Jeesus kielsi olevansa Jumala

Jeesus kielsi itse ehdottomasti olevansa Jumala: "Miksi kutsut minua hyväksi, Jumala yksin on hyvä."

Seuraavissa jakeissa Jeesus kielsi myös olevansa Jumala (Joh. 10: 33-36):

”Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi". Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sen tähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?”

Jeesus siis kielsi jyrkästi olevansa Jumala ja sanoi siis olevansa Jumalan Poika. Jumalan Poikia juutalaisuudessa taas esiintyi hyvinkin paljon. Myös vanhemmat uskonnolliset mytologiat tuntevat käsitteen Jumalan Poika. Tällaiset Jumalan pojat olivat tuiki tavallisia ihmisiä joskin yhteiskunnallisesti ehkä korkeassa asemassa.

Kuinka Jeesus olisi voinutkaan sanoa, että Hän on Jumala jos Hän ei edes itse tiennyt olevansa Jumala. Se, että Jeesus ei itse tiennyt olevansa Jumala todistaa taas se, että Jeesus opetti meitä rukoilemaan Jumalaa – ei siis itseään. Myös Getsemanen rukoukset jotka Jeesus kohdisti Jumalalle todistavat saman asian.

13

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoihanmyös

Jeesus myös sanoi (Joh 14): "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen."

• ao

16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."
        16:17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
        16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. >> Jakeen lisätiedot
        16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
        16:

• samaa löpinää

Ja tas sama trolli. Onkohan tää Lehdoskoski täällä trollaamssa nyt, kun ei muuten ole paikalla.

• asijantuntia1

Tämä ei ole trolli, vaan aito. Tuo nimimerkki on hänen oikea nimensä. Hän on blogistina Kotimaa24:llä. Kelpo heppu. Hänellä on oma uskontonsa, jota hän ei väitäkään kristinuskoksi, mutta hän käy silti kristittyjen tilaisuuksissakin.

• Koska Raamatusta puuttuu tyystin todisteet siitä, että Jeesus olisi Jumala, uusiin käännöksiin yritetään näitä todisteita lisätä. Seuraavassa yksi esimerkki Johanneksen evankeliumista:

1:18 Vanha käännös: "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut".

1:18 Uusi käännös: "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet".

En kyllä tiedä kumpiko näistä teksteistä on lähempänä alkuperäistä. Luulisin kuitenkin, että kysymyksessä ei ole pelkkä käännöstekninen juttu vaan peräti aivan selvä harhautus.

• hehehehehehehe

Aha.Ja siltikö roikut jossain ehtoollisella ryyppimässä ihmisen verta sitten hahahahahahahahahahhahahahahahhahahahahhahahahaha

• Muistaakseni tuon uudemman käännöksen mukainen teksti on luettavissa vanhemmista käsikirjoituksista.

• ao: 16:16 "Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika."

Ao, tuo Pietarin sanonta tarkoittaa aivan jotain muuta kuin mitä sinä tahdot sanoa:

Myös kaikki israelilaiset kuninkaat olivat kristuksia tai Jumalan voideltuja. Se oli arvonimi jonka ihmiset antoivat merkittäville henkilöille. Myös Persian kuningas, Koores eli Kyyros oli Kristus.

Heitä sanottiin myös Jumalan Pojiksi. Myös vanhemmassa uskonnollisessa mytologiassa esiintyi kosolti Jumalan Poikia.

• kerro nyt

niin että kittaatko tän ihmisen verta kirkoissa vai etkö ..

• "niin että kittaatko tän ihmisen verta kirkoissa vai etkö."

Vastaan vain omasta puolestani - en siis Lehdoskosken puolesta:

Minä kuulun kyllä kirkkoon mutta en käy jumalanpalveluksissa enkä varsinkaan ehtoollisella. Saatan minä joskus ostaa pullon punaviiniä ja jonkun hyvän kauraleivän sekä sulkeutua takkahuoneeseeni nauttimaan niitä elävän tulen loimussa. Kai siinä tulee mietittyä näitä uskon asioitakin.

• "Jeesus kielsi itse ehdottomasti olevansa Jumala: "Miksi kutsut minua hyväksi, Jumala yksin on hyvä."

Kun lukee jakeen asiayhteydessään huomaa, että Jeesusta puhutellut mies piti Jeesusta "vain" opettajana mutta käytti Jeesuksesta Jumalalle kuuluvaa määrettä. Tämän vuoksi Jeesus nuhteli häntä.

Joh. 10: 33-36, kohdassa taas paikalla olleet juutalaiset ymmärsivät Jeesuksen sanoneen itseään Jumalaksi, tästä Jumalanpilkasta seurasi kivitystuomio.

Se taas että Jeesus opetti rukoilemaan Jumalaa pitää sisällään uskon kolmiyhteiseen Jumalaan; Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Vrt:Matt.28:19.." Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"..ja huomaa yksikkö "nimeen".

• EL.a. K:IM

http://mina.suomi24.fi/brornyman

Se on Rakas ihan retoriikkaa, millä nimikkeellä Jeesusta kutsutaan.

Ei oluut Jumala, kun naulattiin siihen puupölkkyyn.

Mutta on myös sanottu: `Niinkuin Jumala on minussa`.

Eli se on ihan makuasia, ajatteleeko Jeesuksen silloin olleen Jumala.

Ihmisruumiissa se lähtö tuli.

Muutenhan se olis ollut ihan turha reissu.

• "Mutta on myös sanottu: `Niinkuin Jumala on minussa`."

Tässähän voi olla jotain perää. Jos me kaikki yhdessä muodostaisimme Jumalan niin aina silloin kun me tapamme toisiamme me tapamme osan Jumalaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      177
      3463
    2. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      66
      2606
    3. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      27
      2527
    4. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      65
      2149
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      199
      2055
    6. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      41
      1670
    7. Martinan pankkikortti

Seiska uutisoi, että Martina antoi pankkilortin tyttärilleen. Siinä on vaan sellainen pointti, että pankkikorttia ei saa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      1552
    8. Kadonnut Kajaanissa

Yllättävän hyvät kuvat poliisilla, luulisi löytyvän niiden perusteella?
      Kajaani
      26
      1381
    9. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      90
      1362
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      197
      1357
    Aihe