Miten valoisampia\kirkkaampia kuvia?

http://farm6.static.flickr.com/5305/5558473802_5aa064fe6d_b.jpg

http://farm7.static.flickr.com/6172/6166563985_7f0b8196d7_z.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-0tOLNmsvf5I/TjhW7ut9DLI/AAAAAAAAAkA/6Il6hX0GrMM/s1600/%C3%B6sdgsg.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5067/5605075757_59e379b132_b.jpg

Tuossa muutama nopea esimerkki, eli miten tuollaisia "puhtaan" ja valoisan näköisiä kuvia saadaan?

Mulla on sonyn a330 järkkäri ja en itse kokeilemallakaan ole saanut noin hienoja kuvia, osaisiko joku neuvoa millaisia asetuksia käytetään? Vai auttaisiko esim. jokin erilainen objektiivi? :)
Ilmianna
Jaa

49 Vastausta


Aika paljon on kysymys siitä, että kuvankäsittelyllä säädetään värisävyt kohdalleen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
ei minun Paint Shop Pro 7 saa värisävyjä kohdalleen, jos niitä alunperin ei ole, niitä todella saa. Saa vain kuvan mielyttävämmäksi.

Kaiken alku on mielestäni tasainen, riittävä ja päivänvaloa vastaava valo, sekä täysin oikea valkotasapaino.
Hyvässä, tasaisessa valossa tulee automaatillakin jo melko hyviä, mutta usein kyllä joutuu säätämään jokaisen värin, terävyyden ja konstraktin.
Lisäksi pitää otta useampia kuvia, eri säädöillä, varmuuden vuoksi, sillä millään kameran näytöllä ei näe kuvan värisävyjä ja valoisuutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaikki nämä esimerkkikuvasi ovat joko studiokuvia jossa valaistus on rakennettu tarkoituksenmukaiseksi ja ideaaliksi siihen mihin kuvalla on pyritty. Tämän lisäksi kuvia on säädetty kuvankäsitelyohjelmilla/ohjelmalla. Objektiivista tässä ei ole kyse kunhan objektiivisi on muuten kohtuullinen piirtokyvyltään ja kontrastiltaan.
Hanki itsellesi kunnon kuvankäsittelyohjelma/ ohjelmat ja perehdy niiden toimintaan. Kuvankäsittelyohjelmia voi olla useampiakin ja niitä voi käyttää ristiin toistensa kanssa, niissä on pieniä keskinäisiä eroja ja nähtävästi toimivat vähän eri tavalla ja muokkaavat kuvia toisiinsa nähden poikkeavasti.
1
Ilmianna
Jaa
Itseasiassa kuvat eivät ole studiokuvia vaan esimerkiksi pari niistä on 15-v. tytön blogista. latasin nyt koneelleni photoshop elementsin kokeiluversion ja harjoittelen nyt sitä käyttämään kunnolla. photoscapella kun ei oikein noita värisävyjä pahemmin muunnella
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Miten olet yrittänyt saada vastaavan kaltaisia kuvia kamerallasi?
Kameran oman pikkusalaman kanssako?

Tai pistä esimerkkikuvaa millaisia nuo sinun "ei niin puhtaan" valoisat kuvat sitten ovat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
–kuvataan hyvässä puhtaassa valossa (ei sekavaloa)

millaisia asetuksia käytetään?
–mittaa valotus ja valkotasapaino ns. harmaakortista

Vai auttaisiko esim. jokin erilainen objektiivi? :)
– objektiivi ei vaikuta kuvan puhtauteen ja valoisuuteen
Värien puhtaus tulee valon laadusta ja kuvan valkotasapainosta
– kuvansäätöohjelmassa puhtautta ja valoisuutta saat helpoimmin valkotasapainolla (harmaakortti) sekä brightnes (valoisuus) ja clarity (kirkkaus)-säätimillä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
ps.
millaisia asetuksia käytetään?
esim tuossa kai kenkäkuvassa (cava) on käytetty:
ISO 1600, 1/13 sec, f/5,6
objektiivin polttoväli 34 mm

Kamera on Canon EOS 450D j

Objektiivi EF-S 18–55 mm f/3,5–5,6 (n. 200 €) ns. normaalizoom
Tööllä on trendikästä nimittää tuollaista suttukittizomiksi

Kuva on säädetty Picasalla
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
02o kirjoitti:
ps.
millaisia asetuksia käytetään?
esim tuossa kai kenkäkuvassa (cava) on käytetty:
ISO 1600, 1/13 sec, f/5,6
objektiivin polttoväli 34 mm

Kamera on Canon EOS 450D j

Objektiivi EF-S 18–55 mm f/3,5–5,6 (n. 200 €) ns. normaalizoom
Tööllä on trendikästä nimittää tuollaista suttukittizomiksi

Kuva on säädetty Picasalla
"ISO 1600"
" objektiivin polttoväli 34 mm"

siis tiedätkö vai veditkö hatusta ? ?
Kun tarvitsen laatua kuvaan ISO 80-125, millään 24 DIN tai 27 ei ennää tule mitenkään luonnolisia värejä ja lisäksi on rakeisuutta/kohinaa jonkin verran,
kamerassa on kyllä valinnat 6400 saakka.

JK. lisäisin edelliseen kirjoitukseeni että filminherkkyys myös 80-125, tai jopa 60.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paint 4.14 aloittanu kirjoitti:
"ISO 1600"
" objektiivin polttoväli 34 mm"

siis tiedätkö vai veditkö hatusta ? ?
Kun tarvitsen laatua kuvaan ISO 80-125, millään 24 DIN tai 27 ei ennää tule mitenkään luonnolisia värejä ja lisäksi on rakeisuutta/kohinaa jonkin verran,
kamerassa on kyllä valinnat 6400 saakka.

JK. lisäisin edelliseen kirjoitukseeni että filminherkkyys myös 80-125, tai jopa 60.
"siis tiedätkö vai veditkö hatusta ? ?"
Tietää se, kuvassa on exif-tiedot säilytetty.

"Kun tarvitsen laatua kuvaan ISO 80-125, millään 24 DIN tai 27 ei ennää tule mitenkään luonnolisia värejä ja lisäksi on rakeisuutta/kohinaa jonkin verran,
kamerassa on kyllä valinnat 6400 saakka."
Tossunkuvaajalla ei ilmeisesti ole ollut kunnon salamaa matkassa, saati sitten jalustaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
fhdjhg kirjoitti:
"siis tiedätkö vai veditkö hatusta ? ?"
Tietää se, kuvassa on exif-tiedot säilytetty.

"Kun tarvitsen laatua kuvaan ISO 80-125, millään 24 DIN tai 27 ei ennää tule mitenkään luonnolisia värejä ja lisäksi on rakeisuutta/kohinaa jonkin verran,
kamerassa on kyllä valinnat 6400 saakka."
Tossunkuvaajalla ei ilmeisesti ole ollut kunnon salamaa matkassa, saati sitten jalustaa.
.
"Tossunkuvaajalla ei ilmeisesti ole ollut kunnon salamaa matkassa, saati sitten jalustaa"

En vieläkään ymmärrä miten voi >kunnon salamalla< ottaa kuvaa
ISO 1600, 1/13 sec, f/5,6 asetuksila, no joopa joo, tehokkaalla harmaasuodattimella se ehkä onnistuisi, en tiedä kun en käytä niitä sisätiloissa.

On kunnon salamat, kameran oma, lisäksi useita orjasalamoita ja myös normaaliin 27mm lampunkantaa kierreltäviä salamoita ja sateenvarjoja.

Niillä kunnon salamoilla otan 1/125 ajoilla jotta ei tule muuta ympärillä olevaa sekavaloa.
Aukko on lähempänä f/16, kuin f/5,6.
ISO asetus, kuten kerroin on 60 tai 80, minulla ainakaan ei koskaan ole ollut kameraa, ei filmikamaraakaan jolla saa oikeasti puhtaita kuvia edes 200, puhumattakaan ISO 1600.

ALKUPERÄISELLE kysyjälle hieman,
oletko kokeillut kuvata valkoisessa ”sairaalaympäristössä” ja yksinkertaisia asioita, tuossakin oli asetelmia ja vähän kuvattavaa, tausta oli rauhallista, jne.

Salamoilla, jotta valkotasapaino olisi kuvaus-valoon nähden kohdallaan, muuten ympäristön sekavalo ja useiden eri kohteiden heijastamasta valosta tulee niin monenlaisia valosävyjä, että kuvaus ei onnistu, kaikkia värejä ei pysty säätämään aidon väeiseksi.

Minä kuvaan tuontyyliset useilla salamoilla, samoin kuin juhlatilaisuudessakin ja ryhmäkuvat, 3-10 salamaa kohteen koon ja etäisyyksien mukaan.
.
.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paint 4.14 aloittanu kirjoitti:
.
"Tossunkuvaajalla ei ilmeisesti ole ollut kunnon salamaa matkassa, saati sitten jalustaa"

En vieläkään ymmärrä miten voi >kunnon salamalla< ottaa kuvaa
ISO 1600, 1/13 sec, f/5,6 asetuksila, no joopa joo, tehokkaalla harmaasuodattimella se ehkä onnistuisi, en tiedä kun en käytä niitä sisätiloissa.

On kunnon salamat, kameran oma, lisäksi useita orjasalamoita ja myös normaaliin 27mm lampunkantaa kierreltäviä salamoita ja sateenvarjoja.

Niillä kunnon salamoilla otan 1/125 ajoilla jotta ei tule muuta ympärillä olevaa sekavaloa.
Aukko on lähempänä f/16, kuin f/5,6.
ISO asetus, kuten kerroin on 60 tai 80, minulla ainakaan ei koskaan ole ollut kameraa, ei filmikamaraakaan jolla saa oikeasti puhtaita kuvia edes 200, puhumattakaan ISO 1600.

ALKUPERÄISELLE kysyjälle hieman,
oletko kokeillut kuvata valkoisessa ”sairaalaympäristössä” ja yksinkertaisia asioita, tuossakin oli asetelmia ja vähän kuvattavaa, tausta oli rauhallista, jne.

Salamoilla, jotta valkotasapaino olisi kuvaus-valoon nähden kohdallaan, muuten ympäristön sekavalo ja useiden eri kohteiden heijastamasta valosta tulee niin monenlaisia valosävyjä, että kuvaus ei onnistu, kaikkia värejä ei pysty säätämään aidon väeiseksi.

Minä kuvaan tuontyyliset useilla salamoilla, samoin kuin juhlatilaisuudessakin ja ryhmäkuvat, 3-10 salamaa kohteen koon ja etäisyyksien mukaan.
.
.
”Minä kuvaan tuontyyliset useilla salamoilla”
Joo sinähän myyt noita leikkisalamoita huutonetissä 'a 25€

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10153074
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paint 4.14 aloittanu kirjoitti:
"ISO 1600"
" objektiivin polttoväli 34 mm"

siis tiedätkö vai veditkö hatusta ? ?
Kun tarvitsen laatua kuvaan ISO 80-125, millään 24 DIN tai 27 ei ennää tule mitenkään luonnolisia värejä ja lisäksi on rakeisuutta/kohinaa jonkin verran,
kamerassa on kyllä valinnat 6400 saakka.

