"Bonuslapset"

Rajanveto

Lapsillamme on yhteensä tusina lapsia, iältään 20-1 vuotiaita. Valitettavasti ensimmäiset suhteet ovat kariutuneet ja uusissa suhteissa on uusien puolisoiden lapsia. Olen läheisissä väleissä ja paljon tekemisissä omien lastenlasteni kanssa. Viettävät mummolassa lomiansa pitkiäkin aikoja. Nyt olen joutunut parin viime vuoden aikana kontaktiin uusien puolisoiden lasten kanssa.
"Uudet" lapset ovat samanikäisiä lasteni lasten kanssa joten vanhempansa tuntuvat ajattelevan, että kyllähän ne kaikki lapset menevät täällä mummolassa samalla kuin entisetkin. Ei se minun mielestäni niin saa olla. "Bonuslapset" ovat 10 vuoden molemmin puolin, eli entistä elämää on takana-millaista- sitä en tiedä. Olen sanonut suoraan lapsilleni, että otan hoitoon vain omat lapsenlapseni, en halua hoidella enkä viihdyttää vieraan vanhemma jälkikasvua. Uusia lapsia on neljä. En ole huomannut, että lasteni lapset kävisivät uusien isovanhempien luona. On ollut ikävä todeta, että en jaksa oikein olla missään tekemisissä uusien lasten kanssa. Lapset ova kuitenkin vielä niin pieniä ja nuoria, että tarvitsevat aika paljon huomioimista ja huolenpitoa. Onko muilla isovanhemmilla samantapaisia tuntemuksia näistä ns bonuslapsista?

52

4571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepään jos väsyn

Otan huomioon kaikki lapset. Onhan niillä lapseni toisen liiton uusperheen lapsilla omakin mummo ja pappa kuten ennenkin, mutta auliisti tulevat meidänkin luo kyläilemään. Me tulemme kaikkien 'ykkös'- ja 'kakkos'-perheen lapsien kanssa toimeen ja tasapuolisesti kohtelemme heitä. Lapset ovat mukavia ja mutkattomia - he suhtautuvat luontevasti asioihin, eivätkä tee eroa ihmisistä joista pitävät. Minustakin olisi hölmöä olla puolueellinen lapsia kohtaan ja tulemme papan kanssa vielä erinomaisesti toimeen ex:ään ja uuteen siippaan.

• Rajanveto

Hienoa, että tulette hyvin toimeen uusperheitten kanssa. Pääsääntöisesti niin meilläkin on. Me nyt kuitenkin asumme lähellä lastemme perheitä, uusien lasten isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä joten on selvää, etteivät he viikottain tapaa. Lasten vanhemmilla on paljon vuorotyötä ,joten hoitoapu on tarpeen. Heidän kotinsa vielä tässä vaiheessa on pieni ja täpötäynnä kahden perheen tavaroita. Siksikin lapset haluavat tulla meille isolle pihamaalle ja väljiin tiloihin vapaa-ajallaan. Se, mihin olen kyllästynyt on bonustyttöjen huomauttelu esim ruoasta: -en tykkää tästä, en syö sitä ja tätä. No annan olla niin enkä tarjoa muuta. Ja valitus: ei ole mitään tekemistä jne. Omat lapsenlapset ovat villejä poikia joiden kanssa olemme aina tulleet hyvin toimeen. Ja heille tekemistä aina löytyy. Exät ovat edelleen tekemisissä kanssamme. Nyt vain alkaa väsyttää uusien ihmisten liittyminen perheeseen ja sellaisen vastuun lisääntyminen johon emme ole varautunnet. Eli jos lapset-omat ja uudet- ovat meillä hoidossa pe-su useastikin on se todella uuvuttavaa ja väsyttävää. Iäkäs äitini usein kysyy: kuinka jaksat? Niinpä!

• raja on oltava
        Rajanveto kirjoitti:

Hienoa, että tulette hyvin toimeen uusperheitten kanssa. Pääsääntöisesti niin meilläkin on. Me nyt kuitenkin asumme lähellä lastemme perheitä, uusien lasten isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä joten on selvää, etteivät he viikottain tapaa. Lasten vanhemmilla on paljon vuorotyötä ,joten hoitoapu on tarpeen. Heidän kotinsa vielä tässä vaiheessa on pieni ja täpötäynnä kahden perheen tavaroita. Siksikin lapset haluavat tulla meille isolle pihamaalle ja väljiin tiloihin vapaa-ajallaan. Se, mihin olen kyllästynyt on bonustyttöjen huomauttelu esim ruoasta: -en tykkää tästä, en syö sitä ja tätä. No annan olla niin enkä tarjoa muuta. Ja valitus: ei ole mitään tekemistä jne. Omat lapsenlapset ovat villejä poikia joiden kanssa olemme aina tulleet hyvin toimeen. Ja heille tekemistä aina löytyy. Exät ovat edelleen tekemisissä kanssamme. Nyt vain alkaa väsyttää uusien ihmisten liittyminen perheeseen ja sellaisen vastuun lisääntyminen johon emme ole varautunnet. Eli jos lapset-omat ja uudet- ovat meillä hoidossa pe-su useastikin on se todella uuvuttavaa ja väsyttävää. Iäkäs äitini usein kysyy: kuinka jaksat? Niinpä!

Edes perhe hoitaja jolle se on palkkatyö ei saa pitää kuin neljä 4 lasta kerrallaan hoidettavanaan.

Et todella ole velvollinen hoitotyöhön.

Eikä se hoitoaikaan edes jää, siivot sitten jäljet kun ovat lähteneet.

Neuvottele ainakin erikoisruokavalion ruuat mukana tuotaviksi, jos kyse on pelkästään makuasiasta, ei kelpaa, olkoon ilman.

• äiti ja mummu

Oletko huomannut, että uusminijät käyvät täällä kasvattamassa ja koulutamassa uusioanopejaan? Jopa tekeytyen mummuksi..:D

Onhan se mukavaa löytää isovanhemmat, jolle voi jälkikasvunsa kipata ja pitää vapaata.

"Lapsillamme on yhteensä tusina lapsia,"
      - tuo vastaa jo päiväkoti ryhmää ja täti tarjoavat keittiön valmistaman ruuan ja siistijät siivoavat huoneet. Lisäksi tyäpäivä ei ole 24/ pe-su.

Edes palkkatyönä ei tarvitse kaikkea tehdä yksin.

"Olen sanonut suoraan lapsilleni, että otan hoitoon vain omat lapsenlapseni, en halua hoidella enkä viihdyttää vieraan vanhemma jälkikasvua.
      Uusia lapsia on neljä.
      En ole huomannut, että lasteni lapset kävisivät uusien isovanhempien luona."

Pidä tuosta kiinni, ja kuule vanhainkodit ja -laitokset ovat täynnä vanhuksia joita käydään kartsomassa eläkepäivänä, vahnuselta kutitetaan rahat ja tulaan tas uudelle tilille. Joten täällä palstalla esiintyviä uhkailuja ei tarvitse ottaa kuulevaan korvaan.

• hyihyi

Onpa outoa lainataanpa.... "Pidä tuosta kiinni, ja kuule vanhainkodit ja -laitokset ovat täynnä vanhuksia joita käydään kartsomassa eläkepäivänä, vahnuselta kutitetaan rahat ja tulaan tas uudelle tilille.".....Laitoksessa ja vanhainkodissa ei ole kuin käyttörahat vanhuksella..oletpas vainoharhainen ihminen.

• samalla viivalla

Minulla on tällä hetkellä vain biologisia lapsenlapsiani,mutta avomiehen lapsenlapset ovat ihan yhtä tervetulleita tänne ja hoitelen heitä ja otan vastuuta ihan samalla tavalla kuin omistakin lapsenlapsista.

• rikkinäinen lapsi

Ihanaa, että noinkin ajattelevia löytyy. Mielestäni aloittaja vaikutti hieman itsekkäältä. Kaikki lapset samalla viivalla kuulostaa hienolta ajattelulta. Harmi, että sinunlaisiasi on harvassa.

• Mummo 63v

Tuntuu hurjalta, että vain "minun" lapset. Kaikki lapset ovat samanarvoisia, on heillä verenperintöä tai ei. Itse olin yli 10 vuotta äitipuoli kolmelle pojalle, itselläni ennestään yksi tyttö. Ei tullut ongelmia, kaikki samanarvoisia, myöskin säännöissä.
        Tein selväksi heti alkuun, jos en hyväksy jotain asiaa omalle lapselleni niin en hyväksy toisillekaan. Ei tullut asiasta epäselvyyttä. Olen tällä hetkellä kahden lapsen mummi enkä voisi ajatellakaan että väheksyisin jos tulisi ns. ulkopuolisia lapsia kuvioon mukaan. Eivät ne omatkaan aina niin loistoyksilöitä ole, että olisi varaa arvostella toisia. Säännöt vain pitää tehdä kaikille selviksi eikä antaa kenenkään hillua kuten haluaa.

• sepäs se

Toivon samaa,sillä näissä uusissa tapauksissa vaaditaan monenlaisia taitoja esim,paljon joustavuutta,suvaitsevuutta,lempeyttä yms.Tottakai jokainen voi vedellä rajoja ihan oman mielensä mukaan,mutta aina voi ajatella asioita monelta kannalta.Jos joskus omat lapsesi jostakin syystä joutuisivat "pahan äitipuolen" tai "pahan isoäitipuolen" pauloihin,niin kai itsekin toivoisit että läheisiäsi ja rakkaitasi kohdeltaisiin vähintäänkin asiallisesti.
        Otan miehen lapset tänne kun haluavat tulla,samoin miehen lapsenlapset saa tulla ja olla siinä missä omatkin lapsenlapset.Tämä on heidän pappansa koti,vaikka en heidän mummonsa olekaan eikä minua kutsutakaan mummoksi on silti oikeus ja kohtuus että nämäkin lapset saavat olla täällä.
        Samoin avomies kestää olla minun lapsenlasteni kanssa,vaikka ei ole pappa ollenkaan näille ja suuresti arvostan tätä asiaa hänessä.

• jo järkikin sanoo

Monet isovanhemmat ei enää jaksa välittää edes omien lastensa jälkikasvusta ja
      he huomioivat vain ensimmäisen lastenlapsen ja kaikki muut jäävät syrjään.
      Tällöin voidaan jo puhua vanhuuden rajoittuneisuudesta - ei jakseta elää muuttuvassa sukuyhteisössä, vaan käperrytään omaan pieneen ajatusrinkiin.

Tai sitten on niin, että sitä ensimmäistä lapsenlasta on paapottu ja hyysätty väsyksiin asti, eikä seuraavien kanssa enää jakseta hössöttää. Halutaan vaan olla omissa oloissa, kun useammat pienet jalat vaan häiritsee ja sekottaa huushollia jne. Vanhuus edistyy eikä jakseta muutoksia, eikä ainakaan lasten uusia perhekuvioita ja heidän lapsiaan.

Kyllä se vaan on niin että jos rakastaa lapsia, rakastaa myös lastensa uusia puolisoita ja tämän lapsia. Mutta eihän se isovanhempien tehtävä ole toimia viikonloppuhoitopaikkana, olettaisi lasten vanhempien järjestävän hoitopaikan työnsä mukaan.

Mummolat ovat lapsillekin ihania paikkoja käydä kylässä ja tervehtiä isovanhempia - pitäisi se olla selviö lasten vanhemmillekin.
      Muuten aika kauheata pitää isovanhempia vaan lastenhoitajina ja heidän kotiaan 'päiväkotina'. Sehän on jo vanhenevien vanhempiensa hyväksikäyttöä.

• Rajanveto

Meille, miehelleni ja minulle lastemme kaikki lapset (12) ovat yhtä tärkeitä. Samanikäisiä serkuksia on kahdeksan ja viihtyvät hyvin yhdessä meillä mummolassa. Useasti ovat samanaikaisestikin. Vanhemmat luottavat hoitokykyymme. Omien lasten ollessa pieniä olin työelämässä. Nyt eläkkeellä ollessa olemme sopineet lastemme kanssa että heidän lapsensa saavat olla lomia luonamme jos sitä haluavat. Kustannuksitta. Omilla lapsillamme sitä mahdollisuutta 70-luvulla ei ollut. "Bonuslasten" vanhemmat ilmeisesti odottavat samaa palvelua. Ainakaan yhden äidin lapset eivät tapaa isäänsä eivätkä isovanhempiaan.
        Uusperheet ovat lisääntyneet huimaa vauhtia ja monimuotoiset lasten ongelmat sen mukana. Näistä "bonusisovanhempin" tunteista ei ole missään ollut keskustelua.

• Hyväksikäyttöä

Mitä sillä tarkoitat, että monet isovanhemmat eivät jaksa välittää lastensa jälkikasvusta?
        Kun ihminen on ylittänyt vanhuusiän rajan ja on eläkeläisenäkin jo vuosikausia, hän ei todellakaan enää ole lastenhoitoikäinen.
        Onko se todellakin niin vaikea käsittää?

Kaikki eläkeikäiset eivät tietenkään ole invaliideja ja potilaita. Mutta monilla on jatkuva lääkitys, jatkuva väsymys ja esim. kävelyongelmat. Silti pitäisi ottaa valikoimatta lauma lapsenlapsia, joista osa on ilmaantunut vasta 10-vuotiaana paikalle.
        Miksi heidän tulisi olla lapsenpiikoina kenellekään. Missä ovat ystävät, kummit, sisarukset?
        Uudet puolisot eivät ole ajatelleet asiaa loppuun, jos tosiaan tyrkkäävät uusiolapsensa uusille appivanhemmilleen hoitoon. Kyllä siihen pitää olla todella kumoamaton syy.

• Anonyymi

Eihän periaatteessa juridisia oikeuksia itselläkään ole, edes omien lasteni lapsiin. En tänä päivänäkään tiedä, onko minulla lapsenlapsia. Lasteni ovat siinä iässä, yli kolmenkymmenen kumpikin että olettaisin näin jo olevan.
        Todennäköisesti muinaisen puolisoni nyksä toimii mummin ominaisuudessa.
        Että peräänkuuluttaisin sitä, että asioista sovitaan. Ensin, ertei tule näitä lapsenlapsia jotka eivät tunne ollenkaan originaalia mummiaan.

• Meeri K-nen

Ei ole. Pojallani on kaksi bonuslasta omien kahden lapsen lisäksi.
      Bonuslapset ovat 6 ja 8 -vuotiaat
      Koska he tosiaan ovat lapsia eivätkä täten pysty täysin mielessään tekemään rankkaa rajanvetoa, niin en minäkään tee niin.

Olen tavallaan "adoptiomummo" enkä ole kokenut tilannetta kiusalliseksi. Olen iloinen siitä, että minulla on tätä kautta elämänrikkautta.
      Mikä tässä katoavassa elämässä voisi olla tärkeämpää kuin ihmiset, joille voi antaa rakkautta.

Ehkä tilanne olisi hankalampi, jos bonukset olisivat tulleet lasten ollessa jo murrosiässä ja ylikin. Silti heidän kanssaan voi ystävystyä ja olla niin kuin ihmisten kanssa yleensä ollaan.
      Ja ollaanhan sitä miniänkin kanssa ystäviä. Tai pitäisi olla.

• yks lapsirakas mummo

Meeri K-nen,
      sinulla on samanlainen suhtautuminen lapsiin kuin minullakin. En minäkään erittele 'ykkös- tai kakkossarjaa', vaan suhtaudun kaikkiin lapsiin tasapuolisesti. Lapset ovat jo sopeutuneet vanhempiensa kanssa uusperheenä tulemaan hyvin toimeen keskenäänkin. Meillä ei ole mitään syömisen tai tekemiseen liittyviä ongelmia. Ruokamme on tavallista lapsiperheelle sopivaa ja lapset viihtyvät keskenään yhdessä meillä, joten me ukin kanssa pärjäämme loistavasti heidän kanssaan. Ja monesti tämä uusperheen äiti tuo myös ruokaa tullessaan esim ison makaroonilaatikon tai lasagnen, sämpylöitä, leikkeleitä, juustoa, vihanneksia ja hedelmiä jne, joten ei ne ruuat edes rasita isovanhempien kukkaroa. Lapset eivät ole enää aivan vaippaikäisiä, joten heidän vierailunsa eivät rasita meitä 'vanhoja' yövalvomisineen ym. Eikä lapsia noin vaan lykätä mummolaan viikonlopun hoitoon, vaan iloksi myös meille 'vanhoille' ja vaihteluksi lapsille.

• viihtyvät keskenään

Meilläkin omat lapsenlapset ja avomiehen lapsenlapset viihtyvät hyvin keskenään.Ovat aika samanikäisiä ja ilostuvat,jos huomaavat että mummolassa on muitakin lapsia kuin omat sisarukset.

• tasapuolisuus!

Ei tulisi mieleenikään eritellä biologisia ja ns. bonuslapsenlapsia.

• mutkikasta

Onko omat lapsesi lähi-vai etävanhempia.? Jos etävanhempia ja työntävät lapsensa huostaasi etävanhemman kaitsemisvuorolla, niin laita siihen loppu heti kerralla. Lastenhan tulisi olla etävanhemman luona viettämässä aikaa oman vanhempansa kanssa eikä mummulassa hoidossa.
      Jos asia on niin että olet lastesi entisen puolison kanssa tullut sopimukseen että lapset voivat olla luonasi silloin kun heillä oikeastaan on tapaamisvuoro oman vanhempansa kanssa, niin silloin asia on ok.

• Voi elämän kevät!

Minulla on tilanne se, että pojallani on poika ex-avovaimon kanssa, 5-vuotias. Poika asuu äitinsä kanssa, poika tapaa häntä säännöllisesti ja on hyvin rakas myös minulle, mummulle. Olen hyvissä väleissä ex-avo-miniäni kanssa, ja jos suoraa sanotaan olisin toivonut suhteen kestäneen ja että olisivat menneet naimisiin niinkuin aluksi oli suunnitelma...
      No, pojalla on nyt vihitty vaimo jolla tyttö, 4 vuotta. Ja tämä tyttö on "varastanut" sydämeni siinä kun oma pojanpoikakin! Hän on vain niin kerta kaikkiaan vastustamaton ipana! Sitten onkin yksi todella suuri MUTTA; miniäni ei siedä minua eikä halua olla missään tekemisissä. Näen siis tätä tyttöä vain satunnaisesti. Mikä "pahinta" tämä tyttö tykkää myös minusta kovin ja meillä olisi mukavaa yhdessä silloin tällöin mutta...
      En ole edes mikään lapsirakas ihminen, omiani rakastan niin että antaisin sydämen rinnastani heidän puolestaan, samoin pojan poikaa. Tähän miniän tyttäreen ei ihan samanlaista tunnesidettä ole, mutta rakas hänkin minulle on. Tekee pahaa nähdä miten pojalla on vaikeaa vaimon ja äidin välissä. Kenelle olla lojaali? No, vaimolle tietysti kai se on luonnollista? Mutta se onkin jo toinen juttu ei kuulu tähän aiheeseen.

• lasten parhaaksi

Lapsille voi aina olla lojaali joka kerta, aina kun heitä tapaa. Minä kohtelen kaikkia lastenlapsiani samalla tavalla huolimatta siitä, millaiset välit minulla on lasten vanhempien nykyisen ja entisen kanssa.

• en tykkää

Miksi kaikki teeskentely ?
      Eivät ventovieraat lapset mitenkään voi olla yhtä tärkeitä kuin biologiset lastenlapset.
      Minä en pidä bonuslapsista, ovat suuriäänisiä, riehuvat, vaativat telkun eteen ruokaa, huutavat, sotkevat.
      En edes teeskentele pitäväni heistä.
      Heillä on omat isovanhemmat, menkööt sinne vaatimaan.

• ajattelennäin

Elämässäni on aina ollut lapsia; nuorempia serkkuja, sitten puolison isoveljen lapsia, omia ja ystävätärten lapsia, sitten paljon minua nuoremman veljeni lapsia...

Ensimmäinen liittoni päättyi eroon ja elän nyt uudessa avioliitossa. Nykyisellä puolisollani on lapsenlapsia, ja nuorimman veljeni lapset ovat näiden kanssa samanikäisiä. Myös minulle rakkaiden ex-miehen veljen lapsilla alkaa olla lapsia. Omia lapsenlapsia ei vielä ole, bonuslapsenlapsista puhumattakaan.

Vietän mielelläni aikaa lähipiirin lasten kanssa, mutta omilla ehdoillani kyllä. Minulla on oma työni, omat harrastukseni ja levontarpeeni, ja tietysti omat nuoret aikuiset lapseni. Hoitoavuksi olen kehno; kantapään kautta olen jo yli kymmenen vuotta sitten ymmärtänyt, että omien asioiden järjestäminen milloin kenenkin lapsen hoido tarpeen vuoksi tekee minut vain kiukkuiseksi marttyyriksi - kun rakkaita pieniä kasvavia ihmisiä on kerta kaikkiaan niin monta. En uhraudu enkä tee kompromisseja, sanon että valitettavasti nyt ei sovi, jos ei sovi. Puolisoni on onneksi järkevä ihminen, ja ymmärtää, että hänen ja hänen lastenlastensa suhteet ovat heidän asiansa - minun ja mieheni yhteisen kodin käyttö näihin suhteisiin on toinen asia. Voimme jutella asioista keskenämme.

Ehkä ne tulevat lapsenlapset sitten herättävät vielä erilaisia tunteita. En tiedä. Vielä.

• Ajattelennäin

Siis lisään vielä, että omat lapset ei kyllä olleet "mitä tahansa lapsia". Tykkäsin paljon kaikista, mutta omat oli erityisiä, ja tottakai ne oli: olinhan minä niiden ainoa ja erityinen äiti... Muilla oli omat äitinsä.

Niin se vaan menee, että tasan täällä ei mennä. Omiin tunteisiin on oikeus, jopa isovanhemmilla ja tädeillä ja sedillä, enoilla ja muilla.

• Kauan sitten
        Ajattelennäin kirjoitti:

Siis lisään vielä, että omat lapset ei kyllä olleet "mitä tahansa lapsia". Tykkäsin paljon kaikista, mutta omat oli erityisiä, ja tottakai ne oli: olinhan minä niiden ainoa ja erityinen äiti... Muilla oli omat äitinsä.

Niin se vaan menee, että tasan täällä ei mennä. Omiin tunteisiin on oikeus, jopa isovanhemmilla ja tädeillä ja sedillä, enoilla ja muilla.

Niin se vain on.

Minulla oli vuosia vieras erolapsi lomien aikana omieni joukossa, jonnekin murosikään asti, mutta koskaan en osannut pitää häntä sylissä tai suukotella samalla tavalla kuin omia. Tasapuolisuuden nimissä en hyväillyt omianikaan kovin usein, ettei vieras tuntisi oloan vaivautuneeksi.
        Lapsi oli mukava ja vaivaton. Sopeutui hyvin joukkoon ja oli aina myöntyväinen ja kiltti. Joskus ajattelin, että hän joutui ponnistelemaan itse yli voimiensa, sillä kai lapsella sentään joskus on oikeus vastarintaan tai kiukutteluun. Tämä ei koskaan osoittanut mieltään. Hän oli avulias ja luotettava.

Yhä vielä tämä lapsi pitää yhteyttä ja on meillä ikään kuin sukulaisen asemassa, mutta en koskaan ole osannut ajatella häntä omana lapsenani.

• eräs mummo

Lapsiin voi suhtautua tasapuolisesti ja välittävästi ja sehän ei edellytä, että heitä kaikkia olisi hoidettava ja huollettava yökylässä. Meilläkin on iso suku ja lapsia riittää kaikenikäisiä, joten minusta on mukava ottaa myös kaikki lapset huomioon kyläillessä. Harvoin meillä enää sukulaiset ovat yökylässä lapsineen tai ilman. Omien lastemme lapset sekä myös uuden miniäni lapset käyvät meillä joskus yökylässäkin (ovat jo koululaisia). Tulen juttuun kaikkien lasten kanssa enkä erottele heitä. Ja esim viime jouluna meillä mummolassa ei yöpynyt kuin kaksi lapsistamme perheineen. Se oli vain harvinaisen hauskaa viettää joulua yhdessä.

• pilkettä silmään

On ihmisiä, jotka pitävät tarkan rajan kenestä pitävät tai ketä rakastavat.
      On kuitenkin ihanaa nähdä ja tavata ihmisiä, joilta riittää rakkautta ja ympärilleenkin.
      Tällaiset ihmiset ovat ilo kanssaihmisilleen ja heidän seurassaan on hyvä olla.
      Ja tämä ei suinkaan tarkoita, että meidän vanhojen olisi hoidettava ja huollettava kaikki maailman lapset. Mutta jotkut ihmiset ovat vaan sellaisia mukavia ihmisiä, että heidän seurassaan kaikenikäiset ihmiset viihtyvät tavatessaan, myös lapset.

• Vain omat

Minä en halua bonuslapsia kotiini, vaan omat lapsenlapseni, jotka saavat täten olla edes hetken niissä ympytöissä, joissa ovat ottuneet olemaan, ilman, etttä heidät pakotetaan olemaan näiden "vieraiden kanssa".
      Nomä vieraat ieivät asu perheessä ja harvoin käyvätkin, vanhemmat ei enää lainkaan, sillä tämä heidän oma vanhempansa on heidät hylännyt hyvinkin pitkiksi ajoiksi. Tiedän heillä olevan rakastavan mummin.
      Omat lapsenlapseni ovat joutuneet niin ikävien asioiden eteen ja ovat vielä pieniä, jotta en heiltä ota minuuttiakaan pois.
      Näitä vieraita lapsia olisi sellainen katras, että jo kaikki lait estävät sellaisen hoitamisen yksin. Eli heisän isänsä on täysi pukki ollut, ja lapsia saattaa olla vielä lisääkin.
      Minun pienet tuloni eivät edes antaisi mahdollisuutta ruokkia tällaista määrää, enkä jaksa tehdääsitä, omani ovat niin rakkaita, että konttaan vaikka heidän vuokseen.

• mummotta

En ole mummo, mutta ymmärrän erittäin hyvin näkemystäsi.
        Lapsenlapsesi ovat ansainneet hetkensä oman sukunsa parissa, samoin sinä. Veri on vettä sakeampaa ja perheen perinteet tärkeitä, varsinkin kun omat vanhemmat ovat ne katkaisseet.

• eikö olekin?

Aika viisas sananlasku: 'Niin makaat kuin petaat'. Voisi sanoa toisinkin päin: 'Niin petaat kuin makaat'.

• imetyttää vaan....

En ole mummo, vaan se äiti, jolla on se "bonuslapsi". Mieheni ei ole ollut kihloissa tai naimisissa ennen minua. Hänellä ei myöskään ole muita lapsia kuin nämä meidän yhteiset 3 ja "minun" 1.
      Meillä kyllä appivanhemmat ovat tehneet rajan siihen, että "bonuslapsi" tietää olevansa vastenmielinen. :(
      En voi ymmärtää moista käytöstä ihmisiltä, joilla itselläänkin on lapsia. Poikahan on vasta lapsi ja se ei ole hänen syynsä, että meillä on tällainen perhe.
      Toki meillä appivanhemmat vieroksuvat perhemme nuorintakin lasta samassa suhteessa. Tyttö on 2v ja nähnyt isovanhempansa max 5 kertaa.
      Onneksi mieheni on sinut tämän asian kanssa ja on sitä mieltä että:" omaa tyhmyyttä. Eiväpähän tiedä mitä menettävät." Nimittäin tämä isoveli ja pikkusisko ovat keskimmäisille lapsillemme kaikki kaikessa ja hekin huomaavat miten isovanhemmat kohtelevat näitä, eivätkä itsekään enää oikeastaan halua olla isovanhempien kanssa misään tekemisissä. Surullista.
      Toki, jos haluaa yksinäisen vanhuuden 4 rakastavan lapsenlapsen sijaan, on käytös ymmärrettävää.
      Tässäkin on se että edestään löytää ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
      Minusta tilanne on harmillinen, koska olen kovin poerhekeskeinen ja esim omien isovanhempieni kanssa hyvinkin tiiviisti tekemisissä.
      Muistakaa nyt mummot, että lapsenlapset ovat rikkaus. Nauttikaa heistä! Missäänhän ei esim käyttäydytä nii hyvin kuin mummolassa :)

• lapsissa tulevaisuus

Sellaiset vanhat ihmiset ovat vastenmielisiä ja kammottavia, jotka vieroksuvat ja näyttävät negatiiviset tunteensa lasten nähden erotellen heitä.
      Elämänmyönteinen ja positiivinen ihminen kohtelee lapsiakin tasa-arvoisesti.

• Valinta tehty

Kirjoituksesi osoittaa juuri sen, mitä monet ikäihmiset yrittävät sanoa: Lapset ovat jo heidän ikäkautensa ulkopuolella. He eivät enää jaksa kiintyä edes omiin lapsenlapsiinsa. Ikäeroa on niin monta vuosikymmentä, että yhteyttä ei synny.
      Se ei ole kaikkien mummi-ikäisten ongelma, mutta se on olemassa monien kohdalla.

Se ei ole välttämättä osoitus ilkeydestä tai vihanpidosta.
      Lapset vain ovat näiden ihmisten elämänpiirin ulkopuolella. He eivät todellakaan jaksa enää lapsia. Onhan se heidän oikeutensa.

Moni ikäihminen on ikänsä kaiken tehnyt sen mitä häneltä odotetaan ja vaaditaan.
      Viimeisinä vuosinaan jotkut haluavat olla oman tahtonsa mukaan. Olkoon vain sitten itsekkyyttä! Kyllä nuortenkin yökylä- ja muut hoivavaatimukset monesti ovat itsekkyyden osoitus, vaikka korostetaankin lasten parasta.

Osa isovanhemmista ei muuta pyydäkään kuin saada hoivata lapsenlapsia!

Mutta eivät kaikki ihmiset muutu muumimammoiksi elämänsä illassa.
      Sallittakkon heille itsenäisyys.
      Varmasti ovat selvillä, että jäävät lapsenlapsille kaukaisiksi. Se on heidän valintansa.

• ihmetyttää vaan

Ikäihmiset?? Teen työkseni vanhustyötä ja 60 EIVÄT ole ikäihmisiä!!
        Ja minulle on aivan sama hoitaako isovanhemmat lapsenlapsiaan vai eivät, minä en heidän hoito apuaan tarvitse. lapset ovat päiväkodissa ja muulloin hoidamme heidät itse, kiitos vaan.
        Jos 60-70 vuotias perus terve ihminen ei jaksa / viitsi / halua VIETTÄÄ aikaansa lastenlastensa kanssa on kyse äärimmäisestä itsekkyydestä, itsekeskeisyydestä ja kyvyttömyydestä tunteisiin. PISTE!
        Ja anoppini pitää lapsista on jopa tehnyt työikänsä töitä lasten parissa.
        Meidän lapsemme vain eivät kelpaa, koska HÄN ei saa päättää miten lapset kasvatetaan ja millainen arvomaailma meillä kotona on.
        Esimerkiksi 40-vuotiaan miehen ei kuulu enää TOTELLA vanhempiaan näiden käskiessä, vaikka he ovat hänen vanhempiaan. ;)
        Itselläni 86- ja 90-vuotiaat isovanhempani ovat pahoillaan, kun eivät enää kykene hoitamaan lapsenlapsenlapsiaan

• Juoppokokirjoitti?
        ihmetyttää vaan kirjoitti:

Ikäihmiset?? Teen työkseni vanhustyötä ja 60 EIVÄT ole ikäihmisiä!!
        Ja minulle on aivan sama hoitaako isovanhemmat lapsenlapsiaan vai eivät, minä en heidän hoito apuaan tarvitse. lapset ovat päiväkodissa ja muulloin hoidamme heidät itse, kiitos vaan.
        Jos 60-70 vuotias perus terve ihminen ei jaksa / viitsi / halua VIETTÄÄ aikaansa lastenlastensa kanssa on kyse äärimmäisestä itsekkyydestä, itsekeskeisyydestä ja kyvyttömyydestä tunteisiin. PISTE!
        Ja anoppini pitää lapsista on jopa tehnyt työikänsä töitä lasten parissa.
        Meidän lapsemme vain eivät kelpaa, koska HÄN ei saa päättää miten lapset kasvatetaan ja millainen arvomaailma meillä kotona on.
        Esimerkiksi 40-vuotiaan miehen ei kuulu enää TOTELLA vanhempiaan näiden käskiessä, vaikka he ovat hänen vanhempiaan. ;)
        Itselläni 86- ja 90-vuotiaat isovanhempani ovat pahoillaan, kun eivät enää kykene hoitamaan lapsenlapsenlapsiaan

No onhan aika tavalla HUUTAMISTA tässä kommentissa.

Kiitos vaan VÄHempiKIn RIIttäisi.

• ihmetyttää van
        Juoppokokirjoitti? kirjoitti:

No onhan aika tavalla HUUTAMISTA tässä kommentissa.

Kiitos vaan VÄHempiKIn RIIttäisi.

Juoppo??? Ei *LOL* prosentuaalisesti viestissä oli muuten tosi vähän huutamista. Kokonaiset 6 sanaa :D Taisi osua liki tuo teksti..
        Se pitäisi muistaa että eläkeläinen (keskimäärin yli 65) ja ikäihminen ovat kaksi eri asiaa. 65 ei ole ikäihminen vaan 85 :)
        Ja kuka laittaisi lapset hoitoon 85?? Itse en välttämättä edes nuorintani antaisi toiselle mummolleen, joka on pian 70.
        Ja kyllä lapsista varsinkin omien lapsien lapsista ja niistä, jotka omillekin lapsille ovat rakkaita tulee pitää.
        Näiden juttujen mukaan esim. adoptoiduista lapsista, joista siten tulee lpsen lapsia, ei tarvitse pitää. että vain sellaisista joissa on "omaa verta" tarvitsee pitää ja muut ovat yhdentekeviä.
        Mutta jokainen tyylillään, onneksi meidän lapsillamme on yksi mummola jonne kaikki ovat tervetulleita ja yhtä rakkaita.
        Toiseen mummolaan ei sitten onneksi tarvitse paljon mennäkään. Kärvistelkööt siellä keskenään ;) Sitä saa mitä tilaa.

• Ajattelennäin
        ihmetyttää van kirjoitti:

Juoppo??? Ei *LOL* prosentuaalisesti viestissä oli muuten tosi vähän huutamista. Kokonaiset 6 sanaa :D Taisi osua liki tuo teksti..
        Se pitäisi muistaa että eläkeläinen (keskimäärin yli 65) ja ikäihminen ovat kaksi eri asiaa. 65 ei ole ikäihminen vaan 85 :)
        Ja kuka laittaisi lapset hoitoon 85?? Itse en välttämättä edes nuorintani antaisi toiselle mummolleen, joka on pian 70.
        Ja kyllä lapsista varsinkin omien lapsien lapsista ja niistä, jotka omillekin lapsille ovat rakkaita tulee pitää.
        Näiden juttujen mukaan esim. adoptoiduista lapsista, joista siten tulee lpsen lapsia, ei tarvitse pitää. että vain sellaisista joissa on "omaa verta" tarvitsee pitää ja muut ovat yhdentekeviä.
        Mutta jokainen tyylillään, onneksi meidän lapsillamme on yksi mummola jonne kaikki ovat tervetulleita ja yhtä rakkaita.
        Toiseen mummolaan ei sitten onneksi tarvitse paljon mennäkään. Kärvistelkööt siellä keskenään ;) Sitä saa mitä tilaa.

"ihmetyttää van"?

Ittelles tais osua edellinen?

• Ihmetyttää vaan/van
        Ajattelennäin kirjoitti:

"ihmetyttää van"?

Ittelles tais osua edellinen?

Hih hih... Mulla on töissä läppäri, jossa tosi huono kosketusherkkyys näppiksessä... Enkä yövuorossa todellakaan jaksa oikolukea näitä tekstejä ;)
        Mietin vain tässä, että miltähän aloittajasta (ja muistakin) mahtaisi tuntua jos ne "bonuslapset" olisivatkin niitä omia lapsenlapsia? Eli jos se koko kuvio menisikin toisin päin ;) Jos saisistte tietää, että jossain toisaalla ne teidän omat nuppunne olisivatkin niitä hyljeksittyjä, huonosti kohdeltuja ei minkään arvoisia lapsia?
        Niinkin voi vielä käydä ja miten sitten suu pannaan :)
        Henkilökohtaisesti minulle on yhdentekevää miten te ihmiset kohtelette rakkaitanne (koska tuo käytös pitkällä tähtäimellä vaikuttaa myös teidän ja omien latenne sekä lastenlastenne väleihin)
        Minä poistun nyt keskustelusta ja toivon kaikkea hyvää niille lapsille joita te ette voi sietää ja teille pikkukiviä kenkiin :D

• "nauraa"
        Ihmetyttää vaan/van kirjoitti:

Hih hih... Mulla on töissä läppäri, jossa tosi huono kosketusherkkyys näppiksessä... Enkä yövuorossa todellakaan jaksa oikolukea näitä tekstejä ;)
        Mietin vain tässä, että miltähän aloittajasta (ja muistakin) mahtaisi tuntua jos ne "bonuslapset" olisivatkin niitä omia lapsenlapsia? Eli jos se koko kuvio menisikin toisin päin ;) Jos saisistte tietää, että jossain toisaalla ne teidän omat nuppunne olisivatkin niitä hyljeksittyjä, huonosti kohdeltuja ei minkään arvoisia lapsia?
        Henkilökohtaisesti minulle on yhdentekevää miten te ihmiset kohtelette rakkaitanne (koska tuo käytös pitkällä tähtäimellä vaikuttaa myös teidän ja omien latenne sekä lastenlastenne väleihin)
        Minä poistun nyt keskustelusta ja toivon kaikkea hyvää niille lapsille joita te ette voi sietää ja teille pikkukiviä kenkiin :D

seli seli

• ihmisyys kortilla
        Ihmetyttää vaan/van kirjoitti:

Niin, minä olen jo vanha ihminen mutta aikanaan taisin olla sellainen bonuslapsi minäkin ja tekihän se kipeää, kun muut menivät isovanhempien luokse lomiksi enkä koskaan päässyt mukaan. Kovasti mietin mikä minussa on vikana ja koetin olla oikein kiltti kun nämä isovanhemmat kävivät meidän kotona. Jonkinlaisen tuliaisen aina sain minäkin ja jouluksi pikku paketin, siten isompana kirjekuoressa 10 mk kun ne omat rakkaat saivat 50 tai 100 mk. Äitini koetti selittää etten ole paha lapsi ja että ymmärrän sitten aikuisena, mutta en minä ymmärrä vieläkään.
        En ole juurikaan tekemisissä näiden "oikeitten lapsenlasten" kanssa, mutta ihan ilkeyttäni laitan suvun lapsille joululahjat niin, että muistan enemmän näitä tämän sukupolven kakkoslapsia. Siihen on varaa, sillä lopultakin elämässä kävi hyvin, tosin lujasti työtä tehden, mutta ehkä saan kiittää siitä näitä "isovanhempia" joiden kotiin minä, pieni surullinen tyttö silloin, olin kaikella tapaa liian huono. Omia isovanhempiani en koskaan tullut tuntemaan kuten en muutakaan sukua.

Arvon isovanhemmat viettivät viime vuotensa aika ankeasti, jonkin kerran kävin vanhuksia katsomassa kun isäpuoli kauniisti pyysi, omat lapsensa eivät käyneet pyytäenkään.

Ei kukko käskien laula. Ei hyväksymistä ja tasapuolisuutta voi keltään vaatia. Jos ei tahdo eikä jaksa, se on siinä. Lapsia rangaistaan jo sillä, että vanhempien liitto rikkoutuu, mikä ei tietenkään ole lasten tai isovanhempien syytä.

• Pakko mikä pakko

Eli siis lapsista on PAKKO pitää.
      Eikö ole myös PAKKO pitää vanhemmista, tapoihinsa pinttyneistä, (ei-) ikäihmisistä, joiden elinkaari on kuitenkin jo yli 60 vee?

Ihmisiä kaikki ovat. Mikä tässä ihmetyttää? Palstalla puhutaan aina ja vain isovanhenmpien kyvystä tai kyvyttömyydestä hoitaa lapsenlapsia. Kysymyksessä ei ole yleensä lasten tapaamisesta ja keskustelusta 2-vuotiaan kanssa, vaan yökyläilystä monta kertaa kuussa.

• kotona parasta

Jotenkin tuntuu vähän tuo monien lasten elämä kiertolaisen elämältä.
      Minusta pieniä lapsia ei ole kiva nyt niin kauheasti kiikutella yökyliin pois tutuista kodeistaan. Ja jos vanhemmat ovat eronneet, niin useinhan heillä on yhteishuoltajuus ja tällöin lapset jo ovat yökylää vuoroin äidin ja isän luona.
      Kyllä se on minimiyökyläilyä sitten mummojen ja pappojen luona normaalielämässä, korkeintaan jos tarvitsee lastenhoitoapua satunnaisesti tai yökyläilyä erikoisjärjestelyn takia. Johan se on lapsellekin aika hermostuttavaa elämää, jos häntä retuutetaan yökylään alvariinsa.

• Momoloiop

"Bonuslapset" Ajattelepa mitä mummon omat lapset ajattelee jos mummi rupeaa hoitamaan liikaa "bonuslasta" Omien lapsien lapset ei sitten pääse hoitoon kun ei jaksa millään enää. Tällästäkin sattuu ja se on aika surullista hommaa. Tottakai mummot saa valita itse mitä tekevät mutta jokin raja pitäisi olla tässäkin hommassa mielestäni.

• näin sen näin

Tässäkin on yksi asennekasvatuksen ja asennekasvamisen paikka.Voi haluatko opettaa lapsillesi ja lapsenlapsillesi että vain omat on tärkeitä,muita voi kohdella kuinka sattu?.Ei tietenkään ole tarkoitus että omia syrjittäisiin,mutta empaattinen ihminen osaa ajatella muutakin kuin vain itseään ja jälkikasvuaan.

• Oma tuttavapiirini koostuu 55-87 vuotiaista ihmisistä, koska he ovat myös työkohteeni. Tuo 60v. on selkeä ikä pylkki jossa voimat vähenee ja oman kodin ja talouden hoito alkaa olemaan täysi työ vapaa-aikana.

Tunnen useampia yli 60v ihmisiä, jotka eivät ota edes vastaan ketään kuin pitkällä etukäteissopimuksella, koska koti on siivottava tai järjestettävä ennen vierailua. Joka päiväinen paikkojen suoriminen ja töissä käynti vie voimat eikä kukaan arvosta tai huomioi ylimääräistä työtä sitä vain odotetaan rutiinilla samaan syssyyn..

Monet kotitoimet saavat asunnon sekaisin asunnossa kuivattava pyykki, pienet ja hankalat säilytystilat ja kausivaatteiden säilytys..
      Kodinhoitohuone on harvinaisuus ja samoin monessa talossa ei ole kuivaushuonetta jota saa käytettyä ajassa tarpeeseen.

• 33

Tavallinen, normaalia elämää viettävä 60 on vielä työelämässä ;) Asikaskunta on yleensä syystä tai toisesta apua tarvitsevaa... Yleensä toisesta..
        Omat vanhempani ovat hiukan päälle 60, mutta eivät mitään entisajan mummoja... Katsokaa ympärillenne! Nykyään noin 80 ollaan sitä mitä ennen 60...
        Ihmiset on itsekkäitä, siitähän tämä johtuu.

• ei kiitos

En ole vielä mummu, mutta en todellakaan alkaisi toisten lapsia hoiteleen (omieni lapsia kyllä), enkä kutsuisi "bonuslapsia" kotinikaan, heillä on omat isovanhemmat jotka saavat tehdä lastenlastensa kanssa miten haluavat.

• Bonuslapsi

Olen bonuslapsi. En ymmärrä sinua, itsekäs mummo. Onko lapsien vika, että ette osaa hoitaa perheessänne ongelmia?

• ?????????

No ei se ole isovanhempienkaan vika, ettei heidän lapsensa nykyinen ole perheensä ongelmia onnistunut hoitamaan, vaan etsinyt uuden vaimon/miehen. Vai onko ? Sinun vanhempasi eivät ole osanneet ongelmiaan ja nyt vierität vastuuta ihmisille, jotka eivät ole koko asiaan vaikuttaneet mitenkään. Vai onko sinulla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia ?

• rapidex

Näin se vaan elämä menee , omat on omia toisten ei..................

• Näin meillä

Osaisitkohan miettiä miltä sinusta itsestäsi tuntuisi jos olisit bonuslapsen housuissa, haluaisitko tulla syrjityksi vai olisiko sinusta mukava jos sinua kohdeltaisiin samanvertaisena lapsena muiden kanssa. Et ole tainnut miettiä? Aikuisten pitäisi osata käyttäytyä kuten aikuiset, eikä olla niin lapsellisia tai itsekkäitä tai mitä liekään etteivät osaa ajatella lapsen, oli se sitten kenen lapsi tahansa, parasta. Tuo tilannehan ei missään nimessä ole lapsen vika! Jos tietenkään ei jaksa, niin se on asia erikseen, mutta kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti, pyydät vaikka vain kaksi lasta käymään samanaikaisesti ja kaikki vuorollaan.
      Olin itse bonuslapsi, 6-vuotias äidin mennessä naimisiin miehen kanssa, jonka äiti, famo, oli myös tuollainen... (enpä tiedä miksi nimittäisin). Fafa taasen oli aivan ihana, vaikkakin jo vanha ja kuolikin jo parin vuoden kuluttua. Tämä famo sitten oli päällepäin niin mielinkielin, mutta esim. mökillä kun äitini ja miehensä kävivät kaupassa, haukkui minua äpäräksi ja sanoi että vain armosta saan siellä olla. En oikein ymmärtänyt hänen puheitaan, mutta pahan mielen se sai aikaan. Hoidin 2v. pikkuveljeäni (siis famon pojanpoikaa) ja olin muutenkin hiljainen ja kiltti tyttö. Kun aikoinaan sitten pääsin ylioppilaaksi, niin famo oli oikein mielinkielin, halusi änkemällä juhlaan mukamas minun isoäitinäni (kun koulun juhlasaliin vain pääsi kaksi per lakitettava)..olisikohan siksi kun hänen poikansa ylioppilaaksi koskaan päässyt, enpä tiedä, ihan sama. Famo kuoli muutama vuosi sitten mutten ollut hautajaisissa enkä viime vuosina käynyt häntä katsomassa, ei vaan tehnyt mieli olla tekopyhä.
      Minulla on nyt itselläni ikiihana 2v. poika ja pidän huolta siitä että kaikki isovanhemmat saavat olla hänen kanssaan, niin että hänellä on iso rakastava "turvaverkko" jos niin voisi sanoa. Vanhukset ovat jo sen verran vanhoja etten heille pitkiksi aikaa hoitoon poikaa laita, mutta olen pyytänyt mummeja hoitamaan, jos olen käynyt lääkärissä tms. Pojallani on myös bonusvaari, jolle oli iso asia kun kysyin saammeko kutsua häntä vaariksi vaikkei olekaan oikeasti, poikamme serkut kun kutsuvat häntä vain etunimellä.

• niinkuin

Minä oikein odotan, että tulisi edes bonuslapsia

• ilkeäkömumi?

no kuule ei tarvitsekkaan...ihan hienoa on jos jaksat omien lastenlasten kanssa..minä en jaksa,kun muutaman tunnin..sairaudet verottavat...ja muutenkin olen sitä mieltä,että jokainen tekee lapset itselleen,eikä muiden hoidettaviksi..eli omani olen hoitanut ja vielä työkseni päivät pitkät muiden lapsia hoidin..siis kiitos ei ,en halua hoitaa kenenkään lapsia enään..hoidan vain itseäni ja koiraani:/ nyt on jo ltava terveen itsekäa että jaksaa joskus olla muutaman tunnin lapsenlapsen kanssa...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4248
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2059
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1699
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1482
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      136
      1452
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1352
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1256
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1191
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1080
    Aihe