Neuvoja miten saada lisää vauhtia ja millainen pyörä hankkia?

Anonyymi-ap

Mä ajan asfaltilla maastopyörällä että onko se eka virhe?
Poljin 3 kilsaa lujaa ja jonka jälkeen meno alkoi hyytyä hieman ja loppumatka sitten hyytyi enemmän eli yhteensä poljin tänään 7 kilometriä kun viinmeinen ylämäki alkoi hapettaa sen verran että piti höllätä. Mulla kun keho on hieman jumissa kun ylikuntoriski on koko ajan päällä että juuri kun pääsen erroon ylikuntotilasta niin se voi valitettava kyllä iskeä heti vai kertooko tämä jostain muusta että onko mulla vain huono kunto?

Onko normaalia että kovavauhtisella vauhdilla väsähtää jo 3 -4 kilsan jälkeen? Mä poljen siis semmosella isolla kömpelöllä rotiskolla pikitietä eli maastopyörä joka soveltuva paremmin maastoon.

Onko niin että minusta ei vain ole pyäräilijäks että onko parempi pysyä vain kävelijän roolissa? Kun tuntuu ettei tuolla pyörällä pääse kovin lujaa vai onko vika pyöräilijässä etten saa vain kintuilla vauhtia? Remmi polkimessa helpottaisi ehkä niin saisi takareisillä paremmin voimankäyttöä.

Millaisella pyörällä ajat eniten?

AvoinÄänia 24
Äänestä nähdäksesi tulos

85

1133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ei noin. Googlaa että miten harjoitellaan kestävyyskuntoa tehokkaalla tavalla. Siitä löytyy tietoa helposti.

• Anonyymi00002

Aijaa pitääpä googlata. oon kyllä tekeny pyörälenkkejä myös hitaalla vauhdilla.
        Toissa päivänä 18km pyärällä ajjoo hittaalla vauhdilla. Vaihtelin välityksiä&vaihteita.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Aijaa pitääpä googlata. oon kyllä tekeny pyörälenkkejä myös hitaalla vauhdilla.
        Toissa päivänä 18km pyärällä ajjoo hittaalla vauhdilla. Vaihtelin välityksiä&vaihteita.

lisään kommenttiini sen että hitaalla vauhdilla en jaksa korkeintaan 18km ;a etten paljoa siitä enempää vaikka polkisinkin hittaasti. Väsyy jalat ja ei vain jaksa kun ylämäet niin pahasti sitten uuvuttaa lopulta. Taidan olla vaan huonokuntoinen.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

lisään kommenttiini sen että hitaalla vauhdilla en jaksa korkeintaan 18km ;a etten paljoa siitä enempää vaikka polkisinkin hittaasti. Väsyy jalat ja ei vain jaksa kun ylämäet niin pahasti sitten uuvuttaa lopulta. Taidan olla vaan huonokuntoinen.

Sulla on sama ongelma kuin metsurilla jolla on huonot työkalut. Moottorisahan ketju jäänyt terottamatta ja pitäisi turvautua pokasahaan joka sekin on tylsä. Kyllä siinä tylsämieliseksi tulee tekijäkin.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Sulla on sama ongelma kuin metsurilla jolla on huonot työkalut. Moottorisahan ketju jäänyt terottamatta ja pitäisi turvautua pokasahaan joka sekin on tylsä. Kyllä siinä tylsämieliseksi tulee tekijäkin.

No ehkä joo.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00004 kirjoitti:

tai emmä edes uskalla ottaa tehoja kovinkaa usein pyörälenkillä koska pelkään että käy huonosti.

• Anonyymi00050

Vauhtia saa lisää kun polkee kovempaa tai laittaa moottorin.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00016 kirjoitti:

No ehkä joo.

Joo, pyöräilyllä kunto kohoaa.

• Anonyymi00005

Oletko miettinyt että nopeuden ja ajan voisi sovittaa toisiinsa.

Jos kunto on passsca ja lihakset heikot, pyöräile aluksi 5 km todella hitaasti. Siitä lähdet sitten nostamaan matkaa ja nopeutta. Syke kertoo kunnostasi.

Jos haluat mennä piippuun jo alle viidessä minuutissa, pyöräile täydellä nopeudella. Jos haluat pyöräillä viisi tuntia, laske nopeus varsinkin alussa minimiin.

Pyörällä ja sen tyypillä ei ole mitään merkitystä alussa, vain nopeus ja kesto ratkaisee. Sen jälkeen kun tiedät, mitä haluat, voit valita sopivan pyörän. Jos on vahvat reidet ja keuhkoissa iskua, maastopyörä käy hyvin asfaltille. Maantiepyörän voit valita sitten tavoitteiden mukaisesti.

• Anonyymi00007

mulla on hyvä syke. 19 kilometriä poljin hitaalla vauhdilla ja ei yhtään hapettanut.

Mainitsit viiden tunnin pyöräilystä. Se kuulostaa minun korviini mahdottomalta monestakin syystä; 1) vaikka hitaasti polkisin 6 tuntia niin se taitaa olla liikaa 2) kun on jatkuva ylikuntotila josta en pääse oikein eroon niin en uskalla ottaa riskejä joten tyydyn mieluummin 19 kilometrin pyörälenkkiin eikä yhtään siitä suurempia määriä (jos sen polkee hitaalla vauhdilla niin mulla 19 kilometrin matka kestää 1 tunnin tai puolitoista tuntia kun viimeksi taisi kestää se puolitoista tuntia 19 kilometrin matkalla). En matkan aikana pysähtynyt juuri ollenkaan vaan ainoastaan 1-2 minuuttia olin poissa tarakalta. Varmaan oon tosi hidas pyöräilijä nyt sun mielestä jos noin kauan kestää tuo kyseinen matka vai oonko hidas? Ja onko sillä mitään väliä edes jos on hidas. Ei se tuntunut missään paitsi että jalat väsyi/puutui hieman. Ei hapettanut siis yhtään.

Toinen syy miksi viijen tunnin pyöräily kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta on se että jalat puutuisi ja uupuisi niin etten voisi viittä tuntia ja pitäisi varmaan pyöränpenkki pehmustaa että takamukseni luut menis ihan paskaksi ja varmaan 5 tunnin pyöräreissun aikana pitäisi olla useita pysähdyksiä?

Ruukaatko sää pysähtyä useita kertoja viiden tunnin pyörälenkillä? Miten tarkalleen ottaen viiden tunnin pyörälenkki onnistuu sulta että ottaako miten paljon voimille jne?

Minä en usko että koskaan 5 tunnin pyörälenkkejä tekisin kun ei varmaankaan edes mun motivaatio riitä kuin korkeintaan niihin 19 kilometrin pyörälenkkeihin.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

mulla on hyvä syke. 19 kilometriä poljin hitaalla vauhdilla ja ei yhtään hapettanut.

Mainitsit viiden tunnin pyöräilystä. Se kuulostaa minun korviini mahdottomalta monestakin syystä; 1) vaikka hitaasti polkisin 6 tuntia niin se taitaa olla liikaa 2) kun on jatkuva ylikuntotila josta en pääse oikein eroon niin en uskalla ottaa riskejä joten tyydyn mieluummin 19 kilometrin pyörälenkkiin eikä yhtään siitä suurempia määriä (jos sen polkee hitaalla vauhdilla niin mulla 19 kilometrin matka kestää 1 tunnin tai puolitoista tuntia kun viimeksi taisi kestää se puolitoista tuntia 19 kilometrin matkalla). En matkan aikana pysähtynyt juuri ollenkaan vaan ainoastaan 1-2 minuuttia olin poissa tarakalta. Varmaan oon tosi hidas pyöräilijä nyt sun mielestä jos noin kauan kestää tuo kyseinen matka vai oonko hidas? Ja onko sillä mitään väliä edes jos on hidas. Ei se tuntunut missään paitsi että jalat väsyi/puutui hieman. Ei hapettanut siis yhtään.

Toinen syy miksi viijen tunnin pyöräily kuulostaa äkkiseltään mahdottomalta on se että jalat puutuisi ja uupuisi niin etten voisi viittä tuntia ja pitäisi varmaan pyöränpenkki pehmustaa että takamukseni luut menis ihan paskaksi ja varmaan 5 tunnin pyöräreissun aikana pitäisi olla useita pysähdyksiä?

Ruukaatko sää pysähtyä useita kertoja viiden tunnin pyörälenkillä? Miten tarkalleen ottaen viiden tunnin pyörälenkki onnistuu sulta että ottaako miten paljon voimille jne?

Minä en usko että koskaan 5 tunnin pyörälenkkejä tekisin kun ei varmaankaan edes mun motivaatio riitä kuin korkeintaan niihin 19 kilometrin pyörälenkkeihin.

tarkoitin siis hyvälle sykkeellä sitä että mulla on luontaisesti matala syke ja mulla on siis nykyäänkin matala syke.

• Anonyymi00009

Enkä todellakaan ole niin tyhmä että viiden tunnin pyärälenkille lähtisin (en ainakaan nyt) koska voisin saada sydänkohtauksen. Mulla on ollu pieniä terveyshuolia kuten ylikuntotila ja yhdessä vaiheessa oli sydämen kanssa pieniä vaikeuksia kun olin ittelleni liian tarkka tietyissä asioissa kuten syönti niin mulla hieman mopo karkasi käsistä ja lääkäri oli oikein vihaisena minulle että hän melkein huusi minulle että mun pitää alkaa syömään enemmän ja suhteuttaa oikein liikunta ja lepo.

Yli vuosi sitten tuli ongelmia. Ei todettu sydämessä vikaa. Tosin en käynyt varjokuvauksessa sillä varjokuvauksessa näkee aina 100% hyvin kaiken. On voinu olla siis mahdollista että mulla on ollut eteisvärinä kun vuos sitten oirekuvat viittasi siihen mutten mennyt sairaalaan silloin.

Tämänkään takia en uskalla ottaa liian suuria riskejä. Eilinen 7 kilometrin pyörälenkki tosi kovalla teholla tuntui vasta ihan lopussa että viimeinen ylämäki hapetti siten että oli pakko viimeiset 1 kilometrin tulla hitaalla vauhdilla. Mä hetken jo mietin että tuleekohan pian sydän ulos rinnasta. Toista kertaa en ota tällaista riskiä että mieluummin pyöräilen hitaalla vauhdilla 7-20 kilometrin pituisia lenkkejä.

oman kuntoni tilasta niinku hapenottokyky sun muut en osaa sanoa mutta kun tein sairaalassa kerran pyörätestiä niin lääkäri kehui että mulla on kova kunto kun väsymättä poljin pyörää.

Oon huomannut myös juoksumatolla että mulla on kait hyvä kunto kun en väsähdä helposti vaikka tehoja laiton juoksumatolle kohtaan numero 6-8 ja pystyn hölkkäämään hyvin 10 minuuttia hengästymättä suuremmin jos ollenkaan. Kuitenkin 6-8 teholla hölkkä tarkoittaa mun juoksumatossa melko kovaa/kovaa vauhtia että joutuu askeltaan nopiaa.

Mulla on esim matala syke kun tuossa juoksumatossa pystyy seuraamaan omaa sykettä.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Enkä todellakaan ole niin tyhmä että viiden tunnin pyärälenkille lähtisin (en ainakaan nyt) koska voisin saada sydänkohtauksen. Mulla on ollu pieniä terveyshuolia kuten ylikuntotila ja yhdessä vaiheessa oli sydämen kanssa pieniä vaikeuksia kun olin ittelleni liian tarkka tietyissä asioissa kuten syönti niin mulla hieman mopo karkasi käsistä ja lääkäri oli oikein vihaisena minulle että hän melkein huusi minulle että mun pitää alkaa syömään enemmän ja suhteuttaa oikein liikunta ja lepo.

Yli vuosi sitten tuli ongelmia. Ei todettu sydämessä vikaa. Tosin en käynyt varjokuvauksessa sillä varjokuvauksessa näkee aina 100% hyvin kaiken. On voinu olla siis mahdollista että mulla on ollut eteisvärinä kun vuos sitten oirekuvat viittasi siihen mutten mennyt sairaalaan silloin.

Tämänkään takia en uskalla ottaa liian suuria riskejä. Eilinen 7 kilometrin pyörälenkki tosi kovalla teholla tuntui vasta ihan lopussa että viimeinen ylämäki hapetti siten että oli pakko viimeiset 1 kilometrin tulla hitaalla vauhdilla. Mä hetken jo mietin että tuleekohan pian sydän ulos rinnasta. Toista kertaa en ota tällaista riskiä että mieluummin pyöräilen hitaalla vauhdilla 7-20 kilometrin pituisia lenkkejä.

oman kuntoni tilasta niinku hapenottokyky sun muut en osaa sanoa mutta kun tein sairaalassa kerran pyörätestiä niin lääkäri kehui että mulla on kova kunto kun väsymättä poljin pyörää.

Oon huomannut myös juoksumatolla että mulla on kait hyvä kunto kun en väsähdä helposti vaikka tehoja laiton juoksumatolle kohtaan numero 6-8 ja pystyn hölkkäämään hyvin 10 minuuttia hengästymättä suuremmin jos ollenkaan. Kuitenkin 6-8 teholla hölkkä tarkoittaa mun juoksumatossa melko kovaa/kovaa vauhtia että joutuu askeltaan nopiaa.

Mulla on esim matala syke kun tuossa juoksumatossa pystyy seuraamaan omaa sykettä.

korjaan viestiäni;
        yhdellä kertaa kävin sairaalassa; ei todettu sydämmessä mitään.

Viime vuonna en käyny sairaalassa vaikka oon saattanut olla sydämen eteisvärinä jopa. Isällä oli eteisvärinä kun se selvisi kun kävi Kokkolan sairaalassa. Hänelle tehtiin pallolaajennus.

vuosi sitten kun minulla oli ongelmia niin ongelmat on loppuneet, laantuneet pieniksi että vain hyvin hyvin pientä lievää tunnetta on ollu sydämessä jos tekkee jottain fyysistä ponnistelua.

Tämä vois tarkoittaa sitä ettei mulla ole ollut eteisvärinää koska luulisi ehkä että jos eteisvärinä olis ollu niin mulla olis sen jäläkheen pitäny olla paljon syrämmen kanssa ongelmia.

Tosin en voi olla 100% varma. Oma vika kun menny vuosi sitten sairaalaan koska olis pitäny menhä!

• Anonyymi00013

Pittää olla maalaisjärkiä piässä. Tunnen muutaman jotka kuoli lenkkipolulle kun ei osanneet huomioida omaa kuntoa suhteessa olevaan matkaan.

En ole niin hölmö vaikka välillä otankin riskejä mutta en usko että ottaisin liian ison riskin. Tosin luonteeni on sellainen yllytyshullu jonkun verran ja tapanani on vetää asioita överiksi liiallisella liikunnalla. siksi kait ylikuntotilakin iski minuun tai sitten kehossani on jotain vikaa jos en koskaan edes kovin rasittunut mistään kovasta liikunnasta että en osaa sanoa siihen mitään että mistä ylikuntotila voi tulla että voiko ylikuntoon mennä keho jos on huonokuntoinen? En tiiä.

Yksi eräs oli kuolla sydämen pysähdykseen kun lähti hiihtolenkille ja ei ymmärtäny omaa kuntoaan suhteessa olevaan matkaan.

Eräs mies kuoli pyörälenkille kun teki kai liikaa pyöräilyä ja ei ollu kuntonsa mittaisia ne lenkit kai.

Eräs keski-ikäinen nainen kuoli kun söi liian vähän ja harrasti aktiivista liikuntaa että hänen keho ei kestäny sitä.

Meillä ihmisillä voi olla erilaiset kehot että toisten ihmiset kehot voi kestää enemmän rääkkiä. Tääkin kannattaa huomioida.

Ei mulla ole mitään suurempia tavoitteita pyöräilyn suhtteen että musta pitäisi tulla joku huipputason pyöräilijä. Kunhan kysyin kuitenkin mieltäni askarruttavia asioita.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ylikuntotilasta pääsee vain lepäämällä, Kokemusta on,,,

• Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

haha tuntisitpa mut ! mä en lepää herkästi että säntään lähes aina joko pyäräileen tai käveleen tai juokseen tai tekkeen punttia tai lattiahyppelyä sun muuta liikuntaa.

En vain meinaa osata olla lepäämättä. Tiiän kyl että pithää levätä.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jatka samaan malliin. Kunto kohoaa.

• Anonyymi00067
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Lepo kannattaa, jos ylkunto uhkaa.

• Anonyymi00006

Itse ostin täysjoustopyörän matkapyöräksi, ja siihen maantierenkaat, paras ja mukavin pyörätyyppi minusta, suomen teitten kunto kun on mitä on. Jokaisen kannattaa miettiä oma tarve ja mieltymykset itselle sopivaksi.

• Tuossahan voisi olla vielä sekin vaihtoehto kun ajokkina on maastopyörä, niin testaisitkin maastoajoa (jos lähistöllä on siihen soveltuvaa maastoa) että mitä ”mieltä” kehosi on siitä.
      Nopeus tippuu mutta rasitus keholle muuttuu osittain.

• Anonyymi00011

kiitos vinkistä ehkäpä kokeilen.

• Anonyymi00012

tykkään myös luonnosta . Ihana kuunnella luonnonääniä.

• Anonyymi00014

pyäräilyynkin voisi kuolla jos ei ymmärrä omaa kuntoa suhtteessa olevaan matkaan. Voi tulla lähtö pian. Tiiän tapauksia vuosien varrelta joille kävi huonosti jotka ei ole enää täällä elävien kirjoissa.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00012 kirjoitti:

tykkään myös luonnosta . Ihana kuunnella luonnonääniä.

Näin keväällä lintujen viserrys pitää mielen vireänä.

• Anonyymi00015

Ylikuntotilasta voin kertoa hieman teille....

esim 2 kuukauden ajan tein joka viikko 3-6 kertaa 5-12 kilometrin pituisia kävelylenkkejä vaihdellen tehoja. En silloin pyöräillyt. Ja menin sitten ylikuntoon. Palautuspäivinä en tehnyt mitään juuri fyysistä vaan lepäsin.

Sitten toinen esimerkki;
      1 kuukauden ajan tein punttitreeniä joka lihastyypille noin 5-6 päivänä viikossa. Punttitreeni kesti aina yhden tunnin tai yli tunnin , pisimmillään puolitoista tuntia.
      Kaikki neljä viikkoa tuolla samalla kuviolla. Sitten kuukauden päästä meni keho ihan jumiin &ylikuntoon.

kolomas esimerkki;
      punttia pari kertaa viikossa, kävelyä 5-10 kilometriä 4 kertaa viikossa vaihdellen tehoja ja kevyttä pyöräilyä (noin 5-13 km pituiset pyörämatkat) . tolla systeemillä parin kuukauden päästä mun keho oli mennyt ylikuntotilaan.

Esim jos menin kukkia kasteleen kun pahimmillaan ylikuntotila oli niin paha että mun piti keskeyttä kukkienkastelu-operaatio. Kerran siivosin oman huoneeni josta meni keho niin puhki ylikuntotillaan että piti mennä tunniksi sänkyyn makaamaan.

Osaako joku sanoa mistä ylikunto johtuu? OSaatteko noiden perusteella sanoa mitään oonko tekeny jotain väärin?

Voiko ylikunnon takana olla joku vaarallinen piilevä sairaus?

Elämäni aikana oon käynyt sairaalassa toki mutta kyllä kai mun pitäs vielä useammin käydä sairaalassa. Suomalaiset etenkin miehet olemme sellaisia että emme kovin hevillä sairaalaan mennä.

Pyörälenkki seuraava varmaankin muutaman päivän päästä ja matkan kilometrimäärästä ei tarkkaa tietoa mutta en varmaankaan uskalla tehdä kuin jonkun 7-12 kilometrin lenkin.

Tahtoo motivaation kanssa olla myös haasteita hieman että sen kyllä huomasi 19 kilometrin matkalla että motivaatio ei ollu ihan paras. Vastatuuli hankaloittaa aina pyöräilyä. Mulla on pikajuoksutaustaa eli oon nuorena kilpatasolla pikajuoksua . Mulla on siis vahvat reidet. En vain pyörälenkillä koskaan haasta suuremmin itseäni että en käytä voimatasoani jota voisin käyttää koska mä epäilen että mä uuvun fyysisesti jos alan käyttää voimiani enemmän . En mä ehkä uskallakaan tehdä niin että pelkään että voi pian tulla sairauskohtaus.

• Anonyymi00018

Ylikunto tarkoittaa ylirasitusta kuntoonsa nähden liian kovatempoisen harjoittelemisen seurauksena. Kunto ei parane jos jatkaa ylikunnossa harjoitteluaan samaan tapaan. Ylirasitus- eli ylikuntotilan huomaa siitä että pulssi nousee harjoitellessa jo muutamassa minuutissa 140 -150 välille. Kestävyysharjoituksen pitää kestää vähintään 35 minuuttia keskeytyksettä, ja pulssin pitää pysyä noin 130 - 140 välillä eikä enempää. Näin mennään 80% harjoitteluajasta. Tarkempi sykeluku saadaan laskutoimituksella joka tehdään lepopulssin ja iän perusteella. Netistä löytyy ohjeet. Vain 20% harjoitteluista tehdään tätä kovemmalla tempolla ja sykkeellä.

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Ylikunto tarkoittaa ylirasitusta kuntoonsa nähden liian kovatempoisen harjoittelemisen seurauksena. Kunto ei parane jos jatkaa ylikunnossa harjoitteluaan samaan tapaan. Ylirasitus- eli ylikuntotilan huomaa siitä että pulssi nousee harjoitellessa jo muutamassa minuutissa 140 -150 välille. Kestävyysharjoituksen pitää kestää vähintään 35 minuuttia keskeytyksettä, ja pulssin pitää pysyä noin 130 - 140 välillä eikä enempää. Näin mennään 80% harjoitteluajasta. Tarkempi sykeluku saadaan laskutoimituksella joka tehdään lepopulssin ja iän perusteella. Netistä löytyy ohjeet. Vain 20% harjoitteluista tehdään tätä kovemmalla tempolla ja sykkeellä.

Tiedän että tästä kommentista ei taasen osa väestä tykkää, mutta se kun on totta niin...

Sähköavausteinen pyörä (ainakin itsellä maastoajaossa) on hyvä apuvälinen pyöräilyharjoitteluun jonka tahtoo tapahtuvan tietyllä sykealueella, kun sykkeet alkavat nousemaan liian ylös tavoitesyketasosta niin nosstetaan avustusta ja kun sykkeet laskevat liian alas tavoitetasosta niin vähennetään avsutusta....
        Osassa pyöristä on jopa kyseiseen toimintaan automaattinen toiminta kun hommaa yhteensopivan sykemittarin niin voi ohjelmoida halutun sykevälin millä operoidaan ja pyörä nostaa/laskee avustusta omatoimisesti niin että sykkeet pysyvät mahdollisimman hyvin halutulla sykevälillä.

• Anonyymi00019
        santtu_1975X kirjoitti:

Tiedän että tästä kommentista ei taasen osa väestä tykkää, mutta se kun on totta niin...

Sähköavausteinen pyörä (ainakin itsellä maastoajaossa) on hyvä apuvälinen pyöräilyharjoitteluun jonka tahtoo tapahtuvan tietyllä sykealueella, kun sykkeet alkavat nousemaan liian ylös tavoitesyketasosta niin nosstetaan avustusta ja kun sykkeet laskevat liian alas tavoitetasosta niin vähennetään avsutusta....
        Osassa pyöristä on jopa kyseiseen toimintaan automaattinen toiminta kun hommaa yhteensopivan sykemittarin niin voi ohjelmoida halutun sykevälin millä operoidaan ja pyörä nostaa/laskee avustusta omatoimisesti niin että sykkeet pysyvät mahdollisimman hyvin halutulla sykevälillä.

Jyrkkä mopo

• Anonyymi00019 kirjoitti:

Jyrkkä mopo

Siinähän sitä olikin hyvin asiantunteva ja asiapitoista sisältöä oleva kommentti.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

empä oo juoksumatolla tekeny havaintoja sykkeestäni kun käyttäny juoksumattoa. Mitä nämä minun oireet sitten ovat jos ei oo kyse ylikunnosta, osaatko sannoo? No et sä ole lääkäri mut ajattelin silti kyssyy.

Sen verran jottain muistan sykkeistäni että 100-130 välillä on tainneet sykkeet käydä esim. Vaihtelee syketaso. En vain muista miten nopiasti sykkeet on nousseet yli satasen. Sanoit että 140-150 syketaso jo muutamassa minuutissa. En varma enkä ihan usko että noin minulle on käynyt.

Pahimmillaan kun kroppa ollu jumissa (esim silloin vuosi sitten) niin se oli sellaisessa tilassa että en käytännössä pystynyt tekeen mitään fyysistä että meni heti keho jumiin. En sitten tiijä onko se ylikuntotila vai mikä? Mitenköhän osaisin kuvailla oireita ? Muun muassa sydämen kohdalla tunto. Joskus tuntui että tuli sydänkohtaus kun sydän väsyi niin pahasti. Soitin kerran hätänumeroon . Ne pahimmat on menneet jo kauan sitten ohitse. Muistan kun kerran lähdin kävelylenkille (hidas tempo) niin ehdin kävellä vain 200 metriä kun piti palata takaisin kun alkoi sydämessä tuntua ja rytmihäiriötä iski myös . Levossa muistan nukkumaan mennessä kuinka sydän hakkasi patjaan raskaasti ja välillä ylinopeaa ja välillä hitaammin (välilyönti). En soittanu silloin hätänumeroon. Sillä toisella kerralla soitin kun sydän tuntui väsyvän niin pahasti. Aiemmin olin tehnyt pahan mokan eli paastopäivänä saunoin ja tein 5 kilsan kävelylenkin. Mainitsin siitä terveyskeskuksessa josta sydänhoitaja EKG:ssa sanoi että ei noin saa tehdä että sydän ei välttämättä tykkää siitä.

iskee niin hengästyminen myös . Pahimmillaan 3 kertaa kävi niin että hengästyminen oli niin hurjaa että tuli tukehtumisen tunne että pari kertaa oli lähellä että olisin menettänyt tajuntani että yhdellä kertaa menin maahan oikein makaamaan ja haukoin henkeä niin että oli tukehtumisen tunne ja tämä tukehtumisen tunne kesti noin 2 minuuttia. Sekin tuntui liian pitkältä.

Onneksi nuo on menneet ohi.

Pyöräilyä oon aiempinakin vuosina mut tänä keväänä aika monasti oon käyny pyäräileen että se on mukava harrastus. Varmaan viisampaa ihtelleni ottaa pyäräily vain rennommin vai mitä?? Mulla kun on kilpaurheilijataustaa niin mulla on sitä kunnianhimoa luonteessani että aina toinen osa minusta tahtoo kovempaa suorittamista vaikka kyse onkin vain harrastuksesta.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

empä oo juoksumatolla tekeny havaintoja sykkeestäni kun käyttäny juoksumattoa. Mitä nämä minun oireet sitten ovat jos ei oo kyse ylikunnosta, osaatko sannoo? No et sä ole lääkäri mut ajattelin silti kyssyy.

Sen verran jottain muistan sykkeistäni että 100-130 välillä on tainneet sykkeet käydä esim. Vaihtelee syketaso. En vain muista miten nopiasti sykkeet on nousseet yli satasen. Sanoit että 140-150 syketaso jo muutamassa minuutissa. En varma enkä ihan usko että noin minulle on käynyt.

Pahimmillaan kun kroppa ollu jumissa (esim silloin vuosi sitten) niin se oli sellaisessa tilassa että en käytännössä pystynyt tekeen mitään fyysistä että meni heti keho jumiin. En sitten tiijä onko se ylikuntotila vai mikä? Mitenköhän osaisin kuvailla oireita ? Muun muassa sydämen kohdalla tunto. Joskus tuntui että tuli sydänkohtaus kun sydän väsyi niin pahasti. Soitin kerran hätänumeroon . Ne pahimmat on menneet jo kauan sitten ohitse. Muistan kun kerran lähdin kävelylenkille (hidas tempo) niin ehdin kävellä vain 200 metriä kun piti palata takaisin kun alkoi sydämessä tuntua ja rytmihäiriötä iski myös . Levossa muistan nukkumaan mennessä kuinka sydän hakkasi patjaan raskaasti ja välillä ylinopeaa ja välillä hitaammin (välilyönti). En soittanu silloin hätänumeroon. Sillä toisella kerralla soitin kun sydän tuntui väsyvän niin pahasti. Aiemmin olin tehnyt pahan mokan eli paastopäivänä saunoin ja tein 5 kilsan kävelylenkin. Mainitsin siitä terveyskeskuksessa josta sydänhoitaja EKG:ssa sanoi että ei noin saa tehdä että sydän ei välttämättä tykkää siitä.

iskee niin hengästyminen myös . Pahimmillaan 3 kertaa kävi niin että hengästyminen oli niin hurjaa että tuli tukehtumisen tunne että pari kertaa oli lähellä että olisin menettänyt tajuntani että yhdellä kertaa menin maahan oikein makaamaan ja haukoin henkeä niin että oli tukehtumisen tunne ja tämä tukehtumisen tunne kesti noin 2 minuuttia. Sekin tuntui liian pitkältä.

Onneksi nuo on menneet ohi.

Pyöräilyä oon aiempinakin vuosina mut tänä keväänä aika monasti oon käyny pyäräileen että se on mukava harrastus. Varmaan viisampaa ihtelleni ottaa pyäräily vain rennommin vai mitä?? Mulla kun on kilpaurheilijataustaa niin mulla on sitä kunnianhimoa luonteessani että aina toinen osa minusta tahtoo kovempaa suorittamista vaikka kyse onkin vain harrastuksesta.

Kun sinulla on sydänvaivoja niin yleiset ohjeet ei päde vaan kysy lääkäriltäsi. Olen juossut itseni ylirasitukseen vanhalla iällä liian inokkaalla juoksemisella ja sitten kovaan kuntoon oikeanlaisella juoksuharjoittelulla, mutta ei minulla ole ollut sydänvaivoja.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Kun sinulla on sydänvaivoja niin yleiset ohjeet ei päde vaan kysy lääkäriltäsi. Olen juossut itseni ylirasitukseen vanhalla iällä liian inokkaalla juoksemisella ja sitten kovaan kuntoon oikeanlaisella juoksuharjoittelulla, mutta ei minulla ole ollut sydänvaivoja.

minulla myös yhressä vaiheessa eli vuonna 2020 kunto nousi oikeanlaisella kestävyysliikunnalla että huomasin sen kun 10 km hölkkälenkki ei tuntunut missään kun aiemmin se tuntui.

Pian vuoden 2020 jälkeen alkoi ongelmia tulla etehen.

Pahimmat ongelmat on takanapäin mutta tulin sen verran araksi etten uskalla ottaa liian isoja riskejä.

• Anonyymi00020

Pitkään aikaan ei ole ollut oikein minkäänlaista kiinnostavaa teemaa sähköpyöräilyyn liittyen. Kenties sellainen pitää vaihteeksi nostaa ilmoille.

• Anonyymi00024

Mihnä nuin kuolemanvakava kiirus ?

• Anonyymi00025

No kun haluaisin polkea yhtä nopeaa kuin muut kun lähinnä kaikki pyöräilijät menee ohitseni kun oon niin hidas.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

No kun haluaisin polkea yhtä nopeaa kuin muut kun lähinnä kaikki pyöräilijät menee ohitseni kun oon niin hidas.

Kiire on tyhmyyden ystävä. Ota iisisti.

• Anonyymi00027

Tein muutaman vuosi sitten 400 km: n lenkin viiteen päivään ," ei matka tapa, vaan vauhti" . Opettele tekemään kiireettömiä lenkkejä nauttien pyöräilystä

• Anonyymi00028

Kuulostaa kuin aloittaja hakisi kehuja hyvästä? kunnostaan, ei niinkään oikeasti neuvoja ajamiseen?

• Anonyymi00029

Hyvä ap, sijoitapa rahaa itseesi ja hanki vähäksi aikaa personal trainer. Ja keskustelu jonkun muunkin kanssa voisi olla hyväksi. Vaikkapa terveysasemalla, kun vaikuttaa, että sinulla on mukana kuoleman ja sairauksien pelkoa ja ehkä osin siksi olet aika huolissasi siitä miten voisit parhaiten ja turvallisesti liikkua.
      Täällä saa monenlaista, ihan hyvääkin neuvoa, mutta osa on tietenkin ihmisten itselleen hyväksi havaitsemaan, eikä päde yleiseksi neuvoksi.
      Oikein ihanaa kesää sinulle, pyöräillen tai muulla tavoin liikkuen!

• Anonyymi00030

Vauhtia saa kalliosta, pari viivaa polkee kovaa ja antaa kaikkensa.

• Anonyymi00031

Pieni vinkki. Älä ajattele nopeutta ajaessasi, vaan aja sellaista nopeutta, mikä tuntuu mukavalta. Vauhti nousee vähitellen itsekseen. Mielellään pitkiä rauhallisia lenkkejä, pari-kolme tuntia, mutta rauhallista vauhtia. Kiinnitä huomiota ajoasentoon, polkemistekniikkaan, syömiseen, juomiseen. Älä koskaan lähde ainakaan yli tunnin lenkille ilman evästä ja juomista. Muuten käy niin, ettet jaksa ajaa kotiin takaisin. Se ei ole kivaa lainkaan.

• Anonyymi00032

Pitäö sitä kaahata,minkä ehtii,ajaa rauhallisemmin,niin jaksaa pidempään polkea.
      Kyllähän noi trikoopellet,joilla on kymppitonnin munamankeli,samaan sävyyn ajopuku,
      ja 3 numeroa liian pieni ahdistava kypärä päässä,kaahaa kun kevtkiimaiset pullopersesiat.

• Anonyymi00033

Normaalia on että pyöräilykauden alussa keväällä tuntuu kankealta ja voimattomaltakin jossain vaiheessa. Kesän aikana kunto saattaa kasvaa niin että ajetaan sitten useammin ja kovempaa ja pidempiä matkoja.

• Anonyymi00034

Satulan korkeudella on jonkin verran vaikutusta siihen, miltä tuntuu nousta ylämäet, eli miten paljon saadaan voimaa ponnistukseen, tuleeko suonenvetoja, alaselän kipuja, jne..

• Anonyymi00035

Napavaihteinen pyörä jos on huonosti voideltu, saattaa tuntua siltä, ettei alamäkeen pääse polkematta, tai että vauhti tuntuu hitaalta. Ketjuvaihteisessa pyörässä laakerit luistavat yleensä nopeammin/paremmin.

• Anonyymi00036

En tiiä miten te muut mutta minä ruukaan vaihdella tempoja eri liikuntamuodoissa.
      Eli minun ohojelmaan kuuluu (säännöllinen liikunta) pyöräilyä, kävelyä, juoksua, spurttivetoja ja puntin nostoa sekä vatsalihakset ja lattiahypyt.

Ruukkaan vaihdella vauhteja että juoksuspurteissa esim saatan juosta hitaita spurtteja ja pari tiukempaa spurttia. Kyl siinä hiki tullee kun vetää yhdenkin kovan juoksuspurtin.

Pyörälenkeillä myös saatan kesken matkan vaihdella tempotasoa. Hitaasta keskinopeaan ja keskinopeasta nopeaan sen mitä kintuista saa irti mut yleensä aika varovaista on että pyrin käyttään maalaisjärkeä.

En ole lääkärille mennyt jutteleen terveysongelmistani mutta liikunnassa pyrin käyttään maalaisjärkeä toki.

Oon mä toki lääkärillä käynyt aiemmin mutta vois sanua näin että oon aika tyypillinen suomalainen mies etten kovin mielelläni lääkärille mene kuin vasta viime hetkellä.

Kiitos neuvoista. Esim pitää tsekata tuo pyöränsatula että onkohan oikeassa asennossa. Myös ideana olis nyt pehmustaa satula. Myös ideana olis ostaa ihan uus pyörä (ei maastopyörä) mutta en luopuisi näistä kahdesta maastopyörästä sillä niillä vois ajaa maastossa kun eräs neuvoi ajaan maastossa. Tässä lähellä on hyvää mäkistä metsää jossa voisi ajaa.

• Anonyymi00040

Maantiellä kiitävät trikoovaatteiset ukkelit ja akkelit ...ne ei ole tältä planeetalta että ne on ihan koneita joten väistämättä herää ajatus =heidän täytyy olla kilpapyöräilijöitä koska he etenee koko ajan ihan älyttömän nopiata vauhtia. Ei kait tohon tollaiseen pysty muut kuin kilpapyöräilijät.

Itte entisenä kilpaurheilija(pikajuoksija) haaveilen jonain päivänä olevani tuollainen trikoo-vaatteinen maanteiden pikakiituri &kone.

Täällä' päin useana vuotena paahtanu ihan hullua vauhtia noin keski-ikäinen mies että näyttää ihan langanlaihalta että kauhistellut hieman että mitenköhän sillä sydän kestää moista ???

• Anonyymi00041

Itse juoksin yläkoulussa sata metriä noin 14 sekuntiin. Silti 50 km pyöräily on vaativaa.

Parhaat pyöräilivät polkevat reilut sata kilometriä 2,5 tuntiin ja keskinopeus on yli 40 km/h. Hapenottokyky on huippuhiihtäjien tasolla eli 80-90.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Itse juoksin yläkoulussa sata metriä noin 14 sekuntiin. Silti 50 km pyöräily on vaativaa.

Parhaat pyöräilivät polkevat reilut sata kilometriä 2,5 tuntiin ja keskinopeus on yli 40 km/h. Hapenottokyky on huippuhiihtäjien tasolla eli 80-90.

Kiitos kun kerroit .

Itselläni siis pikajuoksutaustaa. Olin lahjakas mutta en saanu kilpailuissa ulosmitattua potentiaalia itsestäni ulos.

Kestävyyteen en osaa sanoa löytyykö lahjoja mutta voi löytyä kun isälläni on kestävyysurheilutaustaa. Hän oli 19 vuotiaana hiihdossa ihan sen ajan parasta suomalaista hiihtäjää melko lähellä 10 kilometrin matkalla.

• Anonyymi00042

Pelkällä jääkiekon ja jalkapallon pelaamisella cooper tulos oli 3000

• Anonyymi00043

Oli niin. Hapenottokyky eli Vo2max alkaa laskea jo 20v ikävuodesta alkaen ellei hoida sitä harjoittelulla, joten aloin juoksemaan 10-15 km lenkkejä ja minä juoksin 3000 metrin cooperin 60v iässä.

• Anonyymi00045

minulle kestävyyslajit on olleet vähän niin ja näin koska ei ole siihe lajiin vaadittavaa sisua koska kestävyysurheilussa pitää sietää kipua ja hengästymistä.

Ainakin vielä nykyään pyöräily ja muu kestävyysliikunta on sellaisella tasolla että vois sanoa "lapsenkengissä" että muutaman kerran oompa saattanut rykäistä aika vauhdikkaasti (pyöräily tai juoksuspurtti).

Ei mulla erityisen suurempia tavoitteita ole . Veljeni on kiinnostunut veteraaniurheilusta.

• Anonyymi00046

Joku mainihti että tekhee 3-4 , jopa viiden tunnin pyöräilyjä.
      No tuossa isäukkoni kaa juttelin noin tunti sitten että yksi tavoite vois olla 40km pyörälenkki. Pitää ottaa reppu mukaan eväineen (esim 3 banaania ja ruisleipää sekä termostaattipullo kahvia ja vesipullo tai jos ei kahvia niin ainakin pakko olla vettä).

ja polokee hittaalla vauhdilla että ihan etananvauhtia. Välillä vaikka pysähtyäkin.

• Anonyymi00047

Sen 20 kilsaa oon polkenu että jos ei onnistu 40km niin yrittää 30km mut olis aikomus se neljäkymppiä polokea. Myös alue johon lähtisin polkeen ton matkan, ei ole kovin mäkistä aluetta että siinäkin mielessä alue on itselleni/aloittajalle varmaan ihanteellisempi. Jos tulee ylämäkiä ja kokee ne vaikeiksi niin ainahan voi myös hypätä pois tarakalta ja taluttaa ylämäet.

• Anonyymi00048

Kyllähän tuo 40km tunnissa fillarilla on vielä easya.

• Anonyymi00049

minä en tarkkaan muista mutta mulla jotain about tunnin tai puolitoista tuntia kesti 20 kilometrin matka.

• Anonyymi00051

No sinä varmaan ootkin joku tosi kova kuntoilija ja ehkä kilpapyöräilijä.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00049 kirjoitti:

minä en tarkkaan muista mutta mulla jotain about tunnin tai puolitoista tuntia kesti 20 kilometrin matka.

20-25 km/h on kelpo vauhti, jos sitä tunnin tai kaksi jaksaa.

Kepeä, noin 70 kg, pyöräilijä pystyy nopeuteen 28-32 km/h, ja jos paksut reidet, 35 km/h ei ole mahdoton. Kaikki sen yli menevä sopii suoraan kilpailuun.

Ikä syö tietenkin nopeutta ja kapearenkainen pyörä tuo sitä lisää.

• Miesten maantie SM kisojen voittajan keskinopeus (reitistä riippuen) oli esim. viimevuonna noin 42km/h. eli ei se 40km/h nyt mitään "easya" ole.

• Anonyymi00054
        santtu_1975X kirjoitti:

Miesten maantie SM kisojen voittajan keskinopeus (reitistä riippuen) oli esim. viimevuonna noin 42km/h. eli ei se 40km/h nyt mitään "easya" ole.

Hyvien maratonin juoksijoiden keskinopeus on yli 20 km/h maratonin 42 km matkalla.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Hyvien maratonin juoksijoiden keskinopeus on yli 20 km/h maratonin 42 km matkalla.

Mitä sitten? Duplantis hyppää seivästä 6.30 m.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Mitä sitten? Duplantis hyppää seivästä 6.30 m.

• Anonyymi00057

Uskaltaisin sannoo että melko harva jos kukaan kuntoilija tunnissa 40 kilometriä. Eri asia kilpapyöräilijät.

• Anonyymi00059

Minä noin 5km -15km tunnissa poljin sen 20 kilometrin matkan että mun pitää näin hitaasti edetä koska pitää ottaa huomioon terveydentila(joka ei ole paras mahdollinen eli sydän oireilee muttei ole todettu sydänvikaa&sairautta) että varmaan kuntoni puolesta pystyn noin 25-30km tunnissa polokeen 20km matkan mutta pitää ottaa huomioon terveydentila. Ja siinä noin hittaassa vauhdissa on se hyvä puoli ettäpystyy nauttimaan luonnosta&luonnonäänistä.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Minä noin 5km -15km tunnissa poljin sen 20 kilometrin matkan että mun pitää näin hitaasti edetä koska pitää ottaa huomioon terveydentila(joka ei ole paras mahdollinen eli sydän oireilee muttei ole todettu sydänvikaa&sairautta) että varmaan kuntoni puolesta pystyn noin 25-30km tunnissa polokeen 20km matkan mutta pitää ottaa huomioon terveydentila. Ja siinä noin hittaassa vauhdissa on se hyvä puoli ettäpystyy nauttimaan luonnosta&luonnonäänistä.

"Entinen kilpapyöräilijä muistelee" : Kevään ensimmäiset pitkät ( 100-150km) lenkit ajettiin n 15 km/h keskinopeudella, keveillä välityksillä, nopealla pyörityksellä. Siitä sitten vähitellen nopeudet nousi, mutta tuo 30 km/h ei ole mikään vaatimaton nopeus n. 50 km matkalla.
        Kannattaa ottaa iisisti, ja nostella sitä nopeutta kun siltä tuntuu, ei väkisin. Ja juomaa ja evästä mukaan.
        Ja yks vielä: Jättäkää nyt hyvät pyöräilijät ne luurit kotiin! Luonnon äänet, ja se tärkein, eli takaa tuleva liikenne on kuultava.

• Anonyymi00053

Mitäs toi on- mä ajoin barseloonaan kahessa päivässä, nautin kahvikupin perillä ja ajelin takaisin eikä tullut yhtään hiki.

• Anonyymi00060

Sukelluksen maailmanennätys tavoitteena. Ukko sukelsi joskus 70-luvulla mereen, eikä ole vieläkään noussut pintaan.

• Anonyymi00058

No minä ajelen anopin n. 45 v vahalla tunturilla , satulan ja kummit ketjun vaihoin, hyvin on kunto pysynyt ,,jaksaa metsätöihin propsienkantoon ym puuhommien tekoon oikein hyvin ja ok talon kaik työt,mut olenkin vasta just 70 v. No puntit on autotallissa lisänä käytössä jA sukset talvisin ,kuntoilu on luovaa toimintaajokaisella tavallaan ja ajallaan ,niin kilpailla ei tarvii kyllä muutakuin ehkä kortinpeluussa se ok. liike on LÄÄKE ,NÄIN SE MONASTI ON ,JOS PYSTYY LIIKKUMAAN ! hyvää kesää .

• Anonyymi00061

"Paremmaksi pyöräilijäksi kehittyminen vaatii säännöllisyyttä, monipuolista harjoittelua ja oikeanlaista tekniikkaa.

Tärkeimmät osa-alueet ovat peruskunnon kasvattaminen, intervallitreenit, voimaharjoittelu sekä huolellinen palautuminen.

Tässä konkreettisia vinkkejä pyöräilyn kehittämiseen:

1. Harjoittelun perusteetRakenna peruskuntoa: Aja pitkiä, kevyitä lenkkejä (PK-harjoittelu). Tämä kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistöä sekä parantaa rasva-aineenvaihduntaa.

Lisää tehoa intervalleilla: Tee 1–2 kertaa viikossa korkeatehoisia intervalleja (esim. kovia ylämäkivetoja tai lyhyitä pyrähdyksiä). Tämä parantaa hapenottokykyä ja vauhtikestävyyttä.Säännöllisyys: Säännöllinen pyöräily vahvistaa reisi-, pakara- ja pohjelihaksia parhaiten.

2. Voima ja tekniikkaVoimaharjoittelu: Kuntosalitreeni (erityisesti jaloille ja keskivartalolle) parantaa suorituskykyä ja ehkäisee vammoja.

Ajoasento: Varmista, että pyörän satula ja ohjaustanko ovat oikealla korkeudella. Väärä ajoasento aiheuttaa kipua (esim. takapuolen puutumista) ja heikentää tehokkuutta.Keskivartalon tuki: Vahva keskivartalo auttaa pitämään yllä hyvää ajoasentoa pitkilläkin lenkeillä.

3. Palautuminen ja huoltoLepää tarpeeksi: Kehittyminen tapahtuu levossa, ei treenatessa. Pidä lepopäiviä ja nuku riittävästi.Ruokavalio: Huolehdi riittävästä energian saannista, erityisesti pitkien ajojen jälkeen.

4. Aloittelijan vinkitAloita asteittain: Aloita lyhyemmillä lenkeillä ja lisää matkaa ja intensiteettiä vähitellen.

Seuraa kehitystä: Käytä pyöräilytietokonetta tai sovellusta (esim. Strava) matkojen ja vauhtien seuraamiseen.

Muista: Pyöräily on tehokasta aerobista liikuntaa, joka parantaa kuntoa, mutta myös rasittaa kehoa. Pyörän säätäminen itselle sopivaksi on tärkein ensimmäinen askel."

• Anonyymi00070

Onhan tuossa kyllä hyviä neuvoja.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Onhan tuossa kyllä hyviä neuvoja.

Tuollaisia ne on AI-ohjeet. Mutta ensin täytyy selvittää itselle, haluaako todella kehittää itsestään pyöräilijän, vai pyöräillä ihan vaan huvikseen, sekin on ihan kivaa. Harjoitteleminen "pyöräilijäksi" on yleemsä v--tumaista itsensä rääkkäämistä, mutta ne muutamat kerrat ovatkin sitten juhlaa.

• Anonyymi00063

jännä juttu mutta minä oon niitä joille kertyy lihasmassaa kestävyysliikunna kautta että osa menettää läskiä ja lihasta että jalat kaventuu ja niin edelleen niin minulle kestävyysurheilu jopa nostaa painoa.

Elopainoni on liikaa eli 91kg ja kun harrastan myös juoksua ja kävelyä niin kun on painoa näin paljon niin pohkeet ja jänteet on välillä lujilla.

Siksi uusi harrastukseni pyöräily sopii paremmin koska se on ystävällisempi jalkapohjalle&pohkeelle&akillesjänteille.

Mutta kun lihasmassa kasvaa&paino nousee niin kestävyysliikunnassa se ei ole hyvä asia koska hapenottokyky yleensä myös heikkenee koska kestävyys-liikuntaa harrastavat on yleensä kaikki langanlaihoja ja kevyitä joilla ei ole oikein muuta kuin luuta ja nahkaa ja vain vähän lihasmassaa.

Minulla sen sijjaan kasvaa lihasmassa. Vähän ärsyttää koska haluaisin olla 20kg tai edes 10kg kevyempi.

Vaikka ruokavalioon satsannu niin ei paino puttoo. Ai9noastaan yhden kerran elämäni aikana oon onnistunut painonpudotus-operaatiossa.

Oon silti kuitenkin toiveikas että jospa se paino alakaa kuitenki tippumahan tässä kun kestävyysliikuntaa lisännyt.

Nyt vain tänä aamuna tuntuu taas sydämensyke kiusaavan hieman niin levossa kuin liikkeessä että joutua sen mukaan menemään.

hyvää kevättä kaikille! terveisin Juha P(pohojanmaalta).

• Anonyymi00064

Ota rauhallisesti.

• Anonyymi00069

Juu terveyshoitaja kehoitti tekemään niin.

Tämä aamu; 5 juoksuspurttia hitaalla 20-30% teholla viiden minuutin palautuksin. Ennen spurtteja venyttely ja alkulämmittely(juoksumatolla). Mahtava ilma kun vettä sataa niukasti ja ilmassa on raikas haju.

Huomenna aamulla; 10km pyörälenkki hitaalla 5-10km tuntinopeusvauhdilla.

• Anonyymi00071

kevyttä liikuntaa hoitaja kehoitti tekkeen.
        Sydän myös tykkää liikunnasta jos kevyesti huomioiden terveydentila.
        Eikä saisi olla stressiä kun minulla sitä hieman on kun ei paino putoa.

• Anonyymi00074

Ei kannata hosua.

• Anonyymi00072

Aamuiset kevyet 20-30% juoksuspurtit tuntui tukkoiselta että normaalia enemmän hengästytti että oli ekan vejon jälkeen happivaje että tuli tukehtumisen tunne jonkun verran. Joskus muutamia kertoja niin paha happivaje&hengästyminen että sairauskohtaus läheltä piti-tilanne että tunne että tukehtuu ihan oikeasti ettei happi kulje, silmissä sumenee ja taju meinaa lähteä että kahdella kerralla meinasin melkein pikitielle mennä maaten.

Kaipa tämä tästä kunto ja terveys kohenee. Muistaa vaan tehdä kevyesti kaiken eikä liian useana päivänä. Eikä saa saunoa kuin korkeintaan kaksi kertaa viikossa ja kevyet löylyt.

• Anonyymi00073

tiedostan olemassa olevat riskit.

• Anonyymi00075

Aina voi unelmoida (minä unelmoin) mutta eri asia pystyäkkö toteuttaan,
      Oon mä kerran onnistunut painonpudotus-operaatiossa. Siitä on tosin aikaa noin 6 vuotta.

Kyllä kaikki pitäs olla kunnossa (ruokavalio ja eri liikúntamuodot) mutta kun tässä vuoden aikana oon tekeny aika paljon hikiliikuntaa nii paino noussut 3 kiloa että äiti sitä kyllä ihmetteli tosi paljon että miten tuo voi olla mahdollista että nyt kysynkin ; mistä tuo johtuu että kertooko tuo siitä että minulla on massageenit kun joku tois4ella palstalla kertoi omaavansa massageenit?

Massageenit on siis tietääkseni semmoset että tulee herkästi lihasta liikunnan seurauksesta ja massa voi tulla helposti myös läskinä.

Minulla on jonkun verran tuota mahaa tuossa. Jonkunkokoinen mutta ei se mitään löysää ole vaan mahani on melko raskas mikä selittäisi lihasmassan siinä olevan.

Haaveena olis pudottaa 5-10 kiloa painoa. Noin 4 painonpudotus-operaatiota on epäonnistunut.

• Anonyymi00076

Voi tätä pyöreää maailmaa,kun yhdet ei ehdi ja toiset eivät jaksa ja kolmannet tarvitsevat pyöräilyyn kolmannen pyöräkin.

• Anonyymi00078

Älä haaveile polkupyöräilystä, typerää sakkia nää.. moottoriurheilu on parempaa etkä vammaudu suorituksissa.

• Anonyymi00079

Muutaman päivän tauko ja eilen aamulla juoksuvetoja 4 spurttia vaihdellen tehoja johon sisältyi 5 kilometriä kävelyä.

Kello kahden aikaan 9km;n pyörälenkki. Ylämäet vedin kovempaa niin että hengästytti. Muttei lähelläkään kilpapyöräilijöiden vauhtia eikä pidäkään olla koska tavoite ei ole semmoseen vauhtiin meno.

Tänään 7km;n pyörälenkki. Alkumatka keskitempo-vauhtia ja loppumatka poljin aika lujjaa vastatuuleen että hengästytti loppumatka. Kaukana kuitenkin kilpapyäräilijöiden vauhtitasosta mutta ei ole tarkoituskaan.

Nyt kahvit tulille ja otin energiakaurapatukkaa pikkupalan. Banaania. Ruokahetki kahden maissa. Proteiinia ja hiilareita tankkaan. Vettä juonut nyt.

Oma fiilis (henkinen ja fyysinen) parempi kuin aiemmin. Liika liikunta voi olla liikaa että pitää muistaa pitää taukoa liikunnasta. Kun pidin muutaman päevän paussin niin eilen liikunta tuntui hyvältä.

• Anonyymi00080

Menitkö ihan ilman sähköllä "avustusta"?

• Anonyymi00081
        Anonyymi00080 kirjoitti:

ei mulla ole sähköpyörää.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00080 kirjoitti:

oliko tuo vittuilua?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2385
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1367
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      69
      1130
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1097
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      77
      803
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    8. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      658
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      23
      615
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      27
      581
    Aihe