synnytyksen+jälkeen,+oli+niin+voimia+kysynyt+homma,+että+ei+uni+tullut.Sain+pillerin+ja+valvoin+yön,+silloin+tuli+mieleen,+että+ehkä+olikin+kalkki+tabletti.Tuo+hotapulveri+oli+yhteen+aikaan+kovin+suosittu+lääkitys,+eikö+lie+jonkunlainen+huume+ollut.Onhan+se+aika+vakuuttavan+tuntuista,+kun+joku+julkkis+mainostaa+tuotteita,+en+kyllä+ole+herkkäuskoinen+mistään+tämän+tyyppisestä.Kaikki+on+helppoa,+kun+osaa+ja+ei+töpeksi+niin+kuin+eräät+tekee.Ei+sitten+kuitenkaan+harjoiteltu+mobiililaitteen+käyttämistä,+vaan+puhelimen+ja+tietokoneen+kautta+toimivaa+yhteyttä+pankki+henkilön+kanssa.Hyvin+se+kävi,+ihan+kuin+nenäkkäin+olisi+istuttu+ja+rupateltu,+pankkilaiset+harjoittelevat+tämän+tyyppistä+yhteyden+pitoa,+jos+tarvetta+ilmaantuu.Onhan+se+mukava,+jos+liikkuminen+vaikeaa,+ei+jaksa+pankkiin+asti,+on+tälläinen+yhteys+tarjolla.Puolukat+on+ihania+kerätä+täydestä+mättäästä,+mutta+jos+etsimään+joutuu+työlästäkin+voi+olla.Puolukka+on+tänä+kesänä+kasvanut+oikullisesti,+jossakin+paljon+ja+sitten+ei+ollenkaan.Kyllä+on+pitänyt+olla+paljon+paikoissa,+missä+Marja-Liisan+mies+on+käynyt+noukkimassa,+eikö+määrä+jo+liene+lähes+sata+sankollista.Puolukat+ja+muutkin+talven+varastot+täydet,+nyt+sitten+purkkeja+tyhjentämään+ja+komeron+hyllylle+odottamaan+seuraavaa+täyttö+ajankohtaa.Minulla+on+samat+purkit+yhdessä+kaapissa+,+mitkä+sitten+pyrin+aina+uudestaan++täyteen+saamaan,+aika+kestäviä+ovat,+kun+sattuu+laadukkaita+ostaessa.No+niin+merkkejä+tuli+taas+tuhottua+aika+lailla,+ehkä+syytä+lopetella+ja+jatkaa+taas+huomenissa,+syksyisen+sään+kanssa+elämistä+toivottelen.
  15. Huomenta+tuulisesta+Savosta,+nyt+ei+varmaan+hanhet,+ei+mitkään+linnut+vastatuuleen+lähde+lentämään+ja+aika+puhuria+onkin.Näin+se+varmaan+on,+että+auran+linnut+huomasivat+hyvän++ruokapellon+ja+päättivät+tankata+lisää+lentoa+varten,+voi+matkalla+olla+tuulta+ja+sadetta.Venlastiina+niin+kovasti+ylisti,+ei+se+aloittajan+vallassa+ole+minkälaiseksi+ketju+muodostuu,+onhan+se+nähty+monesti,+kirjoittajat+ketjun+menetyksen+takaa,+kiitos+kuitenkin+ja+hyvä+jos+jatkossakin+pirtin+vahvuutta+yllä+pidätte;)En+ole+kuullutkaan+tätä+versiota+Lapin+kesästä,+herkkää+ka+kaunis,+toisen+lainen+kuin+Loirin+esittämä,+joka+on+karumpi,+raastavampi,+hyvä+kuitenkin.En+Loirin+ihailija+ole,+mutta+tyylinsä+on+löytänyt.Kiitos+Mamma-Mia.Tuo+mielikuvitus+on+joskus+hyvänä+apuna,+kun+meinaa+keinot+loppua+ja+voimatkin+häviää.Kuvitella+osaa+jokainen,+mutta+se+että+antaa+lentoa+kuvitelmille+voi+harhauttaakin,+jalat+maasta+irtoaa.Ynnämuu+on+hyvällä+itsetunnolla+varustettu,+kestää+sen+mikä+tuleva+on,+ei+anna+kuvitelmien+horjuttaa+elämäänsä.Haaveilu,+unelmointi,+kukapas+ei+haaveilisi+suuresta+lottovoitosta+tai+unelmoisi+suuresta+rakkaudesta,+harhaa+aika+usein+molemmat.Näillä+kymmenillä+se+jo+pitäisi+olla+selvyys,+että+turhuutta+on,+mutta+kun+on+tämmöinen+lapsenmielen+mukanaan+kantaja,+jaksaa+uskoa+kaiken+mahdolliseksi.Joka+ikinen+lauantai+ilta+petyn,+mutta+samassa+ajatus,+jospa+ensi+kerralla,+hupakko+olen.Ehkä+nuo+pettymykset+ei+niin+suuresti+kosketa,+kun+ynnämuun+tapaan+pitää+mielikuvituksen+aisoissa.+Ynnämuun+kohdalla+pitää+paikkansa+sanonta,+jokaisesta+mies+tulee,+mutta+ei+tyhjän+naurajasta,+menikö+oikein+tuo+sananparsi,+no+sinne+päin+kuitenkin;)En+ole+minäkään+kuullut+tuollaista+nimeä+koskaan,+mistä+Hurskainen+kirjoitit,+aika+outoja+ovat+lisänneet+paljonkin+allakkaan.Hupa+on+varmaan+puulle+tuo+lämmitys,+saatko+puut+omalta+tontilta?Onhan+se+ihan+erilaista+lämpöä.+mitä+puulla+lämmittäen+saa,+ja+takan+ääressä+istuen+niitä+sinisiä+aatoksia+syntyy.Minä+olen+aika+paljon+järjellä+yrittänyt+noita+kaikenlaisia+apuja+ajatella,+ei+yhtään+valo+hoidon+tapaistakaan+ole+koskaan+ollut,+aurinko+on+riittänyt.Näihin+laitteisiin+ei+euroni+kulu,+mutta+moneen+muuhun+hullutukseen+niitä+menee.Voi+miten+saitkaan+taas+mieliteon+syttymään+Noella,+lanttu+yksi+mieli+juures+ja+tuolla+tapaa+en+sitä+ole+laittanutkaan,+pitää+kokeilla,+kun+seuraavaa+suunnittelua+ruuan+suhteen+pidän+ja+laitan.On+se+niin+hyvä+asia,+kun+ei+tuon+ruuansulatuksen+suhteen+mitään+rajoituksia,+kaikki+menee,+ehkä+pienet+kivetkin;)Kaikilla+ei+tätäkään+onnea+ole,+on+hyvin+rajoitettu+ruoka+valio,+mitä+suuhunsa+pistää.Järkyttävää+nuo+maailman+tapahtumat+todella+on,+ja+aina+vaan+lisää+tulee,+missä+vika?Laulelemaan+lähden,+sitä+ennen+puhelin+neuvottelu+pankin+edustajan+kanssa,+haluavat+neuvoa+tuon+mobiilipankin+käyttöä,+pahoin+pelkään,+että+sotkua+siitä+tulee.Onhan+se+hienoa+yrittää+olla+niin+fiksu,+että+tuonkin+oppii+ainakin+sähläämään+sen+kanssa+ja+entäs+neuvottelu+puhelimessa,+se+vasta+hienoa+on;)Linnut+yrittävät+lentää+vastatuuleen,+kovaa+hommaa+se+on,+ehkä+myös+heikoimmille+jalankulkijoillekin.Koettakaa+pysyä+maan+kamaralla,+jos+puhuriin+joudutte.
  16. Huomenta+lokakuun+ensimmäisen+viikon+alkuun,+melko+pilvisenä+sään+suhteen+aloitellaan+ja+ikävä+kyllä+taitaa+näin+vaan+jatkuakin.Onneksi+oli+yksi+melko+kuiva+viikko,+aika+paljon+viljoja+saivat+talteen+otettua,+jospa+oma+varaisuuteen+riittää.Eilen+tein+"hittipipon"+virkkaamalla+ja+voitteko+kuvitella,+oli+kaitale+valmiina+kuin+alakoulun+patalappu.Silmät+pysyivät+samana,+kun+koko+ajan+laskin,+mutta+lopputulos+aivan+kamala,+onneksi+sain+silityksellä+korjaantumaan+ja+pipo++on+nyt+pipon+näköinen+tupsuineen.Kerran+purinkin+ja+rupesin+laskien+tekemään,+tulos+kerrotun+näköinen,+näin+sitä+hämmästelee+mielestään+virkkausta+osaavaksi+ajatellut.En+muista+tuollaista+syksyä+mistä+Hurskainen+kerrot,+yhden+vapun+kylläkin++ja+juhannuksenkin,+maa+paksussa+lumivaipassa+ja+puut+vihreinä.Poikani+häät+oli+juhannuksena,+siksi+jäi+erikoisesti+mieleen+ja+vapun+siksi,+että+kesätamineissa+lähdin,+mihin+lienen+lähtenyt+ja+sitten+kotiin+palasin+pikkukengin+hangessa+kahlaten.Noella+minun+tapaani+alkaa+joulua+valmistella,+kyllä+se+varmuutta+onkin,+se+tulla+tupsahtaa+yllättävästi+joka+vuosi.Jos+itse+vielä+lahjat+yrittää+valmistaa,+on+jo+kiire+aloittaa.Tänä+jouluna+kirjekuoriin+lahjani+sopivat,+jos+suunnitelmat+paikkansa+pitää,+olen+erilaista+joulua+viettämässä,+en+perheeni+kanssa.Makriina+mieltäni+lämmittää,+kun+tuolla+tapaa+huolehdit,+mutta+kyllä+pirtti+on+niin+helppo+hoitoinen,+että+innolla+sitä+jaksan+kunnostella.Aivan+kuten+meri-kukka+ja+Late+kertoivat,+jälkensä+jokainen+korjaa,+tarvitaan+vaan+hiukan+mielikuvitusta,+niin+eipä+jaksa+pirtin+työt+rasittaa.Tuo+sisustaminen+on+intohimoni+täällä+livenäkin,+vähänkös+olen+kertonut,+miten+huonekalut+vaihtavat+paikkaa,+tekstiilit+samoin,+joten+pirtissä+ne+menee+totuttuun+tapaan.Pirtin+aloitus+on+annettu+minun+tehdä,+vaikka+voisi+joku+toinenkin+sen+toteuttaa.Mielikuvitus+sisustaminen+voi+olla+hyväkin+tälle+levottomalle+luonnolleni,+ehkä+hieman+hillitsee+kyllästymistä+ja+vaihtelun+halua+näissä+kotioloissa;)Meri-kukka+olikos+se+toinen+kisu+Hippiäinen?Ei+kai+vaan+dementian+enteitä+nuo,+kun+ei+muista+vakiasukkaiden+nimeä,+piti+ihan+miettimällä+muistella+minun+myös.Latelle+tunnustus+nurkkakaapin+kunnossa+pidosta+ja+kaikesta+mukana+olosta+myös.Ynnämuu+vähän+hillitymmin+meidän+mielikuvitus+leikkeihin+ryhtyy,+mutta+pitäähän+mukana+olla+vähän+järkevämpi+kaveri,+vaikka+minusta+mielikuvitus+on+hyvä+asia,+arjen+elämässä.Kiva+kuitenkin+on,+että+monella+tapaa+ajattelevia+mukaan+mahtuu+ja+leikki+sijansa+saakoon.Vähäiseksi+on+mielikuvitus+hommat+jääneet,+kun+alkutaivalta+muistaa,+mutta+hyvä+näin,+jos+iloa+ja+lukemista+kuitenkin+aikaan+saamme.Kevennystä+elämä+joskus+kaipaa,+arki+on+hyvinkin+raadollinen+monelle+kanssakulkijalle,+ehkä+ei+mielikuvitusta+aina+riitä.Katleijalla+into+opiskella+taitoja+joita+jo+mielestäni+omaa+vaikka+millä+mitalla,+On+varmaan++hyvä+kerrata+opittuja+ja+voi+olla,+että+uuttakin+tietoa+on+mahdollista+saada,+muuttuuhan+nämä+osattavat+jatkuvasti.Minun+oppiminen+on+vähän+sieltä+tänne+päin,+kun+muisti+niin+äärettömän+lyhyt;)Pääasia+on,+että+ruokailu+mahan+täyttää+ja+jos+vielä+hyvältä+maistuu,+kaikki+ok.Onneksemme+nuo+halut+mennä+ja+tulla+vaan+vähenevät+pikku+hiljaa+ja+tyytyväisyys+lisääntyy,+kun+on+koti+missä+voi+olla+ja+viihtyä.Tänään+asialle+apteekkiin+ja+sitten+käsitöiden+pariin.Tuuli+on+innostunut+ja+syksyisen+ilmeen+aikaan+saa+nuo+lehdet,+mitkä+ilmassa+leijuu.Elämä+sykkii,+ihmisiä+menossa+jonnekin+ja+siivous+naapuritalossa+jollakin+alkanut,+maton+hakkauksen+äänet+minulle+kantautuu,+elossa+ollaan;)Syksyistä+viikon+alkua+ystävät.
