Apuja pikimmiten! Kissanpennulla todella paljon matoja?!

tannnnnnnnnja

Oon ihan neuvoton, toivottavasti joku osaa auttaa! Sain pienen kissanpennun viikko sitten, pentukodissa kerrottiin että oli madotettu (Mirrix) viikkoa ennen kun hain, en tajunnut kysyä että oliko se ainut madotuskerta. Luultavasti oli, sillä huomasin perjantaina, että kissalla on matoja.
Ensin päivällä, katselin kissaa ja näytti kun ois roikkunut just joku valkonen mato pyllystä, mutta aattelin että mahdotonta, vähän ajan päästä tarkistin niin mitään ei näkynyt. Sitten myöhemmin kissa pesi itseään (tummalla sohvalla) ja huomasin, että sen vieressä oli joku valkonen naru. No tönäsin kissan sivuun ja huomasin sitten että se oli elävä mato. Jouduin aika paniikkiin ja nappasin sen paperiin ja sit vessanpönttöön.
Lauantaina kävin sitten aamusta hakemassa matolääkkeen kissalle (Axilur) jota oon nyt antanu sitten la aamulla ja tänä aamuna, eli kaks kertaa. Kissan kakassa ei oo ollenkaan missään vaiheessa näkyny matoja kun oon vähän tutkaillut. Ajattelin että noniin, tästä päästiin, mutta äskön taas kissa alkoi nuolla itseään ja ihan uteliaisuuttani kattelin tarkemmin, no matohan sieltä putkahti! Otin sen paperiin ja kauan tuijottelin että saisin selville onko kuollut vai elävä, no elävähän se oli.
Oon nyt ihan paniikissa, joka puopelelta oon lukenut että jos madot vaan noin "putkahtelee" ulos, niin niitä on tosi paljon. Tosin en tiiä sitten että tuleeko niitä ulos seurauksena kissan nuolemisesta, vai nuoleeko kissa siksi että tuntee että ne madot tulee ulos? Ja eikö ton Axilurin pitäis jo tossa vaiheessa vaikuttaa? Annoin hieman yläkanttiin sen annostuksenkin (paljoa en viitsinyt, koska pentu on kuitenkin vasta 14viikkoinen).
Yritin soittaa tän kaupungin päivystävälle eläinlääkärille, ainoolle jolle löysin netistä 24h päivystykseen numeron, ei vastannut. Voinko soittaa johonkin ihan toisen kaupungin päivystävälle ja kysyä siltä neuvoo? Vai osaatteko te neuvoo mua :(
Niin ja kissalla ei oo mitään oireita, siis ei ripuloi, ei oksentele, ruoka maistuu ihan normaalisti (ei syö ns. liikaa, mutta siis kuitenkin syö). Leikkii, kehräilee, on hyvällä tuulella, vilkkuluomet ei näy. Maha on myöskin ihan normaali. Mitenkään ns. ulkosesti en tietäis että on matoja, jos en ois niitä itse nähnyt.

Joten pikaista apua, oon aika paniikissa täälä koska pelkään että toi saa jonkun suolitukoksen tms. vakavaa :( !

34

8339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkkikisut

Axilur on kyllä parhaasta päästä lääkkeitä, joten pitäisi sen jo pian alkaa vaikuttaakin. Ehkä ei ole hyvä omatoimisesti antaa isompaa kerta-annosta kun ohjeessa sanotaan, mutta annostelua voi kyllä jatkaa 5 päiväänkin asti tarvittaessa.
      Soita virka-aikaan lääkärille ja hoida siihen asti lääkitys ohjeen mukaan. Jos kissa nyt näyttää hyvinvoivalta, niin tuskin siinä ennen huomisaamua mitään dramaattista käännettä tapahtuu.
      Jos noinkin selkeästi eläviä matoja näkyy, niin hiekkis on sitten ehdottomasti pestävä huolella, ettei madot tarttuisi kissaan uudestaan.

• trollen

Aina sama tyyli kirjoittaa paljastaa jo jotain :D

• tannnnnnnnnja

Muako meinaat? En oo kyllä tänne vissiin ikinä ennen kirjottanu. Demi.fistä oon neuvoo hakenu (:D) mutta aattelin et täältä saa asiallisempia vastauksia. Ja onko tää jotenkin niin epänormaali tilanne että ei ois totta? Tai siis mää en ymmärrä, sori vaan.

Ja kiitos Karkkikisut sulle tosta vastauksesta, vaikka kaiken ton jo tiesinkin periaatteessa. Siis emmä silleen suurempaa annostusta oo antanu sitä lääkettä, mutta kun toi on vielä niin pieni toi kissa (oon käyttäny sen jo ekassa rokotuksessa jossa punnittiin), painaa vajaa puoltoista kiloo, niin se tabletti (oli 250mg) on aika hankala jakaa just niin että menee kilot kohilleen. Ja mitä oon lukenu, niin mieluummin lievästi liian iso annos kun liian pieni, koska se liian pieni ei sitten vaikuta.

En oo vieläkään sitä eläinlääkäriä saanu kiinni, että täytyy varmaan huomenna päivällä sit soittaa. Äitille soitin ja hain siltä tukee äskön ja sekin sano että ei mitään syytä huoleen, mut silti mua pelottaa että toi saa jonkun suolitukoksen yöllä ja sille käy jotain :(

• denverrrrr
        tannnnnnnnnja kirjoitti:

Muako meinaat? En oo kyllä tänne vissiin ikinä ennen kirjottanu. Demi.fistä oon neuvoo hakenu (:D) mutta aattelin et täältä saa asiallisempia vastauksia. Ja onko tää jotenkin niin epänormaali tilanne että ei ois totta? Tai siis mää en ymmärrä, sori vaan.

Ja kiitos Karkkikisut sulle tosta vastauksesta, vaikka kaiken ton jo tiesinkin periaatteessa. Siis emmä silleen suurempaa annostusta oo antanu sitä lääkettä, mutta kun toi on vielä niin pieni toi kissa (oon käyttäny sen jo ekassa rokotuksessa jossa punnittiin), painaa vajaa puoltoista kiloo, niin se tabletti (oli 250mg) on aika hankala jakaa just niin että menee kilot kohilleen. Ja mitä oon lukenu, niin mieluummin lievästi liian iso annos kun liian pieni, koska se liian pieni ei sitten vaikuta.

En oo vieläkään sitä eläinlääkäriä saanu kiinni, että täytyy varmaan huomenna päivällä sit soittaa. Äitille soitin ja hain siltä tukee äskön ja sekin sano että ei mitään syytä huoleen, mut silti mua pelottaa että toi saa jonkun suolitukoksen yöllä ja sille käy jotain :(

Eläinlääkäristä saa ainakin ohjeita. Sieltä saa myös tehokkaampaa, niskaan laitettavaa loishäätöön käytettävää lääkettä nimeltä Stronghold.

• ANukI
        tannnnnnnnnja kirjoitti:

Kannattaa olla varovainene että ne madot ei tartu suhun, eli hyvä hygienia ennekaikkea.

• riippuu mitä on
        denverrrrr kirjoitti:

Eläinlääkäristä saa ainakin ohjeita. Sieltä saa myös tehokkaampaa, niskaan laitettavaa loishäätöön käytettävää lääkettä nimeltä Stronghold.

Stronghold ei ole tehokkaampaa kuin Axilur, se ei tehoa kuin osaan madoista, mutta on toki tehokas ulkoloisten häätöön ja helppoa käyttää. Profender taitaa olla laajakirjoisempi sisäloishäätöön kuin Stronghold ja samanlainen niskaan laitettava systeemi. Noita saa myös apteekista, mutta ne tarvitsee silloin reseptin, eli halvempia ovat klinikoilta ostettuna.

• hellokittyyy

En usko, että kissalle tapahtuu mitään, koska ihan terveeltä vaikuttaa:)

Voit aina soittaa toisen kaupungin päivystäjälle, tai vaikka ihan ihmisten terveysneuvontapuhelimiin, jos päivystäjänne ei muka vastaa! Kyllä vakavissa tilanteissa saa soittaa vaikka mihin vain lääkäriin... En usko, että tilanteesi on kuitenkaan vakava joten no panic!

Tänään oletkin varmaan saanut jo eläinlääkärin kiinni, toivottavasti löytyy apu!

• tannnnnnnnnja

Kiitosta kaikille vastanneille! Joo sain tosiaan eläinlääkärin kiinni, kehotti jatkaan tota Axilur kuuria vielä pari päivää, eli yhteensä viiden päivän kuuri ja sit parin viikon päästä ihan normaali kolmen päivän kuuri. Eipä se eläinlääkäri oikeen mitään uutta juttua periaatteessa mulle kertonut, mutta kai se vähän rauhotti sitten :)

Ainakin lääkkeet menee tolle helposti kurkusta alas ja (toivottavasti) jos oikein näin, niin tänään oli kakan mukana ainakin yks kuollut mato :)

Niin ja ANukI, tota oon miettinytkin. Kaikki sanoo että on tosi epätodennäköstä että madot tarttuis ihmiseen, mutta kyllä se vähän huolettaa, koska toi on nyt jo tottunut nukkuun mun vieressä, välillä tunkee ihan tyynylle pään viereen. Eikä sille riitä että on siinä vieressä, vaan pitää olla ihan kiinni. Raukalla on niin iso halipula. Oon yrittänyt sitä pitää vähän kauempana ittestäni, mutta kyllä se siinä pään vieressä kehräilee jos herään yön aikana..

• Karkkikisut

No voi potsi... Kyllä sinun nyt vaan pitäisi "kovettaa itsesi" ja pitää kissa poissa sängystäsi siihen asti, kunnes mato-ongelma on varmuudella ohi.
        Onneksi sentään pystyt lääkitsemään kissaasi helposti.
        Meillä on kaksi, joista toinen on lääkittävissä, ja on jouduttukin lääkitsemään. Toista taas ei millään pysty lääkitsemään. Jos jonkun lääkkeen siltä saakin siltä kurkusta alas, se hetken päästä oksentaa lääkkeen vaahdon seassa ulos. Madota siinä sitten.
        Nyt kesän jälkeen olisi kyllä madotuksen aika käsillä, vaikkei kissani vapaana ulkona kuljekaan. Pitänee viedä tuo hankalampi tapaus lääkäriin Profenderille. Vai saisikohan sieltä resepin puhelimitse :)

Kertoilehan sitten meille, hävisivätkö madot lopulta. Kyllä niitä kuolleita matoja pitäisi jo hiekkikselläkin alkaa näkyä.

• tannnnnnnnnja
        Karkkikisut kirjoitti:

No voi potsi... Kyllä sinun nyt vaan pitäisi "kovettaa itsesi" ja pitää kissa poissa sängystäsi siihen asti, kunnes mato-ongelma on varmuudella ohi.
        Onneksi sentään pystyt lääkitsemään kissaasi helposti.
        Meillä on kaksi, joista toinen on lääkittävissä, ja on jouduttukin lääkitsemään. Toista taas ei millään pysty lääkitsemään. Jos jonkun lääkkeen siltä saakin siltä kurkusta alas, se hetken päästä oksentaa lääkkeen vaahdon seassa ulos. Madota siinä sitten.
        Nyt kesän jälkeen olisi kyllä madotuksen aika käsillä, vaikkei kissani vapaana ulkona kuljekaan. Pitänee viedä tuo hankalampi tapaus lääkäriin Profenderille. Vai saisikohan sieltä resepin puhelimitse :)

Kertoilehan sitten meille, hävisivätkö madot lopulta. Kyllä niitä kuolleita matoja pitäisi jo hiekkikselläkin alkaa näkyä.

Jep kyllä mä sitä aina aamulla kun oon puoliunessa niin siirrän lattialle, mutta heti kun oon vähääkään nukahtaan päin niin se hyppää takasin. Tänäkin aamuna jaksoin varmaan reilu puoli tuntia sitä parin minuutin välein nostella alas, mutta se tulee kokoajan takasin niin annoin sitten olla..
        Pelkäsin ite kans tota, että se oksentaa noi pillerit ulos. Laitoin ekan satsin ruuan joukkoon murskana, mutta toista se ei enää suostunu syömään, joten kurkusta alas vaan kokonaisena, aika helppoo kuitenkin kun toi on niin pieni ettei sillä oo niin paljon voimaa. Parit naarmut käsissä, mutta ne on pientä sitten :)

• tannnnnnnnnja

Ainiin ja sellasta kysyisin vielä, että kuinka kauan noi kaikki madot yms. säilyy hengissä kissan ulkopuolella? Koska eilen tossa yöllä vielä huomasin sohvalla pienen (about puoli senttiä) kuolleen madon. Mietin vaan että kuinkakohan paljon niitä on täälä pitkin kämppää, ja että elääkö ne niin kauan että vois luikerrella johonkin piiloon kuoleen? Ettei niitä löydy jostain rakosesta sitten joskus kauheeta kasaa.. Tuskin on mahdollista mut oon aika vainoharhanen kaikinpuolin, niinkun varmaan huomaa.. Eka oma lemmikki kuitenkin kyseessä niin haluun taata sille parhaan mahollisen kodin ja hoidon :)

Niin ja ton Axilurinhan pitäs tuhota ne madot sitten ettei ne tolleen kuolleena tulis kakan mukana ulos (paitsi sillonkun niitä on paljon jne.), mutta onko mahollista että se lääke ns. kutistaa ne madot? :D Eli ne on sielä kakan joukossa ihan semmosia ohuen ohuita luiruja, vähän paksumpia kun jotku langanpätkät, mutta selkeesti ohuempia kun ne madot oikeesti on? En oikeen saanu selvää ja mietin että onko toi kissa tyyliin syöny mun mattoo niin paljon että sillä on jotain lankoja sielä, vai että onko tosiaan mahollista että se lääke tekee niille noin? Että ne ensin kutistuu ja esim. sit vasta hajois kokonaan? Epäilen kyllä vähän kun tosiaan niinkun sanoin että jos sielä yks kuollut mato oli, niin se oli kyllä ihan normaalin madon näkönen.. Äh, en tiiä.

• madoille kyytiä

Matotartunnassa itse madot ei ole se pahin, vaan ne munavaiheet. Joissakin tapauksissa ne voivat elää mm. kissan ulkopuolella jopa 2 vuotta, mutta tullakseen madoiksi ne tarvitsee oikeat olosuhteet eli isännän tai väli-isännän.

Kuolleet madot varmasti menee ohuiksi, niin käy kaikelle kuolleelle solukolle. Hukkuneen turvotus on eri juttu, se perustuu kaasuun.

Jos matoja silminnähden on, niin madotuksen yhteydessä hiekkalaatikoiden pesu ja uusien hiekkojen vaihto pitää tehdä. Se kannattaa tehdä vasta kun koko kuuri on tehty, esim. Axilur 3 päivää ja muutaman päivän päästä hiekkisten puhdistus kokonaan mm. Klorinilla - hypokloriitti tappaa tehokkaasti. Kodin voi pestä ja desinfioida kaikkein helpoimmin esim. höyrypesurilla - nekin pinnat joita kloriitilla ei voi käsitellä.

Madotuksen uusinnalla pyritään tuhoamaan ne munavaiheista kuoriutuvat uuden madot, siksi se kannattaa tehdä 2-3 viikon päästä.

Usein suositellaan, jos pennulla on paljon matoja, että aloitetaan miedommalla lääkkeellä joka ei tapa heti kaikkia matoja. Tämä syystä, ettei tulisi sitä suolitukosta. Jatkossa sitten vaihdetaan tehokkaampaan jolla pyritään tuhoamaan loput. Muutenkin matolääkkeitä on syytä vaihdella, koska kuten kaikille lääkeaineille, myös matolääkkeille voi tulla resistentteja matokantoja.

• Karkkikisut

Nyt tuohon matojen "kutistumiseen" voisi vastata joku, jolle aihe on tuttu. Enpä ole päässyt "matokakkaa" tarkkailemaan. Kuulostaa kyllä ihan loogiselta, että ne kuolleina näyttää langoilta. Ulosteen mukanahan ne joka tapauksessa ulos tulevat - kuinkas muuten? Mutta varustaudu massiiviseen kämpän desinfiointiin, jos tosiaankin jopa olet nähnyt niitä matoja elävänä siellä täällä. Ei se ole vainoharhaisuutta vaan realismia.

Ja desinfioi myös petivaatteesi ja pidä se kissa pari yötä kokonaan poissa makuuhuoneestasi. Ja itsellesi korvatulpat :)

Kävin juuri apteekissa ja siinä odotellessani katselin eläintuotteita. Siellä oli kaksi älyttömän hyvää ohjekirjasta ilmaiseksi jaossa: toinen oli Hesyn laatima kissan hoito-opas ja toinen koski pelkästään mato-aihetta. Kannattaa vilkaista, jos matkan varrelle sattuu.

• hellokitty....

Pakko oli palata vieltä teiltä kysymyään, että kuina usein kisu tulisi madottaa? Meidän pentumme madotettiin ennen luovutusta, nyt se on 6kk vanha. Ei ole vielä ollut ollenkaan pihalla, mutta pian varmaan viedään valjaissa pihalle...

Eli milloin seuraava madotus kannattaa tehdä? Ja kuinka usein kisut tulisi madottaa? Esim. tälläinen kisu, joka käy ulkona valjaissa.

Ymmärrän kyllä vainoharhaisuutesi, odotan jo kauhulla jos meidän kissallemme tulee matoja. Olen meinaan varmasti vielä sinuakin vainoharhaisempi tällaisissa jutuissa.. oivoi...

• rempukka

Minä myös ulkoilutan valjaissa. Se matolääkitys pitäis antaa pari kolme kertaa vuodessa kun kissa ei ole irrallaan ja pyydystä hiiriä. Näin minulle apteekissa kerrottiin. Voithan varmistaa apteekista.

• tannnnnnnnnja

Kiitoksia taas vastauksista, kisu voi hyvin joten eiköhän tästäkin selvitä :) Tosiaan niinkun sanoin, niin varmaan olin liian vainoharhanen ja ylireagoin, mutta kai se on ihan normaalia.
      Tota kämpän siistimistä oon miettiny, mulla tuskin on varaa mihkään höyrypesujuttuihin joten täytyy tyytyä imurointiin ja pesuun jollain kloriittimömmöllä sitten.
      Onko noi matojen munat sitten minkäkokosia? Wikipediassa luki jotian mikrometreistä, mulla ei oo mitään hajua paljonko se sitten on :D Että onko ne mitenkään silmin havaittavissa vai voiko niitä olla esim. sohvalla mielinmäärin enkä mä nää niitä? Tai ei kai ne munat silleen itekseen tuu ulos, tai siis kissan kakan mukana vaan? Kun jos ne madot tulee elävänä kun ne pystyy liikkuun, ne munathan ei pysty. Ainakin näin mun järjen mukaan mietittynä..

Ja tosiaan annoin nyt sitten 5päivän kuurin tota Axiluria ja parin viikon päästä sitten normaali kolmen päivän kuuri. Hyvin riittää toi yks 10 kappaleen paketti, mulla meni nytkin vaan 3 tablettia ja niistäkin osa roskiin kun sekotin ruuan joukkoon ja kissa ei syönytkään sitten millään..

AINIIN, en muista oonko täälä maininnut, että kissalle on tosiaan annettu eka rokote jo, annettiin samalla viikolla (tiistaina) kun huomasin nää madot. Eli siis kolme neljä päivää ennen. Eli matoja lienee sillonkin ollu koska ei kai ne niin nopeesti vaan tuu.. Eläinlääkäri kysy että koska madotettu, ja tosiaan pentukodissa sillon about viikko sitä ennen, joten ei aateltu että mitään ongelmaa on. Onko jotain haittoja tms. mitä pitäis ottaa huomioon tossa sitten? Sen mä tiiän, että rokotuksen teho ei välttämättä oo niin vahva jos niitä matoja on paljon, mutta tolle kuitenkin pitää antaa se tehosterokotus kk:n päästä, joten jos en sitä ulos valjaissa vie tms. niin ei kai siitä oo haittaa jos se eka rokotus ei oo ihan täysillä tehonnut?
      Niin ja onko se tehosterokotus pakko ottaa kk:n jälkeen siitä ekasta? Kuinka "joustava" se kuukausi sitten on? Että onko esimerkiks paljonkin väliä on rokotusten välillä neljä tai kuus viikkoo? Ja mitä haittaa siitä on jos se tehosterokotus menee hieman yli kuukauden päähän?

Kiitosta taas jos joku vaivautuu vastaamaan :)

• matoja ja munia

Matojen munat ei ole silmin nähtäviä, ne on niin pieniä että tarvitaan mikroskooppi. Kloriitilla et pysty pesemään kaikkia pintoja, koska se myös vie värit mennessään. Höyrypesurin voi vuokrata ja se maksaa muutaman kympin/vrk, paikasta riippuen.

Rokotus ensimmäisellä kerralla ei ole vielä toimiva vaikkei kissalla olisi ollut matojakaan, toinen rokotus vasta tekee siitä toimivan - siksi sen nimitys on tehoste. Yleensä se rokotusväli on maksimissaan 1 kk, ei yli sen. Jos se nyt päivän tai kaksi menee yli niin tuskin haittaa, mutta ei viikkoja. On huomioitava se, ettei ensimmäinen rokotus ole ollut normitehoinen kun pennulla on ollut matoja, siksi en ylittäisi tuota 1 kk rajaa. Itse rokotutan pennut niin, että ensimmäisen ja tehosteen välissä on 3-4 viikkooa.

Vaikka niitä matojen munia tulisi vain ulosteen mukana, ne kulkeutuu kyllä sieltä hiekkalaatikosta muualle asuntoon ihan jo pelkästään tassuissa.

• tannnnnnnnnja
        matoja ja munia kirjoitti:

Matojen munat ei ole silmin nähtäviä, ne on niin pieniä että tarvitaan mikroskooppi. Kloriitilla et pysty pesemään kaikkia pintoja, koska se myös vie värit mennessään. Höyrypesurin voi vuokrata ja se maksaa muutaman kympin/vrk, paikasta riippuen.

Rokotus ensimmäisellä kerralla ei ole vielä toimiva vaikkei kissalla olisi ollut matojakaan, toinen rokotus vasta tekee siitä toimivan - siksi sen nimitys on tehoste. Yleensä se rokotusväli on maksimissaan 1 kk, ei yli sen. Jos se nyt päivän tai kaksi menee yli niin tuskin haittaa, mutta ei viikkoja. On huomioitava se, ettei ensimmäinen rokotus ole ollut normitehoinen kun pennulla on ollut matoja, siksi en ylittäisi tuota 1 kk rajaa. Itse rokotutan pennut niin, että ensimmäisen ja tehosteen välissä on 3-4 viikkooa.

Vaikka niitä matojen munia tulisi vain ulosteen mukana, ne kulkeutuu kyllä sieltä hiekkalaatikosta muualle asuntoon ihan jo pelkästään tassuissa.

Aivan, okei. Täytyy ottaa selville mistä täältäpäin sais tommosia vuokrattua. Aattelin että ne on paaaljon kalliimpia.
        Mutta mitä sitten jos se rokotusväli on pidempi kun toi kuukausi? Vaikuttaako se jotenkin esim. sen seuraavan rokotteen tehoon vai? Mulla tuli yllättäviä menoja ja lähti ens kuun budjetista about satanen käveleen, joten mennään aika tiukilla ens kuu, joten lähinnä pelottaa että saanko tolle kissalle ostettua ruokaa jos saan jotenkin sen rokotuksen maksettua. Ite pärjään onneks aika pienellä rahamäärällä koska koulussa saa vielä ilmasen ruuan :) Mutta tosiaan kun tolle pennulle pitäs sitä ruokaakin ostella..

• teho puuttuu
        tannnnnnnnnja kirjoitti:

Aivan, okei. Täytyy ottaa selville mistä täältäpäin sais tommosia vuokrattua. Aattelin että ne on paaaljon kalliimpia.
        Mutta mitä sitten jos se rokotusväli on pidempi kun toi kuukausi? Vaikuttaako se jotenkin esim. sen seuraavan rokotteen tehoon vai? Mulla tuli yllättäviä menoja ja lähti ens kuun budjetista about satanen käveleen, joten mennään aika tiukilla ens kuu, joten lähinnä pelottaa että saanko tolle kissalle ostettua ruokaa jos saan jotenkin sen rokotuksen maksettua. Ite pärjään onneks aika pienellä rahamäärällä koska koulussa saa vielä ilmasen ruuan :) Mutta tosiaan kun tolle pennulle pitäs sitä ruokaakin ostella..

Se liian pitkä väli vaikuttaa siihen, ettei rokotusvaikutus ole tehokas. Periaatteessa siitä ei ole silloin toivottua suojaa jota rokotuksella haetaan. Kun pennulla on ollut matoja ensimmäisen rokotuksen aikaan, se on mahdollisesti ollut alikuntoinen. Silloin rokotus ole tehonnut täysin, jos toinen rokotus vielä tehdään liian pitkällä välillä, ei tehoa tule riittävästi.

• tannnnnnnnnja
        teho puuttuu kirjoitti:

Se liian pitkä väli vaikuttaa siihen, ettei rokotusvaikutus ole tehokas. Periaatteessa siitä ei ole silloin toivottua suojaa jota rokotuksella haetaan. Kun pennulla on ollut matoja ensimmäisen rokotuksen aikaan, se on mahdollisesti ollut alikuntoinen. Silloin rokotus ole tehonnut täysin, jos toinen rokotus vielä tehdään liian pitkällä välillä, ei tehoa tule riittävästi.

Mmm, aivan. Täytyy yrittää sumplia sitten jotain tai sitten vaan mennä ottaan rokote ja haalia kisulle sitä ruokaa ja ite syödä makaronia koko kuukausi.

• tannnnnnnnnja

Miks tossa keskustelulistassa muuten niin tän keskustelun edessä on joku liekin kuva..? :D Tämmönen offtopic- kysymys tähän väliin :)

• ggthfhfh

Koska tämä keskustelu on HOT:D Tuo tulee kaikkiin keskusteluihin, jotka käyvät todella aktiivisesti. Eli paljon kommentteja ja nopeasti...

• tannnnnnnnnja

Enpä tiedä kuinka moni muistaa tän jutun, mutta aattelin tulla kirjottaan kuinka "hyvin" nyt menee.. Elikkäs sillon kun annoin ton 5pvn kuurin Axiluria, niin annoin siitä noin kahen ja puolen viikon päästä uusiks sen kuurin, tällä kertaa 3 päiväsenä (eläinlääkärin ohjeen mukaan noi määrät sun muut). No, siitä kolmen päivän kuurista on nyt pari viikkoo ja pari päivää ja huomasin tossa pari tuntia sitten että kissan pepussa on taas mato.
      Tuli aika toivoton fiilis että mitäs tässä nyt sitten.. Toi Axilurhan on kuitenkin aika tuju lääke pienelle pennulle (enkä tiedä painookaan nyt). Ja tosiaan piti huomenna viedä se siihen tehosterokotukseen, mutta eipä sitä sitten kannatakkaan viedä koska tosiaan on noita matoja..
      Soitin taas päivystävälle eläinlääkärille, se sano että menisin hakeen Droncittia. Mietin vaan että miks, koska eikös Droncit ja Axilur oo muuten samanlaisia, mutta Droncit tehoo siihen leveeseen heisimatoon eli lapamatoon mihin Axilur ei tehoo? Mutta sen saa vaan tyyliin raa'asta järvikalasta, mitä toi ei oo todellakaan syönyt. Joten mietin vaan että miksei noi madot lähde Axilurilla pois?
      Ja siis madot tosiaan (tuli toinenkin tossa puolisen tuntia sitten pihalle.. yötön yö tiedossa siis..) on about 1cm pitkiä, vaaleita ja semmosia littania. Siis ohuita ja litteitä.. Ja ihan kun oisin nähny että niissä ois menny silleen pituussuunnassa semmosia juovia.. En kyllä tiedä sitten näinkö väärin.

No joo, aattelinpa vaan tulla kertomaan tänne että kuinka täälä.. Eli aika huonosti, aikamoinen ressi on että millä saan noi madot pois tolta niin ettei ne ihan ulos asti tunkis. Ja tosi outoo, koska ei tolla mitään muita oireita oo. Aivan normaali, en muuten ois taaskaan ees tajunnut että matoja on.. Ei kai voi olla mahdollista että se on aina tollanen? Ettei tota matojen ulostulemista saada pysäytettyä? En millään raaskis tuota sulkee mihkään kylppäriin oven taakse itkeen, joten annan sen sitten nukkua täälä missä mäkin olen ja ite oon sitten hereillä.. Koska aina yöllä se tunkee mun tyynylle nukkuun, nyt en vaan voi mennä nukkuun ja sitten ootella että se tulee sen matopyllynsä kanssa siihen mun naaman eteen.. Joten joo, yötön yö tosiaan.

Niin ja semmonen käväs mielessä, että jos se ihminen jolta ton pennun hain niin on huijannut mua ton madotuksen kanssa, ettei oo madottanutkaan kissaa (muutakun ehkä tyyliin kerran?) niin voiko siitä sitten johtua että noi ei millään lähde? Vai mistä?

Tulipas pitkä viesti.. Pakko vaan johonkin purkaa ja jos joku jaksoi lukea ja jotain kommenttia laittaa niin kiitos tosi paljon :) Oon aika poruilla täälä nyt.

• ulostenäyte

Nyt tekisin niin, että viet ulostenäytteen sinne lääkärille joka tutkii onko niitä matoja ja mitä matoja. Sitten lääkäri antaa ohjeet miten niistä pääsee eroon kokonaan. Ilman varmistusta on oikeastaan turhaa lääkitä, kun ei tiedä mitä lääkitsee.

Droncit tai Drontal tehoaa leveään heisimatoon, eikä sen kokeilemisesta varmasti haittaa ole. Mistä tuo pentu on haettu, onko mahdollista että sen emo olisi jo leveän heisimadon kantaja?

Suomeen ei pitäisi noita leveitä heisimatoja tulla, koska tuontikissat ja ulkomailla käyvät näyttelykissat/kissat ylipäätään (koirat myös ja muutkin eläimet) pitää madottaa ennen Suomeen saapumista. Ikävä vaan, että kaikki ei tätä ota todesta ja maahan tulee varmasti eläimiä joille tuota madotusta ei ole annettu.

• tannnnnnnnnja
        ulostenäyte kirjoitti:

Nyt tekisin niin, että viet ulostenäytteen sinne lääkärille joka tutkii onko niitä matoja ja mitä matoja. Sitten lääkäri antaa ohjeet miten niistä pääsee eroon kokonaan. Ilman varmistusta on oikeastaan turhaa lääkitä, kun ei tiedä mitä lääkitsee.

Droncit tai Drontal tehoaa leveään heisimatoon, eikä sen kokeilemisesta varmasti haittaa ole. Mistä tuo pentu on haettu, onko mahdollista että sen emo olisi jo leveän heisimadon kantaja?

Suomeen ei pitäisi noita leveitä heisimatoja tulla, koska tuontikissat ja ulkomailla käyvät näyttelykissat/kissat ylipäätään (koirat myös ja muutkin eläimet) pitää madottaa ennen Suomeen saapumista. Ikävä vaan, että kaikki ei tätä ota todesta ja maahan tulee varmasti eläimiä joille tuota madotusta ei ole annettu.

Tätä oon miettinytkin, siis sitä ulostenäytettä. Ajattelin että kysäsen huomenna kun meen sieltä eläinlääkäristä Droncittia hakeen (saa kuulemma nykyään apteekistakin ilman reseptiä, mutta mieluummin haen silti eläinlääkäristä) ja kysyn samalla että miten toimin jos haluun niitä ulosteita tutkituttaa. Eläinlääkäri sano kun soitin että tarvittaessa tota Droncittia voi antaa sitten uusiks kahen viikon päästä. Että pitääköhän ne ulostenäytteet sitten millon ottaa.. En oikeen tiiä.. Ja sitten se tehosterokotekkin.. Missä vaiheessa sen ehtii antaa :(

Haettiin maaseudulta toi kisuli, pentueessa oli 3 muutakin kissaa. En usko että emolla ois sitä leveetä heisimatoo, tai siis kun eikös se siitä raa'asta järvikalasta vaan tuu ja siinä lähitienoilla ei oo yhen yhtäkään järvee. Tosin se oli puoliks ulkokissa että mitä lienee sitten syönyt. Toi luovuttuja kyllä sano kun kyselin madotuksesta, että "viimeksi annoin matokuurin Mirrixillä *silloin ja silloin*", eli pari-kolme viikkoo ennen kun sen hain, eli kisuli oli sillon noin 10viikkonen. Kuvittelin siitä, että sitä ennenkin oli ne madotukset annettu ihan oikein. En sitten tiiä onko yhtään annettu (vai vaan se yks) ja että valehteliko se henkilö sillonkin päin naamaa kun kissaa hain..

• näytettä ottamaan
        tannnnnnnnnja kirjoitti:

Tätä oon miettinytkin, siis sitä ulostenäytettä. Ajattelin että kysäsen huomenna kun meen sieltä eläinlääkäristä Droncittia hakeen (saa kuulemma nykyään apteekistakin ilman reseptiä, mutta mieluummin haen silti eläinlääkäristä) ja kysyn samalla että miten toimin jos haluun niitä ulosteita tutkituttaa. Eläinlääkäri sano kun soitin että tarvittaessa tota Droncittia voi antaa sitten uusiks kahen viikon päästä. Että pitääköhän ne ulostenäytteet sitten millon ottaa.. En oikeen tiiä.. Ja sitten se tehosterokotekkin.. Missä vaiheessa sen ehtii antaa :(

Haettiin maaseudulta toi kisuli, pentueessa oli 3 muutakin kissaa. En usko että emolla ois sitä leveetä heisimatoo, tai siis kun eikös se siitä raa'asta järvikalasta vaan tuu ja siinä lähitienoilla ei oo yhen yhtäkään järvee. Tosin se oli puoliks ulkokissa että mitä lienee sitten syönyt. Toi luovuttuja kyllä sano kun kyselin madotuksesta, että "viimeksi annoin matokuurin Mirrixillä *silloin ja silloin*", eli pari-kolme viikkoo ennen kun sen hain, eli kisuli oli sillon noin 10viikkonen. Kuvittelin siitä, että sitä ennenkin oli ne madotukset annettu ihan oikein. En sitten tiiä onko yhtään annettu (vai vaan se yks) ja että valehteliko se henkilö sillonkin päin naamaa kun kissaa hain..

Suosittelen kyllä niitä ulostenäytteitä, ne otetaan yleensä 3 päivänä peräkkäin, jotta varmasti saadaan tavaraa josta tulos näkyy.

Heisimatojen häätö, varsinkin sen leveän on tehtävä jopa 8-kertaisella annostuksella, joten mieluummin tutkitaan ensin onko niitä heisimatoja ja mikä niistä voisi olla kyseessä. Leveä heisimato on Suomessa harvinainen nykyään, kapea on tavallinen ja Ecinococcoosia ei meiltä ole löydetty, eikä sitä tänne haluta.

Samalla voidaan ulosteesta tutkia myös giardian mahdollisuus, joka sekin aiheuttaa samanlaisia oireita, mutta vaatii pitkän Alxilur-kuurin.

Mirrix on varsin kapeakirjoinen matolääke jota yleensä käytetään vain pennuilla ensilääkkeenä. Sitten pitäisi vaihtaa tuhdimpaan tavaraan jos aikoo madoista päästä eroon.

Ei kai kissa itse järvikalaa saalista, vaan sen antaa yleensä omistaja. Kun se annetaan kypsentämättömänä tai pakastamattomana, on matovaara olemassa. Siksi sillä, ettei järveä ole lähimaillakaan, ei ole mitään tekemistä matotartunnan kanssa. Pennut saa yleensä matotartunnan omalta emoltaan.

Eli varmuuden saat kun ulosteesta tutkitaan mitä siellä on ja hoidetaan sen tiedon mukaan oikeilla lääkkeillä ja oikeilla annostuksilla. Sellainen "kokeillaan jos tuo auttaisi" tyyli on erittäin huono, kun kyseessä on vielä ihmiseen tarttuvat loiset tai taudit.

• tannnnnnnnnja

Jep no me tehdään nyt niin että annan tolle sen Droncitin (kuvailujen perusteella ell sano että heisimato) ja sitten viikon parin päästä kerään tolta kolmen päivän ajalta ulostenäytteet ja sit tutkitaan että onko toi Droncit häätänyt niitä vai ei. Sen jälkeen sitten katotaan jatkotoimenpiteitä. Että näillä mennään sitten taas parisen viikkoo eteenpäin :) Onneks kisuli on kuitenkin hyvässä kunnossa eikä näytä voivan huonosti, se nyt on pääasia.

• Nostaisin vanhaa ketjua.
      Sain 12-viikkoisen kissanpennun kaveriltani, joka ihan suoraa myönsi ettei ole kertaakaan madottanut kisua, eikä emoaan. Emo puolivilli maatiainen. Tiedostin asian, että pennulla saattaa jyllätä matoja sisällään ja otin silti kissan itselleni sisäkissaksi. Toissapäivänä annoin pennulle annoksen Mirrixiä ja eilen ulosteen mukana oli n 15 cm pitkä vaalea spagetin näköinen luikero. Tähän yhteen löydökseen tämä on jäänytkin. Menin aivan paniikkiin ja pidin reppanaa kissaa koko päivän vessassa yksin, kun luin että madot voivat pahimmassa tapauksessa tarttua ihmiseen. No, olen kummiskin nukkunut kissan kanssa tämän viikon ja kissa siis ihan tyynyllä makoillut jne, että se peli nyt on jo menetetty. Tuli kyllä uneton yö silti, kun kuvittelin että ne madon munat on sängyssäni. Kissa on muuten todella energinen, ei vaikuta lainkaan sairaalta. Syö hyvin, eikä ole laiha. Käsittämättömän pienikokoinen se on ikäisekseen (ehkä kehitys matojen takia hidastunut?) Todella seurallinen ja iloinen pikkukisu. Ei ole kertaakaan oksentanut matoja, enkä ole eläviä semmoisia ulosteessa, enkä muualla asunnossa havainnutkaan. En ulkoisesti tosiaankaan olisi osannut aavistaa että kissalla semmoisia sisällään asustaa.

Haluaisin tiedustella vähän, että kuinka pitäisi jatkaa madotuksen kanssa, kun pentu ei koskaan ole yhtäkään matokuuria syönyt jos toissapäiväistä Mirrix -annosta ei lasketa? Ilmeisesti jokin vahvempi ja laajempi matokuuri voisi olla paikallaan ainakin tähän hätään? Olen menossa rokottamaan kissan myös, mutta varmasti tärkeämpää olisi saada ensiksi nuo iljetykset pois sen suolistosta.

• ja tosiaan kissa yksii välillä. En tiedä oisko sillä vaikutusta kuinka matoihin? Mahan pullottamisesta en osaa sanoa yhtään mitään, sillä minulla ei ole koskaan ennemmin ollut kissanpentua, niin en osaa sanoa minkäkokoinen maha on kissalle normaali.

• Näintäälläpäin

Yskii eli keuhkoissa matoja. Mirrix on mietoa matolääkettä. Emoa ei ole madotettu??? Wau. Voipa melkeen taata, että kissallasi on matoja lisää. Eivät ne tuohon yhteen jää, että sikäli mieti, jos annat sängyllä nukkua. Eläinlääkäriin vaan ja ulostenäytteet tutkittavaks. Silloin tiedettä mitä matoja vastaan pitää hoitaa ja mikä tehokkain hoito. Muuten se madottaminen on vaan arvailua. Lisäksi näitä emolta saatuja matoja on todella vaikea saada koskaan kitkettyä pois, sillä munat saattavat olla kissan sisällä todella pitkään. Itse marssisin eläinlääkäriin todella nopeasti ja huolehtisin muutenkin tarkkaan yleisestä hygieniasta jne. Ja ehdottomasti ei kissaa sänkyyn mikäli haluat madot itse välttää. Kokemuksesta voin sanoa, että voi olla hyvinkin todennäköisesti ikuinen ongelma jota "hoidat" tasaisin välein matokuureilla, mutta aina ne uusii. Mutta käy eläinlääkärillä niin saat varmaa tietoa.

• Olen samaa mieltä, lääkärin kautta: Jos tiedetään että kissa/pentu on hieman epämääräisistä oloista tai loishäädöt vähän niin ja näin, niin eläinlääkäriin tarkastukseen, samalla eläinlääkäri voi laittaa loishäädön injektiona tai antaa oikein mitatun painon mukaan riittävän vahvuisen ja oikeanlaisen lääkityksen. Ruuan mukana laitetut lääkkeet ovat epävarmoja, jos kissa syleksii pillerin paloja pois tai ei vaan syö.
      Apteekin ohjeet on välillä mitä sattuu, kun ei siellä ole aina eläinten hoitoon perehtyneitä ihmisiä.

• Kiitos todella paljon vastanneille. Olen siivonnut asuntoni lattiasta kattoon, enkä ole päästänyt kissaani sänkyyn nukkumaan, vaan laittanut vessaan yöksi. Vähän suututtaa, sillä emon ja koko pentueen piti olla madotettuja, mutta kas, eipäs olleetkaan. No, omapa oli valintani ottaa tämä pikkukisu lemmikikseni. Olen niin kiintynyt tähän, etten pois tätä haluaisi antaakaan enää, vaikka madot kyllä vievät yöuneni ja mielenterveyshän tässä kärsii eniten. En tiennyt, että madot voisivat olla näinkin iso riesa ja oletin että riittää kun madottaa kissan, niin kerralla kaikki madot pois. Vähän asiaan perehdyttyäni luin, etteihän nuo lääkkeet tehoa niihin matojen muniin ollenkaan.. :/ voivoi, taitaa olla pitkä matokierre meidän perheessä nyt.

Onko kenelläkään kokemusta oman kissan matojen karkottamisesta, kuinka onnistuneet kuurit, kauanko matoja ilmaantui vielä..jne? Mitä matoja teillä ollut? Lisäksi haluaisin tietää, kuinka kissaan nyt sitten saa koskea, antaa istua sylissä, raapia kättä..jne? Olen kamalan varovainen nyt tämän matohommelin takia, enkä oikein uskalla viettää aikaa kissani kanssa. Ehkä menee vähän ylireagoinnin ja vainoharhaisuuden puolelle oma reaktioni...Kiitos, jos vastaatte. :)

• Ja aion varata heti huomenna ajan yksityiselle ell että saan pikkukissani kuntoon tai ainakin oikeaa hoitoa matoja vastaan. Toisaalta menen sinne myös oman mielenrauhani takia, tuntuu että mullahan tässä enemmän hätää on, mitä kissalla :D kummiskin, pikkunen silmäteräni kuntoon rahalla ja keinolla millä hyvänsä!

• Tsemppiä! Ja samalla saat sieltä kunnon ohjeet jatkoon.
        Ei ole mitään ylireagointia, itekin vien eläimet tarkastukseen, jos olen saanut vaikka juuri kissoja epämääräisistä olosuhteista. Jonkun laajakirjoisen matolääkkeen annan ensiavuksi, sitten totutan käsittelyyn, jotta lääkäri voi tehdä kunnon tarkastuksen ja laittaa sitten varsinaisen häädön. Sisäloiset voivat ilman hoitoa aiheuttaa vaikka suolistotulehduksen tms. Pieni satsaus tehdä alkuhoito kunnolla, kun samalla sitten turvataan kissan lisäksi ihmisetkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      194
      8711
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4868
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4318
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3877
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3070
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      55
      2852
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2521
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2425
    Aihe