Henkisyys, mitä se on?

missxcessive

Nimimerkki kristitty___ kysyi minulta sanoessani olevani henkinen ihminen että mitä ateistille tarkoittaa sana henkisyys. Voiko ateisti edes olla "henkinen? Vastaan että kyllä voi, henkisyys ei ole uskovaisten yksinoikeus. Kopioin oman vastaukseni omasta "henkisyydestäni tähän.

"Kuten sanoin, pohdin asioita paljon ja olen usein niin ajatuksiini syventynyt että hermostun kun joku keskeyttää mietiskelyni. Tutkiskelen itseäni ja kaikkea mitä ympärilläni tapahtuu usein hyvinkin syvällisesti, analysoin ihmisiä ja kaikenlaisia asioita paljon. Tiedostan olevani yksi osa tätä luontoa ja yksi häviävän pieni osa koko universumia. Usein mietin elämää ja kuolemaa, täällä me palloilemme aikamme. Järkyttävän suuren maailmankaikkeuden keskellä, järkyttävän pieninä osina. Olen kaikessa läsnä ja minua kiinnostaa melkein kaikki asiat, haluan oppia ja tietää paljon. Yritän oppia joka päivä jotain uutta. Yritän ajatella posivtiivisesti, ja kaikki tuo ilman jumalia.

Henkinen ja hengellinen ei muuten ole sama asia."

17

87

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entä vastaukset?

Ei yhtään huonompia mietehdintöjä sinulla. Minkälaisiin vastauksiin ole päätynyt?

• Mitkä vastaukset? En minä tiedä vastauksia jos en tiedä kysymystäsi. Ne asiat mitä yleensä pohdin on henkilökohtaisia juttuja joita en todellakaan ala internetin keskustelupalstalla luettelemaan. Ketä edes kiinnostaisi?

Mielenkiintoista että kukaan ei ilmeisesti tällä palstalla osaa kertoa ihmisen "henkisyydestä"

• Elämä ja kuolema

Sanoit esim. pohtivasi elämää ja kuolemaa. Mihin tuloksiin olit päätynyt?

Et ole esittänyt meille mitään kysymystä henkisyydestä, olet vain kertonut keskustelustasi jonkun nimimerkin kanssa. Mitään kysymystä et ole kuitenkaan meille osoittanut, eli vähän turhan aikaista vetää johtopäätöstä mitä osaamme tai emme osaa kertoa. Vähän turhan kärkkäästi vedät johtopäätöksiä keskustelukumppaneistasi.

• Elämä ja kuolema kirjoitti:

Sanoit esim. pohtivasi elämää ja kuolemaa. Mihin tuloksiin olit päätynyt?

Et ole esittänyt meille mitään kysymystä henkisyydestä, olet vain kertonut keskustelustasi jonkun nimimerkin kanssa. Mitään kysymystä et ole kuitenkaan meille osoittanut, eli vähän turhan aikaista vetää johtopäätöstä mitä osaamme tai emme osaa kertoa. Vähän turhan kärkkäästi vedät johtopäätöksiä keskustelukumppaneistasi.

"Sanoit esim. pohtivasi elämää ja kuolemaa. Mihin tuloksiin olit päätynyt?"

Pitääkö olla joku tulos? Jokainen varmasti pohtii omaa elämäänsä, osa kuolemaakin. Sen tiedän että tämä on ainoa elämäni, välillä tulee miettineeksi kuinka pikku jutuista sitä taas on valittanut. Seuraavana päivänä yrittää sitten olla valittamatta vähemmän. Itse kuolema ei pelota, pelkään enemmän rakkaitteni kuolemista kuin omaani. Se miten kuolen on eri juttu, kitua en halua.

"Et ole esittänyt meille mitään kysymystä henkisyydestä, olet vain kertonut keskustelustasi jonkun nimimerkin kanssa. Mitään kysymystä et ole kuitenkaan meille osoittanut, eli vähän turhan aikaista vetää johtopäätöstä mitä osaamme tai emme osaa kertoa. Vähän turhan kärkkäästi vedät johtopäätöksiä keskustelukumppaneistasi."

Kysymyksenihän oli se mikä oli otsikko eli "Henkisyys, mitä se on?"
        Ei kai tuohon ole ainoaa oikeaa vastausta, ihan uteliaisuuttani kysyin miten ihmiset selittävät henkisyyden. Oman näkemykseni jo kerroin. Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa henkisyys?

• Eri lähtökohdat
        missxcessive kirjoitti:

"Sanoit esim. pohtivasi elämää ja kuolemaa. Mihin tuloksiin olit päätynyt?"

Pitääkö olla joku tulos? Jokainen varmasti pohtii omaa elämäänsä, osa kuolemaakin. Sen tiedän että tämä on ainoa elämäni, välillä tulee miettineeksi kuinka pikku jutuista sitä taas on valittanut. Seuraavana päivänä yrittää sitten olla valittamatta vähemmän. Itse kuolema ei pelota, pelkään enemmän rakkaitteni kuolemista kuin omaani. Se miten kuolen on eri juttu, kitua en halua.

"Et ole esittänyt meille mitään kysymystä henkisyydestä, olet vain kertonut keskustelustasi jonkun nimimerkin kanssa. Mitään kysymystä et ole kuitenkaan meille osoittanut, eli vähän turhan aikaista vetää johtopäätöstä mitä osaamme tai emme osaa kertoa. Vähän turhan kärkkäästi vedät johtopäätöksiä keskustelukumppaneistasi."

Kysymyksenihän oli se mikä oli otsikko eli "Henkisyys, mitä se on?"
        Ei kai tuohon ole ainoaa oikeaa vastausta, ihan uteliaisuuttani kysyin miten ihmiset selittävät henkisyyden. Oman näkemykseni jo kerroin. Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa henkisyys?

"Pitääkö olla joku tulos? "

Ei tietenkään, ja vaikka olisikin, niin sekin varmaan muuttuisi ihmisen kasvaessa iän myötä. Hauskaa, että näet niin, että koska katsot eläväsi ainoaa elämääsi niin pikkujutuista ei kannata välittää. Joku toinen voisi sanoa, että jos tämä on ainoa elämäni, pitää sen olla tiptop ja viimeisen päälle. Joku kolmas voisi sanoa, että iäisyysolennon ei kannata pikkuasioista nipottaa, sillä niiden korjaamiseen on koko iäisyys aikaa. Samaan tulokseen voi päätyä eri lähtökohdista ja eri tulokseen samasta lähtökohdasta.

"Kysymyksenihän oli se mikä oli otsikko eli "Henkisyys, mitä se on?""

No niinhän se olikin, en paljoa kiinnitä huomiota otsikoihin, luen vain viestejä.

"Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa henkisyys?"

Eiköhän tuo ole monimerkityksinen sana. Se voi tarkoittaa aineellisen vastakohtaa. Tai henkiin liittyvää. Henkinen kulttuuri on ruumiin kulttuurin vastapari. Usein se on lähellä älyllistä, kuten henkinen omaisuus. En antaisi henkisyydelle uskonnollisuuteen viittaavaa merkitystä. Siihen käyttöön on jo sana hengellinen. Mikään ei tietenkään estä ateistia olemasta henkinen, syvällinen tai pohdiskeleva. En osaa nähdä tuossa ristiriitaa.

• Eri lähtökohdat kirjoitti:

"Pitääkö olla joku tulos? "

Ei tietenkään, ja vaikka olisikin, niin sekin varmaan muuttuisi ihmisen kasvaessa iän myötä. Hauskaa, että näet niin, että koska katsot eläväsi ainoaa elämääsi niin pikkujutuista ei kannata välittää. Joku toinen voisi sanoa, että jos tämä on ainoa elämäni, pitää sen olla tiptop ja viimeisen päälle. Joku kolmas voisi sanoa, että iäisyysolennon ei kannata pikkuasioista nipottaa, sillä niiden korjaamiseen on koko iäisyys aikaa. Samaan tulokseen voi päätyä eri lähtökohdista ja eri tulokseen samasta lähtökohdasta.

"Kysymyksenihän oli se mikä oli otsikko eli "Henkisyys, mitä se on?""

No niinhän se olikin, en paljoa kiinnitä huomiota otsikoihin, luen vain viestejä.

"Mitä sinun mielestäsi tarkoittaa henkisyys?"

Eiköhän tuo ole monimerkityksinen sana. Se voi tarkoittaa aineellisen vastakohtaa. Tai henkiin liittyvää. Henkinen kulttuuri on ruumiin kulttuurin vastapari. Usein se on lähellä älyllistä, kuten henkinen omaisuus. En antaisi henkisyydelle uskonnollisuuteen viittaavaa merkitystä. Siihen käyttöön on jo sana hengellinen. Mikään ei tietenkään estä ateistia olemasta henkinen, syvällinen tai pohdiskeleva. En osaa nähdä tuossa ristiriitaa.

Joku sanoi myös että henkisyys olisi pinnallisen ja materialistisen vastakohta, itse allekirjoitan vain tuon pinnallisuuden kun taas materialistinen ihminen voi silti olla henkinen. Täytyy tunnustaa että olen melkosen materialisti mutta silti henkinen.

Minusta ääripäiden ihminen, siis sellainen herkkä ihminen joka itkee helposti, nauraa helposti, suuttuu helposti mutta myös leppyy helposti on hyvinkin mielenkiintoinen ja henkinen ihminen.

Niin, tämän aloituksen tein kun tuossa yhdessä keskustelussa uskovainen kysyi miten minä ateistina olen henkinen ja kun nyt olemme keskustelupalstalla missä taitaa enimmäkseen olla uskovaisia halusin vain kertoa että myös ateisti voi olla henkinen, koska usein olen törmännyt uskovaisiin jotka pitävät ateisteja kylminä, moraalittomina ja tunteettomina. Meillä kun ei ole sitä ohjekirjaa kuinka olla hyvä ja moraalinen ihminen.

• ??

Tämä on HENGELLINEN PALSTA, ei henkinen.

Henkisyyteen kuuluu itsensä kehittäminen omin avuin ilman persoonallista Jumalaa !
        Idän uskonnot nojaavat siihen, mm. budhalaisuus ihmisen omiin ponnistuksiin, miten voi tulla paremmaksi ihmiseksi, samoin joogan ( ITÄMAINEN USKONTO !)
        avulla kehitetään tiettyjä ominaisuuksia, kuten rentoutumista ja mielenhallintaa.

Usko Jumalaan taas, heittää nuo romukoppaan, koska ihminen ei voi itse itseään pelastaa mikä on Kristinuskon perus sanoma.

Toki itseään voi kehittää,muilla foorumeilla (opiskelu, mietiskel jne.), liittyi ne sitten työhön tai vapaa -aikaan.

• Kun luin tekstiäsi tunnistin paljon itseäni siinä, oon aina ollu kova pohtimaan asioita ja lukemaan eri asioista. Minusta se on tavattoman antoisaa puuhaa, sillainhan niitä ahaa-elämyksiä tulee. Minusta tuntuu että jokaisessa ihmisessä on sitä henkisyyttä, se vaan voi ilmeitä eri tavoin.
      Jotenki tunnistin helposti sen mielikuvan mikä minulla on sinusta kun luin tekstiäsi, tuollaisena olen sinut mieltänyt, ja sanon tämän ihan postiivisessa mielessä :) Oot vähä kuin mun "ateistinen alter ego" :)

• Kiitos Juhani. Olet hyvä tyyppi. :)

• Kiitos vastauksestasi. Kun aloin itse pohtia vastausta kysymykseeni, huomasin sen vaikeuden. Henkistä kokemusta on todella vaikea sanoittaa mitenkään ymmärrettävästi.

Minulle henkisyys merkitsee aina jollain tavalla oman olemisen oivaltamista ja tiedostamisesta. Esimerkiksi tähtitaivaan äärellä syntyvä kokemus omasta pienuudesta suhteessa valtavaan universumiin on mielestäni henkinen kokemus. Samaten hyvän runon tai musiikin kuuleminen voi olla sellainen. Henkisyys on kokemuksellista sukeltamista pintaa syvemmälle.

Hengellisyys on mielestäni sukua henkisyydelle. Siinä ymmärretään oma oleminen suhteessa johonkin suurempaan, transsendenttiin Olemiseen. Hengellisyys on näin ollen Pyhän eli Jumalan kohtaamista omassa elämässä.

• Itse en edes tiedä mitä henkisyydellä tarkoiteaan, minulle sinä olet vain läjä atomeja.

• sci3ncense kirjoitti:

Itse en edes tiedä mitä henkisyydellä tarkoiteaan, minulle sinä olet vain läjä atomeja.

Minun mielestäni henkinen ja syvällinen on sama asia. Läjä atomeja joka pohdiskelee paljon. :p

• sci3ncense kirjoitti:

Itse en edes tiedä mitä henkisyydellä tarkoiteaan, minulle sinä olet vain läjä atomeja.

Minä veikkaan, että sinäkin ymmärrät henkisyyden merkityksen, kunhan saat vähän lisää ikävuosia - tai ainakin opit tunnistamaan sen paremmin.

• missxcessive kirjoitti:

Minun mielestäni henkinen ja syvällinen on sama asia. Läjä atomeja joka pohdiskelee paljon. :p

Hyvin sanottu. :) Ja nyt kun sanoit, niin itsekin ymmärrän henkisen ja syvällisen synonyymeiksi toisilleen.

Henkisyys (ja myös hengellisyys, jos on ns. uskovainen) tuovat syvyyttä ja sisältöä elämään - oli ihminen sitten vain "läjä atomeja" tai ei.

• ??

" Henkinen ja hengellinen ei muuten ole sama asia."

No ei todellakaan ole, niillä ei ole mitään yhteistä !

• Mitä ne sitten on?

• ed.

??
      23.11.2011 18:29, tossa on juttua henkisyydestä.

Hengellisyys taas, on sitä, että ihminen uskoo Jumalaan ja Jumalan sanaan.
      Ja ne " elävät " hänelle, eli hän ymmärtää lukemansa. Eikä se ole vain pelkkää, kuivaa kirjainta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe