Mitä kirkko tekisi?

Mitä luulette että kirkko tekisi jos sen piirissä havaittaisiin ihmisoikeusrikkomus?

Miten sen mielestänne pitäisi reagoida?

29

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja nopeesti

      Niin. Minusta on ihmisoikeusrikkomus, ettei nudisteille ole omaa messua johon voi tulla ilkosillaan. Siinä syrjitään ihmisryhmää, joten se on ihmisoikeusrikkomus. Kirkolta pitää ottaa sakkoa muutama milli het kättelyssä.

      • No, ei kaikkeen pidä aina suhtautua tosissaan......

        Onhan se sääli jos nudisteilla on halua osallistua nakumessuun ja se heiltä kielletään. Ei se kuitenkaan taida olla ihmisoikeusrikkomus.


    • ao

      Mikä on tälläinen rikos ?Suusi rikos on luopumus sanasta mutta se tiedetää sitten siellä jossakin rajan takana josta täällä ei tiedetä mitään.

      • pieni_suuri_nainen

        En luule vaan tiedän, että kirkko EI TEE MITÄÄN, jos on vaarana, että kirkollisverotulot alenisivat.
        Vrt. kirkon suurimman herätysliikkeen vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto & eksklusiivinen seurakuntaoppi.


      • ?

        No vastataan nyt edes jotakin....

        Kysymys oli rikkomuksesta, ei rikoksesta. Meille pilkunviilaajille siinä on selvä ero.

        Sellainen rikkomus voisi olla vaikka jonkin kirkon sisällä olevan lahkon tai suunnan jäsentensä ihmisoikeuksien loukkaaminen rajoittamalla heidän perusoikeuttaan hallita omaa kehoaan ja elämäänsä.

        "Sanasta luopuminen" ei taida olla suuni tekemä rikos, vaan siitä saan kiittää kykyäni ajatella itsenäisesti. En tunne tarvetta uskoa kristinuskojen kertomuksiin sen enenpää kuin muidenkaan uskontojen vastaaviin juttuihin.

        Kukaan meistä ei tiedä mitä rajan takana on. Todennäköisesti ei mitään. Arvailu ja luulottelu ei tuo vastausta kysymykseen. Ei vaikka luulijoita olisi miljardi.


      • wenlaååsa

        Tällainen rikkomus on vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto. Se loukkaa ihmisoikeuksia sekä Ihmisoikeusliiton että KIONin mukaan.


    • Eikä kommentoi

      Vaikenee asiasta visusti.

      • M.O.T.


    • elakim

      Phoebus

      Ne ämmät vaikenis siitä.

      Niitten pitäis soittaa pikapuhelu Jumalalle, että miten pitäisi toimia.

      Ei siitä tulisko turpaan. Vaan siitä, että kuinka monta kertaa peräkkäin pitäis tarjota patalappua.

      Mutta kun osa niistä ämmistä luulee olevansa itse Jumalia. Niin ne jättää sen soiton tekemättä.

      Ja sitten ne vajavaisella valtuuksilla langettaa tuomioita, tai armahduksia.

      Mitkä ei meinaa p.askan vertaa siinä vaiheessa, kun mittanauha viritetään.

      `Elkää menkö uskon riitoihinne`. `Elkää tuomitko toisianne Jumalattomien edessä.`.

      • No, aina ei voi miellyttää kaikkia, mutta silti voi yrittää.

        On varmasti haasteellista yrittää pitää merkittävä ja määrätietoinen vähemmistö tyytyväisenä tai ainakin jäseninä ja samalla luottaa siihen, että enemmistö ei herää ruususen unestaan. Silloin pitää hiipiä huopatossuilla ja toivoa, ettei kukaan ala metelöimään asiasta.

        Kysymys taitaa olla pelkästään rahantulosta ja sen varmistamisesta tulevaisuudessakin.


      • elakim
        Phoebus kirjoitti:

        No, aina ei voi miellyttää kaikkia, mutta silti voi yrittää.

        On varmasti haasteellista yrittää pitää merkittävä ja määrätietoinen vähemmistö tyytyväisenä tai ainakin jäseninä ja samalla luottaa siihen, että enemmistö ei herää ruususen unestaan. Silloin pitää hiipiä huopatossuilla ja toivoa, ettei kukaan ala metelöimään asiasta.

        Kysymys taitaa olla pelkästään rahantulosta ja sen varmistamisesta tulevaisuudessakin.

        Phoebus

        Joo.

        Rahan keruutahan se on monissa seurakunnissa. Ja se on väärin.

        Mutta siihen kaikkien miellyttämiseen mä haluaisin sanoa jotain!

        Mä tein sitä 33 vuotta.

        Ja joka kerta kun mut oli raiskattu. Niin yritin miellyttää uudestaan.

        Ja jos en tykännyt, että mua raiskataan, niin mua syyllistettiin siitä, että siitä pitäis tykätä. Ja vetäsin itseni velanmaksuasentoon aina uudestaan.

        Ei mulle ihmiset suonut mitään armoa. Ei Enkelitkäät. Paitsi ne, ketkä hyötyivät siitä raiskauksesta jollain tavalla.

        Ne veti mua ihan kylmästi p.erseeseen, joka kerta, kun alistuin.

        No. Se aika on loppu!

        Se on nähty, ettei se ole ollut oikea taktiikka.

        Nyt on ihan uusi virsi jo alustettu.

        Mä en tiedä vielä kuinka monta niistä mä olen saanut katumaan.

        Mutta jokainen, joka ei toimita mulle siitä raiskauksesta kirjallista anteeksipyyntöä, saa kokea tosi nyrkki p.anon.

        Ja mä en käytä siinä toimenpiteessä kumia!

        Mä vedän ihan raakana!


      • elakim kirjoitti:

        Phoebus

        Joo.

        Rahan keruutahan se on monissa seurakunnissa. Ja se on väärin.

        Mutta siihen kaikkien miellyttämiseen mä haluaisin sanoa jotain!

        Mä tein sitä 33 vuotta.

        Ja joka kerta kun mut oli raiskattu. Niin yritin miellyttää uudestaan.

        Ja jos en tykännyt, että mua raiskataan, niin mua syyllistettiin siitä, että siitä pitäis tykätä. Ja vetäsin itseni velanmaksuasentoon aina uudestaan.

        Ei mulle ihmiset suonut mitään armoa. Ei Enkelitkäät. Paitsi ne, ketkä hyötyivät siitä raiskauksesta jollain tavalla.

        Ne veti mua ihan kylmästi p.erseeseen, joka kerta, kun alistuin.

        No. Se aika on loppu!

        Se on nähty, ettei se ole ollut oikea taktiikka.

        Nyt on ihan uusi virsi jo alustettu.

        Mä en tiedä vielä kuinka monta niistä mä olen saanut katumaan.

        Mutta jokainen, joka ei toimita mulle siitä raiskauksesta kirjallista anteeksipyyntöä, saa kokea tosi nyrkki p.anon.

        Ja mä en käytä siinä toimenpiteessä kumia!

        Mä vedän ihan raakana!

        Hyvä, että olet löytänyt itsellesi elämän!

        Ei toisia tarvitse miellyttää, mutta voi niinkin tehdä, jos toinen on sen arvoinen. Hyviäkin ihmisiä on, ja heidän kanssaan on ihan mukavaa olla vuorovaikutuksessa.

        Tunnet varmaan vanhan tekstin, joka löytyi Baltimoren st. Paulin kirkosta. Se on täyttä asiaa (jumalan mainitsemista lukuunottamatta). Siinä sanotaan mm. "Niin pitkälle kuin itsestäsi luopumatta on mahdollista, pysy hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa." --- Siis itsestäsi luopumatta!

        Olet ilmeisesti kokenut kovia.

        Älä anna sen pilata elämääsi. Muista, että paras kosto on tulla itse onnelliseksi.

        Sinun ei tarvitse ikinä antaa mitään anteeksi, mutta jos tuhlaat elämäsi katkeroitumalla, sortajasi ovat voittaneet.

        Tsemppiä.


      • elakim
        Phoebus kirjoitti:

        Hyvä, että olet löytänyt itsellesi elämän!

        Ei toisia tarvitse miellyttää, mutta voi niinkin tehdä, jos toinen on sen arvoinen. Hyviäkin ihmisiä on, ja heidän kanssaan on ihan mukavaa olla vuorovaikutuksessa.

        Tunnet varmaan vanhan tekstin, joka löytyi Baltimoren st. Paulin kirkosta. Se on täyttä asiaa (jumalan mainitsemista lukuunottamatta). Siinä sanotaan mm. "Niin pitkälle kuin itsestäsi luopumatta on mahdollista, pysy hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa." --- Siis itsestäsi luopumatta!

        Olet ilmeisesti kokenut kovia.

        Älä anna sen pilata elämääsi. Muista, että paras kosto on tulla itse onnelliseksi.

        Sinun ei tarvitse ikinä antaa mitään anteeksi, mutta jos tuhlaat elämäsi katkeroitumalla, sortajasi ovat voittaneet.

        Tsemppiä.

        Phoebus

        Joo :)

        Sehän se tarkoitus olisi, että saisi sen kirjan jo kiinni :)

        Mutta en tiedä koska se on mahdollista.

        Ei tätä ole Rakkaudella saatu valmiiksi.

        Trust me. Se on jo kokeiltu :)

        Tässä on vaan ollut ihan täysi duuni, ettei àmpuisi`väärään osoitteeseen, purkaakseen sitä v.itutusta.

        En mä jää katkeraksi pupuseni :)

        Mutta johonkin mun täytyy tää viha saada purettua.

        Jos mä aivastan sen sisiliaan, niin siellä on porukka vähän ihmeissään.

        Mutta johonkin tää hyväksikäytetyn tunne on saatava purettua, ettei tarvitse enään padota sitä vihaa sisälleen.

        Mä jouduin yhdessä vaiheessa jopa olla ottamatta lapsiani luokseni, kun olin niin vihainen.

        Etten purkaisi sitä kiukkua niihin.

        Surullista, mutta totta.

        Mutta kyllä tää tästä, kun saan vähän puhaltaa höyryjä ulos.


      • elakim kirjoitti:

        Phoebus

        Joo :)

        Sehän se tarkoitus olisi, että saisi sen kirjan jo kiinni :)

        Mutta en tiedä koska se on mahdollista.

        Ei tätä ole Rakkaudella saatu valmiiksi.

        Trust me. Se on jo kokeiltu :)

        Tässä on vaan ollut ihan täysi duuni, ettei àmpuisi`väärään osoitteeseen, purkaakseen sitä v.itutusta.

        En mä jää katkeraksi pupuseni :)

        Mutta johonkin mun täytyy tää viha saada purettua.

        Jos mä aivastan sen sisiliaan, niin siellä on porukka vähän ihmeissään.

        Mutta johonkin tää hyväksikäytetyn tunne on saatava purettua, ettei tarvitse enään padota sitä vihaa sisälleen.

        Mä jouduin yhdessä vaiheessa jopa olla ottamatta lapsiani luokseni, kun olin niin vihainen.

        Etten purkaisi sitä kiukkua niihin.

        Surullista, mutta totta.

        Mutta kyllä tää tästä, kun saan vähän puhaltaa höyryjä ulos.

        Ei viha lopu vihaamalla, vaan lopettamalla.

        Olen minäkin helvetissä käynyt ja päässyt sieltä pois.

        Olen aikanaan ollut niin vihainen väärintekijöilleni, että tuntui että repeäisin liitoksistani ellen tee heille jotain.

        Sitten huomasin, että he edelleen hallitsevat elämääni ja ajatuksiani. Nyt vain erilailla kuin ennen.

        Päätin ottaa elämäni itselleni. Etsiä onnea ja rauhaa. Aika hyvin olen siinä onnistunutkin, no omasta mielestäni ainakin.

        En tunne pienintäkään tarvetta antaa heille ikinä anteeksi. Mädätköön omassa liemessään.

        Asialla ei todellakaan ole minulle mitään merkitystä, mutta onnellisuuteni tuntuu rassaavan heitä melkoisesti. Siinä voisi olla sinullekkin motivaatiota pyrkiä hyvään elämään omana itsenäsi.


      • elakim kirjoitti:

        Phoebus

        Joo :)

        Sehän se tarkoitus olisi, että saisi sen kirjan jo kiinni :)

        Mutta en tiedä koska se on mahdollista.

        Ei tätä ole Rakkaudella saatu valmiiksi.

        Trust me. Se on jo kokeiltu :)

        Tässä on vaan ollut ihan täysi duuni, ettei àmpuisi`väärään osoitteeseen, purkaakseen sitä v.itutusta.

        En mä jää katkeraksi pupuseni :)

        Mutta johonkin mun täytyy tää viha saada purettua.

        Jos mä aivastan sen sisiliaan, niin siellä on porukka vähän ihmeissään.

        Mutta johonkin tää hyväksikäytetyn tunne on saatava purettua, ettei tarvitse enään padota sitä vihaa sisälleen.

        Mä jouduin yhdessä vaiheessa jopa olla ottamatta lapsiani luokseni, kun olin niin vihainen.

        Etten purkaisi sitä kiukkua niihin.

        Surullista, mutta totta.

        Mutta kyllä tää tästä, kun saan vähän puhaltaa höyryjä ulos.

        Ai niin.

        Tuntuu aika kornilta, että viisikymppistä äijää sanotaan pupuseksi.


      • elakim
        Phoebus kirjoitti:

        Ai niin.

        Tuntuu aika kornilta, että viisikymppistä äijää sanotaan pupuseksi.

        Phoebussi

        Se oli tarkoituskin :)

        Ei se ollut v.ittuilua.

        Se termi muistuttaa mua keväästä. (Mä olen vähän tällainen jälkeenjäänyt :) )


      • elakim
        Phoebus kirjoitti:

        Ei viha lopu vihaamalla, vaan lopettamalla.

        Olen minäkin helvetissä käynyt ja päässyt sieltä pois.

        Olen aikanaan ollut niin vihainen väärintekijöilleni, että tuntui että repeäisin liitoksistani ellen tee heille jotain.

        Sitten huomasin, että he edelleen hallitsevat elämääni ja ajatuksiani. Nyt vain erilailla kuin ennen.

        Päätin ottaa elämäni itselleni. Etsiä onnea ja rauhaa. Aika hyvin olen siinä onnistunutkin, no omasta mielestäni ainakin.

        En tunne pienintäkään tarvetta antaa heille ikinä anteeksi. Mädätköön omassa liemessään.

        Asialla ei todellakaan ole minulle mitään merkitystä, mutta onnellisuuteni tuntuu rassaavan heitä melkoisesti. Siinä voisi olla sinullekkin motivaatiota pyrkiä hyvään elämään omana itsenäsi.

        Phoebuss

        Se on munkin tavoite :)

        Mutta jos en ensin tyhjennä sieluni likaämpäriä kiukuttelemalla, niin en saa sitä pottuämpäriä turhaksi kaikesta turhasta.

        Mä olen koittanut sitä jo kaikella muilla konsteilla.. Oikeasti..

        Joka kerta kun totesin, ettei mulla ole oikeutta olla vihainen. Sain aina uudestaan monoa nuppiin.

        Että mä kokeilen tätä keinoa.

        En muutakaan enään keksi :)

        Enkä ota enään monoa.


    • Kaikkihan tuon tietää, ettei kirkko tee mitään. Jos vapaa-ajattelijat oikeasti haluaisi erottaa kirkon ja valtion, niin silloin pitäisi tehdä kirkosta epäuskottava ja siihen riittäisi kertomalla kirkon tehdyt ja tekemättömät ihmisoikeusrikkomukset....Kirkko joutuu valehtelemaan monessa asiassa, ettei veronmaksajat lähtisi, mutta vapaa-ajattelijat saisivat kertoa vain totuuden...eiks joku sanokkin, että totuus ei pala tulessakaan?

      • "Totuus ei pala tulessakaan."

        Voi olla, mutta totuuden pystyy helposti kätkemään valheiden alle.

        Tässä maailmassa totuudella ei ole mitään väliä, ainoastaan sillä mitä ihmiset pitävät totuutena.

        Totuutta ei löydy muiden puheista, vaan se on löydettävä ihan itse.


    • Heippa

      Mä en mitenkään voi olla koko kirkko. Mutta mielestäni kaikkiin rikoksiin pitää puuttua. Ihmisoikeusrikkomuksiin ja muihin. Sekä kirkossa että koko yhteiskunnassa. On totta, että joskus puuttuminen on vaikeaa eikä voi aina tietää, mikä on viisasta.

      Mutta pahaa on vastustettava. Sitä pahaa on koko yhteiskunnassa, myös kirkossa. Sitä pahaa on meissä jokaisessa.

      Kirkko kuulolla,
      Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta

      • Kirkko on massiivinen organisaatio ja tietenkin sen sisään mahtuu koko inhimillinen elämä kaikkinen hyvine ja huonoine puolineen. Se on aivan ymmärrettävää.

        Kuitenkin kirkko eroaa muista järjestöistä siinä että se julistaa oppia, jonka mukaan pitää toimia tietyllä tavalla. Siksi kirkon toimiminen sen omien opetusten vastaisesti näyttää niin räikeältä.

        On totta, että joskus on vaikeaa tietää mikä missäkin tilanteessa on viisasta. Silloin voisi tehdä vaikka sen, mikä on oiken.

        Vielä haluaisin lisätä, että sitä hyvää mikä meissä jokaisessa on, pitäisi vahvistaa ja rohkaista. Sitä löytyy meistä jokaisesta.


      • P. Säkkijärvi

        Onko joku läheisesi soitellut sinunkin hanuriasi pienestä pitäen?


    • Jos kirkossa havaitaan ihmisoikeusrikkomus, se selvitetään asianmukaisesti. Ihmisoikeusasiat ovat aina vaikeita ja kipeitä, ja niiden selvittämisessä tarvitaan osaamista ja rohkeutta. Tilanteet ovat monisyisiä ja vaikeaselkoisia ja siksi on vaikea tällaiseen yleiseen kysymykseen ottaa enempää kantaa kuin se, että ne tulee hoitaa asianmukaisesti, eikä vaieta. Kirkkoa koskee samat lait ja määräykset kuin muitakin tahoja. Asianmukainen selvittäminen on kaikkien etu.

      Mielenkiintoista lukea, miten teidän mielestänne asiaan pitäisi reagoida. Itse ajattelen, että kirkonkin tulee toimia niin, että yksilön oikeudet toteutuvat. Kirkolla on myös mielestäni tietynlainen syvempi eettinen vastuu toiminnastaan, jota ei pidä sivuuttaa.

      Meri-Anna
      teologi

      • "Jos kirkossa havaitaan ihmisoikeusrikkomus, se selvitetään asianmukaisesti."

        Kuinkahan kauan asianmukaista selvittämistä olisi kohtuullista odottaa?

        KION raportoi sellaisesta vuonna 2009, eikä asia ole siitä vielä miksikään muuttunut.

        Tietenkin kyseessä on rikkomus eikä rikos, joten asian selvittäminen on vain kirkon moraalisella vastuulla eikä asia kuulu viranomaisille. Onkin mielenkiintoista seurata onko moraalista saarnaavalla organisaatiolla itsellään moraalia?


      • keskipohjosesta

        Jaa. Olen kokenut asian joka pidetään ihmisoikeusrikkomuksena.
        Lut srk lähti mukaan rikkojan puolelle koska rikoksesta epäilty on heidän työntekijä.


      • Phoebus kirjoitti:

        "Jos kirkossa havaitaan ihmisoikeusrikkomus, se selvitetään asianmukaisesti."

        Kuinkahan kauan asianmukaista selvittämistä olisi kohtuullista odottaa?

        KION raportoi sellaisesta vuonna 2009, eikä asia ole siitä vielä miksikään muuttunut.

        Tietenkin kyseessä on rikkomus eikä rikos, joten asian selvittäminen on vain kirkon moraalisella vastuulla eikä asia kuulu viranomaisille. Onkin mielenkiintoista seurata onko moraalista saarnaavalla organisaatiolla itsellään moraalia?

        KION:n raportissaan totesi, että yleisellä tasolla katsottuna ehkäisykielto on ihmisoikeuksien vastaista, kuten Hukari aiemmin tälläkin palstalla on todennut.. Myös Ihmisoikeusliitto on asiaa selvittänyt ansiokkaasti. On kuitenkin epäselvää, onko vanhoillislestadiolaisten kohdalla kyse kiellosta tai pakosta, sillä yksittäiset vanhoillislestadiolaiset useimmiten kokevat tehneensä valinnan omasta vapaasta tahdostaan. Siihen on ulkopuolisen vaikea puuttua. Asia ei ole missään tutkimuksissa eikä raporteissa yksiselitteinen, ja yleisellä tasolla tähän asiaan on hyvin vaikea puuttua. Vaikka ilmiö on laaja ja toisenlaisia kokemuksia on runsaasti, sitä on kuitenkin lähdettävä purkamaan yksittäisen ihmisen kokemuksesta käsin. Se taas ei ole julkiselle keskustelupalstalle sopivaa aineistoa, eikä yksilöiden suojan kannalta järkevää eikä mielekästä. On tärkeää, että asiasta puhutaan, ettei kukaan joutuisi vasten tahtoaan tai pakotettuna toimimaan omaa ymmärrystään ja omaatuntoaan vastaan. Myös kirkon rooli tässä tapauksessa on olla eettisen keskustelun ylläpitäjä ja eräänlaiden vahtikoira ja lähimmäisenrakkauden muistuttaja.

        Herätysliikkeet ovat itsenäisiä toimijoita ja siksikin kirkon valta puuttua herätysliikkeiden asioihinsa on rajallinen. Kirkko on omalta osaltaan asiaan perehtynyt ja KION on antanut lausuntonsa. Se on puuttumista ja moraalista toimintaa.

        Meri-Anna
        teologi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        KION:n raportissaan totesi, että yleisellä tasolla katsottuna ehkäisykielto on ihmisoikeuksien vastaista, kuten Hukari aiemmin tälläkin palstalla on todennut.. Myös Ihmisoikeusliitto on asiaa selvittänyt ansiokkaasti. On kuitenkin epäselvää, onko vanhoillislestadiolaisten kohdalla kyse kiellosta tai pakosta, sillä yksittäiset vanhoillislestadiolaiset useimmiten kokevat tehneensä valinnan omasta vapaasta tahdostaan. Siihen on ulkopuolisen vaikea puuttua. Asia ei ole missään tutkimuksissa eikä raporteissa yksiselitteinen, ja yleisellä tasolla tähän asiaan on hyvin vaikea puuttua. Vaikka ilmiö on laaja ja toisenlaisia kokemuksia on runsaasti, sitä on kuitenkin lähdettävä purkamaan yksittäisen ihmisen kokemuksesta käsin. Se taas ei ole julkiselle keskustelupalstalle sopivaa aineistoa, eikä yksilöiden suojan kannalta järkevää eikä mielekästä. On tärkeää, että asiasta puhutaan, ettei kukaan joutuisi vasten tahtoaan tai pakotettuna toimimaan omaa ymmärrystään ja omaatuntoaan vastaan. Myös kirkon rooli tässä tapauksessa on olla eettisen keskustelun ylläpitäjä ja eräänlaiden vahtikoira ja lähimmäisenrakkauden muistuttaja.

        Herätysliikkeet ovat itsenäisiä toimijoita ja siksikin kirkon valta puuttua herätysliikkeiden asioihinsa on rajallinen. Kirkko on omalta osaltaan asiaan perehtynyt ja KION on antanut lausuntonsa. Se on puuttumista ja moraalista toimintaa.

        Meri-Anna
        teologi

        "Myös kirkon rooli tässä tapauksessa on olla eettisen keskustelun ylläpitäjä ja eräänlaiden vahtikoira ja lähimmäisenrakkauden muistuttaja."

        Niin minunkin mielestäni.

        Kuitenkin kirkko on vaiennut asiasta. Aivan muut tahot ovat ylläpitäneet keskustelua.

        KION on tehtävänsä tehnyt jo pari vuotta sitten ja antanut asian kirkon päättävien elinten käsiin. Nämä ovat reagoineet vaikenemalla.

        KION:ille täysi tunnustus rohkeasta ja hienosta toiminnasta. Ei ole KION:in vika, että kirkko on tössinyt jatkotoimet.

        On luonnollisesti jokaisen emännän oma asia kieltäytyäkkö ehkäisystä, mutta VL:n toiminta ehkäisykiellon "julistajana" on tuomittavaa. Luonnollisesti VL:n johto ei anna ehkäisykiellosta kirjallista määräystä, joten asian täydellinen todistaminen on vaikeaa, mutta liikkeen kanta on kuitenkin tullut selväksi.

        "Kirkko on omalta osaltaan asiaan perehtynyt ja KION on antanut lausuntonsa. Se on puuttumista ja moraalista toimintaa."

        KION on toiminut hienosti ja moraalisesti, jopa ottaen riskejä valtuuksiensa ylittämisestä. Nostan hattua sille!

        Perehtyminen ei riitä, tarttis varmaan tehdäkkin jotain.

        Puhutaan lisää moraalista, sitten kun sitä on osoitettu myös teoin.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        KION:n raportissaan totesi, että yleisellä tasolla katsottuna ehkäisykielto on ihmisoikeuksien vastaista, kuten Hukari aiemmin tälläkin palstalla on todennut.. Myös Ihmisoikeusliitto on asiaa selvittänyt ansiokkaasti. On kuitenkin epäselvää, onko vanhoillislestadiolaisten kohdalla kyse kiellosta tai pakosta, sillä yksittäiset vanhoillislestadiolaiset useimmiten kokevat tehneensä valinnan omasta vapaasta tahdostaan. Siihen on ulkopuolisen vaikea puuttua. Asia ei ole missään tutkimuksissa eikä raporteissa yksiselitteinen, ja yleisellä tasolla tähän asiaan on hyvin vaikea puuttua. Vaikka ilmiö on laaja ja toisenlaisia kokemuksia on runsaasti, sitä on kuitenkin lähdettävä purkamaan yksittäisen ihmisen kokemuksesta käsin. Se taas ei ole julkiselle keskustelupalstalle sopivaa aineistoa, eikä yksilöiden suojan kannalta järkevää eikä mielekästä. On tärkeää, että asiasta puhutaan, ettei kukaan joutuisi vasten tahtoaan tai pakotettuna toimimaan omaa ymmärrystään ja omaatuntoaan vastaan. Myös kirkon rooli tässä tapauksessa on olla eettisen keskustelun ylläpitäjä ja eräänlaiden vahtikoira ja lähimmäisenrakkauden muistuttaja.

        Herätysliikkeet ovat itsenäisiä toimijoita ja siksikin kirkon valta puuttua herätysliikkeiden asioihinsa on rajallinen. Kirkko on omalta osaltaan asiaan perehtynyt ja KION on antanut lausuntonsa. Se on puuttumista ja moraalista toimintaa.

        Meri-Anna
        teologi

        Mites ne sun omat havainnot? Ja jos kirkon ihmisoikeusneuvosto ottaa kantaa siihen, että vanhoillislestaadiolaisten piirissä tapahtuu sitä ihmisoikeuksien loukkausta, niin silloin otetaan järjestön toimintaa, eikä pelkästään yksittäisten ihmisten. Oletko sinä itse vanhoillislestaadioalainen? oma lehmä ojassa?


    • Log_

      Sen ymmärrän, että tilanteet ovat monimutkaisia ja hankalia, mutta voiko ev. lut. kirkko olla lähellekään tyytyväinen edes sen sisäiseen ihmisoikeustilanteeseen. Suurimpana esimerkkinä vanhoilislestadiolaisten sisäpiirin naisten ja lasten asema. Puhumattakaan muiden ev. lut. kirkkoon kuuluvien ja kuulumattomien vapaiden suuntien lahkot.

      Näihin lahkoihin kasvetaan syntymästä asti, joten todellinen yhteiskunta sekä omien kokemusten kieroutuneisuus selviää useille vasta uskon piiristä vapautumisen jälkeen. Itselleni ei kyllä tule muuta lääkettä mieleen kuin avoimuuden lisääminen ja suljettujen yhteisöjen selkeä tuomitseminen kaikkien myös ev. lut. seurakunnan johdon osalta.

      Omasta mielestäni yhteiskunnan pitäisi tukea selkeästi sekulaarista, humanistista ja vapaata ajattelua. Olkoon ev. lut. kirkko kuinka liberaali tahansa, jo sen pelkkä olemassaolo antaa tilaa myös enemmän fundamentaaleille lahkoille.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe