Koska+minä+olken+kohtelias+ihminen+,+vastaan+vielä,+asia+ei+ole+minulle+henkilökohtainen+niin,+että+joku+perheestäni+tai+suvustani+olisi+seksuaalivähemmistöön+kuuluva._____________Olet+siis+itse+transu+tai+joku+tuttavistasi+?
Peräpukamateologiaa!!!
Erään+ruotsalaisen+liberaalin+lausumaa+:Aspebodan+kirkko.Pastori+Ulla+Karlsson+Västerosin+hiippakunnasta+on+aiheuttanut+sanomisillaan+kohun.+Karlsson+kirjoittaa+Kyrkans+tidning+–lehdessä,+että+synti+käsitteestä+tulee+luopua.+Puhe+synnistä+ja+Jeesuksesta+uhrina+on+vastenmielistä”,+pastori+kirjoittaa.Pois+kaikki+puhe+syyllisyydestä,+häpeästä,+verestä+ja+muusta+epämiellyttävästä.+Tuollaiset+sanat+eivät+kuuluu+moderniin+aikaan,+Aspebodan+seurakunnassa+työskentelevä+Karlsson+vaatii+kirjoituksessaan.________________________________Tuossa+tuomiokapitulin+vastaus+:Domkapitlet+konstaterar+att+Ulla+Karlsson+brutit+de+löften+hon+givit+vid+prästvigningen+på+två+punkter:+att+följa+vår+kyrkas+ordning+och+att+bli+vittnen+om+försoningens+hemlighet.Domkapitlet+noterar+Ulla+Karlssons+positiva+ansats+om+att+få+samtala+om+teologiska+frågor.+Gemensam+reflektion+ligger+i+hela+Svenska+kyrkans+intresse.+Domkapitlet+menar+dock+att+”Ulla+Karlsson+har+ett+förenklat+sätt+att+se+på+försoningsbegreppet+och+att+hon+synes+missat+begreppets+komplexitet+och+mångfald.+Hon+lyfter+av+flera+möjliga+alternativ+genomgående+fram+ett+enda”.-+Domkapitlets+roll+är+att+granska+och+kvalitetssäkra,+säger+biskop+Thomas+Söderberg.+Domkapitlet+ska+också+ge+stöd,+råd+och+hjälp+till+utveckling+och+det+är+i+det+perspektivet+beslutet+ska+ses.Man+betonar+också+vikten+av+att+en+präst+kan+hantera+både+glädje+och+sorg;+”det+kan+finnas+själavårdsmässiga+skäl+att+inte+betona+synden+och+skulden,+men+det+är+viktigt+att+visa+själavårdande+omsorg+också+om+dem+som+tyngs+av+insikten+om+sina+brister.+Domkapitlets+uppfattning+är+att+Ulla+Karlsson+visar+brist+på+denna+själavårdande+omsorg+i+de+texter+hon+publicerat.+Domkapitlet+finner+inte+att+det+skett+i+sådan+mån+att+det+utgör+grund+för+att+besluta+om+obehörighet+att+utöva+kyrkans+vigningstjänst.+Det+ömsesidiga+ansvar+som+domkapitlet+och+Ulla+Karlsson+har+innebär+istället+att+Ulla+Karlsson+under+en+prövotid+bearbetar+frågor+rörande+sin+roll+och+sitt+ansvar+som+präst.+Prövotiden+ska+användas+på+sätt+som+Ulla+Karlsson+och+biskopen+kan+finna+lämpligt.Hanna+Wallsten[email protected]010-199+34+71