Vapaa kuvaus

Aloituksia

11

Kommenttia

3381

1. MootoritieEiPelasta++19.11.2018+17:36<>Huomaa,+et+ole+lukenut+yhtään+JT+tekemään+apu+kirjaa+Raamatusta.><Sun+huomiokyky+ei+ole+terävimmillään,+mutta+olen+otettu+arviostasi.<>Kaikki+ovat+Raamatun+mukaisia,+samoin+lehdet.><Sitä+tassä+tutkaillaan,+mutta+argumentointityylissäsi+olisi+toivomisen+varaa.++Et+lainannut+esittämiäni+kysymyksiä,+etkä+myöskään+perustellut+sen+kummemmin,+vaan+laitoit+litanian+(turhan+tuttuja)+raamatunjakeita+ja+ylimielisesti+osoitat+näin+ettei+sulla+ole+harmainta+aavistustakaan+ko.+opetukseen+sisältyvistä+ongelmista.++Useilla+muilla+jehovantodistajilla+on,+ainakin+siitä+päätellen+etteivät+koske+noihin+kysymyksiin+pitkällä+kepilläkään.<>4.+Moos.+14:34><”Niiden+päivien+lukumäärän+mukaisesti,+jotka+maata+vakoilitte,+neljäkymmentä+päivää,+päivän+vuotta+kohti,+päivän+vuotta+kohti,+te+vastaatte+erheistänne+neljäkymmentä+vuotta,+koska+teidän+on+tiedettävä,+mitä+vieraantumiseni+merkitsee.”Tämä+on+yhteen+yksittäiseen+tapaukseen+liittyvä+ohje.++Osoitatko+Raamatulla,+että+tätä+voidaan+soveltaa+mielivaltaisesta+ja+vielä+tarkemmin,+että+periaate+soveltuu+Nebuun?<>Esim.+Hes.+4:+6,+21:25+–+27><”Ja+sinun+on+päätettävä+ne.Ja+sinun+on+maattava+toisen+kerran+oikealla+kyljelläsi,+ja+sinun+on+kannettava+Juudan+huoneen+erhettä+neljäkymmentä+päivää.+Päivän+vuotta+kohti,+päivän+vuotta+kohti+olen+sinulle+antanut.””Ja+sinä,+oi+kuolettavasti+haavoitettu,+jumalaton+Israelin+johtomies,+jonka+päivä+on+tullut+lopun+erheen+aikana,+26+näin+on+Suvereeni+Herra+Jehova+sanonut:+’Poista+turbaani+ja+nosta+pois+kruunu.+Tämä+ei+jää+tällaiseksi.+Korota+alhainen+ja+alenna+korkea.+27+Raunioiksi,+raunioiksi,+raunioiksi+minä+panen+sen.+Eikä+tämäkään+tule+varmasti+kenenkään+omaksi,+ennen+kuin+tulee+hän,+jolla+on+laillinen+oikeus,+ja+minun+on+annettava+se+hänelle.’”Ensimmäisen+jakeen+kohdalla+taas+sama+ongelma,+osoitatko+Raamatulla,+että+sitä+voidaan+soveltaa+mielivaltaisesta+ja+vielä+tarkemmin,+että+periaate+soveltuu+Nebuun?++Osoitatko+Raamatulla+miten+Nebu+liittyy+asiaan?<>Daniel+4:32+jne.+7:13+–+14><”...ja+ihmisten+joukosta+sinut+ajetaan+pois,+ja+kedon+eläinten+parissa+tulee+asuntosi+olemaan.+Kasveja+sinullekin+annetaan+syötäväksi+niin+kuin+sonneille,+ja+sinulta+kuluu+seitsemän+aikaa,+kunnes+tiedät,+että+Korkein+on+Hallitsijana+ihmisten+valtakunnassa+ja+että+hän+antaa+sen,+kenelle+hän+tahtoo.’””+Minä+näin+edelleen+yön+näyissä,+ja+katso,+taivaiden+pilvien+mukana+oli+tulossa+joku+ihmisen+pojan+kaltainen,+ja+hän+sai+pääsyn+Ikiaikaisen+luo,+ja+hänet+vietiin+aivan+Hänen+eteensä.+14+Ja+hänelle+annettiin+hallitusvalta+ja+kunnia+ja+valtakunta,+jotta+kaikki+kansat,+kansalliset+ryhmät+ja+kielet+palvelisivat+häntä.+Hänen+hallitusvaltansa+on+ajan+hämärään+asti+kestävä+hallitusvalta,+joka+ei+häviä,+ja+hänen+valtakuntansa+on+valtakunta,+joka+ei+tuhoudu.”Danielinkirjan+neljännessä+luvussa+kerrotaan+Nebun+unesta+sekä+Danielin+siihen+antamasta+tyhjentävästä+selityksestä.++Kun+tuossa+tekstissä+ei+ole+minkäänlaista+viitettä+mihinkään+muualle+Raamatussa,+niin+osoitatko+Raamatulla,+haluamasi+yhteyden+vaikka+nyt+pakanain+aikoihin?+++Samalla+on+esitettävä+Raamatulla+kuinka+Danielin+antama+tyhjentävä+selitys+olisi+vajaa+tai+virheellinen?++Asiaan+toki+liittyy+muita,+jopa+vakavampia+ongelmia,+mutta+ei+mennä+historian+puolelle,+pysaytään+Raamatussa.<>Ilm.+12:6,+14+11:2+–+3><”Ja+nainen+pakeni+erämaahan,+jossa+hänellä+on+Jumalan+valmistama+paikka,+jotta+häntä+ravittaisiin+siellä+tuhat+kaksisataakuusikymmentä+päivää.””Mutta+naiselle+annettiin+suuren+kotkan+kaksi+siipeä,+jotta+hän+lentäisi+omaan+paikkaansa+erämaahan;+siellä+häntä+ravitaan+aika+ja+ajat+ja+puoli+aikaa+poissa+käärmeen+kasvojen+luota.””Mutta+esipiha,+joka+on+temppelipyhäkön+ulkopuolella,+jätä+kokonaan+pois+äläkä+mittaa+sitä,+sillä+se+on+annettu+kansakunnille,+ja+ne+tulevat+tallaamaan+pyhää+kaupunkia+jalkoihinsa+neljäkymmentäkaksi+kuukautta.+3+Ja+minä+panen+kaksi+todistajaani+profetoimaan+tuhat+kaksisataakuusikymmentä+päivää+säkkikankaaseen+puettuina.””Nyt+sitten+taas+vaan+osoitat+Raamatulla+miten+nimenomaan+Ilmestyskirjan+1260+vuorokautta+liittyy+Nebun+seitsemään+aikaan?++Ihan+vaan+vihjeenä+jos+haluat+esittää+kolmen+ja+puolen+ajan+olevan+1260+vuotta,+niin+se+ei+ole+viisasta,+koska+Vt-seura+ei+(enää)+opeta+kolmen+ja+puolen+ajan+vastaavan+muuta+kuin+1260+päivää.<>Luuk.+21:24,><”...a+heitä+kaatuu+miekan+terään+ja+viedään+vankeina+kaikkiin+kansakuntiin,+ja+Jerusalem+tulee+olemaan+kansakuntien+tallattavana,+kunnes+kansakuntien+määräajat+täyttyvät.”Tuon+jakeen+lainaaminen+olisi+sinulta+riittänyt,+koska+jo+se+yksin+kaataa+koko+1914-opetuksen.++Jakeella+ei+ole+mitään+asiallista+yhteyttä+Nebuun+tai+edes+Raamatun+VT:n+puolelle.++Se+on+Raamatun+ainoa+viittaus+pakanain+aikoihin+ja+vallitettavasti+Jeesuksen+sanat+ovat+futuurissa.++Ihan+vaan+vihjeenä,+niin+kannattaa+lukea+ajatuksella+ainakin+Luukkaan+17.+ja+21.+luku+sekä+kiinnittää+erityistä+huomiota+jakeisiin+17:24;+17:26;+17:30;+17:31;+21:7;+21:11;+21:23;+21:24+ja+21:25.++Niissä+kaikissa+on+sama
  2. MoottoritieeiPelasta++19.11.2018+15:19<>Sinunkin+pitäisi+uskoa+ainoastaan+Raamatun+sanaan,+eikä+lahkosaarnaajiin.><Oikein+kannatettava+ohje.<>Tämä+on+suuri+ongelma+eri+seurakunnissa,+kun+ihmiset+eivät+itse+lue+Raamattua,+siksi+raamatunvastaisuus+onnistuu+eri+lahkoissa.><Näin+se+menee,+Raamattu+on+lähinnä+sidedana+Vt-seurassakin,+jonka+oma+materiaali+on+jehovantodistajien+jumalan,+hallintoelimen+sanaa.<>Se+mitä+JT+saarnaa,+löytyy+samassa+muodossa+myös+Raamatusta.....sitä+ei+olla+manipuloitu+mieleiseen+suuntaan.><Koko+Vt-seuran+omaksuma+asema+lepää+vuoden+1914+väitetyn+raamatullisuuden+varassa.++Todellisuudessa+Raamatussa+ei+ole+pienintäkään+tukea+Raamatussa.++Jos+haluaa+osoittaa+tuon+väitteen+vääräksi,+niin+on+hyvä+ja+osoittaa+Raamatulla,+että:+1. Jeesuksen+maininnalla+pakanain+ajoista+tarkoitettiin+nimenomaan+Nebukadnessarin+hulluuden+seitsemää+aikaa.+2. Nämä+seitsemän+aikaa+tarkoittavat+kirjaimellista+seitsemän+vuoden+ajanjaksoa.+3. Nämä+vuodet+ovat+nk.+profeetallisia+vuosia+eivätkä+esimerkiksi+tavallisia+babylonialaisia+kalenterivuosia.+4. Nämä+2520+päivää+soveltuvat+johonkin+muuhunkin+kuin+Nebukadnessarin+hulluuteen,+eli+niillä+olisi+suurempi+täyttymys,+kuten+Jehovan+valtakunnan+toiminnan+keskeytys+maan+suhteen.5. Pakanakuninkaan+valtakunta+esikuvasi+Jehovan+valtakuntaa.6. Mahdollisessa+suuremmassa+täyttymyksessä+lasketaan+yksi+vuosi+päivää+kohden.+7. Näin+laskettu+2520+vuoden+jakso+on+alkanut+Nebukadnessarin+autioitettua+Jerusalemin.Jokaiseen+kysymykseen+on+oltava+asiallinen+vastaus+Raamatulla,+jos+yksikin+jää+vastaamatta,+niin+Vt-seuran+opillinen+perusta+murenee.
  3. MoottoritieEiPelasta++19.11.2018+15:00<>Autan.Lue+Matteus+24.+luku+alusta+loppuun,+siis+25.+luvun+alkuun+asti.+(Käy+mikä+raamattu+hyvänsä)Se+vastaa,+että+Jeesus+ei+luvannut+tulla+silloin+kuin+olet+väittämässä.><En+lainaa+koko+lukua,+eli+tässä+avainkohdat:”Kun+teitä+vainotaan+yhdessä+kaupungissa,+paetkaa+toiseen,+sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+te+ette+missään+tapauksessa+käy+loppuun+Israelin+kaupunkeja,+ennen+kuin+Ihmisen+Poika+saapuu.”++(Matt.+10:23+UMK)"Sillä+Ihmisen+Pojan+on+määrä+tulla+Isänsä+kirkkaudessa+enkeliensä+kanssa,+ja+silloin+hän+maksaa+kullekin+hänen+käyttäytymisensä+mukaan.+Totisesti+minä+sanon+teille,+että+tässä+seisovien+joukossa+on+muutamia,+jotka+eivät+lainkaan+maista+kuolemaa,+ennen+kuin+he+ensin+näkevät+Ihmisen+Pojan+tulevan+valtakunnassaan."++(Matt.+16:27,+28+UMK)Totisesti+minä+sanon+teille:+nämä+kaikki+tulevat+tämän+sukupolven+päälle.++(Matt.+23:36+UMK)"Oppikaa+nyt+viikunapuusta+kuvauksena+tämä:+Niin+pian+kuin+sen+nuori+oksa+mehevöityy+ja+työntää+esiin+lehtiä,+te+tiedätte,+että+kesä+on+lähellä.+Samoin+myös+te,+kun+näette+kaikki+nämä,+tietäkää,+että+hän+on+lähellä,+ovilla.+Totisesti+minä+sanon+teille,+että+tämä+sukupolvi+ei+missään+tapauksessa+katoa,+ennen+kuin+kaikki+nämä+tapahtuvat.+Taivas+ja+maa+katoavat,+mutta+minun+sanani+eivät+missään+tapauksessa+katoa.”++(Matt.+24:34+UMK)”Jeesus+sanoi+hänelle:+”Sinä+itse+sanoit+sen.+Mutta+minä+sanon+teille:+tästä+lähin+tulette+näkemään+Ihmisen+Pojan+istuvan+voiman+oikealla+puolella+ja+tulevan+taivaan+pilvien+päällä.””+(Matt.+26:64+UMK)Noiden+jakeiden+pohjalta+voit+auttaa+minua+kertomalla+millä+perusteella+Jeesus+viittasi+joko+vuoteen+1874+tai+1914,+taikka+johonkin+muuhun+myöhäisempään+ajankohtaan+kuin+kuulijoidensa+elinkaareen?<>Kyseinen+aika+voi+olla+meidän+aikamme...…...><Voiko,+millä+perusteella+väität+tuollaista?<>...sinulla+alkaa+olla+kiire+tämän+jahkaamisen+kanssa...><Silloin+harvoin+kun+niitä+on,+niin+mun+kiireet+ovat+aivan+muualla+ja+pelastusta+tarvitessani+soitan+pelastuslaitokselle.
  4. MurheellinenTilasto++19.11.2018+14:30<>Tyypillistä+Raamatun+lukemista...….takerrutaan+yhteen+ainoaan+sanaan+"sukupolvi".><Tuo+on+täysin+harhainen+kommentti.++Ei+tarvitse+tarttua+yhteen+sanaan,+siis+siihen+joka+Vt-seuralle+koostuu+nykyään+kolmesta+sukupolvesta,+joista+kaksi+vielä+elossa.++Tässä+Matteusta:”Kun+teitä+vainotaan+yhdessä+kaupungissa,+paetkaa+toiseen,+sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+te+ette+missään+tapauksessa+käy+loppuun+Israelin+kaupunkeja,+ennen+kuin+Ihmisen+Poika+saapuu.”++(Matt.+10:23+UMK)"Sillä+Ihmisen+Pojan+on+määrä+tulla+Isänsä+kirkkaudessa+enkeliensä+kanssa,+ja+silloin+hän+maksaa+kullekin+hänen+käyttäytymisensä+mukaan.+Totisesti+minä+sanon+teille,+että+tässä+seisovien+joukossa+on+muutamia,+jotka+eivät+lainkaan+maista+kuolemaa,+ennen+kuin+he+ensin+näkevät+Ihmisen+Pojan+tulevan+valtakunnassaan."++(Matt.+16:27,+28+UMK)Totisesti+minä+sanon+teille:+nämä+kaikki+tulevat+tämän+sukupolven+päälle.++(Matt.+23:36+UMK)"Oppikaa+nyt+viikunapuusta+kuvauksena+tämä:+Niin+pian+kuin+sen+nuori+oksa+mehevöityy+ja+työntää+esiin+lehtiä,+te+tiedätte,+että+kesä+on+lähellä.+Samoin+myös+te,+kun+näette+kaikki+nämä,+tietäkää,+että+hän+on+lähellä,+ovilla.+Totisesti+minä+sanon+teille,+että+tämä+sukupolvi+ei+missään+tapauksessa+katoa,+ennen+kuin+kaikki+nämä+tapahtuvat.+Taivas+ja+maa+katoavat,+mutta+minun+sanani+eivät+missään+tapauksessa+katoa.”++(Matt.+24:34+UMK)”Jeesus+sanoi+hänelle:+”Sinä+itse+sanoit+sen.+Mutta+minä+sanon+teille:+tästä+lähin+tulette+näkemään+Ihmisen+Pojan+istuvan+voiman+oikealla+puolella+ja+tulevan+taivaan+pilvien+päällä.””+(Matt.+26:64+UMK)Sukupolvella+Jeesus+viittasi+aikalaisiinsa,+ei+nihinkään+muuhun,+se+on+helppo+havaita+Matteuksesta+ja+muualtakin+(Mark.+9:1;+13:30;+14:61,+62,+Luuk.+9:27;+21:32)
  5. TejasVerdes++19.11.2018+13:01<>Voisiko+vaino+levitä+Venäjältä+muuallekin?><Tottahan+toki,+ei+tarvita+kuin+vallassaolevien+ärsyttäminen,+eli+veren+kaivaminen+nenästä,+siitä+se+lähtee.++Näin+se+meni+Aatun+Saksassakin,+ensin+oli+ohje+totella+viranomaisten+asettamia+kieltoja+ja+kaikki+sujui+rauhallisesti+ja+samalla+mielisteltiin+Aatua+sekä+natseja,+jotta+heidän+takavarikoimansa+omaisuus+olisi+saatu+tqakaisin+omaan+hallintaan..++Sitten+tuli+ohje+vartustaa+annettuja+ohjeita+vaikka+henki+menisi,+ja+menihän+se+useilta.++Jo+ihan+yleisellä+elämänkokemuksella+tietää,+ettei+amerikkalaisen+uususkonnon+kauppaaminen+Venäjällä+ole+riskitöntä,+amerikkalaisilla+kilpailijoillakin+on+ollut+siellä+epäonnea.<>+Onko+todistajilla+mitään+harjoituksia,+miten+vainoja+voisi+kestää?+Ohjeistaako+lahko+millään+tavalla+jäseniään+vainoista?><Vainomielialan+lietsomisella+on+hyvin+pitkät+perinteet+Vt-seurassa.++Vainohan+(ja+erityisesti+synagoogiin+piestävksi+raahaaminen)+oli+Jeesuksen+lopun+ajan+merkki+siitä+kuka+on+Jeesuksen+seuraaja+ja+kuka+ei.++Jeesus+tosin+jätti+hommansa+kesken+2000+vuotta+sitten,+joten+se+vainojuna+on+mennyt,+eikä+enää+tule.++Jostain+omituisesta+syystä+vainoja+ei+ole+esiintynyt+nimenomaan+ennen+1914,+1925+ja+1975+maailmanloppuja,+kuten+ei+ole+ollut+rauhanhuutoa,+eikä+Suurella+Babylonilla+oleellisia+maailmanloppuun+liittyneitä+ongelmia.++Näin+ollen+Raamattuun+perustumattoman+vainomielialan+lietsomisella+on+aivan+muu+tarkoitus.+Vainomielialan+lietsominen+pitää+porukan+varpaillaan+ja+pois+kyselemästä+mikä+mättää+kun+mitään+luvattua+ei+ole+edes+näköpiirissä.++Ja+kun+pahuksen+nettikin+on+tulvillaan+Vt-seuran+edesottamuksia,+enää+puuttuu,+että++jt-pedofiilien+suojeluohjelmasta+annetut+tuomiot+katsotaan+virallisesti+vainoksi+ja+sitten+pari+asiaan+liittymätöntä+raamatunjaetta+perään..
  6. Jatko-osaCosinifii++18.11.2018+23:21<>Ei+meillä+historiaa+hävetä.><Ei,+siitä+valehdellaan,+tässä+on+kahdessa+lauseessa+kuusi+valheellista+väittämää:”Kun+Isäntä,+Kristus+Jeesus,+siis+saapui+tarkastamaan+orjiaan+vuonna+1918,+ketkä+hän+tapasi+antamasta+hänen+palvelijoittensa+joukolle+heidän+ruokamääränsä+oikeaan+aikaan?+Ketkä+olivat+tuohon+mennessä+antaneet+vilpittömille+totuudenetsijöille+oikean+käsityksen+lunastusuhrista,+Jumalan+nimestä,+Kristuksen+läsnäolon+näkymättömyydestä+ja+vuoden+1914+merkittävyydestä?”++(Vartiotorni+15.+maaliskuuta+1990+sivu+13)Jos+niitä+et+blöydä+kaikkia,+niin+sinulla+on+aukkoja+tiedoissa+Vt-seuran+menneisyyden+suhteen.<>Tänä+aikana+Jumala+käyttää+tiedon+antamiseen+yhtä+ainoaa+väylää+kuten+aina+ihmishistorian+aikana.><Väitteesi+on+perustelematon,+siis+henkilökohtainen+mielipide.<>Joskus+on+vaikea+ymmärtää,+miksi+otat+joitain+lainauksia+tekstiisi.><Tälläkin+kerralla+saattaa+olla+noin,+koska+et+yksilöinyt+mitä+tuuballa+tarkoitat.++Ja+jos+ei+aukene,+niin+aina+voi+kysyä,+minä+kyllä+vastaan.<>+Jos+papit+pitävä+todistajia+epäpätevinä+Raamatun+opettajina+siksi,+että+heiltä+puuttuu+korkeakoulupohjainen+"jumaluusopin+koulutus"+niin+kannattaisi+miettiä+mitä+haittaa+siitä+oli+Jeesuksen+ajan+fariseuksille.+><Pappien+puolesta+en+mene+vastaamaan,+mutta+jo+ihan+kansakoulupohjalta+kykenen+osoittamaan,+että+Vt-seura+valehtelee+esimerkiksi+juuri+vuoden+1914+merkityksestä,+siis+merkityksestä,+joka+1914-opetuksella+oli+ennen+ja+jälkeen+vuoden+1914.++Hädissäänhän+Russell+meni+vielä+siirtämään+1914-loppuhuipentumaa+vielä+vuodelle+1915:”Her+destruction+will+be+fully+accomplished+by+the+end+of+the+appointed+’Times+of+the+Gentiles’—1915.++Events+are+rapidly+progressing+toward+such+a+crisis+and+termination.”+(The+Battle+of+Armageddon+1916+p.+111)<>Jumalan+nimen+suhteen+kukaan+nykyään+elävistä+ei+tiedä...><Niin,+ja+mitä+sitten?++Toin+ainaostaan+esille,+että+Vt-seura+on+itse+vuosikymmeniä+pitänyt+Jahve-kirjoitusasua+todennäköisesti+lähempänä+oikeaa+kuin+Jehova-kirjoitusasua.++Tuossa+on+ristiriita+kun+samaan+aikaan+hehkuttaa+jumalan+erisnimen+pyhittämistä.<>Jeesuksen+parta+ja+esivaltojen+olemus+vuosikymmenien+saatossa+ei+nyt+oikein+tällä+kertaa+jaksa+innostaa...><Ymmärrän+hyvin,+eihän+jehovantodistaja+tuollaisia+sekoiluja+häpeä,+ei+vaan+jaksa+innostuia,+olisko+sittenkin+liian+hapokasta?
  7. Cosinifii++18.11.2018+23:21<>Nyt+alkaa+tulla+niin+paksua+tuubaa+että+taitaa+todellisuus+hävitä+Hasta_luegon+kirjallisesta+tulostuksesta.+Itse+en+pysty+palaamaan+aikaan+150+vuotta+taaksepäin+mutta+voin+kyllä+lainata+aikalaisten+kirjallisia+muistiinpanoja.><Helpottaisi+jos+lainaisit+osuuden+jota+kommentoit,+nyt+menen+arvailemalla:<>"Pakanain+ajat+(KR)+ulottuvat+vuoteen+1914+eikä+taivaalliselta+valtakunnalla+ole+täyttä+valtaa+ennen+sitä"+(Watchtower+3/1880).><Vt-seuran+1914-raamattunumerologialla+ei+ole+raamatullista+perustetta,+eikä+sellaista+saa+aikaan+lainaamalla+Vt-seuran+materiaalia.++Mitä+sitten+tulee+milleniumiin,+sen+Russell+aloitti+lopulta+(alkuun+Russell+arpoi+myös+vuodet+1872+ja+1873)+vuonna+1874+ja+Rutherford+jatkoi+samalla+linjalla:”Tuhatvuotiskausi+(Ilm.+20:3,+4,+7)+alkoi+1874,+Kristuksen+palaamisella.”++(Täyttynyt+salaisuus,+sivu+540)Tottamooses+taivaallisella+valtakunnalla+ei+ollut+täyttä+voimaa+kun+milleniumin+40+ekaa+vuotta+olivat+vielä+maailmanloppua.++<>"Raamatuntutkijat+ovat+julistaneet+yli+neljännesvuosisadan+ajan,+että+Raamatun+ennustettu+vihan+päivä+on+tuleva+1914"+(The+World,+NY,+huomattavin+New+Yorkin+uutislehti,+sunnuntailiitteen+artikkeli+30.8.1914+otsikolla+"Kaikkien+valtakuntien+loppu")><En+edelleenkään+käsitä+mitä+tuubaksi+esität,+mutta+etenen+sokkona.++Tuossa+uutisessa+ei+ole+mitään+kummallista,+Russelin+harmagedon+alkoi+1874:”The+date+of+the+close+of+that+”battle”+is+definitely+marked+in+Scriptures+as+October,+1914.++It+is+already+in+progress,+its+beginning+dating+from+October+1874.”++(ZWT+Jan.+1892+p.+21-23)+Ja+40-vuotisen+maailmanlopun+tuli+huipentua+päätökseensä+vuonna+1914:"..+the+battle+of+the+great+day+of+God+Almighty..+so+great+is+our+confidence+in+the+Word+of+God+and+in+the+light+of+present+truth+shining+upon+it,+that+we+could+not+have+doubted+its+testimony+whatever+had+been+the+appearances.+The+date+of+the+close+of+that+'battle'+is+definitely+marked+in+Scripture+as+October,+1914.+It+is+already+in+progress,+its+beginning+dating+from+October,+1874."+{ZWT+Jan+15+1892+repr+1355}<>Järjestön+julistus+heti+Vartiotornin+julkaisemisesta+alkaen+(Watchtower+1877)+on+kohdistunut+vuoteen+1914+"pakanain+aikojen"+loppuna.><Ja+samalla+julistettiin+yhtä+voimallisesti+40-vuotisen+harmagedonin+päättymistä+vuodelle+1914,+otetaan+toinen+näyte:"We+see+no+reason+for+doubting,+therefore,+that+the+Times+of+the+Gentiles+ended+in+October,+1914;+and+that+a+few+more+years+will+witness+their+utter+collapse+and+the+full+establishment+of+God's+kingdom+in+the+hands+of+Messiah."+{WR+VI+Sept+1+1916+5950}<>Kurisioteettina+voisi+mainita,+että+Raamatuntutkijat+odottivat+1914+tapahtumien+koskevan+heitä+niin+että+heidät+kirkastettaisiin+vallan+vaihdon+yhteydessä.><Johan+he+aiemmin+odottivat+tulevansa+temmatuiksi+1878,+joka+tempoilu+on+ollut+melkoisen+poukkoilevaa+ajankohdallisesti.++Vartiotorniseuran+opettaman+kuolleiden+voideltujen,+eli+pyhien+ylösnousemushetki,+opetusvuosi+suluissa:++Vuonna+1878+(1891-1927)Ennen+vuotta+1914+(1891-1912)Vuonna+1914+(1942,+1950,+1953)Vuoden+1914+jälkeen+(1913-1927)Vuonna+1918+(1917,+1943,+1946,+1952,+1955,+1988)Vuoden+1919+jälkeen+(1965)Vuonna+1921+(1917)Vuonna+1924+(1924,+1951)Vuonna+1925+(1920)Vuoden+1925+jälkeen+(1925)Vuonna+1941+(1941)Vuonna+1942+(1942)Ei+tapahtunut+vielä+(2007)Jatkuu...