Kenen juhla?

herttainenhertta

Kohta on taas se aika vuodesta, kun alkaa jokavuotinen keskustelu koulujen joulujuhlien sisällöstä. Koulu niin kuin armeijakaan ei ole uskonnollinen instituutio, ja minusta asiasta ei edes pitäisi tarvita keskustella, mutta silti, yleensä perinteisiin vedoten, osa ihmisistä pitää oikeudenmukaisena, että koulujen ja armeijan juhlatilaisuudet kuuluvat toisille enemmän kuin toisille. Vähemmistön edustaja saa yleensä päättää, osallistuuko mukisematta toisen uskonnon harjoittamiseen, jättääkö koko juhlan tai osan juhlasta väliin vai tekeekö asiasta numeron.

Koska kyseessä on juhla, viimeisen vaihtoehdon valitsijoita on yleensä vähän, koska ilonpilaaja ei ole kiva olla. Itsekin mietin kaksi kertaa, ennen kuin huomautan iloisessa porukassa, että vitsi oli seksistinen/rasistinen. Lisäksi koulujen oppilaat ja armeijan kävijät ovat lapsia ja nuoria, joille porukkaan kuuluminen on yleensä tärkeää. Silti joku aina välillä avaa suunsa, siitä huolimatta, että saa enemmistön vihat päälleen.

Molemmat esimerkkini ovat Yhdysvalloista, jossa toisin kuin Suomessa ei tarvitse vedota reiluuteen vakaumusten tasa-arvossa, vaan voi vedota suoraan perustuslakiin. Vanhempi tapaus on viime keväältä, jossa high schoolista valmistuva poika protestoi juhlamenoihin kuuluvaa yhteisrukousta vastaan. Hän maksoi nonkonformismistaan kovan hinnan, kun hänen vanhempansa heittivät hänet pihalle. Sitä ennen koko pieni kaupunki koulutovereista puhumattakaan oli jo osallistunut häneen kohdistuvaan vihakampanjaan. Raportoin siitä täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9911380

Tuoreempi tapaus on myös valmistujaisjuhjasta, tällä kertaa armeijasta. Valmistuva kadetti ilmoitti, että hän ei halua painaa päätään ja ristiä käsiään yhteisrukouksen ajan valmistujaisseremoniassa. Hänelle ilmoitettiin, että siinä tapauksessa hän ei saisi osallistua omaan valmistujaisseremoniaansa. Hän otti yhteyttä MRFF:ään (Military Religious Freedom Foundation) ja saa nyt osallistua seremoniaan ja seistä asennossa rukouksen ajan. Kavereita kadetti ei toiminnallaan saanut ja moni oli sitä mieltä, että oikea tapa toimia olisi ollut yksinkertaisesti painaa pää ja ristiä kädet.
http://religion.blogs.cnn.com/2011/10/19/military-backs-off-threat-to-pull-atheist-from-ceremony/

Haluan kysyä kristityiltä, miksi on niin tärkeää, että koulun ja armeijan yhteiset juhlat kuuluvat hieman enemmän teille kuin muille? Miksi kaikille yhteisissä juhlissa pitää lapset ja nuoret jakaa eri ryhmiin heidän vanhempiensa uskonnon perusteella? Ja miksi edes haluatte, että joku, joka ei ole kristitty painaa päänsä ja ristii kätensä rukouksen ajan? Olisitteko itse halukkaat polvistumaan ja kumartamaan kohti Mekkaa tai laulamaan Allahin ylistyksen?

27

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      Kynsin ja hampain tahdotaan pitää kiinni niistä kristillisistä traditioista joita ylipäätään vielä on. Viivytystaistelua jossa jää huomaammatta, että asenteet ovat ajautuneet uskonnon "pakkosyötön" ohitse jo aikaa sitten.

    • agnus D

      kun niitä juhlia on noin 2 kertaa vuodessa, niin eihän niitä ole kovin usein?

      eikä uskonnon opetukseen ole tietääkseni pakko osallistua.

      kouluissa on monikin asia pielessä, mm kilpailuhenkisyyden tuputtaminen pikkulapsille ja joidenkin teorioiden mukaan myös se että koulu piiloagendallaan onnistuu vain jatkamaan yhteiskuntaluokkajakoa.
      nuo ovat suurempia epäkohtia mielestäni.

      • herttainenhertta

        En kysynyt tällä kertaa, mitkä ovat koululaitoksemme suurimmat epäkohdat, vaan halusin ihan vain keskutella juhlista. Mutta halukkuutesi vaihtaa puheenaihetta on huomioitu.


      • reiluheppu
        herttainenhertta kirjoitti:

        En kysynyt tällä kertaa, mitkä ovat koululaitoksemme suurimmat epäkohdat, vaan halusin ihan vain keskutella juhlista. Mutta halukkuutesi vaihtaa puheenaihetta on huomioitu.

        Vain pönttö ei huomaa miten jumalattomuutta tarjotaan 24/7 ympärivuotisesti ja itkee kun lapset laulaa kaksi kertaa vuodessa jotakin muuta.


    • Kiitos, #herttainenhertta, hienosta ja monipuolisesta avauksestasi! Kysymys valtakulttuurista ja valtauskonnosta pitää aina sisällään kysymyksen vähemmistöjen kohtaamisesta ja kunnioittamisesta. Kyse on myös siitä, mitä kannattaa missäkin "puhtaaksi viljellä".

      Kaupallisessa joulussa, esim. tavaratalojen musiikkivalikoimasta, ei löydy sellaista, mikä kristitylle olisi aitoa joulua: siellä on Jingle bells, tonttuja, joulupukkeja yms. mikä on hänen mahdollisesti puhtaaksi viljellyn ja mielestäni varsin ahdasmielisen joulukannan vastaista. Mutta hän hymyilee, ja hänelle se joulumieli tulee jostain ihan muusta.

      Kiinnostuksella olen lukenut mainitsemasi tapaukset USA:sta. Olen pahoillani harjoitetusta valtauskonnon mahtailusta ja pakotuksesta. Sellaisia mielestäni suvaitsemattomia uskontoterrorisointiin liittyviä esimerkkejä esiintyy valitettavan paljon eri uskonnoissa ja eri puolilla maailmaa. On myös esimerkkejä siitä, kuinka esim. maahanmuuttajavähemmistöt ovat pakottaneet valtakulttuuria omiin näkemyksiinsä. Olen siitäkin pahoillani. Toisaalla on myös esimerkkejä siitä, kuinka eri näkökantojen kannattajan ovat löytäneet yhteisiä muotoja kohtaamalla toisiaan avoimesti ja yhdessä suunnittelemalla edessä olevia yhteisiä juhlia.

      Miten voisimme elää tässä maailmassa kaikkien uskontojen vaatimaa rakkauden käskyä todeksi? Miten voitaisiin välttyä siitä, että uskonto ja politiikka sekoittuvat toisiinsa? Usein on niin helppo ottaa koulun tai armeijan eli ylipäänsä maallisen laitoksen juhlaan tunne-elämää stimuloivia ja kanavoivia elementtejä juuri uskonnosta. Esim. poikani sotilasvalatilaisuudessa aikoinaan oli paljonkin uskonnollisia aineksia, joita pappina oikeastaan hämmästelin, sillä tiesin olevan armeijan tilaisuudessa. Mikä maallinen tekijä voisi korvata uskonnollisen välineen jonkun tilaisuuden juhlallisuuden, vakuuttavuuden tai yleispätevyyden saavuttamiseksi?

      Olisiko esim. koulun joulujuhla vähemmän jouluista, jos siinä jätettäisiin veisaamatta Enkeli taivaan ja lukematta jouluevankeliumia? Iloinen tonttuleikki ja Porsaita äidin ilahduttaahan kaikkia sydämiä. Riittäisikö, että jouluvirret ja -evankeliumi olisivat esillä vain koulun joulukirkossa, josta valtauskontoon sitoutumattomat ovat vapautetut?

      Minusta tuntuu, että avoimella pohdinnalla ja keskustelemalla eri tahojen kanssa löytyy ratkaisuja, jotka monesti avaavat aivan uusia, raikkaita ja luovia mahdollisuuksia yhteiselämään ja onnistuneita juhlia. Ja mielestäni juuri sitä Herramme tahtoo meiltä. Hänhän kehottaa meitä omastamme luopumiseen ja hän varoittaa siitä, että edoin tahdoin pitäisimme kiinni omista eduistamme ja näkökannoistamme. Hän lausuu mielestäni myös juuri jouluun liittyvästä uskonnollisesta elämästä: "Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä" (Matt. 10:39).

      rovasti Taneli-pappi

      • herttainenhertta

        Kiitos ajatuksella kirjoitetusta vastauksestasi.

        Itse en pidä minkäänlaisena ongelmana juhlavuuden löytämistä muusta kuin uskonnollisista menoista. Itse vietän joulua (niin kuin kaikkia muitakin juhlia) täysin ilman uskontoa ja tiptappeja, eikä minulta puutu perinteitä, musiikkia tai muuta juhlavuutta. Eivätkä uskonnolliset viittaukset esimerkiksi lauluissa ole minusta ongelma, mutta Enkeli taivaan on kyllä virsi, jonka viimeisen säkeistön aikana on tapana nousta seisomaan Jumalan kunniaksi.

        Minusta hyvänä perussääntönä voisi pitää sitä, että vaihtaa perinteen mielessään toiseen uskontoon, esimerkiksi islamiin, perustuvaksi. Silloin Raamatun lukeminen, Herran kiittäminen, virret ja rukoilu voi näyttäytyä itsellekin toisessa valossa.


    • AntiChrisu

      Tämä olisi hyvä ratkaisu: Syyslukukauden lopuksi olisi kouluissa

      klo 8-9 Tunnustukseton juhla, laulut, tonttuleikit yms.
      klo 9-9:30 Todistusten jako luokissa
      10:00 vaihtoehtoinen ohjelma
      a) Evankelis-luteriset joulukirkko
      b) Ateistit koulupäivä päättyy 9:30
      c) Muut uskontokunnat osallistuvat omiin tapahtumiin (jos sellaista järjestetään)
      Muutoin koulupäivä päättyy 9:30
      11:00 Koulupäivä päättyy kirkkoon tai oman taikauskoon osallistuvilta

      Mitä mieltä ovat muut?

      • herttainenhertta

        Minusta koulun tehtävä ei ole viedä oppilaita kirkkoon. Seurakunnat voivat järjestää koululaisten joulukirkon.


      • FUCKIFUU
        herttainenhertta kirjoitti:

        Minusta koulun tehtävä ei ole viedä oppilaita kirkkoon. Seurakunnat voivat järjestää koululaisten joulukirkon.

        Kyllä se on koulun tehtävä niin kauan kuin on uskonnonopetusta koulussa. Sen voi katsoa kuuluvan uskonnonopetukseen.

        Itse lakkauttaisin koulusta verovaroin kustannetun taikauskojen opetuksen.
        Minä maksan siitä lapsia indoktrinoidaan mm.islamofasistien oppeihin tai
        vastaavasti vanhoillislestadiolaiseksi.


      • herttainenhertta
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Kyllä se on koulun tehtävä niin kauan kuin on uskonnonopetusta koulussa. Sen voi katsoa kuuluvan uskonnonopetukseen.

        Itse lakkauttaisin koulusta verovaroin kustannetun taikauskojen opetuksen.
        Minä maksan siitä lapsia indoktrinoidaan mm.islamofasistien oppeihin tai
        vastaavasti vanhoillislestadiolaiseksi.

        Minusta ei ole ollenkaan selvää, että uskonnon harjoittaminen kuuluu uskonnon opetukseen. Eihän tämän nykyisen "oman uskonnon"* opetuksen pitänyt olla tunnustuksellista. Miten se ei sitä olisi, jos siihen kuuluu myös sen "oman uskonnon" harjoittaminen?

        * Lainausmerkit siksi, että kyse ei varsinaisesti ole oppilaan omasta uskonnosta, koska alaikäinen ei voi päättää, haluaako kuulua kirkkoon ja osallistua uskonnonopetukseen ja kirkkomenoihin.


      • Mihin tarvitaan tuossa aikatauluehdotuksessa puolen tunnin taukoa todistusten jaon jälkeen (varsinkin, kun siihen menee n. 10 min)? Eikö jatko-ohjelma voisi alkaa jo klo 9.30?

        Toinen pointsi myöhempään kommenttiin:
        Niin ja usean seurakunnan kokemuksen perusteella väitän, että seurakunta on se, joka koululaisten joulukirkot järjestää. Ei siis koulu. Koululla ei ole sellaista osaamista, jota jumalanpalvelus edellyttää. Eikä tarvitsekaan olla, jokainen tekee sen, mihin on palkattu.

        Antti-pappi


      • herttainenhertta kirjoitti:

        Minusta ei ole ollenkaan selvää, että uskonnon harjoittaminen kuuluu uskonnon opetukseen. Eihän tämän nykyisen "oman uskonnon"* opetuksen pitänyt olla tunnustuksellista. Miten se ei sitä olisi, jos siihen kuuluu myös sen "oman uskonnon" harjoittaminen?

        * Lainausmerkit siksi, että kyse ei varsinaisesti ole oppilaan omasta uskonnosta, koska alaikäinen ei voi päättää, haluaako kuulua kirkkoon ja osallistua uskonnonopetukseen ja kirkkomenoihin.

        Kirkkoon kuuluminen velvoittaa osallistumaan uskonnonopetukseen sekä koulun järjestämiin uskonnollisiin tapahtumiin. Kuitenkin tiedetään varsin hyvin ettei kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ole mikään vakaumuksen mittari.

        Kirkkoon kuulumaton taas saa päättää osallistuuko vai eikö osallistu uskonnon opetukseen tai uskonnollisiin tapahtumiin koulutyön puitteissa. Nykyisestä käytännöstä hiukan paistaa läpi sellainen ajattelutapa, että sen mukaan kirkkoon kuulumattomilta tulisi evätä tämä oikeus :)

        Mielestäni nykyinen käytäntö, joka on jopa kirjattu lakiin on ristiriidassa perustuslakiin kirjatun uskonnon- ja omatunnonvapauden kanssa, kirkkoon voi kuulua ja usein kuulutaankin muista, kuin elämänkatsomuksellisista syistä.

        Toinen tarina on toki alaikäisen huomattava vajaavaltaisuus oman elämäkatsomuksensa toteuttamisessa mutta se ei ole nyt ketjun aihe.


      • AntiChrisu
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mihin tarvitaan tuossa aikatauluehdotuksessa puolen tunnin taukoa todistusten jaon jälkeen (varsinkin, kun siihen menee n. 10 min)? Eikö jatko-ohjelma voisi alkaa jo klo 9.30?

        Toinen pointsi myöhempään kommenttiin:
        Niin ja usean seurakunnan kokemuksen perusteella väitän, että seurakunta on se, joka koululaisten joulukirkot järjestää. Ei siis koulu. Koululla ei ole sellaista osaamista, jota jumalanpalvelus edellyttää. Eikä tarvitsekaan olla, jokainen tekee sen, mihin on palkattu.

        Antti-pappi

        Montako kirkkoa teillä on koulun pihassa. Kai siirtymiseen ja järjestäytymiseen täytyy varata aikaa varsinkin jos kirkko ei ole välittömässä läheisyydessä. Toki kirkollinen toimitus voidaan järjestää koulussa ja kirkon henkilökunta siivoa jumppasalin toimitusten jälkeen. Tätäkö tarkoitit?

        Koululla ei ole osaamista? Eli väitätkö että musiikin opettaja joka on varmasti parempi musiikin ammattilainen kuin esim. kanttori, ei osaa järjestää kuoroa ja soittoa?

        Väitätkö että uskonnonopettajilla ei ole samaa pätevyyttä jumalanpalveluksen pitämiseen kuin papilla. Voin kertoa että satuiluun ei tarvita kuin vähäinen määrä
        esiintymistaitoa, jota aivan jokaisella opettajalla on enemmän kuin yhdelläkään papilla.

        Pappien työhön riittäisi peruskoulupohja.


      • AntiChrisu kirjoitti:

        Montako kirkkoa teillä on koulun pihassa. Kai siirtymiseen ja järjestäytymiseen täytyy varata aikaa varsinkin jos kirkko ei ole välittömässä läheisyydessä. Toki kirkollinen toimitus voidaan järjestää koulussa ja kirkon henkilökunta siivoa jumppasalin toimitusten jälkeen. Tätäkö tarkoitit?

        Koululla ei ole osaamista? Eli väitätkö että musiikin opettaja joka on varmasti parempi musiikin ammattilainen kuin esim. kanttori, ei osaa järjestää kuoroa ja soittoa?

        Väitätkö että uskonnonopettajilla ei ole samaa pätevyyttä jumalanpalveluksen pitämiseen kuin papilla. Voin kertoa että satuiluun ei tarvita kuin vähäinen määrä
        esiintymistaitoa, jota aivan jokaisella opettajalla on enemmän kuin yhdelläkään papilla.

        Pappien työhön riittäisi peruskoulupohja.

        "Eli väitätkö että musiikin opettaja joka on varmasti parempi musiikin ammattilainen kuin esim. kanttori, ei osaa järjestää kuoroa ja soittoa?"

        Moni Sibelius-Akatemiassa kanttoriksi opiskeleva tuttavani loukkaantuisi tuollaisista väitteistä. Mutta sehän on luultavasti sinun tarkoituksesikin, siis loukkaaminen.

        Jotta saadaan vähän tiedon valoa tähän mutuhöpötykseen, niin alla on linkki Sibelius-Akatemian opinto-oppaaseen, josta voit ihan itse selata, miten paljon kanttorin ja miten paljon musiikinopettajan tutkintoihin sisältyy varsinaisia musiikin opintoja. Yksinkertaisella ynnäyksellä voit sitten päätellä, kumpi on akateemisen sivistyksensä perusteella parempi musiikin ammattilainen.

        http://www.siba.fi/c/document_library/get_file?uuid=98f5fb5b-04a7-44cb-9720-86427a1ee2c7&groupId=10157

        Tiedätkö, mikä kertoo peruskoulupohjasta? Se, että esitetään väitteitä ottamatta taustoista ollenkaan selvää...


      • AntiChrisu
        kristitty___ kirjoitti:

        "Eli väitätkö että musiikin opettaja joka on varmasti parempi musiikin ammattilainen kuin esim. kanttori, ei osaa järjestää kuoroa ja soittoa?"

        Moni Sibelius-Akatemiassa kanttoriksi opiskeleva tuttavani loukkaantuisi tuollaisista väitteistä. Mutta sehän on luultavasti sinun tarkoituksesikin, siis loukkaaminen.

        Jotta saadaan vähän tiedon valoa tähän mutuhöpötykseen, niin alla on linkki Sibelius-Akatemian opinto-oppaaseen, josta voit ihan itse selata, miten paljon kanttorin ja miten paljon musiikinopettajan tutkintoihin sisältyy varsinaisia musiikin opintoja. Yksinkertaisella ynnäyksellä voit sitten päätellä, kumpi on akateemisen sivistyksensä perusteella parempi musiikin ammattilainen.

        http://www.siba.fi/c/document_library/get_file?uuid=98f5fb5b-04a7-44cb-9720-86427a1ee2c7&groupId=10157

        Tiedätkö, mikä kertoo peruskoulupohjasta? Se, että esitetään väitteitä ottamatta taustoista ollenkaan selvää...

        Moni Sibelius-Akatemiassa opiskeleva musiikkinopettaja loukkaantuisi väitteestä että kanttorit ovat pätevämpiä. Nythän olin kyse papin (jälleen) ylimielisestä väitteestä että jumalanpalvelus on niin vaikea toimitus että
        opettajat eivät sitä osaisi. Kuitenkin opettajat opettavat mm. musiikin ja uskonnon.

        Otan mieliksesi sen verran sanoja takaisin, että on mahdollista että kanttori ja musiikin opettaja ovat yhtä päteviä. Tosin en tiedä yhtään kanttoria joka olisi myynyt kultalevyn mutta monta musiikinopettajaa.

        Kerrotko itse paljonko musiikinopettajan koulutukseen liittyy musiikinopiskelua. Muistutan että parhaat muusikot eivät tarvi teoreettista opetusta.


      • AntiChrisu
        kristitty___ kirjoitti:

        "Eli väitätkö että musiikin opettaja joka on varmasti parempi musiikin ammattilainen kuin esim. kanttori, ei osaa järjestää kuoroa ja soittoa?"

        Moni Sibelius-Akatemiassa kanttoriksi opiskeleva tuttavani loukkaantuisi tuollaisista väitteistä. Mutta sehän on luultavasti sinun tarkoituksesikin, siis loukkaaminen.

        Jotta saadaan vähän tiedon valoa tähän mutuhöpötykseen, niin alla on linkki Sibelius-Akatemian opinto-oppaaseen, josta voit ihan itse selata, miten paljon kanttorin ja miten paljon musiikinopettajan tutkintoihin sisältyy varsinaisia musiikin opintoja. Yksinkertaisella ynnäyksellä voit sitten päätellä, kumpi on akateemisen sivistyksensä perusteella parempi musiikin ammattilainen.

        http://www.siba.fi/c/document_library/get_file?uuid=98f5fb5b-04a7-44cb-9720-86427a1ee2c7&groupId=10157

        Tiedätkö, mikä kertoo peruskoulupohjasta? Se, että esitetään väitteitä ottamatta taustoista ollenkaan selvää...

        Moni Sibelius-Akatemiassa opiskeleva musiikkinopettaja loukkaantuisi väitteestä että kanttorit ovat pätevämpiä. Nythän olin kyse papin (jälleen) ylimielisestä väitteestä että jumalanpalvelus on niin vaikea toimitus että
        opettajat eivät sitä osaisi. Kuitenkin opettajat opettavat mm. musiikin ja uskonnon.

        Otan mieliksesi sen verran sanoja takaisin, että on mahdollista että kanttori ja musiikin opettaja ovat yhtä päteviä. Tosin en tiedä yhtään kanttoria joka olisi myynyt kultalevyn mutta monta musiikinopettajaa.

        Kerrotko itse paljonko musiikinopettajan koulutukseen liittyy musiikinopiskelua. Muistutan että parhaat muusikot eivät tarvi teoreettista opetusta.

        Tarviiko jumalanpalveluksen musiikkiin tohtoristason tutkintoa? Kysyn vaan?


      • herttainenhertta
        a-teisti kirjoitti:

        Kirkkoon kuuluminen velvoittaa osallistumaan uskonnonopetukseen sekä koulun järjestämiin uskonnollisiin tapahtumiin. Kuitenkin tiedetään varsin hyvin ettei kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ole mikään vakaumuksen mittari.

        Kirkkoon kuulumaton taas saa päättää osallistuuko vai eikö osallistu uskonnon opetukseen tai uskonnollisiin tapahtumiin koulutyön puitteissa. Nykyisestä käytännöstä hiukan paistaa läpi sellainen ajattelutapa, että sen mukaan kirkkoon kuulumattomilta tulisi evätä tämä oikeus :)

        Mielestäni nykyinen käytäntö, joka on jopa kirjattu lakiin on ristiriidassa perustuslakiin kirjatun uskonnon- ja omatunnonvapauden kanssa, kirkkoon voi kuulua ja usein kuulutaankin muista, kuin elämänkatsomuksellisista syistä.

        Toinen tarina on toki alaikäisen huomattava vajaavaltaisuus oman elämäkatsomuksensa toteuttamisessa mutta se ei ole nyt ketjun aihe.

        Kyllä minä tiedän, miten asia nykyään on. Olin vain eri mieltä siitä, mikä on koulun tehtävä "niin kauan kuin on uskonnonopetusta koulussa". Minusta kirkossa käyminen kuulostaa kovastikin tunnustukselliselta, ja ymmärtääkseni uskonnon opetuksen ei pitänyt enää olla tunnustuksellista.

        Se ei kuitenkaan ollut tämän aloituksen aihe. Kyse oli kaikille yhteisistä juhlista, jotka eivät ole kaikille yhteisiä niin kauan kuin ne ovat uskonnollisia. Se on minusta epäkohta. Se ei ole maailman suurin epäkohta, mutta silti asia, jota sietää minusta pohtia. Minusta juhlat ovat tärkeitä, ja on todella suuri sääli, että ne kuuluvat joillekin hieman enemmän kuin toisille.


    • Kristitty, kai

      Joulujuhla nyt on selvä tapaus koska joulu on kulttuurissamme kristillinen juhla, ja siltä pohjalta sitä myös koululaitoksessamme on vietetty. Sikäli on oikeastaan kummallista, että on kaikille yhteinen joulujuhla. Miksei voisi olla erikseen joulujuhla kristityille ja tonttujuhla tonttuihin uskoville (nehän ovat muinoin olleet ihan totena pidettyjä olentoja nekin) ja vaikka talvipäivänseisauksen bakkanaalit niille jotka sitä haluavat. Tai ne, jotka eivät joulua vietä, voisivat jättää sen kokonaan juhlimatta. -Häiritseekö sinua muuten se kaikki tonttuhömppä juhlissa?

      Kevätjuhlassa ei minusta tarvitsisi olla uskonnollista sisältöä, mutta luulenpa että ihan perinteen vuoksi enimmät vanhemmat haluavat suvivirttä laulettavan. Jos Jumala on huuhaata niin mitä se virrenveisuu haittaa sen enempää kuin vaikka laulaa jotain rakkaudesta kertovaa iskelmää silloin kun ei ole rakastunut, tai tosiaan ne joulujuhlan tonttulaulut?

      Armeija menoineen voisi puolestani olla uskonnollisesti täysin neutraali. Ei minulle ole mitenkään tärkeää pitää armeijan menoja enemmän ominani.

      • herttainenhertta

        Kai tiedät, että myös muut kuin kristityt viettävät joulua? He laittavat valot ikkunaan, leipovat ja askartelevat lastensa kanssa, koristelevat kotinsa, stressaavat lahjoista, ruuista ja siivouksesta, kokoontuvat yhteen perheen ja ystävien kanssa syömään ja jakamaan lahjoja, käyvät haudoilla, kuuntelevat tunnelmallista musiikkia, herkistyvät joulun tunnelmasta ja ajattelevat lämpimiä ajatuksia kanssaihmisistään.

        Kouluissa joulujuhla on vähän niin kuin kevätjuhla, mutta talvella. Molemmat juhlistavat lukukauden päättymistä ja välietappia koulutyössä. Molemmissa oppilaat saavat esiintyä ja molemmat ovat niitä harvoja kertoja, kun koko koulu juhlii yhdessä. Ja koska joulu on erityisesti yhdessäolon juhla, niin minusta sen pitäisi kouluissakin kuulua kaikille. Jos se kuuluisi vain osalle, miksi se sitten edes järjestettäisiin koululla?

        Tonttuhömppä kiusaisi minua hieman, jos tonttuihin uskovat ihmiset edellyttäisivät, että oppilas saa joko osallistua tonttumenoihin tai jättäytyä pois koko juhlasta. Niin ei tietääkseni tonttujen kohdalla ole, mutta Jeesuksen kohdalla ikävä kyllä on.


      • Kristitty, kai
        herttainenhertta kirjoitti:

        Kai tiedät, että myös muut kuin kristityt viettävät joulua? He laittavat valot ikkunaan, leipovat ja askartelevat lastensa kanssa, koristelevat kotinsa, stressaavat lahjoista, ruuista ja siivouksesta, kokoontuvat yhteen perheen ja ystävien kanssa syömään ja jakamaan lahjoja, käyvät haudoilla, kuuntelevat tunnelmallista musiikkia, herkistyvät joulun tunnelmasta ja ajattelevat lämpimiä ajatuksia kanssaihmisistään.

        Kouluissa joulujuhla on vähän niin kuin kevätjuhla, mutta talvella. Molemmat juhlistavat lukukauden päättymistä ja välietappia koulutyössä. Molemmissa oppilaat saavat esiintyä ja molemmat ovat niitä harvoja kertoja, kun koko koulu juhlii yhdessä. Ja koska joulu on erityisesti yhdessäolon juhla, niin minusta sen pitäisi kouluissakin kuulua kaikille. Jos se kuuluisi vain osalle, miksi se sitten edes järjestettäisiin koululla?

        Tonttuhömppä kiusaisi minua hieman, jos tonttuihin uskovat ihmiset edellyttäisivät, että oppilas saa joko osallistua tonttumenoihin tai jättäytyä pois koko juhlasta. Niin ei tietääkseni tonttujen kohdalla ole, mutta Jeesuksen kohdalla ikävä kyllä on.

        Saa joko olla paikalla tai olla poissa. Onko se jo osallistumista, että on samassa tilassa, jossa lauletaan virttä? Minun ei häiritsisi, jos Enkeli taivaan viimeisen säkeistön aikana jäisivät istumaan ne, jotka eivät halua osoittaa Jumalalle kunnioitusta.

        Jeesuksen kohdalla taas ne, jotka edellyttävät joko paikalla oloa tai kokonaan pois jäämistä, näiden vaihtoehtojen tarjoajat eivät välttämättä ole itse edes kristittyjä, vaan uskonnollisesti täysin neutraaleja ihmisiä - niin neutraaleja, että heille on samantekevää, onko juhlan hömppä Jeesus vai tonttu. Varmasti nekin, joita tonttuhömppä loukkaa, saavat jättäytyä juhlasta pois? (Mitenkähän Virossa, jossa pakanuus kukoistaa ja tonttuihin ym. uskovia ihmisiä oikeasti on?)

        Onko tuo joulujuhlan uskonnollinen sisältö sen pahempi asia kuin itsenäisyyspäiväjuhlien isänmaallinen sisältö? Miltä se mahtaa tuntua niistä oppilaista, jotka eivät ole Suomen kansalaisia? Onko ylipäätään kehitettävissä juhlia, joiden sisältö varmasti ei loukkaa ketään?


      • Kristitty, kai
        Kristitty, kai kirjoitti:

        Saa joko olla paikalla tai olla poissa. Onko se jo osallistumista, että on samassa tilassa, jossa lauletaan virttä? Minun ei häiritsisi, jos Enkeli taivaan viimeisen säkeistön aikana jäisivät istumaan ne, jotka eivät halua osoittaa Jumalalle kunnioitusta.

        Jeesuksen kohdalla taas ne, jotka edellyttävät joko paikalla oloa tai kokonaan pois jäämistä, näiden vaihtoehtojen tarjoajat eivät välttämättä ole itse edes kristittyjä, vaan uskonnollisesti täysin neutraaleja ihmisiä - niin neutraaleja, että heille on samantekevää, onko juhlan hömppä Jeesus vai tonttu. Varmasti nekin, joita tonttuhömppä loukkaa, saavat jättäytyä juhlasta pois? (Mitenkähän Virossa, jossa pakanuus kukoistaa ja tonttuihin ym. uskovia ihmisiä oikeasti on?)

        Onko tuo joulujuhlan uskonnollinen sisältö sen pahempi asia kuin itsenäisyyspäiväjuhlien isänmaallinen sisältö? Miltä se mahtaa tuntua niistä oppilaista, jotka eivät ole Suomen kansalaisia? Onko ylipäätään kehitettävissä juhlia, joiden sisältö varmasti ei loukkaa ketään?

        Ja täsmennän omaa kantaani vielä siten että minulle ne tietyt koulun juhlien laulut, olivat virsiä tai tonttulauluja tai Maamme-laulu, ovat lähinnä perinteenä rakkaita, ei sisältönsä takia. Osassa sisällön allekirjoitan, osassa en, mutta ihan yhtä lailla niitä mielelläni laulan. (Tai lauloin; nyt ei ole ollut enää mahdolisuutta.) Olettaisin että näin kokee uskonnollisesta kannastaan riippumatta aika moni suomalainen.

        Jos loukkaavan sisältönsä vuoksi mikä tahansa näistä joudutaan juhlista poistamaan, olen vähän haikeilla mielin, mutta ei se maailmaani kaada.

        Armeijan uskonnollisiin menoihin en sillä lailla ole tottunut että niitä osaisin kaivata. Koulussa sentään tuli oltua - ja veisattua - aika monet vuodet.


      • AntiChrisu
        Kristitty, kai kirjoitti:

        Saa joko olla paikalla tai olla poissa. Onko se jo osallistumista, että on samassa tilassa, jossa lauletaan virttä? Minun ei häiritsisi, jos Enkeli taivaan viimeisen säkeistön aikana jäisivät istumaan ne, jotka eivät halua osoittaa Jumalalle kunnioitusta.

        Jeesuksen kohdalla taas ne, jotka edellyttävät joko paikalla oloa tai kokonaan pois jäämistä, näiden vaihtoehtojen tarjoajat eivät välttämättä ole itse edes kristittyjä, vaan uskonnollisesti täysin neutraaleja ihmisiä - niin neutraaleja, että heille on samantekevää, onko juhlan hömppä Jeesus vai tonttu. Varmasti nekin, joita tonttuhömppä loukkaa, saavat jättäytyä juhlasta pois? (Mitenkähän Virossa, jossa pakanuus kukoistaa ja tonttuihin ym. uskovia ihmisiä oikeasti on?)

        Onko tuo joulujuhlan uskonnollinen sisältö sen pahempi asia kuin itsenäisyyspäiväjuhlien isänmaallinen sisältö? Miltä se mahtaa tuntua niistä oppilaista, jotka eivät ole Suomen kansalaisia? Onko ylipäätään kehitettävissä juhlia, joiden sisältö varmasti ei loukkaa ketään?

        Kerrottakoon että esim. Jehovan todistajat ovat vapautettuja itsenäisyyspäivän ja joulujuhlista. Kevätjuhlista ei. En ymmärrä miksi ateisteja ei voida vapauttaa näistä juhlista, joko osallistuu tai sitten ei. Pitää muistaa että valtaosa kouluista on velkaa ateisteille hyppytuntien muodossa eli mitään kateuttakaan ei pitäisi asiasta tulla. Tämä olisi hyvä tapa korvata ateistien hyppytunnit sillä että he saavat pitää vapaata tiettyjen tilaisuuksien aikaan.


    • Äikän ope

      Ateistien ja jehovien lapset haluavat olla mukana joulujuhlanäytelmissä, mutta ne eivät uskalla, kun vanhemmat painostavat kotona.

      • AntiChrisu

        Tämähän ei pidä paikkansa kuin jehovien osalta. Muistutan sinua epäpätevä opettaja että valtaosalla ateistieista on lutkuttajien uskonto valittuna ET sijaan, ettei tulisi niitä hyppytunteja. Luultavasti on ollut epäpätevä uskonnollinen äidinkielen opettaja tekemässä lukujärjestyksiä.

        Jehovista vielä sen verran että he ovat vapautettuja sekä uskonnosta että ET, kun taas ET (tarpeeton oppiaine) on tehty ateistien kiusaksi. Sille ei ole perusteita, vaikka jotkut kukkahattuateistit niin toivovatkin.


      • herttainenhertta

        Onko siihen syynä se, että näytelmät ovat uskonnollisia?


      • Äikän ope
        AntiChrisu kirjoitti:

        Tämähän ei pidä paikkansa kuin jehovien osalta. Muistutan sinua epäpätevä opettaja että valtaosalla ateistieista on lutkuttajien uskonto valittuna ET sijaan, ettei tulisi niitä hyppytunteja. Luultavasti on ollut epäpätevä uskonnollinen äidinkielen opettaja tekemässä lukujärjestyksiä.

        Jehovista vielä sen verran että he ovat vapautettuja sekä uskonnosta että ET, kun taas ET (tarpeeton oppiaine) on tehty ateistien kiusaksi. Sille ei ole perusteita, vaikka jotkut kukkahattuateistit niin toivovatkin.

        Olen ihan pätevä opettaja, mutta lukujärjestyksiä en tee. Ne tekee rehtori.


    • Äikän ope

      Ei, vaan jehovilta on kaikenlainen joulunvietto kielletty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10272
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      6863
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      4964
    4. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      61
      4567
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      72
      4296
    6. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      3873
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2888
    8. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2675
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2310
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      216
      1912
    Aihe