Olenko narsisti? Diagnosoitu kuitenkin... =(

Eljaa

Olenko minä narsisti? Vauhdikkaassa nuoruudessani olen käynyt psykologilla ahdistuksen ja masennuksen vuoksi. Silloin minulle tehtiin myös psykologiset testit, ja näiden jälkeen hoitosuhde kariutui, en kokenut saavani kaipaamani apua.

Tilasin vihdoin itselleni nuo potilaskertomukset tuolta ajalta ja luin ne ihan ajatuksen kanssa läpi. Minulle on annettu diagnoosiksi narsistinen persoonallisuus. Tarkoittaako se sitä, että olen narsisti?

Tuo ajatus tuntuu hullulta. Tottakai tunnistan itsessäni narsistisia piirteitä, mutta toisaalta juuri ne piirteet ovat tavallaan sellaisia, että sulkevat narsisti-diagnoosin ulos. Parhailta ystäviltäni ja mieheltäni olen pyytänyt rehellistä mielipidettä asiasta, eivätkä he usko minun olevan narsisti.

Olen siis melko itsetietoinen ja rohkea, kiinnostunut monista eri asioista, luen ja itseopiskelen paljon. Olen kaveriporukasta se, jolle soitetaan, kun ei tiedetä vastausta mihin tahansa kysymykseen. Minä tiedän, tai otan selvää. Kerron kyllä myös, jos en tiedä vastausta tai jos en jostain syystä pysty asiaa selvittämään. (En siis ole perinteinen besserwisser, joka tosiaan väittäisi tietävänsä kaiken.)

Minulla on erittäin tiukka oikeuden taju, olen aina se joka puolustaa heikompiaan ja tässä kohtaa voin kyllä olla toista kohtaan julmakin. Olen verbaalisesti lahjakas, ja voitan ihmiset väittelyissä. Tosin väittelen vain niistä asioista, joissa tiedän olevani oikeassa. Jos en tiedä varmaksi, en ota kantaa.

En hyväksy valehtelemista ja hyväksikäyttöä, en harrasta niitä itsekään. Riitatilanteet ratkaisen puhumalla, jos se ei onnistu, pyrin poistumaan tilanteesta ja se selvitetään kun molemmat ovat rauhoittuneet. Riidoissa en kaivele vanhoja, jos asia on selvitetty, sitä ei myöhemmin nosteta esiin. En käyttäydy väkivaltaisesti.

Osaan olla karismaattinen ja viehättävä, tiedän, että pystyisin hyödyntämään ihmisä, mutta en jaksa. En pidä ihmisistä niin paljon, että haluaisin olla jonkun epämiellyttävän henkilön kanssa tekemisissä vain rahan/tavaran/ihailun tms. vuoksi. Siksi minulla on vain muutama todella läheinen ystävä, ja jonkin verran kavereita, joita sitten tapailen satunnaisesti harrastuksissa tms.

Nuorempana en kestänyt minkäänlaista kiusoittelua, rajähdin heti, ja saatoin suuttuessani lyödäkin. Nykyisin olen oppinut nauramaan itselleni, en ole niin tosikko, enkä ole yli kymmeneen vuoteen nähnyt tarpeelliseksi käyttää minkäänlaista väkivaltaa. (Tarpeelliseksi sen näkisin nykyisellään sellaisessa tilanteessa, jossa joku käy päälleni esim. raiskaustarkoituksessa. Riitely ei oikeita väkivallan käyttöön.)

Kahdessa väkivaltatilanteessa olen ollut mukana tämän viimeisen kymmenen vuoden aikana, molemmilla kerroilla on päälleni käynyt humalainen nainen. Kummallakin kerralla olen pitänyt päällekävijän paikoillaan, kunnes portsari on tullut hänet poistamaan. Toisella kerralla sain iskun silmään ja toisella nainen kävi takaa kiinni hiuksiin. En siis provosoitunakaan ole langennut väkivaltaa itse käyttämään.

Itse olisin aikanaan diagnosoinut itselleni jonkin epäkypsäpersoonallisuus tms. häiriön, nyt tuntuu, että tuo narsisti-leima seuraa mukana lopun elämääni...

Olenko mielestänne narsisti?

212

10327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin,

mitä sitten vaikka olisitkin?

• :)

:) niin just noin ? mitä sitten vaikka olisitkin :)

• You lucky lady!

Olet harvinaisen harmoninen tapaus!

Nuoruushan on, noh, nuoruutta. Silloin vielä sallitaan ylilyönnit. Onnea valitsemallesi tielle.

• Joo,ei mitään välii?
        :) kirjoitti:

:) niin just noin ? mitä sitten vaikka olisitkin :)

Ai että "MITÄ SITTEN"??? Noinko kevyesti otatte sairauden, joka tekee muiden ihmisten elämästä helvettiä?! Ei hyvää päivää!!!

• ...
        Joo,ei mitään välii? kirjoitti:

Ai että "MITÄ SITTEN"??? Noinko kevyesti otatte sairauden, joka tekee muiden ihmisten elämästä helvettiä?! Ei hyvää päivää!!!

Pyh.

• Joo,ei mitään välii? kirjoitti:

Kyseessä ei ole sairaus.

• Eljaa

Jos vaikka joskus vielä menen psykologille jostain syystä, saa hän vanhat paperini luettavakseen. Luulen, että tuo narsisti-leima riittää siihen, että psykologi suhtautuu minuun kuin narsistiin (luulee, että valehtelen ja suurentelen) enkä välttämättä tämän vuoksi saa tarvitsemaani apua. Samoin nämä tiedot ovat kai terveyskeskuslääkärilläni, hänen lähettämänään aikanaan psykologille menin.

• xcch

Kertomuksesi perusteella et ole narsisti, puolustat muita joka kertoo oikeudentajusta, jota taas narsistilla ei ole. Narsistlla ei ole myöskään rehellisyyttä.

Tavallisilla psykologeilla eikä psykiatreilla ole asiantuntemusta tehdä narsisti diaknoosia, joskus ovat siinä herkkiä kuten sinun tapauksessa ja useinmiten eivät tunnista edes selviä tapauksia. Tarvitaan siis erikoskoulutus tai perehtyminen ja lisäksi pitää tehdä testi, ei arviota pelkän kuuleman perusteella.

Sellaiset jotka asuvat tai ovat asuneet narsistin kanssa ja perehtynee narsimiin lukemalla asiaa koskevaan kirjallisuutta ja keskustelmalla aiheesta ovat yleensä hyviä tunnistamaan narsimin.

• Eljaa
        xcch kirjoitti:

Kertomuksesi perusteella et ole narsisti, puolustat muita joka kertoo oikeudentajusta, jota taas narsistilla ei ole. Narsistlla ei ole myöskään rehellisyyttä.

Tavallisilla psykologeilla eikä psykiatreilla ole asiantuntemusta tehdä narsisti diaknoosia, joskus ovat siinä herkkiä kuten sinun tapauksessa ja useinmiten eivät tunnista edes selviä tapauksia. Tarvitaan siis erikoskoulutus tai perehtyminen ja lisäksi pitää tehdä testi, ei arviota pelkän kuuleman perusteella.

Sellaiset jotka asuvat tai ovat asuneet narsistin kanssa ja perehtynee narsimiin lukemalla asiaa koskevaan kirjallisuutta ja keskustelmalla aiheesta ovat yleensä hyviä tunnistamaan narsimin.

Minulle siis tehtiin psykologiset testit. Muistaakseni 3 käyntikertaa n. 1,5h/kerta.

• _ __ ___ ____
        xcch kirjoitti:

"Tavallisilla psykologeilla eikä psykiatreilla ole asiantuntemusta tehdä narsisti diaknoosia"

Ihan höpötietoa ja väärinymmärrystä! Kaikilla psykiatreilla on osaaminen tehdä tarvittavat diagnoosti, sehän heidän työtään on. Psykologeilla on vielä laajempi ymmärrys ihmisen persoonasta ja mielenterveydestä eli osaamista kyllä löytyy. Persoonallisuushäiriöt ovat ihan peruskauraa molemmille ammattialoille.

• Eljaa kirjoitti:

Minulle siis tehtiin psykologiset testit. Muistaakseni 3 käyntikertaa n. 1,5h/kerta.

Narsistinen persoonallisuus on vain marginaalinen osa kuvailluista häiriöistä. Kuten esim epäkypsä persoonallisuus. Ihmiset on nuorena raakileita, ja kypsyvät vanhetessaan. :)

• .............

Mene toiselle psykologille. Mistä hän saa paperit luettavakseen? Ei ilman suostumustasi.

• Perspektiiviä on.
        _ __ ___ ____ kirjoitti:

"Tavallisilla psykologeilla eikä psykiatreilla ole asiantuntemusta tehdä narsisti diaknoosia"

Ihan höpötietoa ja väärinymmärrystä! Kaikilla psykiatreilla on osaaminen tehdä tarvittavat diagnoosti, sehän heidän työtään on. Psykologeilla on vielä laajempi ymmärrys ihmisen persoonasta ja mielenterveydestä eli osaamista kyllä löytyy. Persoonallisuushäiriöt ovat ihan peruskauraa molemmille ammattialoille.

Kaikilla ammatti-ihmisillä ei ole edes tietämystä aspergerista. Vasta siihen erityisesti perehtynyt lääkäri osaa sen. Eivät psykologit mitään yli-ihmisiä ole ja paljon tehdään vääriä diagnooseja. Kyllä puskareita mahtuu joukkoon, kuten on myös asiansa osaavia lääkäreitä.

• k94lx9
        Perspektiiviä on. kirjoitti:

Kaikilla ammatti-ihmisillä ei ole edes tietämystä aspergerista. Vasta siihen erityisesti perehtynyt lääkäri osaa sen. Eivät psykologit mitään yli-ihmisiä ole ja paljon tehdään vääriä diagnooseja. Kyllä puskareita mahtuu joukkoon, kuten on myös asiansa osaavia lääkäreitä.

Älä sekoita psykologeja ja psykiatreja joihinkin "terapeutteihin", joilla ei ole mitään alan koulutusta. Esimerkiksi mielenterveyshoitaja on täysin eri asia kuin psykologi eikä ammattimainen mielenterveyshoitaja edes lähde tekemään mitään "musta tuntuu" diagnooseja, vaan jättää niiden tekemisen koulutetuille alan ammattilaisille.

• nlnklnknkl

Tiedän jo ettet tule pitämään tästä, mutta luin kaikki teksitisi ja sen pohjalta sinulla on selkeästi narsistisia piirteitä.

Mistä ne piirteet johtuvat, sitä minä en tiedä.

En nähnyt missään sellaista heittoa joka olisi kertonut sinun heikkouksista, vaan olet paras, olet muiden yläpuolella ja muut ovat sinua alempana ja muut tekevät mahdollisesti virheitä. Sinä väität niitä heikkouksiksi vasta sen JÄLKEEN kun joku oli osoittanut sen ette kertonut mitään heikkouksistasi.

Tuo muiden kopioiminen kertoo yhdellä esimerkillä siitä että olet narsistinen.

Sen lisäksi tuolla alempana joku heitti ettei narsistinen henkilö tunnista olevansa narsisti. Pitää paikkansa, mutta narsistit voivat käyttää sitäkin väärin että "tietävät papereiden kautta" olevansa narsisteja, kuten sinä teit esimerkiksi eräässä kommentissasi jossa väitit että lääkäri on erehtynyt ja halusit saada lääkärin virheen korjattua.

Se ei ole itsetietoisuutta että sanoo olevansa kaikessa paras ja muiden olevan huonoja. Itsetietoisuus on sitä että myönnät virheesi, tiedät rajasi ja tiedät ongelmasi ilman että joku ne sinulle osoittaa.

Sinähän et niitä tiedä kuten tekstisi osoittavat.

Esimerkiksi tuo lauseesi että pelkkä menneisyyden narsistileima riittää siihen että sinuun suhtauduttaisiin alentuvasti, kertoo nimenomaan narsismistasi. Sen erottaa sillä miten siitä kirjoitat ja kerrot.

On olemassa ihmisiä jotka epäilevät lääkäreiden ammattitaitoa, mutta heidän pelkonsa ei kerro siitä että he olisivat narsisteja. Mutta nimenomaan se miten asioista kirjoitat erottaa sinut siitä joukosta.

xcch on tuossa väärässä, ettei narsistilla olisi oikeudentajua tai etteikö hän olisi rehellinen. Narsisti käyttää muita ihmisiä hyväkseen ja on aina paras ja nimenomaan tietämättään että käyttäytyy niin.

Ei narsisti tee tietoisesti pahoja tekoja tai ylennä itseään. Narsismi on nimenomaan mielenhäiriö jossa, ihan kuten missä tahansa muussakin mielenhäiriössä, vain narsistinen ihminen näkee totuuden ja muut ovat väärässä. Kaikilla psykopaateilla on oma todellisuutensa jonka lait ovat heille loogisia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että se olisi samaa loogisuutta normaaleiden ja terveiden ihmisten kanssa.

Masentunut ihminen ei välttämättä tiedä olevansa masentunut, maailma on vain paska paikka ja aina saa turpaansa. Narsistilla ihan samoin, kaikki muut ovat luusereita ja heitä voi käyttää hyväksi ja hän itse on itse hyvyyden perikuva.

Esimerkiksi työpaikoilla, narsisti voi olla äärimmäisen reilu joitakin työkavereita kohtaan mutta sorsia muita. Nuo joihin narsisti suhtautuu ystävällisesti (huom. ystävällisesti, ei ystävänä) voivat väittää että narsisti on maailman oikeudenmukaisin ja reiluin ihminen, kuten onkin - heille ja vain niin kauan kuin se hyödyttää narsistia itseään.

En viitsi tässä tilanpuutteen vuoksi ottaa kaikkea sanomaasi esille, mutta sinulla on selkeästi narsistisia piirteitä eikä ole lainkaan outoa etteivät muut huomaa niitä ja pitävät niitä jopa hyvinä ominaisuuksina. Siihen kuitenkin vaadittaisiin vielä tarkempi selvitys että oletko narsisti koska ihminen muuttuu. Mutta, koska lääkäri on sinusta antanut tuollaisen lausunnon aikaisemmin, epäilen pahasti että se on pitänyt silloin paikkansa ja ainakin tekstiesi perusteella pitää vielä nykyäänkin paikkansa.

Otan tähän vielä yhden pahimmista asioista joka osoittaa sinun olevan erittäin selkeästi narsistinen. Kun kerroit että sinä suutut, tai pahoitat mielesi, niin pakotat miehesi lähtemään ulos.

Luin tässä välissä uudestaan kaikki viestisi ja en löytänyt yhtäkään sellaista kohtaa joka ei olisi osoittanut sinun olevan narsistinen persoonallisuus, mutta minä en voi tietää mistä se johtuu, johtuuko se varsinaisesta narsismista, vai onko ADHD vain korostanut niitä piirteitä. Se sinun täytyy selvittää yhdessä psykiatrian ammattilaisen kanssa.

• -
        nlnklnknkl kirjoitti:

Tiedän jo ettet tule pitämään tästä, mutta luin kaikki teksitisi ja sen pohjalta sinulla on selkeästi narsistisia piirteitä.

En nähnyt missään sellaista heittoa joka olisi kertonut sinun heikkouksista, vaan olet paras, olet muiden yläpuolella ja muut ovat sinua alempana ja muut tekevät mahdollisesti virheitä. Sinä väität niitä heikkouksiksi vasta sen JÄLKEEN kun joku oli osoittanut sen ette kertonut mitään heikkouksistasi.

Sen lisäksi tuolla alempana joku heitti ettei narsistinen henkilö tunnista olevansa narsisti. Pitää paikkansa, mutta narsistit voivat käyttää sitäkin väärin että "tietävät papereiden kautta" olevansa narsisteja, kuten sinä teit esimerkiksi eräässä kommentissasi jossa väitit että lääkäri on erehtynyt ja halusit saada lääkärin virheen korjattua.

Se ei ole itsetietoisuutta että sanoo olevansa kaikessa paras ja muiden olevan huonoja. Itsetietoisuus on sitä että myönnät virheesi, tiedät rajasi ja tiedät ongelmasi ilman että joku ne sinulle osoittaa.

Esimerkiksi tuo lauseesi että pelkkä menneisyyden narsistileima riittää siihen että sinuun suhtauduttaisiin alentuvasti, kertoo nimenomaan narsismistasi. Sen erottaa sillä miten siitä kirjoitat ja kerrot.

On olemassa ihmisiä jotka epäilevät lääkäreiden ammattitaitoa, mutta heidän pelkonsa ei kerro siitä että he olisivat narsisteja. Mutta nimenomaan se miten asioista kirjoitat erottaa sinut siitä joukosta.

xcch on tuossa väärässä, ettei narsistilla olisi oikeudentajua tai etteikö hän olisi rehellinen. Narsisti käyttää muita ihmisiä hyväkseen ja on aina paras ja nimenomaan tietämättään että käyttäytyy niin.

Ei narsisti tee tietoisesti pahoja tekoja tai ylennä itseään. Narsismi on nimenomaan mielenhäiriö jossa, ihan kuten missä tahansa muussakin mielenhäiriössä, vain narsistinen ihminen näkee totuuden ja muut ovat väärässä. Kaikilla psykopaateilla on oma todellisuutensa jonka lait ovat heille loogisia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että se olisi samaa loogisuutta normaaleiden ja terveiden ihmisten kanssa.

Masentunut ihminen ei välttämättä tiedä olevansa masentunut, maailma on vain paska paikka ja aina saa turpaansa. Narsistilla ihan samoin, kaikki muut ovat luusereita ja heitä voi käyttää hyväksi ja hän itse on itse hyvyyden perikuva.

Esimerkiksi työpaikoilla, narsisti voi olla äärimmäisen reilu joitakin työkavereita kohtaan mutta sorsia muita. Nuo joihin narsisti suhtautuu ystävällisesti (huom. ystävällisesti, ei ystävänä) voivat väittää että narsisti on maailman oikeudenmukaisin ja reiluin ihminen, kuten onkin - heille ja vain niin kauan kuin se hyödyttää narsistia itseään.

En viitsi tässä tilanpuutteen vuoksi ottaa kaikkea sanomaasi esille, mutta sinulla on selkeästi narsistisia piirteitä eikä ole lainkaan outoa etteivät muut huomaa niitä ja pitävät niitä jopa hyvinä ominaisuuksina. Siihen kuitenkin vaadittaisiin vielä tarkempi selvitys että oletko narsisti koska ihminen muuttuu. Mutta, koska lääkäri on sinusta antanut tuollaisen lausunnon aikaisemmin, epäilen pahasti että se on pitänyt silloin paikkansa ja ainakin tekstiesi perusteella pitää vielä nykyäänkin paikkansa.

Otan tähän vielä yhden pahimmista asioista joka osoittaa sinun olevan erittäin selkeästi narsistinen. Kun kerroit että sinä suutut, tai pahoitat mielesi, niin pakotat miehesi lähtemään ulos.

Luin tässä välissä uudestaan kaikki viestisi ja en löytänyt yhtäkään sellaista kohtaa joka ei olisi osoittanut sinun olevan narsistinen persoonallisuus, mutta minä en voi tietää mistä se johtuu, johtuuko se varsinaisesta narsismista, vai onko ADHD vain korostanut niitä piirteitä. Se sinun täytyy selvittää yhdessä psykiatrian ammattilaisen kanssa.

Ihmeellistä muka asiantuntevaa höpöhöpöä. Nettikiroituksen perusteella tehtyä diagnosointia.

• lampunvaihto
        Perspektiiviä on. kirjoitti:

Montako asiantuntijaa siihen tarvitaan että saadaan oikea dg?

• lampunvaihto kirjoitti:

Hyvä kysymys!
        Psykologit ja terapeutit ovat tottuneenpia kysymään itseltään; 'onko subjektiivinen näkemykseni varmasti oikea, tai lähellä oikeaa?'

• kukaonasiantuntija
        xcch kirjoitti:

Hah, itse teet tässä juuri sitä mistä psykologia moitit :-(

Vai oletko kenties psykologi tai peräti psykiatri?

Sillä jos et ole, millä asiantuntemuksella mahdat olla oikeutettu antamaan tuon ' et ole narsisti' -lausuntosi?

Jos taas olisit psykologi tai psykiatri, et todellakaan olisi täällä antamassa minkäänlaista lausuntoa - ammatti-ihminen kun tietää, ettei mitään diagnoosia tehdä tapaamatta potilas, vähintäänkin kerran.

Sitten sinulle ihan tosiasioitten oikaisuna, nimenomaan psykiatrilla on asiantuntemus narsistiasioissa. Ja vielä, psykologi ei anna diagnooseja, psykologihan ei ole lääkäri päin vastoin kuin psykiatri.

Lisäksi ap:n kertomus on vain ja yksinomaan hänen omansa, ja siksi yksipuolisena ja täydellisen puolueellisena käyttökelvoton arvioitavaksi. Eihän kukaan narsisti myönnä olevansa narsisti, kuten ei alkoholistikaan myönnä olevansa alkoholisti (tai kun myöntää, alkaa halutessaan siitä parantua). Jokainen meistä kun tahtoo kaunistella itseänsä, luonnettaan ja tekemisiään, sehän on vain inhimillistä.

Niin että ehkä ap:n kannattaa mennä asiantuntijan vastaanotolle sen sijaan että täällä kyselee mitään.

Vaikka luulenkin, että tämä on pelkkä provo.

• messina
        k94lx9 kirjoitti:

Älä sekoita psykologeja ja psykiatreja joihinkin "terapeutteihin", joilla ei ole mitään alan koulutusta. Esimerkiksi mielenterveyshoitaja on täysin eri asia kuin psykologi eikä ammattimainen mielenterveyshoitaja edes lähde tekemään mitään "musta tuntuu" diagnooseja, vaan jättää niiden tekemisen koulutetuille alan ammattilaisille.

Kyllä "terapeuteilla" vaan onkin koulutus. Psykoterapeutin koulutuksen voi käydä vasta, kun on jokin muu tutkinto alla, esim. psykiatrin, psykologin, mielenterveyshoitajan (sairaanhoitajan). Kestää kolme vuotta.

• Näpynäpy...
        k94lx9 kirjoitti:

Psykologilla ja hoitajalla ei ole oikeutta kirjottaa diagnoosia. Psylogi tekee testejä kyllä ja lääkäri kirjoittaa diagnoosin.

• Psykiatrille
        ............. kirjoitti:

Mene toiselle psykologille. Mistä hän saa paperit luettavakseen? Ei ilman suostumustasi.

Mieluummin lääkärille. Psykologi ei tee diagnooseja.

• ouuuuuuuuuu
        lampunvaihto kirjoitti:

Neljän,- koulutetun,- lääkärin.

• xcch kirjoitti:

Aikamoista p*skaa tämä kirjoitus: "Kertomuksesi perusteella et ole narsisti, puolustat muita joka kertoo oikeudentajusta, jota taas narsistilla ei ole. Narsistlla ei ole myöskään rehellisyyttä.

Tavallisilla psykologeilla eikä psykiatreilla ole asiantuntemusta tehdä narsisti diaknoosia, joskus ovat siinä herkkiä kuten sinun tapauksessa ja useinmiten eivät tunnista edes selviä tapauksia. Tarvitaan siis erikoskoulutus tai perehtyminen ja lisäksi pitää tehdä testi, ei arviota pelkän kuuleman perusteella."

• Näpynäpy... kirjoitti:

Psykologilla ja hoitajalla ei ole oikeutta kirjottaa diagnoosia. Psylogi tekee testejä kyllä ja lääkäri kirjoittaa diagnoosin.

Juuri noin. Psykologi on lukenut psykologiksi ja psykiatri erikoislääkäriksi. Psykologi osaa tehdä diagnoosin siinä missä psykiatrikin, ehkäpä jopa paremmin, mutta vain psykiatri saa tehdä diagnoosin.

• !!!!!!
        kukaonasiantuntija kirjoitti:

Sillä jos et ole, millä asiantuntemuksella mahdat olla oikeutettu antamaan tuon ' et ole narsisti' -lausuntosi?

Jos taas olisit psykologi tai psykiatri, et todellakaan olisi täällä antamassa minkäänlaista lausuntoa - ammatti-ihminen kun tietää, ettei mitään diagnoosia tehdä tapaamatta potilas, vähintäänkin kerran.

Sitten sinulle ihan tosiasioitten oikaisuna, nimenomaan psykiatrilla on asiantuntemus narsistiasioissa. Ja vielä, psykologi ei anna diagnooseja, psykologihan ei ole lääkäri päin vastoin kuin psykiatri.

Lisäksi ap:n kertomus on vain ja yksinomaan hänen omansa, ja siksi yksipuolisena ja täydellisen puolueellisena käyttökelvoton arvioitavaksi. Eihän kukaan narsisti myönnä olevansa narsisti, kuten ei alkoholistikaan myönnä olevansa alkoholisti (tai kun myöntää, alkaa halutessaan siitä parantua). Jokainen meistä kun tahtoo kaunistella itseänsä, luonnettaan ja tekemisiään, sehän on vain inhimillistä.

Niin että ehkä ap:n kannattaa mennä asiantuntijan vastaanotolle sen sijaan että täällä kyselee mitään.

Juurikin näin. Kertoo itsestään, kertoo juuri niitä mitkä riitelevät vastaan narsistidiagnoosia. Mutta kuitenkin on itsekehuinen kirjoitus, eli aloittaja lähentelee täydellistä ihmistä. Minussa on vikoja, ja minä riitelen kyllä loppuun asti, nyrkkejä en siihen tarvitse, mutta en lähde tilanteessa jossa joku on eri mieltä kanssani, eli se että lähtee tilanteesta pois, olisi kiva tietää miksi ? Siksikö että on jäämässä toiseksi vai miksi ?

• Psykiatrille kirjoitti:

Mieluummin lääkärille. Psykologi ei tee diagnooseja.

Lääkäri, yleislääkäri ei erota linnunpönttöä naisesta ja psykiatri taas myy tuhat erilaista masennuslääkettä antamatta minkäänlaista asiatietoa potilaan tilasta.

• puhpah1
        _ __ ___ ____ kirjoitti:

Ihan varmaa on, että jos ihminen on todella narsisti ja mahdollisesti älykäskin sellainen...ei psykologi tai psykiatri pystyy heitä varmuudella tunnistamaan! Olen elänyt todellisen narsistin kanssa, joka pystyi pyörittämään peleillään ja puhetaidoillaan aivan kaikki ympäri. Äärimmäisen kauhea sairaus lähiomaisille. Kunpa siihen keksittäisiin idioottivarma testi.

• voi ihmistä
        nlnklnknkl kirjoitti:

Tuon perusteella kaikkien ihmisten voisi diagnosoida olevan jonkin harhan tai narsismin tai muun oman todellisuuden vallassa, en kuitenkaan tyrmää kaikkea, mitä kirjoitit.

Ja onko leuhka ihminen aina narsistisen luonnehäiriön omaava? Nykyäänhän pyydetään nostamaan omaa häntää. Ja ehkä joku todellakin on pienten puolustaja? Kauheaa, jos ei edes halua olla, sitten koko maailma menee huonoon jamaan takuuvarmasti.

• uudet paperit

Mene uudelleen kunnon testeihin, että sinulla on paperit, jossa lukee, että ET ole narsisti. Et nimittäin siltä vaikuta. Mutta narsistin leima sulkee paljon pois mahdollisuuksia ja herättä epäilyksiä ja ihan pelkoakin, koska se on oikeasti vaarallinen persoonallisuushäiriö.

• psykon uhri
        kukaonasiantuntija kirjoitti:

Minusta on psykologi tehnyt diagnoosin pelkän kuulopuheen perusteella(ei kuitenkaan narsismidiagnoosia). Samoin on sama puupäämaisteri tehnyt kaveristanikin(teki diagnoosin kuulopuheiden perusteella, ja löi ko. diagnoosiin liittyvää kirjallisuutta kouraan tyyliin: Lue siitä....)

Ei nää psykologit atrit mitään guruja ole, lähinnä itse itseensä rakastuneita YLI-opistolaisia, joilla tosiaan on tarve luulla itsestään suuria. Ja jotka eivät todellakaan kykene itsenäiseen ajatteluun, ne ovat vaan laitoksensa ajatuskoneita ja puhuvia päitä. Näihin YLI-kouluihin hakeutuu minävaurioisia ihmisiä. Eroutuminen alkaa jo alaluokilla kiipijöiden hamutessa todistukseen hyviä arvosanoja.

Eipä silti kyllä narsistit tosi kuspäitä ovat. Ja tätä diagnoosin tekemistä ei siis mistään kirjoista opita. Kuten ei opita pyörällä ajoakaan, käytännössä ne opitaan...

• lähisukulainen
        ............. kirjoitti:

Ettekö te tajua, että narsistit osaa höynätä vaikka tässä palstoilla? Osaa puhua omaan pussinsa, vaikka totuus on toisenlainen. Narsisti on yleensä hyvin rakastettava ihminen ja osaa "näytellä" empaattista ja hyvää ihmistä. Aloittaja voi olla narsisisti - tai sitten ei. Kirjoituksensa perusteella ainakin lähes kaikki hänelle kommentoineet ovat menneet hänen puolelleen, vaika ette tiedä asioista muuta kuin hänen kertomansa. Voisin oikein hyvin kuvitella että aloittaja on narsisti. Hänhän uskoo itse kuitenkin olevansa hyvä. En tiedä voiko narsisisti parantua koskaan. Olen lukenut, että ei, mutta voi hallita jonkun verran luonnettaan.

• !!!!!

Ethei olisi ollunna valesykoloogi:)

• Nonnii ja
        xcch kirjoitti:

hiukka rehellisyyttä kehiin, ku meissä jokaisessa on ne pimeätki puolet, että annaha tulla...

• kaikki mulle heti ny
        xcch kirjoitti:

Olisin voinut tunnistaa itseni aloittajan kuvauksesta, suurin osa kuvauksesta (poislukien erityinen verbaalisuus ja väittelynhalu sekä viehätysvoima) sopii itseeni. Ja narsistiseksi persoonallisuudeksi minut on psykologin toimesta diagnosoitu. Olin aivan järkyttynyt kun vahingossa näin lääkärin pöydällä paperini, lääkärin keskustellessa puhelimessa ja siinä näkyi diagnoosina "narsistinen ja riippuvainen persoonallisuus".

Marssin heti kirjastoon ja järkytykseni sen kuin paheni, kun luin kohdasta "narsistinen persoonallisuus" (Psykiatria 1 vai 2: Alanen ym, mm. Kohutin kuvaus) millaisena diagnosoija minut ihmisenä oli nähnyt.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Heinz_Kohut

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö

DSM-IV:n kriteerit

DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[5]
        1.Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        4.vaatii korostunutta ihailua
        5.oikeus erityiskohteluun
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        8.kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
        9.ylimielisyys ja röyhkeys

Itse tunnistin itsessäni noista lähinnä vain tuon 2. kohdan (eli minulla on ollut jonkinsortin toistuvia päiväunelmia menestyksestä - ei kuitenkaan rajattomasta - milloin milläkin elämänalueella). 4. kohta eli ihailun vaatiminen: ex-puolisolta olisin kaivannut joskus kehuja (=hyväksyntää), mutta jos hän erehtyi sitten kehumaan minua julkisesti muiden kuullen eikä vain kahdenkesken, niin se oli minusta todella kiusallista, koska olin lukevinani muiden katseesta: "miksi tuota nyt pitää kehua, mikä se muka on olevinaan" (koin siis saavani jonkinlaista ansiotonta arvonnousua).
        Muut kohdat eivät mielestäni minuun osu ollenkaan. Läheisiltäni olen kysellyt samoin kuin ap. että tunnistavatko minut narsistiksi, niin olivat täysin tyrmistyneitä diagnoosista..Ehkä siis olemme salanarsisteja.

(Miehinen) Itsetunto minulla kuitenkin on erittäin heikko (herkkä hipiä), itseinho voimakas, "toistuva depressio riesana, eli nuo kyllä sopivat diagnoosiin, mutta kuten ap. olen myöskin omasta mielestäni erittäin oikeudentuntoinen (pienien ja heikkojen puolustaja), pyrin rehellisyyteen ja arvostan sitä (vaikka en itse ihan 100% ole siinä onnistunut, mutta kun vertaan kanssaihmisiin, niin koen olevani selvästi rehellisempi kuin keskivertopulliainen).

3 vuotta terapiaa ei ole itsetuntoa juurikaan parantanut, mutta diagnoosia on muuttunut jossain vaiheessa sekamuotoiseksi pershäröksi (mm. narsistisin piirtein)

• kaikki mulle heti ny
        lähisukulainen kirjoitti:

Ettekö te tajua, että narsistit osaa höynätä vaikka tässä palstoilla? Osaa puhua omaan pussinsa, vaikka totuus on toisenlainen. Narsisti on yleensä hyvin rakastettava ihminen ja osaa "näytellä" empaattista ja hyvää ihmistä. Aloittaja voi olla narsisisti - tai sitten ei. Kirjoituksensa perusteella ainakin lähes kaikki hänelle kommentoineet ovat menneet hänen puolelleen, vaika ette tiedä asioista muuta kuin hänen kertomansa. Voisin oikein hyvin kuvitella että aloittaja on narsisti. Hänhän uskoo itse kuitenkin olevansa hyvä. En tiedä voiko narsisisti parantua koskaan. Olen lukenut, että ei, mutta voi hallita jonkun verran luonnettaan.

" Kirjoituksensa perusteella ainakin lähes kaikki hänelle kommentoineet ovat menneet hänen puolelleen, vaika ette tiedä asioista muuta kuin hänen kertomansa."

En ole lukenut ketjua vasta kuin tähän asti ja ne jotka ovat ottaneet kantaa, niin enemmän kai on tullut viestejä siitä että narsisti on kuin siitä ettei olisi...

Pitäisi kuitenkin muistaa, että olipa narsisti tai ei, niin eivät narsistit ole mistään yhdestä puusta veistettyjä...noita kriteerejä näyttäisi Wikipedian mukaan olevan 9 ja jo 5 niistä riittää narsistisen persoonallisuuden diagnoosiiin, siitä jo voi hyvällä matikantaidoilla varustettu ihminen laskea montako erilaista variaatiota noiden ominaisuuksien suhteen tulee narsistisille persoonallisuuksille, ja kun vielä ottaa huomioon että vaikka jonkun em. 9 kriteerinkin kohdalla on "voimakkuuseroja" (aste-eroja) narsistisen diagnoosinkin saaneiden kohdalla, niin ei kaikki narsistisen persoonallisuuden kriteerit täyttävät mitään ihmishirviöitä ole. Tietysti mitä enemmän kriteereistä täyttyy ja mitä voimakkaampina ne ko. henkilössä ilmenevät sitä enemmän narsistit ovat toistensa kaltaisia ja sitä vahingollisempi hän saattaa olla ympäristölleen..mutta voihan hän olla vaikka hyvin saamaton ja laiska toimimaan, jolloin teot jäävät ehkä vain suunnittelun asteelle..

• ...
        kaikki mulle heti ny kirjoitti:

Olisin voinut tunnistaa itseni aloittajan kuvauksesta, suurin osa kuvauksesta (poislukien erityinen verbaalisuus ja väittelynhalu sekä viehätysvoima) sopii itseeni. Ja narsistiseksi persoonallisuudeksi minut on psykologin toimesta diagnosoitu. Olin aivan järkyttynyt kun vahingossa näin lääkärin pöydällä paperini, lääkärin keskustellessa puhelimessa ja siinä näkyi diagnoosina "narsistinen ja riippuvainen persoonallisuus".

Marssin heti kirjastoon ja järkytykseni sen kuin paheni, kun luin kohdasta "narsistinen persoonallisuus" (Psykiatria 1 vai 2: Alanen ym, mm. Kohutin kuvaus) millaisena diagnosoija minut ihmisenä oli nähnyt.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Heinz_Kohut

DSM-IV:n kriteerit

DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[5]
        2.Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
        3.uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
        6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute

Itse tunnistin itsessäni noista lähinnä vain tuon 2. kohdan (eli minulla on ollut jonkinsortin toistuvia päiväunelmia menestyksestä - ei kuitenkaan rajattomasta - milloin milläkin elämänalueella). 4. kohta eli ihailun vaatiminen: ex-puolisolta olisin kaivannut joskus kehuja (=hyväksyntää), mutta jos hän erehtyi sitten kehumaan minua julkisesti muiden kuullen eikä vain kahdenkesken, niin se oli minusta todella kiusallista, koska olin lukevinani muiden katseesta: "miksi tuota nyt pitää kehua, mikä se muka on olevinaan" (koin siis saavani jonkinlaista ansiotonta arvonnousua).
        Muut kohdat eivät mielestäni minuun osu ollenkaan. Läheisiltäni olen kysellyt samoin kuin ap. että tunnistavatko minut narsistiksi, niin olivat täysin tyrmistyneitä diagnoosista..Ehkä siis olemme salanarsisteja.

(Miehinen) Itsetunto minulla kuitenkin on erittäin heikko (herkkä hipiä), itseinho voimakas, "toistuva depressio riesana, eli nuo kyllä sopivat diagnoosiin, mutta kuten ap. olen myöskin omasta mielestäni erittäin oikeudentuntoinen (pienien ja heikkojen puolustaja), pyrin rehellisyyteen ja arvostan sitä (vaikka en itse ihan 100% ole siinä onnistunut, mutta kun vertaan kanssaihmisiin, niin koen olevani selvästi rehellisempi kuin keskivertopulliainen).

3 vuotta terapiaa ei ole itsetuntoa juurikaan parantanut, mutta diagnoosia on muuttunut jossain vaiheessa sekamuotoiseksi pershäröksi (mm. narsistisin piirtein)

Narsistit on kai myös usein väkivaltaisia mutta kaikki väkivaltaiset tuskin kuitenkaan narsisteja.

• fjfjfjtgkg
        lähisukulainen kirjoitti:

Sääliksi käy sitä narsistiakin, jonka ympäristö koittaa sabotoida tältä koko elämän, koska "eihän narsisti voi koskaan muuttua". Olen hoitoalalla ja olen lukenut erittäin hyvin "toipuneista" tapauksista, jotka ovat nuorempana olleet enemmän vähemmän narsisteja ja myöhemmin kasvaneet henkisesti aivan "normaaleiksi".Mutta helppoa se ei varmasti ole, kun lähipiirikin saattaa selän takana kuhista miten paha toinen on ja ei ikinä voi muuttua, kumppaniehdokkaita varotellaan ja koitetaan eristää yhteisöstä. Surullista on narsistinkin kannalta.

• kohtalotoveri
        _ __ ___ ____ kirjoitti:

Kyllä psykiatrilla on asiantuntemusta ja mahdollisuus tehdä diagnoosi.
        Mutta onko tässä tapauksessa tehty....?

Nyt on muotia nimitellä esim.vanhempiaan narsistiseksi persoonaksi, joka on " pilannut " lapsen elämän :)

• koulutus 4v
        messina kirjoitti:

Kyllä "terapeuteilla" vaan onkin koulutus. Psykoterapeutin koulutuksen voi käydä vasta, kun on jokin muu tutkinto alla, esim. psykiatrin, psykologin, mielenterveyshoitajan (sairaanhoitajan). Kestää kolme vuotta.

" Kyllä "terapeuteilla" vaan onkin koulutus. Psykoterapeutin koulutuksen voi käydä vasta, kun on jokin muu tutkinto alla, esim. psykiatrin, psykologin, mielenterveyshoitajan (sairaanhoitajan). Kestää kolme vuotta. "

Mielenterveyshoitaja ?? Tarkoitat varmaan psykiatrinen sairaanhoitaja

• vaikeesanoo

Jos diagnoosiksi on annettu narsistinen persoonallisuus, niin kyllä sinussa varmaan on paljon narsistisia piirteitä. Tuskin noita lausuntoja on aivan mutulla annettu.
      Anyway. Ei ton perusteella pysty sanomaan mitään. Silmään vaan pisti ettet kertonut itsestäsi huonoja puolia tai piirteitä.

• Eljaa

"Minulla on erittäin tiukka oikeuden taju, olen aina se joka puolustaa heikompiaan _ja tässä kohtaa voin kyllä olla toista kohtaan julmakin_."

"Osaan olla karismaattinen ja viehättävä, _tiedän, että pystyisin hyödyntämään ihmisiä_, mutta en jaksa."

"_Nuorempana en kestänyt minkäänlaista kiusoittelua, rajähdin heti, ja saatoin suuttuessani lyödäkin_."

Kai nuo huonoja puolia ovat? Ja heti alussa kerroin minulla olevan narsistisia piirteitä.

Muita huonoja puolia minussa: Olen tiukasti kiinni rutiineissa ja haluan suunnitella kaiken tarkkaan (tämä tosin johtuu ADHD:stä, selviytymiskeino ja olennainen osa sitä). Pahoitan herkästi mieleni, ja tuntuu että maailma kaatuu, jos jokin ei menekään suunnitelmien mukaan. Kiukustuessani haluan olla rauhassa, ja käskenkin miehen vaikka kävelylle, jotta ehtisin rauhoittua (jos siis miehen takia jokin suunnitelma muuttuu).

Huumoriani ei moni jaksa/tajua, minua pidetään välillä "raskaana seurana" kun vaikka mokaan jotain/sanon jotain vahingossa väärin ja hihittelen sitä puoli tuntia. Välillä huumorini on todella väsynyttä, ja muita nolottaa seurassani, kun saatan vaikka linja-autoa odotellessa laulaa jotain (varsinkin, kun tuo lauluääni ei ole kovin kaunis...).

En jaksa mielistellä ketään, en siis hauku kenenkään vaatteita tai kampausta, kuten jotkut -mielestään rehelliset- ihmiset tekevät, vaan jos joku jankkaa jotain täysin päätöntä asiaa, oikaisen kyllä, ja kerron kuinka asia oikeasti on. Sitä en koe mielistelyksi, jos kaverini näyttää uutta (todella rumaa) paitaansa ja kysyy mielipidettäni, ja vastaan paidan olevan mielenkiintoinen.

Onko mitään mahdollisuutta saada tuota diagnoosia korjattua, jos en koe sen olevan oikea? En kuitenkaan samalle psykologille haluaisi, koska emme ymmärtäneet toisiamme.

• Olen itse elämässäni kohdannut vain yhden vahvan narsistiepäillyn, joten en voi väittää tietäväni paljoakaan siitä, kuka on narsisti ja kuka ei.

Mutta, mahdollisen seuraavan psykologin suhtautumisesta diagnoosiisi ja sinuun: Ehkä, jos sellainen tilanne tulee, voit suoraan kertoa tuosta huolestasi heti alussa? Kerrot tietäväsi diagnoosistasi, etkä itse usko siihen, vaikka olisit halukas näitä puoliasi itsessäsi parantamaan(?) jos niitä on vielä olemassa. Kerrot olevasi huolissasi diagnoosin vaikutuksesta uudessa terapia(tai vastaavassa)suhteessa ja toivot ettei se aiheuttaisi epäuskoa kaikkea sanomaasi kohtaan. Mitäs luulet?

Ainakin itselläni helpottaisi se, että ottaisi asian suoraan puheeksi. Ja kyllä ammattitaitoinen psykologi tekee myös omia päätelmiään, tietävät varsin hyvin, että kollegatkin ovat vain ihmisiä :)

Diagnoosia ei kai voi jälkikäteen noin vain poistattaa, mutta uudet testit voi kenties tehdä ja pyytää uutta ja korjaavaa diagnoosia eri psykologilta, jos hän näkee sen aiheelliseksi.

Tätä on vaikea kysyä kuulostamatta syyttelevältä, mutta eräs sanomasi saa kuitenkin kysymään: Tarkoittaako "en kokenut saavani kaipaamani apua", että tarvitsit jonkinlaista apua, mutta et apua saanut, vai oliko sinulla vahva kuva siitä miten sinua pitäisi auttaa ja se toive ei toteutunut? Tämä voi joskus olla ongelmallinen asia apua hakiessa. Jos itsellä on vahva kuva siitä, mikä on pääasia, voi siihen liittyvät muut asiat nähdä sivuseikkana ja niiden käsittelyn aikaa tuhlaavana. Itse on kuitenkin joskus vaikea nähdä syiden ja seurausten suhteet toisiinsa omassa elämässä ja toiminnassa. Jossain määrin on hyvä olla valmis kulkemaan myös hieman eri polkuja paranemistaan kohti.

Ihmisiä, erehtyväisiä, ovat kuitenkin psykologitkin, eikä edes sama psykologi ole välttämättä yhtä hyvä ja sopiva jokaiselle asiakkaalleen/potilaallensakaan.

• M.B.

ADHD jo itsessään aikaansaa käytöstä, joka on tulkittavissa narsistiseksi.

En tiedä ajatustoiminnoista, mutta jostakin luin, että monet itsensä jollakin tavalla "epäaidoiksi" tunteviksi, olisivat ehkäpä vain dílman diagnoosia jääneitä ADHD-tapauksia.

Ei ole minkäännäköistä kompetenssia ottaa kantaa siihen, onko jutussa totuudenhäivääkään, mutta voisi olla jonkunasteisen selvittelyn lähtökohtana. ADHD-persoonallisuudet mitä ilmeisimmin ovat myös jollakin tavalla omanlaisiaan.. mutta millä tavalla? Ja miksi?

• inkoponko kirjoitti:

Olen itse elämässäni kohdannut vain yhden vahvan narsistiepäillyn, joten en voi väittää tietäväni paljoakaan siitä, kuka on narsisti ja kuka ei.

Mutta, mahdollisen seuraavan psykologin suhtautumisesta diagnoosiisi ja sinuun: Ehkä, jos sellainen tilanne tulee, voit suoraan kertoa tuosta huolestasi heti alussa? Kerrot tietäväsi diagnoosistasi, etkä itse usko siihen, vaikka olisit halukas näitä puoliasi itsessäsi parantamaan(?) jos niitä on vielä olemassa. Kerrot olevasi huolissasi diagnoosin vaikutuksesta uudessa terapia(tai vastaavassa)suhteessa ja toivot ettei se aiheuttaisi epäuskoa kaikkea sanomaasi kohtaan. Mitäs luulet?

Ainakin itselläni helpottaisi se, että ottaisi asian suoraan puheeksi. Ja kyllä ammattitaitoinen psykologi tekee myös omia päätelmiään, tietävät varsin hyvin, että kollegatkin ovat vain ihmisiä :)

Diagnoosia ei kai voi jälkikäteen noin vain poistattaa, mutta uudet testit voi kenties tehdä ja pyytää uutta ja korjaavaa diagnoosia eri psykologilta, jos hän näkee sen aiheelliseksi.

Tätä on vaikea kysyä kuulostamatta syyttelevältä, mutta eräs sanomasi saa kuitenkin kysymään: Tarkoittaako "en kokenut saavani kaipaamani apua", että tarvitsit jonkinlaista apua, mutta et apua saanut, vai oliko sinulla vahva kuva siitä miten sinua pitäisi auttaa ja se toive ei toteutunut? Tämä voi joskus olla ongelmallinen asia apua hakiessa. Jos itsellä on vahva kuva siitä, mikä on pääasia, voi siihen liittyvät muut asiat nähdä sivuseikkana ja niiden käsittelyn aikaa tuhlaavana. Itse on kuitenkin joskus vaikea nähdä syiden ja seurausten suhteet toisiinsa omassa elämässä ja toiminnassa. Jossain määrin on hyvä olla valmis kulkemaan myös hieman eri polkuja paranemistaan kohti.

Ihmisiä, erehtyväisiä, ovat kuitenkin psykologitkin, eikä edes sama psykologi ole välttämättä yhtä hyvä ja sopiva jokaiselle asiakkaalleen/potilaallensakaan.

"Ihmisiä, erehtyväisiä, ovat kuitenkin psykologitkin, eikä edes sama psykologi ole välttämättä yhtä hyvä ja sopiva jokaiselle asiakkaalleen/potilaallensakaan. "

Ajattelin aivan samaa.

Virheen tehnyt psykologi tietää että tekevälle sattuu, ja ymmärtää että kollegat painii samojen ongelmien kanssa. Hoitosuhdekaan ei ole itsestään selvä psykiatreille, sillä he tietävät ettei kaikki potilaat sovi kaikille psykiatreille, kuten ei kaikki psykiatrit sovi kaikille potilaille.

Pitää olla juuri oikeanlaista kemiaa, kuten laulussa sanotaan, että syntyy vuorovaikutteinen suhde.

• 3971

"Pahoitan herkästi mieleni, ja tuntuu että maailma kaatuu, jos jokin ei menekään suunnitelmien mukaan."

Tuon kanssa kannattaisi tehdä töitä, ettei ongelma pääse kärjistymään. Itse päädyin kuristettavaksi, kun olin siirtänyt nojatuolia vastoin miehen suunnitelmia... Niin ne asiat vaan kärjistyvät. Noh, aika tiukka esimerkki, mutta mielipuolella eksälläni oli myös hyvin vahva tuo puoli. Itse olen asiaan perehtynyt ja tullut tulokseen, että eksällä oli bipolaarinen mielisairaus jonkinasteisella narsismilla höystettynä. Maailmankuva oli täysin sekaisin ja minä sain siitä maksaa kalliisti. Vi*un Kus*pää!

• Mun mielipide.

• Mun mielipide.
        3971 kirjoitti:

"Pahoitan herkästi mieleni, ja tuntuu että maailma kaatuu, jos jokin ei menekään suunnitelmien mukaan."

Tuon kanssa kannattaisi tehdä töitä, ettei ongelma pääse kärjistymään. Itse päädyin kuristettavaksi, kun olin siirtänyt nojatuolia vastoin miehen suunnitelmia... Niin ne asiat vaan kärjistyvät. Noh, aika tiukka esimerkki, mutta mielipuolella eksälläni oli myös hyvin vahva tuo puoli. Itse olen asiaan perehtynyt ja tullut tulokseen, että eksällä oli bipolaarinen mielisairaus jonkinasteisella narsismilla höystettynä. Maailmankuva oli täysin sekaisin ja minä sain siitä maksaa kalliisti. Vi*un Kus*pää!

Aloittaja ei kuulosta yhtään maanis-depressiiviseltä, enemmänkin addilta. (Asperger & adhd)

• 99556688

Narsismiin kuuluu myös peilaaminen ja sen ajatteleminen mitä muut ajattelevat. Miksi olet huolissasi jostakin diagnoosista jos seuraavalla kerralla voit mennä uudelle psykologille joka ei saa vanhaa kertomusta käsiinsä? Ja kuten kerroit, ei diagnoosi muulla tavalla edes vaikuta elämääsi, koska miehesi ja ystäväsi hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet. Niin vaikuttaa vähän siltä, että haluat vain olla oikeassa. Jokainen terapiasuhde alkaa kuitenkin "nollasta" jolloin terapeutti tekee työtään omalla persoonallaan ja tutustuu potilaaseen.

• Huumoriani ei moni jaksa/tajua, minua pidetään välillä "raskaana seurana" kun vaikka mokaan jotain/sanon jotain vahingossa väärin ja hihittelen sitä puoli tuntia. Välillä huumorini on todella väsynyttä, ja muita nolottaa seurassani, kun saatan vaikka linja-autoa odotellessa laulaa jotain (varsinkin, kun tuo lauluääni ei ole kovin kaunis...).

:D

Minusta tuo ei ole huono puoli, vaan nuo kummallisuudet vain tekevät sinusta persoonallisen. :)

• 3971 kirjoitti:

""Pahoitan herkästi mieleni, ja tuntuu että maailma kaatuu, jos jokin ei menekään suunnitelmien mukaan."

Tuon kanssa kannattaisi tehdä töitä, ettei ongelma pääse kärjistymään. "

Jälkimmäisen kirjoittajan vastauksessa piilee totuudenjyvä. :)
        Itselläni oli ainakin ennen tapana palaa pinna helposti, jos asiat eivät menneet suunnitelmien mukaan. Nykyään vain pyrin hengittämään syvään ja puremaan hammasta...Ajattelemaan asiaa hetken toisen kannalta.
        Saatan jopa miettiä jonkunlaista kompromissia.
        Olen nähnyt, mitä tuollaiset turhat raivarit tekevät esim. parisuhteelle...vaikka itse ne unohtaisi heti, toinen ei unohda. Ja seuraukset näkee sitten ennemmin, tai myöhemmin.

• voi ihmistä!

Niin, kyllähän lääkärit tekevät myös virheellisiä diagnooseja ja asiavirheitä heille tulee potilaskertomuksiin, tai mitä ne nyt ovatkaan, aina silloin tällöin. Pitäisi ilman muuta korjata, jos selviä virheitä on. Ihan pelkästään potilaan kommentilla. Itselleni kävi niin kerran, kun keskustelin lääkärin kanssa kahdesta eri asiasta. Yhden asian pisti aivan toisen vaivan piikkiin, vaikka ei missään nimessä ollutkaan, vaan aivan selvä juttu.

Sitten lääkäri lähti lomalle tms., toinen lääkäri ei suostunut muuttamaan mitään.
        Kyse oli työterveyslääkäristä.

• Laulaa
        dizel kirjoitti:

Huumoriani ei moni jaksa/tajua, minua pidetään välillä "raskaana seurana" kun vaikka mokaan jotain/sanon jotain vahingossa väärin ja hihittelen sitä puoli tuntia. Välillä huumorini on todella väsynyttä, ja muita nolottaa seurassani, kun saatan vaikka linja-autoa odotellessa laulaa jotain (varsinkin, kun tuo lauluääni ei ole kovin kaunis...).

:D

Minusta tuo ei ole huono puoli, vaan nuo kummallisuudet vain tekevät sinusta persoonallisen. :)

hoilottaa linkkuria odotellessa kuulostaa epäaidolta teeskentelyltä, miksi, miksi ei voi olla aito oma itsensä, mikä tarve on esittää muka jotain erikoista toisille, epäaitous kun niin herkästi näkyy muille ja saa vain aikaan vastenmielisyyttä toisissa.

Tosi, aito ihminen joka uskaltaa olla oma itsensä, ilman rooleja on sensijaan mitä parhainta seuraa. Persoonallinen aitous rentouttaa ja vapauttaa toisetkin olemaan ja hyväksymään itsensä. Tällaisten ihmisten välille syntyy aito yhteys. Turhauttavaa on keskustella roolien ja naamareiden takana lymyävien kanssa.

• Laulaa kirjoitti:

hoilottaa linkkuria odotellessa kuulostaa epäaidolta teeskentelyltä, miksi, miksi ei voi olla aito oma itsensä, mikä tarve on esittää muka jotain erikoista toisille, epäaitous kun niin herkästi näkyy muille ja saa vain aikaan vastenmielisyyttä toisissa.

Tosi, aito ihminen joka uskaltaa olla oma itsensä, ilman rooleja on sensijaan mitä parhainta seuraa. Persoonallinen aitous rentouttaa ja vapauttaa toisetkin olemaan ja hyväksymään itsensä. Tällaisten ihmisten välille syntyy aito yhteys. Turhauttavaa on keskustella roolien ja naamareiden takana lymyävien kanssa.

Kuulostat itse sellaiselta, jota ei erota harmaasta betoniseinästä...
        Itse pidän sen sijaan ihmisistä, jotka juurikin uskaltavat poiketa tästä harmaasta massasta.
        Ei se ole esittämistä...Itse ainakin joskus hyvällä tuulella ollessani saatan vaikka tanssia julkisella paikalla...
        Mieluiten kyllä silloin, kun kukaan ei huomaa. ;)
        Joskus innostun hyräilemään huomaamattani...
        Joku hoitamaton adhd varmaan...

• Eljaa

Menin siis tuolloin psykologille, kun oma lääkärini (tk:ssa) totesi minun olevan masentunut. Olinkin masentunut, ja kärsin ahdistuksesta samoin kuin jatkuvista kiputiloista. Olin hyvin vihainen ja ärtynyt, koska lääkäri ja psykologi kertoivat kipuiluni olevan psykosomaattista ja johtuvan tuosta masennuksesta. Itse tunsin ihan oikeaa, fyysistä kipua, ja tunsin ahdistuvani ja masentuvani siitä, että lääketieteen ammattilaiset eivät kipujani oikeiksi uskonut. Lyhytpinnaisuuteni johtui silloin myös vielä diagnosoimattomasta ADHD:stä.

Nyt myöhemmin olen saanut ADHD:n hallintaan ja pärjään sen kanssa (nautin vain sen hyvistä puolista), kunhan rutiinini eivät rikkoudu liikaa. Minulta myös löytyi elimellinen sairaus, johon sain lääkityksen ja kipujen lakattua on myös masennus poistunut ja ahdistus kadonnut.

Tällä hetkellä mietinkin uutta terapiajaksoa, koska mielessäni vielä pyörii tuo pettymys, jonka koin kun kukaan ei uskonut ja leimattiin "hulluksi". Pelottaa vain se mahdollisuus, että uusi terapeutti leimaa minut heti narsistiksi ja tämä ei ainakaan helpota hyvän ja luottamuksellisen hoitosuhteen syntymistä.

• xcch

ADHD ja nph narsimi on aika uusia asioita, en välttämättä luota senaikaisiin testeihin. On selvää että ADHD aiheuttaa samantyyppisiä oireita, siinä on tunnekylmyyttä ja muuta saman suuntaista kuin narsismissa. Mutta silti hyvin kaukana vasrsinaisesta nph narsimista, koska tyypilliset itsepetos kvuiot ja laskennallinen manipulointi puuttuu. Ne ei silloin huomanneet ADHD:tä jos ei niin tiettyjen samansuuntaisten oireitten takia saattoi ja kuten menikin diagnoosi pahemman kerran metsään.

Nämä erikois alueet on psykologeillekkin vaikeita, kyllä väittäisin että ilman erikoista asiaan perehtymistä, pyörii puoskarointi tasolla. Kova väite, mutta kun tiedän että erittäin kokenut psykiatri meni pahasti harhaan, määräsi vielä diabamia rauhoittavia johon narsisti jäi koukkuun. Siitä nimenomaan varoitetaan narstien hoito-ohjeessa, narsistit koukuttuvat helposti mieleen vaikuttaviin aineisiin.

Kannatan uutta terapiaa, ei sinun siihen heti tarvitse suostua, katso miten synkkää spykologin kanssa ennen kuin sitoudut. Vanha diagnoosi menettää merkityksensä kun uusi korvaa sen.

• 1+2=3
        xcch kirjoitti:

ADHD ja nph narsimi on aika uusia asioita, en välttämättä luota senaikaisiin testeihin. On selvää että ADHD aiheuttaa samantyyppisiä oireita, siinä on tunnekylmyyttä ja muuta saman suuntaista kuin narsismissa. Mutta silti hyvin kaukana vasrsinaisesta nph narsimista, koska tyypilliset itsepetos kvuiot ja laskennallinen manipulointi puuttuu. Ne ei silloin huomanneet ADHD:tä jos ei niin tiettyjen samansuuntaisten oireitten takia saattoi ja kuten menikin diagnoosi pahemman kerran metsään.

Nämä erikois alueet on psykologeillekkin vaikeita, kyllä väittäisin että ilman erikoista asiaan perehtymistä, pyörii puoskarointi tasolla. Kova väite, mutta kun tiedän että erittäin kokenut psykiatri meni pahasti harhaan, määräsi vielä diabamia rauhoittavia johon narsisti jäi koukkuun. Siitä nimenomaan varoitetaan narstien hoito-ohjeessa, narsistit koukuttuvat helposti mieleen vaikuttaviin aineisiin.

Kannatan uutta terapiaa, ei sinun siihen heti tarvitse suostua, katso miten synkkää spykologin kanssa ennen kuin sitoudut. Vanha diagnoosi menettää merkityksensä kun uusi korvaa sen.

"Nämä erikois alueet on psykologeillekkin vaikeita, kyllä väittäisin että ilman erikoista asiaan perehtymistä, pyörii puoskarointi tasolla."

Ihan hassu väite. Tuo on omaa omnipotenttista ja häiriintynyttä ajatteluasi: kuvittelet vain tietäväsi paremmin kuin ammattilaiset.

• Tietämystä kaivataan
        1+2=3 kirjoitti:

"Nämä erikois alueet on psykologeillekkin vaikeita, kyllä väittäisin että ilman erikoista asiaan perehtymistä, pyörii puoskarointi tasolla."

Ihan hassu väite. Tuo on omaa omnipotenttista ja häiriintynyttä ajatteluasi: kuvittelet vain tietäväsi paremmin kuin ammattilaiset.

Ammattilaiset ? Erikoislääkäri (Neurologian ja psykiatrian ylilääkäri) sanoi että asia on juuri niin, kenttätasolla puuttuu paljon tietämystä ja virhediagnooseja tehdään puutteellisen tietämyksen varassa. Tämä on tosi juttu, eikä itse keksittyä. Meidän perheessä on asiasta hyvin pitkä vuosien kokemus. Psykoligi on aivan eri asia kuin erikoislääkäri.

• DesperatioN

Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia lääkäreistä , kun eivät uskoneet kipujani todellisiksi vaan väittivät psykosomaattisiksi kivuiksi. Myöhemmin kyllä selvisi syyt kipuuni ja pääsin leikkaukseen , mutta nyt on jo tullut iän myötä tulevia uusia kipuja.
        En luota enää edes röngtenlääkärien lausuntoihin, kun mulla yhtäkkiä lonkan arthroosi olikin parantunut 7 vuoden päästä uusissa röngtenkuvissa. Vaikea enää uskoa lääkärien lausuntoihin :(
        Yhden tutun kuvat saatiin näyttämään terveiltä, kun kuvasivatkin väärän nilkan heheh....eli tämmöstä Suomessa, kun yritetään päästä korvausten maksamisesta tai myöntämästä sairaslomaa, työkyvyttömyyseläkettä tms...

• 99556688

Taas tullaan tähän samaan... Narsismiin kuuluu heikko itsetunto ja se että miettii mitä muut miettivät. Mikset voi ajatella, että ensimmäinen psykologi teki ratkaisunsa omista lähtökohdistaan ja niillä tiedoilla, jotka hänelle annoit. Turha puhua mistään peloista. Mielestäni voisit ihan hyvin antaa toisen ihmisen olla sitä mieltä mitä hän on, jos hän ei elämääsi muuten hallitsevasti vaikuta. Hyväksy asiat ja ota palautetta vastaan. Ja jos se ei miellytä ja tunnu auttavan sinua, anna asian olla ja hae apua jostakin muualta. Ei ne psykologit mitään jumalia ole vaan, niinkuin muillakin ihmisillä on myös heillä hyviä ja huonoja puolia sekä vääriä ja oikeita mielipiteitä. Pitää poimia vaan ne parhaat jotka omaa itseä auttaa ja samalla miettiä nöyrästi myös muita mahdollisuuksia antamatta kuitenkaan koko valtaa toiselle ihmiselle.

• eiijummara
        99556688 kirjoitti:

Taas tullaan tähän samaan... Narsismiin kuuluu heikko itsetunto ja se että miettii mitä muut miettivät. Mikset voi ajatella, että ensimmäinen psykologi teki ratkaisunsa omista lähtökohdistaan ja niillä tiedoilla, jotka hänelle annoit. Turha puhua mistään peloista. Mielestäni voisit ihan hyvin antaa toisen ihmisen olla sitä mieltä mitä hän on, jos hän ei elämääsi muuten hallitsevasti vaikuta. Hyväksy asiat ja ota palautetta vastaan. Ja jos se ei miellytä ja tunnu auttavan sinua, anna asian olla ja hae apua jostakin muualta. Ei ne psykologit mitään jumalia ole vaan, niinkuin muillakin ihmisillä on myös heillä hyviä ja huonoja puolia sekä vääriä ja oikeita mielipiteitä. Pitää poimia vaan ne parhaat jotka omaa itseä auttaa ja samalla miettiä nöyrästi myös muita mahdollisuuksia antamatta kuitenkaan koko valtaa toiselle ihmiselle.

Suomalaiset ovat narsisteja? Ainakin miettivät, mitä muut heistä ajattelevat? Eikös se ole aika fiksuakin joskus, ettei tule aivan pöljyyksiä tehdyksi.

• ..........
        eiijummara kirjoitti:

Suomalaiset ovat narsisteja? Ainakin miettivät, mitä muut heistä ajattelevat? Eikös se ole aika fiksuakin joskus, ettei tule aivan pöljyyksiä tehdyksi.

Jäikö sulta lukematta toi loppu? miettiä muita mahdollisuuksia yms.. Muiden mielipiteiden miettimisellä on rajansa.

• Älä aseta

itsekunnioitustasi joidenki terapeuttien lausuntojen ja sanomisten varaan. Upottavalla suolla rämmit jos niin teet. Suosittelen sinulle, että katsot ja tutkit mitä Jumalalla on sinusta ja sinulle sanottavana, sen tiedon joka on muuttuva sinulle myös ihanaksi kokemukseksi ja varmuudeksi löydät hänen sanastaan joka on raamatussa.

Raamatussa kerrotaan elävästä, rakastavasta Jumalasta joka on kiinnostunut sinusta ja kaipaa yhteyttä sinuun poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta. Olet hänelle äärettömän rakas, niin kallisarvoinen, että Taivaallinen Isä antoi oman poikansa sinun tähtesi kuolemaan ristinpuulla jotta sinä ja jokaikinen joka tahtoo saa sellaisena kuin on, kaikkien vajavaisuuksien kanssa tulla Jeesuksen luokse armahdettavaksi.

Ja voin vakuuttaa sinulle omasta kokemuksesta, että kun olet päässyt kokemaan tätä Taivaallisen Isän hyvyyttä ja rakkautta, sitä huolenpitoa ja johdatusta mitä Hän alkaa osoittamaan ihmisen arkielämässä, voin vain sanoa, että tämä on todellista elämää.

Se rauha ja varmuus siitä, että minulla on Isä, persoona joka välittää ja rakastaa, ja kaikki tämä on ilmaista, kaiken saa ottaa lahjana vastaan kun vaan avaa sydämensä Jeesukselle ja ottaa hänet vastaan. Hän lupaa sanassaan, että sitä joka hänen tykö tulee, sitä hän ei heitä ulos.

Jeesuksen omana eläminen myös vaikuttaa sen ettei ole enää ihmisten hyväksymisten tai paheksumisten varassa. Turvan ja rauhan elämään tuo sen tiedostaminen, että Jeesus, korkein persoona hyväksyy armosta minut yhteyteensä.

Jeesus sanoo Matteuksen evank 16 luku jae 26. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

• faktaa, kiitos
        xcch kirjoitti:

"..ADHD ja nph narsimi on aika uusia asioita, en välttämättä luota senaikaisiin testeihin. On selvää että ADHD aiheuttaa samantyyppisiä oireita, siinä on tunnekylmyyttä ja muuta saman suuntaista kuin narsismissa. Mutta silti hyvin kaukana vasrsinaisesta nph narsimista, koska tyypilliset itsepetos kvuiot ja laskennallinen manipulointi puuttuu.."

Millä perusteella sanot että ADHD aiheuttaisi tunnekylmyyttä? onko itselläsi todettu kyseinen vai..

Itselläni on ADHD sieltä pahemmasta päästä, vaikka kuinka olen ollut impulsiivinen ja käytöshäiriöitä lapsena paljonkin ollut mutta, kuitenkin olen ollut tunnepohjainen ihminen kaikesta huolimatta. En ikinä olisi kuullut tunnekylmyyden liitettynä ADHD:hen! Tuohon on kuitenkin isompi riski sairastua muihin esim. persoonallisuushäiriö, itse kärsin jonkin asteisesta.

• Eipä ihme, että jäi tuosta kohtaamisesta ankeat tunteet!

Ihan oikea, fyysinen kipu ei vielä sulje pois psykosomaattisuutta, sillä silloinkin voi ihan _oikeaa_ kipua tuntea. Voi olla esimerkiksi ihan oikeita näkyvillä olevia iho-oireita ja ties mitä fyysisiä ongelmia. Taustalla voi kuitenkin alkutekijänä olla ahdistus tai masentuneisuus tai muu vastaava ongelmamaailma.

Se on vinkeä arvoitus tämä, ruumis ja sielu yksilölliseksi kokonaisuudeksi kietoutuneena. Kumpikin vaikuttaa toisiinsa enemmän kuin luulisi. Sinun tapauksessasi näyttää vaikutussuhde olleen päinvastainen kuin mitä kohdallesi osuneet lääkäri ja psykologi arvioivat. Tuohan on jo vaarallista, että jätetään kiputilat tutkimatta ja kuitataan suoraan henkisen puolen syillä, olivat epäilyt mitä hyvänsä. Hienoa, että fyysinen ongelma lopulta löytyi ja ahdistus ja masennus (eka yrityksen typona ahdinnus) helpottivat!

Kuulostaa hyvältä, ettet ole menettänyt kokonaan uskoasi terapiaan, vaikka onkin ymmärrettävää että edellisen kokemuksen jälkeen arveluttaa. Parempaa onnea ensi kerralla! :)

• Mua jotenkin karsastaa tuo ajatus, että ihmisiä diagnosoidaan "pysyvästi" kovin nuorena. Silloin voi olla kyse niin paljon muustakin.

Onhan varmaan olemassa jotain ääri-ilmiöitäkin mutta noin yleisesti.
      Masennus jne on totta kai oiretiloja, joihin on pakko puuttua mutta pysyvä diagnoosi esim änpeehoosta nuorelle ihmiselle...enpä tiä.

Eiks ne aivotkin kehity n 23-vuotiaaksi asti jne ja muutenkin sitä ihmiset tuppaa nuoruudessaan sekoilemaan ja jotkut vähän pidempäänkin.

Dont worry =)

• Ei ihme että karsastat sillä nuorilla on persoonallisuuden kehitys kesken, eikä keskeneräistä pitäisi mennä arvioimaan.

Vaan onko se kehitys valmis meillä aikuisillakaan(?) Murkkuikäisiä kaikki tyynni. :)

• zzz z
        yxex kirjoitti:

Ei ihme että karsastat sillä nuorilla on persoonallisuuden kehitys kesken, eikä keskeneräistä pitäisi mennä arvioimaan.

Vaan onko se kehitys valmis meillä aikuisillakaan(?) Murkkuikäisiä kaikki tyynni. :)

Narsismi kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen ja ihminen kasvaa henkisesti vuosien saatossa, jos on kasvaakseen. Yleinen mielipide näyttää leimaavan kaikki vähääkään narsistisia piirteitä omaavat luonnehäiriöisiksi psykopaateiksi, vaikka tavallinen narsisti on varsin harmiton ulkopuolisille. Psyyke käyttää narsismia suojatumiskeinona ulkomaailmaa vastaan ja siitä kuoresta vapautuu sitten kun on riittävän vahva kohtaamaan maailman omine puutteineen. Eriarvoisuus kun on synnynnäistä, eikä kaikilla ole yhtälaisia edellytyksiä saada ihailua ja rakkautta osakseen.

• zzz z kirjoitti:

Narsismi kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen ja ihminen kasvaa henkisesti vuosien saatossa, jos on kasvaakseen. Yleinen mielipide näyttää leimaavan kaikki vähääkään narsistisia piirteitä omaavat luonnehäiriöisiksi psykopaateiksi, vaikka tavallinen narsisti on varsin harmiton ulkopuolisille. Psyyke käyttää narsismia suojatumiskeinona ulkomaailmaa vastaan ja siitä kuoresta vapautuu sitten kun on riittävän vahva kohtaamaan maailman omine puutteineen. Eriarvoisuus kun on synnynnäistä, eikä kaikilla ole yhtälaisia edellytyksiä saada ihailua ja rakkautta osakseen.

Häiriö narsismissa näkyy häiriönä vuorovaikutuksessa. Olen samaa mieltä että terve narsismi on eräänlainen suojapanssari.

• narsistin uhri
        yxex kirjoitti:

Häiriö narsismissa näkyy häiriönä vuorovaikutuksessa. Olen samaa mieltä että terve narsismi on eräänlainen suojapanssari.

Mikä on terve narsismi?Ei ole sellaista.Narsisti alistaa aina toisia.Itse jouduin vuosia sitten palattuani vuorotteluvapaalta ottamaan loparit narsistin takia. Hän oli vallannut minun paikkani sillä aikaa.Ennen vuorotteluvapaalle jääntiä olin hänen esimiehensä,jopa otin hänet töihin.Hän jäi hoitamaan minun tehtäviäni vuorotteluvapaan ajaksi.Palattuani hän alkoi komentelemaan minua ja oli saanut firman johdon valehtelullaan minua vastaan.Katsoin helpommaksi siirtyä toisen työnantajan palvelukseen ja en ole katunut.Työskentelen alalla, missä on työvoimapula.

• narsistin uhri kirjoitti:

Mikä on terve narsismi?Ei ole sellaista.Narsisti alistaa aina toisia.Itse jouduin vuosia sitten palattuani vuorotteluvapaalta ottamaan loparit narsistin takia. Hän oli vallannut minun paikkani sillä aikaa.Ennen vuorotteluvapaalle jääntiä olin hänen esimiehensä,jopa otin hänet töihin.Hän jäi hoitamaan minun tehtäviäni vuorotteluvapaan ajaksi.Palattuani hän alkoi komentelemaan minua ja oli saanut firman johdon valehtelullaan minua vastaan.Katsoin helpommaksi siirtyä toisen työnantajan palvelukseen ja en ole katunut.Työskentelen alalla, missä on työvoimapula.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi#Terve_narsismi

• _ __ ___ ____

Aloittajalle:

Jos sinulle on tehty nuorena laaja psykologinen tutkimus, niin kyllä siitä ainakin jonkinlaista osviittaa saa silloisesta persoonastasi.

Tässä on kuitenkin paria erityisen tärkeää asiaa huomata:
      - narsistinen persoona ja piirteet kehittyvät lapsuudessa ja nuoruudessa kotona (muullakin ympäristöllä on tietenkin vaikutusta mutta kasvattajat ovat ne tärkein vuorovaikutuksen ja mallioppimisen lähteet). Narsistiset piirteesi ovat siis kehittyneet suojaamaan omaa minuuttasi eli ne ovat olleet reaktioita varhaisille vuorovaikutussuhteillesi. Jos sinulla on ollut narsistisia piirteitä nuorena, vanhemmillasikin on ollut niitä ja ne ovat siirtyneet sinulle perintönä mallioppimisen ja perimän (geneettinen mallioppiminen) kautta.

- Ihminen kasvaa ja muuttuu. Persoonakin voi muuttua melko paljon, kun kohtaa ihmisiä, jotka rakastavat ja välittävät sinusta. Hyvä, toimiva ja vastavuoroinen parisuhde, jossa molemmat kumppanit arvostavat toisiaan ja välittävät toisistaan, voi rakentaa persoonaa uuteen suuntaan. (Totta kai se voi myös viedä sitä huonompaankin suuntaan, jos kumppanillakin on paljon ongelmia.) Jos sinulle tehtäisiin nyt uudet psykologuiset testit, tuskin saisit samaa tulosta.

Toisin sanoen, persoonallisuus ei ole patologinen ja pysyvä tila, koska ihmisen kokemukset muuttavat sitä.

Ja tuosta terapiasta voisin sanoa sen verran, että ei kannata turhaan suhtautua pelolla lääkäreitä ja psykologeja kohtaan: tuskin he ovat sinua tuomitsemassa tai lähettämässä roviolle vaikka olisitkin nph. Tuota roviolle lähettämistä, patologisointia ja demonisointia tapahtuu vain tietämättömien ihmisten keskuudessa. Eikä psykoterapeutin tarvitse edes tietää sinun diagnoosejasi ja voit myös hankkia yksityisen terapeutin (tosin jos haet tukea kelalta, tarvitset psykiatrin lausunnon mutta senkin saa tarv. yksityiseltä). Ja huomaa, että jos tiedoissasi lukee nuoruuden aikainen nph, se on tosiaan ollut silloin nuoena. Tärkeintä on, että jos haluat tai tarvitset terapiaa, haet sitä.

Ja psykoterapiassa ei ole mitään väliä, mikä sinun diagnoosisi on. Siellä terapeutti kuuntelee sinua ja ohjaa hellästi kohtaamaan omat sokeat ja vaikeat kohtasi ja tukee sinua selvittämään oman elämäsi ongelmia. (Näin siis ainakin kognitiivisessa psykoterapiassa.) Psykoterapeutti ei ole yleinen syyttäjä vaan henkilö, joka auttaa sinua.

• "Tuota roviolle lähettämistä, patologisointia ja demonisointia tapahtuu vain tietämättömien ihmisten keskuudessa."

Hyvä kommentti kaikkinensa! Kompoti kompoti komppis! =)

• danks
        yxex kirjoitti:

"Tuota roviolle lähettämistä, patologisointia ja demonisointia tapahtuu vain tietämättömien ihmisten keskuudessa."

Hyvä kommentti kaikkinensa! Kompoti kompoti komppis! =)

Kiitos vielä yxexälle, fiksuja kirjoituksia!

• danks kirjoitti:

Kiitos vielä yxexälle, fiksuja kirjoituksia!

Kiitos! :)

• Eljaa

Olen nyt etsinyt netistä tietoa tästä narsismista, toki aiemminkin jotain tiesin, mutta nyt asian osuttua omalle kohdalle luen ehkä tarkemmin. Narsitisen persoonallisuuden uskotaan siis aiheutuvan lapsuuden kokemuksista, jos oikein olen lukemaani ymmärtänyt? (poikkeuksena psykopatia, joka ei välttämättä liity lapsuuteen vaan saattaa olla muusta johtuvaa?)

Mielestäni olen kasvanut hyvin tasapainoisessa kasvuympäristössä, läheiset välit vanhempiin, sisaruksiin ja muihin sukulaisiin ovat edelleen. (Teini-iässä tosin hetkeksi välit lähes katkesivat...) Olen melko tiukassa kurissa kasvatettu, johtuen varmaankin ADHD:sta, mutta muistan lapsuudestani ehdottomat rajat ja rakkauden. Kotikasvatus oli hyvin oikeudenmukaista, aina saattoi luottaa vanhempien sanaan. Muistan myös todella hyvin lapsuuteni, toisin kuin monet ystävät, jotka ovat kasvaneet hieman heikommissa oloissa.

Lapsena en pystynyt manipuloimaan vanhempiani toisiaan vastaan, eikä meitä lapsia sotkettu vanhempien mahdollisiin kiistoihin. (En edes muista mitään riitoja?) Minua on aina kotoa kannustettu, pystyt mihin vain tahdot, osaat kyllä, kunhan harjoittelet! Harrastuksia on tuettu, mutta mitään ei saanut "ilmaiseksi". Eli käytöksestä väh. 7 todistukseen, pääset harrastusleirille. Ei jälki-istuntoa lukukauden aikana, saat ylimääräisiä harjoittelutunteja. Kotitöillä pystyi viikkorahaa korottamaan, jos teki isoja virheitä (ei tullut kotiin kotiintuloaikaan tms.) viikkorahaa vähennettiin.

Kotona ei juotu, kerran olen äidin nähnyt hiprakassa, mutta en kertaakaan kumpaakaan vanhemmistani humalassa.

ADHD aiheutti nuorena siinä määrin narsistisia piirteitä, etten kuunnellut muita, vaan omat ajatukset oli tuotava esille sillä sekunnilla, kuin ne mieleen juolahtivat. (nykyisin mukana paperia kynä, jolla kirjoitan nopeasti pari sanaa muistiin) Samoin väkivaltaisia purkauksia tuli, kun menetin hermoni, enkä jaksanut odottaa ja koittaa puhumalla selvittää asioita.(nykyään ratkaistu jäähdyttelytauolla, pyydän toista poistumaan/poistun itse)

En kummassakaan vanhemmistani osaa nähdä narsistisia piirteitä noiden nettietsintöjeni mukaan. Onko mahdollista, että olen niin sokea, etten näe todellisuutta?

• Mielestäni et ole narsisti!!! (maallikon sana vainen, mutta olen paljon lukenut ja kohdannut narsistisia piirteitä omaavia henkilöitä). Olen myös lukenut neljästä ihmistyypistä:koleerikko, sangviinikko, melankoolikko ja flegmaatikko. Koleerikko tyyppi muistuttaa narsistia,mutta on normaali/terve ihmistyyppi. Sitten toinen ihmistyypitys eneagrammi sieltäkin löytyy narsisti-tyyppisiä terveitä tyyppejä. Narsismi on vaikea lääkärinkin todeta,joten ei näitten sinun kirjoitustesi perusteella ainakaan kannata sinua "tuomita" narsistiksi. ADHD ei ole narsistinen sairaus, vaan tekee hmisestä impulssiivisen(tämäkin on minun maallikko mielipide) sen takia "täytyy" heti "olla äänessä" : ).
        Minuakin on haukuttu itsekkääksi ja narsistiksi! : / . En osaa kaikkia asioita tehdä niinkuin toiset sanovat (siitä narsisti-haukut)! Puhun vielä omasta kokemuksesta narsistista: äitini kasvatus oli ankaraa ja piti tehdä ja olla just niinkuin hän sanoi(maton hapsut suorassa,lapsenakin, astiat kaapissa just oikeilla kohdilla,jne). Aina oli syy isäpuolessa,ettemme lapset saaneet tehdä asioita ja metelöidälapsiperheen ääniä). Asuttiin kerrostalossa äiti sanoi, että sitten voidaan olla vapaammin, kun muutetaan omakotitaloon, mutta sama jatkui sielläkin. Hän oli hirveän ystävällinen aikusille ja toisten lapsille,mutta me emme saaneet tehdä virheitä ja piti olla kuin kirkossa. Hän sanoi toisille ihmisille ymmärtävänsä lapsia, mutta se ei näkynyt kotona! Olettaisin äitini olevan narsisti-piirteitä omaava persoonallisuus. Narsisti osaa hyvin tunteen siirron ja ei tunnista omia virheitään. Hän itse on hanakka moittimaan toisia, mutta raivostuu jos häntä moititaan. Sain paljon selkään,kun epäonnistuin ja tein virheitä. Sain n.6v takaperin dg:si parikin neurologista juttua ja ne ovat sellaisia juttuja,jotka olen ymmärtänyt oppimisen esteenä oleviksi asioiksi. En olisi tarvinnut hakkaamista vaan ymmärrystä ja fys. ja psyk.terapiaa!
        Ei narsisti pysty kuvaamaan piirteitään niinkuin sinä olet kuvannut itseäsi tai pystyy hän: mitä vikoja ja ongelmia toisissa on ja mitä ne aiheuttaa hänessä. : )
        Suomipoika tai tyttö ei saa kehua itseään tai sanoa hyviä puolia, aina pitäisi haukkua ja olla huono(iseään ja toisia)! Hyvä kun olet huomannut itsessäsi hyviä puolia, ei sekään ole narsistinen piirre,jos se on kohtuullinen! Hyvä kun tunnistaa omat hyvät puolet! Netissä on testejä persoonallisuustyypeistä: eneagrammi tai pistää hakuun vaikka koleerikko! Teen nyt itse Asperger testin! Hyvää jatkoa sinulle! : )

• xcch

"En kummassakaan vanhemmistani osaa nähdä narsistisia piirteitä noiden nettietsintöjeni mukaan. Onko mahdollista, että olen niin sokea, etten näe todellisuutta?"

Et ole sokea, tämäkin omainaisuus on perinnöllistä niin kuin kaikki muutkin. Jos perheeessä on isä ja äiti ruskasilmäisiä ja 8 lapsista 7:llä, mutta yhdellä on siniset silmät, niin tämä ei johdu lapsuudesta vaan siitä että joku esi isä tai äiti on ollut sinisilmäinen.

Suomessa on jollakin asiantutijoilla se käsitys että kaikki häriöt johtuu lapsuudesta, mutta se ei pidä paikkaansa. Koska muualla maailmassa jossa kokemusta asiasta on kymmeniä vuosia enemmän, sanotaan että lähtökohta on perintötekijät jota tosin huono lapsuus voi pahentaa.

Minun vaimo on narsisti, ainoa lähes kymmenestä lapsesta, jos tämä johtuisi pelkästä lapsuudesta, niin miksi hän olisi ainoa?

• :)

"Minun vaimo on narsisti, ainoa lähes kymmenestä lapsesta, jos tämä johtuisi pelkästä lapsuudesta, niin miksi hän olisi ainoa?"

niin pettämätöntä logiikkaa....

• heikotsortuu
        :) kirjoitti:

"Minun vaimo on narsisti, ainoa lähes kymmenestä lapsesta, jos tämä johtuisi pelkästä lapsuudesta, niin miksi hän olisi ainoa?"

niin pettämätöntä logiikkaa....

Ei heillä kaikilla ole sama persoonallisuuskaan. Jotkut ovat vaan heikompia ja heistä tulee narskuja..

• xcch
        heikotsortuu kirjoitti:

Ei heillä kaikilla ole sama persoonallisuuskaan. Jotkut ovat vaan heikompia ja heistä tulee narskuja..

"Ei heillä kaikilla ole sama persoonallisuuskaan. Jotkut ovat vaan heikompia ja heistä tulee narskuja.."

Niin juuri, siis perinöllinen alttius jota lapsuus voi pahentaa. Alkoholimissa suhde on huonossa lapsuudessa peritty alkoholismi realisoituu n. 70% ja hyvässä ympäristössä n.30%. Kylä siinä eroa on. Luin uudesta tutkimuksesta että jopa psykopaattigeenit omaava erittäin hyvässä lapsuus ympäristössä voi tulla joskus normaaliksi, psykopatia ei siis välttämättä ala hallitseen, vaan kehttyy normaali tunne elämä.

Tämä ei välttämättä aina mene näin hyvin, mutta lapsuudella on merkitystä siihen miten erillaiset taipumukset näkyvät myöhemällä iällä.

• gtttttt
        xcch kirjoitti:

"Ei heillä kaikilla ole sama persoonallisuuskaan. Jotkut ovat vaan heikompia ja heistä tulee narskuja.."

Niin juuri, siis perinöllinen alttius jota lapsuus voi pahentaa. Alkoholimissa suhde on huonossa lapsuudessa peritty alkoholismi realisoituu n. 70% ja hyvässä ympäristössä n.30%. Kylä siinä eroa on. Luin uudesta tutkimuksesta että jopa psykopaattigeenit omaava erittäin hyvässä lapsuus ympäristössä voi tulla joskus normaaliksi, psykopatia ei siis välttämättä ala hallitseen, vaan kehttyy normaali tunne elämä.

Tämä ei välttämättä aina mene näin hyvin, mutta lapsuudella on merkitystä siihen miten erillaiset taipumukset näkyvät myöhemällä iällä.

Toivoa on!

• aspie

asperger

• natsisti

antaa kaikkien narsissien kukkia !

• narsistinpenska

Jos edes luulet, että saattaisit olla narsisti, et todennäköisesti ole. Narsisti ei nimittäin tunnista olevansa narsisti, eikä mitenkään voi edes kuvitella, että HÄNESSÄ olisi jotain vikaa. Vika on aina muissa ihmisissä, ei koskaan narsistissa itsessään. Tämä tekee narsismin hoitamisesti vaikeaa. Olit vain epäkypsä silloin aikoinaan, teini-iässä kaikissa on narsistiset piirteet etusijalla ainakin jossain määrin, se kuuluu normaaliin kehitykseen.

• juupaseipäs

Monella voi olla narsistisia piirteitä ja onkin - tämä ei tarkoita sitä, että on narsisti.

• Et ole narsisti

ole ihan oma itsesi, toki jokainen tarvitsee enemmän päätäkseen taivaan Isän luo.

• herättääkö?

minäminäminä viisas viehättävä minäminä karismaattinen minäminä minä lahjakas minäminä rohkea... hohhoijaa...

• Olet sinä

Sen lisäksi vikaa lienee lukutaidossa tai luetun ymmärtämisessä.

• Ehdottomasti et ole.

Diagnoosi voi olla myös väärä.
      "Minulla on erittäin tiukka oikeuden taju" "Olen verbaalisesti lahjakas" "En hyväksy valehtelemista ja hyväksikäyttöä, en harrasta niitä itsekään." "Riitatilanteet ratkaisen puhumalla, jos se ei onnistu, pyrin poistumaan tilanteesta ja se selvitetään kun molemmat ovat rauhoittuneet" "Osaan olla karismaattinen ja viehättävä" "En pidä ihmisistä niin paljon, että haluaisin olla jonkun epämiellyttävän henkilön kanssa tekemisissä vain rahan/tavaran/ihailun tms. vuoksi. Siksi minulla on vain muutama todella läheinen ystävä, ja jonkin verran kavereita, joita sitten tapailen satunnaisesti harrastuksissa tms."
      Nämä kaikki sopivat mielestäni asperger-piirteisiin. Oletko älykäs tai muuten lahjakas ? Jos olet niin kannattaa miettiä.

• katse peiliin

jos on koko ajan vaan, minä, minä ,minä jaa lopulta olla vaan ihan sen minä, minän kanssa, sillä kukaan ei vaan jaksa kauaa itsekeskeisen ihmisen kanssa..

• lapsellista

alkkikset syyttää lapsuutta juomistaan, ei liene pidä paikkaans, sillä samasta perheestä voi tulla myös raittiita..

• No narsissi...

En oikein jaksaisi uskoa jonkun yksittäisen psykologin lausuntoihin. Mieluummin hakisin tarvittaessa apua psykiatrilta jolla on pitkä koulutus ja kokemus työelämästäkin takanaan.
        Psykologeja sataa kuin sieniä sateella joka lähtöön , saman tiedon saa itse kirjoista ja muutenkin on aina hyvä hakea se toinen mielipide. Yksittäisen psykologin mielipide voi mennä täysin mönkään ihan vain sattumusten summana tai siten, että joko asiakkaalla tai psykologilla on huono päivä.
        Ilman muuta jo se kertoo aika paljon aloittajan kanssa työskennelleestä ihmisestä, että on lyönyt tuollaisen leiman kuin "narsisti" toisen otsaa taissiis papereihin joissa ne seuraavat asiakasta aina taakkana .

• nankka

Puolustelet itseäsi ja kerrot, kuinka _et_ ole narsisti. Oikeasti narsistiset ihmiset eivät myönnä olevansa narsisteja, koska eivät tiedosta sitä. Kuulostaa siltä, että hyvinkin voisit olla. Turha kysyä meiltä muilta, kun emme sinua tunne.

• tytöntyllerö

Samaa ajattelin. Jos itse olisin nähnyt tuollaisen diagnoosin, varmaan saisin ajattelemisen aihetta esimerkiksi siitå, otanko muut tarpeeksi huomioon ja miten kohtelen muita. Mikäli kohtelen hyvin, ei sillä kai edes olisi mitään väliä onko kenties narsismia. :D Mutta oikea narsisti tuskin kohtelee. Tällöin luulisi perheenjäsenten huomanneen näitä piirteitä. Mutta kun näin ei tapauksessasi (?) ole, ihmetyttää minua se, miksi on niin pakko saada vahvistus vielä joltain keskustelupalstalta?!? Siinä vaiheessa tulee tunne siitä, että tätyy liikaa todistella ettei ole ja ettei voisi myöntää sitä jos olisikin...

Ja tuo vahva oikeudentaju ei ole aina hyvä juttu. Sekin voi kertoa siitä, että vahvasti uskoo oman tapansa ajatella olla se ainoa oikea, ja suuttuu siitä kun muut eivät ajatele samoin. Maailmassa on kuitenkin 7000 000 000 mielipidettä.

• , , ,

Perheessämme on yksi narsisti ja sinä et todellakaan kuulosta sellaiselta. Narsistissa ei ole omasta mielestään mitään vikaa, vaan vika on aina toisissa ja toiset ovat hulluja, sairaita, päästään lahoja, helvetistä tulleita saatanan lapsia, niinkuin perheenjäsenemme asiat ilmaisee. Muut ovat surkeita kaikessa ja hän itse on paras kaikessa. Hän hakkaa vaimoaan, mutta ei myönnä sen olevan oma syynsä. Vaan vika on vaimossa ja syyt ovat mitä ihmeellisempiä. Eli et ehdottomasti kuulosta narsistilta. Joidenkin mukaan minäminäminä on yksi merkki narsismista, mielestäni ei, toiset tykkäävät itsestään enemmän kuin toiset. Jos edes ajattelet itsessäsi olevan jotain vikaa, niin se kertoo heti, ettet ole missään nimessä narsisti.

• snjsuhd

Alkuperäisen teksti vaikutti erittäin tutulta. Kuin minusta itsestäni kirjoittettua.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että minulla on jonkinasteinen ADHD ja asperger, mutta koskaan ei mitään ole diagnosoitu. Ehkä olisi pitänyt. Olisin selvinnyt elämästä paljon helpommalla.

Silloin kuin minä olin lapsi ei tälläisiä diagnooseja tehty, olin vain villi, suoraviivainen ja "hieman" keskittymiskyvytön lapsi. Koulussa pärjäsin hyvin tekemättä yhtään mitään, oli lähinnä turhauttavaa käydä koulussa. Mutta kiltisti olen kaikki velvollisuudet hoitanut ja vastuun kaikista teoistani ottanut, eli kasvatus ollut melko tiukkaa, mikä on varmasti ollut hyväksi tilanteessani. Itse ajattelen, että minulla on ollut hyvät vanhemmat, vaikka ristiriitoja on ollut ja on edelleen.

Ihmiset vain ovat erilaisia. Ja hyvä niin.

Narsismiin olen tutustunut läheisesti ex-mieheni kautta, ja kun oikeaan narsistiin törmää, sen kyllä tajuaa, mutta vasta liian myöhään. Narsistin tekoja ja toimintoja ei vain pysty ymmärtämään normaalilla järjellä kun hänestä pääsee eroon. Parisuhteessa ollaan monesti liian lähellä tälläsitä ihmistä, jotta pystyisi ymmärtämäään mikä mättää.

• blaa.

Ne fyysiset kovat kivut ovat todennäköisesti juurikin olleen psykosomaattista. Siihen ei sen paremmin ole hoitoa, muuta kuin kivun mahdollinen lievitys ja psykiatrisen sairauden tunnistaminen ja hoito. Se on hyvinkin yleistä kaikissa mielenterveyden sairauksissa.

Mutta tuosta narsistisuudesta, ensinnäkin narsistinen persoonallisuushäiriö on hoitohenkilökunnan vaikea tunnistaa, koska narsisti osaa manipuloida taitavasti kaikkia ympärillä oleviaan ja ovat verbaalisesti erittäin lahjakkaita. Toisaalta taas narsistiset piirteet voivat viitata muuhunkin diagnoosiin. Siksi tämä narsisti -diagnoosi on voinut mennä vikaankin. Myös jotkut piirteet, jotka viittaavat narsistisuuteen voivat olla ihan luonteenpiirteitäkin, eivätkä tarkoita sitä että olisi narsisti.

Kuvailussasi tuli esiin, että otat muut huomioon ja muutenkin vaikutat empaattiselta. Narsisti on myös todella sairaudentunnoton, ja jos epäilet itseäsi narsistiksi, et sitä todennäköisesti ole.

• 9+9

"Kuvailussasi tuli esiin, että otat muut huomioon ja muutenkin vaikutat empaattiselta"

Itsensä kuvailu ja todellisuus ovat narsistin kohdalla täysin ristiriidassa keskenään. Kuvailun perusteella ei voi tuntematon tehdä diagnoosia, arvailla kyllä. Narsisti voi kuvailla itseään hyvinkin empaattieksi, normaaliksi ihmiseksi kuten kuvaileekin hyvin uskottavasti esim aloittaessaan uutta parisuhdetta. Ei narsistit tyhmiä ole, kyllä heillä on tietoa miten pitäisi käyttäytyä ja millainen olla että kuulostaisi terveeltä.

• narsistin-ex

kun narsistista viimein pääsee eroon, narsisti alkaa kiusata aikuisia lapsiaan..

• правда больно

Narsismissa ei ole kysymys niinkään lojaalisuudesta tai siitä miten pidetty olet tai mitä muut sinusta ajattelevat. Joskus lähipiiri säälii narsistia takana ja pyrkii miellyttämään koska tunnistaa narsismin, myös esiasteisen narsismin. Usein lähipiiri pyrkii miellyttämään, ei satuttamaan mielipiteellään. Tätä tapahtuu paljon.

Et selvästikään ymmärrä syy-yhteyttä ja vaikutuksien kombinaatiota luonnehäiriöön. Tätä narsistin sokeutta kutsutaan myös tarkoitusperäiseksi, vähätteleväksi, syitä hakevaksi. Tuota sokeuttasi puolestaan voisi rinnastaa osaksi dysleksiaan joka on mitä ilmeisempi. Se vaikeuttaa olennaisesti oma-itse piirteiden tunnistamista.

• -

En ota kantaa saamaasi diagnoosiin, mutta tiedän omasta kokemuksesta, että ammattilaisetkin voivat kirjoittaa mitä sattuu.

• ---

Olen samaa mieltä. jotkut lekurit ovat armottomia juoruämmiä ja diagnoosi on joskus valmiiksi tehty ja vain muodon vuoksi jutellaan potilaan kanssa. Ei sille mitään voi, ei ne kaikki edes ymmärrä mitä ne tekee. Pahimpia ovat ne jotka irtopisteitä kerätäkseen vehtaavat esimerkiksi järjestöpsykopaattien kanssa, joita ainakin mielenterveyspuiolella riittää..Meitähän on moneksi. Ja sitten se asioiden ilmaisupuoli ja ymmärryspuoli, kaikilla lekureilla ei säteile, valitettavasti.

• mies 40v

Kuvailit sanasta sanaan minun ominaisuuteni ja persoonani 99 prosenttisesti.

Minulla oli nuorena vaan tapana ratkaista asiat nyrkeillä melko useinkin mutta ne tapahtuivat tilanteissa joissa itse kiltin näköisenä jouduin uhatuksi tai joku uhkasi heikompiansa tai ystäviäni väkivallalla. Oikeudenmukaisuus oli tärkeää ja läheisteni turvallisuus.

Minun ongelmani on nykyään että en viihdy kovinkaan monen ihmisen seurassa koska koen että heillä ei ole mitään annettavaa minulle joten vuorovaikutusta ei synny.
      Osittain syy selvisi kun sain stressaantuneena tekemästäni mensan testistä 153 äo:ksi.

En syntyjäni todellakaan ollut älykäs mutta loputon mielenkiinto erilaisia asioita kohtaan on minusta tehnyt sellaisen. Parikymppisenä veikkaan että minut olisi laitettu hoitoon jos persoonallisuuttani olisi analysoitu.. 8)

Älykkyydestä ei ole juurikaan muuta kuin harmia. Muistaa ikävät asiat ja tapahtumat paremmin, tunnistaa pahansuopaisuuden ja muut ikävät asiat ympärillään helpommin ja ei viitsi kysyä mitään kun tietää jo ettei a) saa vastausta tai b) tiedät jo vastauksen itse paremmin

Ryhdy tyhmäksi. Se kannattaa!

• varmistaj

noista nettitesteistä kaikki saa tulokseksi 153

• mies 40v
        varmistaj kirjoitti:

noista nettitesteistä kaikki saa tulokseksi 153

Mensan testiä ei tehdä netissä,)

T Narsisti

• fiksu32vmies

"Minun ongelmani on nykyään että en viihdy kovinkaan monen ihmisen seurassa koska koen että heillä ei ole mitään annettavaa minulle joten vuorovaikutusta ei synny."

Se on kyllä todella ikävää kun huomaa vähän vanhempana että kaverien kanssa ei ole vuorovaikutusta. Ikävä kyllä minullakin on kavereita joilla ei ole mitään mielipiteitä oikeastaan mihinkään asioihin, ei syvällisempiä ajatuksi, eivät pohdi oikeastaan mitään muutakuin tätä hetkeä ja eivät osaa edes ottaa kantaa mihinkään. Nämä ihmiset elävät sitä samaa ja joka kerta kun heillä on kylässä tai viihteellä se on kuin toisinto edellisestä kerrasta (tylsä sellainen). Yritä nyt siinä olla kaveria ihmisen kanssa kun aaltopituus on ihan eri.

Älykkyysosamäärätestit nyt on mitä on. Ne eivät korreloi mitenkään verbaalista lahjakkuutta, sosiaalisia taitoja tai huumorintajua. Jotain ne kuitekin kertovat ihmisestä. Itselläni testi oli 140 ja en ole koskaan ollut kiinnostunut mistään haastavasta matematiikallisista.

Tällä hetkellä kanssa koen että tyhmempänä olisi helpompi elää. Muistaa juuri ikävät asiat ja tajuaa rivien välistä jos joku ei pidä sinusta. Ihmisen negatiiviset puolet myöskin havaitsee muutaman juttukerran jälkeen. Keskustelua karsii todellakin se että ei viitsi kysyä kun jo tietää vastauksen. Keskustella ei ehkä voi kun tietää jo etukäteen että toinen hiiltyy, loukkaantuu tai tulee surulliseksi.

Itse suoraan sanottuna esitänkin vähän tyhmää monesti ja en kommentoi. Se kannattaa!

• Näin sen näkisin

No onkohan se ihan geeneissäkään tuo narsismi niin että se periytyisi. Jos nyt ei perinnäks sanota sitä että on tiettyjen narsismiin taipuvaisten ihmisten kanssa elämäänsä elänyt ja kasvanut tässä ilmapiirissä lapsuutensa ja nuoruutensa. Mielestäni se on kasvun tulos ei perimä. Kasvuvaiheessa on mennyt jotakin vikaan niin että narsismin piirteet ovat tulleet hallitsevimmaksi. Jokaisessa ihmisessä on vähän narsismia.

• ?????????????

Muuttuko sinun elämä diagnoosia muuttamalla ?
      Jos ajattelet sen muuttuvan paremmaksi hae psykiatrilta vahvistusta
      ajatuksiisi.
      Jos pelkäät saavasi huonompaa palautetta voit masentua vain lisää
      näin vointisi huononee .En lähtisi penkomaan vanhoja asioita päivänvaloon.

• rail

Olet!

• 16+17

Narsisti on periaatteessa henkilö, joka ei ymmärrä sitä eikä välitä siitä, että toiset ajattelevat eri asioista eri tavalla ja joka vaatii muilta, mutta ei halua antaa mitään. Eli siis tyypillinen perSu.

• ääni harava

Kokoomuslaiset ovat narsisteja, niinkuin kaikki oikeistolaiset. He ajavat rikkaiden ja hyvinvoivien etua eniten.

• Ei uhriainesta

Narsistit ovat yleensä hyvin älykkäitä. Ja viehättäviä persoonia niin halutessaan. He myös hyödyntävät näitä ominaisuuksia muita manipuloidessaan. He eivät myöskään näe koskaan itsessään vikaa tai negatiivisia piirteitä. Moni myös ottaa jonkun heikomman "siipiensä suojaan", eivätkä hyväksi ajatusta, etteivät voisi pelastaa kaikkia ihmisiä.

Ja auta armias sitä joka uskaltaa kyseenalaistaa narsistin toimintaa. Olin yhdessä työyhteisössä, en sano uhri, koska en alistunut uhrin asemaan, mutta narsistin kohde. Oli ainoa, joka puuttui jopa laillisuuden rajaa hipoviin päätöksiinsä ja toimiinsa. Muu työyhteisö uskoi kaikki selitykset ja piti minua syyllisenä konflikteihin. Kunnes firman asiat kaatuivat omaan mahdottomuuteensa ja ko. narsisti joutui tahdovastaiseen hoitoon.

• Älykäs32vMies

Et ole narsisti. Olet vain keskimääräistä ihmistä fiksumpi tai ainakin määrätietoisempi kun sinun apuusi turvaudutaan. Tietoa asioihin löytyy aina jos vain viitsiin tai osaa käyttää harmaita aivosolujaan. Suurimpaan osaan on ongelmista on myös ratkaisu. Lisäksi luet, opiskelet paljon ja olet laaja-alaisesti kiinnostunut vähän kaikestä (mistä ei todellakaan koskaan ole haittaa).

Näin miehenä olen kuin kloonisi näin jutun perusteella. Itse en myöskään väittele asioista mistä en tiedä tai väitä tietäväni jos oikeasti en tiedä. Verbaalisessa rakentavassa keskustelussa yleensä aina minun kantani voittaa ja joskus äärimmäisen harvoin totean olevani väärässä (kun kerran olen väärässä). Tiedän myös itse että pystyisin käyttämään puhetaitoja väärin, mutta näe että siinä olisi mitään järkeä.

Oman vaimoni mielestäni en ole narsisti, enkä ystävieni mielestä. Tiedän kyllä melko varmasti että saatan vaikuttaa ärsyttävälle narsistille joidenkin ihmisten mielestä.
      Yleensä pidän suuni kiinni jos näen että joku on kiihkon vallassa jostain asiasta. Tällöin kommentoin lähinnä ympäripyöreitä, etten suututtaisi henkilöä. Aina ei kuitenkaa voi pitää suuta kiinni jos joku väittää jotain ihan älytöntä, loukkaavaa tai tyhmää todeksi. Silloin vasta kumoan toisen illuusion ja tästä moni loukkaantuu kun ei vaan pysty voittamaan minun perustelujani.

Elämästä olen oppinut sen että vaikka totuuden jostain tietää, on joskus yleisen mukavuuden kannalta pidettävä tämä tieto itsellä. Uskonasioista esimerkiksi ei ole järkeä väitellä, mutta niistä on kiva keskustella. Heikompia myös kannattaa puollustaa aina, jos kerran omaa työkalut siihen. Tieto lisää myös hieman tuskaa (sinun tilanteessasi tämä on epäily omasta narsismista).

• solution.

Ongelma on myös että jos tiedät vastauksen kaikkiin kysymyksiin niin kaverit kokevat sinun olevan leuhka ja ylimielinen kateuspäissään.
        Sen takia on hyvä asettua keskitasolle ja sanoa "emmä tiiä, kuuklaa"

• Irsto69

Eiku, sinäkin olet narsisti. Ei muuta kuin pärjäämistä :-)

• yli100muttapaljonko

Ehkä se toinenkin voi olla yhtä älykäs, vaikka persoonallisuudeltaan onkin kiihkeä. Viitttaan kommenttiisi "kiihkon vallassa jostain asiasta". Hihiii! Ympäripyöreys on just joo mahdollisesti hänelle superärsyttävää.

Muuten "puhut" asiaakin. Tunnistan itsessäni myös näitä piirteitä, ja varmaan moni muukin...

• sitäetkaihuomaa

no tekstisi perusteella, jos rehellinen olen, niin löydän joitakin narsistisia piirteitä. Lisäksi jää vaikutelma että ehkä et tiedosta kaikkia piirteitäsi itse, sinulla voi olla paljon muita narsistisia piirteitä, joita et vain itse tiedosta, mutta tulevat puheissasi ilmi. Eihän kukaan läheinenkään ilkeä sinulle päin naamaa sanoa että kyllä sinussa jotakin siihen viittaavaa voisi olla. Saatat kerätä huomiota ja nautit siitä, saatat provosoida ihmisiä niin että joskus käyvät kiinni. tunnet itsesi älykkäämmäksi kuin moni muu keskivertoihminen ja nautit kun pääset todistelemaan ihmisille älyäsi ja karismaasi. Ei ole olemassa muuta totuutta kuin se mikä sinun mielestäsi on totta asioista.

• gjfgskg

Sanoisin että olet narsisti. Kehut tekstissäsi koko ajan itseäsi.... "Minä sitä ja minä tätä" Et mitään negatiivista itsestäsi kirjoittanut, kehuit vain. YÖK!

• Dosentti Paakkunaine

Hmm ei muuta kuin kahdeksi viikoksi kuntoukseen jotta panevat.Hmm, juuret ja mukulat kuntoon siellä.

• Irsto69

Olet narsisti, ja elä sen mukaisesti niin kyllä sinä pärjäät ja ympäristö ei siitä kauheesti vahingoitu. Mutta sitten, kun saat lapsia, niin juttele asiantuntijoiden kanssa, pieni sivutuki ei ole silloin pahitteeksi.

• uliuliuliuliiuiuiui

Ei kai kukaan oikeasti usko lääkäreitä?
      Vähän kuin uskoisi autokauppiasta.

• seliseliseli

Aloittajalle: Luin viestiketjua "nlnklnknkl":n viestiin asti ja olen hänen kanssaan samaa mieltä. Äitini on narsisti joten olen saanut seurata tätä erittäin läheltä ja kyllä tuosta tekstistä paistaa narsismi läpi, sinä itse sen vain kiellät ja haet omalle mielipiteellesi täällä puolustajia. Luultavasti oletat ettei sinulla aivan oikeasti ole mitään diagnosoitavaa koska koet olevasi muita parempi ja kannattaa sitten ehkä hakea toiselta ammattilaiselta uusi diagnoosi jos tuo vanha ottaa sielun päälle. Tulos on luultavasti sama mutta et varmaan sitäkään hyväksy. Kaikki narsistithan eivät ole aivan äärimmäisen v*ttumaisia ihmisiä joiden kanssa on koko ajan hanakala olla (mutta minun äitini on tällainen) vaan sekaan mahtuu myös lievempiä tapauksia, ehkä olet sellainen?! Tai voit olla tietysti oikea kiusanhenki läheisillesi ja he eivät vain uskalla sitä sinulle sanoa..En minäkään olisi ennen uskaltanut sitä äidilleni kertoa, sehän olisi ollut sama kuin henkinen itsemurha.

• kateelliset ihmiset

Olet varmaan hyvännäköinen, koska sinuun on käydään käsiksi. Ihmiset ei tunnista kateutta itsessään. Oliko psykologi nainen? Suhtaudun elämään samoin monissa asioissa kuin sinä. En frittaile, olen mieluumin yksin, olen ajatellut, että olen onnellinen, koska en tarvitse rahan perässä juosta.
      Minua on kiusattu töissä siitä että vien kaikki miehet - muka. Opiskelin, erosin koulututin lapset, kuntoilen niin minusta sanottiin että olen narsisti.

Jollakin on vaan enemmän kuin toisilla.

• seliseliseli

Nimierkki "kateelliset ihmiset" Ootko ihan tosissas? Mitäs sulla on enemmän kun toisilla? Voit iltasin siis kattella ittees peilistä kun saat olla ihan omassa rauhassa. Ehkä se tosiaan on parempi niin vaikka tuskin täysin sun valinta.
        Ja täytyy olla vähän jotain muuta kuin kuntoilu että sanotaan narsistiks...

• ab1

Ilmeisesti kaverisi vakuuttelut eivät aina ole rehellisiä, sillä muulloin saattaisit pahastua ja sitä he eivät jaksaisi. Se mikä olet ollut nuoruudessasi on menneisyyttä, hallitsemalla nykyisyyttäsi elät paremmin. Mielipiteet sinusta on tehty jo nuoruudessasi etkä niitä enään voi muuttaa, silloin olit sellainen, nyt voit valita jos tiedät ongelmasi. Se, haluatko, on eri asia. Voisit vaikkapa aloittaa siitä ettei aina joku ole suunnittelemassa jotain pääsi menoksi ja rentoutua ja saat olla väärässäkin, sekin kuuluu inhmillisiin piirteisiin, salli se itsellesi. Joskus on hyvä olla vain "tavis" ihan keskivertoihminen ilman ylimmääräistä huomiota. Älä kiinnitä niin paljon huomiota itseesi, välillä vaikka ympärillä oleviin asioihin. Jos alat kestämään kritiikkiä itsestäsi ilman suuria tunteita, on sekin merkki henkisestä kasvustasi. Tiedät varmasti ettei kukaan ole täydellinen, salli itsellesi vikasi, siinä hyvä tie paranemiselle. Katsomalla taaksepäin et paranna nykyistä elämääsi, ja samalla muiden joiden kanssa olet tekemisessä. Se että etsit itsellesi hyväksyntää täällä, kertoo jo sinusta jotakin. Ota Relax, kaikki alkaa siitä. ja Ps. anna muidenkin elää! :)

• emppis

Kyllä narsismi on selvä sairaus,ja sellaisen vaikutuspiiriin ei kannate joutua,siitä koituu itselle pelkkää huonoa oloa,Empaattinin ihminen se saa maailmankin näyttämään melkein taivaalta

• tytöntyllerö

Oletteko koskaan miettineet, jos "normaalia" persoonallisuutta ei olekaan lainkaan olemassa? Että jokaiselle löytyisi joku diagnoosi, jos oikein etsisi, ja näitä olisi ennen kutsuttu luonteenpiirteiksi. :D Onhan koko tietoisuutemme loppujen lopuksi vain kasa aivoissa kulkevia sähköimpulsseja..

Tuli vaan mieleen.

• Totta tuokin :) Ajattelu on mikrosähkö-kemiallista toimintaa. Olemme jokainen 'ainutkertaisia persoonallisuuksia'

• tsygootti

Näinpä. Ja jokainen meistä saataisiin psykoosiin.

Ehkä olemme jo joukkopsykoosissa :-/

• jk

olet mielstäni narsisti

• :DDD.....

Ihmeen paljon täällä on "lääkäreitä"

• Mosse..

Minusta kuulostat poikkeuksellisen lukeneelta ja itsetietoiselta ihmiseltä. Et käytä tietojasi väärin, etkä rehvastele niillä, mutta jos tiedät jonkun asian pystyt voittamaan väittelyn. Asioista joista ei tiedä ei kannata puhua liikoja vaan myöntää, että en ole tuohon alaan tarpeeksi perehtynyt pystyäkseni siitä vakavasti argumentoimaan. Tunnistan nämä ominaisuudet myös itsessäni. Minun mielestä tuossa ei ole mitään vikaa vaan olet ns. hyvä ihminen (tällä ei ole mitään tekemistä älykkyydeen tai lukeneisuuden kanssa)

Nuoruudesssi olit hieman väkivaltainen. Väkivalta on sairautta paitsi silloin kun sitä käytetään puolustautumistarkoituksessa. Onneksi olet päässyt eroon siitä.

Narsistiselta persoonallisuushäiriöiseltä et todellakaan kuulosta. Narsisti ja psykopaatti ovat hyvin lähellä toisiaan ja vaikea niille mitään rajaviivaa onkaan vetää. Toisaalta nuo taudit ovat sellaisia, että niitä ei voi parantaa eikä ihminen suostu hyväksymään asiaa vaikka kirjasta lukisi itsensä ongelman, ja narsisti voisi hakea hyväksyntää esimerkiksi juuri tätä kautta. Toisaalta siinä ei ole mitään järkeä kun narsisti ei tajua ongelmaansa. Tekstisi mukaan et ole narsisti. En tiedä mitä lääkäri nuoruudessasi on sitten tulkinnut. Kandee muistaa, että noi diagnoosit on vain suuntaa antavia ja lisäksi niiden antajatkaan ei niitä välttämättä tajua.

• A

Ihmisten luokitteleminen persoonallisuustyyppeihin on turhaa. Teot ratkaisevat.

• Tsemppiä!!!

Narsismi on nyt muodissa...jokainen muka tuntee jonkun narsistin. Jos mietitään hetki jotain muuta kansaa, kuin itseään vähätteleviä suomalaisia, olisi esim. USAssa tosi paljon narsisteja. Ei se tee ihmisestä narsistia, jos uskaltaa olla itsestään ylpeä ja kertoa hyvät puolensa. Kyllä olet vain hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen, joka varmaankin vaatii itseltään tosi paljon ja siksi on aikoinaan sairastunut masennukseenkin.

• zemiääää!!!

Narsismi ei enää ole muodissa, nyt muodissa on totuus vaikka junttimedia eivät sitä vielä ole ymmärtäneet.

• zemiääää!!! kirjoitti:

Narsismi ei enää ole muodissa, nyt muodissa on totuus vaikka junttimedia eivät sitä vielä ole ymmärtäneet.

Kaikki aikanaan.

Ilman narsismia emme ole mitään.

• .....!

Jos kykenet olemaan epäitsekäs, et ole narsisti.

• nirskunarskuparsku

Kaikki te olette narsisteja ja se siitä. Hauskaa päivänjatkoa!

• Narstin vaimo

Olet koska olet täällä valehtelemassa.

• netissä valehtelen

sillä ei täällä kukaan puhu totta. Lähes kaikilla nimimerkeilläkin kirjoittavilla on tyypillisesti jokin "yliminä"-moodi päällä, jossa esitetään kaikkea muuta kuin ollaan.

Minä olen narsisti koska valehtelen netissä!

• jk

vai iin

• ei tarvi olla paras

Yksi narsistin tyypillinen piirre on, että hän kaivelee menneitä, ja riehaantuu vanhoista itseensä kohdistuneista loukkauksista, kuin ne olisivat tapahtuneet äsken.

Jos tuo mitä kerrot pitää paikkansa, niin minun mielestäni olet ihan hyvä tyyppi, jollaisista ainakin minä pidän. Olethan sinä voinut olla joskus narsisti. Kaikkihan me olemme enemmän tai vähemmän narsisteja lapsena ja nuorena. Ihmisen persoonallisuus kummminkin kehittyy ja niin olet kehittynyt sinäkin.

Kateus saa ihmiset inhoamaan karismaattisia tyyppejä. Narsismi on nykyään muotisana. Jos jostakusta itseään arvostavasta ihmisestä ei pidetä, niin narsisiti on ensimmäinen haukkumasana. Ei edes psykologien antamat diagnoosit ole ilman muuta faktaa. Ihmisen persoonallisuuden arviointiin vaikuttaa psykologin omat asenteet ja kulttuurimme arvot. Ei kukaan tiedä, millainen ihmisen pitäisi olla. Tärkeintä on, että itse tiedät mitä olet, ja pyrit vilpittömästi kehittymään ihmisenä.

Jos ei anna koskaan tilaa muille, niin silloin on ymmärrettävää, että se herättää negatiivisia tunteita muissa ihmisissä. Kokeilepa olla niin itsevarma ja tasapainoinen, että sulla on varaa antaa olla sivussa ja antaa muiden loistaa. Se ei narsistilta onnistu.

• Olemme kaikki

Määrittely riippuu siitä mitä narsismilla tarkoitetaan?

Mielestäni osuvin kuvaus löytyy Paula Salomaan kirjasta: "Narsismin tiedostaminen – toipumisopas narsistille ja uhrille". Hänen mukaansa suurin osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän etääntynyt aidosta itsestään johtuen kasvatuksen ja yhteiskunnan malleista, jolloin olemme joutuneet peittämään osan eheästä minuudestamme. Peittelyn ja epäaitoon itseen samaistumisen johdosta olemme kaikki ajautuneet eriasteiseen narsismiin. Näin katsottuna kaikki tähänkin ketjuun kirjoittaneet ovat kanssasi samassa veneessä, eli narsisteja, mikäli niin halutaan nimittää. Eroja on vain siinä missä määrin kukakin näitä piirteitä omaa, joten narsismia voi ilmaista asteikolla 1-100% sen sijaan että pyritään määrittelemään se on/off tyyppisesti. Täydellisesti narsismista vapaita yksilöitä lienee siis harvassa. Melko rankasti todettu, vai kuinka?

Salomaan näkemyksen lohduttavin anti on kuitenkin se, että narsisti voi eheytyä, kunhan ensin tiedostaa ongelman.

• KUIS ON ???

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologi
      Toisin kuin psykiatrit, psykologit eivät aseta lääketieteellisiä diagnooseja (Suomessa ICD-10) eri mielenterveyden häiriöille. Sen sijaan psykologi voi psykologintutkimuksen keinoin tehdä psykodiagnostiikkaa, eli kuvailla ongelmien luonnetta, kartoittaa asiakkaan vahvuuksia ja selvittää keinoja asiakkaan tilanteen parantamiseksi. Suomessa psykologit eivät myöskään määrää lääkitystä, vaan lääkityksestä vastaa psykiatri lääkärinä. Nämä kaksi ammattia eroavat psykoterapeuteista siinä, että he eivät voi tarjota KELAn korvaamaa psykoterapiaa, jolleivät käy lisäksi erillistä psykoterapiakoulutusta (erikoistumiskoulutus, 3–5 v). Psykologin koulutus sinänsä mahdollistaa kuitenkin terapeuttisen asiakastyön sekä ohjauksen ja neuvonnan.

PSYKOLOGI EI TEE DIAGNOOSIA, ELI JOS ET OLE LÄÄKÄRILLÄ KÄYNYT NIIN DIAGNOOSIA. TAI SITTEN TÄMÄ ON PROVO.

• jooo

Narsistit eivät kai yleensä kaihda valehtelua, joten se siitä :P

• emppis

Niin toisia vähättelevät itseään korostavat ja valheita selän takana puhuvat,eikö se kuulosta ja aivan Narsistiselta ja sellaiset kyllä saattaa tehdä elämestä helvetin ei taivaan.

• 11 + 3

Narsistisen persoonallisuushäiriön pimeimmät puolet tulevat esille lähisuhteissa.

Et kertonut seurustelusuhteista, avoliitosta tai avioliitosta, saatikka suhteista mahdollisiin lapsiisi.

• epäilyttävä...

narsisti... EIHÄN KUKAT KIRJOTA!

epäilyttävää...

• BatuunAntonius

"Mä oon narsisti. Ootte ihan paskoja mutta sehän ei ole minun vikani."

• sddsfdfsf

Minä en sitten ole mikään asiantuntija, en edes työskentele terveysalalla. Kokemukseni narsismista rajoittuu yhteen ihmiseen. Mutta saa kai sitä aina vähän analysoida. Tekstisi on hiukan ristiriitainen. Tai sanotaan että sitä lukiessa tulee ristiriitainen olo. Otsinkon perusteella sanoisin ettet ole, koska narsisti ei anna tällaisissa asioissa epäilykselle sijaa. Toisaalta itse tekstissä et epäile narsismia, vaan kerrot jonkun muun epäilleen. Tekstissä mainitsest lähinnä hyviä puolia itsestäsi ja huonoille puolillekin annat aina jonkin oikeutuksen, kuten että olet julma koska puolustat heikompia. Tekstisi perusteella vaikutat myös aika jämptiltä, että asiat ovat näin, näin ja näin, eikä muuta totuutta ole. Useissa tekstin kohdissa tunnut nostavan itsesi muiden yläpuolelle.

Toisaalta taas... Me täällä kirjoittelevat emme tunne sinua. Jos miehesi ja ystäväsi, jotka siis tuntevat sinut, ovat aivan rehellisesti kertoneet etteivät havaitse sinussa narsistisia piirteitä, kannattaa varmaan uskoa mielummin heitä. Ehkä sinulla on vain hyvä itsetunto. Monissa meissä on joitakin narsistisia luonteenpiirteitä joita nykyaika tuntuu ruokkivan. Milloin sinulle on tuo diagnoosi annettu? Tuntuu hassulta että kovin nuorta ihmistä lähdettäisiin tuolla tavalla diagnosoimaan, kun persoonan kehitys on vielä kovin kesken.

Ja vielä noiden tietojen jakamisesta. Mitkään terveyteesi liittyvät tiedot eivät liiku organisaatioiden välillä ilman lupaasi.

• Ylidiagnosoitua

Narsismi on nykyään ylidiagnosoitu persoonallisuushäiriö, ihmisiä leimataan todella helposti narsisteiksi. Kun kerran tunnet omat rajasi, tiedät että osaat olla rohkea ja itsepintainen, mutta myös vaatimaton ja auttavainen, niin terveeltä minun mielestäni kuulostat. Narsistista narsistin tekee nimittäin se, että hän itse ei tajua olevansa millään tavalla ylimielinen tai röyhkeä. Hän käyttää täysin sumeilematta muita hyväksi. Narsistille tuskin ikinä tulisi mieleenkään, että juuri hän on narsisti. Mielestäni siis ei, et ole narsisti. On ihan tervettä vaan että on jotain itsetuntoa ja kunnianhimoa. Älä siis pelkää, jos omatuntosi kolkuttaa, se on vain terveyden merkki.

• KuulaPingPong

"Minulle on annettu diagnoosiksi narsistinen persoonallisuus. "

kallonkutistusalan työntekijät nyt ovat usein niin sekaisin itsekkin, että niitten näkemyksiä kannata pureksimatta niellä.

ainakin kannattaa hankkia usea mielipide asiasta, mikäli askarruttaa.

• ....

Narsistihan ei löydä itsestään mitään mitään vikaa IKINÄ.. joten kertomuksesi perusteella olet mukava, ihana, kaikkien puolustaja, paras tyyppi jne.. eli mitään negatiivista et itestäs pysty kertomaan... ELI kertoo jo sekin paljon... Ja mitä sä täältä kyselet keneltäkään oletko narsisti, eihän kukaan sua tunne tai tiedä, kirjottaa voi aina mitä tahansa. Mä uskon vakaasti että oot narsisti, sellanen "olen aina oikeassa, lyttään muut mielipiteelläni"- ihminen. Thats that!

• jörsses

Kyllä vain ja hyvinkin täydellisesti.

• Uskovainenmies...

Et sinä narsisti ole, mutta uskovaisena kristittynä sanoisin, että sinusta vaistoaa selvästi kovasydämisyyden ja itserakkauden, eli ylpeyden vanhahtavasti sanottuna. Se on varmasti synnynnäistä osittain ja osittain elämä on kovettanut. Ihmissydämen ongelmat ovat aina vaikeita. Niihin ei ole inhimillisiä lääkkeitä.

• Ohjeet Suomalaisille

Joo Suomalaisen täytyy olla nöyrä, köyhä, raihnainen ja tyhmä mutta rehellinen jotta hän saa suuren yleisön hyväksynnän.

Keskustelut kannattaa aina aloittaa kertomalla kipeästä lonkasta tai rahapulasta.
      Näin pääset suureen suosioon ja saat samanlaisia kampurajalkaisia ja persaukisia ystäviä kenen kanssa on kiva hörppiä korvikkeita ja vajota yhdessä synkkyyteen.

Älä yritä loistaa missään tai olet leuhka narsisti. Älä iloitse onnestasi tai olet sietämättömän onnekas narsisti joka ei ole onneaan ansainnut siten kuin kavereiden olisi pitänyt.

MUISTAKAA KÄRSIÄ IHAN VITUSTI! SE KANNATTAA! OLE LUUSERI, -OLET SUOSITTU! 8)

• eriope

Et todellakaan. Aito ihminen, sosiaalinen ja empaattinen. Edellinen testaus on ollut nuoruuden ja murrosiän uhmaa, onka jäkeen olet kasvanut vastuuntuntoiseksi aikuiseksi. Jatka samaan malliin.

• toinen narsisti

Luettuani viestisi, missä kerrot itsestäsi, niin olen takuu varma siitä että olet narsisti : )

• Wikipediasta luin..

DSM-IV:n kriteeritDSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[5]

6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        [muokkaa] Theodore Millonin jaotteluPsykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa: [6]

Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Don Juan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

• narsistin narsissi
        Wikipediasta luin.. kirjoitti:

DSM-IV:n kriteeritDSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[5]

6.muiden hyväksikäyttö
        7.empatian puute
        [muokkaa] Theodore Millonin jaotteluPsykologi Theodore Millon erottaa narsistisessa luonteessa neljä alatyyppiä, joista samalla henkilöllä voi esiintyä vain yksi tai kaikki yhtä aikaa: [6]

Periaatteeton, epäsosiaalisia piirteitä
        Elitistinen, edellyttää etuoikeuksia, hyödyntää tuttavuuksia, julkisivu ei pidä yhtä todellisuuden kanssa
        Don Juan-tyyppi, viettelevä, hedonistinen, patologinen valehtelija
        Kompensatorinen, syvän huonommuuden tunteen täyttämistä ylemmyydentuntoisuudella

Jos tuohon on uskomista niin kaikki tuntemani ihmiset ovat narsisteja enemmän tai vähemmän.

• Mahdolliseti olet(kun olet diagnoosin saanut), mutta jos haluat, niin voisin selvittää asiaa muutamalla lisäkysymyksellä.

• 23

Hei ap!
      miten sinut testattiin?

Itse sain aikanaan epävakaa persoonallisuushäiriön diagnoosin ilman mitään testauksia tms suurinpiirtein pohjalta, ettei hoitajani tykännyt minusta. (olin sairaalassa itsemurhayrityksen jälkeen)

Myöhemmin tuo diagnoosi todettiin olevan "tuulesta temmattu" ja täysin perusteeton.

psykiatria on pelottavaa!

• errare natur

No, jonkin verran ainakin tässä avauduit ja ainakin kirjoituksesi oli laaja ja seikkaperäinen, mitä omiin luonteenpiirteisiisi tulee. Jotenkin näyttivät olevan kuin jostain testistä repäistyjä vaihtoehtoja. Toivottavasti olet vilpitön.

Narsismi ei välttämättä kait tietääkseni liity millään lailla väkivaltaisuuteen, johon jollain lailla myös viittasit. Itsepuolustus ei liity narsismiin, vaan luonnolliseen itsesäilytysvaistoon. Ja paikalta poistuminen on ok uhkatilanteissa.

Onhan se hurjaa, jos sinusta tehty diagnoosi nyt vasta tulee tietoosi. Eikö ihmisellä ole oikeus omiin potilastietoihinsa ilman muuta. Pitäisi olla pyytämättäkin saatavina, jos et ole väkivaltainen tai harhainen. Lisäksi, joskus myös asiantuntijat erehtyvät, jos heillä ei ole kaikkea mahdollista tietoa ja ymmärrystä tutkittavistaan.

• Se on siinä.

Olet. Sen osoittaa tekstisi.

• se on siinä

Olet sen osoittaa tekstisi.

• Narsismiin kuuluu se, että narsisti ei itse tajua olevansa narsisti. Paras keino selvittää asia on läheisiltä ihmisiltä. Narsistille ominaisia piirteitä on uskomus siitä että hän on huippu tyyppi. Narsisti ei näe vikaa itsessään. Mitä tahansa pahaa hän tekeekin se on oikeutettua ja yleensä jonkun toisen vika. Siksi narsistit saattavat usein valehdella, varastella tai tehdä muuta vastaavaa. Narsisti ovat myös hyvin kontrolloivia persoonia ja käyttävät syyllistämistä, manipulointia ja valheita oman statuksensa pönkittämiseksi. Narsisteja on myös hieman erilaisia ja eri tasoisia. Tarkastele itseäsi tässä valossa ja pyydä läheisiäsi myös tekemään niin.

• 14

En jaksanut lukea loppuun, kun oli niin itseriittoisaa plörinää.. :D

"Minulle on annettu diagnoosiksi narsistinen persoonallisuus."

Eikä: Minulle on annettu diagnoosiksi narsistinen persoonallisuushäiriö.

Mutta kirjoituksesi perusteella olet sekopäinen, itserakas, itsekeskeinen, omahyväinen ja korvaamaton. narsisti.

Toisaalta mietin, että tämä diipadaapa saattaa olla Suoli24 omaa tuotantoa.

• 10.04 läts

Asenna ubuntu.

• Suoli mikä suoli

Näistä ylärivin jutuista näkyy, että ne ovat suoli24:n omaa tuotantoa.

• Kyllä se siitä

Itse epäilin eräällä ihmisellä jonkin asteista narsismia, kun tapailin häntä viime keväänä. Hänen kanssaan yhteistä sinulla on ainakin seuraavat kohdat:

A) "Olen verbaalisesti lahjakas, ja voitan ihmiset väittelyissä. Tosin väittelen vain niistä asioista, joissa tiedän olevani oikeassa. Jos en tiedä varmaksi, en ota kantaa." Hän toimi täysin samoin ja nautti väittelyiden voittamisesta. Kantaa ottamuus vain valitettavasti näkyi siinä, että keskustelu rajautui aina vain niihin asioihin, joista hän tiesi ja joissa tiesi "päihittävänsä" toisen. Toisin sanoen kaikki omat keskustelunaiheeni sivuutettiin ja jouduin jatkuvasti jonkinlaiseen kilpailuasetelmaan ja pakotetuksi puhumaan jatkuvasti samoista aiheista -hän kun ei voinut mistään keskustella ellei ensin ollut ottanut asiasta selvää. Suhde päättyi, koska en voinut olla ihmisen kanssa, jonka kanssa vuorovaikutus on mahdotonta ja ainoa tehtäväni on kommentoida hänen juttujaan. Eräässä mietekirjassa koottiin pointtini hyvin: "Mitä enemmän voitettuja väittelyitä, sitä harvempi ystävä. Mitä toisen pitäisi saada keskusteluista, joissa saa itse olla aina väärässä? Keskustelun tarkoitus ei ole ratkaista kumpi on oikeassa, vaan että molemmat saavat sanoa ajatuksiaan ääneen ilman loputonta väärässä olemisen pelkoa. Assosiaatio on aina kiinnostavampaa kuin järkeily.

B) Myös hän poistui paikalta aina riitatilanteessa samoilla perusteluilla kuin sinäkin. Viimeisellä kerralla hän poistui puoleksi vuodeksi. Ajatus rauhoittumisesta ensin on sinällään hyvä, mutta hänen kohdallaan heräsi kysymys siitä, että hän ei ehkä pystynyt käsittelemään konflktitilanteita. Hän ei kestänyt itseensä kohdistuvaa kritiikkiä milloinkaan, joten riitatilanteessa riski sellaisten asioiden kuulemiselle, joita ei halua kuulla, on keskivertoa isompi.

C) Hänellä myöskin ystäväpiiri on rajautunut pieneksi (ja juuri harrastuspiiriin), ja vietettyäni aikaa hänen seurassaan ymmärsin miksi. Häntä ei kiinnosta lainkaan muiden ihmisten elämä, niin silloin ystävät on pakko valita sellaisten joukosta, joilla on elämässä samoja kiinnostuksenkohteita. Jos vaikka intohimosi on esim. lätkä, kuka tahansa ei jaksa keskustella kanssasi samasta aiheesta loputtomiin, ellei itse koe sitä myös intohimoksi. Itse huomasin joutuvani tähän tapaan keskustelemaan yhteisestä harrastuksestamme lähes jatkuvasti, mutta itselleni se ei ole samanlainen intohimo enkä ylipäätään mistään asiasta jaksa puhua _koko ajan_. Mahdollisuudet aiheen vaihtoon olivat heikot, koska hän ei koskaan kysynyt minulta mitään ja reagoi omiin aloitteisiini hiljaisuudella tai yhdellä sanalla. Hän saattoi palata asiaan tyyliin viikon päästä, kun oli ensin ottanut asiasta selvää ja voisi näin päihittää minut väittelyssä. Aika erikoista, eikös vain, että kun tutustuu uuteen ihmiseen, ei parin kuukauden aikaan kertaakaan tule mieleen kysyä hänestä mitään? Näin täydelliseen itsekeskeisyyteen en ollut ennen törmännyt.

D) Myös hän kokee itsensä kauniiksi ja viehättäväksi, ja on itseensä niin tyytyväinen, että ei kuulemma tarvi minua siihen kertomaan, että hänessä olisi jotain vikaa. Toisen ihmisen huomioon ottaminen on mielestäni etenkin parisuhteessa vain sellainen asia, jota ei voi sivuuttaa. Hän kuitenkin oli lukittautunut siihen "olen tyytyväinen itseeni" -moodinsa ja tiesin, ettei hän koskaan tulisi muuttumaan. Ja kaiken tämän itsetyytyväisyyden takana pystyin näkemään heikon itsetunnon: hänellä oli loputon vimma suorittaa ja menestyä, saada kehuja ja ihailua ympäristöstään. Sellaiseen ei olisi tarvetta, jos ihminen kokisi kelpaavansa ja olevansa arvokas. Arvoaan kyseenalaistava ihminen joutuu tuohon oravanpyörään, missä mikään ei koskaan voi riittää.

E) Narsistille tyypilliseen tapaan hän ei pystynyt hetkeksikään pysähtymään ja rauhoittumaan, vaan kaiken aikaa teki jotain. Ei voinut edes istua viereeni sohvalle, kun menin vierailulle hänen luokseen. Ollessaan minun luonani hän siivosi koko asuntoni tai teki koulutehtäviä. Miten tällaisen ihmisen kanssa voi milloinkaan oikeasti kohdata?

Kyllä, uskon että sinulla on narsistisia ominaisuuksia, mutta se että oletko narsisti, on asia erikseen. Narsisti ei milloinkaan myönnä itsessään vikoja, mutta jos pystyt rehelliseen itsereflektioon, se on jo enemmän mitä narsistilta voi odottaa. Lähes kaikilta nykyihmisiltä löytyy jonkin verran narsistisia piirteitä, itseni mukaan lukien, joten voi olla vaikea tiedostaa milloin on kyse vakavasta ongelmasta. Kuitenkin jos tunnistat itsesi yllä olevasta kuvauksesta, aihetta muutokseen ainakin on. Terveiden ihmissuhteiden rakentaminen tuollaisista lähtökohdista on käytännössä mahdotonta. Tässä asiassa kun oleellista on itsekeskeisyys, on hyvä lähteä kartoittamaan, että miten paljon keskityt itseesi ja kiinnostaako sinua mitä vaikka ystävillesi kuuluu. Milloin olet viimeksi kysynyt jotain heidän elämästään, ollut aidosti kiinnostunut ja keskustellut siitä?

• 80898989
    • Totuuksien_LAukoja_1

Olet vaan ollut LIIKAA NETISSÄ!!! Siellä se KUSI NOUSEE PÄÄHÄN!

• talvenaikaa

Moi.

Kertomasi perusteella en kyllä sanoisi narsistiksi tällä hetkellä, sen verran kirjoituksessasi on itsetuntemuksen ja etenkin itsesi kyseenalaistamista. Ja mitä nuoruuden kuvioihin tulee, olemme jokainen enemmän tai vähemmän läheisriippuvuudesta kärsiviä, josta narsismi syntyy. Itsenäistyminen ja henkinen kasvaminen suurimmalla osalla kehittyy terveeksi elämäksi, jolloin ei yritetä elää toisen ihmisen elämän avulla, pakoteta ketään ruotuun ja olemaan kuin itse on. Narsisti pitää läheiset ihmiset näkymättömässä häkissä, jota hallitsee erilaisin väkivaltakuvioin. Narsistin läheisriippuvuus muodostuu oman elämän puuttumisen myötä muiden elämän haltuunoton pyrkimiseen ja etenkin henkisesti ahtaalla olevat ovat hänelle otollisia kohteita. Narsisti manipuloi sinut itsesikin uskomaan omat kuvittelut, sillä hän on etevä puhuja (Hitler).
      Myöhemmin tuo kuvio johtaa epävakaan persoonallisuuskuvion syntyyn, mikäli narsisti omaa henkisen kasvun kapasiteettia. Jekyll ja Hyde kuvio niinsanotusti. Narsistin identiteetti kehittyy ulkopuolelle, ei omien tuntemusten tulkitsemiseen itsessä ja etenkin kyky asettua toisten asemaan puuttuu.
      Uskonnoissa tai mikä nyt sattuu olemaan totuuskäsitys tuo läheisriippuvuuden kehittyminen narsisti kuvioksi näkyy erityisen selvästi. Kiihkototuus ilman identiteettiä tuo ongelmia koko perheelle. Usein löytyy niitä omien lastenkin hyväksikäyttöjä tai muuta väkivaltaa, ulospäin ovat helposti hakeutuvia johtoasemaan.

Itse tiedät itsesi, diaknoosisi on periaatteessa toisten ongelma, ei sinun. Olen itse poikkeavan luova, aspergermies. Ei se minua estä elämästä omaa elämää, olen hyväksynyt itseni, kohdannut omat pelkoni ja jos joku ei minua hyväksy, ei se minun ongelma ole.

Mukavaa talvenaikaa.

• petytittaa

Sinähän sait sellaisen paperin jossa se sanottiin, mitä tuota täällä kyselee enää, vai onko sekin komeeta kerrottavaa. Aviopuolisona ei hyvä, olen kokenut sen helvetin.

• goodieGoNo

olet ja olet paljon muutakiin: mimmosen diagnoosikimpun halluiisit tai kuulostais sulle hyvältä?

Noin, ku aamusta herräät, ni älä lähe minnekään... sitten, ko on ilta, ni käy maate. Niin on hyvä.

• Täti Monica

Katsokaa Mike Leigh'n loistava elokuva Naked.

• Niin ihailua

Mielestäni aloittaja ei ole mitään MINUN mielestä,jotenkin tulee sellainen näennäinen olemus vaan mieleen ketjun aloittajasta enkä huomannut oikeastaan ollenkaan että olis hyvä itsetunto päinvastoin kun kyselee keskustelupalstalla tuollaista.

• minä minä minä minä

Noin tarkka itsensä kehuminen vahvistaa diagnoosin, tuohan kuullostaa jo siltä, että olet suorastaan yli-ihminen.

• pujweoighjbarg

Sitä en tiedä oletko narsisti vai et, koska en tiedä kun sinun kertomuksesi asiasta. Sen perusteella et, vaan olet ollut epäkypsä kuten meistä kaikki, nuorena, ja nyt olet vanhentunut ja viisastunut. Lähes jokainen saisi narsistin diagnoosin aika helposti noin 18-22-vuotiaana :) Silloin kun sitä tietää kaikesta kaiken ja on maailman viisain aikuinen ihminen, jota maailma ihailee :D
      No, puhumattakaan teini-iästä osalla, huh, huh!

Mutta! Se mitä tiedä, on ettei ammattipsykologi, siis joka oikeasti osaa ammattinsa eikä ole feikki, tee diagnoosia minkään testin perusteella, eikä kolmessa kerrassa. Varmaa diagnoosia kun ei siinä ajassa saa, eikä ihmistä opi tuntemaan muutamassa tunnissa. Tämän ihan jokainen ammattilainen tietää. He voivat esittää arvioita ja mielipiteitä ja varmasti itselleen pohtivatkin, alusta saakka. Testit voivat antaa suuntaa sen hetkisestä tilanteesta, mutta ei muuta. Tosin, olen törmännyt yhteen täysin ammattitaidottomaan psykologiin erään kurssin yhteydessä. Hän oli lähinnä itseään täynnä ja esitti "ovelaa" ja suurta ihmistuntijaa, luetteli ihmisille asioita mitä nämä halusivat kuulla tai ikäänkuin... Niin, hän oli siis psykologisia asioita opetetellut ja ehkä koulunsa käynyt, mutta ei hän psykologi ollut. Ainakaan ihmisiä auttaakseen oikeasti. Mutta hän olikin työvoimakoulutuksen palveluksessa, että juu ;)

Pointti on siis, että kyllä noita harvoja huijareita on myös psykologeissa, koulutus ja paperit kertovat että on päässyt koulusta läpi, ei sitä, osaako ammattinsa tai mitkä ovat motivaatiot tehdä sitä ammattia.
      Eli siis en myöskään tiedä tästä sinun psykologistasi sen enempää, joten en voi sanoa.

Oikeat ja ammattitaitoiset mielenterveysalan ammattilaiset tietävät miten vaikeaa on juurikin vaikka narsistia tunnistaa, ja siis eivät tee pikadiagnooseja. Narsistinen olet todennäköisesti nuoruudessasi enemmän ollutkin, ja nuorena ahdistusta ja masennusta aiheuttaa kun alkaa tajuta, ettei maailma olekaan vain minua varten, toiveet onkin hankalia toteuttaa ja oma paikkansa on etsittävä. On säkää mimmoisen perheen saa, ja siis kuinka pitkä taistelusta tulee, ja minne suuntaan vaaka kallistuu.
      Epäkypsäpersoonallisuus nuorena on normaalia, eikä häiriö. Miten ihminen voi yhtäkkiä kypsyä kerralla kun takana ja pohjalla on pelkkä lapsuus? Kyllä ihmisen kasvaminen ja kehittyminen on ihan koko elämän mittainen prosessi ja ikävä kyllä ainoa viisaus mikä meillä on, on jälkiviisaus ja virheistä sitä oppii eniten... Joten niitä tulee sitten jokaiselle kahmalokaupalla.

Sinä kai itse tiedät mitä olet ja kuinka rehellinen olet noissa asioissa. Mitä sen teestin vaikutuksiin tulee, voit kysyä. Siis hakeudu sinne uudelleen jos asia sinua vaivaa ja kysy, että miten nyt näin ja kerro perusteet, miksi olet eri mieltä ja miksi asia sinua vaivaa. Ehkä sitten tiedät enemmän. ???

• radikaali nuori

kyllä sinä olet aivan normaali.terve nuori ihminen.lopeta moiset ajatukset.se joka on kirjoittanut ei ole ymmärtänyt,mitä on kirjoittanut papereihin.jokaisella nuorella on ollut masennusta joka kuuluu kasvun aikaan.on räväkkää menoa ja laimeampaa menoa.nyt lopetat moiset mietteet.sinähän autat toisia ihmisiä.narsisti käyttää joka mutkassa toisia hyväksi rahallisesti,fyysisesti.naapurin mies on sellainen.ole oma itsesisi se sinun tulee olla ei joku muu.reippain mielin eteen päin.voimia sulle.

• +

Etsit vastausta kysymykseen johon on mahdotonta antaa vastausta.
      Voin kertomasi pohjalta epäillä sinulla olevan ongelmaa enemmänki
      kertomastasi Diagnoosista jonka ilmeisesti haluasit korvata uudella
      "ehyemmällä persoonallasi ".
      Ongelma ei niinkään ole diagnoosissa.Diagnoosit ovat tarkoitettu
      nähdäkseni lääkärien käyttöön millainen hoitomuoto auttaa sinun
      eheytymistäsi .Oli sitten diagnoosina "nuhanenä" saat paremmin tarvitsemaasi
      apua ongelmaasi mikäli nuhasta tulee krooninen haitta.
      Dignoosit ovat työkaluja sinun ongelmiisi perehtyville "asiantuntijoille".
      Ongelma ei ole kohdallasi diagnoosi vaan asenne saamaasi tietoon.
      Teit nyt ongelman diagnoosista joka ei ole sinun varsinainen ongelmasi
      Kysyt täällä Oletko narsisti ? Sama asia jos kysyin sinulta .
      Olenko minä narsisti ?
      Tutustu itseesi paremmin "ikäviinkin puoliisi" .Kohtaamalla itsesi
      sellaisena kuin olet saavutat eheytymistä omassa mielessäsi.
      Silloin sinun ei tarvitse tulla tänne kysymään .Kuka minä olen?
      Hyvää jatkoa .

• LeimaOtas

Ihan normaalilta älykkäältä ihmiseltä ainakin vaikutat.
      Minulle kävi tässä taannoin niin että isäni kuollessa ja muiden ikävien yhteensattumien osuessa samaan aikaan, menin tk-lääkärille pyytämään nukahtamislääkettä.
      Hän olikin sitten perusteellisesti tutkinut vanhoja tietojani, nuoruudessani kun olin käynyt psykoterapiassa isäni väkivaltaisuuden aiheuttamien traumojen takia.
      Muistan että silloin aikoinaan psykologi kysyi käytänkö alkoholia, johon vastasin että kyllä. En älynnyt tarkentaa että käyttö oli "normaalia" nuorisolle tyypillistä viikonloppuina silloin tällöin käyttöä.
      Nyt sitten tämä tk-lääkäri alkoi tivaamaan alkoholinkäytöstä,( jota en käytä nykyään ollenkaan), ja tämän asian takia ei millään meinannut kirjoittaa reseptiä nukahtamislääkkeisiin.
      Olin aivan äimänä ja kysyin mitä se alko nyt tähän liittyy, johon lääkäri totesi että tiedoissani lukee että minulla on alkoholiongelma.
      Eli tuollainen vanha lausahdus jota en tajunnut tarkentaa, leimasi minut alkoholistiksi.
      Kyllä pikkuisen alkoi hermo pettää että yhden psykologin oman tulkinnan takia, joka on 20 vuoden takaa, voidaan ihminen leimata.
      Sitten joudut vakuuttelemaan ja jankuttamaan asian oikeaa laitaa ja se ei ole helppoa.
      Että tämmöistä tässä meidän terveydenhuollossamme.
      Sain kuitenkin reseptin, ihme kyllä, vaikka varmaan olen se alkoholisti vieläkin siellä paperilla.

• nipatyttö 43

et ole narsisti!!! ihan kun olisi lukenu oman luonnekuvaiksensa. mä olen nyt jo aikuisiässä miettiny et pitäs käydä lanttumaakarilla ja selvittää oonko mä vähän hullu vai kaikki muut? tää maailma on niin sairas paikka nykyään et mun mielestä tarvittais enempi sun ( ja mun) laisia ihmisiä, joilla on pokkaa ja uskallusta puolustaa heikompia.

• +

Mitäs sinä sillä tiedolla teet jos saisit käteesi" hullun" paperit.
      Tuleeko sinusta enemmän vai vähemmän" hullu" hankkimasi tiedon avulla?

• hehheh..

Niin. Mitä sillä on väliä vaikka papereissa lukisi skitsofrenia ja diagnoosi olisi väärä kun eihän niitä kukaan kuitenkaan lue.

• +
        hehheh.. kirjoitti:

Niin. Mitä sillä on väliä vaikka papereissa lukisi skitsofrenia ja diagnoosi olisi väärä kun eihän niitä kukaan kuitenkaan lue.

Tarkoitin lähinnä sitä tuleeko dignoosin avulla henkilöstä enemmän tai vähem-
        män narsistinen mitä hän olisi ilman dignoosia. ?
        Henkilöllä on "sairaus" joka tapauksessa ilman dignoosiakin mikäli
        hän oireilee skisofreenikon tai voimakkaasti narsistisin piirtein.
        Diagnoosi ei tee henkilöä "sairaaksi"vaan hänen tuntemansa oireet.
        Dignoosi on pikemminkin määritelmä oireista.
        Vääräkään dignoosi ei sairastuta henkilöä tosin leimaa pahasti
        Täytyyhän väärä diagnoosi ensin vahvistaa vääräksi diagnosoimalla
        henkilö useamman asiantuntijan lausuntojen avulla vääräksi.
        Yhtä lailla voimme epäillä alkuperäistä kirjoittajan arviointia itsestään
        vääräksi .Kukaan täällä ei voi vahvistaa häen kirjoittamaansa lääkäreiden
        arviointia oikeaksi eikä myöskään vääräksi.
        Emme myöskään tiedä alkuperäisen krjoittajan antamien tietojen
        todenperää.

• Ehkä oletkin !!??

En tunne sinua. Mutta eikö juuri narsisti osaa tuolla tavalla löytää itsestään vain hyvät puolet ja tavallaan lumota kanssa ihmiset, pitää heitä sillä tavalla vallassaan. Lähellä olevaa ihmistä voi pitää myös hienovaraisesti vallassa. Varsinkin, kun kohdalle sattuu sellainen joka sitä tavallaan haluaa, siis ehkä tiedostamattaan antaa toiselle luvan siihen. Siinä mielessä tuo sun taito esittää itsestäsi todella myönteinen kuva sopii narsistin kaavaan. Jos kohdallesi nyt sattuisi henkilö joka on eri mieltä sinun tavoistasi toimia, miten siinä kävisi? Toki tiettyyn rajaanhan narsismi on hyvä asia, mutta sairaalloisena vahingollista. Ei sitä ihminen todellakaan aina itse tiedä, että on toisia kohtaan hallitseva, jopa jyräävä. Ja moni narsistin ympärillä oleva kuvailee narsistia nimenomaan miellyttäväksi ja verbaalisesti lahjakkaaksi ja että hän osaa käyttää sosiaaliset tilanteet edukseen...

• Heh-heh...

Jaksoit kirjoittaa todella pitkän kirjoituksen ITSESTÄSI ja kyselet täällä, mitä mieltä muut ovat SINUSTA - ja nyt kysyt ihan vakavissasi, että oletkohan narsisti :D

No, vastataan sitten: olet narsisti. Nautit, kun saat olla huomion keskipisteenä ja tekstistäsi saa sellaisen kuvan, että pidät itseäsi muita parempana. Toki yrität vähän hämätä (ehkä jopa itseäsikin) mainitsemalla, että osaat mukamas sanoa, jos olet väärässä, ja myönnät, ettet mukamas tiedä kaikesta kaikkea. Noin on helppo sanoa, koska jokainen on joskus väärässä eikä kukaan tiedä kaikesta kaikkea.

• Suomi naiset

Suomalainen nainen kun tulee 35 ikään niin hänellä muuttuu velat saataviksi.

Siinä missä mies rauhoittuu, nöyrtyy ja hiljenee niin nainen aloittaa sen päsmäröinnin ja viisastelun sekä nalkutuksen.

Lopulta kun mies / miehet eivät jaksa enää pistää hanttiin, tapella tuulimyllyjä vastaan niin nainen julistaa itsensä huippuälykkääksi humanistiksi jolle kyseinen mies on enää pelkkä tossukka hänen omien ylivertaisiensa lahjojen rinnalla.

Eronneena nelikymppisenä miehenä olen deittaillut parikymmentä kertaa vuoden sisällä noin ikäisieni "daamien" kanssa. Kaikki ovat profiileissaan "humaaneja, älykkäitä, harrastavat aina lenkkeilyä ja ovat kiinnostuneita maailman asioista...
      Sitten kun tavataan niin voi hyvät hyssykät... Sieltä tulee 90 kiloinen poikatukka nainen jolla posket roikkuu kuin poliisimestari Sisulla ja voi sitä katkeruuden ja miesvihan määrää... Ja maailmanmenosta he eivät tiedä yhtään mitään ja jäävät jalkoihin joka keskustelussa välittömästi...

Naisilla on ainakin 100 x suuremmat luulot itsestään kuin mitä totuus on... Narsismia?

• Sinähän katkera olet

Eli tuon tekstin perusteella kukaan ei huoli sinua. Mikset ota nuorempaa, etkö saa? Parikymmentä kertaa ? Itse en tapaisi ääliötä edes yhtä kertaa.

• olen ehkä narsisti

Tämän palstan kirjoittajat saattavat KAIKKI ola narsisteja, tietämättään sitä, sen voi hyvin päätellä näistä kirjoituksista :).

• termeillä voidaan
        olen ehkä narsisti kirjoitti:

Tämän palstan kirjoittajat saattavat KAIKKI ola narsisteja, tietämättään sitä, sen voi hyvin päätellä näistä kirjoituksista :).

kyllä leikitellä ja piikitellä, mutta eiköhän kaikki ole kiinnostuneita mitä muut heistä ajattelee.

• Mieti vähän...

Katsohan peiliin ja lue oma tekstisi :DDDDDd

• lopunajan voideltu

Narsisimin juuret ovat jo kristinuskossa.Nasarealainen,isätön poika(lue:syntynyt pyhästä hengestä)kuvitteli olevansa jumalan poika.Narsismiako?Tietentahtoen halusi ristille kuolemaan mukamas kaikkien ihmisten puolesta.Narsismiako?Ilmeisesti tarttuvaa koska hänet nostettiin vielä taivaan iloon "isän"oikealle puolelle.Narsismiako?Koska tämäkään ei häntä seuranneille ja hänen narsismiinsa hurahteneille riitä haluavat hänen tulevan vielä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.Narsismiako?
      Tähän ristikunta uskoo ja sitten ihmetellään että ompa paljon narsisteja.
      Että ollaan vaan narsisteja sillä meillähän on todellinen "marttyyri"joka on näyttänyt esimerkillään miten homma toimii.

• Mitäpä tuohon voi sanoa muuta, kuin Aamen. :)

• juanesfani82

"NARSISMI" on muoti-ilmiö, jonka kuka tahansa psykiatri/psykologi leimaa asiakkaansa otsaan kun EI OSAA diagnosoida oikein muutakaan. Voi taivas, eivät nuo lääkärit jumalia ole! Unohda koko juttu ja nauti elämästä :)

Toinen asia on TODELLINEN narsismi, jossa ihmisen psyyke on niin hajalla, ettei hän oikeastaan saa tyydytystä kuin muiden tuskasta ja manipuloinnista.

No niin, mitä luulet? Sopiiko sinulle?

• Aika moni täällä kuvittelee että ihminen joko on tai ei ole narsisti. Näinhän asia ei ole, vaan ihminen voi olla kaikkea siltä väliltä. Täysin narsistista ihmistä on varmasti vaikeampi diagnosoida kuin lievempää tapausta, mikä tekeekin tästä persoonallisuushäiriöstä petollisen.

Mitä aloittajaan tulee, niin yhden tekstin perusteella on mahdoton tehdä mitään johtopäätöksiä. Sen lisäksi emme tiedä onko teksti totta ja useimmiten narsismin huomaa ainoastaan hyvin läheinen ihminen.

• Rakastava ihminen

No sittenhän voitte nimitellä ketä haluatte narsistiksi, kun se narsisimi "joko on tai ei ole. " "Ihminen voi olla kaikkea siltä väliltä "
      Missä on todettu, " narsistista ihmistä on varmasti vaikeampi diagnosoida kuin lievempää tapausta "?
      Tämän mututiedon perusteella jokainen voi nimitellä ystäväänsä tai tuntemaansa ihmistä NARSISTIKSI !
      Hyvin läheinen ihminen (?). Minun " hyvin läheinen " ihminen nimittelee ja solvaa minua narsistiksi. Minä en halua kenenkään olevan minua liian lähellä ainakaan en ole siihen koskaan pakottanut, heippa vain jos ei seura miellytä.
      DG.n antajia ja nimittelijöitä, jotka ei tule läheistensä kanssa toimeen.

• Ei kai vanha diagnoosi enää voimassa?

• dkjfskjls

Aloittaja ei todellakaan ole narsisti, narsismi on persoonallisuushäiriö ( katsokaa diagnostiikka netistä jostain viralliselta sivulta). Narsistille on täysin mahdotonta analysoida itseään noin objektiivisesti, narsisti ei nimittäin näe OIKEASTI itsessään mitään puutteita.

Oon itse tapaus jolla kanssa tehtiin diagnoosi nuoruudessa- tosin ei persoonallisuushäiriöstä vaan kaksisuuntaisesta- ja en ole enää ollenkaan sairas, päinvastoin, olen voinut joka ikinen päivä paremmin kun aloin vähentämään lääkkeitä 3 vuotta sitten.
      Lääkäri sanoi että "minunlaisesti sairaat " eivät pärjää alle 300 mg/ vrk lääkkeellä, ja kappas vaan, vallan mainiosti olen pärjännyt.

Aloittajalle vaan : älä pelästy tai anna diagnoosin vaikuttaa, et ole narsisti, et olis sitä täällä pohtimassa muuten :)
      Psykiatria on lääketieteen erikoisala, jossa tehdään ehdottomasti eniten virheitä.

• haisetpahemmalle

Oikeudentaju on yhdyssana. T. Besserwissereiden kuningatar.

• Syökää Kaikki Paskaa

Huomenna juodaan.

• Nph/Dg

Narsistinen persoonallisuushäiriö on määritelty tarkkaan DSM IV-TR:ssä, ja siihen kuuluvat tiukat kriteerit ja diagnoosiohjeet.

• Narsismi syntyy varhaislapsuudessa, lapsuudessa ja varhaisessa nuoruudessa. Se liittyy yleensä lapsuudessa olleeseen väärinkäyttöön tai traumaan, joka on vanhempien, auktoriteettien tai ikätoverien aikaansaama.
      • Narsisti hakeutuu (usein alitajuisesti) läheisriippuvien ihmisten luokse ja lopulta kykenee muuttamaan heidän elämänsä helvetiksi tavalla, joka jättää ikuiset jäljet. Noin 1 % ihmisistä on patologisia (piintyneitä) narsisteja, mutta narsismi vähäisemmässä määrin on huomattavasti yleisempää ja yleistymässä.
      • Tohtori Sam Vaknin on yksi maailman johtavista narsismin tutkijoista ja tuntijoista. Hänen aineistonsa taustalla on satojen narsistien ja tuhansien heidän perheenjäsentensä kokemuksia.

• äiti narskuna

Tää on provo.. Psykologi EI kirjoita mitään keskusteluja ylös, hän ei saa diagnosoida mitään, sen tekee psykiatri.. psykologin ja psykiatrin ero on sama kuin lääkärin ja hoitajan, hoitaja ei tee diagnooseja, lääkäri tekee, niin kuin tietty psykiatri on lääkäri..

Vaikea sanoa susta että oletko narsku, lapsuudestasi et kerro mitään, tunnen 2 narsistia, toinen on äiti ja toinen miehen veli. Heillä molemmilla on ollut "huono lapsuus" (omasta mielestään, hakevat syytä jostain, tajuamatta ongelmaa).

Muiden hyväksikäyttö on elämässä on ollu häikäilemätöntä.. huh, en edes jaksa kirjoittaa mitä kaikkea heiltä on nähty..

• Jonkinlainen mittari

Yksi mittari voisi olla että:

Narsisti on mielestään aina oikeassa, totuudella ei ole mitään väliä eikä hän edes halua ottaa siitä selvää. Pääasia on että narsisti "tietää".

Sitten taas, jos kykenet tuntemaan vilpitöntä myötätuntoa vierasta ihmistä kohtaan, et ole narsisti.

• narsun tuttu

Ei sen perusteella mitä joku kirjoittaa voi päätellä yhtään mitään. Voit olla vilpittömästi tuota mitä kirjoitat mutta yhtä lailla narsisti sanoo olevansa mitä milloinkin vaikka teot eivät tue hänen sanomaansa pätkääkään. Minun tuntemani narsisti sanoo ettei ole ilkeä vaan vain suora ja rehellinen. Todellisuudessa hän on todella ilkeä eikä sillä ole mitään tekemistä suoruuden tai rehellisyyden kanssa. Minun tuntemani narsisti sanoo puolustavansa heikkoja mutta todellisuudessa kaikki on pelkkää sanahelinää, mihinkään tekoihin hän ei ryhdy ellei hyödy itse. Siinä saa heikot kyytiä kun narsun etu menee edelle. Omasta mielestään narsistilla on hyviä ystäviä ja hän on pidetty, "ystävät" eivät ole samaa mieltä. Tuntemani narsisti sanoo olevansa liiankin rehellinen ja inhoavansa epärehellisiä ihmisiä, todellisuudessa hän on suurin valehtelija jonka tiedän. Tuntemani narsisti on puheissaan kaikkea hyvää ja kaunista ja arvostettavaa. Hän myöntää joitakin "heikkouksia" jotka nekin ovat oikeastaan vain hyviä ja suotavia ominaisuuksia. Hän on "ajautunut" tilanteisiin täysin ilman omaa syytään. Vaikka hän on niin upea ihminen hänen lähellään voidaan pahoin, todella pahoin. Hänen elämänsä on kriisiä ja draamaa, sairautta, köyhyyttä ja epäonnea. Huonoja valintoja ja typeriä ratkaisuja eikä valoa näy tunnelin päässä. Miksi näin jos hän on niin erinomainen? Kun ihmiseen on ladattu kaikki hyvä ja ihailtava maailmassa niin miksi hänen jä hänen läheistensä elämä on ihan per....stä? Ai niin, se johtuu niistä muista, kateellisista ääliöistä jotka ovat ottaneet elämäntehtäväkseen narsistin kiusaamisen.

Miten sinun läheisesi voivat?

• Eipä niin

Eipä todellakaan voi tekstin perusteella arvioida yhtään mitään. Onhan se ammattilaisellekin vaikeaa, vaikka keskustelisi useaan otteeseen narskun kanssa. Hän voi myös puhua mitä haluaa. Lääkärin tehtävä on jakaa diagnooseja, mutun perusteella vaikkapa täällä lukijoilta se on typerää. No onko ap vai ei? sitähän me emme tiedä.

Nimenomaan läheiset ovat ne jotka tunnistavat narsistin. Heidän hyvinvointinsa sen kertoo. Ulospäin narsisti voi olla hyvinkin menestynyt "ihana" ja ihailtava ihminen. Kaikki onnistuu, eikä virheitään kykenisi koskaan myöntämään. Narsistihan ei tee virheitä. Myöntäessään menettäisi kasvonsa. Ei hän voisi olla huono missään saati kertoa negatiivista itsestään. Se toinen on aina syypää hänen pahaan oloonsa ja vähintään itse narsisti jos yrittää edes väittää muuta.

Teot eivät ratkaise (niitäkin voi esittää), vaan erityisesti ne perimmäiset motiivit tekojensa takana. Miksi joku tekee, mitä tekee. Ei se, mitä tekee.

• Eljaa

Onpa tänne tullut paljon mielipiteitä, kiitos niistä!

Tämä ei ole todellakaan provo, vaan ihan oikeaa elämää. Olen saanut runsaasti miettimisen aihetta, ja joitakin seikkoja varmaan pitäisi tarkentaa.

Olen avoliitossa, ollut jouluna 3 vuotta ja rakastan miestäni todella paljon. En aina käske miestä riidan tullen poistumaan, vaan saatan itsekin lähteä kävelylle, mennä suihkuun/saunan lämmitykseen tms. jos tuntuu tunteet liikaa kuumenevan. Enkä katoa puoleksi vuodeksi vaan puoleksi tunniksi, ja sen jälkeen voidaan yleensä riita selvittää jo rauhassa.

Parisuhteemme on tasapainoinen, teemme paljon asioita yhdessä ja puhumme kaikesta mahdollisesta. Ja kyllä, olen kiinnostunut miehen jutuista, vaikka kaikkia en aina ymmärräkään (mies työskentelee teknisellä alalla).

Diagnoosin teki lääkäri, mutta psykologiset testit teki psykologi. Potilassuhde siis kesti 4kk, jonka aikana tehdyt testit käsittivät kolme käyntikertaa, muuten tapaamisia psykologin kanssa oli joka toinen viikko ja lääkärin kanssa 1krt/kk.

Tunnistan itsessäni noita asperger-piirteitä, mutta olisivatko kuitenkin osa tätä ADHD:ta? En tiedä.

Olen nuoruudessani ollut suoraan sanottuna idiootti, tehnyt virheitä, joista jotkut kaduttavat vieläkin. En ole enää onneksi sama ihminen, vaan nykyään osaan ottaa vastaan kritiikkiäkin ja nauraa omille virheilleni. En ole täydellinen.

• Eljaa

Oli 19-vuotias, kun testit tehtiin.

• sertifikat

Olet ollut diagnoosin aikaan epäkypsä narsistinen luonne, mutta kuten huomaat ihminen voi vanhetessaan muuttua ja kypsyä. Diagnoosikin voi muuttua, joten se mikä piti silloin paikkansa ei ehkä päde enää ja siihen voit vaikuttaa menemällä uudestaan toisen psykologin arvioitavaksi kertomatta mitään aikaisemmasta diagnoosistasi. Lääkärit ja psykologitkaan eivät varmuudella voi tehdä mitään lopullista diagnoosia vaan se on aina vain yhden ihmisen ja sen hetkisen tilanteen tekemä "vaikutus".

• Huoh huoh jälleen

Kannattaisikohan hakea sitä uutta diagnoosia ammattilaiselta eikä tältä palstalta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe