Olen 35-vuotias. Hakeuduimme tutkimuksiin reilu vuosi sitten yritettyämme lasta turhaan n. vuoden. Minulla oli ns. kaikki kunnossa verikokeita, aukioloa ja kierron säännöllisyyttä myötän. Munarakkula tai keltarauhanen on usein nähty ultrissa ja olen saanut aina ovulaatiplussan oikeassa vaiheessa kiertoa, kun olen käyttänyt ovulaatiotestejä.
Miehestä sitten löytyikin vikaa, ja lääkäri määräsi suoraan ICSI:n. Se tehtiin viime keväänä pitkällä kaavalla. Tuloksena oli nega. Tämän jälkeen tuli parit normaalit kuukautiset normaalin pms:n kanssa (minun kohdallani tämä sisältää kaikki klassiset raskausoireet, rintojen turpoamisen, hajuherkkyyden, kahviällötyksen ym.). Nyt kuitenkin viime kierrossa vuoto oli muutaman päivän myöhässä, ja kaikki mainitut oireet. Tässäkin kierrossa on jo kp 23, eikä minkään valtakunnan oireita, vaikka minulle tehtiin PAS (jomka onnistumiseen en juurikaan usko) ja käytän lugeja tukihoitona.
Masennuin keväällä negasta aika paljon, ja käsittelin lapsettomuuden surun aika pitkälle. Olen muuttunut ihmisenä täysin varjoksi entisestäni. En innostu oikein mistään, ja olen hyvin sulkeutunut. Ennen olin hyvinkin seksuaalinen, mutta nyt ei oikeastaan kiinnosta yhtään.
Pitkän taustojen kuvauksen jälkeen kysymykseni on seuraava: Voiko minulla oireitten perusteella olla jokin hormonihäiriö, esim. estrogeenin tai testosteronin vajaatuotanto? Jos, niin voiko se johtua icsi-hoidosta? Ei kai minulla vielä ole vaihdevuosia (klassisia vaihdevuosioireita ei ole ollut)? Voiko tämä kaikki johtua masennuksesta? Mitä tälle voi tehdä? Eniten olen huolissani seksihalujen ja muunkin innostuneisuuden katoamisesta.
Pitäisikö mennä hormoni-verikokeisiin?
4
376
Vastaukset
- Mitä tämä on?
Siis viime kierrossa ja tässä kaikki pms-oireet ovat puuttuneet.
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi!
Kerroit, että alkututkimuksissa sinulle tehtiin verikokeita, jotka olivat normaalit, joten mitään lisäverikokeita ei mielestäni tarvitse määrittää. Estrogeenin puutosta sinulla ei voi olla, koska kuukautiskiertosi pyörii ja ilmeisesti munasolujakin tuli ICSI-hoidossa hyvin, jos alkioita riitti pakastukseenkin. Testosteronin vajaatuotanto ei myöskään ole oireilun takana. Keväällä tehty ICSI-hoito lääkkeineen ei myöskään ole oireittesi aiheuttaja.
Arvelisin ennemminkin, että taustalla on masennuksen aiheuttamat oireet. Masennus näkyy usein nimenomaan haluttomuutena, innostuksen katoamisena, "mikään ei tunnu miltään" -tunteena, unihäiriöinä jne.
Hyvin usein hedelmällisyyshoitojen alkaessa monia pelottavat hormonihoitojen fyysiset sivuvaikutukset, mutta ne ovat useimmiten aivan sivuseikka ja psyykkinen puoli joutuukin enemmän koetukselle, varsinkin jos tulee toistuvia epäonnistumisia.
Kysyit, mitä asialle voi tehdä. Sinun kannattaa nyt ehdottomasti ottaa yhteyttä sinua hoitavaan klinikkaan, koska sitä kautta sinulle voidaan tarjota apua. Klinikoilta löytyy yleensä hoitaja, psykologi tai lääkäri, joiden kanssa asiaa voidaan paremmin hahmottaa. Vertaistukiryhmät voisivat myös olla hyväksi. Simpukka-yhdistyksen kautta voit selvittää löytyykö kotipaikkakunnaltasi heidän toimintaa.
Muista, että suurin osa hoitoihin lähteneistä onnistuvat lopulta hoidoissaan. Olette vielä hoitojenne alkutaipaleella, koska vasta yksi munasolujen keräys on tehty. Tilastoja katsoessa siinä vaiheessa on raskaana vasta yksi kolmesta yrittäneestä.
Kannustan sinua nyt rohkeasti soittamaan omalle klinikalle ja kertomaan voinnistasi!
Syysterveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat OY- Mitä tämä on
Kiitos vastauksesta! Tein tänään apteekin raskaustestin, aivan selkeä nega. Nyt on pp 13, eli kai tämä oli taas tässä. Mitä seuraavaksi tapahtuu? Tutkitaanko minua lisää sen varalta, että kohdussani olisi jokin vika, miksi alkiot eivät kiinnity? Nyt on siis kaksi epäonnistunutta siirtoa tehty, taidamme mieheni kanssa kuulua siihen onnettomaan 20 %:in, jolle niitä lapsia ei siunaannu hoidoista huolimatta.
Mitä tämä on kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Tein tänään apteekin raskaustestin, aivan selkeä nega. Nyt on pp 13, eli kai tämä oli taas tässä. Mitä seuraavaksi tapahtuu? Tutkitaanko minua lisää sen varalta, että kohdussani olisi jokin vika, miksi alkiot eivät kiinnity? Nyt on siis kaksi epäonnistunutta siirtoa tehty, taidamme mieheni kanssa kuulua siihen onnettomaan 20 %:in, jolle niitä lapsia ei siunaannu hoidoista huolimatta.
Hei!
Harmi, että raskaustesti oli negatiivinen, mutta siitä ei kannata masentua. Teille on tehty vasta yksi ICSI-hoito ja nyt siitä hoidosta ensimmäinen pakastealkioiden siirto eli hoitoja on takana niin vähän, ettei sinun missään tapauksessa tarvitse vielä luopua toivosta. Tuntematta tarkemmin teidän taustaanne, tilastollisesti tässä vaiheessa onnistuneita on korkeintaan 30%. Varmaa syytä epäonnistumiseen ei voi tietää, mutta merkittäviä tekijöitä ovat alkiosta johtuvat syyt. Tiedetään, että vaikka alkiot näyttävät hyviltä, niiden laatu vaihtelee ja yksittäisissä alkioissa on tekijöitä, jotka estävät alkioiden jakaantumisen kohdussa. Eli syy ei välttämättä ole sinun kohdussasi ja kiinnittymisessä. Todennäköisesti sinulle on tehty alkuselvittelyissä kohdun ultraäänitutkimus, jossa poikkeavuudet olisi huomattu.
Ole yhteydessä hoitavaan klinikkaasi ja mikäli pakastettuna ei ole enää alkioita, kannattaa rohkeasti aloittaa uusi ICSI-hoito, mutta kerro samalla omasta voinnistasi, jotta saat tukea siihen.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768