Akut ja lataus

FR 2215MA 4x4

Aiempaan ruohonleikkuriini jouduin ostamaan muutaman talven jälkeen aina uuden akun, jos en muistanut ladata sitä välillä. Nyt uudemmassakaan leikkurissa ei pysy virta akussa, jollei sillä ajele usein.

Sopiiko myynnissä olevat ylläpitolaturit Jonseredin ajoleikkureiden akkujen lataamiseen niin, että laturi on kiinni verkkovirrassa koko talven? Akussa kun ei näytä olevan akkunesteen lisäysmahdollisuutta.

30

13869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FR 2215MA 4x4

      Lidlissä oli halpa ylläpitolaturi. Hinta alle 20,-.
      Nyt pähkäilen, millä teholla leikkurin akkua täytyisi ladata, kun itse akusta ei selviä sen latauskapasiteetti. Onko se yli, vai alle 14 amppeeria. Valitakko moottoripyörän kuva vai auton?

    • Latausliike

      Luulisi tuon pienimmän tehon riittävän, ihan mutu tuntumalta....Vai ei kai sulla mitään Scania Vabisin akkua sihnä heinänkaatimessa ole?

    • FR 2215MA 4x4

      Mikähän on vikana elokuussa ostetun päältäajettavan akussa, kun se tyhjenee itsestään alle kuukaudessa? Onko normaalia?

      • Valio virta

        Jos nuin nopeaa tyhjenee akku niin purkaa sen jonku kautta, virtalukko tai valot, virta jolla purkaa niin pieni ettei esim valot ees punota. Kokeile ladata akku täyteen ja sitten irroitat leikkurin virta johdot ja- irti akusta jos akku tyhjä kuukauden päästa vika akussa.


    • FR 2215MA 4x4

      Minäpä kokeilen pihojen irroitusta. Jonseredissa ei ole valoja, mutta turvakytkimiä kylläkin riittävästi.

      • Valio virta

        Itselläni murray siinä istuimen alla kytkin kun nousee pois penkiltä kone sammuu. Toinen kytkin on jarru/kytkin polkimessa, ei starttaa kun se pohjassa. Kolmas vaihteissa ei starttaa kun vapaalla. Helpoin kun irroitat akun, ennenkun etsit vikaa muualta.


    • FR 2215MA 4x4

      Voiko ajoleikkurin virta-avaimen paikallaan ololla, tai sen asennolla olla osuutta akun purkautumiseen? Jännitemittarin mukaan virtaa ei kulu mihinkään.

    • FR 2215MA 4x4

      Tein kokeita. Kun leikkuri sammui tukehtumalla ja virta-avain jäi käynti-asentoon, akku tyhjeni viikossa. Kun sammutettiin avaimesta niin, että avain jäi kiinni virtalukkoon, virtaa riitti pariksi viikoksi. Kun käynnistysavain oli poistettuna virtalukosta, virtaa tuntuu olevan tallella näillä paukkupakkasilla vielä kuukauden kuluttuakin.

      Kumma, ettei asiaa ollut mainittu Jonseredin käyttöohjeissa.

      • rikkiviisas

        Käynti-asennossa voi olla jokin turvalaitteisiin tms. liittyvä rele vetäneenä, ja se vie n. 2Ah vuorokaudessa eli kymmenessä päivässä akku ihan tyhjä, viiden päivän jälkeen alkaa tehdä starttaus tiukkaa.

        Jos avaimen pito virtalukossakin kuluttaa virtaa, niin mahtaisiko olla jotain likaa, kosteutta tms. virtalukon pohjalla jolloin avaimen kautta pääsee jokin vuotovirta akkua tyhjäämään. Ei nimittäin pitäisi vaikuttaa avaimen virtalukossa olo, jos ei ole käännety virtaa päälle.


    • qwerasdzxc

      Ctekillä on on ylläpitolatureita pienille ja suurille akuille. Onko tuollaisissa 12 voltin akku? Sillon voi tämmönen olla hyvä
      http://www.ctek.nu/fi/fi/chargers/MXS 3.6
      Kelpaa autollekin, itse maksoin omastani 48€, joka liene normaalihinta. Siirtyy täyteenlatauksen jälkeen ylläpitoon, ei keitä akkua. Huono ylläpitolaturi sellainen olisikin....

    • eikö akku riitä

      Mä ostin ajoleikkurin 2002 partner merkkisen ja alkuperäisellä akulla. Kertaakaan ei ole ladattu ulkopuolisella laturilla tai käynnistetty apuvirralla. Akkuvettä on ollut tapana keväällä lisätä kun sitä aina vähän haihtuu.

      Viime keväänä ei aluksi meinannut oikein jaksaa pyörittää mutta sitten odottelin muutaman minuutin ja jaksoi jo vähän pitempään no starttasin muutaman sekkuniin ja sitten odottelin vielä hetken ja starttasin moottorin käyntiin.

      Jo hydrauli vaihteiston lämmittämisen n. 5min ja siirtoajon ehkä myös n. 5 min ja öljynvaihdon jälkeen starttasi käyntiin muitta mutkitta.


      Edelliseen ajoleikkuriin piti uusia akku kerran ja leikkuri oli mulla yli 20 vuotta. Yli 10 vuotta jaksoi pitkästi alkuperäinen akkuveden lisäilyillä, lopulta hiipui niin ettei enään suoraan ajosta jaksanut startata. Hiipuminen tapahtui lopulta kahden leikkuukerran aikana, eikä akku latautunut enään isollakaan verkkolaturilla.


      Ihmettelen miksi tarvitaan mitään ylläpitolatureita pelkkä akun säilytys viileässä (mulla ulkona pressutallissa) riittää ja akku elää yli 10 vuotta.

    • FR 2215MA 4x4

      Miten näihin nykyisiin leikkurin akkuihin lisätään akkuvettä?
      Geeli-akku taitaa olla huono keksintö! Tai hyvä kauppiaalle, kun saan ostaa uuden parin vuoden välein.

      • kipinää liikkeellä

        Kyllä niissä pienkoneakuissa on vielä ihan korkit akun päällä jopa akkunesteetkin on erillisessä pullossa ostettaessa ja ne kaadetaan vasta käyttöön otettaessa akkuun. Samoista korkeista sitä akkua voi täyttää akkuvedellä.

        Huom! Ensimmäisessä täytössä ei pelkkää akuvettä vaan akun mukana tullut akkuneste jossa akkuhappoakin seassa. Myöhemmin vaan pelkkää vettä sillä happo ei haihdu akusta vain vesi.

        Veden lisäystarve ruohonleikkureissa tulee siitä, että latuirina on alkeellinen magneetto, eli käämit vauhtipöyrän ympärillä ja magneetit kiertää vauhtipyörässä ja käämeihin tulee sähköä, joka useimmiten sitten tasasuunnataan yhdellä diodilla ja akkuun.

        Tehoa tuossa on n. 3-5a, ja kun akku tulee täyteen niin se alkaa keittää sitä 3a virralla ja jännite on siellä 17-18v tietämillä. Ajovaloihin virtaa otetaan joko rinnakkaiskäämiltä tai ennen tuota diodia, tai sitten rinakkaisdiodilla joka kytketty "toiseen suuntaan" ja valot kytketään tuon ja akku välille, jonka toimintaa en kyllä ymmärrä.

        On noissa myös nykyään säätimiäkin ja isompia latauskäämejä, esim. mulla Stiga Parkissa 9amp käämi, säädin ja hyytelöakku, lataa tasaisesti 14,4v kokoajan, ei keitä akkua.

        Tuossa B&S koneiden latauskäämit:

        http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/alternator_id.pdf

        Tuossa lisää:

        http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/alternator_replacement.pdf


      • rikkikaasut leijaa
        kipinää liikkeellä kirjoitti:

        Kyllä niissä pienkoneakuissa on vielä ihan korkit akun päällä jopa akkunesteetkin on erillisessä pullossa ostettaessa ja ne kaadetaan vasta käyttöön otettaessa akkuun. Samoista korkeista sitä akkua voi täyttää akkuvedellä.

        Huom! Ensimmäisessä täytössä ei pelkkää akuvettä vaan akun mukana tullut akkuneste jossa akkuhappoakin seassa. Myöhemmin vaan pelkkää vettä sillä happo ei haihdu akusta vain vesi.

        Veden lisäystarve ruohonleikkureissa tulee siitä, että latuirina on alkeellinen magneetto, eli käämit vauhtipöyrän ympärillä ja magneetit kiertää vauhtipyörässä ja käämeihin tulee sähköä, joka useimmiten sitten tasasuunnataan yhdellä diodilla ja akkuun.

        Tehoa tuossa on n. 3-5a, ja kun akku tulee täyteen niin se alkaa keittää sitä 3a virralla ja jännite on siellä 17-18v tietämillä. Ajovaloihin virtaa otetaan joko rinnakkaiskäämiltä tai ennen tuota diodia, tai sitten rinakkaisdiodilla joka kytketty "toiseen suuntaan" ja valot kytketään tuon ja akku välille, jonka toimintaa en kyllä ymmärrä.

        On noissa myös nykyään säätimiäkin ja isompia latauskäämejä, esim. mulla Stiga Parkissa 9amp käämi, säädin ja hyytelöakku, lataa tasaisesti 14,4v kokoajan, ei keitä akkua.

        Tuossa B&S koneiden latauskäämit:

        http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/alternator_id.pdf

        Tuossa lisää:

        http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/alternator_replacement.pdf

        Mulla on justiinsa tuollainen akunkeittäjä, ison maatilan piha ja pari mökkiä päälle ja niiden ajotiet jne... ajamista aivan hirveästi 6-8 tuntia yksi ajorupeama ja keväällä kerran viikossa...

        No eihän siinä, vehjettä ei ilmeisesti ole suunniteltu aivan tuollaiselle ajomäärälle sillä se on kaksi akkua jo keittänyt, alkuperäisensä ja yhden uuden, kahdessa kesässä eli keväällä ostettu uusi akku on syksyllä jo susi.

        Akkuvettä olisi pitänyt lisätä mutta luulin että vika oli vain alkuperäisessä akussa ja varastoinnissa, uusikin oli kesän mittaan kiehunut kuivaksi. Nyt pitää ostaa uusi akku kesäksi taas, ei enään vettä lisäämällä ja latailemalla parantunut, virta häviää n. kolmessa päivässä vaikka olisi huolellisesti automaattilaturilla viikon ladannut.

        Ihmettelin joskus mädän kananmunan hajua mutta kai se akku on kiehunut ja levittänyt tuota.


        Katsoin nuo latureiden kuvat ja se on ilmeisesti 10 ampeerin "Tri Circuit Alternator", kaksi diodia ja johdot menee akku plussaan ja valokytkimelle, latausjännite 18-19v tunnin ajon jälkeen, alkuun "vain" 16v. Tyhjäkäynnillä volttia vähäisemmät, liikaa kokoajan. Valot pidän kokoajan ajossa päällä mutta ne ei vaikuta jännitteeseen.

        Kesäkäytössä noin pitkillä ajoilla joku 13-14v riittäisi varmasti.


        Tuosta jutusta ymmärsin, että hankkimalla tuollaisen "mötikän" johon menee keltainen ja punainen johto sekä kytkemällä sen tuohon laturinjohdon väliin ja diodit poistamalla sekä valkoinen ja punainen johto yhdistämällä saisi jännitteen järkeväksi. Moottorissa olisi paikkakin valmiina tuollaiselle "mötikälle".


        Mistähän noita "mötiköitä" saisi, millä nimellä sitä pitäisi kysellä? Regulattoriksi noita näköjään kutsutaan. Ymmärretäänkö pienkonehuollossa jos kysyn 10 ampeerin Tri Circuit Alternatoriin regulaattoria?

        Vai onko jokin muu helppo ratkaisu, entä jos katkaisisin tuon valkoisen johdon joka menee valoille ja yhdistäisin punaiseen, sittenhän se ottaisi akkupiiristä virtaa ja näin valojen päälläpito ilmeisesti vähentäisi liikaa latausta? Meneekö sitten tuo laturi rikki jos valopuolella ei olekaan kuormaa.


      • pienkone korjaaja
        rikkikaasut leijaa kirjoitti:

        Mulla on justiinsa tuollainen akunkeittäjä, ison maatilan piha ja pari mökkiä päälle ja niiden ajotiet jne... ajamista aivan hirveästi 6-8 tuntia yksi ajorupeama ja keväällä kerran viikossa...

        No eihän siinä, vehjettä ei ilmeisesti ole suunniteltu aivan tuollaiselle ajomäärälle sillä se on kaksi akkua jo keittänyt, alkuperäisensä ja yhden uuden, kahdessa kesässä eli keväällä ostettu uusi akku on syksyllä jo susi.

        Akkuvettä olisi pitänyt lisätä mutta luulin että vika oli vain alkuperäisessä akussa ja varastoinnissa, uusikin oli kesän mittaan kiehunut kuivaksi. Nyt pitää ostaa uusi akku kesäksi taas, ei enään vettä lisäämällä ja latailemalla parantunut, virta häviää n. kolmessa päivässä vaikka olisi huolellisesti automaattilaturilla viikon ladannut.

        Ihmettelin joskus mädän kananmunan hajua mutta kai se akku on kiehunut ja levittänyt tuota.


        Katsoin nuo latureiden kuvat ja se on ilmeisesti 10 ampeerin "Tri Circuit Alternator", kaksi diodia ja johdot menee akku plussaan ja valokytkimelle, latausjännite 18-19v tunnin ajon jälkeen, alkuun "vain" 16v. Tyhjäkäynnillä volttia vähäisemmät, liikaa kokoajan. Valot pidän kokoajan ajossa päällä mutta ne ei vaikuta jännitteeseen.

        Kesäkäytössä noin pitkillä ajoilla joku 13-14v riittäisi varmasti.


        Tuosta jutusta ymmärsin, että hankkimalla tuollaisen "mötikän" johon menee keltainen ja punainen johto sekä kytkemällä sen tuohon laturinjohdon väliin ja diodit poistamalla sekä valkoinen ja punainen johto yhdistämällä saisi jännitteen järkeväksi. Moottorissa olisi paikkakin valmiina tuollaiselle "mötikälle".


        Mistähän noita "mötiköitä" saisi, millä nimellä sitä pitäisi kysellä? Regulattoriksi noita näköjään kutsutaan. Ymmärretäänkö pienkonehuollossa jos kysyn 10 ampeerin Tri Circuit Alternatoriin regulaattoria?

        Vai onko jokin muu helppo ratkaisu, entä jos katkaisisin tuon valkoisen johdon joka menee valoille ja yhdistäisin punaiseen, sittenhän se ottaisi akkupiiristä virtaa ja näin valojen päälläpito ilmeisesti vähentäisi liikaa latausta? Meneekö sitten tuo laturi rikki jos valopuolella ei olekaan kuormaa.

        tuon 10 ampeerin laturin kanssa pitäisi olla tehtaalta tullessa säädinmötikkä tai sitten tuo "tri circuit" järjestelmä, johon liittyy sähköinen kytkin sekä vastus joka hävittää ylimääräiset sähköt lämmöksi.

        meneekö johto tosiaan suoraan diodista akku plussaan? jotain häikkää on, onkohan tehty omia viristyksiä tai moottori vaihdettu tms?

        sen nimittäin pitäisi mennä "sähköisen kytkimen" kytkimelle, joka on kaksinapainen ja siis laturinjohto menee siihen "com" napaan eli molemmille kytkimen navoille. LISÄKSI tuolta "com" navalta eli laturinjohdolta vastuksen kautta akkuplussaan. tuo vastus rajoittaa latausvirtaa ettei akku kiehu.

        loput johdot menee tuosta "sähkökytkimen" kytkimeltä toiselta navalta suoraan akkuun ja toiselta navalta sille itse sähkö kytkimelle.

        Eli kun kytket voimanoton päälle (eli terä pyörimään) niin samalla tuo vastus ohitetaan ja näin saadaan täysi latausvirta sähköiselle kytkimelle JA akun lataamiseen. akun latausvirta pysyy näin samana vaikka kuormitus lisääntyy.

        tuo tosiaan keittelee akkua jos se suoraan lataa täysillä ilman vastuksia tai sähköisen voimanottokytkimen tuomaa lisäkuormaa.

        tuossa selventävä kuva asiasta:

        http://recoveryvehicles.tpub.com/TM-5-4240-501-14P/img/TM-5-4240-501-14P_224_3.jpg


        Korjaus ehdotus:

        Vastusta on turha ruveta laittamaan ja polttelemaan sitä kun hyviä säätimiäkin saa edukkaasti. esim. 10a säädin -> http://www.aurinkotukku.fi/lataussaadin-18.html

        Eli kytkentä seuraavasti: "Aurinko paneeli" kohtaan se diodilta tuleva punainen johto ja tietysti maa rungosta. Akku kohdasta piuha runkoon ja se piuha minkä katkaisit eli mikä meni ennen diodiin. Asennus on nyt valmis käyttöön.


      • FR 2215MA 4x4
        kipinää liikkeellä kirjoitti:

        Kyllä niissä pienkoneakuissa on vielä ihan korkit akun päällä jopa akkunesteetkin on erillisessä pullossa ostettaessa ja ne kaadetaan vasta käyttöön otettaessa akkuun. Samoista korkeista sitä akkua voi täyttää akkuvedellä.

        Huom! Ensimmäisessä täytössä ei pelkkää akuvettä vaan akun mukana tullut akkuneste jossa akkuhappoakin seassa. Myöhemmin vaan pelkkää vettä sillä happo ei haihdu akusta vain vesi.

        Veden lisäystarve ruohonleikkureissa tulee siitä, että latuirina on alkeellinen magneetto, eli käämit vauhtipöyrän ympärillä ja magneetit kiertää vauhtipyörässä ja käämeihin tulee sähköä, joka useimmiten sitten tasasuunnataan yhdellä diodilla ja akkuun.

        Tehoa tuossa on n. 3-5a, ja kun akku tulee täyteen niin se alkaa keittää sitä 3a virralla ja jännite on siellä 17-18v tietämillä. Ajovaloihin virtaa otetaan joko rinnakkaiskäämiltä tai ennen tuota diodia, tai sitten rinakkaisdiodilla joka kytketty "toiseen suuntaan" ja valot kytketään tuon ja akku välille, jonka toimintaa en kyllä ymmärrä.

        On noissa myös nykyään säätimiäkin ja isompia latauskäämejä, esim. mulla Stiga Parkissa 9amp käämi, säädin ja hyytelöakku, lataa tasaisesti 14,4v kokoajan, ei keitä akkua.

        Tuossa B&S koneiden latauskäämit:

        http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/alternator_id.pdf

        Tuossa lisää:

        http://www4.briggsandstratton.com/miscpdfs/RNT/alternator_replacement.pdf

        "Kyllä niissä pienkoneakuissa on vielä ihan korkit akun päällä "
        Eipä löytynyt Jonseredin akusta täyttökorkkeja, eikä auennut mikään kansi ruuvimeisselilläkään. Akussa lukee "sealed".


      • akkua leikkuriin
        FR 2215MA 4x4 kirjoitti:

        "Kyllä niissä pienkoneakuissa on vielä ihan korkit akun päällä "
        Eipä löytynyt Jonseredin akusta täyttökorkkeja, eikä auennut mikään kansi ruuvimeisselilläkään. Akussa lukee "sealed".

        Pakkoko on ostaa alkuperäisiä akkuja.

        Hyvin yleinen ajoleikkureiden akku 12N24

        esim. tuossa http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=16217

        Näen selvästi korkit akun päällä. Tuossa nyt lukee ettei akun mukana toimiteta happoa, mutta kun käyt akkuliikkeestä hakemassa niin saat hapotkin kaupan päälle.


      • FR 2215
        akkua leikkuriin kirjoitti:

        Pakkoko on ostaa alkuperäisiä akkuja.

        Hyvin yleinen ajoleikkureiden akku 12N24

        esim. tuossa http://www.akkunetti.fi/product_info.php?products_id=16217

        Näen selvästi korkit akun päällä. Tuossa nyt lukee ettei akun mukana toimiteta happoa, mutta kun käyt akkuliikkeestä hakemassa niin saat hapotkin kaupan päälle.

        "Pakkoko on ostaa alkuperäisiä akkuja. "
        En tiennytkään, että uutta konetta ostaessa voi pyytää heti vaihtamaan alkuperäisen akun tilalle jonkun toisen. :)
        Varmaan rahalla saa mitä haluaa. Ehkäpä sen paremman laturinkin?


    • 16+5

      Mites jos vaan laittaisi sen polttimon jos akku tuntuu kiehuvan kaikista helpoin ratkaisu kuin alkaa säätimiä ja vastuksia turaamaan, ne kun menee rikki niin taas kiehuu akku pilalle, pienkonekorjaajat myy tietysti noita mielellään uusia vähän väliä mutta...

      Itse olen polttimon laittanut kun latasi liikaa nyt lataa 13-14v. aina päällä ajaessa ja yhtään akkua ei ole tarvinnut valon asennuksen jälkeen uutta laittaaa saati verkkolaturilla latailla. Itsekin laitoin ensimmäisen akun hajoamisen alkup. akun varastoinnin piikkiin mutta kahdessa viikossa jalkapalloksi muuttunut geeli akku sai tutkimaan tarkemmin.

      12,5hp Briggs koneella. laturin tyyppiä en mene sanomaan enkä viitsi alkaa tarkemmin tutkimaan. polttimo on ihan normaali h4 halvin mikä löytyi, asennettu nippusiteella moottorin kylkeen kiinni ja virrat otin punaisesta piuhasta mihin tuli sähköt vasta virrat päälle laitettaessa. lamppu syttyy automaattisesti kun käynnistän moottorin ja sammuu kun sammutan leikkurin. toiminut jo monta vuotta moitteettomasti.

      jos lamppu palaa niin h4 on vielä toinen lanka käyttämättä joten vaihdan sen käyttöön ja se toimii taas pitkään. halpa ja hyvä. kustannukset 2x abiko liitin, lamppu muutaman euron ja jotain vanhaa jämäpiuhaa pari pätkää, vähän tinaa ja mustaa teippiä.

      ei saa säädintä tuolla rahalla. lamppu on idioottivarma.

      • tehtaalta tullessa

        Parempi on ettei tee mitään koko laturijärjestelmälle ja unohtaa kaikki geeliakut ja hankki perinteisen akun missä on korkit ja mihin voi lisätä akkuvettä.

        Kohtuullisella ajolla kerta kesään riittää, jos tulee tuollaista 8 tunnin ajoa niin silloin huoltoväli on muutenkin lyhyempi eli öljytkin varmaan menee vaihtoon 2x kesässä jolloin voi sen akunkin sitten huoltaa.

        Mulla Murray lataa korkkiakkua 15-17v jännittellä kaasusta ja akun varaustilasta riippuen eikä ongelmia ole ilmennyt. Akkuvesi on halpaa.


    • järkeä peliin

      Milloinkahan näissäkin pienissä moottoreissa siirryttäisiin kunnollisiin latureihin. Eihän nykyään enään missään autossakaan ole tasavirtalatureita, saati sitten traktoreissa. Eikä autoon lisävaloja asentaessakaan tarvitse miettiä riittääkö laturin teho.

      Nuo säätämättömät muutaman ampeerin lataavat diodiviritelmät kuuluvat jo menneisyyteen. Tosin samaa tekniikkaa voisi käyttää, mutta kunnon kokoisilla osilla.

      Esim. Briggs Strattonilla on 20-50a latauskäämi ja siihen säätäjä, miksei voisi käyttää sellaista jokaiseen moottoriin? Säädetty järjestelmä lataa taisaisesti n. 14v jännitteellä, ja akku ottaa virtaa sen minkä ottaa. Ei kiehu, ei jää tyhjäksi.

      Eihän tuollaisen luulisi paljoa enempää maksavan, niin mikä saa moottorivalmistajat työntämään niitä pikkukäämejä sinne.

      • 12+14

        eiköhän sen latauskäämin tyypin määrittele moottorit tilaava firma, eli itse ruohonleikkureita tekevät. samaa moottoria on useilla eri käämeillä ja riippuu suurimmaksi osaksi miten tärkeäksi asian on valmistaja katsonut. ja jos se pieni on SENTINKIN halvempi kuin se isompi niin heti alkaa johtajilla euronkuvat vilistä silmissä. myydään miljoona leikkuria niin sehän on jo miljoona senttiä jne...

        perus pulliainen joka sen lopulta ostaa, ei huomaa mitään eroa oli sitten sellainen akunkiehuttaja tai kunnon laturi. paitsi että ostaa uusia akkuja parin vuoden välein kun ne kiehuu tyhjiksi ja vettä ei voi lisätä. noh, perus pulliainen ei ole lisävaloja asentamassa eikä siksi isompaa käämiä tarvitse.

        jos joku lisävalot haluaa niin kai sitten voi sen auton laturinkin askarrella. pienempi käämi riittää hyvin akun lataukseen.

        joissain ammattilaismalleissa saattaa olla jopa hihnavetoisia latureita jotka toimivat jo ihan kuin autossa.


    • MASATT

      no masa täs moi teillä kaikilla tuntuu olevan pientä ogelmaa päältä ajettavat leikkurit voin kertoa et esimerkiks akut masa voi auttaa pien akut 18 amperi t tai 38 ampperi t masalla on niitä ja hintaan 40e ovat vieläpä teho akkuja pirauta masalle 0405562308 niin saat selvyyttä asiaan moi

    • työnsinvarastoon

      Minus ajoleikkurin ohjekirja sanoo, ettei akun lataukseen saa käyttää normaalia laturia.
      Mitä laturia sitten. Leikkuri Partner-

      • autostakinvoiottaa

        Voi ladata tavallisella laturilla tai ottaa vaikka autosta apukaapeleilla virtaa (ja ladata auton laturin avulla).

        En kuitenkaan suosittele käynnistämään leikkuria ainakaan samalla kun auton moottori käy ettei auton herkkä elektroniikka ota itseensä, ellei auto sitten ole vähintään parikymmentä vuotta vanha mistä virtaa otetaan.

        Itse otin tänä keväänä ensi starttiin Partner ajettavaan autosta virtaa, ei jaksanut käynnistyä niin kaapelit kiinni, auto käyntiin ja annoin käydä vartin verran, sitten otin kaapelit irti ja kokeilin niin jopa lähti käyntiin.

        En uskaltanut riskeerata uudehkoa autoa starttaamalla kaapelit kiinni.


    • Jussisähkökatkojenmaasta

      Minä olen hyvällä menestyksellä käyttänyt ylläpitolatureita akkujen talvisäilytyksessä. Mutta ei 'älykäs'laturi aina ole oikeasti älykäs. Yleensä pienikin sähkökatko sammuttaa laturin ja laturi pitää käynnistää uudestaan. Ainoastaan muistitoiminnolla varustettuun laturiin voi luottaa paria viikkoa pitempään.

    • Anonyymi

      Onko teillä kokemusta uudemmista litium akuista ruohonleikkureiissa? Montako kesää kestävät käyttökuntoisina?

    • Anonyymi

      Voiko ? Startata jos ottaa virran auton akusta

      • Anonyymi

        Voi mutta auton elekrtoniikka hajoaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi mutta auton elekrtoniikka hajoaa

        Jos kytkee ilman auton virtaa ja käyntiä niin tuskin vaikutusta. Oletan että voi auton käydessäkin startata pientä leikkuria


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe