Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"En+ole+milloinkaan+hylännyt+lakia"+Paitsi+katekismuksessa+opetuksessa+sunnuntai+lepopäivästä.
27.03.2017 22:55
Huomaa+että+sapattikysymyksessä+ei+ole+kyse+Mooseksen+lain+noudattamisesta,+vaan+sapattikäsky+sisältyy+kymmeneen+käskyyn,+joka+jokaisen+maanpäällisen+kirkkokunnan+mukaan+velvoittaa+kristittyjä.+Jos+olet+sitä+mieltä+että+Mooseksen+laki+on+sairas,+raaka+tai+julma,+voit+osoittaa+sen+syytöksen+Jumalalle.
27.03.2017 22:06
Oikein+hyviä+lakeja+kaikki,+mikä+on+sinun+pointtisi?
27.03.2017 21:52
Näytäpä+minulle+Raamatusta+mitä+uhrisääntöjä+sapatissa+noudatetaan?
27.03.2017 21:51
Että+sunnuntain+vietto+olisi+pedon+merkki,+on+adventistien+harhaoppia.
27.03.2017 20:55
Missään+kohtaa+en+ole+pakottanut+ketään.+Aikuiset+ihmiset+lukevat+mielipiteeni+täältä+ja+sitten+tekevät+niin+kuin+itse+lystää.+Missä+määrin+sapatti+on+epäraamatullinen+tapa?+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+on+neljäs+käsky.+Uhrimenoista+en+ole+täällä+kirjoittanut+sanaakaan.
27.03.2017 18:09
Sapatti+ei+ole+juutalaisten+tapa,+vaan+sapattikäsky+löytyy+kymmenestä+käskystä,+joka+on+universaali+ja+koskee+koko+maailmankaikkeutta+ja+kaikkia+ihmisiä.+Olen+moneen+otteeseen+toistanut+täällä,+että+minä+en+opeta+mitään+juutalaisia+tapoja.+Kristittyjen+tulee+pysyä+kaukana+juutalaisten+traditioista+ja+perinnäissäädöksistä,+jotka+ovat+vain+ihmisten+oppeja.+Raamatun+tulee+olla+kristityn+ylin+elämänohje.
27.03.2017 17:59
Neljäs+käsky+on+ainut+käsky+jota+käsketään+kirkon+viralliselta+taholta+rikkomaan,+siksi+olen+asiasta+huolissani.+Jos+joku+opettaisi+että+kristitty+saa+varastaa,+tappaa+ja+tehdä+huorin,+olisin+satavarmasti+hänen+kimpussaan+aivan+yhtä+innokkaasti.
27.03.2017 17:57
Katsoppas+Raamattuasi+tarkemmin,+heti+kaksi+jaetta+edemmäs+jakeessa+2.+Moos.+20:10+sanotaan+että+seitsemäs+päivä+on+sapatti.+Käyttämäsi+Raamatun+käännös+on+huonoa+käännöstyötä.+Kaikissa+suomenkielisissä+Raamatuissa+on+valitettavasti+sama+virhe,+lukuun+ottamatta+vuoden+1776+bibliaa,+joka+kuuluu+”Muista+sabbatin+päivää,+ettäs+sen+pyhittäisit.”+Alkukielessä+on+lepopäivän+tilalla+sana+Shabbat,+sapatti.+http://biblehub.com/interlinear/exodus/20-8.htm
27.03.2017 17:55
>>+Jankkaamisen+makua+tässä+nyt+alkaa+jo+olla.+Eiköhän+olisi+aika+jättää+tämä+aihe+ja+alkaa+keskustella+muusta.+<<
Miksi+itse+sitten+jatkat+tätä+jankkaamista?
>>+On+valtaisa+joukko+asioita,+vääriä+asioita,+joihin+me+kristitytkin+syyllistymme,+etkö+ole+huolissasi+siitä;+etkä+varoita+niistä+asioista.+<<
Sapattikäsky+on+ainoa+käsky+kymmenestä,+jota+käsketään+kirkon+virallisen+opin+taholta+rikkomaan,+siksi+olen+juuri+tästä+käskystä+huolissani.
>>+Jeesus+vahvisti+näistä+käskyistä+ne,+jotka+liittyvät+suhteeseen+Jumalaan+ja+ne,+jotka+liittyvät+suhteessa+ihmiseen.+Sapatti+ei+liity+kumpaankaan+suhteeseen.+Jeesus+vahvisti+sen+ihmistä+varten+Israelin+kansalle+asetetuksi.+<<
Sapatti+liittyy+Jumalasuhteeseemme.+Väität+että+sapatti+oli+annettu+Israelille.+Olen+jo+moneen+otteeseen+osoittanut+Raamatusta,+että+sapatti+on+annettu+myös+meille+pakanoille.+Laitetaan+kertauksen+vuoksi,+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Jeesus+vahvistaa+sapatin+olevan+koko+ihmiskuntaa+varten+todetessaan+että+sapatti+on+ihmistä+varten.+Jo+2.+Moos.+20:10+mukaan+sapatti+on+muukalaisia+varten.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille,+eli+meille+pakanoille:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
27.03.2017 17:50
Suomessa+luterilainen+kirkko+pitää+Raamattua+ylimpänä+ohjeenaan.+Kysymyksessä+sapatista+se+seuraa+kuitenkin+katolisen+kirkon+traditiota,+ihmisten+omasta+päästään+keksimää+käskyä.+Katolisen+kirkon+mukaan+katolinen+kirkko+on+siirtänyt+omalla+auktoriteetillaan+sapatin+sunnuntaille.+Luterilaisissa+tunnustuskirjoissa+Augsburgin+tunnustuksessa+asia+ilmaistaan+seuraavasti:
”He+(katolilaiset)+viittaavat+myös+sapattiin,+joka+kymmenen+käskyn+vastaisesti+näyttää+siirretyn+vietettäväksi+Herran+päivänä.+Mistään+muusta+esimerkistä+ei+tehdä+niin+suurta+numeroa+kuin+sapatin+muuttamisesta.+Näin+he+korostavat+äärimmilleen+kirkon+valtaa,+koska+se+on+kyennyt+myöntämään+vapauksia+jopa+kymmenen+käskyn+määräyksestä.”+(Augsburgin+tunnustus+XXVIII,+Kirkollinen+valta+http://tunnustuskirjat.fi/augstunn2.html#kirkollinenvalta)
Katolinen+lehti+The+Catholic+Universe+Bulletin:
”Roomalaiskatolinen+kirkko+vaihtoi+sapatin+sunnuntaiksi+jumalallisella,+erehtymättömällä+auktoriteetillaan,+jonka+se+on+saanut+perustajaltaan,+Jeesukselta+Kristukselta.+Protestantilla,+joka+väittää+Raamatun+olevan+ainoa+hengellinen+ohje,+ei+ole+mitään+valtuutusta+viettää+sunnuntaita.”+(The+Catholic+Universe+Bulletin,+August+14,+1942,+p.+4.)
The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine:
”K:+Mikä+päivä+on+sapatti?
V:+Lauantai+on+sapatinpäivä.
K:+Miksi+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan?
V:+Me+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan+koska+Katolinen+kirkko+siirsi+juhlallisuuden+lauantailta+sunnuntaille.”
(The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine+(1957)+p.+50)
Kardinaali+James+Gibbons+kirjoittaa:
”Voit+lukea+Raamatun+ensimmäisestä+mooseksen+kirjasta+ilmestyskirjaan,+etkä+löydä+ainuttakaan+riviä,+joka+valtuuttaisi+sunnuntain+pyhittämisen.+Kirjoitukset+vahvistavat+lauantain+uskonnollisen+juhlimisen,+päivän,+jota+me+emme+ikinä+pyhitä.”+(Kardinaali+James+Gibbons,+The+Faith+of+Our+Fathers+1978)
Selvästi+sunnuntain+vietto+on+protestanttisuuteen+tullut+suoraan+katoliselta+kirkolta,+uskonpuhdistajilta+jäi+tämä+doktriini+puhdistamatta.
27.03.2017 15:49
Heidän+kaikkien+yhteneväinen+näkemys+on+väärä.
27.03.2017 15:13
Aihe+on+tärkeä,+koska+kristityt+tahallaan+ja+tietoisesti+rikkovat+kymmentä+käskyä.+Koska+kukaan+muu+ei+saarnaa+tästä+tärkeästä+aiheesta,+jonkun+on+se+tehtävä.+Minun+mielestäni+on+täysin+asiallista+käydä+tällä+foorumilla+myös+opillista+keskustelua,+ei+jokaisen+aloituksen+tarvitse+olla+todistuspuheenvuoro+Jeesuksesta.
27.03.2017 15:12
Jumala+siunasi+ja+pyhitti+sapatinpäivän+jo+luomisviikolla.+Miksi+Jumala+olisi+odottanut+pari+tuhatta+vuotta+ennen+kuin+asetti+sapattikäskyn+voimaan?+On+selvää+että+jo+Aatami+ja+Eeva+viettivät+sapattia.
>>+Lakiliitto,+johon+myös+sapatti+kuului,+poistettiin+Jeesuksen+kuoleman+jälkeen+<<
Poistettiinko+kymmenen+käskyä+Jeesuksen+kuoleman+jälkeen?
Toistan+itseäni,+mutta+Room+14:5+ei+käsittele+sapattia,+luvun+konteksti+paljastuu+jakeesta+yksi,+"Heikkouskoista+hoivatkaa,+rupeamatta+väittelemään+mielipiteistä."+Sapatin+rikkomisesta+oli+määrätty+kuolemanrangaistus,+tuskin+siis+mikään+mielipidekysymys.+Sapatin+vietto+oli+alkuseurakunnalle+itsestään+selvä+asia.+Koska+heti+jakeessa+kuusi+puhutaan+syömisestä,+on+todennäköistä,+että+päivillä+tarkoitetaan+esimerkiksi+paastopäiviä.+Sana+sapatti+ei+esiinny+tässä+luvussa,+joten+jakeessa+viisi+tuskin+viitataan+sapattiin.
27.03.2017 15:09
Miksi+lainaat+jehovantodistajia?+Minä+en+tähän+kommentoi+mitään.
27.03.2017 15:04
Tämä+ketju+on+ensimmäinen+aloitus+minulta,+olen+aiemmin+vain+kommentoinut+muiden+aloituksia.+Aika+paljon+tulee+aloituksia+myös+sapatin+vastustajilta.+Olen+innoissani+aiheesta,+koska+minua+huolestuttaa+että+kristityt+rikkovat+kymmentä+käskyä.+Jos+joku+opettaisi+että+saa+rikko+kuudetta+käskyä,+että+sinäkin+puuttuisi+moiseen+harhaoppiin?
27.03.2017 15:03
Kyllä.+Tätä+eksytystä+ja+harhaoppia+on+tosian+jatkunut+jo+2000+vuotta.+Mutta+koskaan+ei+ole+liian+myöhäistä+kääntyä.+Voimme+hyvin+kuvitella+miten+se+on+alkanut,+olemme+jo+50+vuotta,+olemme+jo+100+vuotta,+olemme+jo+200+vuotta,+olemme+jo+400+vuotta,+olemme+jo+800+vuotta,+olemme+jo+1600+vuotta,+olemme+jo+2000+vuotta+opettaneet+näin.+Tietysti+kirkko+voi+olla+väärässä,+ei+se+ole+erehtymätön.
27.03.2017 15:01
Onko+kymmenen+käskyä+kuopattu+ja+haudattu?
27.03.2017 14:59
Sanoisitko+että+koska+Jeesuksessa+on+lepo,+emme+tarvitse+myöskään+viidettä+ja+kuudetta+käskyä?
27.03.2017 14:58
"Kuusi+päivää+tee+työtäsi,+mutta+lepää+seitsemäs+päivä,+että+härkäsi+ja+aasisi+saisivat+hengähtää+ja+orjattaresi+poika+ynnä+MUUKALAINEN+saisivat+virkistyä."+(2.+Moos.+23:12)
Kenelle+sapatti+annettiin?+Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista:
”Ja+Jumala+päätti+seitsemäntenä+päivänä+työnsä,+jonka+hän+oli+tehnyt,+ja+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikesta+työstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt.+Ja+Jumala+siunasi+seitsemännen+päivän+ja+pyhitti+sen,+koska+hän+sinä+päivänä+lepäsi+kaikesta+luomistyöstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt."+(1.+Moos.+1:33,34)
Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Sapatti+on+voimassa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa:
"Niinkuin+uudet+taivaat+ja+uusi+maa,+jotka+minä+teen,+pysyvät+minun+kasvojeni+edessä,+sanoo+Herra,+niin+pysyy+teidän+siemenenne+ja+teidän+nimenne.+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra."+(Jes.+66:22,23)
Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+siis+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
27.03.2017 14:57
826 / 845