Kihlatullani todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö

wwwilma

Halusin tulla tänne kertomaan oman kokemukseni siitä, minkälaista on seurustella kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan miehen kanssa. Olen lukenut täällä kaikenlaisia kirjoituksia, kuten esim. että tätä tautia sairastavat ovat väkivaltaisia, juovat, menettävät seksi halunsa lääkkeiden takia jne. Mutta voin ilokseni kertoa että minulla on päinvastaisia kokemuksia. Olemme seurustelleet miehen kanssa n. 2,5 vuotta ja 5 kk olemme olleet kihloissa. Ja voin sanoa että olen löytänyt kultakimpaleen! :) Hän huomaavainen, tosi huolehtiva, tykkää laittaa ruokaa ja hemmotella minua, sanoo päivittäin rakastavansa minua ja kehuu minua kauniiksi. Hän uskaltaa näyttää tunteensa ja minulla on todella hyvä olla hänen kanssaan. Ainoat vaikeat hetket ovat silloin kun vauhtikaudet pääsevät valloilleen. Silloin mieheni ei silti ole väkivaltainen, ei juo tms. mutta hänellä on pakottava tarve olla koko ajan menossa jonnekin, eikä hän pysty olemaan paikallaan. Silloin hänen on annettava mennä, esimerkiksi kavereiden kanssa ulos.

Mutta siinäpä se sitten onkin. Ja tässä yhdessä välissä oltiin puoli vuotta ilman yhtä ainutta vauhtikautta ja tuntuu että niitä tulee onneksi aina vain harvemmin eivätkä ne ole läheskään niin pahoja kuin ne olivat joskus :) ennen ne saattoivat kestää yli viikon ja tulla kerran kuukaudessa mutta nyt ne rajoittuvat n. 2-5 päivän mittaisiksi jaksoiksi, eivätkä todellakaan tule joka kuukausi. Ja siitä olen valtavan onnellinen. Mieheni on monesti itkenyt ja sanonut että jos hän saisi jonkun toiveen, hän haluaisi tämän sairauden pois, jotta minulla olisi parempi olla hänen kanssaan. Mutta rakastan häntä juuri sellaisena kuin hän on, enkä edes koe että hän olisi 'sairas'.. ajattelen sen niin että hänelle tulee joskus extra virtaa ja silloin on otettava vain vähän enemmän lääkettä.

Onko muilla samanlaisia tuntemuksia/kokemuksia oman kullan kanssa, olisi kiva kulla muidenkin tarinoita :)

57

1960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      kiva lukea onnellistakin tarinaa :)
      suurin osa bipojen kumppaneista täällä vaikuttavat väsyneiltä ja katkerilta, jopa eron jälkeen. puhutaan miten bipo koukuttaa ja tekee pahaa. missä on ihmisen oma vastuu olemisestaan? jos ei ole ymmärrystä ja jaksamista olla rinnalla, pitää lähteä pois. kyse oon kumminkin sairaudesta, ei se bipon mollaaminen ja syyttely auta yhtään. sellaisella tehdään itsestä marttyyri ja uhri. onko se sitten tervettä?
      mut juu. sulla ainakin on ymmärrystä ja rakkautta miestäsi kohtaan :)

    • bipon exä

      se ei ole mollaamista, jos kertoo faktoja omasta elämästään bipon puolisona. Eikä se, että kertoo negatiivisia asioita tarkoita, että olisi katkera.

    • .

      musta se on mollaamista jos puhuu biposta "pahana" tai "hirviönä". tai kun ei ymmärrä sitä miten bipo voi toimia jollakin tietyllä tavalla, ihmettelee sitä, miten bipo voi olla niin itsekäs etc.

      ja jos jaksaa kertoa negatiivisia asioita vielä kovin kauan eron jälkeenkin, se kertoo katkeruudesta.

      nää on mun mielipiteet vain. aika harva täällä on kertonut omista tunteistaan "musta tuntui"-tyylillä. tyyli on ennemminkin ollut "eikö se %%%% tajua mitä mulle aiheuttaa"..."miten se voi olla niin itsekäs paskiainen"...

      ymmärrän kyllä, että elämä bipon kanssa voi olla helvettiä, mutta jokaisella on vapaus valinta missä päivänsä viettää...helvetissä ei ole pakko elää....

    • bipon exä

      Aina ei ole kyse siitä, mitä joku sulle aiheuttaa. Välillä on kyse siitä, mitä joku bipo on läheisilleen aiheuttanut ja aiheuttaa. Jos kauan eron jälkeenkin vielä käy läpi näitä asioita, niin varmasti silloin kokemus bipon kanssa on ollut traumaattinen. Silti se ei tarkoita, että ihminen olisi katkera. Ja on sekin kumma, että tekee bipo puolisolleen mitä tahansa, niin tämä ei saisi katkeroitua eikä kertoa mistään negatiiviseta biposuhteestaan. Tuolla toisessa ketjussa, joku bipo kertoi jättäneensä vaimonsa ja lapsensa saadakseen jonkun toisen naien kanssa sm-seksiä. Eiks toi nyt nyt ole aika hirviön teko?

      Bipot siinäkin ketjussa kommentoivat sitä, kun jotain bipoa ei kiinnostanut seksi ollenkaan. Mutta se että perhe jätetään, saadakseen sm-seksiä on varmaan sitten useimmille bipoille ihan normaalia.

    • HH

      Minäkin bipon ex-vaimo ja voin sanoa, että traumoista en ole toipunut vieläkään, vaikka erosta ja käsittämättömistä käänteistä on jo yli kolme vuotta aikaa. - Ex-mieheni voi yhä huonosti, eikä liene saanut vieläkään apua. Uudessa suhteessa kyllä jo on.

    • Minä olin bipojen puolisoiden tukiryhmässä. Siellä oli eräs bipon ex-vaimo vaikka hänen avioerostaan oli jo kulunut yli 25 vuotta. Siihen aikaan ei ollut ollut oikeaa diagnoosia, sen hänen ex oli saanut myöhemmin. Traumat ja suru jäävät, jos kokemukset ovat olleet riittävän voimakkaita. Tuosta katkeruudesta: En usko olevani katkera, vihainen ja surullinen kyllä. Tai mitä katkeruus sitten on, minä olen menettänyt ex-mieheni maanisten tempausten vuoksi kotini, työni ja säästöni. Tietysti menetin myös sen miehen, joka oli aviomieheni parikymmentä vuotta, ja lapsemme menettivät isänsä.

      Tuntuu, että täällä moni bipo ajattelee, että kaikesta tuollaisesta pitäisi päästä yli noin vain. Ja niinhän bipo-ex-mieheni pääsikin, hän vain vaihtoi minut ja kaiken muunkin: Uusi vaimo, uusi työ, uusi koti, jopa uusi koira. Kaikki entinen korvattiin uudella ja mitään surua tai katumusta hän ei näyttänyt tuntevan jättäessään kaiken entisen taakseen. Hän ei ole välittänyt edes ilmoittaa osoitettaan minulle ja lapsile. Aluksi, kun yritimme hänelle soittaa (oli asioita hoidettavana) paiskoi hän meille vain luuria korvaan ja uhkasi asianajajalla häirinnän vuoksi. Hän asui jo uuden naisensa kanssa, vaikka avioeromme ei ollut edes vielä vireillä.

      Traumaattista on ollut se totaalinen kunnioituksen puute hänen puoleltaan meitä kohtaan. Nyt ex-mieheni on jo menettänyt kaikki ne "uudet asiansa", monet jo toiseen kertaan. Olen kiertoteitä kuullut hänen tekemisistään, osoite on jälleen muuttunut, mutta meille yhä tuntematon.

      • wwwilmalle, minulla oli hyvä ja onnellinen avioliitto pitkään bipo-mieheni kanssa. Se vain sitten loppui niin kuin loppui. Onnea sinun parisuhteeseen.


    • .

      bipohan on sairas? eikö?

      traumoja toki läheisille tulee, niitä pitää hoitaa. hoitamista ei kai ole se, että
      puhutaan biposta hirviönä ja toistellaan mitä se kusipää on tehnyt ja saanut aikaan? itsekkyydet ja kylmyydet on osa sairautta, vai? kaikki maniat ja masennukset on sitä sairautta?

      luulisin, että ymmärrys sairautta ja sitä kautta henkilön kamalia sairaita tekoja kohtaan veisi anteeksiantoon, jolloin voisi itse traumastaan alkaa paranemaan.
      jos haluaa. tietysti menneisyyttään voi penkoa loputtomiin ilman että ymmärtää yhtään sen enempää, mutta aika kuluttavaa se taitaa olla jatkuessaan jopa vuosikausia.

      • bipon ex

        Toivottavasti saat ihan käytännön kokemusta pidemmästä bipo-suhteesta, niin voit muuttaa arvailusi ihan tositarinaksi...


    • Unohduksissa

      Niin... AP:n tarina olisi voinut olla minun kirjoitukseni 2,5 vuoden suhteen jälkeen... Silloin kaikki oli juuri tuollaista, rakastunutta ja ihanaa. Eikä sairaus näkynyt miehessä. Tunsin että tässä on elämäni mies, hänkään ei juonut eikä ollut väkivaltainen.

      Luulin että elämä jatkuisi sellaisena aina ja ikuisesti...

      Nyt erosta on jo pari vuotta ja silti olen yhä henkisesti hajalla. En siksi että hän joi, petti tai oli väkivaltainen, vaan siksi että meillä synkkasi niin täydellisesti... Ja silti hän muuttui tunnekylmäksi ja ylimieliseksi, ja sitten löysi uuden. "Täydellinen mies" katosi ja rikkoi minut, psyykeni sekä luottamukseni ihmisiin, anteeksi voin antaa ehkä joskus mutten koskaan tule unohtamaan.

      Menin samaan ansaan heti alussa, kuvittelin että bipolaarinen ihminen on jotakin kamalaa ja ettei tämä mies ole lainkaan samanlainen kuin ne muut bipolaariset. Sitten kun totuus paljastui...

    • terttuterävä

      Muuttui tunnekylmäksi ja ylimieliseksi? Meinaatko ettei tuolla tavoin voi tapahtua terveiden ihmisten keskuudessa? Minut on varmaan 5 eri miestä jättänyt yhtäkkiä ja kylmästi. Sitä ennen olivat pitkään inhottavia minulle. Muutama heistä löysi uuden kumppanin. Kenelläkään ei kuitenkaan ollut minkäänlaisia mielenterveysongelmia. Ihan kuule on normaalia toimintaa ihmisten tasolta. Monet löytävät uuden kumppanin, ja sitten jättää edellisen. Se on vain elämää. Kaikki eivät ehkä osaa käsitellä eroja tai jättää jotenkin "hyvin". Suurin osa eroista tapahtuu huonolla tavalla, eikä tyydytä molempia tai toista osapuolta ollenkaan.

      En tunne ainuttakaan bipoa, joka olisi jättänyt tuosta noin vaan ja löytänyt toisen. Tätä harrastaneita terveitä kyllä tunnen hyvin monta. Taas yksi ihminen, jonka pitäisi mennä hiukan itseensä. On jokseenkin huvittavaa, että kaikki asiat vedetään sairauden syyksi. Terveethän ei koskaan petä, jätä kylmästi, löydä toista jne. Toivon mukaan tajusit sarkasmin.

      • terttuterävä, se bipon tunnekylmyys on sellaista, että siinä jää narsisti ja psykopaatikin varmasti toiseksi. Sen kokeneena läheisen näkökulmasta voin vain sanoa, että en koskaan olisi voinut kuvitellakaan sellaista "sieluttomuutta" voivan olla edes olemassa. Ei voi verrata mihinkään ns. normaalieroihin tai ns. terveiden tunnekylmiin temppuihin. Exäni oli maanisena kuin suoraan helvetistä.


      • zarah_
        taika1965 kirjoitti:

        terttuterävä, se bipon tunnekylmyys on sellaista, että siinä jää narsisti ja psykopaatikin varmasti toiseksi. Sen kokeneena läheisen näkökulmasta voin vain sanoa, että en koskaan olisi voinut kuvitellakaan sellaista "sieluttomuutta" voivan olla edes olemassa. Ei voi verrata mihinkään ns. normaalieroihin tai ns. terveiden tunnekylmiin temppuihin. Exäni oli maanisena kuin suoraan helvetistä.

        Taika ei ole koskaan tainnut tavata psykopaattia tai narsistia. Psykiatrisena sairaanhoitajana oma kokemukseni on jotain aivan toista. Yksikään kaksisuuntainen potilaani ei ole edes maniassa verrattavissa psykopaattiin tai narsistiin. Ole ystävällinen äläkä leiki täällä lääkäriä. Puhut oikeasti todella vakavista asioista.

        Äläkä edes vaivaudu selittämään, etten minä tiedä bipon kanssa olemisesta mitään. Se on jo sitten toinen tarina.


      • totuuden torvi
        zarah_ kirjoitti:

        Taika ei ole koskaan tainnut tavata psykopaattia tai narsistia. Psykiatrisena sairaanhoitajana oma kokemukseni on jotain aivan toista. Yksikään kaksisuuntainen potilaani ei ole edes maniassa verrattavissa psykopaattiin tai narsistiin. Ole ystävällinen äläkä leiki täällä lääkäriä. Puhut oikeasti todella vakavista asioista.

        Äläkä edes vaivaudu selittämään, etten minä tiedä bipon kanssa olemisesta mitään. Se on jo sitten toinen tarina.

        Olet itse bipo, et hoitaja!!!!


      • en.voi.uskoa
        taika1965 kirjoitti:

        terttuterävä, se bipon tunnekylmyys on sellaista, että siinä jää narsisti ja psykopaatikin varmasti toiseksi. Sen kokeneena läheisen näkökulmasta voin vain sanoa, että en koskaan olisi voinut kuvitellakaan sellaista "sieluttomuutta" voivan olla edes olemassa. Ei voi verrata mihinkään ns. normaalieroihin tai ns. terveiden tunnekylmiin temppuihin. Exäni oli maanisena kuin suoraan helvetistä.

        Nyt Taika alkaa mennä liian pitkälle. Minun on ihan pakko kysyä, että kuinka yksinkertainen oikein olet? Tai kuinka sairas mahdat olla? Koita ymmärtää, että sinä et pysty netin kautta päättelemään, kenellä on bipo ja kenellä ei. Voit ainoastaan tunnistaa manian oireet omassa ex-miehessäsi. Bipoilla on jokaisella oma persoona, jos et sitä jo tajua.

        Miten voit yleensäkään sanoa, ettei joidenkin bipojen tunnekylmä jättäminen ole verrattavissa ns. terveiden kylmään jättämiseen? Mistä hitosta sinä sen tiedät, miten muut ihmiset ne asiat kokevat? Ja vielä tuo, että kehtaat sanoa maniassa olevia bipoja narsistia tai psykopaatteja pahemmiksi. Onko sinulla oikeasti kaikki kotona? Onko maniassa oleva ihminen verrattavissa vaikka Norjan joukkosurmaajaan? Sinulla on todellisuudentaju hämärtynyt ja todella pahasti.


      • KronkeliM
        totuuden torvi kirjoitti:

        Olet itse bipo, et hoitaja!!!!

        Oletkos koskaan ajatellut, että hoitajakin voi olla bipo? Taidat olla hieman yksinkertainen tapaus. Mene hoitoon. Ei kun eihän tyhmyyteen voi antaa hoitoa. Valitettavasti.


      • totuuden torvi
        KronkeliM kirjoitti:

        Oletkos koskaan ajatellut, että hoitajakin voi olla bipo? Taidat olla hieman yksinkertainen tapaus. Mene hoitoon. Ei kun eihän tyhmyyteen voi antaa hoitoa. Valitettavasti.

        sinulta puuttuu tunneäly lähes kokonaan. sitä muuta älyä sinulla on hyvin vähän.


      • Saarnaaja-Saara
        totuuden torvi kirjoitti:

        Olet itse bipo, et hoitaja!!!!

        Jopas on taas mellakka. Itselläni on bipo, mutta olen myöskin erikoissairaanhoitaja. Revi siitä huumoria, "Totuuden" torveloinen. ;) Aika monilla bipoilla on koulutus ollut jo valmiina ennen sairastumista.


      • KronkeliM
        totuuden torvi kirjoitti:

        sinulta puuttuu tunneäly lähes kokonaan. sitä muuta älyä sinulla on hyvin vähän.

        Tiedätkö mitä tunneäly tarkoittaa? Jopa narsistilla on tunneälyä. Älä unohda sitä. Se on sitten toinen juttu, että mihin tai miten sitä tunneälyä käyttää.


      • totuuden torvi
        en.voi.uskoa kirjoitti:

        Nyt Taika alkaa mennä liian pitkälle. Minun on ihan pakko kysyä, että kuinka yksinkertainen oikein olet? Tai kuinka sairas mahdat olla? Koita ymmärtää, että sinä et pysty netin kautta päättelemään, kenellä on bipo ja kenellä ei. Voit ainoastaan tunnistaa manian oireet omassa ex-miehessäsi. Bipoilla on jokaisella oma persoona, jos et sitä jo tajua.

        Miten voit yleensäkään sanoa, ettei joidenkin bipojen tunnekylmä jättäminen ole verrattavissa ns. terveiden kylmään jättämiseen? Mistä hitosta sinä sen tiedät, miten muut ihmiset ne asiat kokevat? Ja vielä tuo, että kehtaat sanoa maniassa olevia bipoja narsistia tai psykopaatteja pahemmiksi. Onko sinulla oikeasti kaikki kotona? Onko maniassa oleva ihminen verrattavissa vaikka Norjan joukkosurmaajaan? Sinulla on todellisuudentaju hämärtynyt ja todella pahasti.

        sinä et halua nähdä tiettyjä piirteitä itsessäsi ja alat mennä sekaisin


      • antilapsellinen
        totuuden torvi kirjoitti:

        sinä et halua nähdä tiettyjä piirteitä itsessäsi ja alat mennä sekaisin

        Huoh. Torvi taitaa olla provo. Todella lapsellista toimintaa.


      • totuuden torvi
        en.voi.uskoa kirjoitti:

        Nyt Taika alkaa mennä liian pitkälle. Minun on ihan pakko kysyä, että kuinka yksinkertainen oikein olet? Tai kuinka sairas mahdat olla? Koita ymmärtää, että sinä et pysty netin kautta päättelemään, kenellä on bipo ja kenellä ei. Voit ainoastaan tunnistaa manian oireet omassa ex-miehessäsi. Bipoilla on jokaisella oma persoona, jos et sitä jo tajua.

        Miten voit yleensäkään sanoa, ettei joidenkin bipojen tunnekylmä jättäminen ole verrattavissa ns. terveiden kylmään jättämiseen? Mistä hitosta sinä sen tiedät, miten muut ihmiset ne asiat kokevat? Ja vielä tuo, että kehtaat sanoa maniassa olevia bipoja narsistia tai psykopaatteja pahemmiksi. Onko sinulla oikeasti kaikki kotona? Onko maniassa oleva ihminen verrattavissa vaikka Norjan joukkosurmaajaan? Sinulla on todellisuudentaju hämärtynyt ja todella pahasti.

        ota "toinen näkökulma", osaat sen


      • Älä selitä

        Niinpä, se on helppo sanoa että "terveetkin tekee". Siis niin tyypillisiä kommentteja, mitä exänikin suorastaan rakasti viljellä.

        No ei ne "normaalit" tee kuten hän. Meillä oli pitkä suhde, ei mikään parin vuoden pätkä jossa toinen vaan kyllästyi yhtäkkiä kun alkoi naapurin pipari kiinnostamaan enemmän. Vaan järjestelmällistä henkistä väkivaltaa, toisen ihmisen murentamista, hiljalleen, vuosien saatossa... Käärien sen rakkauden osoituksiin ja hellyyteen. Maniavaiheita, masennusvaiheita, tunnekylmyyksiä, tunteiden purkauksia, milloin haluaa asua erillään, milloin olen elämänsä nainen...

        On kyse niin paljon syvemmistä asioista että en viitsi ruveta sinulle selittämään. Bipojen exät jotka ovat kokeneet saman ymmärtävät kyllä täysin mistä puhun.

        En ymmärtänyt sarkasmiasi. Ei minun tarvitsekaan. Ja ei, bipo ei todellakaan jätä tuosta vaan ja löydä toista. Tunnekylmyys kylläkin tulee hyvinkin äkkiä. Sitten kahden viikon päästä matelee parkuen takaisin kun tajuaa "virheensä". Sitä kun katselee tuollaiset viitisen vuotta, niin alkaa omakin pää hajoamaan.


      • heräätodellisuuteen
        Älä selitä kirjoitti:

        Niinpä, se on helppo sanoa että "terveetkin tekee". Siis niin tyypillisiä kommentteja, mitä exänikin suorastaan rakasti viljellä.

        No ei ne "normaalit" tee kuten hän. Meillä oli pitkä suhde, ei mikään parin vuoden pätkä jossa toinen vaan kyllästyi yhtäkkiä kun alkoi naapurin pipari kiinnostamaan enemmän. Vaan järjestelmällistä henkistä väkivaltaa, toisen ihmisen murentamista, hiljalleen, vuosien saatossa... Käärien sen rakkauden osoituksiin ja hellyyteen. Maniavaiheita, masennusvaiheita, tunnekylmyyksiä, tunteiden purkauksia, milloin haluaa asua erillään, milloin olen elämänsä nainen...

        On kyse niin paljon syvemmistä asioista että en viitsi ruveta sinulle selittämään. Bipojen exät jotka ovat kokeneet saman ymmärtävät kyllä täysin mistä puhun.

        En ymmärtänyt sarkasmiasi. Ei minun tarvitsekaan. Ja ei, bipo ei todellakaan jätä tuosta vaan ja löydä toista. Tunnekylmyys kylläkin tulee hyvinkin äkkiä. Sitten kahden viikon päästä matelee parkuen takaisin kun tajuaa "virheensä". Sitä kun katselee tuollaiset viitisen vuotta, niin alkaa omakin pää hajoamaan.

        Yleistystä, yleistystä taas kerran. Enpä ole koskaan jättänyt ja vonkunut päästä takaisin. Jättö on jättö ja se siitä. Enkä ole myöskään muuttunut tunnekylmäksi missään suhteessa, enkä harrasta mitään henkistä väkivaltaa toisia kohtaan. Mikä helvetti siinä on, että pitää yleistää? Jokainen voi kertoa vain ja ainoastaan oman tarinansa. Muita bipoja on turha syytellä sinun kokemuksistasi. Tajuatko ollenkaan, että tuo käytös on sairasta? Sairasta yleistää ja kaataa kaikki paska syyttömien bipojen niskaan. Mene ja kaada tuo lasti sen eksäsi niskaan tai terapeutin. Voi luoja sentään.


      • Älä selitä
        heräätodellisuuteen kirjoitti:

        Yleistystä, yleistystä taas kerran. Enpä ole koskaan jättänyt ja vonkunut päästä takaisin. Jättö on jättö ja se siitä. Enkä ole myöskään muuttunut tunnekylmäksi missään suhteessa, enkä harrasta mitään henkistä väkivaltaa toisia kohtaan. Mikä helvetti siinä on, että pitää yleistää? Jokainen voi kertoa vain ja ainoastaan oman tarinansa. Muita bipoja on turha syytellä sinun kokemuksistasi. Tajuatko ollenkaan, että tuo käytös on sairasta? Sairasta yleistää ja kaataa kaikki paska syyttömien bipojen niskaan. Mene ja kaada tuo lasti sen eksäsi niskaan tai terapeutin. Voi luoja sentään.

        Bipo on TUNNE-ELÄMÄN HÄIRIÖ. Se ettet sinä ole vonkunut kenenkään luo jätön jälkeen ei tee minusta sairasta. Turhaan väheksyt muiden kokemuksia. Kaataisinkin tän lastin exäni niskaan mutta valitettavasti hän ei kykene ymmärtämään tekosiaan. Miksi siis satuttaa itseään enemmän?


      • heräätodellisuuteen
        Älä selitä kirjoitti:

        Bipo on TUNNE-ELÄMÄN HÄIRIÖ. Se ettet sinä ole vonkunut kenenkään luo jätön jälkeen ei tee minusta sairasta. Turhaan väheksyt muiden kokemuksia. Kaataisinkin tän lastin exäni niskaan mutta valitettavasti hän ei kykene ymmärtämään tekosiaan. Miksi siis satuttaa itseään enemmän?

        Sanoinkin, että käytöksesi on sairasta, koska kaadat katkeruutesi ja tuskasi viattomien bipojen niskaan. Netin kautta ei voi tehdä päätelmiä kenenkään sairaidesta tai terveydestä. En väheksy kokemuksia, vaan olen kyllästynyt yleistyksiin. Eksässäsi on sitten todellakin vikaa ja pahasti, jos hän ei edes normaali olotilassa pysty käsittämään tekosiaan. Kyllä normaali järjellä varustettu bipo tajuaa tekosensa, ellei sairaus ole mennyt aivan ääripäähän. Ei ole myöskään oikeutta kaataa sitä meidän niskaan. Mene terapiaan tai psykologin juttusille. Vertaistuki livessä voisi myös auttaa asiaan.


      • Anonyymi
        taika1965 kirjoitti:

        terttuterävä, se bipon tunnekylmyys on sellaista, että siinä jää narsisti ja psykopaatikin varmasti toiseksi. Sen kokeneena läheisen näkökulmasta voin vain sanoa, että en koskaan olisi voinut kuvitellakaan sellaista "sieluttomuutta" voivan olla edes olemassa. Ei voi verrata mihinkään ns. normaalieroihin tai ns. terveiden tunnekylmiin temppuihin. Exäni oli maanisena kuin suoraan helvetistä.

        Samaa mieltä! Mun ex- mies on bipo ja piru mikä hänen sisällään puhui oli kuin pahimmista Hollywoodin elokuvista. Sitä ei voi kuvailla tarpeeksi hyvin. Tai no, yritän. Kun bipo-piru puhui, miehen silmät muuttuivat lasittuneiksi ja katso oli "tyhjä". Katsoi kuitenkin minuun ja huusi miljoonalla desibelillä 2 cm päässä silmistä. Huusi aivan mitättömistä asioista. Raivokohtaukset olivat ennalta arvaamattomia. Sen jälkeen katosi ilmoittamatta kotoa johonkin, välillä eri naisten luo, eikä edes ilmoittanut lapsille missä hän on. Saattoi olla pois kotoa 2 päivää ja yötä ja sitten ilmeistyi vaihtamaan puhtaita vaatteita. Ei suostunut syömään mitään lääkkeitä, koska hänessähän ei ole mitään vikaa.

        Tuhlasi rahaa holtittomasti, otti osamaksuja, bensaaa paloi sadoilla euroilla kuukaudessa, ryyppäsi, ajeli taksilla edes takaisin, syöi huonosti ja lopuksi unohti lapsensakin. Lapset jäivät minun vastuulle.


    • prinsessa.ruusunen73

      Niin, itsekin seurustelin bipo-miehen kanssa, joka löysi toisen ja jätti minut yhtäkkiä. Tämä sama tapahtui myöskin terveen miehen kanssa, joten ei tuosta voi päätellä yhtään mitään. Tuttuni löysi uuden miehen, vaikka oli kihloissa vielä oman avomiehensä kanssa. Hän päätti lähteä sanomatta sanaakaan, kun tämä avomies oli töissä. Jätti avaimet ja lapun pöydälle. Noh, sitten tämä tuttuni meni uuden miehensä kanssa muutaman kuukauden päästä kihloihin ja muutti yhteen. Tämä uusikin mies oli tahollaan kihloissa ja jätti kihlattunsa tuosta noin vaan tuttuni vuoksi. Kummallakaan ei ollut minkäänlaisia mielenterveysongelmia. Näitä tarinoita olisi vaikka muille jakaa. Terveiden ihmisten tarinoita. Ei tuo toiminta ole pelkästään bipojen toimintaa, vaan ihan kaikkien ihmisten käytöstä.

      Itse ajattelen, että parempi kun nämä kaksi eksääni on jättäneet minut ja löytäneet uuden. Se kertoo vaan sen, etteivät heistä kumpikaan olleet minulle niitä oikeita.

    • .

      mua niin sylettää kaikki yleistykset. bipot on sitä ja tätä ja just tota. kaikilla meillä on omat persoonamme ja tulevia sairauksiamme emme voi valita napista painamalla tai muutenkaan. samoin emme voi valita sairastumattomuutta. että hankkikaa vähän ymmärrystä pliis! jatkakaa elämäänne pettyneet! teidät olisi voinut yhtä hyvin petytyttää terve ihminen.

    • nn

      Huh, alkaa ihan hirvittää oma uusi parisuhde bipo-mieheen. Hän on alusta asti avoimesti kertonut diagnoosistaan. Tietääkö kukaan hyvä parisuhdeterapeuttia, joka voisi minulle avata, miten tässä parisuhteessa voisi onnistua. Ulkoiset edellytykset ovat olemassa ja tunnetta puolin ja toisin.

      • Traumoja

        Kyllä kaikki voi onnistua. Tärkeintä on, että tunnistatte yhdessä oireet - ja osaatte puuttua niihin aina ajoissa.

        Miehesi on hyvä pitää koko ajan yllä hyvää hoitotasapainoa ja pitää yllä säännöllisesti kontaktia tukihenkilöön (lääkäri, terapeutti tms. asiantuntija).

        Onnea matkaan!!!


      • lettuketturok
        Traumoja kirjoitti:

        Kyllä kaikki voi onnistua. Tärkeintä on, että tunnistatte yhdessä oireet - ja osaatte puuttua niihin aina ajoissa.

        Miehesi on hyvä pitää koko ajan yllä hyvää hoitotasapainoa ja pitää yllä säännöllisesti kontaktia tukihenkilöön (lääkäri, terapeutti tms. asiantuntija).

        Onnea matkaan!!!

        Ihan kuin elämä bipolla ei olis muutenki tarpeeks vaikeaa ja sit heitetään vielä lasti vaatimuksia perään: syö lääkkeitä, käy säännöllisesti lääkärissä, liiku, syö terveellisesti, pidä unirytmi kunnossa. En muuten syö lääkkeitä, ei huvita liikkua, terveellistä ruokaa ei näillä rahoilla saa ja unirytmiä ei saa pidettyä kunnossa kun elämässä ei ole mitään säännöllisyyttä. Silti vointi on ihan jees.

        Julkisella puolella ei muutenkaan niin usein monen vuoden jälkeen millekään hoitajalle pääse. Lääkärissä ehkä kerran puolessa vuodessa jos sillonkaan. Terapiaa ei saa kovinkaan kauaa. Tai saa, mut pitäis olla rahaa siihenki. Ei kaikki oo aina niin helvetin helppoa.


      • totuuden torvi

        ei tarvitse pelätä. nauti hetkestä. kaikessa voi onnistua tai epäonnistua.


    • huuhaaperkule

      Parempi kun kukaan terve tai sairas ei seurustele enää kenenkään kanssa. Ei tästä tule yhtään mitään. Ollaan kaikki vaan yksin, niin kenenkään ei tarvitse haukkua ketään enää missään. Ongelmat ratkaistu! Maailmassa on jo muutenkin liikaa ihmisiä, niin yksinololla vältetään tämäkin taakka.

    • traumoja

      Bipon roskana jätettynä, traumaterapiassa käyvänä, kaikkeni sairaan puolisoni vuoksi tehneenä tuntuu kovin pahalta, että eroa ja siihen johtanutta vuoristorataa kaikkine poikkeuksellisine käänteineen verrataan tavalliseen eroon.

      Katkeruudesta tai anteeksiannon saati rakkauden puutteesta ei ole ainakaan ollut minun kohdallani kyse. Niin satutettuna ei pysty edes olemaan vihainen, sitä vaan luhistuu ja yrittää ymmärtää mitä tapahtui - ja keskittyy jotenkin selviämään elämässä eteenpäin; helppoa se ei ole.

      Kukaan muu kuin sellaisen suhteen ja eron kokenut ei voi asiaa ja sen traumakertoimia ymmärtää. Hätä toisesta on hirveä, sen jälkeen on ihan kaaottisessa tilassa itsekin, kun millekään ei pysty mitään. Mitään ei voi ennakoida.


      Käsitääkseni on niin, että hyvin hoidettuna bipon kanssa eletään hyvin ja ei se estä mitenkään onnellista parisuhdetta. Mutta jos sitä ei tunnisteta ja hoideta, on kyllä helvetti maan päällä.

    • Voi hyvä yksinkertai

      wwwilma, taas täällä yleistetään. Kiva kuulla, että sulla on hyvä suhde. 2,5 vuodessa toisen oppii tuntemaan jo aika hyvin :)

      Bipo-häiriö on vain yksi ihmistä määrittävä tekijä. Siinä on eroa, onko ykkös- vai kakkostyypin bipo. Joku hoitaa itseään, toinen ei. Ihmisen persoonallisuus ja älykkyys vaikuttavat paljon.

      Bipojen exien aggressiivisuus on järkyttävää. Mä en oikeasti ymmärrä, miksi roikutte täällä vuosikausia suhteen loppumisen jälkeen. Ehkä terapian paikka olisi jossakin ihan muualla? Asiallinen keskustelu toki on ok, mutta exiltä mopo karkaa täällä turhan usein.

      • Myös bipon ex

        Miksi yleistät?


      • Hitto_Soikoon!
        Myös bipon ex kirjoitti:

        Miksi yleistät?

        Voiko tämä lapsellinen leikki loppua jo molempien osalta: terveiden ja bipojen. Alkaa olemaan hiton naurettavaa, kun aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä ja kaatavat p****a toistensa niskaan jatkuvalla syötöllä. Kenelläkään ei ole oikeutta purkaa katkeruuttaan viattomiin ihmisiin. Sen paikka on jossain terapiassa tms. Jokainen voi lopettaa sen yleistämisen joka asiasta. Jokainen ketju menee säälittäväksi riitelyksi muutamien ihmisten taholta. Bipot eivät saa sotkeutua johonkin ketjuun ja kuitenkin terveet osallistuvat itse jokaiseen ketjuun. Joten antaa jokaisen osallistua jokaiseen ketjuun asiallisin viestein.


    • bipon exä

      Toki 2,5 vuodessa oppii tuntemaan puolisoa, mutta täällä monet bipon puolisot ja exät ovat kertoneet huomattavasti pidemmistä suhteista ja avioliitoista. Se ei ole yleistämistä, että kertoo, mitä sairaus usein aiheuttaa. Se ei myöskään ole haukkumista, jos kertoo mitä on tapahtunut. Mutta se kuinka jotkut bipot täällä kääntävät kaiken ja syyttävät bipojen puolisoita ja exäiä on jo henkistä väkivaltaa, jolla lyötyjä yritetään yhä lyödä. Se onni meillä bipojen exillä ja tilanteen tajuavilla nyxilläkin on, me että tunnistamme tuon käytöksen juuri siksi samaksi, josta täällä olemme kertoneet.

      Bipojen kanssa voi elää onnellista elämää. En ole muistaakseni lukenut kenenkään bipon exän tai nyxän sanoneen, että suhde olisi ollut aina vain huono. Jotkut bipot sen sijaan ovat olleet aivan kauheissa parisuhteissa, joissa heitä on vain petetty ja pahoinpidelty.

    • Tuiskutuuli

      Omasta kokemuksesta: on mahdollista elää normaalia tervettä/oireetonta elämää jopa ilman lääkkeitä kun elämä on kunnossa. Kunnossa olevaan elämään kuuluu mm. hyvä parisuhde (myös vakaa talous, työpaikka jne.). Eli terveen puolison tekemisillä voi hyvinkin olla merkitystä sairastumiseen - en kuitenkaan väitä, että näin on aina.

      Puolison apu alkavan sairausjakson tunnistamiseen on tärkeä. Sinulla, wwwilma, on hyvät edellytykset onnelliseen parisuhteeseen. Tiedät sairaudesta ja tunnistat oireet. Pystytte keskustelemaan asiasta avoimesti. Miehesi pyrkii hoitamaan sairauttaan vastuullisesti.

    • wwwilma

      Kiitos kaikille jotka laittoivat minulle kannustavaa kommenttia :) En halua sen kummemin tässä kommentoida teidän tekstejänne kuka on loukannut ja ketä koska se aiheuttaa vain turhaa riitaa tälle palstalle. Mutta mietikkä silti mitä kirjoitatte, bipoista ei ole varmasti mukavaa lukea tekstiä jossa heitä haukutaan tunteettomiksi, vajaaälyisiksi ja ties miksi. Ja voin tässä mainita ihan vertailun vuoksi että äitini on narsisti ja hänen kanssaan on erittäin vaikea minun tai kenenkään läheisen tulla toimeen ja itse koen sen pahempana sairautena kuin kaksisuuntaisuus. Mutta jokainen varmasti kokee nämä asiat omalla tavallaan, tällä hetkellä olen onnellinen ja uskon myös että minulla on hyvät edellytykset onnistua tässä parisuhteessa. Exäni ei ollut bipo mutta polki minun itsetuntoni käytöksellään niin pohjalukemiin kuin vain voi olla. On pitkälti nykyisen bipo-puolisoni ansioita että uskon taas itseeni. Minä haluan auttaa häntä kohtamaan kaikki ennakkoluulot mitä ihmiset tästä sairaudesta luulevat ja hän auttaa minua saamaan jälleen itsetuntoni takaisin.

      Ja sinä joka sanoit että sinua alkaa pelottaa uusi parisuhde bipo mieheen, älä kuuntele niitä kommenteja mitä tänne laitellaan. Uuden miehesi luonne on ratkaiseva tekijä ja kuten terveet ihmiset, bipo ihmiset ovat myös kaikki luonteeltaan erilaisia. Jos miehesi hoitaa sairauttaan ja on muuten sellainen jota rakastat, miksi ei kannattaisi yrittää? :) Terve ihminen voisi myös aivan hyvin olla hirveä puoliso joten jos näin ajatellaan, eihän kukaan voisi seurustella kenenkään kanssa. Kyllä sen näkee ja tuntee onko juuri hän se mitä haluat ja kenen kanssa viettää loppuelämä, olipa hänellä joku sairaus tai ei.

    • veikkonenvuan

      Kiitos erittäin fiksusta kirjoituksestasi. :) Onnea suhteellesi!

    • totuuden torvi

      Et kovin hyvin ymmärrä tekstejä ja olet erittäin naiivi. Parisuhteesi voi silti onnistua.

    • voi_elämä_

      Torvi taitaa olla se sairain henkilö koko palstalla. Sairastatko kenties narsistista persoonallisuushäiriötä?

    • totuuden torvi

      käy katsomassa vessan peiliin, niin näet sen.

    • voi_elämä_

      Mä oon psykopaatti, en tylsä narsisti. ;)

      • totuuden torvi

        et muuten ole psykopaatti, etkä narsisti


    • totuuden torvi

      ketjun aloittajalla alkaa pian jyrkkä alamäki

    • onneksi.eksä

      Torvi on varmaan mun eksä. xD Samaan aikaan tuli tänne provoo ja meni chattiin vinkumaan. AhahahahahahahahahaAHAHAHAHAHAHA. Ottaako päähän ku jätin sut? Katkerana täällä trollaat ja selität turhaa. Oi voi. Mee nukkuu.

    • totuuden torvi

      mua vähän väsyttää kyllä

    • onneksi.eksä

      Hyvää yötä sitten vaa.

    • wwwilma

      totuuden torvi, sinähän sen varmasti paremmin tiedät kuin minä :) Et selvästikään asiasta mitään tiedä joten miksi edes vaivaudut kommentoimaan tänne.

    • .

      ja hei muistakaa kaikki "terveet"katkerat valittajat , jonain päivänä saatatte itse sairastua bipoon. minkäs sille sitten voi, voi voi. tai uusi "terve" kumppaninne voi sairastua bipoon, voi voi voi. mistä tuota elämään tietää ennakkoon.

    • terttuterävä

      Näistä kirjoituksista todella tajuaa, kuinka kamala asia katkeruus on. Katkeruus on kuin demoni ihmisessä. Miten se muuttaakaan ihmisen toisia syyttäväksi ja inhottavaksi olennoksi. Oma katkeruus kaadetaan syyttömien niskaan, ja itsessä ei nähdä mitään vikaa.

      Olin itse 15 vuotta parisuhteessa bipon kanssa, ja se oli todellakin hirveää. Voin kuvitella, että olin eron jälkeen itsekin juuri tuollainen toisia syyttelevä katkera ämmä, jos ihan suoraan sanotaan. Miten vihasinkaan miehiä tuon eron jälkeen. Kävin läpi järkyttävän raivon, tuskan, surun, helvetin, itsetunnon romahduksen ja masennuksen. Eli ymmärrän kyllä nämä katkerat tunteenpurkaukset, mutta en pysty enää ylipäässeenä hyväksymään sitä asiaa. En hyväksy edes omaa aikaisempaa käytöstäni. Ei ole oikein kaataa sitä omaa pahaa oloa toisten niskaan. Nämä bipot täällä ovat syyttömiä teidän tuskaanne. Muut ihmiset olivat täysin syyttömiä minun tuskaani, ja silti kaadoin sen muiden niskaan niin kuin teistäkin useimmat nyt tekevät. Tämä on henkisen kasvun paikka jokaiselle.

    • wwwilma

      Olen samaa mieltä kanssasi terttuterävä. Ja lukekaa vaikka ihan 'terveiden' pariskuntien erokokemuksia, niistä löytyy ihan yhtä helvetillisiä erotarinoita. En usko että pelkästään biposuhteissa tapahtuu tällaista joten miettikää vähän. Kihlattuni luki näitä tekstejä ja vaikkei hän ihan suoraan sitä minulle sanonutkaan näin hänen silmistään kuinka paha olo hänelle tuli näistä teksteistä.. sitä alkaa kysyä itseltään että näinkö kaikki ihmiset ajattelevat minusta. Olenko minä tosiaan näin hirveä ihminen? Voisitte vähän miettiä millaisella asenteella kirjoitatte. Jos teillä on ollut paha suhde bipoon, älkää yleistäkö että kaikki olisivat muka samanlaisia.

    • jj

      mulla ei ole samanlaisia kokemusia

    • Anonyymi

      On posetiivista, että vihdoin viimein tunnustat. Seurustelet sekä itsesi, että yli 30 v sitten kuolleen äitisi kanssa päivittäin.

      Ei se helppova varmaan ole, mutta on perintötekijät, joille ei oikeastaan ole toimivia hoitotapoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe