Kaikki kunnossa, mutta lasta ei kuulu

Muska

Hei! Olemme yrittäneet lasta hieman yli kaksi vuotta, sekä minä että mieheni olemme 28 vuotiaita. Kertaakaan kahden vuoden aikana en ole tullut kertaakaan raskaaksi, eli edes keskenmenoa ei ole tullut. Kävimme talvella tutkimuksissa ja kaikki oli kunnossa. Mieheltä tutkittiin siemenneste. Minulta tutkittiin hormonitoiminta verikokein, lisäksi munasarjat ultrattiin ja niiden aukiolo varmistettiin. Olisimme saaneet lähetteen lapsettomuushoitoihin, mutta emme halunneet vielä lähteä niihin. Kuinka todennäköistä raskaus on yli kahden vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen? Olen kuullut selittämättömästä lapsettomuudesta, onko tämä meidän tapaus sellainen? Mitä raskauten eteen voisi tehdä? Pitäisikö vielä jotain muuta tutkia?Elämäntapamme ovat terveellisiä. Itse olen vähitellen asennoitunut siihen, että emme koskaan tule saamaan lasta.

6

679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Kiitos kysymyksestä. Se koskettaa varmasti monia muitakin samassa tilanteessa olevia. Usein ajatellaan, että lasta toivovat haluavat heti hoitoihin jos lasta ei noin vuoden yrittämisen jälkeen kuulu. Mutta näin ei suinkaan ole. Te olette toimineet mielestäni erittäin viisaasti kun olette selvittäneet kaikki raskauden alkuun vaadittavat perusasiat, ja ne on todettu olevan kunnossa.

      Miten kauan sitten kannattaa vielä yrittää omin keinoin? Tilastot kertovat, että teidän ikäisistä reilu 90% tulee raskaaksi vuoden kuluessa. Niistä, jotka eivät ole raskaana noin kahden vuoden yrittämisen jälkeen, noin puolet onnistuu seuraavan vuoden aikana. Ennusteenne on siis hyvä.

      Teidän kohdalla puhuisin selittämättömästä syystä niin kauan kun emme hedelmöityshoidon perusteella muuta tiedä. Ensimmäinen hedelmöityshoito toimii tavallaan myös taustalla olevan syyn tai syiden selvittäjänä.

      Toinen kysymys on miten kauan jaksaa yrittää ilman apua. Joillekin se käy aikaa myöten hyvin raskaaksi. Jos pystytte ottamaan makuuhuoneessa rennosti ilman almanakkaa ja ajoitusta tietäen, että hoitoon ei ole vielä kiire, se auttaa. Sanotaan, että lapsi kyllä tulee kun sen aika on, se vain ei aina ole pelkästään omasta halusta kiinni. Luottakaa siihen.

      Syysterveisin
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

    • jk

      odotakaa

    • versace8282

      itse olen odottanut kuusi vuotta ja ei edelleenkään tulosta..

    • zaduliini80

      Moikka, liitän kertomukseni myös tänne, toivottavasti se tuo jollekkin uskoa tulevaan...

      Haluan kertoa oman tarinani... Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä reilu 10v ja melkeinpä heti alettiin toivomaan omaa nyyttiä, tosin sitä ei kuulunut ollenkaan. Olimme olleet yhdessä n.7vuotta kun päätimme että nyt menemme tutkimuksiin, että missä on vika. Menimme Helsinkiin Felicitas-klinikalle. Kävimme hoidoissa kaikenkaikkiaan n.2vuotta ja täysin ilman tulosta. Ensin meille tehtiin ns.perustutkimukset, niistä ei löytynyt varsinaista "vikaa", miehellä oli hitaasti liikkuvat siittiöt ja minulla alunperin epäsäännöllinen kierto... sitten aloitettiin clomifen hoito, sitten alettiin pistämään muhun hormonipistoksia. Nämä jatkuivat jonkun aikaa. Sitten siirryttiin inseminaatioihin, niitä tehtiin 4kpl. Tässä vaiheessa mietimme jo kovasti IVF-hoitoja ja pyysimme lääkäriltä lähetteen kunnalliseen niihin (yksityisellä aivan liian kallis meidän kukkarolle). Saimmekin lähetteen ja jouduimme odottamaan vaan n.2kk kun ottivat kunnallisesta meihin yhteyttä. No tämän 2kk:n aikana periaatteessa luovutimme jo ja mietimme pystytäänkö henkisesti lähtemään tähän rumbaan enään, mulle itelle tämä oli henkisesti mielettömän rankka kokemus... Kun kunnallisesta tuli soitto niin mietimme tarkasti lähdemmekö tähän, mutta päätimme lähteä. Kunnallisessa hoidot olisivat alkaneet 15.3, mutta suureksi ihmeeksi teinkin täysin luomu plussauksen 5.3, joten peruimme hoitoihin menemisen. Kyllähän meillekin aina sanottiin että "kun lopetatte stressaamisen ni kyllä se sieltä tulee", ei tämmöisessä tilanteessa sitä voinut ikinä uskoa ja otti kovasti päähän ihmisten kommentit!! Mutta nyt tämä on täysin totta (tosi vaikea ollut uskoa, 7 testiä tehneenä) ja raskausviikkojakin jo 36 6. :D
      Positiivista mieltä kaikille, tähän asiaan ei ole "lohdutus sanoja", SEN TIEDÄN LIIANKIN HYVIN!!!

      • Muska

        Kiitos ihanista vastauksista! Sen verran voin päivittää tilannetta, että pian tuon viestin lähettämisen jälkeen teimme mieheni kanssa ratkaisun lähteä sittenkin hoitoihin. Lapsettomuuden aiheuttama tuska alkoi olla niin suuri, että halusimme tehdä asialle jotain konkreettista. Hakeuduimme julkisen puolen hoitohin ja pääsimmekin aloittamaan hoidot noin kuukauden kuluttua lähetteen lähettämisestä. Tulin raskaaksi heti ensimmäisestä inseminaatiosta ja olen tällä hetkellä raskausviikolla 31 :) Täytyy sanoa, että olen todella iloinen, että lähdimme hoitoihin, vaikka niihin lähteminen pelottikin, koska ne ovat todella raskaita. Tunnen itseni myös todella etuoikeutetuksi ja onnelliseksi. Toivottavasti tämä tuo tsemppiä vastaavassa tilanteessa oleville, ja jaksakaa uskoa siihen, että unelmanne toteutuvat joku päivä. Oikeita lohdutusanoja on tosiaan vaikea löytää.


    • iines2010

      Laitanpa omaakin kokemusta tänne. Rupesimme mieheni kanssa yrittämään lasta ja meni 3-4v ennen kuin tärppäsi, mutta nyt on 2,5v tyttö kainalossa =)
      Joku viisas tiesi sanoa, että toinen lapsi tuleekin sitten helposti... Ollaan oltu ilman ehkäisyä koko ajan eikä toista kuulu, saa nähdä montako vuotta menee.... =(
      Eniten harmittaa kun ollaan jo yli kolmikymppisiä, että aika loppuu kesken saada 2-3 lasta. Ja kyllä se aina masentaa, kun ystävät tehneet useita siinä välissä, kun itse vain toivossa joutuu elämään, muilla se tuntuu olevan jotenkin nii helppoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe