Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19673
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ja sen ajan tieteellä ei kai vielä ollut mitään käytännön mahdollisuuutta tutkia jotain absoluuttista nollapistettä.
05.01.2026 17:44
Celsiuksen idea oli kutsua veden jäätymispistettä ja kiehumispistettä nollaksi ja sadaksi, joka on kymmenjärjestelmään tottuneille kätevää. Mutta kuulemma nolla ja sata vaihdettiin toisin päin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Eli nykyinen -14 olisi Celsiukselle ollut 114.
05.01.2026 17:43
Tiesittekö muuten, että Anders Celsius olisi ilmoittanut lämpötilan olevan 114 astetta ?
En minäkään tiennyt, mutta nyt tiedän.
Luolaihminen joutui kuvaamaan lämpötilaa muilla sanoilla kuin numeroilla. Kiehuva vesi lienee useimmille edustanut jonkinlaista äärimmäistä kuumuutta ja jää kylmyyttä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten eilisen ja tämän päivän säätä vertailtaiseen sen ajan tai edes keskiajan kielellä.
05.01.2026 17:36
Vähän töitä, vähän omien sopimusten hoitoa, vähän "kirjeenvaihtoa", vähän ulkoilua ja aika paljon varmaan ajatusten kokoilua, koska niitä tänään vähän räjäyteltiin.
05.01.2026 17:27
Miksi sitten ehkä pitäisi, jos pitäisi ?
05.01.2026 17:16
14 pakkasta. Oikein hyvä ulkoilusää.
05.01.2026 17:08
"Kummallista ohjelmointia "
Luulen, että vika ei ole varsinaisesti ohjelmoinnissa vaan resursseissa/raudan määrässä. Arvioisin, että vellikellon päivittämistä hoitaa oma prosessinsa. Eivät siis kuulu tavallaan samaan transaktioon itse viestin julkaisun kanssa. Ja rautaa ajoittain riittää siihen, että viesti julkaistaan mutta ei vellikelloon. Ja päinvastaisessa tilanteessahan mitään vellikellotettavaa ei ole. Eilen taisi olla tilanne, että ei riittänyt julkaisuunkaan, mutta jonkin bootin tai palvelujen käynnistämisen jälkeen jokin viesti sitten ilmestyi useampaan kertaan eri aikaleimalla, kun käyttäjä selaimella oli tehnyt useamman lähetyksen.
05.01.2026 17:05
" Uudet ajatukset tulevat usein uusien sukupolvien aivoista, me vanhat emme siihen ole olleet kykeneväisiä."
Luuletko että nyt elävien aivot ovat jotenkin oleellisesti erilaisia kuin ihmisten, jotka ovat eläneet vaikkapa 100 vuotta tai 300 vuotta sitten? Eivät taida olla, vaan hyvin samanlaisia. Siinä todellakin on ikävä ristiriita että teknologinen kehitys (jota on vienyt eteenpäin hyvin pieni vähemmistö ihmisistä) on muuttanut maailmaa ja sitten tällaisen luolaelämään sopeutuneen apinan pitää yrittää pysyä kehityksen mukana.
05.01.2026 13:21
"Savolainen työtön metsuri" näyttää nyt vähän olkiukolta. Kysymys ei ollut siitä onko savolainen työtön metsuri parempi uutislähde kuin YLE vaan siitä onko YLE tasapuolinen ja luotettava lähde.
05.01.2026 11:27
"Virheitä sattuu "
Ei kyse ole virheistä, vaan harkitusta näkökulmasta ja vinoumasta.
Tarkista esim. mitä YLE on kirjoittanut aiheesta Argentiina ja Javier Milei.
05.01.2026 10:59
Kyllä. Vaadimme rahat takaisin.
05.01.2026 10:38
"Meillä on vielä ihan asiallisia uutiskanavia. Yle ja Hesari vaikka. "
No eivät ole. Kyse ei ole siitä, että ne suoranaisesti valehtelisivat, mutta ainoa mistä ne haluavat kertoa ovat asiat, jotka kuuluvat vasemmistolaiseen agendaan. Ja kuten esim. BBC&Trump -tapauksesta havaitsimme, niin jostain syystä "puolueeton" ja "kenenkään etu ajamaton" media jostain syystä voi siirtyä aika härskiin.
Merkitys korostuu, koska meillä ei Suomessa paljon muita medioita ole. Maaseudun Tulevaisuus periaatteessa on MTK:n jäsenien lehti, mutta asioissa jotka eivät suoraan tuohon etujärjestön asioihin liity, niin varmaan melko luotettava. Onneksi on muitakin medioita kuin sanomalehdet ja TV.
05.01.2026 10:28
Minun pitää sitten tulla sinun tai vilman uima- ja kelluntakouluun. Mutta olisi aika paljon vakuuttavampaa jos teillä olisi kokemusta siitä miten joku "muka ei-kelluva" opetetaan kellumaan paikallaan kuin pelkästään että on lapsia. Olen sen verran naisten perseitäkin kokeillut, että jokseenkin pehmeitä ne ovst hoikallakin ihmisellä. Minun perseeni on terästä ja pallit kultaa.
Kysymys ei ole siitä ettenkö keuhkot täynnä pysyisi paikallani pinnalla. Mutta kun pitäisi pysyä niin että vähintään nenä olisi pinnalla. Keuhkot on se kannattavin osa ja raskaat jalat se ongelma, niin taito kai olisi saada painopiste lähemmäs keuhkoja. Varmaan onnistuisi jos saisin jalat spagaatiin tai edes lähelle sitä.
04.01.2026 14:23
Täällä oli todella valoisaa. Kuu paistoi ohuen pilviverhon takaa. Pilviverho ei kuitenkaam ollut niin ohut että tähtiä olisi näkynyt sen takaa jotakuta yksittäistä lukuun ottamatta.
03.01.2026 23:36
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin sitten se ei ole totta.
03.01.2026 23:31
No sen pitkävedon idea varsinaisesti ei olekaan tuottaa pelaajalle rahaa vaan jännitystä ja iloa.
03.01.2026 23:29
Kuinka montaa videota katsot samaan aikaan,?
03.01.2026 22:01
En muista että edes selällään hiljaa uidessa varsinaisesti väsymys olisi koskaan iskenyt. Ei tarvitse räpiköidä ympäriinsä, pelkillä pienillä käsien sivuttaisliikkeellä pysyn pinnalla, mutta ilman sitä vajoan asentoon, jossa vain päälaki olisi pinnalla. Luulen että kehon jäähtyminen olisi suurempi haaste kuin pinnalla pysyminen. Mut joo, varmasti häviän paikallaankellumiskisan naiselle, jpka voi köllötellä vedessä kuin norppa kivellä. Mut kai sille naisellekin jossain vaiheessa nälkä tulisi.
03.01.2026 20:35
Tiedän julkkiksia, mutta ne on varmaan kaikki urheiljoita ja enimmäkseen miehiä. Kuten Tadej Pogacar, Luka Doncic, Nikola Jokic ja Novak Djokovic ja Kroatian jalkapallomasjoukkue, mutta en niiden urheilun ulkopuolisista tekemisistä paljon tiedä. Naisista muistui sellaiset kuin Sandra Perkovic ja Nika Prevc. Googlaa vaikka niiden kuvat, niin voit arvioida onko nekin ihan liian hyviä.
En minä Balkanilla ole naisten perässä ollut. Aina olen kommunikoinut naisten kanssa suomeksi tai englanniksi. Balkanin kielillä osaan suunnilleen sanoa Hvala ja Dobar dan. Mutta sekin on tietty enemmän kuin keskimääräinen saksan tai englanninkielinen turisti osaa. En siis ole mitenkään tietoisesti hakenut ulkomaalaistaustaisia, mutta jostain syystä vaan ole ajautunut kohtaamisiin semmoisten kanssa.
03.01.2026 17:32
Mikähän tuommoinen 300 kg on käytännössä? Onko paljon isompi kuin Lola Odusoga? Voisin painia jonkun vähän pienemmän kanssa.
03.01.2026 17:14
72 / 984