Toiminimen perustaminen kynsialalla?

Adalmiinan helmi

Onko täällä ketään joka on perustanut toiminimen ja tekee kynsiä kotona? Itse ajattelin ottaa kynnet ja ripsienpidennykset sivutyökseni äitiysloman aikana.
Miten minun pitäisi edetä? Kuuluuko tämä luvanvaraisiin elinkeinoihin eli pitääkö hakea lupaa ennen toiminimen rekisteröintiä? Mites verotus? Tulot olisivat alle alv:n eli n.5000e/vuosi.
Kutsunko terveystarkastajan enne vai jälkeen rekisteröinnin?
Kiitos jos vastaat :)

23

5644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faerieee_

      Voisit alottaa vaikka sillä, että menisit työkkäriin juttelemaan. Sieltä löytyy yrityspuolen asiantuntijoita.

      Ei kuulu luvanvaraisiin elinkeinoihin.

      Tuota arvonlisävelvolliseks ilmottautumista kannattaa vielä miettiä, koska jos se sattuukin menemään sen yli niin joudut maksamaan alvit koko vuodelta myös takautuvasti. Ja jos et maksa alvia niin et saa myöskään vähennettyä niitä alveja yrityksen verotuksessa. Tarvikkeet ja materiaalit tulee sulle silloin hieman kalliimmaksi. Alvien maksaminen ei ole sun yritykses rahoista pois millään tavalla vaan ne on ns. läpikiertävää rahaa.

    • minaminaminamina

      Tarvitaan kyllä terveystarkastajan käynti ilmastoinnin suhteen!
      Laki on uusittu ja terveystarkastajat vaativat akrylaateille altistuville kunnon ilmastoinnin.
      Alv pitää myöskin maksaa, mikäli on tulot aevonlisäverotulollisia.
      Todellakin kantsii pyytää apua ennen hutkimista...

    • Adalmiinan helmi

      Kiitos vastauksistanne. Terveystarkastajalle tehty ilmoitus ja lomien jälkeen ottaa varmaan minuun yhteyttä. Käsittääkseni alvia ei tarvitse maksaa mikäli tulot alle 8500e/vuosi?
      Aion ilmoittautua ennakkoperintärekisteriin sekä kauppareksiteriin jahka terv. tarkastaja käynyt ensin. Tuleeko jotain muuta mieleen jota pitäisi huomioida?

      • Snail

      • faerieee_

        Alvia ei tarvitse tosiaan maksaa jos vuositulot jää tietyn summan alle. Mutta kannattaa ihan oikeasti ottaa tosta alvista selvää, että mikä se edes on. Minkä takia et voisi ilmottautua arvonlisäverovelvolliseksi? Arvonlisäverovelvolliseksi ilmottautumisesta ei koidu yrittäjälle mitään ylimääräisiä lisäkuluja muuta kuin ehkä kirjanpidon kannalta, mutta ulkopuolinen kirjanpitäjä olisi hyvä muutenkin olla. Varsinkin jos itsellä ei ole mitään käsitystä yrityksen raha-asioiden hoitamisesta. Kuten jo aiemmin mainitsin niin saisit mm. kaikki tarvikkeet halvemmalla (23% verokanta on kuitenkin aika iso) jos ilmottaudut arvonlisäverovelvolliseksi.

        Ja miten paljon olet suunnitellut vuoden aikana tekeväsi tulosta noilla hommilla? Jos laskelmat pyörii jo valmiiksi siinä alvrajoilla, niin ei ole mitään järkeä lähteä kikkailemaan sen alvin kanssa. Jos se menee euronkin yli rajan, niin joudut maksamaan koko vuodelta myös takautuvasti ne alvit ja se koituu taas maksettavaks omasta pussista, koska et ole niitä alveja kerännyt asiakkailta.

        Arvonlisäveron maksaa aina asiakas, ei yrittäjä. Yrittäjän tehtävänä on vain kerätä vero asiakkaalta ja maksaa se Verohallinnolle. Jos arvonlisäverovelvollinen yrittäjä ostaa kynsitukusta tarvikkeita 1000 eurolla (sis. 23% alvin), niin todellisuudessa yrittäjä maksaa tarvikkeista vain 813 euroa. Jos yrittäjä ei ole alv-velvollinen hän maksaa sen 1000 euroa.


      • 11 17
        Snail kirjoitti:

        YEL-vakuutus?

        http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yelvakuutus/

        Tai sun arvion mukaan sun työtulo jäisi alle ton rajan, mut varmista vielä! =)

        ja tät yel:llää laittaessani, huomasinkin, että oli jo ;). Jos siis kyseessä väliaikainen (äitysloma/hoitovapaa = vuosi tai kaks) ei YEL ole niin merkityksellinen, mutta jos vähääkään enemmän on toiminimityötä tiedossa, on yel pakollinen.
        Tmi:llä ammatinharjoittaja selviää "yksinkertaisella" kirjanpidolla, muttei olisi ollenkaan haitaksi, jos saisit vähän neuvoja kirjanpidon ammattilaiselta. Hän osaa kertoa, mitä kaikkea voit vähentää jne. Itse kirjanpidosta selviää kyllä.
        Minäkin olen selvinnyt, vaikka kouluaikana suunnilleen joka kesä luin matikan ehtoja (vanha akka siis olen, ja koulut on käyty "keskikouluaikaan") Apua olen kuitenkin alkuun saanut ihan ammatti-ihmiseltä. Muista, että myös monet kirjanpitäjät toimivat pienyrittäjinä, ja pientä kertakorvausta vastaan auttavat alkuun.

        Huomionarvoinen asia on äitiyslomasi myös. Oletko siis työelämässä ja äitiyslomalla vakityöstäsi? Onko tarkoitus palata vakityöhön äippäloman jälkeen? (vai oletko työtön?) Työttömän kannattaa toiminimen perustamista harkita todella tarkkaan. Onko vuosiliikevaihdosta jäävä tulo/palkka niin suuri, että ylittää työttömyyskorvaukset?

        Valitettavasti tämä rakas Suomi ei juurikaan kannusta itsensä työllistäviä...


    • Adalmiinan helmi

      Aion tehdä hommaa todella pienimuotoisesti, verotoimistoon ilmoitin että seuraavalla tilikaudella (kokonainen vuosi) tulojen arvio on n. 2000e eli ei ole todellakaan pelkoa että 8500e menisi kovin äkkiä rikki. Kirjanpitäjä löytyy perheestä ja heti en ainakaan tilitoimistoon viitsi hommasta maksaa kun tulot muutenkin niin pienet, katsellaan hänen kanssaan vuosi- pari hommaa josko oppisin itsekin.
      Uusyrityskeskuksessa neuvoivat että ekan tilikauden tekisin ilman alvia ja sitten katsoisin josko kokisin sen tarpeelliseksi, ennakkoperintärekisteriin ilmoittaudun kumminkin. Niin ja tietty tuo Yel on hoidossa myös :)

      Mitähän tulisi ottaa huomioon terveystarkastajaa ajatellen? Eivät osanneet kertoa kun soitin ja kysyin. Pohjapiirustus on toki, kuten myös 2v sitten uusitusta ilmanvaihdosta selvitys löytynee. Tarkoitus olisi siis tehdä yhdestä talomme huoneista työhuoneeni, tämä on lähinnä sisäänkäyntiä ja tämän vieressä on talon toinen wc. Lemmikkejä meillä ei ole (tietenkään kun tällaista suunnittelen).
      Pitäisiköhän tällä huoneella olla kokonaan oma uloskäynti että käy tällaiseen toimintaan?

      • Snail

        Kynsikouluttajaltani saamista papereista löytyy tämmönen kohta:

        "Tarkastuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että tila on ainoastaan kynsistudiokäytössä ja on erillinen huoneiston/rakennuksen osa. Tilassa on edellytetty riittävää ilmanvaihtoa ja valaistusta. Tilan pintamateriaalit ja tasot tulee olla helposti pestävissä ja desinfektoitavissa. Tilaa varten tulee olla oma siivouskaappi ja siivous- sekä puhdistusvälineet. Asiakkaiden käytössä tulee olla vesipiste ja WC huone. Terveystarkastajalle on hyvä laatia etukäteen tarkka kuvaus toiminnasta ja siitä millä tavalla huomioit toiminnassasi asiakasturvallisuuden ja hygienian (verialtistuksen vaara)."


      • kotistudio
        Snail kirjoitti:

        Kynsikouluttajaltani saamista papereista löytyy tämmönen kohta:

        "Tarkastuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että tila on ainoastaan kynsistudiokäytössä ja on erillinen huoneiston/rakennuksen osa. Tilassa on edellytetty riittävää ilmanvaihtoa ja valaistusta. Tilan pintamateriaalit ja tasot tulee olla helposti pestävissä ja desinfektoitavissa. Tilaa varten tulee olla oma siivouskaappi ja siivous- sekä puhdistusvälineet. Asiakkaiden käytössä tulee olla vesipiste ja WC huone. Terveystarkastajalle on hyvä laatia etukäteen tarkka kuvaus toiminnasta ja siitä millä tavalla huomioit toiminnassasi asiakasturvallisuuden ja hygienian (verialtistuksen vaara)."

        Miten tämä kohta on toteutettavissa kampaamon yhteydessä olevassa kynsipisteessä: "erillinen huoneiston/rakennuksen osa" ja miten kissan/koiran karvat eroavat ihmisten hiuksista. Hieman tulkinnan varaa noihinkin ohjeistuksiin jää ja riippuu varmaankin tarkastajasta kuinka niitä soveltaa. Mitkähän on sanktiot jos jättää kokonaan tarkistuksen väliin?! Kenelläkään omakohtaista kokemusta?


      • Snail
        kotistudio kirjoitti:

        Miten tämä kohta on toteutettavissa kampaamon yhteydessä olevassa kynsipisteessä: "erillinen huoneiston/rakennuksen osa" ja miten kissan/koiran karvat eroavat ihmisten hiuksista. Hieman tulkinnan varaa noihinkin ohjeistuksiin jää ja riippuu varmaankin tarkastajasta kuinka niitä soveltaa. Mitkähän on sanktiot jos jättää kokonaan tarkistuksen väliin?! Kenelläkään omakohtaista kokemusta?

        Tarkoittaa varmaankin sitä, ettei kukaan edes ehdottele tekevänsä kynsiä esim. keittiön pöydän ääressä kaiken muun elämän ohella. Kynsien tekemisessä hyvän hygienian noudattaminen on kuitenkin todella tärkeää.

        Nuo ohjeet ovat kotistudiota varten. Jos menet esim. vuokratuolille tekemään kynsiä kampaamoon, niin ne tilat on jo terveystarkastaja hyväksynyt kauneudenhoitoalan palveluita varten. Kuitenkin siinäkin tapauksessa olisi varmaankin hyvä ilmoittaa terveystarkastajalle, että aikoo kampaamossa kynsiä tehdä.

        Varmasti tarkastajat ovat erilaisia, ja olen ymmärtänyt että joskus tarkastajaa voi olla hyvinkin hankalaa saada paikalle, mutta kynsientekijän oikeusturvan kannalta on tärkeää että virallinen taho käy tarkastamassa etukäteen että tilat ovat asialliset ja miten hyvä hygienia aiotaan toteuttaa.

        Niin ja en ole koskaan kuullut, että kukaan olisi ihmisen hiuksille allerginen, mutta koiran ja kissan karvoille ja eläinpölylle voi olla.. =)


      • faerieee_
        kotistudio kirjoitti:

        Miten tämä kohta on toteutettavissa kampaamon yhteydessä olevassa kynsipisteessä: "erillinen huoneiston/rakennuksen osa" ja miten kissan/koiran karvat eroavat ihmisten hiuksista. Hieman tulkinnan varaa noihinkin ohjeistuksiin jää ja riippuu varmaankin tarkastajasta kuinka niitä soveltaa. Mitkähän on sanktiot jos jättää kokonaan tarkistuksen väliin?! Kenelläkään omakohtaista kokemusta?

        Jos ei sitä vertaa viitsi hygienia- ja viranomaisasioista huolehtia yritystä perustaessa, että jättää terveystarkastajan käynnin väliin, niin ei kannata edes lähteä alalle. Kynsien teossa hygienia on kaiken a ja o. Eikä pidä myöskään aliarvioida asiakkaita, että ne tulee halvan hinnan perässä ihan minkälaiseen läävään tahansa.


      • 11 17
        Snail kirjoitti:

        Tarkoittaa varmaankin sitä, ettei kukaan edes ehdottele tekevänsä kynsiä esim. keittiön pöydän ääressä kaiken muun elämän ohella. Kynsien tekemisessä hyvän hygienian noudattaminen on kuitenkin todella tärkeää.

        Nuo ohjeet ovat kotistudiota varten. Jos menet esim. vuokratuolille tekemään kynsiä kampaamoon, niin ne tilat on jo terveystarkastaja hyväksynyt kauneudenhoitoalan palveluita varten. Kuitenkin siinäkin tapauksessa olisi varmaankin hyvä ilmoittaa terveystarkastajalle, että aikoo kampaamossa kynsiä tehdä.

        Varmasti tarkastajat ovat erilaisia, ja olen ymmärtänyt että joskus tarkastajaa voi olla hyvinkin hankalaa saada paikalle, mutta kynsientekijän oikeusturvan kannalta on tärkeää että virallinen taho käy tarkastamassa etukäteen että tilat ovat asialliset ja miten hyvä hygienia aiotaan toteuttaa.

        Niin ja en ole koskaan kuullut, että kukaan olisi ihmisen hiuksille allerginen, mutta koiran ja kissan karvoille ja eläinpölylle voi olla.. =)

        ja nimenomaan eläinpölylle ja eläin"hilseelle". Kyse ei siis ole karvoista, ei eläimen, eikä sen omistajan.
        Kosmetiikan ja kauneudenhoidon alalla toki nää allergia-asiat on hiukkasen naurettavia. Lähteekö joku astmaatikko tai moniallergikko yleensä ottamaan rakennekynsiä? Mun mielestä jokaisen allergikon tulisi tietää omat allergeeninsä, ja näin valita niin ruoka-aineensa, kuin kauneudenhoitotuotteensa. Ei k-kauppias ole vastuussa pähkinäallergikoista sen enempää, kuin kampaaja ppd allergikoista tai kynsimuotoilija akryyliallergikoista. ...mutta täähän oli vaan mun mielipide, eikä sillä ole mitään tekemistä lainsäädännön kanssa!
        Hygienia tietysti on oma asiansa, ja vaadittavat tuotteet ja laitteet senpuitteissa on oltava. Vastuuntuntoinen kynsientekijä tietää nämä asiat jo ennen, kuin edes mietttii toiminimen tai muun yritystoiminnan perustamista.


      • Riskinottaja!!!
        11 17 kirjoitti:

        ja nimenomaan eläinpölylle ja eläin"hilseelle". Kyse ei siis ole karvoista, ei eläimen, eikä sen omistajan.
        Kosmetiikan ja kauneudenhoidon alalla toki nää allergia-asiat on hiukkasen naurettavia. Lähteekö joku astmaatikko tai moniallergikko yleensä ottamaan rakennekynsiä? Mun mielestä jokaisen allergikon tulisi tietää omat allergeeninsä, ja näin valita niin ruoka-aineensa, kuin kauneudenhoitotuotteensa. Ei k-kauppias ole vastuussa pähkinäallergikoista sen enempää, kuin kampaaja ppd allergikoista tai kynsimuotoilija akryyliallergikoista. ...mutta täähän oli vaan mun mielipide, eikä sillä ole mitään tekemistä lainsäädännön kanssa!
        Hygienia tietysti on oma asiansa, ja vaadittavat tuotteet ja laitteet senpuitteissa on oltava. Vastuuntuntoinen kynsientekijä tietää nämä asiat jo ennen, kuin edes mietttii toiminimen tai muun yritystoiminnan perustamista.

        Itse asiassa allergia-asioita kannattaa miettiä. Joskus raju allerginen reaktio voi tulla yllättäen. Allergia edellyttää, että kyseiselle aineelle on altistuttu aiemmin. Altistuminen on voinut tapahtua ihan muussa yhteydessä, samoja kemikaaleja käytetään eri tarkoituksissa. Ja toiseksi jossain vaiheessa kaikki kielletty alkaa houkutella. Itse olin 20 vuotta käyttämättä kynsilakkoja, mutta nyt kun on formaldehydittomia lakkoja, olen alkanut käyttää. Astmat ja allergiat ovat erittäin yleisiä, asiakas ei välttämättä asiasta kerro. Todennäköisesti allergia ilmenee hitaana kosketusreaktiona, mutta olettaisin, että käytettävissä kemikaaleissa on niitäkin, joille voi saada nopean allergisen reaktion, pahimmillaan anafylaktisen reaktion.

        Eli ei ole misssään tapauksessa yrittäjän vika, jos asiakas saa allergisen reaktion. Mutta kannattaa suunnitella valmiiksi toimintakaavio mitä tehdä, jos joku saa vaikeita oireita. Ihminen kestää hapenpuutetta vain lyhyen ajan, eli hälytysnumeroon kannattaa soittaa heti hengenahdistuskohtauksessa tai vastaavassa. Kannattaa myös miettiä, että osaa antaa hätääntyneenäkin hälytyskeskukseen osoitteen ja muut tarvittavat ohjeet paikan löytämiseksi.


    • Adalmiinan helmi

      Kiitos kattavasta viestistäsi Snail! Selvitänkin nuo kaikki asiat valmiiksi :)
      Tatuointipaikoissa ei ainakaan mitään sanktioita kuulemma tule jos terv. tarkastajan käynnin jättää välistä mutta en sitten tiedä kauneudenhoitoalalla.

      • Snail

        Olepa hyvä vaan! =) En tiedä mistä se mun kouluttaja on nämä tiedot kerännyt, mutta ei ainakaan hirveän vanhaa tietoa voi olla.

        Mun mielestä on hienoa että tästä kotistudion perustamis -aiheesta on saatu näinkin rakentava ja asiallinen keskustelu, ja uskon että siitä on monelle hyötyä.


      • Seinäke

        "Tatuointipaikoissa ei ainakaan mitään sanktioita kuulemma tule jos terv. tarkastajan käynnin jättää välistä mutta en sitten tiedä kauneudenhoitoalalla. "

        hyiii.... siis voiko olla totta? Näin maallikkona kun aattelee kynsien tekoa ja tatuointia niin ei voisi kuvitellakaan että ihoon vertavuotavan kuvan tekeminen voidaan suorittaa tarkastamattomissa tiloissa.

        Mutta hyvä tämäkin tietää -jos siis joskus tatuoinnin otan- vaadin kyllä että paikka on silloin terveystarkastajan tarkistama ja hyväksymä :-)


      • Kakkaa kengässä
        Seinäke kirjoitti:

        "Tatuointipaikoissa ei ainakaan mitään sanktioita kuulemma tule jos terv. tarkastajan käynnin jättää välistä mutta en sitten tiedä kauneudenhoitoalalla. "

        hyiii.... siis voiko olla totta? Näin maallikkona kun aattelee kynsien tekoa ja tatuointia niin ei voisi kuvitellakaan että ihoon vertavuotavan kuvan tekeminen voidaan suorittaa tarkastamattomissa tiloissa.

        Mutta hyvä tämäkin tietää -jos siis joskus tatuoinnin otan- vaadin kyllä että paikka on silloin terveystarkastajan tarkistama ja hyväksymä :-)

        Siinä paikassa, jossa itse otin (peitto)tatuointini oli hyvin puhdasta, ja ei saanut edes tulla kengät jalassa sisälle. Kengät jätettiin oven viereen, ulkovaatteet samoin. Ei tuo tosin terveydenhuollon/sairaanhoidon/lääketyön puhtausvaatimuksia täytä. Paitsi että luomia poistetaan terveyskeskuslääkärin käynnillä, ja sinne lampsitaan kengät jalassa...


    • roonali

      Missäpäin teet kynsiä? Itselläni toiminimi ja teen Espoossa. Tarvitsisin vaan tyypin jolla käydä itse huollattamassa omia kynsiä... Tukisin mielelläni aloittelevaa koti yrittäjää.

    • vieras4

      Herätellään keskustelua vuoteen 2013 :)

      Olen perustamassa omaa toiminimeä juuri rakennekynsien tekoa varten.
      Minkälaisia vakuutuksia täytyy tällaisella kauneusalalla ottaa? Tarkoitan siis asiakasta varten olevia vakuutuksia.

      • kotistudio

        Herätys vuosi 2014 :)

        Täällä myös yksi kotistudiota suunnitteleva. Vakuutukseksi asiakkaiden varalle ajattelin vastuuvakuutusta.

        Meillä terv.tarkastajaa ei tunnu kiinnostavan, joudun pakottamaan paikalle :/ haluan kaiken virallisesti paperilla ettei tartte jälkikäteen sitten selvitellä.

        Mä ajattelin maksaa sekä yel:n että kerätä alvit vaikka koulun ohessa sivutoimisena toiminkin.


    • perusta kynsiarkisto

      Kynsiarkisto on helppo perustaa eikä vaadi edes toiminimeä!

      Googlen avulla löytyy kuvia ja ohjeita.

      Ihan loistava liikeidea!

    • perusta kynsiarkisto
    • tacktack

      Hei,

      Miten bisneksenne on sujunut?Onko kynsialalle toiminimille välttämätön koulutus, jos osaa niitä hyvin tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe