Kysymys hellareille?

Pitääkö ihmisen kuulua ehdottomasti ja vain helluntailiikkeeseen ollakseen oikea uskovainen? Tähän voi vastata ytimekkäästi kyllä tai ei.

35

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eki123

EI

• hex -ellari

EI!!

T. ex -hellari

• Täällähän ovat rehellisimmät jo vastanneet, kiitos siitä. Mutta missä ovat Mohikaani, Jaikal, Il-mari, Juhani 1965, Niko, ym.

• eki123

itse olen Helluntaiseurakuntaan kuuluva kotiseudullani ja pidän tärkeänä olla yhteydessä opetuksen, rukouksen, ehtoollisen merkeissä toisten hellarien kanssa. Koen Hengen yhteyttä myös muihin seurakuntiin kuuluvien uskovien kanssa ja osallistun myös kokouksiin kun sellaisia lähistöllä järjestetään mm Kansan Raamattuseuran toiminta on tuttua. Babtistit ovat melkein kuin hellareita ja veljeys on helppoa heidän kanssaan, mutta heitä ei ole kotiseudullani.

Kaikki seurakunnat koostuu meistä vajavaisista uskovaisista, mutta Jeesuksessa pyhistä! En voi vaatia täydellisyyttä muilta, kun tiedän etten itsekään ole täydellinen, seurakuntaelämä opettaa elämään toisten kanssa anteeksiantamisessa ja pyytämisessä.

Älkäämme jättäkö omaa seurakunnan kokoustamme kuten sanakin meitä varoittaa.

• * Tuo kyssäsri oli omaa keksintöäsi, ei kukaan ole sinulta sellaista vaatinutkaan? Me vaan tarjoamme sinulle ja co:lle evankeliumia joka on Raamatun mukasita, sinun ja kaltaistesi on valhe-evankeliumia, koska se ei tunnusta Jeesusta Jumalan Pojaksi, vaan " mielenneisyestä" syntyneeksi satu-jeesukseksi Tee siis parannus, ja parannus on MIELEN muutos, anna Jeesusken istua sydämesi valtaistuimelle, ja häädä ekivaarin satuolento sieltä tiehensä ! Ota vastaan VREN evankeliumi, se on ainoa joka pelastaa, olits sitten hellari tai mikä tahansa, jos vaan tunnustat Jeesusken Jumalan pojaksi, ei Joosefin pojaksi, se kun ei voi ketään pelastaa. Joko käsität ?

• tode*

oikea toivomasi vastaus lienee "kyllä vain ehdottomasti helluntailiikkeeseen kuuluva on oikea uskovainen".

Hohhoijjaa.

• Missäs ovat helluntailaiset, jotka täällä muuten ärhentelevät? Pitääkö kuulua helluntailaisuuteen, jotta ihminen katsotaan olevan se ainoa oikea uskova ??.

• Ei tarvi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• teapot

Saanko vastata vaikka en ole helluntailainen? Ei tietenkään tarvitse kuulua helluntaiseurakuntaan ollakseen oikea uskovainen.

Mutta kun sinun ajatus on nimenomaan se, että ei saa kuulua helluntaiseurakuntaan ollakseen oikea uskovainen, eikä mihinkään muuhunkaan viralliseen kristilliseen kirkkokuntaan tai seurakuntaan, jos olen oikein käsittänyt?

Helluntaiseurakuntien yleinen opetus on että jokainen Jeesukseen uskova uudestisyntynyt on uskovainen ja pelastuu Hänen sovitustyönsä perusteella seurakuntien nimilappuihin katsomatta.

Sinun omalaatuisen lahkolaisoppisi perusteella vain sinun tavallasi ajatteleva, sinun erityistulkintojesi kanssa samanmielinen "uskova" pelastuu?

En ihmettele että suurin osa helluntailaisista on ajat sitten kyllästynyt keskustelemaan kanssasi... kyse ei todellakaan ole Jumalan sanan kaksiteräisestä miekasta, totuudesta ja Pyhästä Hengestä... joka kirjoitustesi mukaan on sinun mielisillä ja joita helluntailaiset muka kavahtavat.

Kanssasi vain on hyödytöntä toistaa samoja asioita jotka on keskusteltu.

Olet sanonut ettei Jumalaa voi millään tavalla tuntea, ja että ei voida tietää mikä Hänen mielestään loppujen lopuksi on oikein tai väärin, ja kuitenkin olet selvästi esittänyt näkemyksesi että helluntailaiset ovat Jumalan mielestä väärässä. Väheksyt Jumalan sanaa ja kuitenkin vetoavat Jumalan sanan auktoriteettiin, mikä sekin on täysin ristiriitaista. Sinun mielestäsi Jumala on persoonaton rakkaus jne. Sitten kuitenkin sanot että Jeesus on Herra, jolla lausumalla yrität tehdä omintakeisista uskomuksistasi kristillisiä ja eksyttää muitakin höpöhöpö-uskontoosi.

Kun pohjimmiltaan tarkoitat "Herralla" ihan jotain muuta mitä kristikunta sillä tarkoittaa.

• Voi voi sentään.

Juu ja tässä on lappixsen käsitys Raamatusta jonka hän itse kertoo tuossa. >Siis sama kuin buddhalaisuus. < Joten semmoinen usko lappxsella ja ekivaarilla on. Ekivaarihan sanoi yhtyvänsä lappixsen kirjoituksiin ja pilkkaamisiin koko sydämestään ja veljellisellä rakkaudellaan.

>
        >lappix
        11.11.2011 21:36
        0
        Sulje
        Kristinusko nimenomaan on uskomus, jossa sielu ei kuole, vaan se jää ihmisen kuollessa eloon. Siis sama kuin buddhalaisuus.

• body

Ihminen voi kuulua jos haluaa johonkin seurakuntaan, mutta pitää olla itsenäinen, eikä vietävissä.

Jos ei mahdu joukkoon, voi hiihtä yksin.

• Minä hiihtelen Jeesuksen kanssa, en kilpaa vaan sulassa sovussa ja samaa vauhtia - ilman uskonnollisia taakkoja.
      Mutta kiitti niille jotka ovat vastaneet, ettei kenenkään tarvitse kuulua helluntailiikkeeseen ollakseen oikea uskova. Niin se on.

Jotka ovat sen älynneet, ovat noudattaneet Jumala kehoitusta ja lähteneet siitä pois.
      Ilm.18.
      1 Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
      2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
      3 Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
      4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

Olen toiminut Jumalan kehoituksen mukaan ja jättänyt suuren Babylonin.

• Jumalan lapsi

Ei meitä pelasta mikään seurakunta johon kuulumme tai emme kuulu. Ainoastaan Jeesus pelastaa, Jeesuksen Pyhä Veri riittää pelastukseen. Jeesus on seurakunnan pää ja me Jeesukseen uskovat olemme Jeesuksen ruumiin jäseniä.
      Kuitenkin meillä kuuluu olla seurakunta johon kuulumme. Sanoohan sana, älkää jättäkö seurakuntanne kokousta väliin.
      Amen.
      Siunausta

• Siunausta Jumalan lapsi. Kuitenkin pitää muistaa sellainen totuus, että Jeesus valitsee seurakuntansa ihmisen uskon perusteella. Siis ei niin, että kun ihminen on jonkin "seurakunnan" jäsen, olipa sen nimi mikä hyvänsä, niin hän automaattisesti kuuluu Jeesuksen seurakuntaan.
      Jeesuksen seurakuntaan ja Jumalan valtakuntaan ovat kelvolliset ne, jotka uskovat Jeesuksen sanaan - ei ihmisten tekemiin oppeihin ja teologisiin tulkintoihin.

Mark.13.
      22 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.
      23 Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki.
      24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
      25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
      26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
      27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa VALITTUNSA neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.

Siis Jeesus valitsee valittunsa=seurakuntansa - ei ihminen voi nimetä itseään siihen, vaikka kuuluisi mihin hyvänsä maalliseen "seurakuntaan.
      Jokatapauksessa, siunausta sinulle.

• Kysyn vaan..

Minkä takia sinä lappix sitten kuulut ekivaarin seurakuntaan ja uskot ekivaarin oppeihin?

Sinä teet juuri niin mistä toisia syytät. Sinulla on ekivaarin oppi ja mielestäni ekivaari ei ole Jeesus, vaikka voihan hän sinun mielestäsi sellainen olla kun hänen orjasi olet.

Vai joko olet kääntynyt burhalaiseksi?

>Jeesuksen seurakuntaan ja Jumalan valtakuntaan ovat kelvolliset ne, jotka uskovat Jeesuksen sanaan - ei ihmisten tekemiin oppeihin ja teologisiin tulkintoihin.

• Kysyn vaan.. kirjoitti:

Minkä takia sinä lappix sitten kuulut ekivaarin seurakuntaan ja uskot ekivaarin oppeihin?

Sinä teet juuri niin mistä toisia syytät. Sinulla on ekivaarin oppi ja mielestäni ekivaari ei ole Jeesus, vaikka voihan hän sinun mielestäsi sellainen olla kun hänen orjasi olet.

Vai joko olet kääntynyt burhalaiseksi?

>Jeesuksen seurakuntaan ja Jumalan valtakuntaan ovat kelvolliset ne, jotka uskovat Jeesuksen sanaan - ei ihmisten tekemiin oppeihin ja teologisiin tulkintoihin.

Olipa tyhmä kysymys, ekivaarin seurakunta. Ei sellaista ole olemassakaan, vaan te olette sen keksineet. Ja toinen tyhmä kysymyksesi on se, että olenko minä kääntynyt burhalaiseksi?
        Siis sinun itsesi keksimiä asioita, joiden kanssa en ole missään tekemisissä. Lopettakaa tuollainen, kekseliäisyys ei ole pahasta, mutta tuollainen vääristely on. Eikö sinulla ole mitää kerrottavaa Jeesuksesta?

• Niko.

Yksikään seurakunta, kirkko, uskonto tai muukaan liike ei voi ainoatakaan ihmistä pelastaa, vain yksin usko Herraan Jeesukseen pelastaa!

• Kunhan se usko on uskoa totuuteen, eikä esimerkiksi kirkkojen ja uskonnollisten liikkeiden keksimiin oppeihin. Niissä kun on käytössä sekaopit.

• Kysyn vaan..
        lappix kirjoitti:

Kunhan se usko on uskoa totuuteen, eikä esimerkiksi kirkkojen ja uskonnollisten liikkeiden keksimiin oppeihin. Niissä kun on käytössä sekaopit.

Ei minun kysymykseni tyhmiä ole, sillä itse eilen pohdiskelit noin.

>lappix
        11.11.2011 21:36
        0
        Sulje
        Kristinusko nimenomaan on uskomus, jossa sielu ei kuole, vaan se jää ihmisen kuollessa eloon. Siis sama kuin buddhalaisuus. <

Mistäs minä sen tiedän mihinkä sinä tänään uskot vai uskotko mihinkään? Kyllä sinä Raamatusta jakeita jakelet, mutta et usko niihin. Jos sinä olisit uudestisyntynyt uskovainen ei sivustaseuraajankaan olisi ollut sinusta avausta tehdä. Mutta hyvä että pilkkaamisesi tuodaan kaikille nähtäväksi, että kaikki näkevät kuinka paholainen sinua johdattaa miten haluu.

• Aloitukseen vastaisin.
      Uskovaisia ovat kaikki ne, jotka uskovat tavalla tai toisella henkimaailmaan ja siellä asustaviin olioihin riippumatta siitä kuuluuko järjestöihin vai ei ja uskooko henkimaailman vaikuttavan reaaliseen maailmaan.

Tuosta yleisestä luonnehdinnasta alkaa sitten henkimaailmoihin uskovien jakautuminen erilaisiksi oppisuunniksi.
      Kukaan ei ole nähnyt tai kokenut henkimaailmoja, joten niiden toimintojen ja vaikutusten kuvaaminen on teoreettisen pohdiskelun tulosta.

Siksipä jäljelle jää arvioitavaksi uskomusten sisällön vaikutus reaaliseen elämään.
      Kristittyjen sisällä taistelu toisiaan vastaan on jyrkempi kuin kristinuskon ja muiden henkioppien välillä.
      Toisena kristittyjen sisällä vaikuttaa oman oppinsa ymmärtäminen.

Ulkopuolisena voin todeta, että aloittajan kirjoitukset suhteessa raamattuun ovat rehellisempiä ja hänen näkemyksensä opista todellisuuteen johtavat parempaan moraaliin kuin jeesusonjumalauskovilla.
      Siltikään en voi yhtyä aloittajan uskoon henkimaailmojen olemassaolosta.

• Niko.

Uskonto ei ketään pelasta, ainoastaan USKO Herraan Jeesukseen!
        Niiden ero on kuin yö ja päivä.

• Niko. kirjoitti:

Uskonto ei ketään pelasta, ainoastaan USKO Herraan Jeesukseen!
        Niiden ero on kuin yö ja päivä.

En kuulu mihinkään uskontoon, enkä kirkkoon. Uskotko Niko, että uskomalla Jeesuksen sanaan ja totuuteen minä saan TOIVON pelastuksesta?

• Niko.
        lappix kirjoitti:

En kuulu mihinkään uskontoon, enkä kirkkoon. Uskotko Niko, että uskomalla Jeesuksen sanaan ja totuuteen minä saan TOIVON pelastuksesta?

JOS sinä lappix turvaat Jeesukseen, uskot Häneen ja teet Hänen tahtonsa mukaan niin lupauksen mukaan olet perivä taivasten valtakunnan!

• Niko. kirjoitti:

JOS sinä lappix turvaat Jeesukseen, uskot Häneen ja teet Hänen tahtonsa mukaan niin lupauksen mukaan olet perivä taivasten valtakunnan!

Niko. Sen verran korjaan , että KUN minä turvaan Jeesukseen ja USKON Hänen SANAANSA, niin saan toivon periä taivasten valtakunnan.

Sanon että saan toivon, koska Jeesus valitsee valittunsa, en voi nimetä itse itseäni Jumalan valtakuntaan.

• Aloitus ei koskenut henkivaltojen olemassaoloa, vaan. Pitääkö ihmisen kuulua helluntailiikkeeseen ollakseen "oikea uskova".

Siis kyse on, uskonnollisten ihmisten tekemästä arviosta toisen ihmisen uskonkäsityksestä ja kuulumisesta tiettyyn järjestöön, jotta hänet sen järjestön käsityksen mukaan voidaan katsoa yleensä uskovaksi.

• Vastaan lappixen kysymykseen suoraan.

Ei tarvitse kuulua helluntailaisiin tai muuhunkaan kristilliseen ”liikkeeseen”.
        Jokainen pelastuu omalla uskollaan, ei ”naapurin” uskolla.

Missään tapauksessa ei pidä uskoa, mitä kirjanoppineet pastorit syöttävät, vaan se mitä Jumalan sana syöttää.
        Lue itse Jumalan sanaa, totuus on siellä. Ja rukoile Pyhän Hengen ohjausta tutkimuksissasi.

Totuutta löytyy vain sen verran, mitä Jumala sallii. Eli sen verran, mitä sinulle kuuluu Jumalan luomana saviastiana. Tyydy siihen.
        Jumala on antanut sinulle leiviskät, yhden tai kaksi, pyri hankkimaan niitä lisää. Tutkimalla sanaa. Itse et voi muuta tehdä kuin tutkia, ja Jumala antaa sinun ymmärtää, jos antaa. Itse et voi tehdä yhtään mitään, kaikki on Jumalasta kiinni.

Me olemme Jumalan orjia maan päällä. Meidät on syösty syvyyteen vankeuteen, me emme voi kohtaloamme muuttaa. Meidän on kärsittävä rangaistuksemme lihassa maan päällä. Vasta rangaistuksen kärsittyämme voimme pelastua, uskosta ja armosta, ja Jeesuksen sovitustyön kautta.

Ja siksi meidän pitää täällä lihassa kärsiä, niinkuin Jeesuskin kärsi lihassa.
        Me kärsimme lihassa, mutta emme hengessä, koska mikään liha ei pääse taivaaseen Jumalan valtakuntaan.

Rom 7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Jeesus Kristus voi meidät pelastaa tästä kuoleman lihallisesta (luonnollisesta) ruumiista. Koska lihallinen ruumis on Jumalaa vastaan.

Rom 7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

Jolla korvat on....

• Juu, asia on täsmälleen noin. Paitsi ettei Jumala ketään rankaise tai kiusaa.

Jaak. 1:13
      Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.

..mikäli Jaakobiin on uskomista...

• Lyhyesti ja ytimekkäästi: Ei tarvi kuulua. Itsekkin olen Ev.lut ja vaimoni on Vapaakirkkolainen, ja uskovaisia kristittyjä ollaan molemmat :)

• Näin on Juhani1965.

Siunausta sinulle ja vaimollesi.

• Aivan Juhani 1965. Ei tarvitse kuulua. Nyt tulee se suurin kysymys, hyväksytkö kuuluessasi johonkin sen opit?

• Jonah kirjoitti:

Näin on Juhani1965.

Siunausta sinulle ja vaimollesi.

Kiitos Jonah!

Siunattua alakutalven jatkua myös sinulle.

• lappix kirjoitti:

Aivan Juhani 1965. Ei tarvitse kuulua. Nyt tulee se suurin kysymys, hyväksytkö kuuluessasi johonkin sen opit?

Hyvä kysymys. Kyllähän se lähtökohta on että jos johonkin kuuluu olisi hyvä pystyä allekirjoittamaan kirkon/järjästön opit. En näe että muutoin olisi mielekästä kuulua jos ei tähän kykene. Tietenkin on ajateltava kokonaisuutta ja "pienet erimielisyydet" kuuluu ihmisyyteen, vajaita kun olemme. Mutta jos isommissa asioissa joutuu olemaan erimieltä niin kannattaa miettiä motiiveja kuulua kyseiseen kirkkoon/järjästöön.
        Itsellänikin on huoli ev.lut kirkon suunnasta, kovin on liberaaliksi menossa opit. Mutta ev.lut kirkon sisällä toimivat lähetysjärjästöt koen omiksi.

• juhani1965 kirjoitti:

Hyvä kysymys. Kyllähän se lähtökohta on että jos johonkin kuuluu olisi hyvä pystyä allekirjoittamaan kirkon/järjästön opit. En näe että muutoin olisi mielekästä kuulua jos ei tähän kykene. Tietenkin on ajateltava kokonaisuutta ja "pienet erimielisyydet" kuuluu ihmisyyteen, vajaita kun olemme. Mutta jos isommissa asioissa joutuu olemaan erimieltä niin kannattaa miettiä motiiveja kuulua kyseiseen kirkkoon/järjästöön.
        Itsellänikin on huoli ev.lut kirkon suunnasta, kovin on liberaaliksi menossa opit. Mutta ev.lut kirkon sisällä toimivat lähetysjärjästöt koen omiksi.

Kiitti Juhani. Olen käynyt läpi monen uskonnon opit ja hämmästynyt. Miksi ihmisille uskotellaan raamatullisina totuuksina sellaista, jotka eivät missään tapauksessa ole lähtöisin Jumalan sanasta.
        Siksipä suhdaudun niihin kriittisesti, koska ihmisen ohjaaminen väärälle tielle on vastuutonta. Mutta niin se systeemi toimii tänään, mikä on uskontojen lopullinen päämäärä ja tarkoitus, sitä olisi syytä vakavasti pohtia.

• Jonah:
      "Me olemme Jumalan orjia maan päällä. Meidät on syösty syvyyteen vankeuteen, me emme voi kohtaloamme muuttaa. Meidän on kärsittävä rangaistuksemme lihassa maan päällä."

????????
      Ihmiskunta on orjamaailma?
      Se on saatettu siihen tahallisesti?
      Orjuus on kärsittävä nurisematta?

Mitä ihmeen soopaa tuo nyt oli?

• Suopursukka.

1Co 7:20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
        1Co 7:21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
        1Co 7:22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
        1Co 7:23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      164
      3014
    2. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      33
      2834
    3. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      39
      1846
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      28
      1829
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      190
      1731
    6. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      206
      1536
    7. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      325
      1493
    8. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      103
      1466
    9. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      17
      1279
    10. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      71
      1235
    Aihe