Vapaa kuvaus

Aloituksia

158

Kommenttia

18062

1. Joillain katolisilla on yhä tapana että joulun juhlaruokia syödään vasta jouluyön messun jälkeen.
  2. "Mä olen ymmärtänyt, että sä et ole siis maahanmuuttoa vastaankaan, "

Realismia on, että sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, olenko vastaan vai en. Pidän älyttömänä sitä että ihmiset massoina muuttavat maasta toiseen, ihan kuin se toinen maa ei olisi elinkelpoinen ja toinen olisi.

"mutta ymmärrät varmaan, että maahanmuutto ei voi loputtomiin jatkua vain länsimaihin. "

Tuskin se jatkuukaan. Päättymistä voi arvioida siitä, milloin syyt ja houkuttimet loppuvat.

"Muistan jostain aikaisemmasta keskustelusta, että et suositellut suomalaiselle miehelle muuttamista Venäjälle. Entä Turkkiin? "

En tiedä Turkista oikeastaan yhtään mitään. Enkä kovin paljon Venäjästäkään. Parhaimmat venäläiskontaktit kuitenkin ovat ihmisiin, jotka nimen omaan ovat halunneet pois Venäjältä.

"1. Millä elätän itseni?
    2. Kuinka helppoa "päästä sisään" toisiin kulttuureihin? "

Juuri näistä syistä sellainen ihan oikea _työperäinen_ maahanmuutto on se helpoin tie. Itselläni on mamu-isovaari, joka pääsi ilman kotouttamisohjelmaa ilmeisen nopeasti riittävällä tasolla kiinni suomalaiseen kulttuuriin (ja töissä ehkä toisin päin). Ja esi/isovanhempien sisaruksista tiedän myös perheettömiä ja ulkomailla perheellistyneitä maasta muuttajia, mutta aina näilläkin on ollut jokin sellainen osaaminen, jolla on melkein heti saanut kunnon töitä. Paljon surkeampaa olisi lähteä vaan haahuilemaan vieraaseen maahan ensisijaisena tavoitteena parisuhde.
  3. Pidän maahanmuutosta yksittäistapauksissa. Se tuo aina uusia ajatuksia ja näkökulmia, kun jollakin on kokemusta vähän muustakin. Ja historiaan katsoen, he jotka ovst muuttaneet ovat kiinnostavimpien joukossa. Aina muutolle jokin syy on.

En pidö massamaahanmuutosta. Erilaisten kulttuurien arvo on juuri siinä että ne ovat erilaisia. Ns. monikulttuurisen sijsan saadaan kultuurittomuus.

Nuo mainitsemasi lieveilmiöt eivät juuri itseäni koske ja siksi asia ei minulle kuulu.