Esitelmä "harhaopista"

91

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HHHHHHHk
    • Usko Osallinen

Kuunteleppa tuon tyttösen viimeiset sanat.
      Hän kieltää uskovansa Raamattuun ja Jumalaan.
      Sitten hän sanoo: "Jotenka on luonnollista että jumala ei voi olla kolmiyhteinen. Jotenkin näin se "opettajan" usko menee.

Uskosta osaton opettaa kuinka ei tule uskoa Raamattuun eikä Jumalaan. Kuitenkin hän lukee Raamatun tekstejä joilla hän perustelee oppiaan. Aika ristiriitaista.

• Ainoastaan ulkopuoliset voivat kertoa asian puolueettomasti, sillä he eivät ole jäävejä.

• ex jt
        Pe.ku kirjoitti:

Ainoastaan ulkopuoliset voivat kertoa asian puolueettomasti, sillä he eivät ole jäävejä.

Kertoja on entinen jehovan todistaja, jonka päähän on istutettu Raamatun vastaisia ajatuksia.

• Usko Osallinen, näytät olevan toisten puheiden väärentelijä. Kuuntelin korvakuulokkeiden avulla kasetin lopun useampaan kertaan, ja tyttö ei puhunut omasta uskostaan, vaan todennäköisesti tarkoitti Areiosta kun sanoi: "että hän ei usko jumaluuteen" (ei usko että Jeesus on Jumala) vaan väärennökseen.

Melko sanatarkasti hän sanoi, että "Raamatusta ei löydy kolminaisuutta. Raamattu ei kuitenkaan ole tässä täysin yhtenäinen. Kysysymys on lähinnä tulkinnasta joka on väkisin väärennetty."

Minäkäänn en usko että Jeesus on Jumala, vaan Jumalan poika, välimies ja ylipappi, niin kuin Raamattu opettaa; [Hepr.5:5,6]

• Eipä mitään uutta aurinkon alla, kaikki nämä on kuultu ennenkin. Valikoiva tulkinta ja selitykset eivät vakuuttaneet. Minulle tuo pätkä vain vahvisti uskoani kolminaisuusoppiin.

• Usko Osallinen

Tuo tyttö on 1 Kor 2 luvun luonnollinen ihminen joka ei Jumalan ilmoituksen mukaan kykene eikä voikaan ymmärtää Jumalaa.
        Hän vetosikin koko ajan ihmisjärkeen joka ei ymmärrä.
        Siitä huolimatta hän on ryhtynyt opettamaan.

Puheensa lopussa hän sanoo ettei hän usko Jumalaan eikä Raamattuun. Siitä on seuraus minkä hän itsekin totesi: "Jotenka Jumala ei voi olla ...................kolmiyhteinen." Ei tietenkään Jumala voi olla se joka Hän on jos Häntä ei ole!
        Ei tietenkään jos ei usko Raamatun ilmoitusta.
        Vaikka tyttö sanoi ettei hän usko Raamattua, hän käytti Raamatun sanaa oppinsa tukemiseksi. Aika ihmeellistä.

• ml213.
        Usko Osallinen kirjoitti:

Tuo tyttö on 1 Kor 2 luvun luonnollinen ihminen joka ei Jumalan ilmoituksen mukaan kykene eikä voikaan ymmärtää Jumalaa.

Puheensa lopussa hän sanoo ettei hän usko Jumalaan eikä Raamattuun. Siitä on seuraus minkä hän itsekin totesi: "Jotenka Jumala ei voi olla ...................kolmiyhteinen." Ei tietenkään Jumala voi olla se joka Hän on jos Häntä ei ole!
        Vaikka tyttö sanoi ettei hän usko Raamattua, hän käytti Raamatun sanaa oppinsa tukemiseksi. Aika ihmeellistä.

Ymmärrätkö Usko Osallinen mitä on ihmisviisaus ja mikä Jumalan antamaa viisautta ihmiselle.

Koita ymmärtää,- jos mahdollista. Ei Raamatun sanojen sisältö muutu lukeeko sen ateisti tai uudestisyntynyt ihminen. Sanojen sisällönn uskomisen kautta JUMALA ANTAA viisautta ihmiselle. Tämä ei totisesti ole ihmisviisautta,- vaan Jumalalta saatua viisautta,- uskon kautta.

Mutta,- jokainen ymmärtää ja tästä voisi tehdä vaikka puolueeton ihminen väitöskirjan, niin yhteinöinen se on.
        Siis yleisesti uskonnollinen ihminen mieltää "Hengessä näkemiseen" kun hän tutkii (lue muuttaa) Jumalan ilmoitusta fiktiivisellä kuvittelullaan.

Esim. Kun tämä ihminen lukee Raamatusta; Sana on Jumala, niin "Hengessä" hän ymmärtää fiktiivisellä kuvittelullaan Jeesus on Jumala. Vaikka sanoissa ei ole halkaistua sanaa Jeesuksesta.

Muistatteko mitä Jeesus opetti lapsen uskosta. Lapsen usko on sitä, että hän uskoo sanojen sisältöön sellaisenaan/ehdoitta. Pieni lapsi ei mahdollistu käyttämään fiktiivistä kuvittelua sanojen sisällön sisäistämisessä ja juuri tuohon Jeesus vetosi,- NIIN KUIN LAPSI.

• lapsen usko.
        ml213. kirjoitti:

Ymmärrätkö Usko Osallinen mitä on ihmisviisaus ja mikä Jumalan antamaa viisautta ihmiselle.

Koita ymmärtää,- jos mahdollista. Ei Raamatun sanojen sisältö muutu lukeeko sen ateisti tai uudestisyntynyt ihminen. Sanojen sisällönn uskomisen kautta JUMALA ANTAA viisautta ihmiselle. Tämä ei totisesti ole ihmisviisautta,- vaan Jumalalta saatua viisautta,- uskon kautta.

Mutta,- jokainen ymmärtää ja tästä voisi tehdä vaikka puolueeton ihminen väitöskirjan, niin yhteinöinen se on.
        Siis yleisesti uskonnollinen ihminen mieltää "Hengessä näkemiseen" kun hän tutkii (lue muuttaa) Jumalan ilmoitusta fiktiivisellä kuvittelullaan.

Esim. Kun tämä ihminen lukee Raamatusta; Sana on Jumala, niin "Hengessä" hän ymmärtää fiktiivisellä kuvittelullaan Jeesus on Jumala. Vaikka sanoissa ei ole halkaistua sanaa Jeesuksesta.

Muistatteko mitä Jeesus opetti lapsen uskosta. Lapsen usko on sitä, että hän uskoo sanojen sisältöön sellaisenaan/ehdoitta. Pieni lapsi ei mahdollistu käyttämään fiktiivistä kuvittelua sanojen sisällön sisäistämisessä ja juuri tuohon Jeesus vetosi,- NIIN KUIN LAPSI.

Mark. 10:15
        Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

• Usko Osallinen kirjoitti:

Usko Osallinen, näytät olevan toisten puheiden väärentelijä. Kuuntelin korvakuulokkeiden avulla kasetin lopun useampaan kertaan, ja tyttö ei puhunut omasta uskostaan, vaan todennäköisesti tarkoitti Areiosta kun sanoi: "jotta hän ei usko jumaluuteen" (ei usko että Jeesus on Jumala) vaan väkisin väärennökseen.

Melko sanatarkasti hän sanoi, että "Raamatusta ei löydy kolminaisuutta. Raamattu ei kuitenkaan ole tässä täysin yhtenäinen. Kysysymys on lähinnä tulkinnasta joka on väkisin väärennetty."

• ekivaari kirjoitti:

Usko Osallinen, näytät olevan toisten puheiden väärentelijä. Kuuntelin korvakuulokkeiden avulla kasetin lopun useampaan kertaan, ja tyttö ei puhunut omasta uskostaan, vaan todennäköisesti tarkoitti Areiosta kun sanoi: "jotta hän ei usko jumaluuteen" (ei usko että Jeesus on Jumala) vaan väkisin väärennökseen.

Kyllä hän mielestäni toisella filmillä ilmoitta, ettei itse usko Jumalaan.
        Jos olen oikein ymmärtänyt niin hän on joskus ollut ystävänsä kautta tekemisissä mormonien kanssa.

• Pe.ku kirjoitti:

Kyllä hän mielestäni toisella filmillä ilmoitta, ettei itse usko Jumalaan.
        Jos olen oikein ymmärtänyt niin hän on joskus ollut ystävänsä kautta tekemisissä mormonien kanssa.

Tuossa noita hänen taltiointejaan:

http://www.youtube.com/results?search_query=hannelotta&aq=f

• pos-su

• Usko Osallinen kirjoitti:

Näinpä juuri. Ensin hän perustelee kantaansa Raamatulla ja lopuksi toteaa, että Raamattu on epäluotettava lähde. Voiko sanomaansa paremmin kumota. Muutenkin hänen todistelussaan oli puutteita ja aukkoja. Ei vakuuttanut, päinvastoin. Ihmettelen suuresti jos joku tuon videon perusteella uskoo kolminaisuuden vastaisesti.

• Mikko.

Järkevä tyttö! Lähinnä nuin itsekin ajattelen tuosta muka kolminaisuudesta, eihän sitä ole missään.

• * Mikko, on hyvä olla järkevä, totta. Mutta Raamatuissa on niin, että ptäisi tulla tyhmäksi, että viisaaksi tulisi? Ja tämä Hannelotta ei ole Raamatuissa viisas, hänenkin tulisi uskoa Raamattuun, eikä epäuskossa selitellä joutavia, älä ota siitä mitään opetusta itsellesi, tyttö nyt vaan ei tiedä niin kuin tietää tulee, vaan järjenpäätelmillä selittää Sanaa.

• tode*

mikässe on sitä oikeaa oppia?

• Ei Raamatusta kannata oppia jalostaa, vaan kertoa sen tapahtumat siten kuin ne on sinne kirjoitettu, sekä kertoa siitä miten kristityillä ryhmillä on myöhemmin uskonopit muodostuneet.
        Katsoitko tuon youtube-pätkän?

• tode*
        Pe.ku kirjoitti:

Ei Raamatusta kannata oppia jalostaa, vaan kertoa sen tapahtumat siten kuin ne on sinne kirjoitettu, sekä kertoa siitä miten kristityillä ryhmillä on myöhemmin uskonopit muodostuneet.
        Katsoitko tuon youtube-pätkän?

hyvänen aika sentään, Peku! Ihmettelen sinunkin luetunymmärtämisen heikkoutta tässä asiassa. Raamattuhan sen juuri kertoo, että Pyhä Henki on Jumala(n henki), ja Jeesus Jumala, joka piipahti ihmisen muodossa täällä meidän keskuudessamme.

• tode* kirjoitti:

hyvänen aika sentään, Peku! Ihmettelen sinunkin luetunymmärtämisen heikkoutta tässä asiassa. Raamattuhan sen juuri kertoo, että Pyhä Henki on Jumala(n henki), ja Jeesus Jumala, joka piipahti ihmisen muodossa täällä meidän keskuudessamme.

Ihmisen poika kärsi ja häntä kiusattiin. Jumala ei ole pahan kiusattavissa!

Jaakobin kirje 1
        13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa."

Matteus 17
        12 Mutta minä sanon teille, että Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin myös Ihmisen Poika saa kärsiä heiltä."
        22 Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,"

• ekivaari kirjoitti:

Ihmisen poika kärsi ja häntä kiusattiin. Jumala ei ole pahan kiusattavissa!

Jaakobin kirje 1
        13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa."

Matteus 17
        12 Mutta minä sanon teille, että Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin myös Ihmisen Poika saa kärsiä heiltä."
        22 Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,"

* Voi ekivaari ? Hän oli Ihmisen Poika, Pojan toinen persoona, Hän otti orjanmuodon, mutta ei KATSONUT saaliikseen OLLA Jumalan KALTINEN, vaan alensi itsensä, ja oli kuuliainen, hamaan kuolemaan asti. Jeesus oli ihmine ja kärsi ihmisenä ihmisen syntien tähden. Jumala oli Kristuiksessa ja sovitti itsensä kanssa maailman." Onko vaikea tajuta. Jeesus on Pojan toinen persoona, siis ihminen, Poika on Jumala, mutta Henkensä kautta Jeesus on Jumala Ihmisen Poikanakin. Koska ei synnistä mitään tiennyt. Epäusko on sinussa kiinni kuin iilimato ihossa !

• Jooseppi-K

Raamattu opettaa Jumalasta seuraavasti:

- On olemassa vain yksi Jumala (5. Moos. 6:4; 1. Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1. Tim. 2:5).

- Jumalassa on kolme eri persoonaa (1. Moos. 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Jes. 6:8; 48:16; 61:1; Matt. 3:16-17; Matt. 28:19; 2. Kor. 13:14). 1. Mooseksen kirjassa 1:1 käytetään heprean kielen monikollista substantiivia ”Elohim”. 1. Moos. 1:26; 3:22; 11:7 ja Jes. 6:8 käyttävät monikollista pronominia ”me”. ”Elohim” ja ”me” ovat monikollisia muotoja ja viittaavat ehdottomasti useampaan kuin kahteen. Vaikkakaan tämä ei ole aukoton väite kolminaisuuden puolesta, se kuitenkin viittaa Jumalan moninaisuuteen. Heprean Jumalaa tarkoittava sana ”Elohim” todellakin mahdollistaa kolminaisuuden.

Jes. 48:16:ssa ja 61:1:ssä Poika puhuu ja viittaa samalla Isään ja Pyhään Henkeen. Vertaa Jesajan kohtaa (61:1) Luukkaan evankeliumin kohtaan (4:14-19) niin huomaat, että on kyse Pojan puheesta. Matt. 3:16-17 kuvaa Jeesuksen kastetta. Tässä tapahtumassa näkyy, miten Jumala Pyhänä Henkenä laskeutuu Poika Jumalan, päälle, samalla kun Isä Jumala julistaa mieltymyksensä Poikaan. Matt. 28:19 ja 2. Kor. 13:14 ovat myös esimerkkejä kohdista, joissa puhutaan Jumalan kolmesta eri persoonasta.

- Jumaluuden jäsenet erotetaan toisistaan monissa raamatunkohdissa: Vanhassa testamentissa ”HERRA” on eri kuin ”Herra” (1. Moos. 19:24; Hoos. 1:4). ”HERRALLA” on ”Poika” (Ps. 2:7, 12; Snl. 30:2-4). Henki on eri kuin ”HERRA” (4. Moos. 27:18) ja ”Jumala” (Ps. 51:10-12).
      Poika Jumala on eri kuin Isä Jumala (Ps. 45:6-7; Hepr. 1:8-9).

Uudessa testamentissa, Johanneksen evankeliumissa, (14:16-17), Jeesus puhuu Isälle Puolustajan, Pyhän Hengen, lähettämisestä. Tämä osoittaa, että Jeesus ei katsonut itse olevansa Isä tai Pyhä Henki. On myös muistettava ne kerrat evankeliumeissa, jolloin Jeesus puhuu Isälle. Puhuiko Hän itselleen? Ei. Hän puhui toiselle Jumalan persoonalle – Isälle.

- Jokainen Jumalan persoonista on Jumala. Isä on Jumala (Joh. 6:27; Room. 1:7; 1. Piet. 1:2). Poika on Jumala ( Joh. 1:1, 14; Room. 9:5; Kol. 2:9; Hepr. 1:8; 1. Joh. 5:20). Pyhä Henki on Jumala (Apt. 5:3-4; 1. Kor. 3:16).

- Jumalan persoonien välillä vallitsevat tietyt tehtäväjaot.
      Raamatun mukaan Pyhä Henki on alamainen Isälle ja Pojalle, ja Poika on alamainen Isälle.
      Tämä on kuitenkin sisäinen suhde, eikä se kiellä yhdenkään persoonan jumaluutta.

Tämä on yksinkertaisesti sellaista aluetta äärettömästä Jumalasta, jota rajallinen mielemme ei pysty ymmärtämään.

Pojasta puhuvia kohtia ovat: Luuk. 22:42; Joh. 5:36; Joh. 20:21; 1. Joh. 4:14. Pyhästä Hengestä puhutaan kohdissa: Joh. 14:16; 14:26; 15:26; 16:7 ja erityisesti Joh. 16:13-14.

- Jumalan persoonilla on eri tehtävät. Isä on perimmäinen lähde tai aiheuttaja seuraavissa asioissa: 1) maailmankaikkeus (1. Kor. 8:6; Ilm. 4:11); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Ilm. 1:1); 3) pelastus (Joh. 3:16-17) ja 4) Jeesuksen ihmisenä tekemät teot (Joh. 5:17; 14:10). Isä panee alulle kaikki nämä asiat.

Poika on välimies, jonka kautta Isä tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Kor. 8:6; Joh. 1:3; Kol. 1:16-17); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 1:1; Matt. 11:27; Joh. 16:12-15; Ilm. 1:1) ja 3) pelastus (2. Kor. 5:19; Matt. 1:21; Joh. 4:42). Isä tekee kaiken tämän Pojan kautta, joka toimii Hänen edustajanaan.

Pyhä Henki on persoona, joka tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Moos. 1:2; Job 26:13; Ps. 104:30); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 16:12-15; Ef. 3:5; 2. Piet. 1:21); 3) pelastus (Joh. 3:6; Tiit. 3:5; 1. Piet. 1:2) ja 4) Jeesuksen teot (Jes. 61:1; Apt. 10:38).

Raamatun mukaan Pyhää Henki pystyy antamaan neuvoja puhumalla (Ap.t. 8:29, 10:19–20), ennustamaan tulevaisuuden (Ap.t. 21:11), kutsumaan (Ap.t. 13:2), opettamaan (Joh. 14:26), todistamaan (Joh. 15:26), johdattamaan (Joh. 16:13), kuulemaan (Joh. 16:13), tietämään (1. Kor. 2:11), tahtomaan (1. Kor. 12:11), auttamaan ja puhumaan uskovien puolesta (Room. 8:26) sekä rakastamaan (Room. 15:30 UM). Pyhää Henkeä voi myös herjata (Mark. 3:29) ja häpäistä (Hep. 10:29), ja hänet voi tehdä murheelliseksi (Jes. 63:10). Hänelle voi myös valehdella (Ap.t. 5:3 UM) ja tuottaa surua (Ef. 4:30). Tämä kaikki on mahdollista vain siinä tapauksessa, että Pyhä Henki on persoona

• to..

Juutalaisuuden monoteismia ei kukaan ole pystynyt kiistämään, sen Jumala ei ole kaksi tai kolme, eikä jakaantunut persoona.Miten henkiolento voi edes olla moniosainen persoona?
        Kun kolminaisuudelle yritetään hakea tukea VT:stä, selitetään innolla mitenkä tulkitsemalla joku kohta jollain erityisellä tavalla voidaan päästä siihenkin ajatukseen että jumalai on enemmän kuin yksi. Entä ne kohdat VT:ssä jotka ehdottomasti keiltävät että on muita jumalia kuin Jahve. Saanko näistä kolminaisuustulkinnan:
        "Te olette minun todistajani, sanoo Jahve, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule"
        "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, JahveSebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa"
        "Minä olen Jahve, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa"
        "Kuule, Israel! Jahve, meidän Jumalamme, Jahve on yksi."

Kristinuskolta meni usea vuosisata ennen kuin se kehitti kolminaisuusopin ja se piti kehittää koska Jeesuksesta oli tehty jumala, mutta silti haluttiin voitavan jotenkin pysytellä juutalaisuuden monoteismissa, nyt ollaan tekemässä juutalaisuudestakin takautuvasti kolmiyhteinen.

• Raamattu ei yhdessäkään jakeessa sano että - "Jumalassa on kolme eri persoonaa!" Sen sijaan Raamattu sanoo toistuvasti ja useissa kohti, että - - "Meillä on ainoastaan yksi Jumala, - I s ä, - joka on - k a i k k i -
        k a i k i s s a.

1.Korinttolaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

1.Korinttolaiskirje 15
        28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

• ml213.

"- Jumalassa on kolme eri persoonaa".

Jos Raamatun mukaan uskomme Jumalan olemuksen, niin Jumalassa ei ole ainuttakaan persoonaa,- edes yhtä,- koska Jumala on HENKI.

Esim. Jumala ei puhu kuten persoonallinen ihminen puhuu tai eläin omaa kieltänsä. JUMALA PUHUU aina jonkun kautta,- ei persoonallisesti. Mutta, se on totta, miten Jumalöan puhumiseen taas vaikuttaa ihmisen persoonallisuus, miten se tulee esille/ihmistentietoisuuteen.

• ekivaari kirjoitti:

Raamattu ei yhdessäkään jakeessa sano että - "Jumalassa on kolme eri persoonaa!" Sen sijaan Raamattu sanoo toistuvasti ja useissa kohti, että - - "Meillä on ainoastaan yksi Jumala, - I s ä, - joka on - k a i k k i -
        k a i k i s s a.

1.Korinttolaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

1.Korinttolaiskirje 15
        28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

* Jumala on salattu Jumala, se lukee Raamatussa. Ja Jumala ilomoittaa itsensä, Isä Poika ja Pyhä henki Pojan kautta niille jotka uskovat. Jos Jumala ei avaa tätä salattua totuutta Jumalasta, kolminaisuutta, ei sitä järjenpäätelmillä voisikaan käristtää aika vastaan ottaa, koska lihanmielisyys ei ota vastaan hegellistä eikä järkeis usko voi käsittää hengellistä, lihan mielisyys on vihollisuutta Jumala vastaan, ja niin on sekin, kun kieltää Pojan =Jumala ominaisudessa. Ja kun ei ole Poikaa, ei ole Isääkään, vaikka kuinka "hehut" Jumalaa, kuin Hän on YKSi ja suuri ja mahtava, ei ole ketään niin suurta, ei edes Hänen Poikansa ole vertaisensa, sinä vaan et ymmärrä etkä näe Jumalan inhimillisyyttä, jossa Hän tuli ihmisen luo, imhisenä, alnensi itsensä, päästäkseen kosketulseen imisen ikanssa ja voidakseen pelastaa ihmisen. Hän tuli lihaksi, itsestään Jumalasta, Pyhän hengen siittämänä, ja oli synnitön, ja kärsi ihmisenä ja Jumala vuodatti sydänverensä pojan kautta, sillä niin Jumala Rakasti maailmaa, että antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei kukaan hukkuisi, vaan hänellä olisi inkaikkinen elämä, ja Jeesuksella on iankaikkinen elämä itsessään, ihmisenäkin.

• ml213. kirjoitti:

"- Jumalassa on kolme eri persoonaa".

Jos Raamatun mukaan uskomme Jumalan olemuksen, niin Jumalassa ei ole ainuttakaan persoonaa,- edes yhtä,- koska Jumala on HENKI.

Esim. Jumala ei puhu kuten persoonallinen ihminen puhuu tai eläin omaa kieltänsä. JUMALA PUHUU aina jonkun kautta,- ei persoonallisesti. Mutta, se on totta, miten Jumalöan puhumiseen taas vaikuttaa ihmisen persoonallisuus, miten se tulee esille/ihmistentietoisuuteen.

* Noin siinä käy, ml213, että kun ei usko, niin pimenee entisestään?

• #!!!"#

Jehovan todistajat -järjestön jäsenen on hyvä tietää keskustelussa Jumalan persoonasta, että Kristinuskon mukaan Jeesus ei ole sama persoona kuin Raamatun Uuden testamentin Isä.

Yhdistynyttä persoonaa Jeesus = Isä ei kristinuskossa ole milloinkaan opetettu. Järjestön hallintoelin on saattanut julkaisuissaan levittää epätarkkaa tietoa siitä, että kristityt uskoisivat Jeesuksen, Pyhän Hengen ja Isän oleva yksi ja sama persoona. Tämä käsitys on virheellinen.

Kristinuskossa kukin on aina ollut oma yksilöllinen persoonansa. Kun Jeesus kuoli ristillä, ei voida sanoa "Jumalan kuolleen ristillä", kuten järjestön hallintoelin virheellisesti antaa ymmärtää kristinuskon opetuksista.

Kristinuskon mukaan Jeesus oli kokonainen ihminen maan päällä. Hän ei ollut maan päällä puoliksi Jumala ja puoliksi ihminen, jotenkin jumalihminen tai ainoastaan hurskas tavallinen ihminen. Hän oli 100 prosenttisesti ihminen ja 100 prosenttisesti Jumala. Nämä molemmat osat Jeesuksessa olivat täydellisesti sekoittuneena toisiinsa (Room. 1:1, 2, 3, 4).
      Kysymyksessä on sama, kuin sielun ja ruumiin olevan täydellinen sekoittuminen ihmisessä. Raamattu sanoo, että näitä kahta ihmisen ominaisuutta ei voi erottaa toisistaaan (Hepr. 4:12).

Jeesus oli ihminen, Jumala lihaan tullut. Maan päällä Jeesus ihmisyydessään koki täysin samat asiat kuin muutkin ihmiset. Hän tunsi ja hän koko kiusauksia.

Jeesus on jumaluuden puolesta Isän vertainen, mutta maan päällä eläessään ihmisyyden puolesta Isää vähempi.

Miksi Tornin kirjallisuudessa ylipäätään yritetään laskea Raamatun ilmoittamaa ääretöntä Jumala matemaattisesti?

Raamatun mukaan ihmisjärki ei voi käsittää täysin Jumalaa (Job. 11:7, 8). Matematiikan ja ihmisjärjen "loogisuuden" vankilasta olisi hedelmällisempää tutkia Jumalaa ja hänen olemustaan vain Raamatun omien sanojen kautta. Ihmisjärki ei aina halua uskoa tai hyväksyä Raamatun ilmoitusta, sillä sen kertomukset saatavat olla järjen vastaisia.

Mieti miksi Jumala puhuttelee poikaansa Jeesusta myös Jumalaksi jakeessa Hepr. 1:8?.

Jos Jeesus olisi luotu olento, miksi Jumala voisi sallia rukoilla luotua olentoa?
      Vanhassa testamentissa kaikki rukoukset kuulee vain Jumala (Ps. 65:2).
      Mieti miksi kaikki haudoissa olevat ihmiset kuulevat Jeesuksen äänen ylösnousemukseen, eivät Jehovan (Joh. 5:28).

Missään Raamatun kirjassa ei mainita, että enkeleitä tai ihmisiä, profeettaa, apostoleja, vanhimpia, tulisi rukoilla; Miksi Raamattu kertoisi, että Jeesusta tulee rukoilla?
      Raamattu jopa vaatii, että Jeesus on ainoa nimi, jossa kaikki asiat: anominen, rukoileminen ja kiittäminen tulee tehdä, sillä Isän luo ei ole muuta tietä.

Tämä aihealue Jumalan kolmiyhteydestä on uskovalle niin itsestään selvää, ettei siitä juurikaan tarvitse keskustella. Sitä paitsi keskusteltaessa pyhän Jumalan olemuksesta on vaara käsitellä asiaa nykyajan mukaan hyvin helppohintaisesti, menettää kunnioituksensa tai mennä jopa pilkan puolelle.

• Jos Jeesus olisi tosi Jumala, hän ei tarvitseisi rukoilla Isää Jumalaa joka aika, niin kuin nyt tekee:

Roomalaiskirje 8
        34 "Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja - h ä n
        m y ö s - r u k o i l e e - meidän edestämme".

Hebrealaiskirje 7
        25 "jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska - h ä n - a i n a - e l ä ä
        r u k o i l l a k s e e n - heidän puolestansa."

Jeesus Kristus on jumalan palvelija, ei Jumala:

Jesaja 53
        11 "Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa."

Hän on kantanut ristille minunkin rikkomukseni ja syntin. Kiitos Jumalalle!

• fghkjlfgs

Vain Jumala on arvollinen lunastamaan ihmiskunnan synneistä. Luotu enkeli ( arkkienkeli Mikael jehovan todistajien opin mukaan) ei ole arvollinen lunastamaan ihmiskuntaa synneistä, toisin kuin Jumalan Poika, Jumala Jumalasta.

Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi;
      Luuk.5:21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

San.8:22
      Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.

Ps. 2:7
      Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt, Hän lausui minulle: ”Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.”

Hebr. 1:5
      Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut; ”Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin” ; ja taas : ”Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani”?

Sananl. 8:24
      Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.

Efesolaiskirjeessä puhutaan Jeesuksesta ja Psalmissa Jumalasta:
      Ef 4:8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
      Ps 68:18 Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksesi, sait ihmisiä lahjaksesi: niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran Jumalan tykönä.
      Jumala herätti Jeesuksen ja Jeesus herätti itsensä:
      Joh 2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin MINÄ pystytän sen kolmessa päivässä".
      Joh 10:17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
      Apt 2:24 Hänet JUMALA herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
      Jumala yksin loi kaiken. Silti Jeesus oli läsnä luomisessa:
      Jes 44:24 Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka YKSINÄNI jännitin taivaan, joka levitin maan-kuka oli minun kanssani?
      Jes 48:13 Minun käteni on perustanut maan, minun oikea käteni on levittänyt taivaan; minä kutsun ne, ja siinä ne ovat.
      Heb 1:10 (Pojasta) Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
      Heb 1:2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
      Kol 1:16 Sillä hänessä (Jeesuksessa) luotiin KAIKKI, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
      Sananl 8:22 Herra loi minut (viisaus) töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
      Eihän viisaus voi olla luotu? Muutoinhan Jumalalla ei olisi ollut viisautta luodessaan. Uskon oikeamman käännöksen löytyvän Bibliasta:
      "Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. Jo ijankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa, ennenkuin maa oli."
      Näin Jumalalla on aina ollut viisaus. Tämä viisaus tarkoittanee myös Jeesusta.
      Isä ja Poika:
      Dan 7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä

I joh. 4: 1 – 3 lukee näin :
      Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästa te tunnette Jumalan Hengen : jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on nyt maailmassa.

JT eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, lihaan tulleeksi, vaan täysin jumalallisuutta vailla olevaksi tavalliseksi ihmiseksi, joka ennen lihaan tuloaan oli ja nyt on arkkienkeli Miikael. Luuk. 23:42,43
      Ja hän (toinen pahantekijä, joka riippui ristillä) sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Niin Jeesus sanoi hänelle : ” Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.”

1 Piet. 3:18
      Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaakseen meidät Jumalan tykö ; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä.
      Apt. 2:31
      Niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, että Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

• dfgfdggffdg

Jeesus nousi kuolleista KIRKASTETUSSA YLÖSNOUSEMUSRUUMIISSA.
        Lukekaamme, minkä Jeesus sanoo itsensä olevan :

Luuk. 24: 36-44
        Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille : ”Rauha teille!” Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen. Mutta hän sanoi heille : ”Miksi elette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne ? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan.” Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa. Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: ”Onko teillä täällä jotakin syötävää?” Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa. Ja hän otti ja söi heidän nähtensä. Ja hän sanoi heille : ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa.”

Jes. 9:6
        (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

1 Joh 5:20,21) Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

Ilm. 1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
        8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
        Raamatunilmoitus selkeästi ilmoitaa, että Jeesus Kristus on ainoasyntyinen
        Jumalan Poika.

22. Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
        23. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
        24. Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
        25. Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
        1. Joh. 2.

Olemalla Pojassa, olet Isässsä, jos et ole Pojassa, et ole myöskään Isässä.
        Jos olet Jumalassa olet Pojassa ja Isässä.

20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
        1. Joh. 5.
        10. Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
        11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
        Luuk. 2.
        Jeesus läksi Isästä Jumalasta, otti orjan muodon.
        5. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
        8. hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
        Fil. 2.

Hepr. 2:18
        Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

Ihminen ei voi meille mitään tehdä hengellisessä mielessä, mutta Jumala
        voi.

Hepr. 13:6
        niin että me turvallisin mielin sanomme: "Herra on minun auttajani, en minä pelkää; mitä voi ihminen minulle tehdä?"

Jes. 42:8
        Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

Ilm. 5:13
        Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

Huomaathan kuinka Karitsa saa yhtälaisen kunnian kaikilta luoduilta.

• Jeesus on Herra..

>>>>>>>>Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi;
        Luuk.5:21 Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: "Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?"

• Juk-kis

• hei haloo...

• ml213.
        Juk-kis kirjoitti:

Vain Jumalan puhdas ja viaton veri riitti maksuksi maailman synnille.

vaihda armon puolelle
        http://www.youtube.com/watch?v=-nzJ_vq-RrU&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=2LjvunShfwY&feature=related

Kerroppa, miten kaikkialla oleva ja kaiken luoja, joka on Raamatu Jumala, niin miten tämän voi ristiinnaulita. Puhumattakaan, miten Maria olisi voinut synnyttää tuon Jumalan.

Ihmettelen, miten suoraan valehdellaan ihmisille/lukijoille,.- koska alkeellinen Raamatun tutkinta jo tuottaa ymmärryksen, miten Jeesus Kristus,- joka on JUMALAN, naulittiin ristille ja kuoli ja JUMALA herätti Jeesuksen kuolleista.

Jeesushan huusi ristillä;" JUMALANI JUMALANI miksi minut hylkäsit".

PS.
        UT puhuu aina Kristuksen veresta ja Kristus on JUMALAN.............-..............Poika..

• fghkjlfgs kirjoitti 9.10.2011 klo 00:00:

>"Vain Jumala on arvollinen lunastamaan ihmiskunnan synneistä."<

Väärin, fghkjlfgs,!

Roomalaiskirje 5
        12 "Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -"

1.Korinttolaiskirje 15
        21 "Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten - y l ö s n o u s e m u s - tullut - i h m i s e n - kautta."

• Jeesus ja apostolit huomauttivat, että tyrkyllä on myös "toinen Jeesus" kuin Isän nimessä tullut Jumalan poika. Toinen Jeesus on Jumalan "vastustaja", joka on korottanut itsensä Jumalaksi: [Joh.5:43]

2.Tessalonikalaiskirje 2
      4 "tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."

Vuonna 325 kristittyjen yhteisö todella hyväksyi kolminaisuusopin, luopuen Jeesuksen ja apostolien opettamasta "Isä yksin on ainoa Jumala, joka on kaikki kaikissa"-opista, jonka tilalle tunnusti kolminaisuusopin itselleen Jumalaksi. Silloin tapahtui 2.Tess.2:3 jakeessa mainittu, Paavalin edeltä kertoma luopumus.

• tähtäilyä

Täällä kirjoittelevista varsinkin ekivaari ja lappix syövät riivaajien pöydästä sekä Herran pöydästä, siksi heidän harhaoppinen kirjoittelunsa tähtää pelkästään Jeesuksen alentamiseen niinkuin jehovalaisillakin.

Heille on sadat kerrat oikaistu, että Jeesus on yhtä Isässä. Herra ja Jumala ovat yksi ja samalla kolmiyhteinen. Tämä Raamatusta kiistatta näkyvä itsestään selvyys ei näille pukareille jostain syystä sovi, mutta he eivät pysty kuitenkaan perustelemaan käytöstään. Sekin asia, että Raamattu kertoo Jeesuksesta Jumalan Poikana, kun Hän alensi itsensä tullakseen maan päälle, on heille jatkuva kiistakysymys. He eivät edes halua ymmärtää, että Jumala tuli maanpäälle ja oli täydellinen synnitön ihminen, vaan he sepittävät koko ajan valheitaan miten hän olisi ollut tavallinen syntinen ihminen, Joosefin biologinen poika.

Tällainen käy yksiin monien lahko-oppien kanssa, ja että sitä joku viitsii päivittäin jankata, on selvästi saatanallisen hengen ohjaamaa sekä inspiroimaa. Toisinaan siihen jotkut muutkin yhtyvät, joka kertoo ettei heidänkään uskonsa ole terveellä pohjalla

• osuit ytimeen
        tähtäilyä kirjoitti:

Täällä kirjoittelevista varsinkin ekivaari ja lappix syövät riivaajien pöydästä sekä Herran pöydästä, siksi heidän harhaoppinen kirjoittelunsa tähtää pelkästään Jeesuksen alentamiseen niinkuin jehovalaisillakin.

Heille on sadat kerrat oikaistu, että Jeesus on yhtä Isässä. Herra ja Jumala ovat yksi ja samalla kolmiyhteinen. Tämä Raamatusta kiistatta näkyvä itsestään selvyys ei näille pukareille jostain syystä sovi, mutta he eivät pysty kuitenkaan perustelemaan käytöstään. Sekin asia, että Raamattu kertoo Jeesuksesta Jumalan Poikana, kun Hän alensi itsensä tullakseen maan päälle, on heille jatkuva kiistakysymys. He eivät edes halua ymmärtää, että Jumala tuli maanpäälle ja oli täydellinen synnitön ihminen, vaan he sepittävät koko ajan valheitaan miten hän olisi ollut tavallinen syntinen ihminen, Joosefin biologinen poika.

Tällainen käy yksiin monien lahko-oppien kanssa, ja että sitä joku viitsii päivittäin jankata, on selvästi saatanallisen hengen ohjaamaa sekä inspiroimaa. Toisinaan siihen jotkut muutkin yhtyvät, joka kertoo ettei heidänkään uskonsa ole terveellä pohjalla

tähtäilysi oli tervettä ja tarkkaa, hyvin kirjoitit jehovalaisten ja heidän kaltaisten jankkaamisesta:

>>Tällainen käy yksiin monien lahko-oppien kanssa, ja että sitä joku viitsii päivittäin jankata, on selvästi saatanallisen hengen ohjaamaa sekä inspiroimaa. Toisinaan siihen jotkut muutkin yhtyvät, joka kertoo ettei heidänkään uskonsa ole terveellä pohjalla

• tähtäilyä kirjoitti:

Minä ja Lappix uskomme että Jeesus on yhtä Isässä, [Joh.10:30] mutta eivät yksi, vaan yhtä. Lisäksi uskomme että mekin olemme yhtä Isässä ja pojassa aivan "niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että 21 että
        h e k i n - m e i s s ä - o l i s i v a t, 22 että - h e - o l i s i v a t - y h t ä,
        n i i n - k u i n - m e - o l e m m e - y h t ä - 23 minä heissä, ja sinä minussa - - - (olemme siis täysin samalla tavalla yhtä kuin Isä ja poika yhtä ovat).

• Emme ole ketään estelleet puhumasta ja kirjoittamasta Jumalan koko totuudesta, mutta te trinitaarit yritätte estellä meitä Jumalan koko totuutta kirjoittamasta. Te itse olette katkeroituneita panettelijoita ja jehovalaisista jankkaajia. Olemme vakuuttaneet teille jatkuvasti ettemme ole jehovalaisia, Kaltaisianna totuuden estelijöitä on aina ollut;

1.Tessalonikalaiskirje 2
      16 "kun estävät meitä puhumasta pakanoille heidän pelastumiseksensa. Näin he yhäti täyttävät syntiensä mittaa. Viha onkin jo saavuttanut heidät, viimeiseen määräänsä asti."

Jaakobin kirje 3
      14 "Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan."

• Ihan mielenkiintoinen näkemys vaikka se ei mitään uutta tuonutkaan. Nuo kaikki on jo sanottu moneen kertaan tälläkin palstalla.

Ihminen on siitä vihahteikas olento, asiat pitää selittää järjellä ja loogisesti vaikka kukin meistä toimii ei loogisesti monissa maallisissakin asioissa.

Täytyyhän tämä elämä jotenkin pitää kasassa, ja jäsentää kukin omalla tavallaan maallisetkin asiat omiin lokeroihin, jos näin ei olisi, olisimme hukassa, tapa tämä on matkittu/opittu jo varhais lapsuudessa.

Suokaamme uskoville heidän tapansa jäsentää ja hahmottaa hengelliset asiat, niin kuin parhaakseen näkevät.

Minäkin hahmotin elämäni suhteessa hevosella ratsastukseen jo hyvin varhain. Kun ei ollut satulaa, niin ensin pidin heposen harjaksista kiinni kunnes putosin monta kertaa ja sitten hoksasin laittaa sille länget kaulaan, niin hyvin sujui ravi pitkin tietä mentiin niin lujaa että tiellä kulkijat väistyivät kauhuissaan sivuun.

• Kaikille on tosiaan suotava oma usko ja aate ja kunnioittaa sitä, vaikka se olisikin pitävästi osoitettu joltain taholta virheelliseksi.

".....tapa tämä on matkittu/opittu jo varhais lapsuudessa."
        Jaikalille kerroinkin tuosta asiasta.

• Pe.ku kirjoitti:

Kaikille on tosiaan suotava oma usko ja aate ja kunnioittaa sitä, vaikka se olisikin pitävästi osoitettu joltain taholta virheelliseksi.

".....tapa tämä on matkittu/opittu jo varhais lapsuudessa."
        Jaikalille kerroinkin tuosta asiasta.

* Harhaoppista karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, Hannelottaa on varoitettu harhaopista, ja siksi häntä tulee karttaa. Sellainen usko joka ei perustu Raamattuun ja Sanan Henkeen, ei tule kuunnella eikä kunnioittaa oppina, ihmistä teitenkin ihmisenä, sillä harhaoppisellekin kuulu evankeliumi, mikäli haluavat luopua järkeisopesitaan ja uskon kautta omistaa uudestisyntmä ja sitäkautta tulla Kristuksen sisäiseen tuntemiseen. Nämä harhaoppiset ovat sielullisia, Henkeä heillä ei ole, koska kirjain kuolettaa, elävä Sana ei heitä ravitse, ainoastaan tiedontasolla ja järjellienen on heidän Jumalan palveluksensa. On siis aivan turhaa.

• Minäkin olen joskus opettanut tuosta aiheesta.
      Olen käyttänyt useampia Raamatun jakeita kuin tuo tyttö.
      Opetustani ei kylläkään ole videoitu mutta asiasta todella
      kiinnostunut voi tutkia kirjoitukseni

http://www.jaikal.se/48683134

• Eihän se mitään oikeaa opettamista ole kun kertoo asiat väärin.
        Sinun kohdallasi ei voi puhua harhauttamisestakaan kun et tarkoituksella kai opeta väärin.

Kolminaisuusoppi ja se että Raamatussa Jeesus olisi Jumala on vielä useimmille kristityille jäänyt mieleen lapsuuden kasvatuksista ja sitä on aika vaikea myöhemmin todete pelkäksi harhaksi, joskin ei teitä sen väittäjiä enää paljoa ole.
        Suomen helluntailiike on hyväksynyt opikseen Lausannen julistuksen, jossa Jeesus ei ole Jumala ja kolminaisuusoppikin on siiretty valinnaisopiksi.

• minä.

Minäkin olen opettanut.Minä en ole tuonut tätä esiin, koska minä en ole kiinnostunut tuomaan minun opetustani arvosteltavaksi. Minä olen ajatellut tehdä TV ohjelman minun opetuksestani, koska minun opetus on hyvää opetusta.
        Minä olen kiinnostunut minun optuksestani ja aion tehdä minun kotisivuni osoityteeseen minä@minusta. fi

• Pe.ku kirjoitti:

Eihän se mitään oikeaa opettamista ole kun kertoo asiat väärin.
        Sinun kohdallasi ei voi puhua harhauttamisestakaan kun et tarkoituksella kai opeta väärin.

Kolminaisuusoppi ja se että Raamatussa Jeesus olisi Jumala on vielä useimmille kristityille jäänyt mieleen lapsuuden kasvatuksista ja sitä on aika vaikea myöhemmin todete pelkäksi harhaksi, joskin ei teitä sen väittäjiä enää paljoa ole.
        Suomen helluntailiike on hyväksynyt opikseen Lausannen julistuksen, jossa Jeesus ei ole Jumala ja kolminaisuusoppikin on siiretty valinnaisopiksi.

Minä en ole ymmärtänyt että Jeesus on Jumala ennen uskoon tuloani.
        Jotain hämäriä kuvia on voinut olla mielessäni Jeesuksesta mutta kolminaisuutta en ymmärtänyt ollenkaan. En ole omaksunut oppia Jeesuksesta keneltäkään ihmiseltä. Olen itse tutkinut Raamattua uskoon tuloni jälkeen ja löytänyt oppini sieltä.

• Pe.ku kirjoitti:

Eihän se mitään oikeaa opettamista ole kun kertoo asiat väärin.

* Kolminaisuusoppi on yhtä vanha kuin on Raamattukin, Raamatun alkulehdiltä alkaen Sana ilmoittaa kolminaisuudesta, jos halutaan uskoa eikä selittää. Raamattu on uskon Kirja enimmältään, pitää olla uudestisyntynyt, että voi ymmärtää Sanaa ja että Sana ylipäätään avautuu, sinulle kaikkein vähiten, koska olet Jumalan kieltäjä ateisti, olet todella täysin JÄÄVI puhumaan Raamatun Sanan opetuksista yhtään mitään.
        * Muistutan vaan; Psal.50:16. Pelkäisit edes hieman Jumalaa, mutta sehän on mahdotonta, kun et usko Hänen olemaassa olloonkaan,suuri tragedia onkin siinä, että kuitenkin esiinnyt Raamatun tietäjänä, opettajaksi ei edes Jumalaa kunnioittaen voi sinua sanoa!
        * Jos sydämessäskin kiellät Jumalan, Hän sanoo sinua "hulluksi"!

• * Hannelotte on haroppinen, perustelee kolminaisuuden epäraamatulliseksi täysin järjenpäätelmin, aivan niin kuin täällä palstalla muutkin, ekivaari ensin ja monet hänen vanavedessään.
      * Ensinnäkään hannelotte ei ymmärrä, niin kuin ei ymmärrä ekivaarikaan, että Jeesus on Pojan toinen persoona, ja jos tätä ei ymmärretä, onkin mahdottomuus, käsittä ja uskolla ymmärtää kolminaisuutta. Jeesus on IHMINEN ja niin tuleekin olla, muutoinhan ei syntyjämme olisi koskaan sovitettu. Hannelotte vetoaa jprkeen ja luonnolliseen ymmästämiseen, aivan niin kuin kaikki areiolaiset ja jehovantodistatkin tekevät.
      * Jeesus on ihminen, synnitön, tullut lihaksi Jumalsta, ei ihmisestä, eikä ihmisen kautta. Joosef ei ole Jeesusken biologinen Isä, ja tässä järkeisoppiset menee harhaan heti Jumalan pelastussuunnitelman perustotuudessa. Ihminen, mutta absolyttisen synnitön, eikä siis voi polvetua Aadamin jälkeläisitä.
      * Annelotte luki itse tosuuden Jeesuskesta Jesajan kirjasta. Mutta ei usko Sanaa, vaan selittää järjenpäätelmin, käytän tätä sanaa, koska Paavali tunsi aikalisensa järkeilijät ja käytti sanaa " järjempäätelmät", joka soiopii hyvin hannelotenkin selityksiin ja yritykseen kumota kolmiyhteinen Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki.
      * Ja hanneloten selitys antaa selvän singnaalin siitä, että hän ei ole uudestisyntynyt, eikä näin ollen tunne Jumalaa eikä Sanaa ollenkaan, hän puhuu ainoastaan kirjaimesta, joka sellaisenaan lakiin perustuen kuolettaa, koska koska laki vaatii tekoja, tullakseen tyydytetyksi Jumalan edessä, ja siihän ei kukaan kykene, ainut IHMINEN joka ne vaatimukset täytti, oli Ihmisen Poika Jeesus Kiristus, Pojan toinen persoona.

* Loppukaneetti hänen järjenpäätelmistä on. HARHAOPPI. Varokaa ja karttakaa, hän on antikristuksen asialla.

* Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, ja hänessä on antikristuksen henki. Ei Jumalan Henki!

• Tuo tyttönen sanoi puheensa alussa että kolminaisuus on kristinuskon perusta. Sitten hän puheessaan väitti kolminaisuutta harhaopiksi. Näin hän teki tyhjäksi kristinuskon omankin opin mukaan. Jos siis tuon tytön oppiin uskotaan, kristinusko kaatuu. Näin kolminaisuuden kieltäjä ei voi olla kristitty tytönkään opetuksen mukaan. Jos taas kristinusko kaatuu, Jeesuskaan ei ole se joka Hän on eikä Hän olen tehnyt sitä mitä Hän teki. Silloin Jumalan Sana kaatuu.

Kukaan ei ole tähän asti kyennyt kaatamaan kristinuskoa. Ei myöskään tuo tyttö muutamilla jakeillaan voi kaataa Jumalan Sanaa eikä hän ole kaatanutkaan Jeesusta Kristusta, Jumalan Sanaa. Jumalan Sana kun on ikuinen Sana.

Mutta eniten minua hämmästyttää palstalla muutamien reagtio tytön opetukseen. He uskovat kymmenen minuutin opetusta nuorelta tytöltä joka siteeraa vain muutamia Raamatun jakeita jotka päällisin puolin näyttävät tukevan hänen oppiaana. He ottavat vastaan hänen opetuksensa välittömästi. Mutta he eivät usko eivätkä ota vastaan armoitettujen Sanan palvelijoiden Pyhässä Hengessä pitämiä puheita joissa he perustelevat asiaansa paljon paremmin ja lajemmin useaimmilla Raamatun jakeilla. Eivät he myöskään ota vastaan tällä palstalla monien uskovien todistusta Herrasta Jeesuksesta.
        Mutta sitten yksi tyttö puhuu 10 minuuttia ja VAUHHHH, kuinka hyvää opetusta!

• Nimittelet toisia ja kirjoitat vihakirjoituksia.

Ne on kiellettyjä niin tällä palstalla kuin muuallakin Suomessa.

• Pe.ku kirjoitti:

Nimittelet toisia ja kirjoitat vihakirjoituksia.

Ne on kiellettyjä niin tällä palstalla kuin muuallakin Suomessa.

* Älä pe.ku sekoita asioita, jaikal ja me muutkin kristityt, saarnamme ja julistamme totuutta, ja jos totuus on sinun mielstä vihakirjoittelua, sinä vaan et kestä etkä ymmärrä mikä on Jumalan totuus ja evankeliumi, joka tulee saarnata kaiklle luoduille. Sinä hamuat korvasyyhyyn oppeja, jotka ei ole Jumalasta eikä siis myöskään Raamatusta, ja siitä kun sinä et vaan ymmärrä mit''n, vaikka kuinka luulet tietäväsi, vaan et tiedä, niin kuin tietää tulee. Ja tämä oikea tietäminen saadaan uudestisyntymisen ja Pyhän Hengen osallisuuden kautta, josta tästäkään sinä vaan et ymmärrä mitään, vaikka luulet itsestäsi enmm'n kuin tosisasiaas voitkaan tietää. Mutta kun kova oot, etkä nöyrry Jumalan sanan ohjaukseen, niin oikea tieto ei sinua saavuta koskaan ! Luule mitäs luulet, se ei ole tiedon väärtti!

• Mikko.
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Älä pe.ku sekoita asioita, jaikal ja me muutkin kristityt, saarnamme ja julistamme totuutta, ja jos totuus on sinun mielstä vihakirjoittelua, sinä vaan et kestä etkä ymmärrä mikä on Jumalan totuus ja evankeliumi, joka tulee saarnata kaiklle luoduille. Sinä hamuat korvasyyhyyn oppeja, jotka ei ole Jumalasta eikä siis myöskään Raamatusta, ja siitä kun sinä et vaan ymmärrä mit''n, vaikka kuinka luulet tietäväsi, vaan et tiedä, niin kuin tietää tulee. Ja tämä oikea tietäminen saadaan uudestisyntymisen ja Pyhän Hengen osallisuuden kautta, josta tästäkään sinä vaan et ymmärrä mitään, vaikka luulet itsestäsi enmm'n kuin tosisasiaas voitkaan tietää. Mutta kun kova oot, etkä nöyrry Jumalan sanan ohjaukseen, niin oikea tieto ei sinua saavuta koskaan ! Luule mitäs luulet, se ei ole tiedon väärtti!

Kaikesta huolimatta Jumala istuu keskellä valtaistuimellaan ja Poikansa Jeesus Hänen oikealla puolellaan. Pyhästä Hengestä en tiedä missä päin liikkuukaan. onhan kuitenkin uskoviakin, niitten parissa kai joskus, seurakunnissä Hän ei oikein nykyisin viihdy, miksihän ei?

• Mohikaani_27 kirjoitti:

Se on vihapuhetta kun nimittelet lähimmäisiäsi ja kehoitat karttamaan heitä.

Riviesi välistä on aistittavissa ettet enää itsekän usko kirjoituksiasi, mutta pakko on silti olla vastaan.
        Vähän kuin Frihetillä eräissä tuoreissa viesteissä kun hän yhtyy erään "mohikaani"-nimimerkin avauksessa olemaan samaa mieltä Puustellista.

• jaikal kirjoitti:

Tuo tyttönen sanoi puheensa alussa että kolminaisuus on kristinuskon perusta. Sitten hän puheessaan väitti kolminaisuutta harhaopiksi. Näin hän teki tyhjäksi kristinuskon omankin opin mukaan. Jos siis tuon tytön oppiin uskotaan, kristinusko kaatuu. Näin kolminaisuuden kieltäjä ei voi olla kristitty tytönkään opetuksen mukaan. Jos taas kristinusko kaatuu, Jeesuskaan ei ole se joka Hän on eikä Hän olen tehnyt sitä mitä Hän teki. Silloin Jumalan Sana kaatuu.

Kukaan ei ole tähän asti kyennyt kaatamaan kristinuskoa. Ei myöskään tuo tyttö muutamilla jakeillaan voi kaataa Jumalan Sanaa eikä hän ole kaatanutkaan Jeesusta Kristusta, Jumalan Sanaa. Jumalan Sana kun on ikuinen Sana.

Mutta eniten minua hämmästyttää palstalla muutamien reagtio tytön opetukseen. He uskovat kymmenen minuutin opetusta nuorelta tytöltä joka siteeraa vain muutamia Raamatun jakeita jotka päällisin puolin näyttävät tukevan hänen oppiaana. He ottavat vastaan hänen opetuksensa välittömästi. Mutta he eivät usko eivätkä ota vastaan armoitettujen Sanan palvelijoiden Pyhässä Hengessä pitämiä puheita joissa he perustelevat asiaansa paljon paremmin ja lajemmin useaimmilla Raamatun jakeilla. Eivät he myöskään ota vastaan tällä palstalla monien uskovien todistusta Herrasta Jeesuksesta.
        Mutta sitten yksi tyttö puhuu 10 minuuttia ja VAUHHHH, kuinka hyvää opetusta!

Jos Jaikal tarkoitat kristinuskolla kolminaisuusoppia, niin se on tuhoon tuomittu, koska sen oma opetus tuhoaa sen,

Luukkaan evankeliumi 19
        22 "Hän sanoi hänelle: 'Oman sanasi mukaan minä sinut tuomitsen, sinä paha palvelija. Sinä tiesit minut ankaraksi mieheksi, joka otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt;"

Isä Jumala on Jeesuksen opetuksen mukaan armahtavainen ja laupias Jumala, [Luuk.6:36] mutta kolminaisuusoppi on äärimmäisen kiivas, kiukkuinen, julma ja hirmuisen ankara jumala, joka tuomitsee oman sanasi mukaan.

• Pakis.
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Mohikselle

"saarnamme ja julistamme totuutta, "

tuolla lausahduksella epäkunnioitat toisten uskovien uskoa, samalla alennat toiset uskovat sinun ja Jaikalin totuuden alapuolelle. Turha sanoa, että Raamattu opettaa noin miten uskot. Sinäkin Mohikaani olet vain ihminen, ja ihmisen tieto sinussakin asuu, jokainen mieltää oman luontonsa mukaan Raamtun opin. Ei ole kaunista luettavaa kuinka aliarviot toisten vaukaumuksia.

• Pakis. kirjoitti:

Mohikselle

"saarnamme ja julistamme totuutta, "

tuolla lausahduksella epäkunnioitat toisten uskovien uskoa, samalla alennat toiset uskovat sinun ja Jaikalin totuuden alapuolelle. Turha sanoa, että Raamattu opettaa noin miten uskot. Sinäkin Mohikaani olet vain ihminen, ja ihmisen tieto sinussakin asuu, jokainen mieltää oman luontonsa mukaan Raamtun opin. Ei ole kaunista luettavaa kuinka aliarviot toisten vaukaumuksia.

Niin on pakis.Ja se
        millä tavalla tuo jumalansa sanaa esiin.
        Jos huutaa välissä "pahamaineista juoruakkaa
        ja kiroaa väliin,
        niin totta on,ettei puhe ja käytös käy käsikädessä.

• the point

Mistä harhaopit tunnistaa?

- ne pyrkivät aina kieltämään Raamatun tärkeimmän asian, Golgatan täydellisen sovitustyön ristillä.
      - tekemään turhaksi Jeesuksen Kristuksen sanomalla tätä luoduksi.
      - eivät koskaan korota Jeesuksen Kristuksen nimeä, koska Hän on ainoa tie pelastukseen

• Harhaopit tuntee helpoimmin siitä kun ne kieltävät oppinsa arvostelun ja sanovat olevansa arvostelun ulkopuolella, koska heidän dogmioppinsa on mysteeri, jota ei voi kukaan ymmärtää.

• ml213.

Kuten todellisuuskin on, niin harhaopit pyrkivät mitätöimään sen, millä Jumala halusi sovittaa maailman synnit.

"Sillä niin, on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa jne..."

Harhaoppien tarkoitus on kumota kaikki,- joka liittyy Jumalan aivoittamaan Jumalan Pojan tehtävään miten Jumala teki Jeesuksen Herraksi ja aina rsitinkuolemaan ja miten Jumala herätti Kristuksen kuolleesta ja miten Jumala on kätkenyt iankaikkisen elämän Jeesukseen Kristukseen Poikaansa,- uskon kautta.

"Jos me otamme vastaan ihmisen todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa
        Ja tämä on se todistus:Jumala on antanut meille iankaikisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
        Jolla Poika on (usko), sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole (uskoa) sillä ei ole elämää. 1Joh. 5:9....12

Totuus on. Jos ihminen ei usko, että Kristus on JumalaN, niin hänellä ei ole Jumalan Poikaa. Koko ihmisen pelastuminen lepää uskossa, miten Nasaretin Jeesus on Kristus Jumalan Poika/Kristus on Jumalan Jumalan Poika.

Tämän ajan uskonnollisuus tekee Jumalan valehtelijaksi,- koska ei usko Kristuksen olevan Jumalan,- vaan Jumala ja näin kieltää Jumalan Pojan aseman/todistuksen Jumalan aivoituksissa.

Nasaretin Jeesus,- joka oli Kristus ja Herra kuoli ristillä.Ristillä ei kuollut Jumala,- vaan Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Perusasia, joka uskon kautta tuo ihmiselle pelastuksen.

" Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herrraksi (Ap2:36) ja uskot sydämessäsi, että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Roo. 10:9

• Usko Toivonen
        ml213. kirjoitti:

Kuten todellisuuskin on, niin harhaopit pyrkivät mitätöimään sen, millä Jumala halusi sovittaa maailman synnit.

"Sillä niin, on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa jne..."

Harhaoppien tarkoitus on kumota kaikki,- joka liittyy Jumalan aivoittamaan Jumalan Pojan tehtävään miten Jumala teki Jeesuksen Herraksi ja aina rsitinkuolemaan ja miten Jumala herätti Kristuksen kuolleesta ja miten Jumala on kätkenyt iankaikkisen elämän Jeesukseen Kristukseen Poikaansa,- uskon kautta.

"Jos me otamme vastaan ihmisen todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa
        Ja tämä on se todistus:Jumala on antanut meille iankaikisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
        Jolla Poika on (usko), sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole (uskoa) sillä ei ole elämää. 1Joh. 5:9....12

Totuus on. Jos ihminen ei usko, että Kristus on JumalaN, niin hänellä ei ole Jumalan Poikaa. Koko ihmisen pelastuminen lepää uskossa, miten Nasaretin Jeesus on Kristus Jumalan Poika/Kristus on Jumalan Jumalan Poika.

Tämän ajan uskonnollisuus tekee Jumalan valehtelijaksi,- koska ei usko Kristuksen olevan Jumalan,- vaan Jumala ja näin kieltää Jumalan Pojan aseman/todistuksen Jumalan aivoituksissa.

Nasaretin Jeesus,- joka oli Kristus ja Herra kuoli ristillä.Ristillä ei kuollut Jumala,- vaan Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Perusasia, joka uskon kautta tuo ihmiselle pelastuksen.

" Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herrraksi (Ap2:36) ja uskot sydämessäsi, että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Roo. 10:9

Kovasti sinä "ml" mesoat täällä oman oppisi kanssa.

Tuolla toisessa ketjussa totesit:

>> >> Voi jos ymmärtäsit sinäkin Jumalan olemuksen >> >>

Kerroppa nyt millainen Jumalan olemus on.

Kerro sitten myös, mitä tarkoittaa Jumalan ainokainen Poika.

• ml213.

"niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." 1Kor.8:6

"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."Ef 4:6

Jo, noiden jakeiden perusteella voi jokainen hahmottaa Jumalan olemusta. Jos Jumala on kaikkien kautta kaikissa, niin jo yksin tuon tekijän ymmärtäminen tuo ihmiseen uskon,- ettei Kristus ole Jumala. Mutta,- valtavan varmuuden ja uskon, että Jumala oli Kristuksessa.

Juuri tuohon liittyy, miten Jumala puhuu tavalla tai toisella,- mutta ei persoonallisesti,- koska on Henki.

• Usko Toivonen

Minä kun sain käsityksen, että sinä "ml" ymmärtisit Jumalan olemuksen, mutta
      nyt jätätkin hahmottamisen toisten tehtäväksi.

Kerro nyt reilusti vaan Jumalan olemus, jos kerran tiedät, niinkuin annat ymmärtää.

Esim. ota tuo Ef. 4:6 kuvaukseesi mukaan, siinä alkutekstissä sanotaan Isän
      olevan kaikissa uskovissa, kuinka?

Ja jätit kokonaan vastaamatta, mitä tarkoittaa Jumalan ainokainen Poika.

• ml213.

"niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." 1Kor.8:6

"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."Ef 4:6

No, eikö noiden jakieden sisällöstä tule ihmiselle ymmärrys Jumalan olemuks
        esta. Samoin Jumalan Pojasta.

Kait nyt ymmärrät, jos sanon , että minulla on useampi poika. Jumalalla on Poika, joka ilmoituksen mukaan on luomakunnan alku. Itse en tarvitse enempää tietoa,- vaan ydin asia on uskoa mitä tämä Poika opetti Isänsä Jumalan tahdosta ja sen tekemisen tärkeydestä.

Siinäpä ihmettelemistä kun ymmärtää ja uskoo miten Jumala on, ...."yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa".
        Mutta, uskotko edes mitä Jumala tuossa ilmoittaa itsestään.

PS.
        Ei kannettu vesi kaivossa pysy eli kyllä se jokaisen ihmisen on se oma kaivonsa oltava lähteessä kiinni. Eli tulit kysymysessäsi,
        -"mutta nyt jätätkin hahmottamisen toisten tehtäväksi, niin lähelle Matt 25 opetusta ; "antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat.

• Usko Toivonen kirjoitti ml213;lle 9.10.2011 klo 22:42 mm.

>"Kerro nyt reilusti vaan Jumalan olemus, jos kerran tiedät, niinkuin annat ymmärtää.

Esim. ota tuo Ef. 4:6 kuvaukseesi mukaan, siinä alkutekstissä sanotaan Isän olevan kaikissa uskovissa, kuinka?"<

Etkö ole lukenut kirjoituksista Isän olemuksesta, että se on "näkymätön ja salattu Jumala, jota ei voi verrata kehenkään eikä mihinkään;
      [Kol.1:15; 1.Tim.1:17; Jes.40:18,25; 46:5]

Daavidin siemenestä syntynyt Jeesus oli näkyvä ja aikalaistensa hyvin tuntema Joosefin poika, ihminen, jota Isä itse vertasi Moosekseen ja profeettoihin.

1.Korinttolaiskirje 8
      6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan - y k s i - J u m a l a, -
      I s ä, - j o s t a - k a i k k i - o n - ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Tämä on Raamatun määritelmä Jumalasta: "Hän on Isä, josta kaikki on!"

Efesolaiskirje 4
      6 "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

• ml213.

Tervehdys Ekivaari. Kyllä se niin on, jos ihminen ei kertakaikkiaan usko Jumalan olemukseen, niin kuin Raamattu sen ilmoittaa, niin tämä ei aukea kirjoittamisen paljoudella. Ihminen mahdollistuu uskomaan johonkin ensi tietämyksellä/kuulemisella tai sitten ei koskaan,- vaikka tavaisi asiaa vuodesta toiseen.

Lapsikin ymmärtää, miten Jumalaa ei voi määritellä niin, että Jumala olisi Kristus tai jokin yksittäinen yhdessä paikassa oleva taho. Tuohon liittyy, miten moni ihminen kuvittelee menevänsä kohtaamaan Jumalan kun menee esim. kirkkoon. Samalla tavalla kohtaamaan kuin kohtaisi käsin tehdyn Jumalan.
        Jumalahan on kaikkialla oleva ja kaikkien kautta kaikissa eli juuri niin kuin on ilmoitettu; Jumala on Henki. Ja näin Jumalan voi kohdata vaikka missä tahansa. Erämaassa tai saharan autiomaassa jne.. Jumalan läsnäolosta on kysymys.

Juuri tuohon liittyy, miten Jumala puhuu tai vaikuttaa jonkun kautta. Pojan, ihmisen jne.... Jumala puhuu tavalla tai toisella,- mutta aina jonkun kautta ja tämäkin todistaa,- jos ymmärtää, niin Jumala ei ole persoona. Jumalaan eli liity persoonallinen ääni tai puhenopeus äänen sävyistä puhumattakaan.

Mutta, iloitkaamme, miten Jumala oli Kristuksessa ja näin Kristus on Jumalan,- ei Jumala eli siellä missä Jumala on tai kuka on Jumalan, niin siinä ei koetaan Jumalan siunausta ja huolenpitoa ja Jumalan aivoitusten toteutumista.

Siunausta Ekivaari, olethan Jumalan (lapsi).

• ml213.
        ml213. kirjoitti:

Tervehdys Ekivaari. Kyllä se niin on, jos ihminen ei kertakaikkiaan usko Jumalan olemukseen, niin kuin Raamattu sen ilmoittaa, niin tämä ei aukea kirjoittamisen paljoudella. Ihminen mahdollistuu uskomaan johonkin ensi tietämyksellä/kuulemisella tai sitten ei koskaan,- vaikka tavaisi asiaa vuodesta toiseen.

Lapsikin ymmärtää, miten Jumalaa ei voi määritellä niin, että Jumala olisi Kristus tai jokin yksittäinen yhdessä paikassa oleva taho. Tuohon liittyy, miten moni ihminen kuvittelee menevänsä kohtaamaan Jumalan kun menee esim. kirkkoon. Samalla tavalla kohtaamaan kuin kohtaisi käsin tehdyn Jumalan.
        Jumalahan on kaikkialla oleva ja kaikkien kautta kaikissa eli juuri niin kuin on ilmoitettu; Jumala on Henki. Ja näin Jumalan voi kohdata vaikka missä tahansa. Erämaassa tai saharan autiomaassa jne.. Jumalan läsnäolosta on kysymys.

Juuri tuohon liittyy, miten Jumala puhuu tai vaikuttaa jonkun kautta. Pojan, ihmisen jne.... Jumala puhuu tavalla tai toisella,- mutta aina jonkun kautta ja tämäkin todistaa,- jos ymmärtää, niin Jumala ei ole persoona. Jumalaan eli liity persoonallinen ääni tai puhenopeus äänen sävyistä puhumattakaan.

Mutta, iloitkaamme, miten Jumala oli Kristuksessa ja näin Kristus on Jumalan,- ei Jumala eli siellä missä Jumala on tai kuka on Jumalan, niin siinä ei koetaan Jumalan siunausta ja huolenpitoa ja Jumalan aivoitusten toteutumista.

Siunausta Ekivaari, olethan Jumalan (lapsi).

""Mutta, iloitkaamme, miten Jumala oli Kristuksessa ja näin Kristus on Jumalan,- ei Jumala eli siellä missä Jumala on tai kuka on Jumalan, niin siinä ei koetaan Jumalan siunausta ja huolenpitoa ja Jumalan aivoitusten toteutumista.""

Muutin huolimattomasti lauserakenetta ja siten jäi tuo ylimääräinen ....ei... sana

Siis ajattelin näin;
        niin siinä koetaan Jumalan siunausta ja huolenpitoa ja Jumalan aivoitusten toteutumista.

• Usko Toivonen

"ekivaari" kysyy:

>> Etkö ole lukenut kirjoituksista Isän olemuksesta, että se on "näkymätön ja salattu Jumala, jota ei voi verrata kehenkään eikä mihinkään; >>

Ensinnäkin olen jo aimminkin todennut, että Jumala on elävä ja Hänen olemuksensa ylittää kaiken inhimillisen ymmärryskyvyn.

Jumala on myös meidän fyysisile silmille näkymätön, mutta ei uskon kautta
        avatuille sydämen silmille.

Jumala on aina antanut ja antaa yhä näkyjä ja ilmestyksiä kuten Hän hyväksi näkee tehdä.

Kuten tuossa jo aiemmin totesin, että pian uskoon tultuani, sain välittömän
        rukousvastauksen ajatuksissani huokaisemaan pyyntöön " Isä, ota nämä kivut pois", ja ne lähti samassa hetkessä, eikä niitä kipuja ole sen jälkeen
        enää ollut, kiitos Herralle.

Minulla oli tietenkin ennen tätä kokemusta jonkinlainen kuva ( itse järkeilemäni ), mutta tämän kokemuksen jälkeen sain ymmärtää, Jumala on
        elävä ja hyvin, hyvin ihmeellinen, niin ihmeellinen, että käsittää en saata.

Ja ymmärsin myös, että Hän kuuli ( tiesi ) ajatukseni, koska olin avukseni
        huutanut Herraa Jeesusta. ( Room 10:13 )

6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme
        Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        Gal. 4.

Sen verran vielä, että ihmeekseni täällä jotkut kirjoittavat Jeesuksesta menneessä aikamuodossa, ei niin sovi tehdä, kuka teidät pelastaa tässä
        ajassa?

• tode*

Yksi Jumala, jonka nimi on Jeesus:

Fil. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
      2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
      2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
      2:10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,

Notkistahan jo Ekikin polvesi Herran edessä, äläkä kiellä Hänen valtasuuruuuttaan.
      2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

• Tällä tavalla

Ihmisen ajatus on kuin yksi langansäie: voimme ajatella vain yhtä asiaa kerrallaan. Jumala sen sijaan tietää kaiken, mitä maan päällä tapahtuu, joten hänen täytyy olla jotakin aivan käsittämätöntä ajatuksiltaan. Ei siinä taida edes kolme persoonaa riittää. Silti, meidän ei ole lupa puhua kolmiyhteisestä Jumalasta tai kolminaisuudesta. Eikö riitä, että puhumme Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä täsmälleen samalla tavalla ja samassa asiayhteydessä ja samassa merkityksessä kuin Raamatussa on tehty? Miksi pitäisi hyväksyä Raamatun yli meneviä opinkappaleita ja tuomita muita, jotka eivät niitä hyväksy?

• Juuri näin

Isällä ei ole Jumalaa ja Isää. Pojalla on Jumala ja Isä. Poika on kuollut ristillä, ei Isä eikä Pyhä Henki. Jumala on herättänyt Pojan ylös kuolleista, ei Pyhää Henkeä tai itseään. Isä on täyttänyt lupauksensa opetuslapsilleen ja lähettänyt heille Pyhän Hengen, voiman korkeudesta. Jne.

• ml213.

Tuomasi Jumala on Raamatun mukainen. Ihmisenhän ei tarvitse tietää, miten Jumala on kaikkitietävä tai miten Jumala tietää ajan taaksepäin tai eteenpäin/tulevaisuuden tai miten Jumala voi tietää kaikkien ihmisten sydämen tilan ja yhtä aikaa,- vaikka meitä ihmisiä on repullinen.

""" Eikö riitä, että puhumme Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä täsmälleen samalla tavalla ja samassa asiayhteydessä ja samassa merkityksessä kuin Raamatussa on tehty?"""

Mutta,- tuossapa toit lukijalle täydellisen vastauksen Jumalan tahdosta ja sen löyttämisestä. Juuri noin eli Raamatun ilmoituksia on erittäin tärkeä lukea ja ymmärtää tilanne huomioiden ja mitä siihen liittyy. Jos tuon ihminen toteuttaa, niin ihminen ei keksi omiaan ihmisoppeja,- vaan kuvaa asiat Raamatussa ilmenevien tilanteiden ja sanojen kautta ja näin voi todistaa asian kohdentaen sen Raamatun ilmoitukseen.

Mutta, nyt, niin kolminaisuusoppia tai Kristus on Jumala, niin näitä ei löydy Raamatusta,- koska ne on juuri ihmisen tekemiä oppeja.Oppeja,- joilla on suuri kannatus/joukkonsa.

• ml213.
        ml213. kirjoitti:

Tuomasi Jumala on Raamatun mukainen. Ihmisenhän ei tarvitse tietää, miten Jumala on kaikkitietävä tai miten Jumala tietää ajan taaksepäin tai eteenpäin/tulevaisuuden tai miten Jumala voi tietää kaikkien ihmisten sydämen tilan ja yhtä aikaa,- vaikka meitä ihmisiä on repullinen.

""" Eikö riitä, että puhumme Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä täsmälleen samalla tavalla ja samassa asiayhteydessä ja samassa merkityksessä kuin Raamatussa on tehty?"""

Mutta,- tuossapa toit lukijalle täydellisen vastauksen Jumalan tahdosta ja sen löyttämisestä. Juuri noin eli Raamatun ilmoituksia on erittäin tärkeä lukea ja ymmärtää tilanne huomioiden ja mitä siihen liittyy. Jos tuon ihminen toteuttaa, niin ihminen ei keksi omiaan ihmisoppeja,- vaan kuvaa asiat Raamatussa ilmenevien tilanteiden ja sanojen kautta ja näin voi todistaa asian kohdentaen sen Raamatun ilmoitukseen.

Mutta, nyt, niin kolminaisuusoppia tai Kristus on Jumala, niin näitä ei löydy Raamatusta,- koska ne on juuri ihmisen tekemiä oppeja.Oppeja,- joilla on suuri kannatus/joukkonsa.

""Tuomasi Jumala on Raamatun mukainen. Ihmisenhän ei tarvitse tietää, miten Jumala on kaikkitietävä tai miten Jumala tietää ajan taaksepäin tai eteenpäin/tulevaisuuden tai miten Jumala voi tietää kaikkien ihmisten sydämen tilan ja yhtä aikaa,- vaikka meitä ihmisiä on repullinen."""

Siis ihmisen ei tarvitse tietää, miten Jumala tekee sen,- vaan uskoa, että se on totta Jumalan kohdalla.
        Sitäkään ihminen ei tarvitse tietää, miten Jumala mahdollistuu vaikuttamaan kun toimii / puhuu jonkun kautta. Ihmisen tarvitsee vain uskoa se todeksi. VT ja UT puolella Jumala aina toimi,- puhui tai ilmestyi ,- jonkun kautta.

Itse Jumalaa ihminen ei voi nähdä,- vaan ihminen mahdollistuu näkemään Jumalan vaikutuksen.

• Ei ihan noin
        ml213. kirjoitti:

Ei meidän tarvitse tuomita niitä kristittyjä, jotka uskovat kolminaisuusoppiin. Tämän asian oikea opillinen ymmärtäminen on paljon pienempi merkitykseltään kuin se, miten kohtelemme lähimmäisiämme ja erityisesti veljiä. Jos he puolestaan tuomitsevat muita, niin se on heidän "syntinsä", johon meidän ei tule osallistua.

"Kristus" (Jeesus) on "Jumala" suhteessa luotuihin olentoihin, sillä hänessä, häneen ja hänen kauttaan ovat kaikki luodut, mutta Kristus ei ole Jumala suhteessa Isäänsä. (esim. Joh. 1:1-3; 20:28; Kol 1:15-16)

• Ei ihan noin kirjoitti:

Ei meidän tarvitse tuomita niitä kristittyjä, jotka uskovat kolminaisuusoppiin. Tämän asian oikea opillinen ymmärtäminen on paljon pienempi merkitykseltään kuin se, miten kohtelemme lähimmäisiämme ja erityisesti veljiä. Jos he puolestaan tuomitsevat muita, niin se on heidän "syntinsä", johon meidän ei tule osallistua.

"Kristus" (Jeesus) on "Jumala" suhteessa luotuihin olentoihin, sillä hänessä, häneen ja hänen kauttaan ovat kaikki luodut, mutta Kristus ei ole Jumala suhteessa Isäänsä. (esim. Joh. 1:1-3; 20:28; Kol 1:15-16)

Tuo on oikein ymmärretty ja oikea asenne toisella tavalla ymmärtäjiin.
        Jeesus Kristus on välimies, Jumalan poika ja ylipappi;

1.Timoteuksen kirje 2
        5 "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,"

Heprealaiskirje 5
        5 'Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
        6 'niin kuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet - p a p p i
        i a n k a i k k i s e s t i - Melkisedekin järjestyksen mukaan." '

• ml213.
        Ei ihan noin kirjoitti:

Tuomitseminen on asia erikseen, vaan halusin tuoda esille miten ihmiset yleensä ymmärtävät Jumalan. Onhan Muslimeillakin Jumala, mutta he uskovat erilailla.

Tavallaan kaikissa uskonnolissa on Jumala, mutta eri uskonnot ilmentävät ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta eri lailla. Mutta, Raamatussa on selkeä opetus, miten ihminen pelastuu Raamatun mukaan uskomalla siihen, että Jumala lähetti Poikansa ,- jonka kautta Jumala toimi, niin tämän Pojan kautta tuodun opetuksen kautta ihminen pelastuu/palaa Jumalan lapseksi.

Jeesus Kristus todella oli ja toimi välikätenä ihmisen ja Jumalan välillä. Siis Kristus on välikäsi/välimies,- jonka kautta Jumala toimi ja tähän liittyy miten Raamattu ilmoittaa sanasta sanaan; Kristus on Jumalan.

Niin, tuomitsemisesta ei ole kysymys,- vaan eri uskon tuomisesta esiin. Esim. kasteen ottaminenhan liityy juuri uskomiseen siihen, että Jumala lähetti Poikansa ja siihen mitä Poika, Jeesus Kristus opetti Jumalan aivoituksista. Tuohon uskomiseen liittyy kasteen ottaminen/uskovien kaste.

• ml213.

Mutta, joka tapauksessa, jos tutkii syvällisemmin ja laajemmin kolminaisuuteen uskovan ihmisen ajatuksia ja ajattelutapaa ja ymmärrystä, niin todellisuus on, että hän mieltää Jumalan ilmestymisen kohteessa niin, että kohde muuttuu Jumalaksi. Tästä ajattelusta on kysymys kun Kristuskin uskotaan Jumalaksi.

Siis tämä ihmisryhmä ei näe /ymmärrä, miten Jumala toimi Jeesuksen Kristuksen Poikansa kautta kuten Raamattu ilmoittaa tarkasti. Tuohonhan juuri liittyy, miten Kristus on kirjaimellisesti Jumalan ja Jumala on Kristuksen pää.

Eihän Jumala kertakaikkiaan mahdollistu olemaan missään koheessa,- koska tämä Jumala on olemukseltaan kaikkialla oleva,- joka on Henki. Mutta, taas Jumala mahdollistuu vaikuttamaan kaikkeen eli olemaan kaikessa,- mm Kristuksessa Pojassaan.

Eli todellisuudessa kolminaisuuteen uskovan ihmisen ymmärrys ei ymmärrä Jumalan olemusta. Jos hän ymmärtäisi tämän, niin hän luonnollisesti uskoisi, miten Jumala oli Kristuksessa/Pojassaan.

Tuosta aiheesta saisi vaikka väitöskirjasen aikaan, niin yhtäläinen on kolminaisuuteen uskovien ihmisen ajattelutapa asiasta.

• Hmmm...

Raamatun mukaan on selvä ero siinä, miten Jumala toimii ihmisten kautta ja miten hän toimii Poikansa kautta, ja miten muut ihmiset suhtautuvat siihen henkilöön, jonka kautta Jumala toimii. Vain Poikaa ylistetään ja palvotaan Jumalana yhdessä Isän kanssa, mutta ei esimerkiksi apostoleita ja profeettoja. (Ilm 5) Lisäksi vain Poika on ollut olemassa ennen luomakuntaa ja on luonut kaiken, mitä on olemassa (tai Isä on luonut hänessä, häneen ja hänen kauttaan). (Joh 16:28; 17:5; Kol 1:15-16; hebr 1; Ilm 4:11 kuvaa Isää luojana)

Sekään ei ole siis oikein, jos Jeesus alennetaan pelkäksi ihmiseksi, jossa Isä asui ja toimii.

• ml213.
        Hmmm... kirjoitti:

Raamatun mukaan on selvä ero siinä, miten Jumala toimii ihmisten kautta ja miten hän toimii Poikansa kautta, ja miten muut ihmiset suhtautuvat siihen henkilöön, jonka kautta Jumala toimii. Vain Poikaa ylistetään ja palvotaan Jumalana yhdessä Isän kanssa, mutta ei esimerkiksi apostoleita ja profeettoja. (Ilm 5) Lisäksi vain Poika on ollut olemassa ennen luomakuntaa ja on luonut kaiken, mitä on olemassa (tai Isä on luonut hänessä, häneen ja hänen kauttaan). (Joh 16:28; 17:5; Kol 1:15-16; hebr 1; Ilm 4:11 kuvaa Isää luojana)

Sekään ei ole siis oikein, jos Jeesus alennetaan pelkäksi ihmiseksi, jossa Isä asui ja toimii.

Lähinnä tarkoitin Jumalan toimintatapaa eli Jumala toimii jonkun kautta. Jumalahan puhui Pojan kautta viimeisinä päivinä Heb 1.

Eihän kukaan verranne Jumalan Poikaa,- siis Jeesusta Kristusta tavalliseen ihmiseen. Kristuksella oli jumaluus eli esim. näki ihmisten sydämiin ja tiesi ihmisten ajatukset ja menneisyyden ja tulevaisuden eli todella sai Isältään Jumalalta kaiken vallan,- jota taas ihminen ei saa.

• Ok, entä nämä?
        ml213. kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin Jumalan toimintatapaa eli Jumala toimii jonkun kautta. Jumalahan puhui Pojan kautta viimeisinä päivinä Heb 1.

Eihän kukaan verranne Jumalan Poikaa,- siis Jeesusta Kristusta tavalliseen ihmiseen. Kristuksella oli jumaluus eli esim. näki ihmisten sydämiin ja tiesi ihmisten ajatukset ja menneisyyden ja tulevaisuden eli todella sai Isältään Jumalalta kaiken vallan,- jota taas ihminen ei saa.

Olen tietoinen myös sellaisista "kristityistä", jotka pitävät Jeesusta pelkkänä ihmisenä, jossa Isä asui, ja jonka Isä korotti kuoleman jälkeen "Herraksi ja Kristukseksi". He eivät usko mm. siihen, että Jumalan Poika olisi ollut olemassa jo ennen luomakunnan alkua Isän tykönä. (Joh 1:1-3)

Jehovan todistajat pitivät ennen Jeesusta pelkkänä enkelinä, arkkienkeli Mikaelina. En tiedä, miten he nyt uskovat, mutta tämäkin on virheellinen tulkinta Jumalan Pojasta Jeesuksesta.

• inri.fi
        ml213. kirjoitti:

Mitä mieltä olet inri.fi sivuston viimeisimmästä artikkelista koskien Jumalaa?
        http://www.inri.fi/jla/jumala.htm

• Hmmm... kirjoitti:

Me myös olemme olleet Kristuksessa jo "ennen maailman perustamista, sillä Isä oli Kristuksessa valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat "

Efesolaiskirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        4 niin kuin hän - e n n e n - m a a i l m a n - p e r u s t a m i s t a - oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,"

• Mikaelin arvoitus
        Ok, entä nämä? kirjoitti:

Olen tietoinen myös sellaisista "kristityistä", jotka pitävät Jeesusta pelkkänä ihmisenä, jossa Isä asui, ja jonka Isä korotti kuoleman jälkeen "Herraksi ja Kristukseksi". He eivät usko mm. siihen, että Jumalan Poika olisi ollut olemassa jo ennen luomakunnan alkua Isän tykönä. (Joh 1:1-3)

Jehovan todistajat pitivät ennen Jeesusta pelkkänä enkelinä, arkkienkeli Mikaelina. En tiedä, miten he nyt uskovat, mutta tämäkin on virheellinen tulkinta Jumalan Pojasta Jeesuksesta.

Jt pitävät Jeesusta arkkienkeli Mikaelina.

Jeesus Kristus - enkelikö? Entinen jehovan todistaja kertoo
        http://koti.mbnet.fi/jpoika/riku/mikael.html

• tode*
        ekivaari kirjoitti:

Me myös olemme olleet Kristuksessa jo "ennen maailman perustamista, sillä Isä oli Kristuksessa valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat "

Efesolaiskirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        4 niin kuin hän - e n n e n - m a a i l m a n - p e r u s t a m i s t a - oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,"

heh. Tuo lähentelee jo mormonismia.

• Virhetulkintoja
        ekivaari kirjoitti:

Efesolaiskirje 1

Jumala oli määrännyt edeltä sen, mitä kautta me pelastumme (Jeesuksen Kristuksen kautta), ei sitä, ketkä pelastuvat. Lainaamaasi kohtaa (Efe 1:3-4) ei tule ymmärtää myöskään niin, että me olisimme olleet olemassa jo ennen maailman perustamista, niin kuin väität.

• tode* kirjoitti:

heh. Tuo lähentelee jo mormonismia.

Mormonismia en tunne, mutta apostoli Paavalin opetukset, joita lainaukseni oli, uskon tuntevani kohtalaisen hyvin. Samaa asiaa Paavali selitti myös roomalaisille:

Roomalaiskirje 8
        28 "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
        29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
        30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
        31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?"

Apostolien tekojen kirjoittaja puhuu kolmannessa luvussa "kaikkien asioiden ennalleen palauttamisesta";

21 "Whom the heaven must receive until the times of restitution of all things, which God hath spoken by the mouth of all his holy prophets since the world began.".

• Virhetulkintoja kirjoitti:

Jumala oli määrännyt edeltä sen, mitä kautta me pelastumme (Jeesuksen Kristuksen kautta), ei sitä, ketkä pelastuvat. Lainaamaasi kohtaa (Efe 1:3-4) ei tule ymmärtää myöskään niin, että me olisimme olleet olemassa jo ennen maailman perustamista, niin kuin väität.

Jumala tunsi edeltä sen, josta teki pelastajan, ja Jumala tunsi edeltä ne, jotka pelastuvat!

• Olet erehtynyt
        ekivaari kirjoitti:

Jumala tunsi edeltä sen, josta teki pelastajan, ja Jumala tunsi edeltä ne, jotka pelastuvat!

Jumala näkee tulevaisuuteen ja ennustaa tulevat tapahtumat. Hän tietää ja tuntee valitut sitä kautta etukäteen, mutta me emme ole olleet olemassa ennen maailman perustamista niin kuin Kristus on ollut, eikä Jumala ole määrännyt meitä pelastumaan ja muita tuhoon.

• ""Jumala tunsi edeltä sen, josta teki pelastajan, ja Jumala tunsi edeltä ne, jotka pelastuvat! ""

Jos noin on, niin turhuutta, turhuutta kaikki tyynni.

Mistä sen tietää, että Jumal ei ole valinnut valittujen joukkoon maailmanihmisistä suurinta osaa.

• Noihan se on.
        Kaksoset, Esau ja Jaakop tappelivat jo äitinsä kohdussa kun Esau oli ateisti ja Jaakop uskovainen.

Turhapa siis on lähetyskäsky ja uskoon myöhemmin tulla kun asia on jo päätetty kohdussa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      144
      4857
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3536
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      31
      2544
    4. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      40
      2223
    5. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      62
      2053
    6. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      63
      2013
    7. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      23
      1981
    8. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      85
      1973
    9. Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?

Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet
      Sinkut
      19
      1458
    10. Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin

Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään
      Maailman menoa
      99
      1262
    Aihe