  17. Huomenta,+lokakuun+ensimmäiseen+päivään+ja+sunnuntaiksi+se+sattui.Taivaalla+näkyvissä+vanhaa+taivasta,+eipä+noin+kirkasta+pitkään+aikaan+ole+näkynytkään+ja+ehkä+ohi+vilahtaa+tänäänkin.Mennoja+sisältävä+viikko+alkamassa,+viikon+loppu+on+jo+sitten,+kun+pystyn+viettämään+rauhaisaa+kotipäivää,+toki+illat+on+omassa+käytössä.Miten+huolimattomasti+luinkaan+eilen+viestit,+kun+Ramoonan+viesti+jäi+lukematta,+niin+kauniisti+syksyn+tuloa+kuvailit+ja+vähän+harmilla+lueskelen+noita+metsässä+liikkumisia,+kun+en+itse+sitä+pääse+tekemään.Käsikassarana+muistan+pikku+apulaisia+nimitetyn,+jos+asioita+pieni+tyttö+tai+poika++lähetetiin+toimittamaan.Tuleeko+turska+Suomenlahteen,+olen+luullut+että+se+on+vaan+Norjan+merillä,+en+tiedä+sitäkään+pyynti+välinettä+kuin+"litka"+paljon+näkyy+olevan+aukkoja+sivistyksessä;)Turska+aika+tuntematon+kala,+jouluna+äiti+lipeäkalana+sitä+pöytään+laittoi,+mutta+ennakkoluuloisena+en+muista+edes+maistaneeni.Voi+sentään+taitaa+moni+ruoka+kuin+muukin+asia+jäädä+minulta+kokematta,+kun+tuo+loppu+elämä+jo+häämöttää.Valkeakoskella+asusti+mieheni+sukulaisia+ja+asuu+vieläkin,+tuli+silloin+nuorena+sielläkin+käytyäAivan+mahdottomasti+sinulle+noita+yllätyksiä+tulee+Hurskainen,+kuin+nyt+tuo+imurinkin+käyntiin+lähtö,+minä+jo+kummittelua+alkaisin+epäilemään;)Ajatteleppas+sellaista+aikaa,+kun+kerrostalossa+asut,+viet+vain+roskapussin+silloin+tällöin+ja+lenkille+lähdet+kun+haluja+syntyy,+muuten+vaan+istuskelet+ja+vaikka+ristikoita+täytät,+eikös+houkuta+ajatus+kerrostalo+asumisesta;)Koulun+käynnin+Viialassa+aloitin+ja+sitten+suunta+Vuohijärvelle,+Mikkeliin++ja+tänne+omaan+kaupunkiin.Täällä+olen+syntynyt+ja+täällä+kuolen,+koska+sitäpä+en+osaa+sanoa,+vaikka+"melkein"+kaiken+tiedän;)Eipä+hinnankiroissa+puolukkasi+ollut+ynnämuu+ja+todella+niiltä+inhottavilta+hirvikärpäsiltä+säästyit,+kyllä+niitä+vaan+aina+mukaan+lähtee+syksy+aikaan.Syntyyköhän+ne+vasta+syksyllä,+kun+en+aiemmin+ole+niitä+huomannut+ja+kuitenkin+siellä+metsän+vieressä+ole+kesiäni+viettänyt.On+ne+aikamoinen+riesa+hirvillekin.En+ole+ostanut+muikkuja+torilla+käydessä,+varmaan+hyviä,+mutta+katson+halvemmalla+saavani+kun+itse+paistan.Tuleehan+se+nälkä+jo+kävellessä+ja+pidemmän+aikaa+oleillessa,+kiva+että+jotakin+voi+ostaa+ja+nauttia+torielämästä.Jopas+pienen+harmaan+kerroksen+tuo+taivas+on+saanut,+mutta+jospa+se+siitä+kuitenkin+kauniin+päivän+tekisi.Tytär+soitti+eilen+ja+kysyi+josko+kuhaa+haluaisin+ja+minä+tietysti+haluan,+oli+verkoissa+ollut+kaksi+parin+kiloista+kuhaa,+taitaa+taas+niiden+aika+olla.Nyt+tuota+sään+kehittymistä+odottamaan+ja+sunnuntai+päivää+melko+rauhaisasti+alan+viettämään,+kai+te+teette+samoin;)