JK. lisäisin edelliseen kirjoitukseeni että filminherkkyys myös 80-125, tai jopa 60.
”siis tiedätkö vai veditkö hatusta ? ?”
—sinä se et näköjään juuri mitään näistä asioista tiedä etkä ymmärrä, kunhan olet tietävinäsi ja epäilet muiden tietoja.

Sulla ei taida olla ihan kaikki DINit kotona?
Kannattanee kuitenkin yrittää opetella kuvan exif tietojen lukeminen ja ymmärtäminen ;—)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paint 4.14 aloittanu kirjoitti:
.
"Tossunkuvaajalla ei ilmeisesti ole ollut kunnon salamaa matkassa, saati sitten jalustaa"

En vieläkään ymmärrä miten voi >kunnon salamalla< ottaa kuvaa
ISO 1600, 1/13 sec, f/5,6 asetuksila, no joopa joo, tehokkaalla harmaasuodattimella se ehkä onnistuisi, en tiedä kun en käytä niitä sisätiloissa.

On kunnon salamat, kameran oma, lisäksi useita orjasalamoita ja myös normaaliin 27mm lampunkantaa kierreltäviä salamoita ja sateenvarjoja.

Niillä kunnon salamoilla otan 1/125 ajoilla jotta ei tule muuta ympärillä olevaa sekavaloa.
Aukko on lähempänä f/16, kuin f/5,6.
ISO asetus, kuten kerroin on 60 tai 80, minulla ainakaan ei koskaan ole ollut kameraa, ei filmikamaraakaan jolla saa oikeasti puhtaita kuvia edes 200, puhumattakaan ISO 1600.

ALKUPERÄISELLE kysyjälle hieman,
oletko kokeillut kuvata valkoisessa ”sairaalaympäristössä” ja yksinkertaisia asioita, tuossakin oli asetelmia ja vähän kuvattavaa, tausta oli rauhallista, jne.

Salamoilla, jotta valkotasapaino olisi kuvaus-valoon nähden kohdallaan, muuten ympäristön sekavalo ja useiden eri kohteiden heijastamasta valosta tulee niin monenlaisia valosävyjä, että kuvaus ei onnistu, kaikkia värejä ei pysty säätämään aidon väeiseksi.

Minä kuvaan tuontyyliset useilla salamoilla, samoin kuin juhlatilaisuudessakin ja ryhmäkuvat, 3-10 salamaa kohteen koon ja etäisyyksien mukaan.
.
.
""Tossunkuvaajalla ei ilmeisesti ole ollut kunnon salamaa matkassa""

"En vieläkään ymmärrä miten voi >kunnon salamalla< ottaa kuvaa
ISO 1600, 1/13 sec, f/5,6 asetuksila, no joopa joo, tehokkaalla harmaasuodattimella se ehkä onnistuisi, en tiedä kun en käytä niitä sisätiloissa."
Tähän en kerro vastausta, saat miettiä itse ja kokea tuon ymmärtämisen ilon.

"3-10 salamaa"," f/16", "1/125", "iso60".
Näilläkö syntyy puhtaat kuvat?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ja ryhmäkuvat kirjoitti:
”Minä kuvaan tuontyyliset useilla salamoilla”
Joo sinähän myyt noita leikkisalamoita huutonetissä 'a 25€

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10153074
"Joo sinähän myyt noita leikkisalamoita huutonetissä 'a 25€"

Totta myyn, mutta ei ole tarvinnut vielä turvautua HuutoNettiin, kaikki ovat menneet työkavereille ja heidän tutuilleen,. Olen myynyt molempia hintaan 4 kpl hintaan 50 €.

Minusta tuollaiset ovat hyviä, vaikka eivät ole automaatteja, mutta toimivat joka kamerassa. Ainoa harmi on pienissä sisätiloissa, laukeavat jos kaverilla on samantyyppinen kamera ja salama asetettu samantyyppisesti laukeamaan.

Valotus on helppo säätää, muuttaa vain ASA lukua, yleensä se on minulla käsisäädössä 200 jolla saa vielä hyviä kuvia ja aika 0,5 sek, silloin tulee kaukana olevasta taustastakin valottunut, eikä alivalottunut.
Aina pyrin mahdollisimman pieneen ASA lukuun ja salamat ovat aina täydellä teholla.

Konstrakti ja kokonaisvaloisuus on helppo säätää, sellaiseksi kun tilaisuus ja kuvauskohde halutaan.
Jos kaikki salamat valaisevat kameran suunnasta, tulee suuri konstrakti, valoja ja varjoja.
Jos salamat ovat sivusuunnassa laajemmalla, tulee kokonaisvaloisa, varjoton, mäin saa vaikka ”puhytaan valkean ja varjottoman, lattean kuvan.

Usealla salamalla hyvää on myös, valkotasapaino tulee kohdalleen, ihonväri yms, samoin kasvon rypyt, yms eivät tee rumia varjoja.

Ja suuri etu on myös että mahtuvat povitaskuun ja voi kuljetaa näin talvisaikaan aina mukana.
Eikä tule itku vaikka 10 € salamavalolaite putoaisikin ja hajosi, pudonnut on, mutta säilynyt toimivana.

Myyn nykyään myös tuota
http://www.dinodirect.com/wholesale-godox-digital-slave-flash-cf-18.html?cur=EUR

ja minun ”leikkisalamasi” oli
http://www.amazon.com/Sunpak-Combination-Camera-Camcorder-Bracket/dp/B001T447XW

Salamat ovat tehokkaampi kuin pokkari- ja videokamerani salama ja Videovalo tehokkaampi kuin videokamerani Videovalo ja etuna se, että ei kuluta kameran akusta virtaa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Molempia saa myös suomesta, mutta hieman eri hintaan,
muuttuisiko ”leikkisalama” salamavalolaitteeksi kun maksaa enemmän, esim., 29.50 € postikulut.

http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=3694

"Godox CF-18 älykäs orjasalama salamakisko"

"Godox CF-18 on luovan kuvaajan apuväline moneen käyttötarkoitukseen. Tätä voidaan käyttää pokkarikameran salamana, mutta suurin osa myydään täytesalamaksi studio- ja miljöökuvauksiin ja muihin strobist kuvauksiin. Slave voidaan myös kytkeä pois päältä, jolloin tätä voidaan käyttää normaalisti kameran salamana.

Pienen koon vuoksi helppo sijoittaa juuri sinne missä valoa tarvitaan. Esim. autokuvauksessa auton sisätiloja on mahdoton valaista auton ulkopuolelta. Parilla Godox CF-18 salamalla auton sisätilat saadaa valaista vaivatta.
Pokkarikameran kanssa sopii käytettäväksi kaikkien kameroiden kanssa missä on salama. Voidaan laittaa salamakiskolla kameran sivulla tai viedä lähemmäksi kohdetta.

Godox CF-18 salamassa on säädettävä orjakenno eli sillä voidaan ohittaa ns. esisalaman (pre-flash) eikä se siten laukea väärään aikaan. Salaman takana on asetukset s1, s2, s3 ja s4. Asennossa s1 salama välähtää ensimmäisestä välähdyksestä. Asennossa s2 toisesta jne. Tämän ominaisuuden ansiosta tätä voidaan käyttää myös sellaisten kameroiden kanssa, joissa ei ole Manual (M) kuvaustilaa (esim. Canon Ixus kamerat).
Tekniset tiedot:
- Ohjeluku: 18 (ISO100/metri)
- Värilämpötila: noin 5600 K
- Salamankesto: noin 1/3000 sek
- Latausväli: noin 4 - 6 sek. riippuen paristoista/akuista (akuilla nopeampi)
- Virtalähde: 2 kpl 1.5 V AA-paristoa
- Välähdysmäärä: 100-200 riippuen akuista tai paristoista
- Valaisukulma: pysty noin 40 astetta, vaaka noin 60 astetta
- Mitat: 95x65x32 mm
- Paino: noin 38 g (ilman paristoja)"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Valitse kamerastasi oikea valkotasapainotus ja säädä EV /- säätimistä oikea
valovoima ainoa ongelma on se etten ole minkään kameran näytöstä
nähnyt samanlaista kuvaa kun tietokoneen kuvaruudulta joten on tiedettävä
jotain ennalta tai säädettävä jälkikäteen.
Tietenkään vihreetä AUTO ohjausta käyttäessä ei kaikki säästö onnistu kun ei
edes P asennossa ja M on liian hankala useinmiten.
Yksivaihto ehto on käyttää hienoja kuvia ottavaa objektiivia huonossa kamerassa.
Sonyssakin taitaa sitä ainoaa pyöreetä ratasta kääntelemällä saada muutettua
valotusta Nikonissa voi olla ainakin kaksi ja EV säätö /- 5EV ! Joten saa sopivan pimeetä tai valoisaa kuvaa yhestä pyörästä kääntelemällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
"Nikonissa voi olla ainakin kaksi ja EV säätö /- 5EV ! Joten saa sopivan pimeetä tai valoisaa kuvaa yhestä pyörästä kääntelemällä."

hyviä kuvia kuvatessa en ole kuin harvoin 1/2 joskus muuttanut senkin eli lisännyt valoa.
Ja tuon valoisuuden, varsinkin vähentämisen saa todella kuvankäsittelyllä.
Mutta jos ei ole valoja kun on kuvannut, ei niitä oikeita saa tekemälläkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
psp. kirjoitti:
"Nikonissa voi olla ainakin kaksi ja EV säätö /- 5EV ! Joten saa sopivan pimeetä tai valoisaa kuvaa yhestä pyörästä kääntelemällä."

hyviä kuvia kuvatessa en ole kuin harvoin 1/2 joskus muuttanut senkin eli lisännyt valoa.
Ja tuon valoisuuden, varsinkin vähentämisen saa todella kuvankäsittelyllä.
Mutta jos ei ole valoja kun on kuvannut, ei niitä oikeita saa tekemälläkään.
"Ja tuon valoisuuden, varsinkin vähentämisen saa todella kuvankäsittelyllä.
Mutta jos ei ole valoja kun on kuvannut, ei niitä oikeita saa tekemälläkään. "
Ei kaikki jaksa piirrellä pilviä puhkipalaneeseen taivaaseenkaan, kun on pikkuisen helpompi valottaa kuva heti oikein.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Nikonissa voi olla ainakin kaksi ja EV säätö /- 5EV "

saa vain yli- tai alivalottuneita kuvia jos kameran säädöt ovat paikoillaan ja joka kerta jos automaatilla otat kuvia säätää automaatti taas uudelleen ERI perusarvot. Minä en ainakana tuolla tavoin onnistu, kohde häipyy, tai väsyy ennen kuin saan hyviä kuvia.

korkeintaan säädän 0,5, ja jos kuvat ovat riittävästi valottuneet, tai hieman mieluumin liikaa, niin kyllä sitä SAA hieman POIS kuvankäsittelyohjelmalla.
Mutta hiemankin alivalottuneisiin on vaikea lisätä värejä, kun niitä oikeasti ei ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Oikeaa valotusta on yleensä vaikea todeta kuvaa ottaessa. Kannattaa valottaa histogrammin mukaan, jolloin saadaan mahdollisimman paljon informaatiota talteen ja säätää kuvat mieleiseksi kuvankäsittelyssä. Aika- tai aukkoautomatiikka antaa usein aika hyvän lopputuloksen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Oikeaa valotusta on yleensä vaikea todeta kuvaa ottaessa?

Joo harmaakortin käyttäminen on kamalan vaikeaa, samoin kohdistuvan valon mittaaminen, Onneksi on olemassa helppoja histogrammeja joita voi luulla valotusmittariksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaikea todeta kirjoitti:
Oikeaa valotusta on yleensä vaikea todeta kuvaa ottaessa?

Joo harmaakortin käyttäminen on kamalan vaikeaa, samoin kohdistuvan valon mittaaminen, Onneksi on olemassa helppoja histogrammeja joita voi luulla valotusmittariksi.
Kyllä omien kameroideni histogrammi on riittävän tarkka useimmissa tapauksissa. Se yleen riittää eteenpäin, että aloittelija tajuaa kameran takana olevan pienen näytön olevan histogrammia varten. Se siis ei ole etsin.

Kohdistuvan valon mittausta käytän yhä filmin kanssa. Harmaakorttia en ole käyttänyt sen jälkeen, kun yhdessäkään kamerassani ei ole enää kunnollista pistemittausta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Canonisti minäkin kirjoitti:
Kyllä omien kameroideni histogrammi on riittävän tarkka useimmissa tapauksissa. Se yleen riittää eteenpäin, että aloittelija tajuaa kameran takana olevan pienen näytön olevan histogrammia varten. Se siis ei ole etsin.

Kohdistuvan valon mittausta käytän yhä filmin kanssa. Harmaakorttia en ole käyttänyt sen jälkeen, kun yhdessäkään kamerassani ei ole enää kunnollista pistemittausta.
Kerroppa pari esimerkkiä mitlä histogrammin pitää näyttää kun aloittaja haluaa kuvata blogiinsa esim valkoisen puvun, entä mustan.

Entäpä nuo esimerkin shampanjan väriset kengät, miltä niiden pitää näyttää histogrammissa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaikea todeta kirjoitti:
Kerroppa pari esimerkkiä mitlä histogrammin pitää näyttää kun aloittaja haluaa kuvata blogiinsa esim valkoisen puvun, entä mustan.

Entäpä nuo esimerkin shampanjan väriset kengät, miltä niiden pitää näyttää histogrammissa?
Tuossa kenkäkuvassa (cava) näyttää olevan väärä valkotasapaino. Johtuneeko ikkunasta tulevasta (sinisestä) vallitsevasta valosta. Mitenkähän sen saisi histogrammia katsomalla oikeaksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vaikea todeta kirjoitti:
Oikeaa valotusta on yleensä vaikea todeta kuvaa ottaessa?

Joo harmaakortin käyttäminen on kamalan vaikeaa, samoin kohdistuvan valon mittaaminen, Onneksi on olemassa helppoja histogrammeja joita voi luulla valotusmittariksi.
"Joo harmaakortin käyttäminen on kamalan vaikeaa"

on, koska se antaa keskimääräisen valon kortin kohdalla,
sillä pitäisi mitata valo useasta paikasta ja aivan oikealla suunnalla valo-kohde-kamera.
Tarkemmin voi mitata valon kameralla, kun laittaa keskialueen mittaukseen, tai laajennettuun pistemittaukseen ja mittaa sillä useista paikoista ja ottaa sitten kuvat käsisäädöllä jokaisella valotuksella kun keskialuemittaus on antanut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vasta aloittelija kirjoitti:
Tuossa kenkäkuvassa (cava) näyttää olevan väärä valkotasapaino. Johtuneeko ikkunasta tulevasta (sinisestä) vallitsevasta valosta. Mitenkähän sen saisi histogrammia katsomalla oikeaksi
"Tuossa kenkäkuvassa (cava) näyttää olevan väärä valkotasapaino. "

siis...... minkälaisella erikoisnäytöltä katsot, että tuollaiset havaitset.

minä en ainakaan näe omillta 15-17" läppärin näytöiltä omista kuvistani, joissa on paljon korjattavaa, mitään kuin suuntaa-antavia ajatuksia, tosin oikeansuuntaisia, kun olen korjannut/säätänyt usein näytön värit.

Jos omia kuviani korjaan jollain läppärin näytöllä, takaan että joudun korjaamaan taas kun uuden läppärin ostan, sitten parin korjauksen jälkeen kuvat ovat jo kaukana hyvistä kuvista ja muista, mitään ei saa takaisin koko kuvaan automaattisesti, mikä on pois otettu.

Säätelen vasta kun 32" tai suuremmilla näytöilä ja silloinkin varmista alussa kahdelta näytöltä, että ollaan oikeilla linjoilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Tuossa muutama nopea esimerkki, eli miten tuollaisia "puhtaan" ja valoisan näköisiä kuvia saadaan?"

-Valkotasapaino

-Sävyohjelma, siis se et tuleeko neutraalia, värikylläisempää yms

-Valotus
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Sävyohjelma, siis se et tuleeko neutraalia, värikylläisempää yms"

minusta noilla "automaatiohjelmilla" ei tee oikeastaan mitään jos kyse on väreistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
”en itse kokeilemallakaan ole saanut noin hienoja kuvia, osaisiko joku neuvoa millaisia asetuksia käytetään? Vai auttaisiko esim. jokin erilainen objektiivi? :)”

Jos näytät itse ottamasi kuvan niin lupaan yrittää neuvoa mitä pitäisi säätää.
Ilmianna
Jaa
"Itseasiassa kuvat eivät ole studiokuvia vaan esimerkiksi pari niistä on 15-v. tytön blogista."
Tää on tätä nykyaikaa, eihän tuo mitään todista että ne on tytön ottamia!
Kuvien väärinkäyttöä toisin sanotusti, otettu jostain netistä kuvat blogiin.

Kuvaa raw formaatilla eikä jpg, parempi korjata myöhemmin virheitä kuten valkotasapainoa, valoitusta jne.
Kuvankäsittelyllä saadaan ihmeitä aikaan.

Kunhan kuva ei ole ali- ekä ylivaloittunut niin kuvasta saadaan kaikki informaatio irti.

Itse kyllä väittäisin että on käytetty studiovaloja lisäksi.
Ilmianna
Jaa
”Itse kyllä väittäisin että on käytetty studiovaloja lisäksi.”
—aika erikoista kun kamerana on markettijärkkäri suttukittizoomilla ja valkotaspainokin on väärin (hatusta vedetty)

”Kuvaa raw formaatilla eikä jpg, parempi korjata myöhemmin virheitä kuten valkotasapainoa”
—taidat ihan tosissasi ”Itse kyllä väittää”, että RAW:ssa on virheellinen vakotasapaino

Taitaapi ”itse” taaskin satuilla
Ilmianna
Jaa
heh, RAW tiedostossa kun ei ole lyöty lukkoon mitään valkotasapainoa. RAW tiedoston jälkikäsittelyssä se voidaan lätkästä minne vaan.
Ilmianna
Jaa
Joo
Se on tuo ”itse mielipidelappu” esiintymässä usealla nimimerkillä ja on tietävinään milloin mitäkin. Nyt se jo paremmin korjaa RAW:n valkotasapainoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Se on tuo ”itse mielipidelappu” esiintymässä usealla nimimerkillä "

taas "rakkikoira" alkoi haukkumaan, ja taa eri nimimerkillä hyi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On se niin väärin, joo ei saisi haukkua jos joku ”osaa” korjata RAW:n valkotasapainoa!
Hyi!
Ilmianna
Jaa
Mun mielestä noiden kuvien juju on siinä, että niissä on ymmärretty valon suunta. Oikeanlainen valaisu tekee kuvaan sen raikkauden, sitä ei photarissa niin vaan tehdä.

Toinen esimerkkikuva on kuvattu luonnonvalossa, ehkä ulkona tai ikkunan vieressä. Tuotekuvan oikealla puolella, kuvan ulkopuolella näyttäisi olevan ikkuna. Jalkakuvassa tulee selkeä takavalo.

Tee näin:
Päävalo (ulkoa tuleva valo/suurimman tehon antaa (salama)valo) tulisi mielellään tulla joko mallin takaa tai takaviistosta. Jos sulla ei ole toista valoa valaisemaan mallin kasvoja (lamppu tai ikkuna, joka antaisi valoa mallin naamalle ym), niin kokeile heijastaa sitä takaa tulevaa valoa jollain isolla pinnalla takasin malliin kasvopuolelle. Testaile. Ja keinovalo (hehkulamppu) antaa kuvaan keltaista sävyä, ja se on kaukana raikkaasta. Raikas on luonnonvalo tai salamavalo tai muu saman värilämpötilan antava valo (ammattilaitteet).

Valota tietysti oikein. Ja valkotasapaino mielellään kuntoon kuvaustilanteessa.
Musta tarvitsee kovempaa valoa, jotta muoto tulisi paremmin esille. Esimerkiksi kova auringonvalo toimii. Valkoinen tarvitsee pehmeämmän valon.

Laita muutama oma kuva tänne, ehkä täällä voidaan antaa jotain vinkkejä. Hyviä kuvauksia!
Ilmianna
Jaa
Kuten tätäkin topicista huomataan niin kuvausohjeita on täältä vähän paha saada, homma menee aina väittelyksi ja mutu tiedon levittämiseksi. Tietty tuo valaistus on oleellista jos tahtoo nätit kuvat ja mikäli tahtoo välttyä kiinteän salaman vaikutuksilta niin joko lisäsalamaa, enemmän herkkyyttä ja/tai valovoimaisempi objektiivi ovat tarpeen.

Avain hyviin kuviin on se että kokeile itse. Digikuvaaminen ei maksa joten ruutuja kannattaa kuvata hyvin paljon eri asetuksilla. Yleensäkin aloittelijat ottavat kohteesta vain pari kolme ruutua kun niitä tulisi ottaa parikymmentä.
Ilmianna
Jaa
"enemmän herkkyyttä ja/tai valovoimaisempi objektiivi ovat tarpeen."

enemmän herkkyyttä, eil suuremmilla ASA lukemilla tulee aina huonompaa kuvaa,
samoin suuremmalal aukolal tulee aina huonompaa kuvaa, jos aukkoa joutuu suurentamaan heikon valon takia.

hyviä kuvia tulee vain jos on hyvä valaistus, ei ihmissilmäkään näe hyvää kuvaa heikossa valaistuksessa.

"Avain hyviin kuviin on se että kokeile itse"

totta, mutta näyttää että vuosia kuvanneetkaan eivät ole kokeileet ja ainakaan oppineet.
Kohteesta ei kannata ottaa kuin hätätapauksessa kymmeniä kuvia, sillä tuskin niistä silti yksikään hyvin onnistuu.
Itse otan aina vain korkeintaan 3-5 kuvaa ja jokainen onnistuu ja kohdekin jaksaa olla sen aikaa.

EI määrä korvaa laatua ja jos ottaa paljon, ulenb nähnyt että he eivät ota yhtään kuvaa huolellisesti, eivätkä opi paljoa.
Ilmianna
Jaa
Oman kokemukseni mukaan tuollaisia kuvia saa (nuo ovat kaukana täydellisestä, mutta siihen kaiketi ei ole pyritty, vaan parhaimpaan mahdolliseen):
- valitse paikka (studio tai kotona sisällä) jossa hallitset väritasapainon, siis valon ja sen väri mieluimmin salamasta tai yksiväristä (ei erivärisiä valon lähteitä)
- pitää olla riittävästi, paljon valoa, myös varjojen puolella - joskus pitää valaista muitakin paikkoja kuin itse kohde, jos kuvassa on ympäristöä paljon
- ulkona varjossa saa parhaan tasaisen valon henkilökuvaukseen
- kuvaa RAWia, jolloin kaikki on tallessa ja säädettävissä Photoshopilla - jpeg pakkaa osan väritiedosta pois ja sitä ei saa takaisin
- Adobe RGB kuvatessa
- valota oikein - käytä harmaakorttia heijastuvan valon mittaamiseen tai erillistä valotusmittaria kohdistuvan valon mittaukseen - ja valoa siis riittävästi
- edellisestä seuraa, että käytät manuaalisetuksia (M-mode) , jotta mitatut säädöt säilyy
- tarkasta valotus hysteriagrammista ;o) ja vaikka oikea (255) reuna hiukan vajaaksi ja kiinnitä huomio ettei myöskään tumma pää leikkaudu, siis valon hallinta
- valoa pitää olla niin paljon ja säädettävissä, että saat valotettua oikein ja pikselimössö on kallellaan kirkkaaseen päähän, mitä (valoisuus)histogrammi kuvaa,
- sen jälkeen voidaan hieroa linssikysymystä ja kennoa, nehän piirtävät ja tallettava valon värin eri tavoin ja on laitevalintakysymys
- älä säädä RGB-kanavia erikseen, 99,9% ei ole tarvetta lainkaan, tai yksittäisten pikselien säätö erikseen menee periaatteesa aina pieleen - suuret linjat olla pitää
- kun valotusta yrittää lisätä editorilla, tukevasti valottuneiden pikselien "vuori" mataloituu, ja menetetään sävyjä - mieluummin kaikki kuntoon jo kuvattaessa
- säädöt editorilla jokaisen oman näkemyksen tai tarpen mukaan
Eli lyhyesti riittävästi hallittavaa valoa kohteeseen ja oikea valotus jo kuvatessa. Ja pitää tietää mitä haluaa jo etukäteen.

Kuvaa mieluummin paljon silloin kun se tilaisuus on. Jos tuntuu, että joku juttu ei ole kohdallan, kuvaa lisää eri asetuksilla. Sitten myöhemmin vaihtoehtoista dataa ei ole saatavilla. Eräskin amattikuvaaja kertoi, sillä kertaa, ottaneensa 72 kuvaa ennen kuin kuva tyydytti. Siinä kuvassa oli muita haasteita, mutta tarina kertoo että jopa ammattilaislla on pajon työtä tehtävä yhteen onnistuneeseen kuvaan.
Ilmianna
Jaa
" Eräskin amattikuvaaja kertoi, sillä kertaa, ottaneensa 72 kuvaa ennen kuin kuva tyydytti. "

ei ollut oike ammattilainen, vain omasta mielestään,
moni vuosia kuvannut luulee osaavansa, mutta ei osaa.

Ammattilaisen tuntee ensimmäiseksi ja varmimmin siitä,
että hänelä ei ole kamerassa minkäänlaisi kameran eri toimintoääniä.
Jos on mm. suljinääni, siitä heti tietää että ei ole ammattilainen, ei lähelläkään.
Ilmianna
Jaa
No, tämä herra on kuvannut reilusti yli 30 vuotta leipätyökseen, kirjoittanut tusinan verran kirjoja valokuvauksesta, kiertää maapalloa vuosittain useampaan kertaan, järjestää kuvauskursseja ympäri maapalloa ja netissä, tarjoaa useamman opettajan voimalla erilaisia alan kursseja.

Eihän tuo vielä mitään todista hänen ammattiataidostaan, Mutta Bryan tuntuu olevan melkoine guru ja innovaation lähde. Lisäksi hän antaa avoimesti oikeita ja hyödyllisiä neuvoja kursseillaan. Toisilla sattuu olevan erilaisen käsitys täydellisestä tai siitä mitä haluaa ja mikä tyydyttää, kuin toisilla. Et edes tiedä, minkälainen oli kuvaustilanne, ja silti arvostelet kirjoittamisen ilosta.

Miten ne äänet sua on viimeaikoina vaivanneet? Kun katsoo Bryanin videoita, kuulee selvästi ne äänet mitkä kamerasta lähtee. Josäänettömyys on sun kritreeri, niin ei tämä kaveri sitten tiedä mistään mitään. ;o)
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Järjestelmäkameraan voi laittaa valotuksen käsisäädöt päälle. Yleensä M-ohjelma eri kameroissa tarkoittaa valotuksen käsisäätöä. Valon voi käydä mittaamassa kameralla läheltä kohdetta, ja voi säätää arvot muistiin kameraan, M-ohjelmaan. Kauempaa kuvaaminen voi onnistua tälläkin "pistemittauksella", jos kohteen valoisuus ei juurikaan vaihtele.

Toinen vaihtoehto olisi katsella kuvatessa kameran näytöltä kirkkaus, ja säädellä sitä valotuksen korjailun näppäimellä /toiminnoilla.
Ilmianna
Jaa
Ammattilaiset erottaa siitä, että ymmärtävät valon päälle. Osaavat tehdä kohteeseen sopivan nätin valon. Ikkuna on hyvä valonlähde. heijastimella voi tasata - halpa pakkaus styroksi kelpaa. Harjoitella voi vaikka kuvaamalla kananmunaa. Jos onnistuu ottamaan kuvan, jossa ei varjoja ja munan pintarakenne erottuu selvästi on ammattilainen. Valotusta pitää opetella. Valkoinen seinä - mittari valottaa sen keskiharmaaksi. Samoin ihon - eli pitää korjata valotusta ylöspäin. Värit hieman hankala asia. Harvalla on kunnon korjattu isp-näyttö. Ja siihenkin vaikuttaa huoneen valaistus.

Jos on kohtuullinen kamera ja jalusta luulisi saavan kunnon kuvia. Itse tykkään jo Fuji X100S laadusta. Ei aina tarvita raskasti järkkäriä ja kallista lasia. Nettikoossa päivänvalossa myötävalossa otetussa kuvassa ei eroa onko kuva otettu 100 eur kompaktilla vai 10000 euron kameralla. Kummallakin saa yhtä hyvän. Vaikka noista kengistä
Ilmianna
Jaa
Joskus olen kaipaillut lähikuvaukseen saada paristopöytälamppua. Sellaista pientä valaisinta, joka toimisi paristoilla, ehkä AA-koolla, ja jossa paristotila pöytää vasten, taivuteltava varsi, ja varren päässä polttimoita. Olisi kätevä pitää sellainen jossain syrjemmällä, tai laukussa mukana, ja tarvittaessa taivutella valaisemaan pöytää ylhäältä, ja valaista makrokuvat läheltä. Toimisi ehkä myös lukulamppuna. Mutta kaikenlaisista halpamarketeista ei löydy kovin edistyneen näköisiä malleja. Joskus oli jossain aurinkokennovalaisin, että latautuu päivänvalossa. Mutta varsi ei ollut kovin pitkä, eikä taivuteltava muistaakseni......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Haulla cheap lightbox löytyy erilaisia vaihtoehtoja.

https://www.ebay.co.uk/itm/Portable-Light-Room-Camera-Photo-Studio-Photography-Lighting-Tent-Kit-Mini-Box-/372033980398

Tiedän, että yhtä alansa johtavaa suomalaista verkkokauppaa ylläpidetään kuvilla, jotka on otettu tuollaisessa valokuutiossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Canonisti kirjoitti:
Haulla cheap lightbox löytyy erilaisia vaihtoehtoja.

https://www.ebay.co.uk/itm/Portable-Light-Room-Camera-Photo-Studio-Photography-Lighting-Tent-Kit-Mini-Box-/372033980398

Tiedän, että yhtä alansa johtavaa suomalaista verkkokauppaa ylläpidetään kuvilla, jotka on otettu tuollaisessa valokuutiossa.
Kiitos linkistä. Muistuttaa tuo kuutio sellaista valaistusta, jota apteekin hyllyllä, optikkoliikkeessä ja muissa hyvin valaistuissa paikoissa on totuttu näkemään. Valkoinen väri heijastaa valoa runsaasti. Onkohan 90 prosenttia. Mutta vaaleat matot tuntuvat tarvitsevan enemmän pesua kuin tummat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kokeile säätää tuota kuvaa esim Lightroom tai Photoshop ohjelmalla.
Ehkä esim näin:
Exporure +1,00
Highlights –62
Shadows +100
Whites –30
Blacks +100
Clarity +72
Ilmianna
Jaa
Tuollaisista kuvista, kuin linkeissäsi on turha haaveilla, jos ei ole studiovalaisimia.
Asian voi kyllä halvemmalla hoitaa heijastimillakin, jos jostain saa niihin tarpeeksi päivänvaloa.
Ilmianna
Jaa
Onkohan tässä saman kameran ohjeita:

Suomeksi:
https://www.sony.fi/electronics/support/a-mount-body-dslra300-series/dslr-a330

Sieltä tällainen:
https://www.sony.fi/electronics/support/res/manuals/Z003/Z003192111.PDF

Eri versio, englanniksi:
https://docs.sony.com/release/dslra330.pdf

Sivulta 91 eteenpäin näytti löytyvän valkotasapainon säätöjen asiaa.
Aiheeseen liittyy toinen keskustelu. Kaikissa kompaktikameroissa ei ole kovin paljon mahdollisuuksia säädellä värejä. Onkohan näinkin, että jossain kamerassa automaattinen valkotasapainon säätö saattaa tehdä lopulliset sävysäädöt vasta sitten, kun kamera tallentaa kuvan - eli kamera säästää virtaa, ja sen takia näyttöruudulla sävy saattaa näyttää oudolta, mutta lopullisessa kuvassa paremmalta?

Oletteko huomanneet, että kohina vähenisi pienellä alivalotuksella?
Ilmianna
Jaa
Ei Sonylla saakkaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Miten valoisampia\kirkkaampia kuvia?

http://farm6.static.flickr.com/5305/5558473802_5aa064fe6d_b.jpg

http://farm7.static.flickr.com/6172/6166563985_7f0b8196d7_z.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-0tOLNmsvf5I/TjhW7ut9DLI/AAAAAAAAAkA/6Il6hX0GrMM/s1600/%C3%B6sdgsg.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5067/5605075757_59e379b132_b.jpg

Tuossa muutama nopea esimerkki, eli miten tuollaisia "puhtaan" ja valoisan näköisiä kuvia saadaan?

Mulla on sonyn a330 järkkäri ja en itse kokeilemallakaan ole saanut noin hienoja kuvia, osaisiko joku neuvoa millaisia asetuksia käytetään? Vai auttaisiko esim. jokin erilainen objektiivi? :)

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta