meidän pitää koulun työssäoppimisjaksolla tehdä riskikartoitus johonkin yritykseen. tiedän mikä riskikartoitus on, esim. tunnistaa riskit, kirjata ylös ne, miettiä riskin luokka, toimenpiteet ym...
mutta miten tämä käytännössä laaditaan, tämä riskikartoitus? koneella kun kirjoittaa sen, niin onko olemassa joitakin valmiita riskikartoitus-lomakkeita/malleja vai pitääkö ne kaikki keksiä päästä että minkänäköinen sen tulee olla?
tiedän että on noita riskilomakkeita, joihin merkataan riskit ja sen mahd. seuraukset ja riskiluokka, mutta MINKÄLAINEN siitä lopullisesta riskikartoitus-työstä tulee tulla? onko nuo riskilomakkeet siinä liitteenä vai luetellaanko siinä itse tehtävässä pelkästään vaan riskejä ja toimenpiteitä esim. kuvien kanssa?
sry sekava teksti, mutta kun ne ei kerro koulussa tarpeeksi.
riskikartoitus?
9
1183
Vastaukset
- TurvallisuudenLuoja
Voin kertoa, että aika nihkeäsi tulet saamaan lomakkeita ja ohjeita näiltä sivuilta, koska riskikartoitukset ovat kuitenkin bisnestä...eli ei niitä ilmaiseksi viitsi jakaa kun on alkujaan sellaisen muokannut. Itse olen muutamia kartoituksia tehnyt ja suurimman osan "lomakkeista" ja tarkastuslistoista olen itse tehnyt. Annetaan ilmaiseksi muutamia vinkkejä:
-Kohteen yleisluontoinen kuvaus
-Uhat ja tapahtumahistoria
-Kohteen toimintamallit (avainhallinta jne.) ja henkilökunnan resurssit
-Paloturvallisuus
-Pelastussuunnitelma
-Rakenteellinen turvallisuus
-Turvajärjestelmät ja niiden valvonta
-Vartiointimuodot kohteella ja niiden toimintaohjeet eri tilanteissa
Kartoituksesta olisi hyvä luoda virallinen raportti (virallinen siis asiallinen ja kattava), powerpoint-esitys ja kustannusarvio. Älä laita liikaa niitä kuvia, koska kyllä asiakas suurinpiirtein tietää mistä on kysymys...älä ainakaan laita niitä siihen raporttiin. Yllämainitut vinkit ovat vain raapaisu, mitä kunnon riskianalyysi pitää sisällään. Tottahan niitä voi vasemmalla kädellä hutaista, mutta sellaisella työllä saattaa olla seuraamuksia puskaradion kautta. - santtu1975
Itse olin erään turvallisuusalan opiskelijan "ohjaajana" työharjoittelujaksolla, kun hän oli meillä harjoittelussa.
Hänellä ole koululta valmiiksi saatuna lomakkeet tuohon kartoitukseen mitkä täytti, sekä teki muuten yleisluontoisen kuvauksen kohteesta, sekä kävimme vielä kahdestaan läpi hänen aikaansaannoksensa. - uyjcgyjkgujkvuhk
niin no eihän opiskelijalta voi täydellisyyttä vaatia. kun vain saisi jonkun linkin että millainen siitä lopputyöstä tulee tulla, niin helpottaisi pirusti...
lisää vastauksia odotellessa...
- aloittaja- onsenytkumma45
Ei tässä nyt mitään linkkejä ruveta laittamaan. Olet saanut jo tuossa aikaisemmassa tekstissä aika selkeän kaavan, joten aloita sen kartoituksen tekeminen. Kaikkea ei voida valmiiksi pureskella vaan täytyy itsekin miettiä asioita! Jos haaste on ylivoimainen jopa aikasemmilla annetuilla ohjeilla niin olet mahdollisesti väärällä alalla. Lähtökohta on mun mielestä jo niin naurettava, että kaikki pitäisi olla copy-paste touhua!
- juu.
Itsellänihän on sama ongelma. Pitäisi tehdä riskikartoitus mutta kun ei ole opiskeltu asiaa lainkaan, eli jos olisi "mallipohja/lomake" minkä mukaan tekisi niin helpottaisi kummasti. Ei tässä nyt ruveta kenenkään bisneksiä viemään vaan on yritetty kysyä neuvoa ja ohjeita kokeneimmilta. Hyviä ohjeita tuli vastauksista mutta kysymys onkin miten rakentaa kokonaisuuden, on varmasti hajua kaikilla miten tehdään mutta kun sitä ei saa kasattua paperille...
- Kaikenlaisiii
Niin ja vielä parempi olisi jos joku tekisi sen sinulle valmiiksi. Aloita hommat äläkä täältä kerjää kultalusikalla suuhun vätys.
- TurvallisuudenLuoja
Et tarvitse mitään pohjaa tai lomaketta...kohdat, jotka tarkastat on jo listattu yläpuolelle! Ei ole olemassa mitään yleistä ohjetta tai lomaketta...jokainen harkintansa mukaan luo sellaisen tarkastulistam, jonka on hyväksi havainnut. Kokonaisuus koostuu pienistä yksityiskohdista eli tarkastuksen jälkeen annat kirjallisen osuutesi. Tähän voit laittaa positiiviset ja negatiiviset huomiot, kuten:
-Rakennus B: Läntinen nosto-ovi toimii manuaalisesti, jonka lukitusmekanisimi on puutteellinen. Tilassa on kuitenkin työvuorojen aikana aina vähintään yksi henkilö, joten valvonta on katkeamatonta.
-Rakennus C: Varastossa säilytetään arvokasta materiaalia. Valvonta kyseisessä rakennuksessa on puutteellinen, johtuen syrjäisestä sijainnista ja työskentelyn tiheydestä ko. tiloissa.
Yhteenveto: Rakennus B:ssä oli erittäin valpas henkilökunta, joka oli tietoinen yleisistä uhkakuvista nosto-oven puutteellisesta lukituksesta. Ehdotukseni on, että lukitusmekanismi päivitetään ja näin taataan työvuorojen ulkopuolinen turvallisuus
Rakennus C:ssä säilytettiin arvokasta materiaalia, jonka vuoksi valvontaa tulisi tehostaa. Valvonta tällä hetkellä on ajoittaista johtuen työmääräyksistä ja ohjeistuksesta. Tilassa ei työskentele pääsääntöisesti työntekijöitä. Ehdotukseni on asentaa etävalvonta, kuten Timecon-järjestelmä tai kombi-sopimuksella etävalvonta valvontakameroilla. - Slerpenson
Täältähän löyty hyvät ohje nuorat, kiitoksia vain Turvallisuudenluoja.
hetki aikaa kun viimeks oon ite tehny näitä ja nyt sitten lupaudun kaveria auttamaan kun pitää tehä kartoitus niinkin pienestä paikasta kun kokoprkl Suomesta.
Ehkä tyhmin kouluntehtävä ikinä.
Omasta mielestäni. - Turvallisuudenluoja
Noin suuresta aiheesta on hankala tehdä, koska vaihtoehtoja on loputtomiin. Pura aihe ensiksi osa-alueiksi. Esim. turvallisuus alueet: talous (markkinat ja rahaliikenne, puolustuvoimat (materiaali ja miehistö), viranomaistoiminta (tulli, poliisi ja raja). En kyllä osaa yhtään kuvitella, millainen kartoituksestanne tulee, mutta kunnianhimoinen se kuitenkin on. Suosittelen, että rajaatte sen mahdollisimman pieneksi. Jokaisen kartoituksen pohjana on kuitenkin faktat ja viranomaistoiminnasta ja puolustusvoimien toiminnasta on kovin vähän tietoa jaossa. Jos mielenkiintoa riittää niin kartoituksen ei tarvitse olla tylsä paperinpala vaan voitte tehdä enemmän niin kuin stressikokeen. Suunnittelette tehtävän, jonka tarkoituksena on mitata Suomen valmius tiettyyn stressitilanteeseen. Tästä tehty raportti on sellaisenaan kelvollinen osoittamaan puutoksesta ja plussat.
Jos itse tarvisi tehdä koululle moinen tehtävä niin ehkä ottaisin hieman pienemmän tehtävän...teidän koulussanne toimiii varmaan myös henkilönsuojaukseen erikoistunut opetusryhmä. Teidän tehtävänne on testata tämän ryhmän valmius yllättäviin tilanteisiin. Järjestätte erilaisia tilanteita, jotka eivät ole joka kerta samanlaisia, eikä niihin kaikkiin ole tarve vastata voimalla. Mitä tällaiseen testaamiseen tarvitaan? Hyvä mielikuvitus, ehkä paintball-tarvikkeita ja muutamia kohdehenkilöitä. No, tuo oli nyt vain ehdotus...onnea kartoitukseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855