Rkp:llä ja suomenruotsalaisilla

anteeksipyyntö

on uskomattoman paljon valtaa. Miten muuten voi selittää että ministerinä ollessaan Tarja Cronberg pelästyi kielipuheestaan ja heti pyysi anteeksi Hbl:ssä:
"HBL, 4.10.2008, sivu 26, käännös:
"Vihreiden linja ei ole muuttunut
En ole vielä oppinut, että poliitikkona ei kannata ajatella ääneen ongelmista, joihin ei ole selvää vastausta. Kuinka saamme enemmän suomenmaalaisia oppimaan venäjää, se on juuri sellainen ongelma. Ja myös se, kuinka parannamme maahanmuuttajien asemaa työmarkkinoilla. Molempien kotimaisten kielten taidot ovat tärkeä, mutta usein vaikea asia monille maahanmuuttajille. Tiedän oikein hyvin, että on maahanmuuttajia, jotka osaavat esim. ruotsia, mutta joille suomi on hyvin vaikeaa.
Kysymys siitä, kuinka nämä ongelmat ratkaistaan ilman että millään lailla heikennettäisiin ruotsin asemaa Suomessa, on tärkeä minulle. Pyydän anteeksi, jos olen antanut aihetta ihmetykselle, että miltä meidän vihreiden kielipoliittinen linjamme oikeastaan näyttää. Linjamme ei ole muuttunut.
Vihreät tekeät työtä aktiivisesti kaksikielisen Suomen puolesta ja vihreät on kaksikielinen puolue. Siitä ei ole epäilystäkään. Kielilaki toimii myös erinomaisesti. Verrattuna muihin vähemmistökieliin maassamme, on ruotsin kieli Suomen kansalliskieli ja sen asema pohjautuu perustuslakiimme.
Mitä tulee käytännön työhön kaksikielisyyden eteen Suomessa, on yhteistyömme RKP:n kanssa ollut hyvää jo kauan ennen kuin minä tulin politiikkaan. Yhteiset pyrkimyksemme ja linjanvetomme kaksikielisyyden eteen Suomessa on huomattu mm. kielilakikomiteassa, jossa Irina Krohn(vihreät) ja Henrik Lax(RKP) ovat aktiivisesti työskennelleet kaksikielisen Suomen hyväksi.
Myös kunnallisella tasolla ovat vihreät ja RKP työskennelleet aktiivisesti yhdessä hyvän ruotsinkielisen palvelun saamiseksi. Esimerkiksi näin on tehty Turun ruotsinkielisen St.Olof-koulun laajentamiseksi ja että voitaisiin rakentaa oma ruotsinkielinen koulu Kaarinan kaupunkiin. Jatkamme tällä tiellä.

Tarja Cronberg
työministeri(vihreät)

23

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep!

      Joensuussa pidetyssä vaalipaneelissa Tarja uskalsi lausua sanan venäjän kielen puolesta.
      Huomasin, kuinka vieressä istuva Thors heitti Tarjaan vihaisen katseen ja Tarja oikein hätkähti!

      Siis mikä ihmeen meno täällä Suomessa oikein on!? Pieni etupuolue käskyttää kaikkia muita puolueita mielin määrin.

      Olisiko aika LOPULLISEN itsenäisyystaistelun? Eli taistelu Suomen kielivapauden puolesta ja lopullinen itsenäisyys Ruotsista.

    • Netti fenno: "Olisiko aika LOPULLISEN itsenäisyystaistelun? Eli taistelu Suomen kielivapauden puolesta ja lopullinen itsenäisyys Ruotsista."

      Ei onnistu eikä kannata. Meillä on, kuten edellinen kirjoittaja itsekin myöntää, liikaa valtaa. Myös Pohjoismaiseen viiteryhmään kuuluminen on Suomelle tärkeätä.

      Kannattaa siis ottaa lusikka kauniiseen käteen, opetella ruotsia ja ottaa koko hyöty irti ruotsin kielen osaamisesta.

      Mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia sitä arvokkaammaksi meidän kaksikileisyytemme tulee. Ei se tarve osata ruotsia tule minnekään katoamaan, päin vastoin!

      Epistä.

      • jokkex

        "Netti fenno: "Olisiko aika LOPULLISEN itsenäisyystaistelun? Eli taistelu Suomen kielivapauden puolesta ja lopullinen itsenäisyys Ruotsista."

        Ei onnistu eikä kannata. Meillä on, kuten edellinen kirjoittaja itsekin myöntää, liikaa valtaa. Myös Pohjoismaiseen viiteryhmään kuuluminen on Suomelle tärkeätä."

        Ankkamatami hämmentää itsekin tällä palstalla juuri siitä syystä, ettei usko edes omia juttujaan.


      • jokkex kirjoitti:

        "Netti fenno: "Olisiko aika LOPULLISEN itsenäisyystaistelun? Eli taistelu Suomen kielivapauden puolesta ja lopullinen itsenäisyys Ruotsista."

        Ei onnistu eikä kannata. Meillä on, kuten edellinen kirjoittaja itsekin myöntää, liikaa valtaa. Myös Pohjoismaiseen viiteryhmään kuuluminen on Suomelle tärkeätä."

        Ankkamatami hämmentää itsekin tällä palstalla juuri siitä syystä, ettei usko edes omia juttujaan.

        Äläs nyt jokkex puhu pehmoisia! Ankkamatami uskoo vankasti omiin juttuihinsa.

        Ja pahoittelen jos kirjoitukseni hämmentävät sinua, toisaalta tasoissa ollaan, koska sinä kirjoitat usein niin päättömiä juttuja etten ainakaan minä niitä ymmärrä.

        Minä väitän ja uskon että ruotsi on ja tulee olemaan Suomessa niin tärkeä kieli että ne jotka sitä osaavaat pärjäävät ja tulevat pärjäämään paremmin kuin ne jotka eivät sitä osaa. Jos siis aikoo edetä sieltä kirkonkylän Teboililta etiäpäin meinaan. Toki ilmankin pärjää mutta huom "pärjää"...


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        Äläs nyt jokkex puhu pehmoisia! Ankkamatami uskoo vankasti omiin juttuihinsa.

        Ja pahoittelen jos kirjoitukseni hämmentävät sinua, toisaalta tasoissa ollaan, koska sinä kirjoitat usein niin päättömiä juttuja etten ainakaan minä niitä ymmärrä.

        Minä väitän ja uskon että ruotsi on ja tulee olemaan Suomessa niin tärkeä kieli että ne jotka sitä osaavaat pärjäävät ja tulevat pärjäämään paremmin kuin ne jotka eivät sitä osaa. Jos siis aikoo edetä sieltä kirkonkylän Teboililta etiäpäin meinaan. Toki ilmankin pärjää mutta huom "pärjää"...

        Eivät kirjoituksesi minua suinkaan hämmennä, kaikki on päivän selvää. Sisälläsi asuu epäilys ja haet pontevista jutuista rohkaisua itsellesi, vaikka pakkoruotsin lähtölaskenta on jo alkanut.

        Ruotsin kielen merkitys on vähentynyt koko ajan ja vähenee edelleen, kunnes saavuttaa sille kuuluvan aseman. Ministerin pallillekin pääsee istumaan vaikka ei ruotsia osaisikaan, että ei sinne pajatson ääreen tarvitse siitä syystä jäädä. Tosin Esson baarista löytyy varmaan fiksumpiakin kuin esim. ruotsia taitamaton H. Virkkunen.


      • Nettisuom. (-fenno)

        "Netti sveko" näin: "Mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia sitä arvokkaammaksi meidän kaksikileisyytemme tulee. Ei se tarve osata ruotsia tule minnekään katoamaan, päin vastoin! "

        Mitä vähemmän ruotsin pakko-opiskelu on rajoittamassa saksan, ranskan, venäjän, espanjan, kiinan . . . opiskelua ja osaamista, sitä arvokkaammaksi ja hyödyllisemmäksi Suomen kannalta näiden jälkimmäisten kielten taitaminen tulee.

        Ruotsin kielen taitoaan ruotsinkieliset ohjataan, pitää ohjata käyttämään omiensa palveluun. Siinä teitä, Ankdam, tarvitaan. Siinä myös kaksikielistenne arvo enemmistöltään suomenkielisessä maassa kasvaa. Tämä on moninkertaisesti edullisempaa kuin 5 miljoonan suomenkielisen kouluttaminen teidän palvelujenne varalle ja antamalla ruotsin kielen samalla vuosikymmenestä toiseen syrjäyttää nuo suuret maailmankielet.

        Siispä lakeja tullaan korjaamaan niin, että suomenkielisten ruotsin kielen osaamattomuus ei ole este valtion - 5 miljoonan suomenkielisen valtion - virkoihin muualla kuin Ahvenanmaalla ja kunnallisiin tehtäviin sellaisissa kunnissa, joissa ruotsinkielisten osuus on suurempi kuin 15 - 20 prosenttia.
        Näin ruotsin kielen merkitys opiskeltavana kielenä asettuu kohdalleen ja merkityksen liioittelulta putoaa pohja.

        Kuulumme myös eurooppalaiseen viiteryhmään, euro-maana jopa voimakkaammin siihen kuin eurottomiin Pohjoismaihin. Liioittelet, Ankdam, pohjoismaisuutta.


      • jokkex kirjoitti:

        Eivät kirjoituksesi minua suinkaan hämmennä, kaikki on päivän selvää. Sisälläsi asuu epäilys ja haet pontevista jutuista rohkaisua itsellesi, vaikka pakkoruotsin lähtölaskenta on jo alkanut.

        Ruotsin kielen merkitys on vähentynyt koko ajan ja vähenee edelleen, kunnes saavuttaa sille kuuluvan aseman. Ministerin pallillekin pääsee istumaan vaikka ei ruotsia osaisikaan, että ei sinne pajatson ääreen tarvitse siitä syystä jäädä. Tosin Esson baarista löytyy varmaan fiksumpiakin kuin esim. ruotsia taitamaton H. Virkkunen.

        Miksi ihmeessä kuvittelet että sinun pakkoruotsisi millään tavalla koskettaisi minua?? Olen toistuvasti sanonut että saat tunkea sen pakkoruotsisi sinne minne ei aurinko paista. Pakkoruotsi ei voisi minua vähemmän kiinnostaa!!! Puhun täydellistä suomea sekä ruotsia ja lähes täydellistä englantia muita kieliä lisäksi ja niin tekee myös suuri osa ystävistäni.

        Se että minä ryhtyisin kulkemaan riveissänne ja puhumaan ruotsin opetuksen vapaaehtoistamisesta niin olisi enemmän kuin kornia - poistakaa pakkoruotsinne, aivan sama minulle mutta ihan vain tiedoksi että kombinaatiolla suomi - englanti ette ainakaan kenellekään minun tuttavalleni täällä pääkaupunkiseudulla työnhaussa pärjää. En tunne ketään joka osaisi vain ruotsia ja englantia.

        Jostain merkillisestä syystä te netti fennot hellittelette ajatusta että pakkoruotsi olisi meille rivisuruille jotenkin tärkeätä ja tarjoaa teille syyn olla meidän kimpussamme syyttäen ja haukkuen meitä milloin mistäkin. Hei haloo, miksi ihmeessä sinun pakkoruotsisi kiinnostaisi minua!!??

        Mitä taas väitteeseesi että ruotsin kielen merkitys olisi vähenemään päin tulee rohkenen olla eri mieltä. Valtion ja kuntien kielitaitovaatimukset ovat yksi asia mutta liike-elämä on se joka haalii ruotsinkielentaitoiset jos vain kiinni saa.

        Suomi on ja pysyy kakskielisenä ja vaikka ei pysyisikään (hypoteesi) niin turha kuitenkaan kuvitella että meikäläisiä voisi ryhtyä kielellisesti sortamaan. Meillä on niin kansainvälinen kuin kansallinenkin lainsäädäntö turvanamme ja mitä tiukemmalle meidät vedetään niin sitä kovempa tulee olemaan myös vastarinta, Eikä vastarinta ja omien oikeuksien puolustaminen johdu mistään etnisestä vi***maisuudesta vaan se on luonnollinen ilmiö.

        Netti fennon kieliparadoksi: "Kielitaito paranee kun opiskelee vähemmän kieliä."


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kuvittelet että sinun pakkoruotsisi millään tavalla koskettaisi minua?? Olen toistuvasti sanonut että saat tunkea sen pakkoruotsisi sinne minne ei aurinko paista. Pakkoruotsi ei voisi minua vähemmän kiinnostaa!!! Puhun täydellistä suomea sekä ruotsia ja lähes täydellistä englantia muita kieliä lisäksi ja niin tekee myös suuri osa ystävistäni.

        Se että minä ryhtyisin kulkemaan riveissänne ja puhumaan ruotsin opetuksen vapaaehtoistamisesta niin olisi enemmän kuin kornia - poistakaa pakkoruotsinne, aivan sama minulle mutta ihan vain tiedoksi että kombinaatiolla suomi - englanti ette ainakaan kenellekään minun tuttavalleni täällä pääkaupunkiseudulla työnhaussa pärjää. En tunne ketään joka osaisi vain ruotsia ja englantia.

        Jostain merkillisestä syystä te netti fennot hellittelette ajatusta että pakkoruotsi olisi meille rivisuruille jotenkin tärkeätä ja tarjoaa teille syyn olla meidän kimpussamme syyttäen ja haukkuen meitä milloin mistäkin. Hei haloo, miksi ihmeessä sinun pakkoruotsisi kiinnostaisi minua!!??

        Mitä taas väitteeseesi että ruotsin kielen merkitys olisi vähenemään päin tulee rohkenen olla eri mieltä. Valtion ja kuntien kielitaitovaatimukset ovat yksi asia mutta liike-elämä on se joka haalii ruotsinkielentaitoiset jos vain kiinni saa.

        Suomi on ja pysyy kakskielisenä ja vaikka ei pysyisikään (hypoteesi) niin turha kuitenkaan kuvitella että meikäläisiä voisi ryhtyä kielellisesti sortamaan. Meillä on niin kansainvälinen kuin kansallinenkin lainsäädäntö turvanamme ja mitä tiukemmalle meidät vedetään niin sitä kovempa tulee olemaan myös vastarinta, Eikä vastarinta ja omien oikeuksien puolustaminen johdu mistään etnisestä vi***maisuudesta vaan se on luonnollinen ilmiö.

        Netti fennon kieliparadoksi: "Kielitaito paranee kun opiskelee vähemmän kieliä."

        "Miksi ihmeessä kuvittelet että sinun pakkoruotsisi millään tavalla koskettaisi minua?? Olen toistuvasti sanonut että saat tunkea sen pakkoruotsisi sinne minne ei aurinko paista."

        Välillisesti se kyllä sinua kiinnostaa. Valitettavasti asia ei ole yksin minun päätettävissä, mutta ei sitä minnekään tungeta, se vain lopetetaan.

        "Se että minä ryhtyisin kulkemaan riveissänne ja puhumaan ruotsin opetuksen vapaaehtoistamisesta niin olisi enemmän kuin kornia - poistakaa pakkoruotsinne, aivan sama minulle mutta ihan vain tiedoksi että kombinaatiolla suomi - englanti ette ainakaan kenellekään minun tuttavalleni täällä pääkaupunkiseudulla työnhaussa pärjää. En tunne ketään joka osaisi vain ruotsia ja englantia."

        Ei sinun tarvitse riveissämme kulkea, mutta kunhan kysyttäessä myönnät pakkoruotsin olevan väärin. Suojatyöpaikossa ilmeisesti kysytään vain kielitaitoa ja muu ammattitaito lienee sivuseikka.

        "Jostain merkillisestä syystä te netti fennot hellittelette ajatusta että pakkoruotsi olisi meille rivisuruille jotenkin tärkeätä ja tarjoaa teille syyn olla meidän kimpussamme syyttäen ja haukkuen meitä milloin mistäkin. Hei haloo, miksi ihmeessä sinun pakkoruotsisi kiinnostaisi minua!!??"

        Rivisurulle ei ehkä niin tärkeä, mutta asioita paremmin ymmärtäville svekoille kylläkin.

        "Mitä taas väitteeseesi että ruotsin kielen merkitys olisi vähenemään päin tulee rohkenen olla eri mieltä. Valtion ja kuntien kielitaitovaatimukset ovat yksi asia mutta liike-elämä on se joka haalii ruotsinkielentaitoiset jos vain kiinni saa."

        Oletko pöhnässä tai muuten epänormaalissa tilassa?

        "Suomi on ja pysyy kakskielisenä ja vaikka ei pysyisikään (hypoteesi) niin turha kuitenkaan kuvitella että meikäläisiä voisi ryhtyä kielellisesti sortamaan. Meillä on niin kansainvälinen kuin kansallinenkin lainsäädäntö turvanamme ja mitä tiukemmalle meidät vedetään niin sitä kovempa tulee olemaan myös vastarinta, Eikä vastarinta ja omien oikeuksien puolustaminen johdu mistään etnisestä vi***maisuudesta vaan se on luonnollinen ilmiö."

        Luonnollinen ilmiö hyvinkin ja siksi suomenkieliset ovatkin nousseet puolustamaan oikeuksiaan.

        "Netti fennon kieliparadoksi: "Kielitaito paranee kun opiskelee vähemmän kieliä."

        Sehän voi olla totta! Jos opiskee esim. ranskaa,englantia ja ruotsia, mutta jättää sitten turhan ruotsin pois niin pystyy paremmin keskittymään mainittuihin tärkeisiin kieliin.


    • kalastaja kalle

      ruotsalaisilla ei ole valtaa! väitättkö rva ankdam että haisevilla kalastajilla olisi jotain valtaa!? ruotsin kieli pysyy vain sen takia että suomalaisilla politiikoilla ei ole halua ryhtyä sen verran isoon operaatioon kun tämä ruostin poisto. ennemmin tai myöhemmin joku sen tekee.

      ps.ruotsin kieli ei ole tanskaa hyädyllisempi kieli!! hehe (tähän tulee kohta valituksia)

      • No en minä mistään kalastajien vallasta ole puhunut vaan meistä 300 000 suomenruotsalaisesta johon joukkoon mahtuu aikamoisen iso kasa isojakin kenkiä.

        Ruotsi on englannin jälkeen se kieli jonka taidon perään meillä eniten kysellään.

        Puolet Suomen yksityisistä työnantajista arvostaa ruotsin kielen taitoa. En ole kuullut että tanskan kielen taidon perään kovin paljon kyseltäisiin mutta itse ymmärrän tanskaa suht sujuvasti joten ainakaan minulle ei sekään ole ongelma.


      • jokkex
        Ankdam kirjoitti:

        No en minä mistään kalastajien vallasta ole puhunut vaan meistä 300 000 suomenruotsalaisesta johon joukkoon mahtuu aikamoisen iso kasa isojakin kenkiä.

        Ruotsi on englannin jälkeen se kieli jonka taidon perään meillä eniten kysellään.

        Puolet Suomen yksityisistä työnantajista arvostaa ruotsin kielen taitoa. En ole kuullut että tanskan kielen taidon perään kovin paljon kyseltäisiin mutta itse ymmärrän tanskaa suht sujuvasti joten ainakaan minulle ei sekään ole ongelma.

        "No en minä mistään kalastajien vallasta ole puhunut vaan meistä 300 000 suomenruotsalaisesta johon joukkoon mahtuu aikamoisen iso kasa isojakin kenkiä."

        Ilman muuta näin on, mutta demokratia etenee meilläkin.


        "Ruotsi on englannin jälkeen se kieli jonka taidon perään meillä eniten kysellään."

        Paljon mahdollista, mutta mistä syystä? Englantia kysytään hurrialueiden ulkopuolella PALJON enemmän kuin ruotsia. Ruotsin kysyntä vähenee kun lakeja tullaan päivittämään järkevimmiksi.

        "Puolet Suomen yksityisistä työnantajista arvostaa ruotsin kielen taitoa..."

        Niin minäkin, mutta en vain kovin paljoa.


    • Köyhä Hoitaja

      Anna Ankka vinkki:
      "Mitä vähemmän te suomenkieliset osaatte ruotsia sitä arvokkaammaksi meidän kaksikileisyytemme tulee."
      Olen hoitoalalla ruotisinkielisessä työpaikassa, mutta palkka on yhtä huono kuin kenellä tahansa samaa työtä tekevällä. Anna vinkki miten voisin paremmin hyödyntää palkkauksessani tuota ruotsin taidon arvoani. Vaihtaa alaa?

      • Jos tarvitset työssäsi ruotsia sinulla on todennäköisesti mahdollisuus saada kielilisää. Miten suuri se kielilisä on vaihtelee mutta se ei ole pelkkä könttisumma vaan vaikuttaa myös tuntipalkkaan, joten otapa pomosi kanssa asia puheeksi.
        Nykyään palkat koostuvat peruspalkasta ja erilaisista henkilökohtaisista lisistä.

        Toisaalta jos et osaisi ruotsia olisit todennäköisesti töissä jossain muualla.


      • Köyhä Hoitaja
        Ankdam kirjoitti:

        Jos tarvitset työssäsi ruotsia sinulla on todennäköisesti mahdollisuus saada kielilisää. Miten suuri se kielilisä on vaihtelee mutta se ei ole pelkkä könttisumma vaan vaikuttaa myös tuntipalkkaan, joten otapa pomosi kanssa asia puheeksi.
        Nykyään palkat koostuvat peruspalkasta ja erilaisista henkilökohtaisista lisistä.

        Toisaalta jos et osaisi ruotsia olisit todennäköisesti töissä jossain muualla.

        Ja tuo on se hyöty mitä ruotsinkielen opinnoista / osaamisesta tarjoat. Työpaikkani kieli on ruotsi, joten kielilisää ei makseta. Henk koht. lisät on jo tapissa. Näinä työvoimapulan aikoina työpaikkoja on tarjolla ihan tarpeeksi. Uskon, ettei työpaikan saanti jää varsinaisesti ruotsikielelen puutteesta paitsi.


      • Köyhä Hoitaja kirjoitti:

        Ja tuo on se hyöty mitä ruotsinkielen opinnoista / osaamisesta tarjoat. Työpaikkani kieli on ruotsi, joten kielilisää ei makseta. Henk koht. lisät on jo tapissa. Näinä työvoimapulan aikoina työpaikkoja on tarjolla ihan tarpeeksi. Uskon, ettei työpaikan saanti jää varsinaisesti ruotsikielelen puutteesta paitsi.

        No mistä peruskoulun aineesta koet saaneesi parhaan hyödyn ja suurimmat rahat elämässäsi / nykyisessä työssäsi?

        Eiköhän ongelmasi ole lähinnä ammatinvalintakysymys eikä se osaatko vai etkö osaa ruotsia. Tuskin siitä ruotsin osaamisesta mitään haittaakaan on. Miksi ylipätään olet valinnut ko työpaikan onko se jotenkin huonompi kuin muut? Eiköhän siellä makseta palkkoja samojen työehtosopimusten perusteella kuin kaikkialla muuallakin. Kuten itsekin toteat niin hoitoalalla on valinnanvaraa.
        Tulisiko mielestäsi ruotsinkielisten mummojen ja pappojen hoitamisesta saada parempaa palkka kuin suomenkielisten vastaavien hoitamisesta?

        Koska osaat ruotsia niin voit myös milloin vain lähteä töihin / keikalle Ruotsiin tai vaikkapa Norjaan. Omassa tuttavapiirissäni on useita hoitajia jotka ovat aikoinaan käyneet muissa pohjoismaissa tekemässä tiliä.


      • ...
        Ankdam kirjoitti:

        No mistä peruskoulun aineesta koet saaneesi parhaan hyödyn ja suurimmat rahat elämässäsi / nykyisessä työssäsi?

        Eiköhän ongelmasi ole lähinnä ammatinvalintakysymys eikä se osaatko vai etkö osaa ruotsia. Tuskin siitä ruotsin osaamisesta mitään haittaakaan on. Miksi ylipätään olet valinnut ko työpaikan onko se jotenkin huonompi kuin muut? Eiköhän siellä makseta palkkoja samojen työehtosopimusten perusteella kuin kaikkialla muuallakin. Kuten itsekin toteat niin hoitoalalla on valinnanvaraa.
        Tulisiko mielestäsi ruotsinkielisten mummojen ja pappojen hoitamisesta saada parempaa palkka kuin suomenkielisten vastaavien hoitamisesta?

        Koska osaat ruotsia niin voit myös milloin vain lähteä töihin / keikalle Ruotsiin tai vaikkapa Norjaan. Omassa tuttavapiirissäni on useita hoitajia jotka ovat aikoinaan käyneet muissa pohjoismaissa tekemässä tiliä.

        Miksi suomalaisten pitää maksaa Ruotsin tai Norjan työvoiman koulutus?


    • Vahinkopettaja

      Taitaa tuo kielilisä olla juuri näitä svedupettereiden omia luontaisetuja. Sen verran tietävänä Ankka asiassa esiintyy. Vaikka olen suorittanut kauan sitten ns. virkamiesruotsin kokeen (statens språkprov), en ole koskaan saanut mitään kielilisiä.

      • "Taitaa tuo kielilisä olla juuri näitä svedupettereiden omia luontaisetuja"

        No ei todellakaan ole! Ruotsinkielinen ei tietenkään voi äidinkielestään saada mitään kieliLISÄÄ! Kielilisää maksetaan lisäarvosta eli siitä että osaa molempia kansalliskieliä. Itse olen ruotsinkielisenä suorittanut suomen kielestä valtionhallinnon suuren kielikokeen (kesti kaksi kokonaista päivää, kokeen reputusprosentti oli n. 50%)

        Ne virat ja toimet joissa kielilisää maksetaan on selkeästi määritelty, usein prosenttina työpaikan viroista / toimista. Tarkoittaa että kielilisää maksetaan hakemuksesta virastossa määrätylle prosentillle viran- /toimenhaltijoista.

        Lähtökohta kielilisän maksamiselle ei siis ole työntekijän kielitaito vaan kielen osaamisen tarve ko työpaikalla. Työpaikan tarve määrittelee myös sen kuinka hyvin kieltä tulee osata ja sen mistä maksetaan.

        Kielilisää ei myöskään makseta viranhaltijalle jonka viran / toimen pätevyysvaatimuksiin kuuluu osata ko kieltä.

        http://www.oph.fi/julkaisut/2007/valtionhallinnon_kielitutkinnot


      • ...
        Ankdam kirjoitti:

        "Taitaa tuo kielilisä olla juuri näitä svedupettereiden omia luontaisetuja"

        No ei todellakaan ole! Ruotsinkielinen ei tietenkään voi äidinkielestään saada mitään kieliLISÄÄ! Kielilisää maksetaan lisäarvosta eli siitä että osaa molempia kansalliskieliä. Itse olen ruotsinkielisenä suorittanut suomen kielestä valtionhallinnon suuren kielikokeen (kesti kaksi kokonaista päivää, kokeen reputusprosentti oli n. 50%)

        Ne virat ja toimet joissa kielilisää maksetaan on selkeästi määritelty, usein prosenttina työpaikan viroista / toimista. Tarkoittaa että kielilisää maksetaan hakemuksesta virastossa määrätylle prosentillle viran- /toimenhaltijoista.

        Lähtökohta kielilisän maksamiselle ei siis ole työntekijän kielitaito vaan kielen osaamisen tarve ko työpaikalla. Työpaikan tarve määrittelee myös sen kuinka hyvin kieltä tulee osata ja sen mistä maksetaan.

        Kielilisää ei myöskään makseta viranhaltijalle jonka viran / toimen pätevyysvaatimuksiin kuuluu osata ko kieltä.

        http://www.oph.fi/julkaisut/2007/valtionhallinnon_kielitutkinnot

        Tuosta voin päätellä, että:"Perhana kun en tyhmyyksissäni tajunnut syntyä kaksikieliseen perheeseen, tai suomenkielisessä ympäristössä asuvaan ruotsinkieliseen perheeseen."


    • Nettisuom. (-fenno)

      Ankdam näin: "Lähtökohta kielilisän maksamiselle ei siis ole työntekijän kielitaito vaan kielen osaamisen tarve ko työpaikalla. Työpaikan tarve määrittelee myös sen kuinka hyvin kieltä tulee osata ja sen mistä maksetaan."

      Ja laki määrittelee, mikä on työpaikan tarpeen kielitaidossa oltava silloin, kun perusvaatimuksena on (ylempi) korkeakoulututkinto. Tämä siitä huolimatta, onko ruotsin taitamisen tarve todellinen vai ei.

      Lakeja on syytä korjata niin, että suomenkielisten ruotsin kielen osaamattomuus ei ole este 5 miljoonan suomenkielisen ja vain vajaan 0,3 ruotsinkielisen valtion mihinkään virkoihin muualla kuin Ahvenanmaalla ja kunnallisiin tehtäviin sellaisissa kunnissa, joissa ruotsinkielisten osuus on suurempi kuin 15 - 20 prosenttia. Näin ruotsin kielen merkitys opiskeltavana kielenä asettuu kohdalleen ja sen merkityksen liioittelulta putoaa pohja.

      Muun muassa tämän kielitaitoa koskevan lain 6:nnen pykälän muuttaminen suomenkielisen enemmistön kannalta selvästi sellaiseksi, että korkeakoulututkinnon lisäksi vaaditaan ruotsin sijasta EU:n jonkin työkielen eriasteinen hallinta (pohjoismaalaisilla lähinnä englannin) ja ruotsin kielen osaamista voidaan vaatia vain, jos vähemmistön osuus hallintoalueella on edellä mainitun mukainen. On todella tärkeää, että uudet sukupolvet kasvavat kielitaidoissaan EU-kykyisiksi. Sen on kelvattava tasavertaisuuden nimissä myös kyvyksi toimia Pohjoismaissa.

      "6 §
      Valtion henkilöstön suomen ja ruotsin kielen taitoa koskevat kelpoisuusvaatimukset

      Valtion henkilöstöltä, jolta edellytetään säädettynä kelpoisuusvaatimuksena korkeakoulututkintoa, vaaditaan kaksikielisessä viranomaisessa viranomaisen virka-alueen väestön enemmistön kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa sekä toisen kielen tyydyttävää suullista ja kirjallista taitoa. Yksikielisessä viranomaisessa edellytetään viranomaisen kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa sekä toisen kielen tyydyttävää ymmärtämisen taitoa."

      Tuokaan laki ei ole kiveen hakattu.

    • hesari pois

      Onpas kielilait laadittu kätevästi helsinkiläisille ruotsinkielisille, jotka oppivat enemmistön kielen ympäristössä ja ruotsin kotona. Saavat sitten parhaat työpaikat Ylessä ja Helsingin Sanomissa.

      Tuli juuri lasku hesarilta ja huomaan että hinta noussut. Nyt onkin sopiva aika lopettaa Helsingin Dagbladetin tilaus; ruotsinmielisyys ärsyttänyt jo liian kauan.

    • Kokkolan kieli

      "Kokkola alkaa maksaa kielenkäyttölisää, näin kertoi Hels. Sanomat heinäkuussa 2005.
      Erinomaisesta suullisista ja kirjallisesta taidosta voi saada 120 euroa kk.
      Hyvästä suullisesta osaamisesta 30 euroa.
      Tyydyttävä suullinen taito 15 euroa.
      Vähäisestä kielitaidosta 7.50 euroa.

      Aikaisemmin Kokkolassa on maksettu kunnan vahvistamaa kielilisää 11,77 tyydyttävästä toisen kotimaisen kielen taidosta ja hyvästä kielitaidosta 15.44 euroa.

      Kehittämispäällikko Ulf Lindholmin mukaan Kokkola on ainoa kunta joka on tuntuvilla rasummilla kehittämään elävää kaksikielisyyttä."

      Miten homma sujuu Kokkolassa nykyään, sillä ylläoleva kirjoitus on 6 vuotta vanha.

      • jokkex

        ""Kokkola alkaa maksaa kielenkäyttölisää, näin kertoi Hels. Sanomat heinäkuussa 2005.
        Erinomaisesta suullisista ja kirjallisesta taidosta voi saada 120 euroa kk.
        Hyvästä suullisesta osaamisesta 30 euroa.
        Tyydyttävä suullinen taito 15 euroa.
        Vähäisestä kielitaidosta 7.50 euroa."

        Siinä niitä kaksikielisyyden kustannuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe